Full version: Marsvinstråden
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Wilmer
Tack Flemming blush.gif de är lite bortskämda kanske....

I går tog husse ner stora buren åt Isa, så nu bor de i varsin stor bur tillsvidare. Då jag är helt säker på att Indra mår bra och gräset börjat spira ute får de bo i sär- Sedan ska jag se om de kan komma överrens igen. Annars får de ha galler emellan sig fast bo i samma bur. Isa var nöjd med stor-bur och hus, slank in genom fönstret och ut genom dörren i ett naffs.
omk
CITAT (Wilmer @ 11-02-2012, 20:40) *
Nej OMK, öronen är ett skräckexempel på sjuk avel... Naturligt har de "flygöron" dvs. små skrynkliga öron som ligger slickade bakåt på kroppen.

Vissa djur ser man sällan med slutna ögon om man tänker på det!

Aha ! "Flygöron", ja, det skulle jag ju naturligtvis ha förstått ... slap.gif biggrin.gif

Du har inte haft katt, förstår jag. Jag ser dem oftare med slutna ögon än med öppna !! giggle.gif
Flemming
CITAT (Wilmer @ 14-02-2012, 16:53) *
Tack Flemming blush.gif de är lite bortskämda kanske....

I går tog husse ner stora buren åt Isa, så nu bor de i varsin stor bur tillsvidare. Då jag är helt säker på att Indra mår bra och gräset börjat spira ute får de bo i sär- Sedan ska jag se om de kan komma överrens igen. Annars får de ha galler emellan sig fast bo i samma bur. Isa var nöjd med stor-bur och hus, slank in genom fönstret och ut genom dörren i ett naffs.

Klar som dom skall bli bortskämda,alla djur förtjänar ett bra liv och gärna i överflöd...

Ring till Irene på Eragons hon kan "allt" om marsvin.
Hon kan säker ge dig några råd om bråkande marsvin.
http://www.eragons.se/
Wilmer
Isa och Indra har bott ihop hela sitt liv, men de har aldrig gillat varandra. De accepterar varandra. Om de inte måste trängas, typ i knäet eller i en liten bur, då blir det bråk. Så, det är inte så mycket mer att göra där. Isa har troligvis cystor på äggstockarna, i allafall har hon varit mer bossig än vanligt under hela sommaren kurrat och gått på höga ben. Nu när Indra blev sjuk och svag och inte han rusa undan som innan kändes det inte sjysst att utsätta henne för Bossen Isa. Så de bor nu glada och lyckliga i varsin bur och har aldrig sett mer nöjda ut. Där får man för man försöker vara snäll unsure.gif Isa har också blommat upp när hon slipper Indra, när hon har golvtid busar hon som sjutton istället för att sitta och glo.. Knepigt.

Nåväl, vi har haft dramatiska dagar men det orkar jag knappt tänka på nu. Korvis blev akut dålig igen så det blev blåljus till blå stjärnan. Hon blev inlagd och under natten fick de söva henne och tömma på vätska för att rädda hennes liv. Hon överlevde ingreppet vår lilla fighter och efter ytterligare ett dygn fick hon i dag komma hem. Som vanligt är det kritiskt att komma igång med maten igen (HÖ; VATTEN). Lilla loppan var så glad att se oss och sedan att få komma hem, nosen gick i vädret så fort vi kom innanför hemma-dörren. Hon kastade sig ur min famn så hon slog i väggen i buren så bråttom hade hon hem till tryggheten. Sedan direkt till hö-högen och knapra. Det ser lovande ut så här långt, nu ska jag sova ett par timmar innan det blir natt-check. Har stödmatat en gång, men hon äter själv i buren så jag har inte gjort det något mer. Dricker gör hon också, viktigt för hennes kassa urin-system.

Håll gärna en tumme, tass eller tå för lille kraken.
Meriona
Jag har hållit tummarna hela natten! Vaknade med lite kramp faktiskt. wink.gif
Hoppas att hon mår bra idag också! wub.gif
Wilmer
Så fint Meriona smiley_small_hug.gif då är det nog därför hon mår fint. Jag checkade en gång i natt, då var allt ok så sedan sov jag lugnt. Husse tog morgonpasset, sedan kom han med Korvis för morgongos i sängen. Morgongos med kontrollerad kiss efteråt, så vet jag att hon kissar också. Äter hö och dricker vatten. Det slank visst ner en persiljakvist också, nu äter hon ju grovfodret så bra.. Får gurkavatten emellanåt då det duger som tröst för förlorad gurkaätning. När hon väl är ok igen är det ORDINERAD gurka igen, så hon har ett mål att nå biggrin.gif

Hon har skuttat upp på huset och flyger fram över matskålarna (fyllda med alfalfa och critical care) som en pingpongboll igen, så hon KAN inte ha ont! Så bra kan inte ens Korvis simulera. Hon är däremot slankare än någonsin.. Veterinären undrade om hon inte blivit lite smal.. (fortfarande inom OK men för att vara henne). 1000gram istället för 1150, vintervikt.

Lite jobbigt att ge de andra grönsaker och ignorera Indra, men jag förhärdar mig. Nu dricker Isa och jag kaffe hon kände sig lite bortglömd.
Meriona
thanks.gif till marsvinsguden!
bravo.gif bravo.gif bravo.gif bravo.gif bravo.gif
Wilmer
bravo.gif fortsätter magen vara bra får hon pc på tisdag. Ny veterinär som inte tyckte vi skulle nonchalera det röda kisset. Lite salter i urinen. Hon har ju sitt som det verkar kroniska problem med kisseriet.

CITAT (omk @ 14-02-2012, 22:57) *
Aha ! "Flygöron", ja, det skulle jag ju naturligtvis ha förstått ... slap.gif biggrin.gif

Du har inte haft katt, förstår jag. Jag ser dem oftare med slutna ögon än med öppna !! giggle.gif

Katt tillhör väl kattttegorin storslappande djur med maximal avslappningsförmåga rotfl.gif
ninnisky
Håller också alla tummarna för att det ska gå bra med de små "sjuklingarna" som verkar vara på bättringsvägen wub.gif
Som f d marsvinsägare så tycker jag det är så roligt att läsa om dom smiley_small_hug.gif
Biggan_
Dags att hålla tummar och tår igen! Skönt att Korvis verkar krya på sej! tummenupp.gif
Myosotis
Vad du skräms men skönt att det verkar som om hon redan mår ganska bra. Om jag har räknat rätt hålls här förutom mina tummar och stortår 194 klor biggrin.gif då måste hon ju bli bra riktigt snabbt eller hur?
Wilmer
Tack söta ni och med alla de klosingarna hållna KAN det inte gå fel Myo?! smiley_small_hug.gif JAG skrämms, det är inget emot vad Korvis gör? Och veterinären som sa att måste vi göra ingreppet är risken stor att hon inte klarar det. Tur jag åkte hem troendes att hon redan var på bättringsvägen och inte att det akuta inte ens inträffat sweatingbullets.gif än. Hon har ätit bra under dagen, dricker lite extra gurkavatten med c-vitamin då och då.

Så rörande hur glad hon är hemma igen wub.gif I fredags hade hon en liten praktikant som pysslade om henne, så hon kunde nog inte fått det bättre på blå stjärnan än hon hade det. Tjejen ville ta med henne hem om hon fått, men tror inte hennes mamma hade uppskattat veterinärräkningarna blink.gif
Flemming
Wilmer: Om marsvinen trivs som dom bor just nu,då finns det ingen anledning att ändra.
Alla trivs inte ihop,vilket vi nog känner till sedan tidigare...

Jag låter bli att hålla tummarna,för nästan varje gång jag har gjort det,då har någon stackare fått säga,hej då -cry-.gif
Ser att du var på BlåStjärnan,var det farbror Bosse som "lagade" Korvis ?
Wilmer
Flemming, håll för jössenamn inga tummar tack -fear-.gif

Och, de får vara isär så länge, de kan säkert umgås på golvet i fortsättningen om inte annat. Mina andra marsvin har alltid gillat varandra, slickats på öronen och myst, men dessa två, nej nej. Tyvärr hatar de Henrik, jag kan möjligen få Isa att acceptera honom. Jag har inte ens brytt mig om att kastrera honom än för detta, men funderar på att göra det och se om de kan komma överrens nu. Anton fick ett rejält punghugg av suggorna, de verkligen ogillar pojkarna verkar det som.. Trode det var Anton, men Henrik är lika o-välkommen. Nu vet jag hur FÖRBANNADE marsvin ser ut. Det börjar med att munnen formas till ett O sedan fnys, tandagnisslan, höga ben, kurr och attack... Att honor kissar efter varandra DET är jag van vid giggle.gif har haft några riktigt pricksäkra damer. Korvis är en kissare. Bra skydd mot Isa, funkar oftast tummenupp.gif En välriktad stråle så kan hon komma undan.

Läget i marsvinsville; Indra äter hö, Isa kutar på golvet, Henrik tittar på sitt nya hus och knaprar hö.
Wilmer
Nej, det var inte farbror Bosse denna gången. Däremot är det han som vid två återbesök nonchalerat röda kisset vilket frustrerar mig lite. Han är lite on - off, han var oerhört nonchalant när jag var där med Anton som tyvärr dog av en simpel sak som en ögonsalva hade hjälpt. Ibland är det kanske inte bra att vara "sveriges bästa marsvinsveterinär" utan vara lite ödmjuk och vad man nu kan önska.. MEN han är säkert jättebra på det mesta.

Vi har förresten tagit prov för att utesluta svamp på alla tre, inkl "nossvampen" som Bo var väldigt kritisk till att jag kallade det. Han hade rätt i det, för inget svampigt växer på mina smågrisar, skorvet är bara vanlig vanvård.. Nej, allvarligt, jag vet inte vad det är. Men de ska badas med havreschampoo och så får jag släppa skorvtankarna. Isas håravfall har växt ut igen, det är säkert cystor som Bo tror.
Wilmer
Såg i morse när Korvis klängde på burgallret att det hänger skinnpåsar under magen... Hur kan de tappa så i vikt så fort!!!! Det är trots allt bara kanskemax tre dagar hon ätit mindre! Vägning i kväll, det blir "spännande".
Meriona
Skrämmande hur fort små gnagare med extrem förbränning tacklar av. sad.gif Håller tummar på att hon fetat på sig inför vägningen. biggrin.gif
Flemming
CITAT (Wilmer @ 19-02-2012, 13:46) *
Såg i morse när Korvis klängde på burgallret att det hänger skinnpåsar under magen... Hur kan de tappa så i vikt så fort!!!! Det är trots allt bara kanskemax tre dagar hon ätit mindre! Vägning i kväll, det blir "spännande".

Väntar med spänning på resultatet !
Wilmer
Hjälp.... 927gram.... Minskat 100 gram sedan hon blev sjuk i onsdags... Otroligt!!! Nu fick jag lite hjärtklappning igen. Undras om hon inte är lite slö.. Nej, inte nojja bara andas lugnt... Magen är inte svullen i allafall, ingen gas där. Hon åt timotej nyss.. Men hjälp, snälla, gräset väx ute!! Nu!!
Myosotis
Oj vad mycket. Äter de inte "vetegräs"? Eller groddar du bara? Kommer inte ihåg. Det är ju väldigt gräslikt tycker hönsen i alla fall.
Wilmer
Jag har groddat förr och jo, de äter vetegräs! Tog hem hel havre i dag för att odla havregräs. Men det tar ju ett tag innan det växt tillsig. Hon väger normalt 1150g denna årstid, så hon har blivit slank crying.gif Nu äter hon alfaalfa hö, det är proteinrikt. Det har hon itne ätit av förut direkt, smakr lite annorlunda tror jag. Men bra om hon knaprar det nu då!! Hejja lilla hjärtat kram1.gif Vi köpte det förra gången hon låg inne, men då vägrade hon äta det dyra höet.
Biggan_
Om du Pm:ar din adress så kan jag skicka gräs till dej! Om det nu går att skicka! Det kanske bränner i paketet?
omk
Men OJ !! fear.gif
Har varit "utanför" Odla i bara 4 dar och missat all denna dramatik !

Hur är det med Prinsessan nu ? Vad hände ? Var det snuvan, som började redan 10/2 ? Har hon ökat i vikt nu ? Äter fortf okej ?

Lilla grynet ... Meddela henne att jag håller tummarna ! Jag ska försöka få alla kisarna att hålla sina tassar, men jag vet inte om de accepterar detta ...

Edit; krya på dig, Pussmunnen ! kiss.gif
Meriona
Har hon gått upp några gram idag?????
Wilmer
Biggan, så gulligt jag blir tårögd!!! Nu har snön smält undan här, så det verkar som om vi kan börja plocka. Världens bästa husse var ute och hittade fint gräs i dag. Hon får bara några strån åt gången nu, eftersom hon inte är van längre sedan snön kom (TYPISKT!!!). Vid kris återkommer jag smiley_small_hug.gif

Tack för tass- och tumhållning OMK. Hon har tacklat av med aptiten tills i dag, samma som förra gången. I morgon är hennes vet. på jobbet igen, då ska jag ringa och rådgöra angående penicillinkuren för urinvägarna. OMK, hon var nog inte förkyld utan detta vad det nu är spökade säkert redan 10/2... Hon har kissat röd-orange sedan dec.incidenten men vetten tyckte inte det var något ens på återbesöken, men hon hade nu vid prov salter i urinen så något är det. VAD som orskar detta, det vet vi inte. Det kan ju varit två olika saker, nu fick hon stopp i magens tidiga system för plopparna kom ut där bak, dock KISSADE hon inte. Hon kan fått något att äta av oss som inte var bra, hon kan ju vara extra känslig sedan förra gången i magen? Det är ju det oroliga att inte få veta VAD det är. Ja, hon kan ju varit förkyld uggig först och sedan ätit något hon reagerade på...

Hon VILL äta allt hon inte borde(gurka, persilja mm), men även hö slinker ner och vatten då. Men critical care'n är inte populär längre, vad hon ska vara krånglig.. Den var ju smasken tills i går?!? Det kommer fina bajsar även om jag önskar att de skulle ploppa ut i större mängd.

CITAT (Meriona @ 20-02-2012, 22:14) *
Har hon gått upp några gram idag?????

Det kan jag inte tänka mig eftersom hon äter sämre.. Men jag vågar inte väga nu, då kan jag inte sova i natt och det blir inget bättre av... Hoppas kunna ge PC i morgon, ska väga henne på morgonen innan jag ringer vet.
Meriona
Hoppas verkligen att hon fattar att det är hö hon ska äta och inget annat. sad.gif
Wilmer
Ja... Hon älskar att tugga av timotejfröhusen, så jag ger henne ett knippe då och då. Ja, de är bortskämda men vad gör man... Skulle kanske kunna börja ge grönsaker men vill prata med vet. först.
omk
Till Korvis:
Ahh, Kyssen, tänk nu på mattes och husses sinnesfrid och blodtryck !
Ät hö, drick vatten och sätt igång med "avloppet" så att de blir nöjda !

Och OM det blir "meducin", ta den !! Jag vill nämligen se många, många fler bilder på dig, grynet !!
Wilmer
Hon mottager pussar och hejjrop! Helst vill jag sitta och gosa hela tiden, men hon får vara där maten är.. Vi har medicinen hemma, bara att börja ge men jag vill prata med vet. om hon tror magen tål det. Hon har varit duktig på att ta medicin, hon har fått flera kurer pga. UVI som hon verkar ha lite "kroniskt"? Problemet är att få i henne den nyttiga bakteriesmeten, DEN gillar hon inte.

Nu sitter jag i allafall och blir pussad av storasyster Isa som inte förstår hur svårt det ska vara att äta för det där fd. tjocka marsvinet, hon brukar ju äta jämt?! annars...

Om korvis är kyssen får Isa vara pussen, hon pussas oavbrutet giggle.gif
Biggan_
CITAT (Wilmer @ 20-02-2012, 22:26) *
Vid kris återkommer jag

Hör av dej om det krisar, så skickar jag!
Vi får väl hoppas hon kryar på sej nu då! tummenupp.gif
Wilmer
Kvällsgrässtråna slank ner i extasliknande tillstånd.. Fick en c-vitaminiserad gurkskiva. Nu på kvällskvisten är hon mycket piggare. Tigger och skuttar på hustaket. Mattes lilla hjärta..

Tack Biggan, det gör jag smiley_small_hug.gif
omk
Ingen av katterna var sådär jätteintresserade laugh.gif , men JAG håller iaf tummarna !!

Kom igen nu, Korvis !!
Monaxe
Oj oj oj, vilken dramatik de där smågrisarna ställer till med!

Hoppas verkligen att kvällens grässtrån gjorde att aptiten kommer igang, håller 16 tassar med tillhörande kattklor på att det går åt rätt håll nu! Slänger in hundens 4 tassikar också, så nu är vi många som håller tummar tassar och klor!
Wilmer
CITAT (omk @ 20-02-2012, 23:54) *
Ingen av katterna var sådär jätteintresserade laugh.gif , men JAG håller iaf tummarna !!

Kom igen nu, Korvis !!

Tack för att du försökte övetala dem.. Katter och gnagare kanske inte är bästa kombon alla gånger sweatingbullets.gif
Mon, ja, de kör taktiken typ, så fort du slappnar av matte och tror att livet är lagom så kör vi en hjärtstartare!!!

Funderar på lite tvångsmatning och sedan ta kvällen. Hon är klarögd och fin nu i allafall. kiss.gif Passa på att lägga mig när det är på topp..
Myosotis
Här hålls det också tummar och klor. Dum fråga, men jag har missat varför hon inte får äta grönsaker?
Wilmer
Inga frågor är dumma frågor wink.gif efter en så kraftig magstörning (typ gaskolik) så måste tydligen mag/tarmsystemet jobba med fibrer för att komma igång igen. Om jag förstod anledningen rätt. Inga lättsmälta produkter.. Nu får hon PC och till det lite tvångsmatning critical care, äter hö och dricker vatten.. Lite gräs har vi börjat introducera, då blir hon så glad att öronen fladdrar kiss.gif Än så länge bara några stårn. Vet sa att jag ska vänta 2 veckor med grönsaker, men en flisa kan hon få.. Så hon får en flisa gurka med c-vitamin på morgon o kväll.

I går kväll blev hon så pigg att hon skuttade upp på STORA huset och spanade ivrigt efter godsaker (stackare).

Marsvin får inte penicillin utan annan antibiotika, de tål ej PC så det är dumt av mig att kalla det så. Bactryl tror jag denna sorten heter.
Meriona
Lilla hoppetossan... Nu skulle det väl bli väldigt varmt och soligt i slutet av veckan, kanske kommer gräset igång att växa då?
Flemming
Wilmer: Missade att du svarade på min fråga om det var farbror Bosse.

Jag hade nog högre tankar om honom men som du skriver,han är säkert bra för det mesta...
Känns lite som dom läkarna jag haft dom senaste åren,säkra på sin sak tills man ifrågasätter dom...

Hur är statusen för Korvis nu till kvällen ?
Wilmer
Meriona; Husse har redan hittat lite.. Hurra! Hon får ännu bara några strån då och då för att vänja sig först. Ser så rörande löjligt glad ut jag önskar jag kunde ge mer...

Flemming, alla kan väl fela.. Men nonchalans gillar jag inte. Betalar ju faktiskt skjortan när man är där!! En väns marsvin var där gång efter annan för diarre och aptitlöshet, hävdade att det var magsår och fick äta typ Losec.. Hon gick till vår lokale veterinär när hon gav upp blå stjärnan, de röntgade och tänderna hade vuxit sig neråt i käken. Hade det upptäckts tidigare hade djuret haft en chans. Tyvärr repade sig inte heller det marsvinet utan fick avlivas. I min värld kollar man tänderna som ett av de första om man inte vet vad det är eftersom det är så vanligt och magen sekundärt slås ut när de slutar äta grovfoder. Så, jag är inte hundra nöjd med engagemanget därifrån av egen och andras erfarenhet.

Korvisrapport; i kväll är hon piggare igen, klänger på gallret och tigger, äter lite hö, dricker lite vatten.. Snart dags för kvälls kuren och critical care. Jag vågar inte väga henne på ett par dagar, då får jag väl panik och mer än så här kan vi inte göra!!! Vikten får komma efter hand. Blicken är mycket klarare. Hon hade väl en liten svacka sö-måndag.
Meriona
Låter bra! wub.gif Katter har 9 liv, Korvar har 90!
Wilmer
giggle.gif Så bra... Men inte falukorven väl...?

Dags att fiska upp det lurviga marsvinet från golvet.. Husse påstår att pippisarna ute undrar om det inte är dags att klippa honom snart (inför bo-byggar säsongen). Vi ser utrensat mini-hår (eller Lillnöffes -cry-.gif ) varje vår när fåglarna städar sina holkar tummenupp.gif
Meriona
Bra timing! smile.gif Snipp snipp!
Hackspettarna friade idag, det är nog faktiskt snart dags!
Wilmer
Snipp snipp, nu hör jag Mini börja gråta giggle.gif han vet ju vad storebror råkade ut för... KLIPP KLIPP heter det! Och, ja, snart är det dags!!

Hur kan det vara så vackert att se ett marsvin dricka vatten blush.gif
Meriona
Ungefär lika vackert som att se ett marsvin suga in ett höstrå i munnen och sluka det på högkant. wub.gif
merlin68
CITAT (Wilmer @ 18-02-2012, 12:35) *
bravo.gif fortsätter magen vara bra får hon pc på tisdag. Ny veterinär som inte tyckte vi skulle nonchalera det röda kisset. Lite salter i urinen. Hon har ju sitt som det verkar kroniska problem med kisseriet.
Katt tillhör väl kattttegorin storslappande djur med maximal avslappningsförmåga rotfl.gif

Har du testat ge henne lingonris att knapra på? Det innehåller tanniner/garvsyror och är bra vid infektioner i urinvägarna samt tarmsystemet.
Wilmer
Merlin, aha!! Det hade ju varit bra om dagen behagat äta lingonris då tongue.gif Kan prova igen. Blåbärsris är gott däremot smile.gif

Nu har hon knaprat på sin hö och ört puck, det gillar jag.. Mer sådant, mer sådant!!!
Biggan_
Allt väl med Korvis?
Wilmer
En svänt till till sjukhuset blev det. Nu är det sista försöket, hoppas hon tar sig. Vi har inte råd eller ork att åka fram och tillbaka mer (säger jag nu). Nu ahr hon fått magstimulerande i allafall och börjar komma sig igen. Är ultraljudad, alla organ ser fina ut, så vet tycker det är väl värt att fortsätta försöka. Ingen förklaring till att detta hände rigen, förutom att nerverna i mag-tarmsystemet kan ha blivit skadade från de föregående trauman hon haft, så hon kan vara extremt känslig nu.

Jag är otroligt orolig förstås, vill inte att vår lille underbara gris ska behöva dö, hon är en sådan litet godhjärtat gryn. Håll gärna tummar och tassar en gång till...
ninnisky
Håller allt jag har att hålla och lite till! smiley_small_hug.gif
Myosotis
CITAT (Wilmer @ 24-02-2012, 22:49) *
sista försöket

-fear-.gif Det låter allvarligt!! -cry-.gif Håller tummarna allt jag orkar. Nu får hon se till att bli bra!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon