|
Full version: Marsvinstråden
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Meriona
08-10-2010, 21:56
Jordens långsammaste uppkoppling?
Såja, såja... Här kommer bildbeviset på kompisens nyköpta marsvin, 7 veckors bebisar av okänt ursprung. Två pojkar som jag hoppas få passa då familjen åker på semester  kom till mamma! Lite blyga pojkar jämfört med min Henke, men oj så söta. Bambi.jpg Teodor.jpg
Meriona
08-10-2010, 22:11
OJOJOJ! De där små råttorna kan jag passa..... Grattis N till sötnosarna!
De är liiite råttlika, men det försöker deras matte med råttfobilight komma över. Bambi är modigast och sitter ute och knaprar hö, Teo gilla rmest huset än så länge. Barnen får bara klappa lite lagom tills de är mer hemmastadda, tycker jag är mycket förnuftigt. Har vi tur så gillar Henke och killarna varandra så kan de busa ihop ibland.
Meriona
08-10-2010, 22:21
De är bara sååååå söta, Henke kommer att älska ihjäl dem.
Ja, de är gosiga, vi satt och småmös med dem när barnen lagt sig
Meriona
08-10-2010, 22:27
CITAT (Wilmer @ 08-10-2010, 23:25)  Ja, de är gosiga, vi satt och småmös med dem när barnen lagt sig   Det var ni värda!
 Saker föräldrar gör när barnen lagt sig
Meriona
08-10-2010, 22:34
Super slåss och gosar med marsvin?
Äter godis, chips och röker har jag också hört talas om. Och annat  Därför har jag marsvin och är mej själv dygnet runt
Meriona
08-10-2010, 22:44
Och världen blir mycket vackrare eller hur? Det är såna som du och jag som får ut 16åringar i svampskogen, för vi väcker säkert lite medlidande.
Ja, något är det väl som väcker sympatin  Jag har fått sambon frälst på marsvin, han blir retad på jobbet än för han var med på SM i marsvin
Meriona
08-10-2010, 23:06
Va? Det är väl inget han ska bli retad för, tvärtom! Jag blev jätteimpad!  Tur att han inte begriper vilken brudmagnet marsvinsgos är.
Ingen mer som vill dela med sig av sina små sötnosar längre  Hoppas på uppslutning nu när växtsäsongen börjar ta slut. I dag var det söndagsvägning, Mininöffe, Henrik har nu nått över 800 gram, nämligen 801  Annars är grässäsongen över så det blir nog lite viktnedgång framöver på töserna. Funderar på att snart odla lite havregräs åt sötnosarna som lite extra vintergodis.
Meriona
25-10-2010, 17:42
801 - WOW! Starkt jobbat Henke!
CITAT (Wilmer @ 24-10-2010, 22:51)  Ingen mer som vill dela med sig av sina små sötnosar längre  Hoppas på uppslutning nu när växtsäsongen börjar ta slut. I dag var det söndagsvägning, Mininöffe, Henrik har nu nått över 800 gram, nämligen 801  Annars är grässäsongen över så det blir nog lite viktnedgång framöver på töserna. Funderar på att snart odla lite havregräs åt sötnosarna som lite extra vintergodis.  Vad är havregräs? Men jag glömde ju: Bra jobbat Henrik
Myosotis
26-10-2010, 10:13
Hon menar väl det gröna som kommer upp när man sår havre? Jag brukar så vete till hönsen på vintern.
Aha tack Myo
csilla75
26-10-2010, 17:01
vilka sötnosar till marsvin ni har, speciellt Henke!!!!!! våra tjejer hade säkert blivit störtförälskade i honom! bifogar förresten bild på knasbollarna, Pompom och Pepsi. /Csilla
[attachment=55850:pompom_o_pepsi.jpg]
 Pompom, det var inte riktigt snällt namn eller. (I min värld är man lite pompom=dum). Vilka charmtroll, om tjejerna är hälften så sura som mina tjejer är mot Henke hade de blivit vänner för livet  Är de klippta eller klarar de sig utan att trassla in tassarna? Jag får frisera Henke, annars trasslar han in tassarna i pälsen och fastnar, drar loss tussar, det gillar han inte (förståerligt). Cathis, Myo's förklaring är den rätta, jag sår hel havre (kattgräs) så klipper jag av och skördar åt marsvinen. Vete är också smaskens, men havren får jag billigare. Blev lite gräs åt dem i dag, men det är verkligen på upphällningen, ledsna marsvin  det är ändå favoritmaten, till och med före gurka!!!!
Biggan_
26-10-2010, 21:44
CITAT (csilla75 @ 26-10-2010, 18:01)  [attachment=55850:pompom_o_pepsi.jpg] Oj, så söta!
csilla75
26-10-2010, 22:34
CITAT (Wilmer @ 26-10-2010, 22:17)   Pompom, det var inte riktigt snällt namn eller. (I min värld är man lite pompom=dum). Vilka charmtroll, om tjejerna är hälften så sura som mina tjejer är mot Henke hade de blivit vänner för livet  Är de klippta eller klarar de sig utan att trassla in tassarna? Jag får frisera Henke, annars trasslar han in tassarna i pälsen och fastnar, drar loss tussar, det gillar han inte (förståerligt). nää, pompom som i pompom-tjejer, typ cheerleader.... Våra tjejer sura? nejdå, Pompom är dominant, Pepsi en knasboll utan like! Pompom hade velat para sig med honom, Pepsi ligga bredvid o myyyyyysa...... (och dra i hans päls, grooma honom) japp, de är klippta, mest för att de kissar ner pälsen annars, plus så blir den så lång så allting fastnar i den. vad är han för ras? peruanerna brukar klara sig rätt bra utan att trassla in sig i pälsen, men han är väl ingen peruan? Alpacka, lunkarya? /Csilla
Meriona
28-10-2010, 17:00
Vilka ljuvliga marsvin du har Csilla? Är de också lunkaryor? Svarar istället för Wilmer eftersom hon är upptagen med hästen, Henrik är en lunkarya.
csilla75
29-10-2010, 11:03
[attachment=55898:potiron_liten.JPG] CITAT (Meriona @ 28-10-2010, 18:00)  Vilka ljuvliga marsvin du har Csilla? Är de också lunkaryor? Svarar istället för Wilmer eftersom hon är upptagen med hästen, Henrik är en lunkarya.  Tack! :-) De är min dotters, jag är bara mormor till de ska du veta.  (jisses, 35 och mormor redan... :-) Nej, tjejerna är peruaner men min dotter funderar på att sätta ihop de /eller en av de med en lunkarya, vi tycker båda att den rasen är så fin, som små lamm ser de ut! Så bor Henke i närheten av Malmö kanske han har framtida flickvänner att se fram emot! Pompom (hon med brunt i) ska förresten träffa en fransos om 2 veckor, vi hoppas hon blir gravid, de kommer bara att bo ihop i 2 veckor ... Pepsi vill vi vänta med, tycker hon är för ung ännu. Bifogar fotot på den tilltänkte fästmannen (Potiron, också peruan).
CITAT (csilla75 @ 29-10-2010, 12:03)  [attachment=55898:potiron_liten.JPG] Tack! :-) De är min dotters, jag är bara mormor till de ska du veta.  (jisses, 35 och mormor redan... :-) Nej, tjejerna är peruaner men min dotter funderar på att sätta ihop de /eller en av de med en lunkarya, vi tycker båda att den rasen är så fin, som små lamm ser de ut! Så bor Henke i närheten av Malmö kanske han har framtida flickvänner att se fram emot! Pompom (hon med brunt i) ska förresten träffa en fransos om 2 veckor, vi hoppas hon blir gravid, de kommer bara att bo ihop i 2 veckor ... Pepsi vill vi vänta med, tycker hon är för ung ännu. Bifogar fotot på den tilltänkte fästmannen (Potiron, också peruan). Det är inte illa att vara farmor till så söta varelser.Så pompom ska på rajtantajtan. Det var en söt herre hon ska träffa! Min Henrik bor i Vänersborg... Han har kulorna kva än i allafall de försvinner nog i vår kanske. Kort svar, sovadags för matte.zzzzz
Nu är jag lite piggare  Vilken stilig herre hon ska få träffa Pompom! Nejnej, jag menade inte att dina damer var sura, det är MINA som är sura som ättika mot Henke (i allafall den ena). Så HAN är glad över allt som är över den lågvatten nivån liksom, haha, är dina jättesnälla så skulle han svimma av lycka. Som Meriona sa, han är Lunkarya. Pälsen sitter i tussar i baktassarna om jag inte friserar, så det gör jag. Nu väger Henke 831 gram  Tjejerna gick plus 2g samt minus 2g det kan nog ses som en skit mer eller mindre. Alldeles för lite gräs, nu har jag tagit in några krukor persilja, ska se om det går bra. En kruka kirskål och en med gräs har också slunkit med  Hoppas på lite godisar tills våren kommer med nytt grönt.
Meriona
02-11-2010, 12:29
831 gram!  Duktig gosse!
csilla75
02-11-2010, 15:26
CITAT (Wilmer @ 01-11-2010, 22:16)  Nu är jag lite piggare  Vilken stilig herre hon ska få träffa Pompom! Nejnej, jag menade inte att dina damer var sura, det är MINA som är sura som ättika mot Henke (i allafall den ena). Så HAN är glad över allt som är över den lågvatten nivån liksom, haha, är dina jättesnälla så skulle han svimma av lycka. Som Meriona sa, han är Lunkarya. Pälsen sitter i tussar i baktassarna om jag inte friserar, så det gör jag. Visst är han söt, Potiron? Hoppas hon hinner bli gravid... Henke skulle nog gilla Pepsi, hon är jättesnäll och pussig, Pompom kan vara lite bitchig ibland, hon är ju chefen och MÅSTE visa det.  Tror fransmannen kommer att få på käften, bara så han vet vem det är som bestämmer!  *girlpower liksom*
Då håller jag tummarna för att hon inte är för sur.. Poitron är söt. Fler bilder på allihopa Just nu springer tjejerna på golvet, Korvis är helt hopplös att stänga inne, hon rasslar i och ut ur korgen som är ett av hindren jag satt upp för att de inte ska springa in i en del av vardagsrummet där jag inte säkrat kablarna än. Hon skuttar som en kanin, som tur är kommer hon när jag kallar på henne, så jag kan bära tillbaka henne när hon rymt. Vilket går med blixtens hastighet, rassel så är hon i korgen och ur igen  Jag fattar inte hur vissa kan ha marsvin i bara burbottnarna eller låga hemmagjorda burar, jag har alltid haft höghoppare som inte går att stänga in så lätt. Nu funderar hon på ännu ett hopp men jag har lagt kartonger i korgen så hon avstod. Kul att ha marsvin som aktiverar sig lite själva.
Myosotis
07-11-2010, 09:53
Finns marsvinshoppning som idrott?
Kanstarta en hoppförening för hoppglada marsvin? Hon hoppar inte bara högt utan även långt. Språnget hon tar från hustaket, genom/över/mellan hängmattan och ibland även ett Ruffs någonstans på vägen, för att med en duns landa framför burgallret och tigga på typ en gurkmillisekund då hon hört gurkkniven skära, ja, det vore något att filma. Som en liten korvig panter
Meriona
10-11-2010, 20:17
Lär upp dem till mässan i Stockholm vid trettondagen WIlmer, så kan vi ställa upp med dem i kanin-agility! Ett par lösöron bara så är det klart!
Blomfrun
16-11-2010, 16:23
Så otroligt roligt med en oink tråd. Glad att höra att det inte bara är jag som kallar dem oinkar. Bifogar lite bilder på mina små grisar. Är nybörjare på att få med mina bilder så ha tålamod.
Överst Klara ca 1 1/2 år Teddy Sedan Moa ca 1 1/2 år Virvel Lillfixa född april 2010 Virvel förhoppningsvis dräktig med Wille Wilmer och Wille 1 1/2 år båda, Teddy och Virvel
Meriona
16-11-2010, 19:59
Vilka söta marsvin Blomfrun, är de dina allihop?
Meriona
16-11-2010, 20:05
Wilmer tycker säkert det är en ära att ha ett marsvin som heter samma som henne själv.
Blomfrun, oink på dej  så kul med fler fantaster! Självklart är jag hedrad av att det finns i allafall ett marsvin med namnet Wilmer  Det här är en utmärkt tråd för dej att träna bilder i, många marsvinsbilder, gärna! Då kan vi kanske få se lite bebbebilder också? Har du haft marsvinsbebisar tidigare? Wille är långhårig med virvlar väl, han ser lite ruffsig ut  Vid invägningen i söndags närmade sig Henke 900 gram, den magiska gränsen sprängs nog kommande söndag. Korvis skulle vinna över ninisarna, lätt Meriona. Men vi vill inte utklassa dem så vi stannar nog hemma
Meriona
16-11-2010, 21:30
Ok men nu har jag ju vunnit nån gratis övernattning WIlmer, så nu kanske det ändå kan vara värt en hopp-resa?
Meriona
16-11-2010, 21:35
Märkligt sammanträffande, just nu ser jag Slottsliv från Marsvinsholms slott.  Fast det är ju andra typer av marsvin det handlar om förstås.
Korvis undrar om det ingår värmda fluffiga goshanddukar och unlimited gurka på rummet, isåfall kommer hon med
Meriona
16-11-2010, 21:43
Ojdå, sånt måste ju kollas förstås...
Blomfrun
17-11-2010, 14:01
Hej på er själv oinkfantaster. Tjejerna är mina men killarna är dotterns dock bor Wilmer hos mig då han är polare och sambo med min hermelinkanin. Wille är långhårig virvel som dock måste klippas med jämna mellanrum för ett inte må illa och bli för kittlig. Han är en synnerligen tuff kille med mycket attidtyd, gillar helst att sitta på axeln och leka kakadua. Lillfixa måste också klippas för att kunna hålla ordning på pälsen. Jag har inte haft oinkbebbar förut men Lillfixa är född hos min dotter så jag har varit med från första dagen där. Klara och Moa köpte vi från någon som tydligen inte hade haft något större intresse för dem på länge och de bodde i en ebarmlig utehage som vilka djur som helst kunde ta sig in i. Det tog tid innan Moa inte var rädd längre men nu är hon den charmigaste och tillgivnaste av dem alla. Alla är de väldigt roliga och sociala djur som kör visselserenad varje gång de "vädrar" något möjligt ätbart. Rogivande att bara lyssna på dem när de småpratar sins emellan burarna. Bebbebilder kommer förhoppningsvis så småningom.
Som en kakadua, fniss, sådan var min Anton också, alltid på axeln! Så skönt för tjejerna att de fick komma till någon som bryr sig om dem  Hur går det med bebistillverkkningen? Nu bor marsvinen i sovrummet för det renoveras på nedervåningen, lite mysigt att höra dem knastra med maten när det är läggdags, som sagt, rogivande. Henrik måste få en större bur för han skitar ner den han har på nolltid, det får bli hans julklapp från mate och husse. Han dricker som bara den, det kommer ju ut också  Annars så är de lite störda av att inte bo i sin vanliga miljö, speciellt Isa som är mer försiktig. Nu har hon efter 2,5 veckor här uppe slappnat av och börjat tigga vid gallret. Vid helgens vägning vägde Mininöffe, Henke, sprängt 900 grams gränsen! Tjejerna ligger kvar på sina matchvikter. Har tagit massa söta bilder på Korvis, och film på när hon rymmer, men hur kan man visa dem på internet? Måste man skaffa utubekonto?
Meriona
26-11-2010, 21:28
900 gram för en bebis? Ärligt, det är ju lite obscent nästan?
Blomfrun
27-11-2010, 19:02
CITAT (Wilmer @ 23-11-2010, 22:09)  Som en kakadua, fniss, sådan var min Anton också, alltid på axeln! Så skönt för tjejerna att de fick komma till någon som bryr sig om dem  Hur går det med bebistillverkkningen? Lillfixa ökar stadigt i vikt men om och när det kommer bebbar i så fall är den stora frågan. Vi väntar spänt.
Henke=brolier marsvin
Ok Blomfrun, då är det bara att vänta och se om det blir minioink.
Just nu slappar husets hungrigaste marsvin under tröjan, det är lite kallt här nere, 16 grader, så det var skönt att gömma sig lite tyckte korven.
Meriona
30-11-2010, 14:12
16 grader! Huvvaligen, elda människa!  Får du plats med alla tre under tröjan, Wilmer?
Blomfrun
01-12-2010, 00:00
Lite lustigt här att just som jag öppnade marsvinstråden så satte Wilmer i gång att oinka för fullt. Han ville förmodligen hälsa till alla små "nassar" och speciellt då tjejerna. Sitter i famnen och kollar så att jag verkligen gör det. Det verkar mer och mer som om Lillfixa har småoinkar i magen för hon har fått små "knölar" som flyttar runt. Hoppas att det är så. Apropå kylan så hade jag 11,3° i sovrummet i går eftermiddag när jag kom hem från gymmet. Lite väl kallt men så har vi neråt -20° här på nätterna och vår värmepanna börjar bli lite gammal och trög. Tur vi har kamin men veden måste ransoneras då det inte finns någon här till salu till rimliga priser d.v.s. under 400 kr/m3 långved.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|