|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
"27 AUGUSTI 2011. Finansministern Anders Borg är en skicklig politiker, frågan är bara hur länge han kommer att kunna leva på gamla meriter? I går höll Anders Borg en pressträff om det ekonomiska läget. Han hade sin vanliga utrustning: svart t-shirt, svart kavaj, hästsvans och Power Point-presentation. Yta har Anders Borg alltid varit bra på. Hyllningsartiklarna om honom har alltid handlat om vad han utstrålar och signalerar. Sådant är naturligtvis viktigt. Men bortom ytan har Borg problem. En regering utan idéer I går uttryckte finansministern oro. Om den ekonomiska krisen slår mot Sverige kommer vi ha mindre resurser att hantera den än 2008. Då kunde Borg ta ur buffertarna som tidigare socialdemokratiska regeringar byggt upp. Sedan dess har regeringen bränt miljarder efter miljarder på skattesänkningar som inte har skapat de utlovade jobben. Det femte jobbskatteavdraget har Borg nu backat från. Regeringen står plötsligt helt utan idéer. KD och C utanför Borg kunde i går inte ge besked om hur stort det ekonomiska reformutrymmet blir. Antagligen är det första gången en finansminister inte har kunnat göra detta på den årliga träffen på Harpsund. Utrymmet verkar bestämmas av förhandlingarna med småpartierna. Och de har all anledning att vara desperata. Moderaterna växer på de andras bekostnad. I gårdagens Sifo låg både Kristdemokraterna och Centern utanför riksdagen. Borg är finansminister i en svag minoritetsregering som klarat sig på att i nio fall av tio få stöd av Sverigedemokraterna. Nu försöker Moderaterna desperat närma sig Miljöpartiet. Förslaget om sänkt restaurangmoms verkar vara ett sådant försök. Det var därför som Socialdemokraterna under Mona Sahlin stödde idén. Särskilt många jobb kan det inte förväntas skapa. Dumsnål Borg får även skäll från ekonomkåren. Både Lars Calmfors och Konjunkturinstitutet ropar om att finansministern är dumsnål. Han borde satsa mer för att hålla Sverige utanför krisen. I går sträckte Socialdemokraterna ut en hand till regeringen. De kan tänka sig förhandla för att få till en bred samling i riksdagen runt den ekonomiska politiken. Anders Borg borde ta den." Källa: AftonbladetMin fetmarkering. Detta har varit min åsikt hela tiden. Tydligen är jag inte helt ensam om den.
Huggorm
27-08-2011, 10:31
Äsch, jag har fortfarande det största förtroende
Han är den mest brillianta finansministern vi haft någon sinn !det är han som räddat Sverige från alla ekonomiska kriser som drabbat övriga världen !också tack vare att vi har behållt vår kära Krona som visat sig vara mer stabil än andra valutor i världen
CITAT (Motti @ 27-08-2011, 21:23)  Han är den mest brillianta finansministern vi haft någon sinn !det är han som räddat Sverige från alla ekonomiska kriser som drabbat övriga världen !också tack vare att vi har behållt vår kära Krona som visat sig vara mer stabil än andra valutor i världen  Senast idag pratade Borg om att han tyckte att Sverige ska ha Euro och att han trodde att det skulle bli så under hans livstid. Förra krisen klarade han tack vare att regeringen Persson lämnade starka finanser efter sig. Igår sa Reinfeldt att det inte går så bra för Sverige just nu bland annat för att skatteintäkterna minskat. Hmmm.... undra varför de har minskat för? Dum dummare, liksom.
*Stintan*
27-08-2011, 20:40
CITAT (Motti @ 27-08-2011, 21:23)  Han är den mest brillianta finansministern vi haft någon sinn !det är han som räddat Sverige från alla ekonomiska kriser som drabbat övriga världen !också tack vare att vi har behållt vår kära Krona som visat sig vara mer stabil än andra valutor i världen  Är du född igår eller?
Tack Stintan !var längesedan jag fick en sådan fin komplimang !skulle innebära att jag var en dag gammal då  gud va underbart :)Men sanningen är att jag är född 1953  och fyller 60 om två år.Den dagen Moderaterna vill ha Euro som Valuta då slutar jag rösta på dom ,har röstat Moderat sedan 1972.Alla har väl set hur stark Kronan är gentemot alla andra valutor i världen varför ändra på det ?
CITAT (Motti @ 27-08-2011, 21:47)  Tack Stintan !var längesedan jag fick en sådan fin komplimang !skulle innebära att jag var en dag gammal då  gud va underbart :)Men sanningen är att jag är född 1953  och fyller 60 om två år.Den dagen Moderaterna vill ha Euro som Valuta då slutar jag rösta på dom ,har röstat Moderat sedan 1972.Alla har väl set hur stark Kronan är gentemot alla andra valutor i världen varför ändra på det ? Du behöver verkligen läsa på!! Moderaterna är för Euro och har alltid så varit. Just för tillfället tycker de att folkomröstningen från 2003 ska respekteras, men ingen vet hur länge. Vad vet du egentligen om det parti du röstar på? Inte mycket, som det verkar.
CITAT (Anma @ 27-08-2011, 21:27)  Senast idag pratade Borg om att han tyckte att Sverige ska ha Euro och att han trodde att det skulle bli så under hans livstid. Håller med om bägge. Jag tror också han är den bäste finansminister vi haft, men jag är inte säker på att det säger så mycket egentligen - konkurrensen är inte mördande. Feldt, och sen inte mycket mer.
Idag pratade Borg om att det tar 5-6 år för krisländerna att återhämta sig, sedan blir euron stark igen. Motti, kolla här: "2003 var folkomröstningen av euron. En majoritet av svenska folket röstade då nej. Detta trots en massiv kampanj för ja-sidan. Där de flesta riksdagspartier företrädde ett ja. Nu väcks frågan om en ny folkomröstning inom de närmaste fyra åren. Folket för Euro Enligt den senaste tidens opinionsundersökningar så visar de att en majoritet av det svenska folket nu skulle rösta ja till ett byta av valutan till euro. Och därmed att Sverige skulle ingå i det europeiska valutasamarbetet. Opinionen har svängt över tid, en del av det kan förklaras med den senaste tidens ekonomiska kris och tron att den kunde ha mildrats med en gemensam valuta. En åsikt som förespråkarna bland annat hävdar. Nu är övertaget för ja-sidan relativt liten så att spekulera i en definitiv utgång vid en folkomröstning är nog lite vansklig. Riksdagsmajoritet för Euron Bland partierna i riksdagen råder det en majoritet för ett införande av euron. Partiernas åsikter enligt nedan. Moderaterna säger ja, men anser att den tidigare folkomröstningen skall respekteras. Dock oklart hur länge det resultatet skall respekteras. Det har nämnts att under nästa mandatperiod, 2010 till 2014, skall ingen folkomröstning hållas.Folkpartiet säger ja och vill ha en folkomröstning under nästa mandat period. Kristdemokraterna säger ja och diskuterar internt om kravet på en folkomröstning skall komma under nästa mandatperiod. Centerpartiet som tidigare varit motståndare anser att frågan bör utredas närmare på ett förutsättningslöst sätt. Krafter inom partiet säger ja. Socialdemokraterna är i grunden positiva men vill precis som moderaterna respektera den tidigare folkomröstning. Också där oklart hur länge till. Miljöpartiet säger nej. Vänsterpartiet säger även de nej till euro." Källa
Men varför i hellsike ska vi rösta för Euron när den svenska kronan är så stark ?bär mig emot att rösta på vänstern överhuvudtaget !så då lär jag inte rösta på något parti om det gäller valutan .Har en bekant inom Moderata partiet som sitter i komunen !men det lär inte hjälpa för han sitter på för låg nivå inom partiet.Jag skulle vilja ha en ny folkomröstning gällande kronan visse versa Euron .Varför ska man kassta bort något som är skitbra i vår ekonomi ?
CITAT (Motti @ 27-08-2011, 22:13)  Men varför i hellsike ska vi rösta för Euron när den svenska kronan är så stark ?bär mig emot att rösta på vänstern överhuvudtaget !så då lär jag inte rösta på något parti om det gäller valutan .Har en bekant inom Moderata partiet som sitter i komunen !men det lär inte hjälpa för han sitter på för låg nivå inom partiet.Jag skulle vilja ha en ny folkomröstning gällande kronan visse versa Euron .Varför ska man kassta bort något som är skitbra i vår ekonomi ? Ja säg det, det är inte jag som bestämmer den moderata politiken.... Socialdemokraterna tycker samma sak. Det är bara Miljöpartiet och Vänsterpartiet som säger nej.
*Stintan*
27-08-2011, 21:20
CITAT (Motti @ 27-08-2011, 21:47)  Tack Stintan !var längesedan jag fick en sådan fin komplimang !skulle innebära att jag var en dag gammal då  gud va underbart :)Men sanningen är att jag är född 1953  och fyller 60 om två år.Den dagen Moderaterna vill ha Euro som Valuta då slutar jag rösta på dom ,har röstat Moderat sedan 1972.Alla har väl set hur stark Kronan är gentemot alla andra valutor i världen varför ändra på det ? Fråga din älskling Borg!
Visst är Borg en dängare till finansminister, det tycker nog dom flesta. Och pengar finns ju till reformer även om utrymmet minskar framöver. Dagsläget är inte intressant för en finansminister utan det är framförhållning som gäller, då för dom närmaste åren. Att moderaterna nu går starkt framåt beror troligtvis på tilltron till Borgs finanspolitik. S har ju än så länge inte presenterat sin ekonomiska politik, eller sin politik för framtiden överhuvudtaget, och sådant syns i mätningarna. Dom varken ökar eller minskar utan ligger runt 30 procent. Än har Sverige en stark ekonomi så än behöver vi knappast oroa oss. Sedan har ju både euro o krona sina för o nackdelar. Det går i cykler. Så varför inte euro. Undrar om inte Europa behöver ett stålbad för att inse att omvärlden faktiskt har kommit ikapp och utmanar oss på det mesta. Motorn i världsekonomin har nog flyttat till Asien för ett bra tag framöver.
Jo till Asien och till Kina framför allt !Vi får se upp med Kina de kommer starkt ,min man och hans brors företag gör affärer där och gubben var där i Januari och ska dit igen !Kina är på frammarsch absolut.Kan tala om att mopeder som går på bensin är förbjudna där alla Moppar går på el tex, alla bilar är nya inga skrothögar där inte ,ett tecken på hur ekonomin går framåt där!men dom är bra många Kineser där  när jag var barn så sa de att varge gång du blinkar så föds en Kines det stämmer nog faktiskt än
Huggorm
27-08-2011, 22:25
CITAT (Motti @ 27-08-2011, 21:47)  Den dagen Moderaterna vill ha Euro som Valuta då slutar jag rösta på dom ,har röstat Moderat sedan 1972.
*Stintan*
27-08-2011, 22:26
Att införa euro vore nog spiken i kistan för svensk ekonomi. Var det inte så att vi under senaste finanskrisen klarade oss så pass bra som vi gjorde och bättre än i stort sett alla andra länder tack vare att vi hade kronan. Hur man ens kan komma på tanken att införa euro när en massa "euroländer" står på ruinens brant fattar jag inte. Jag är inte alls säker på att Europa klarar att ha en gemensam valuta.
Huggorm
27-08-2011, 22:27
CITAT (Motti @ 27-08-2011, 23:19)  Jo till Asien och till Kina framför allt !Vi får se upp med Kina de kommer starkt ,min man och hans brors företag gör affärer där och gubben var där i Januari och ska dit igen !Kina är på frammarsch absolut.Kan tala om att mopeder som går på bensin är förbjudna där alla Moppar går på el tex, alla bilar är nya inga skrothögar där inte ,ett tecken på hur ekonomin går framåt där!men dom är bra många Kineser där  när jag var barn så sa de att varge gång du blinkar så föds en Kines det stämmer nog faktiskt än  Att alla bilar är nya beror på att de varit för fattiga för att köpa några tidigare. Och jag tror det finns rätt gott om bensindrivna moppar där också, även om det kanske är förbjudet på vissa ställen som delar av Beijing eller så
*Stintan*
27-08-2011, 22:28
CITAT (Huggorm @ 27-08-2011, 23:25)  Ja det där var riktigt roligt!
Huggorm
27-08-2011, 22:30
CITAT (*Stintan* @ 27-08-2011, 23:26)  Att införa euro vore nog spiken i kistan för svensk ekonomi. Var det inte så att vi under senaste finanskrisen klarade oss så pass bra som vi gjorde och bättre än i stort sett alla andra länder tack vare att vi hade kronan. Hur man ens kan komma på tanken att införa euro när en massa "euroländer" står på ruinens brant fattar jag inte. Jag är inte alls säker på att Europa klarar att ha en gemensam valuta. Argumentet från början var att euron skulle underlätta vid export. Det var långt innan eurokriserna började uppstå, och jag tror många som var för euron på den tiden är mer tveksamma idag. Men att säga det vore att erkänna sitt misstag, och därför undviker de flesta med politiska ambitioner helt enkelt ämnet
CITAT (Huggorm @ 27-08-2011, 23:30)  Argumentet från början var att euron skulle underlätta vid export. Det var långt innan eurokriserna började uppstå, och jag tror många som var för euron på den tiden är mer tveksamma idag. Men att säga det vore att erkänna sitt misstag, och därför undviker de flesta med politiska ambitioner helt enkelt ämnet Eurons problem är att regelverket inte är tillräckligt långtgående. Europeiska centralbanken får inte dubbelkolla uppgifterna som medlemsländerna skickar in, eller kräva förändringar av politiken. Resultat: Irland, Grekland, Spanien och Italiens regeringar skickar in falsk bokföring, lånar allt de orkar, och köper röster med reformer av typen "14 månadslöner per år", "garanterad livstidsanställning för statligt anställda" och "full pension vid 45 års ålder", glatt förvissade om att alla kostnader kommer att kunna lastas över på övriga euroländer. Regelverket är i sin tur inte tillräckligt långtgående pga att alla euroskeptiker motsäger sig överstatligt inflytande. Tanken på en gemensam valuta är bra, det är bara fånigt att ha nån sentimental bindning till pengar, men däremot måste regelverket absolut ses över. Annars hamnar man precis där EU är nu: de skrupellösaste medlemsländerna skor sig på övrigas bekostnad. För övrigt är jag häpen över hur greker och andra totalt missat vem som är ansvarig för deras problem. Det är inte Bryssel eller Tyskland som satt dem på pottan, det är deras egna politiker via medvetet vanstyre av landet, och de borde kräva utredningar och åtal.
*Stintan*
28-08-2011, 10:09
CITAT (Azur @ 28-08-2011, 10:54)  Eurons problem är att regelverket inte är tillräckligt långtgående. Europeiska centralbanken får inte dubbelkolla uppgifterna som medlemsländerna skickar in, eller kräva förändringar av politiken. Resultat: Irland, Grekland, Spanien och Italiens regeringar skickar in falsk bokföring, lånar allt de orkar, och köper röster med reformer av typen "14 månadslöner per år", "garanterad livstidsanställning för statligt anställda" och "full pension vid 45 års ålder", glatt förvissade om att alla kostnader kommer att kunna lastas över på övriga euroländer. Regelverket är i sin tur inte tillräckligt långtgående pga att alla euroskeptiker motsäger sig överstatligt inflytande.
Tanken på en gemensam valuta är bra, det är bara fånigt att ha nån sentimental bindning till pengar, men däremot måste regelverket absolut ses över. Annars hamnar man precis där EU är nu: de skrupellösaste medlemsländerna skor sig på övrigas bekostnad.
För övrigt är jag häpen över hur greker och andra totalt missat vem som är ansvarig för deras problem. Det är inte Bryssel eller Tyskland som satt dem på pottan, det är deras egna politiker via medvetet vanstyre av landet, och de borde kräva utredningar och åtal. Vadå sentimental bindning? Varför ska man byta något som fungerar till något som uppenbarligen inte alls fungerar bra. Det finns mycket som är bra i tanken men som blir mindre bra i praktiken.
CITAT (*Stintan* @ 28-08-2011, 11:09)  Vadå sentimental bindning? Varför ska man byta något som fungerar till något som uppenbarligen inte alls fungerar bra. Det finns mycket som är bra i tanken men som blir mindre bra i praktiken. Just nu fungerar kronan bra, pga att Sverige är ett av de få länder som hade hyfsade finanser innan krisen 2009. Bara månader tidigare sas kronan vara i "fritt fall" och tappade 30% mot dollar och euro, och man kan ju minnas "kronförsvaret" med 1500% ränta och resulterande valutakrasch 1992. Frågan är vad som är bäst om fem år, om femtio år.
Christa
28-08-2011, 10:32
CITAT (Azur @ 28-08-2011, 10:54)  Eurons problem är att regelverket inte är tillräckligt långtgående. Europeiska centralbanken får inte dubbelkolla uppgifterna som medlemsländerna skickar in, eller kräva förändringar av politiken. Resultat: Irland, Grekland, Spanien och Italiens regeringar skickar in falsk bokföring, lånar allt de orkar, och köper röster med reformer av typen "14 månadslöner per år", "garanterad livstidsanställning för statligt anställda" och "full pension vid 45 års ålder", glatt förvissade om att alla kostnader kommer att kunna lastas över på övriga euroländer. Regelverket är i sin tur inte tillräckligt långtgående pga att alla euroskeptiker motsäger sig överstatligt inflytande.
Tanken på en gemensam valuta är bra, det är bara fånigt att ha nån sentimental bindning till pengar, men däremot måste regelverket absolut ses över. Annars hamnar man precis där EU är nu: de skrupellösaste medlemsländerna skor sig på övrigas bekostnad.
För övrigt är jag häpen över hur greker och andra totalt missat vem som är ansvarig för deras problem. Det är inte Bryssel eller Tyskland som satt dem på pottan, det är deras egna politiker via medvetet vanstyre av landet, och de borde kräva utredningar och åtal. Jag har aldrig trott att det skulle fungera med en gemensam valuta. Länderna är alltför olika och det är omörligt att vara så i takt med varandra konjunkturmässigt. Om Grekland hade haft kvar sin egen valuta så hade den blivit billig nu och de hade fått en enorm ström av turister till sitt vackra land. Då hade det varit mycket lättare för dom att komma på fötter igen. Att Sverige inte dippat så mycket som Danmark beror troligen på att kronan stod lågt när den så kallade krisen började. Många har också bekräftat att det starkt bidrog till att dippen inte blev så långvarig här. Du kanske minns när pundet stod så extremt lågt att svenskar åkte till England och shoppade över helgen. Jag är övertygad om att denna dynamik behövs och att man kan ha hur mycket regler som helst utan att det kommer att bli bra med en gemensam valuta. Det blir också en överstatlighet som inte alls tilltalar mig.
CITAT (Christa @ 28-08-2011, 11:32)  Jag har aldrig trott att det skulle fungera med en gemensam valuta. Länderna är alltför olika och det är omörligt att vara så i takt med varandra konjunkturmässigt.
Om Grekland hade haft kvar sin egen valuta så hade den blivit billig nu och de hade fått en enorm ström av turister till sitt vackra land. Då hade det varit mycket lättare för dom att komma på fötter igen. Jag tycker inte det argumentet håller. Tanken är att länder med svag ekonomi skulle kunna bli rikare genom att låna, sänka kostnaden för lånen genom hög inflation, och subventionera sin export - precis den taktik sverige provade och som resulterade i vår valutakrasch. Dessutom hjälper det inte mot vanstyre, populism, och korruption, som är särskilt Grekland och Italiens verkliga problem. Huvudargumentet för att splitta euron i ett A och ett B-lag är istället snarare att skydda starka ekonomier som Tyskland från vanstyret och korruptionen i svaga ekonomier som Grekland.
Christa
28-08-2011, 11:33
CITAT (Azur @ 28-08-2011, 11:43)  Jag tycker inte det argumentet håller. Tanken är att länder med svag ekonomi skulle kunna bli rikare genom att låna, sänka kostnaden för lånen genom hög inflation, och subventionera sin export - precis den taktik sverige provade och som resulterade i vår valutakrasch. Dessutom hjälper det inte mot vanstyre, populism, och korruption, som är särskilt Grekland och Italiens verkliga problem.
Huvudargumentet för att splitta euron i ett A och ett B-lag är istället snarare att skydda starka ekonomier som Tyskland från vanstyret och korruptionen i svaga ekonomier som Grekland. Vaddå "tanken"? Vems tanke och i vilket sammanhang?
CITAT (*Stintan* @ 27-08-2011, 21:40)  Är du född igår eller?  Skulle inte du kunna använda dig av sakargument istället för intetsägande trams. Motti har precis samma rätt som du och alla andra att bli bemött med respekt för sina åsikter istället för dumt och elakt trams. Gita Gissar att jag nu kommer att måltavla för dina dumheter, men var så god.
CITAT (Gita @ 28-08-2011, 18:07)  Skulle inte du kunna använda dig av sakargument istället för intetsägande trams. Motti har precis samma rätt som du och alla andra att bli bemött med respekt för sina åsikter istället för dumt och elakt trams. Gita Gissar att jag nu kommer att måltavla för dina dumheter, men var så god. Skulle du kunna komma med sakargument istället för att hela tiden söndra diskussionen genom att klaga på vad andra gör? Ska vi ha en seriös debatt är inlägg liknande dina lika tröttande som annan pajkastning.
*Stintan*
28-08-2011, 17:51
CITAT (Gita @ 28-08-2011, 18:07)  Skulle inte du kunna använda dig av sakargument istället för intetsägande trams. Motti har precis samma rätt som du och alla andra att bli bemött med respekt för sina åsikter istället för dumt och elakt trams. Gita Gissar att jag nu kommer att måltavla för dina dumheter, men var så god. Det där svaret var inte ens menat som elakt utan var ett svar på att det aldrig funnits någon bättre finansminister än Borg. För mig var det lika med att hon inte visste ett smack om alla tidigare finansministrar. Gubben var för att markera att jag skojade. Fast jag vet inte varför jag förklarar det för dig, den mest repektlösa personen på Odla just nu.
CITAT (Anma @ 28-08-2011, 18:23)  Skulle du kunna komma med sakargument istället för att hela tiden söndra diskussionen genom att klaga på vad andra gör? Ska vi ha en seriös debatt är inlägg liknande dina lika tröttande som annan pajkastning. Var inte det här med respekt mot andra skribenter uppe alldeles nyss? Javiss ja, det var i en annan tråd. Gita
CITAT (Gita @ 28-08-2011, 18:59)  Var inte det här med respekt mot andra skribenter uppe alldeles nyss? Javiss ja, det var i en annan tråd. Gita Precis. Så var det ja! Men du kanske står utanför detta? Nog sagt om det.
CITAT (Anma @ 28-08-2011, 19:06)  Precis. Så var det ja! Men du kanske står utanför detta?
Nog sagt om det. Menar du att det är respektlöst att påtala/protestera mot en meningslös, intetsägande elakhet? Jaja, ännu ett område där vi är oeniga. Gita
Nu kan jag inte se att det framgår vem som ligger bakom Aftonbladets text som i mitt tycke är populistisk, propagandistisk och ganska okunnig om ekonomiska samband. Så mitt förtroende för Borg är orubbat. Förutom att vara en lysande ekonom så har Borg styrkan/modet att också kunna gå ut med mindre positiva, mindre populära sanningar. Självklart är det det enda riktiga att ha framförhållning och att vara återhållsam inför ev. kommande global konjunkturnedgång (kris) Att som Aftonbladet och socialdemokratin använda sig av det ev. uteblivna jobbskatteavdraget för att vinna politiska poäng är nog inte särskilt smart, Svenska folket är säkerligen klokare än så och de allra flesta inser nog att man ibland måste anpassa sig efter yttre omständigheter.
Någon nämnde Feldt som en duktig finansminister och jag kan bara hålla med, han är den finansminister förutom Borg som klarast såg ekonomiska samband och förstod orsak och verkan. Tyvärr fick han ju aldrig sitt parti med sig.
När det gäller EU och Euron så är tanken på en gemensam valuta riktig, men som någon nämnde behövs en skärpning av regelverket. Dessutom blir små valutor som svenska kronan lätt utsatta för spekulation. Någon nämnde också den starka svenska kronan som något positivt, riktigt så tror jag inte att det är. Visst är det bra för oss när vi semestrar utomlands å andra sidan är vi ett litet oerhört exportberoende land. Slutligen tror jag inte SEK kontra Euro har ett dugg att göra med att Sverige klarade senaste lågkonjunkturen hyfsat bra, det beror säkerligen mer på en skickligt förd finanspolitik. Gita
CITAT (Gita @ 28-08-2011, 20:02)  Slutligen tror jag inte SEK kontra Euro har ett dugg att göra med att Sverige klarade senaste lågkonjunkturen hyfsat bra, det beror säkerligen mer på en skickligt förd finanspolitik. Gita Det beror till stor del på att Sverige hade starka statsfinanser sedan tidigare regeringen. Borg är duktig, ingen snack om den saken, inte minst i sin retorik, men det ska bli intressant att se hur han lyckas nu om det blir en djup kris i Sverige. Skribenten var Katrine Kielos.
CITAT (Anma @ 28-08-2011, 20:14)  Det beror till stor del på att Sverige hade starka statsfinanser sedan tidigare regeringen. Borg är duktig, ingen snack om den saken, inte minst i sin retorik, men det ska bli intressant att se hur han lyckas nu om det blir en djup kris i Sverige. Skribenten var Katrine Kielos. "Det dukade bordet", ja det talades det om redan på 70-talet och det är nog inte mera sant nu än det var då. Hade ditt förtroende för alliansens ekonomiska politik varit större om de inte lyssnat till signaler från omvärlden utan kört på med en gång utlovade reformer som kanske inte kan finansieras ? Att man nu omprövar utifrån yttre omständigheter ökar i stället mitt förtroende (även om jag personligen förstås gärna velat ha större jobbskatteavdrag). Nej, jag känner inte till skribenten i fråga, en brist i allmänbildningen kanhända. Skriver hon ledare, krönikor , kåserier eller vad? Gita
Aqvakul
28-08-2011, 19:45
Experiment med gemensamma valutor för flera självständiga länder har aldrig fungerat under någon längre period. Troligen krävs det en så kraftfull ekonomisk samordning att det inte längre är självständiga stater. Samarbete mellan olika valutor är en annan sak...
CITAT (Gita @ 28-08-2011, 20:35)  "Det dukade bordet", ja det talades det om redan på 70-talet och det är nog inte mera sant nu än det var då. Hade ditt förtroende för alliansens ekonomiska politik varit större om de inte lyssnat till signaler från omvärlden utan kört på med en gång utlovade reformer som kanske inte kan finansieras ? Att man nu omprövar utifrån yttre omständigheter ökar i stället mitt förtroende (även om jag personligen förstås gärna velat ha större jobbskatteavdrag).
Nej, jag känner inte till skribenten i fråga, en brist i allmänbildningen kanhända. Skriver hon ledare, krönikor , kåserier eller vad? Gita Klicka på hennes namn i mitt inlägg, där kommer du till en wikisida som förklarar vem hon är. Att föreslå halverad restaurangmoms inför stundande kris är inte så jättegenomtänkt kan ju jag tycka. Samtidigt som Finansministern manar till försiktighet. Många tolkar nog den uppmaningen till att hålla i sina pengar och då prioriterar man bort bland annat restaurangbesök. Alliansens andra arbetspolitiska åtgärder har ju inte heller lyckats särskilt väl. Där talar arbetslöshetssiffrorna sitt tydliga språk. Jag tror självklart att att tillbakadragandet av femte jobbskatteavdraget beror mycket på att regeringen är livrädd för att bli överkörda av oppositionen, den närmande krisen kom som en räddande ängel där. Men att jag tror det torde knappast komma som en överraskning för någon.
Huggorm
28-08-2011, 19:59
CITAT (Aqvakul @ 28-08-2011, 20:45)  Experiment med gemensamma valutor för flera självständiga länder har aldrig fungerat under någon längre period. Troligen krävs det en så kraftfull ekonomisk samordning att det inte längre är självständiga stater. Samarbete mellan olika valutor är en annan sak... Vill man skapa en europeisk dollar får man nog gå hela vägen och göra om EU till en motsvarighet till USA också. Och då får Kaliforniens motsvarighet Tyskland hålla på och finansiera Grekland och andra fattiga "sydstater" som inte hänger med i den ekonomiska utvecklingen. Men egentligen skulle även ett litet land som Sverige behöva ha två olika valutor så man kunde justera räntor och inflation för de olika finansiella utvecklingar som landsbygden och storstadsregionerna uppvisar. CITAT (Anma @ 28-08-2011, 20:54)  Jag tror självklart att att tillbakadragandet av femte jobbskatteavdraget beror mycket på att regeringen är livrädd för att bli överkörda av oppositionen, den närmande krisen kom som en räddande ängel där. Men att jag tror det torde knappast komma som en överraskning för någon. Jag tror vi kommer få se ett helt pärlband av kriser som avlöser varandra innan den slutliga jättekrisen kommer. Och den kommer inte ens moderaterna kunna rädda oss från.
Gita, klipper in det här så slipper du klicka.
"Katrine Linda Mathilda Kielos, född 24 oktober 1983 i Lund, är en svensk skribent. Hon är ledarskribent på Aftonbladet sedan 2007 där hon främst skriver om svensk och internationell ekonomisk politik, samt krönikör i Fokus och Jusektidningen. Hon har en pol.kand. från Uppsala universitet[1] och har tidigare varit bland annat vikarierande chefredaktör för Dagens Arena och frilansskribent verksam på Expressens kultursida."
CITAT (Gita @ 28-08-2011, 20:02)  Nu kan jag inte se att det framgår vem som ligger bakom Aftonbladets text som i mitt tycke är populistisk, propagandistisk och ganska okunnig om ekonomiska samband. Så mitt förtroende för Borg är orubbat. Förutom att vara en lysande ekonom så har Borg styrkan/modet att också kunna gå ut med mindre positiva, mindre populära sanningar. Självklart är det det enda riktiga att ha framförhållning och att vara återhållsam inför ev. kommande global konjunkturnedgång (kris) Att som Aftonbladet och socialdemokratin använda sig av det ev. uteblivna jobbskatteavdraget för att vinna politiska poäng är nog inte särskilt smart, Svenska folket är säkerligen klokare än så och de allra flesta inser nog att man ibland måste anpassa sig efter yttre omständigheter.
Någon nämnde Feldt som en duktig finansminister och jag kan bara hålla med, han är den finansminister förutom Borg som klarast såg ekonomiska samband och förstod orsak och verkan. Tyvärr fick han ju aldrig sitt parti med sig.
När det gäller EU och Euron så är tanken på en gemensam valuta riktig, men som någon nämnde behövs en skärpning av regelverket. Dessutom blir små valutor som svenska kronan lätt utsatta för spekulation. Någon nämnde också den starka svenska kronan som något positivt, riktigt så tror jag inte att det är. Visst är det bra för oss när vi semestrar utomlands å andra sidan är vi ett litet oerhört exportberoende land. Slutligen tror jag inte SEK kontra Euro har ett dugg att göra med att Sverige klarade senaste lågkonjunkturen hyfsat bra, det beror säkerligen mer på en skickligt förd finanspolitik. Gita Socialdemokraterna ska nog tacka alla krafter för att jobbskatteavdraget avksrevs. Tänk tanken att de hade drivit frågan och sossarna hade fått fälla regeringen med hjälp av rasisterna. Ett nyval hade nog inte heller varit på sin plats för Juholt just nu. Det gamla kommunistpartiet håller på att trilla ur och miljöpartiet krusar för moderaterna. Ingen har anledning att brösta sig just nu. Allra minst vänstern.
CITAT (Christa @ 28-08-2011, 12:33)  Vaddå "tanken"? Vems tanke och i vilket sammanhang? Äh, glöm det, jag läste fel i ditt inlägg.
malarmaster
28-08-2011, 20:40
frågan om euro i sverige är nog ganska död de närmaste åren,svenska folket har nog tappat förtroende för euro och kanske även för eu.frågan är om euron överlever en djup kris i europa/globalt då många småländer kommer att hänga på gärsgårn,vi kommer också att få känna på det med högre arbetslöshet o stigande priser.tyvärr tycks inte politikerna i framförallt europa förstå vilken väg de ska ta,samarbeta gör de då inte. arbetslösheten biter sig fast med alla de problem som kommer med den samtidigt som de europeiska jobben,inkl. svenska, flyttar till asien o kina. bara ställ frågan hur många lågprisprodukter från kina har jag köpt sista månaden?jag garanterar att de är nog fler än du tror om du börjar granska etiketterna. det är kanske så att europas tid som industriellt centrum är förbi men det är vi själva som drivit det dit isåfall.vad ska vi erbjuda våra ungdommar för jobb? Asien växer fram som det nya industri/datasamhället,USA o Europa minskar stadigt,samtidigt som vårt västerlänska utbildningssystem visar ständigt sjunkande siffror.sverige är inget undantag.de svenska politikerna har i årtionden sagt att vi ska satsa på högteknologi. bra så, men då krävs inte bara en skola i världsklass utan det viktigaste motiverade o intresserade elever.det är kanske där det brister ?. Ulf
herkules
28-08-2011, 21:57
borg är en medioker finansminister - dumsnål dessutom. lär förhoppningsvis inte visa sig efter valet 2014.
herkules
29-08-2011, 15:10
Japp, nu fick inte Österberg trycka på nej-knappen i riksdagen när det gäller jobbskatteavdraget. Det är nog där skon klämmer. Stackars Österberg som snuvades på partiledarposten och numera har en undanskymd roll i S. Vilket faktiskt är synd, för jag tror Österberg hade platsat bättre som partiledare. Han framstår mer som en genuin sosse och känns mer trovärdig än Juholt och hans nya team. Men det är långt till valet så osvuret är bäst.
CITAT (gnon49 @ 29-08-2011, 17:51)  Japp, nu fick inte Österberg trycka på nej-knappen i riksdagen när det gäller jobbskatteavdraget. Det är nog där skon klämmer. Stackars Österberg som snuvades på partiledarposten och numera har en undanskymd roll i S. Vilket faktiskt är synd, för jag tror Österberg hade platsat bättre som partiledare. Han framstår mer som en genuin sosse och känns mer trovärdig än Juholt och hans nya team. Men det är långt till valet så osvuret är bäst. Skon klämmer nog i att, om uppgifterna stämmer, så har finansministern varit vårdslös med sanningen. Men han (finansministern) klarar sig nog ur detta galant, han har ju en förmåga att prata så folk tror på honom och litar på honom även om det han säger egentligen är helgalet.
Huggorm
29-08-2011, 17:38
CITAT (Anma @ 29-08-2011, 18:10)  Skon klämmer nog i att, om uppgifterna stämmer, så har finansministern varit vårdslös med sanningen. Men han (finansministern) klarar sig nog ur detta galant, han har ju en förmåga att prata så folk tror på honom och litar på honom även om det han säger egentligen är helgalet. Värdefullare egenskap är nog svår att finna
CITAT (Huggorm @ 29-08-2011, 18:38)  Värdefullare egenskap är nog svår att finna Så är det ju, för honom personligen i alla fall. Sen hur bra det är för landet lär väl bara tiden visa.
Huggorm
29-08-2011, 18:48
CITAT (Anma @ 29-08-2011, 18:55)  Så är det ju, för honom personligen i alla fall. Sen hur bra det är för landet lär väl bara tiden visa. Den som lever får se. Och finns det liv så finns det hopp
CITAT (herkules @ 29-08-2011, 16:10)  Både Aftonbladets skribent och Österberg tycks helt glömt bort att för att fälla ev förslag om jobbskatteavdrag hade man varit tvungen att liera sig med SD. För min del trodde jag att Österberg var klokt nog att ligga lite lågt, speciellt som MP under Fridolins ledning drar stark åt höger vilket ju kan innebära att socialdemokratin framöver helt måste förlita sig på SD. Att sticka ut hakan såsom Österberg gör (om det nu är sant det som skrivs i AF) är ju verkligen som att be om en rejäl käftsmäll för det är ju så att Borg förutom att vara en skicklig ekonom inte heller är oäven när det gäller att läsa av den politiska kartan Gita
Men alltså, det fanns någon statistik som visade hur ofta regeringen fått igenom sina förslag på grund av att SD röstat med dem, så det där argumentet borde man ligga lite lågt med. Socialdemokraterna har inte gått i hop med SD lika lite som regeringen gjort detta. Statistiken, om någon har den eller orkar söka, får någon gärna ta fram och lägga ut, jag orkar inte leta idag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|