|
Full version: Marsvinstråden
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Meriona
16-07-2011, 09:08
Nämen vilka superfina bilder! Den när Indra matvägrar är ju bara för härlig.
Hihi, ja, hon liksom snörper på munnen..
Myosotis
16-07-2011, 10:34
Grattis i efterskott Henrik!  Vilken snygg frisyr du har. CITAT (Wilmer @ 15-07-2011, 23:22)  Korvis inte så sugen på Hallon dock..  Vilken obetalbar min!
Mini tackar och bockar, han hade klippt luggen för den stora dagen  Korvis bangar mat, inte vanligt. Men de har försvunnit från buren, hallona, så någon åt dem till slut.
korvis i hängmattan.jpg storslapp.jpg När vi var i Linnés hem i Uppsala nyss köpte jag hans akademsika avhandling om marsvin. Översatt från latin då.. Kul att läsa! Där stod beskrivet hur de lägger sig och sover, först trampar de runt (ofta sant) sedan lägger de sig hels med framtassarna i högre position, det gör i allafall mina! Annars var den kanske inte så där vidare spännande, men kul att ha. Så här sover i allafall korven gärna! Visst är det rogivande att kika på slappande djur.
Meriona
25-07-2011, 10:59
Biggan_
25-07-2011, 11:08
CITAT (Meriona @ 25-07-2011, 11:59)  ...och så har hon sett till att det blir frukost på sängen!
Ja, hon kan ta vara på det goda i livet hon! Men det är ju faktiskt Indra som springer mest då de är ute också. Lite gräsfrukost på sängen är inte dumt, hon har en hö-kaka liggande på hustaket bredvid också om magen börjar kurra.
Monarda
30-07-2011, 15:15
Trodde inte att marsvin och katter kunde vara sams.
[attachment=63427:Bild0026.jpg]
Meriona
30-07-2011, 15:30
 NÄmen titta så fint! Monarda, är de dina?
Monarda
30-07-2011, 15:38
Nej, det är min arbetskamrat som har dom här sötnosarna. Jag tror nog inte att han lämnar dom utan uppsikt, tycker katten ser lite lurig ut.
Meriona
30-07-2011, 15:42
Dt var en jättefin bild iallafall!
CITAT (Monarda @ 30-07-2011, 16:15)  Trodde inte att marsvin och katter kunde vara sams.
[attachment=63427:Bild0026.jpg] Henke har kollat på bilden, han håller med.. Katten ser lurig ut, inget att lita på när man är ensam hemma!  Sötnosar hela gänget i allafall! Det finns folk som har dem i harmoni hemma, men utan stängd bur skulle jag inte känna mig trygg. Man kan ju (väl?) inte begära vad som helst av katter?
Nu har Korvis fått bada. Jag väntade med henne eftersom hon hade sitt ögonproblem och lite ljud typ "förkylning". Nu är det varmt och gott, så plums i badet. Hon är toklugn, verkar gilla det. Nu luktar hon som en sommaräng och njuter i nystädad bur! korvis champonerad.jpg Indra hittade fotografen vid kanten på badkaret, har han godis som han brukar??
Meriona
05-08-2011, 08:25
Hihi vilken rolig bild! Hon är för söt!
Våran lilla vovve Håll nu tummarna för att alla tre blir friska och att Isa inte har cystor på äggstockarna  Matte är jätteorolig, men hoppas på att det bara är pälskvalster, alla tre har varit hos vetten och fått spruta.
Meriona
05-08-2011, 17:23
Jag håller alla tummar och tår jag kan och så upp hel hoper små tassar!  Det kommer att ordna sig ska du se, det är nog "bara" kvalster! jaså fick de spruta, jag fattade att man skulle ge dem nåt själva? Ska de tillbaka och få fler?
Stackars marsvinen har inga hus eller annat roligt i burarna... Jag tog med mig tomkartonger från jobbet och klippte upp så de har varsinna hus att mysa i i allafall. Henke flyttar runt sitt och har jättekul, han tycker nog det är lite roligt att ha ett flyttbart hus.
De ska inte tillbaka om de blir bättre. Jag tycker det ser ut som om Isas hårlöshet blir bättre som tur är!!! Annars är det jag som ger sprutor i MUNNEN på söndag och en gång till. Typ avmaskning, häst. Så, nu laddar vi för sanering igen i helgen! De är fortsatt pigga och glada och håller sin matchvikter.
Myosotis
13-08-2011, 09:51
Då var det inga cystor då?
Meriona
13-08-2011, 13:27
CITAT (Myosotis @ 13-08-2011, 10:51)  Då var det inga cystor då? Nej, då verkar det inte så! Hoppas hoppas!!! Meriona, kapning tillåten  Jadu, jag har oroat mig för hur jag ska lyckas få i Isa mat den dag hon blir sjuk som inte har sådan aptit som vissa andra.. Hoppas vi slipper de krånglia varianterna
Meriona
19-08-2011, 17:54
Hur går det med medicineringen?
Jodå! Sista omgången i morgon, då blir det förhoppningsvis sista storstädningen. Alla saker som gått att köra i maskin är körda i maskin, saker ska frysas, annat är tvättat, pust!!! Isas päls har, nu defenitivt säkert, växt ut!!!! Yipeee!!!! Henkes päls är kletig än, men ska klippa av mer och bada honom så får jag se. Han dreglade ut en del av meducinen, ska fråga om det är bäst att ge en extra omgång kanske? En lite kul sak med detta är att marsvinen fått papplådor som hus som slängts efter varje ny omgång. Detta har speciellt Henrik haft urkul med! Han flyttar runt, går med huset "på" sig och har helkul. Men nu blir de nog glada att få tillbaka hängmattor, mysrullar och riktiga hus. Jag är så otroligt lättad att pälsen växt ut, då kan det inte gärna vara tumörer. Håll nu tummar och tassar för att de sväljer sista omgången duktigt i morgon!
Meriona
24-08-2011, 11:52
[quote name='Wilmer' date='24-08-2011, 00:03' post='1451111'] ...Detta har speciellt Henrik haft urkul med! Han flyttar runt, går med huset "på" sig och har helkul. Men nu ...  Kan se det framför mig! En vandrande pappkartong med lite päls som hänger ut bakom.  Håller alla tummar och tår jag kan för att de ska mumsa duktigt idag. Det låter ju jättelovande med pälsutväxt, vad gott!
Myosotis
24-08-2011, 13:25
Underbart att det inte var cystor!!! CITAT (Wilmer @ 24-08-2011, 00:03)  ...går med huset "på" sig...
Biggan_
24-08-2011, 13:44
Så skönt att småttingarna repar sej! Skönt att det inte var cystor i allafall! Kanske inte värt att släppa loss tummar och tår riktigt ännu! Fast jag sitter ändå där jag sitter och kan inget annat göra, så då kan jag hålla tummar och tår så länge det behövs!  CITAT (Meriona @ 13-08-2011, 14:27)  "Minimarsvinet=gerbilen" Maja får sin sista PC-dos ikväll. 4 sprutor om dagen inkl Trevis-joxet, men efter de första dagarna börjar de glufsa i sig det självmant. Undrar hur det skulle gå om de otama i kvartetten skulle bli sjuka, det vill jag inte ens tänka på. Ursäkta om jag kapade Marsvinstråden, men det var det här med medicineringen som gjorde´t. Nu fortsätter jag att kapa tråden! Hur har det gått för Maja då?
Meriona
24-08-2011, 18:01
Jodå hon mår bra, tack.  Penicillin är förunderligt effektivt ibland!
Biggan_
24-08-2011, 21:59
CITAT (Meriona @ 24-08-2011, 19:01)  Jodå hon mår bra, tack.  Penicillin är förunderligt effektivt ibland! Så skönt!
Hejja ALLA djuren!! Nu har mina snällt ätit sista dosen, vi har skurat (husse satt mest med djur i famen) och donat PUST!! Nu har Henrik fått ett nytt papphus. Samt locket till A4 låda, ett A4 stort men inte högt. Gissa var lillemannen ligger och slappar jämt nuförtiden? Under ett A4 lock!! Han är visst lite speciell grabben
Myosotis
26-08-2011, 09:35
Kan han bli så platt?
Meriona
26-08-2011, 14:57
Hehe, vilken rolig typ han är den där Henke!  Jag vill se!  Så skönt att medicineringen gått bra Wilmer, du är
Flemming
26-08-2011, 18:40
CITAT (Wilmer @ 25-08-2011, 23:24)  Hejja ALLA djuren!! Nu har mina snällt ätit sista dosen, vi har skurat (husse satt mest med djur i famen) och donat PUST!! Nu har Henrik fått ett nytt papphus. Samt locket till A4 låda, ett A4 stort men inte högt. Gissa var lillemannen ligger och slappar jämt nuförtiden? Under ett A4 lock!! Han är visst lite speciell grabben  Då håller vi tummarna för att det var sista gången... Många marsvinsbloggare har köpt Biltemas barnpallar och har dom som hus till marsvinen,vilket tydligen uppskattas av djuren. http://www.biltema.se/sv/Hem/Badrum/Tillbehor-barn/Barnpall/Fördelen är naturligtvis hygienen,lätt att tvätta och använder man Virkon så blir dom även desinficerade utan att man får den hemska klordoften på köpet...
Meriona, jag måste givetvis fota..
Flemming, tack för tips! Men godingarna vill knapra och sova ovanpå, den ser för hög ut. De gillar att hoppa genom fönstret och korvis använder fönstret att vila huvudet på/ ut genom. De har wetbed tror jag det heter ovanpå husen för att sova sött. De springer hinderbana och då ingår hopp på hus..
Tjejerna hade avloppsrör att springa i istället för mysrullen dessa veckor, nu är den åter på golvet.
HENKES a4.jpg lookilooki Henke under A4.jpg Kameran hade inga laddade batterier och inga laddade dög åt den heller  får nog göra en rensning i batteriförrådet. Men mobilen med sin lagom dåliga kvalitet funkade. Så här har ni Mr. A4. Han låg VERKLIGEN och tryckte nu i kväll som synes  Nu kliver han runt med den på ryggen och knaprar inlagt godis.
CITAT (Myosotis @ 26-08-2011, 10:35)  Kan han bli så platt?  HENKES a4.jpg Uppenbarligen  Jag tror det knappt själv, men buren är tom för övrigt och - le volia, där ligger han ju!
Myosotis
27-08-2011, 07:27
Det var ju tur att locket var så pass högt ändå, jag föreställde mig något som var 2-3 cm högt och en tillplattad, fyrkantig Henke under, eventuellt fyra ben som stack ut i hörnen... CITAT (Wilmer @ 26-08-2011, 22:44)  Nu kliver han runt med den på ryggen och knaprar inlagt godis.
Meriona
27-08-2011, 08:04
Hur sjutton kommer han in under den? Gräver?  jag tycker att bilderna var fina!
hur han kommer in är jag inte säker på, men ut buffar han sig fint. i morse låg lite hår utanför så man såg att han var där. det är nog en fas i en marsvinskilles liv  den mörka fasen  fast han ser helnöjd ut  ett ben i varje hörn, det hade sett ut det  han måste ändå sitta rätt trångt...
Flemming
27-08-2011, 10:29
CITAT (Wilmer @ 26-08-2011, 22:12)  Meriona, jag måste givetvis fota..
Flemming, tack för tips! Men godingarna vill knapra och sova ovanpå, den ser för hög ut. De gillar att hoppa genom fönstret och korvis använder fönstret att vila huvudet på/ ut genom. De har wetbed tror jag det heter ovanpå husen för att sova sött. De springer hinderbana och då ingår hopp på hus..
Tjejerna hade avloppsrör att springa i istället för mysrullen dessa veckor, nu är den åter på golvet. Hoppar dom ovanpå husen,då kan man stryka plastpallarna direkt för dom är hala... Personligen skulle jag också valt pappkartong och trähus men vid sjukdom kan det nog vara på sin plats med produkter som går att rengöra flera gånger per dag... Avloppsrör och även gjutrör i papp är väldigt populära så dom kan du behålla,även om dom får tillbaka sina mysrullar.
Plast är mest hygieniskt helt klart! Speciellt vid sådana här tillfällen. På vintern kan jag ju sätta ut allt i minusgraderna, men nu?!? Ja, de skutteliskuttar runt i racerbanor, så glatta hus går bort. Rören har de normalt sett på golvet och kutar i, där är de nu tillbaka. Papprören är ju inte sanerade, så de får vänta till i vinter. Har oanvända på vinden, får skära till dem så länge (tur det finns resurser). De är så söta när de busar omkring, ju fler saker att undersöka ju roligare verkar de tycka. Jag får ta en helhetsbild på leklandet  Nu ska jag ut och grejja i trädgården, nya gnaggrenar är beställda
Myosotis
27-08-2011, 12:15
Har du inte plats i frysen? Du kan ju knyta in rören i påsar om du inte vill ha döda kryp i frysen.
Biggan_
27-08-2011, 14:57
CITAT (Myosotis @ 27-08-2011, 13:15)  Har du inte plats i frysen? Du kan ju knyta in rören i påsar om du inte vill ha döda kryp i frysen. Så smart du är Myo!
Biggan_
27-08-2011, 15:03
Han är ljuvligt söt, Wilmer!
CITAT (Myosotis @ 27-08-2011, 13:15)  Har du inte plats i frysen? Du kan ju knyta in rören i påsar om du inte vill ha döda kryp i frysen. Svaret är nej... Har två fulla frysar men en tom tredje som jag ska köra igång för att frysa sakerna. Påsar var smart! Vi har ingen jordkällare eller skafferi så frysarna fylls av mina dekokter. Fick slänga flera påsar när vi flyttade hit och det bara fanns pyttekyl tyvärr. Jordkällare står på önskelistan! Nu är matte tokorolig IGEN. Trots pillande och kollande hade Korvis i dag en FET välmatad fästing under ena framtassen, i armhålan. Ett stort köttstycke (nåja) följde med när husse drog bort den. Tvättade med sprit, men nu är det oron.. Här finns ju både TBE och Borrelia, buhuuu. Alla är invägda på sin vanliga matchvikt, Mini är numera störst. Får väga extra på korvis nu för att se ev. viktnedgång/ sjukdom. Vad har jag djur för när jag oroar mig så... Blähä. Biggan, han ÄR söt. Men snart får han flytta ur sitt lock för vi vill se honom också  Gnager på detta gör de inte så speciellt mycket vilket förvånar mig (speciellt när man känner vissa gerbiler).
Biggan_
28-08-2011, 22:57
CITAT (Wilmer @ 28-08-2011, 23:25)  Nu är matte tokorolig IGEN. Trots pillande och kollande hade Korvis i dag en FET välmatad fästing under ena framtassen, i armhålan. Ett stort köttstycke (nåja) följde med när husse drog bort den. Tvättade med sprit, men nu är det oron.. Här finns ju både TBE och Borrelia, buhuuu. Alla är invägda på sin vanliga matchvikt, Mini är numera störst. Får väga extra på korvis nu för att se ev. viktnedgång/ sjukdom. Vad har jag djur för när jag oroar mig så... Blähä. Aj, aj, aj, hoppas det var en *snäll* fästing!  J***a skitodjur dom där fästingarna!
De är vidriga!!! Hoppas också på en snälling. Husse blev rejält skrämd i dag då korvis inte reagerade på gurka när han kom hem. Jag körde hem med andan i halsen, men då var man sig själv igen  Tvättade såret som såg fint ut och matade med persilja. Sedan blev det kontrollgos 1,5 timme  Den gick som vanligt, vi somnade  Nu är hon sig själv, hoppas det fortsätter så, vi blev livrädda...
Biggan_
29-08-2011, 21:48
Kontrollgos låter härligt!
 Som en mindre kattgos faktiskt, urmysigt
Myosotis
30-08-2011, 10:56
Hur stor är risken att de blir smittade av en smittad fästing då? När det gäller katt får de tydligen sällan borrelia. Mina samlar på sig fästingar hela tiden men verkar inte bli sjuka fast 80% (har jag för mig det var) av fästingarna lär bära på borreliasmitta. Det kanske är likadant med marsvin?
Jadu Myo, det är det nog ingen som varit tillräckligt intreserad för att ta reda på! Jag har frågat vet. sedan första fästingen jag hittade på Molly, men de vet inte. Underlaget är kanske inte så stort.. Eller något. Svårt att ens ta blodprov på små djur som de säger i allafall. Blir de sjuka och inget uppenbart hittas kollar de nog inte fästingburna sjukdomar i första hand. Fast nu utgår jag från de jag frågat, det kanske är helt annat på andra ställen i landet!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|