Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Gita
CITAT (Cacki @ 04-09-2011, 19:47) *
Ja, jag tror också att trenden börjar vända nu. Den generation som Gita nämner är den som "glömt"/inte haft föräldrar som kommer ihåg sitt eget ursprung och därför heller inte upplyst sina barn. Föräldrar som har varit alltför upptagna med att "förverkliga" sej själva och rusat blint uppför sina karriärsstegar. Det finns onekligen ett glapp med människor som inte vill minnas vilken politisk inriktning det var som ledde dem till den välfärd de själva nu får njuta av.
Nya generationen är dom som har fått känna på nackdelarna med levnadssättet som föräldrarna fört och det verkar faktiskt som att dom vill ha till en förändring. Det ger i alla fall mej hopp om ett bättre samhälle så småningom.

Jag både tror och hoppas på att du har fel, det är varken önskvärt eller möjligt att vrida klockan tillbaka. Den unga generationen vill nog inte avstå från friheten att välja eller möjligheten att i större utstäckning påverka sitt eget liv.
Den som lever får se.
Gita
herkules
CITAT (Cacki @ 04-09-2011, 19:47) *
Ja, jag tror också att trenden börjar vända nu. Den generation som Gita nämner är den som "glömt"/inte haft föräldrar som kommer ihåg sitt eget ursprung och därför heller inte upplyst sina barn. Föräldrar som har varit alltför upptagna med att "förverkliga" sej själva och rusat blint uppför sina karriärsstegar. Det finns onekligen ett glapp med människor som inte vill minnas vilken politisk inriktning det var som ledde dem till den välfärd de själva nu får njuta av.
Nya generationen är dom som har fått känna på nackdelarna med levnadssättet som föräldrarna fört och det verkar faktiskt som att dom vill ha till en förändring. Det ger i alla fall mej hopp om ett bättre samhälle så småningom.

visst är det så - ungdomar är inte dumma i huvudet!
Huggorm
CITAT (herkules @ 04-09-2011, 20:01) *
så - de gamla får betala (än en gång) för att friska och arbetsföra människor ska kunna unna sig ...

Det händer faktiskt att pensionärer också äter ute, och dessutom har deras skatt sänkts förut
Gita
CITAT (herkules @ 04-09-2011, 20:01) *
I alliansens budgetförhandlingar får Kristdemokraterna (KD) inte igenom sin hjärtefråga om sänkt skatt för pensionärer nästa år, erfar SVT:s Rapport. Partiledaren Göran Hägglunds pressekreterare Martin Kits bekräftar uppgiften för TT:

– Vi får konstatera att vi har kommit i ett läge i förhandlingarna där vi är ensamma mot tre.

KD-linjen har varit att en skattesänkning för pensionärer är viktigare än Moderaternas förslag om sänkt restaurangmoms.

så - de gamla får betala (än en gång) för att friska och arbetsföra människor ska kunna unna sig ...

Fast syftet med sänkt restaurangmoms är ju att stimulera branschen så att den växer och kan anställa fler (jobb som inte kräver specialutbilning är ju verkligen en bristvara) och på så sätt öka skatteintäkterna att du och jag får råd att äta ute lite oftare är ju bara en trevlig bonus.
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 04-09-2011, 20:01) *
Jag både tror och hoppas på att du har fel, det är varken önskvärt eller möjligt att vrida klockan tillbaka. Den unga generationen vill nog inte avstå från friheten att välja eller möjligheten att i större utstäckning påverka sitt eget liv.
Den som lever får se.
Gita

Jag träffar massor av 70-talister eftersom båda mina barn är födda då och har väldigt stor umgängeskrets. Jag känner inte alls igen det sätt du framställer 70-talisterna på. Och som sagt, dom är inte dumma i huvudet!
Cacki
CITAT (Gita @ 04-09-2011, 20:01) *
Den som lever får se.
Gita

Och jag hoppas att jag kommer att få anledning att säga samma fras till dej, den dan du äntligen förstår vem av oss som är bakåtsträvare...
Akta dej, du sitter på hemmet ungefär lagom tills att den nya generationen tar över i full kraft. flirting.gif
Du verkar inte ens veta vad genuin frihet är för något. Det har inget med några ynkliga val om man vill ha städhjälp eller ej.
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 04-09-2011, 20:12) *
Det händer faktiskt att pensionärer också äter ute, och dessutom har deras skatt sänkts förut

Ja det finns ju en och annan pensionär som har råd. Den sänkta skatten åts upp med stor råge av höjd hyra så det blev minus iallafall.
Huggorm
CITAT (Cacki @ 04-09-2011, 20:19) *
Du verkar inte ens veta vad genuin frihet är för något. Det har inget med några ynkliga val om man vill ha städhjälp eller ej.

Vad är det då?
Cacki
CITAT (Huggorm @ 04-09-2011, 20:22) *
Vad är det då?

Kika ut i omvärden och ta dej sedan en funderare...
Huggorm
CITAT (Cacki @ 04-09-2011, 20:23) *
Kika ut i omvärden och ta dej sedan en funderare...

Men jag vill veta vad exakt du menar. Frihet kan vara olika för olika personer.
Gita
CITAT (Cacki @ 04-09-2011, 20:19) *
Och jag hoppas att jag kommer att få anledning att säga samma fras till dej, den dan du äntligen förstår vem av oss som är bakåtsträvare...
Akta dej, du sitter på hemmet ungefär lagom tills att den nya generationen tar över i full kraft. flirting.gif

Om vi nu skall vara personliga så har jag garderat mig ganska bra inför kommande ålderdom. Dvs, jag har sett till att jag kommer att ha råd att köpa en hel del tjänster om jag behöver, det kallar jag verklig frihet. Vad har du gjort för att garantera dig en hyfsad ålderdom? Vem vet, kanske kommer du att få nytta av de förhatliga Rut-avdragen så småningom.
verklig frihet för dig. är det att avsäga dig all form av självbestämmande, att slippa tänka och ta ansvar själv? Utveckla gärna.!
Gita
Cacki
CITAT (Huggorm @ 04-09-2011, 20:26) *
Men jag vill veta vad exakt du menar. Frihet kan vara olika för olika personer.

Frihet är så oändligt mycket mer än att få välja sjukvård, städerska,osv osv. Jag tycker att ordet används för alltför slarvigt och lättvindigt när man argumenterar och det används i sådana här sammanhang. Varför måste man prompt få välja det om man istället kan se till att våra viktigaste samhällsfunktioner får resurser så att de kan fungera fullt ut istället...FÖR ALLA? Jag kan inte hålla på att räkna upp allt. Men bara som ett litet exempel. Kvinnlig rösträtt var ett stort steg i frihetskampen för kvinnor. Se ut i världen och se bara hur det kan se ut på den fronten i andra länder.
Anma
CITAT (Gita @ 04-09-2011, 20:38) *
Om vi nu skall vara personliga så har jag garderat mig ganska bra inför kommande ålderdom. Dvs, jag har sett till att jag kommer att ha råd att köpa en hel del tjänster om jag behöver, det kallar jag verklig frihet. Vad har du gjort för att garantera dig en hyfsad ålderdom? Vem vet, kanske kommer du att få nytta av de förhatliga Rut-avdragen så småningom.
verklig frihet för dig. är det att avsäga dig all form av självbestämmande, att slippa tänka och ta ansvar själv? Utveckla gärna.!
Gita

Du har sett om ditt eget hus, men hur är det med dina barn och barnbarn? Att de som har högavlönade yrken har haft frihet att välja vem som ska städa hos dem, det visste min farmor redan på 30-40 talet då hon arbetade som piga till herrefolket. Det är väl ändå inte den tiden du strävar tillbaka till?
Cacki
Gita

Ja du Gita, vad har jag gjort för att garantera mej en hyfsad ålderdom? Visserligen har väl jag som de flesta andra lyckligt lottade, sparat en liten slant. Men så kom en sjukdom som satte sina begränsningar på den fronten. Det kan tyvärr hända vem som helst så det får du inte lägga någon skuld på mej för.
Men...det viktigaste jag gjort och fortfarande gör är att jag röstar för ett solidariskt samhälle åt oss alla.
Du ska ge fan i att ifrågasätta min ansvarskänsla eller tankeförmåga! Ifrågasätt dej själv istället, du kanske har större anledning att göra det än jag.
herkules
CITAT (Huggorm @ 04-09-2011, 20:12) *

säg det till den pensionär som har 1000 kr varje månad att leva på när hyran är betald.

CITAT (Gita @ 04-09-2011, 20:16) *
Fast syftet med sänkt restaurangmoms är ju att stimulera branschen så att den växer och kan anställa fler (jobb som inte kräver specialutbilning är ju verkligen en bristvara) och på så sätt öka skatteintäkterna att du och jag får råd att äta ute lite oftare är ju bara en trevlig bonus.
Gita

inte alls, jag ser hellre att pensionärer/sjuka/barn får det bättre här i sverige än att jag ska kunna gå ut och äta.
jävla trams!
Blomstertanten
Dumt av mej att inte gardera mej inför kommande ålderdom!:blush:
Det var ju ovanligt dumt av mej att ta ett städjobb, när jag på grund av lågkonjuktur inte fick jobb efter avslutad företagsekonomisk och marknadsförings-utbildning. Jag borde kanske ha legat samhället till last i väntan på att den ekonomiska krisen skulle gå över, så jag fått ett välbetalt jobb på tex en reklambyrå. Då hade jag fått en högre inkomst, kunnat betala av mer på studielånet, betalat mer i skatt, kunnat pensionsspara mm
Nu valde jag tydligen helt fel!!! Jaja, jag får ju skylla mej själv som valde så fel! sleep.gif
Cacki
Gita

Glömde...du glömmer visst att det är av sådana som mej som ska utföra de där tjänsterna som du tänker köpa dej. Säg den som har lust att göra mer än man absolut måste för någon som dej med din inställning.....Bäst att du börjar vakta din tunga lite snart, va??
Gita
CITAT (*Stintan* @ 04-09-2011, 20:16) *
Jag träffar massor av 70-talister eftersom båda mina barn är födda då och har väldigt stor umgängeskrets. Jag känner inte alls igen det sätt du framställer 70-talisterna på. Och som sagt, dom är inte dumma i huvudet!

Mina barn är också födda på 70- och 80-talet, jag har av yrkesmässiga skäl ganska täta kontakter med doktorander och unga forskare på våra universitet, dessutom är jag (ideell verksamhet) mentor och bollplank inom föreningen för Ung Företagsamhet. En mycket givande och stimulerande bisyssla.Det är väldigt inspirerande och hoppingivande att få ta del av hur dagens unga företagare resonerar bl.a har man helt valt bort instutioner såsom fack, arbetsgivarorganisationer och kollektiva lösningar. Vid rekrytering bortser man från faktorer såsom etnisk tillhörighet, kön och ganska ofta också från betyg och formell utbildning utan ser helt till individuella egenskaper och färdigheter. "Vad kan du tillföra mitt företag?" är det som gäller. Och tro mig Stintan, dessa ungdommar är verkligen inga dumskallar.
Gita
Huggorm
CITAT (Blomstertanten @ 04-09-2011, 21:00) *
Det var ju ovanligt dumt av mej att ta ett städjobb, när jag på grund av lågkonjuktur inte fick jobb efter avslutad företagsekonomisk och marknadsförings-utbildning. Jag borde kanske ha legat samhället till last i väntan på att den ekonomiska krisen skulle gå över, så jag fått ett välbetalt jobb på tex en reklambyrå. Då hade jag fått en högre inkomst, kunnat betala av mer på studielånet, betalat mer i skatt, kunnat pensionsspara mm
Nu valde jag tydligen helt fel!!! Jaja, jag får ju skylla mej själv som valde så fel! sleep.gif

Man kan ju byta jobb om man vill, man är inte fast för livet bara för att man blivit anställd
Gita
CITAT (Cacki @ 04-09-2011, 21:05) *
Glömde...du glömmer visst att det är av sådana som mej som ska utföra de där tjänsterna som du tänker köpa dej. Säg den som har lust att göra mer än man absolut måste för någon som dej med din inställning.....Bäst att du börjar vakta din tunga lite snart, va??

Oj vad du tar i... Nej någon brist på företag som utför hemnära tjänster lär det inte bli, det är ju snarare den sektor som vuxit snabbast på senare år och arbeten som inte kräver någon speciell utbildning kommer nog i all framtid vara en bristvara, så där är jag inte orolig.
Dessutom, pensionsspara kan alla göra, man behöver inte avsätta några större summor om man börjar i tid. Jag började för nästan 40 år sedan och det är klart att det blir en slant som hjälper till att ge mig en hyfsad ålderdom och det är väl verkligen ett utmärkt sätt att ta eget ansvar.
Gita
Aqvakul
Att tro att allt löser sig med privata initiativ och valfrihet är lika dumt som att tro att allt bör ske i samhällelig gemensam regi.
Alla som är initierade inser att det krävs en balansgång mellan dessa ytterligheter, exakt var man ska sätta foten i varje ögonblick kan man ha olika uppfattningar om. Vår demokrati bygger på tron att det inte alltid finns en sanning och att det är nyttigt att åsikter bryts i debatter. Den förutsätter också samarbete och en vilja att skapa ett gott samhälle för alla medborgare. Alla kan råka illa ut och har rätt till ett samhälleligt stöd och mänsklig respekt, inte förakt.
Gita
CITAT (Anma @ 04-09-2011, 20:44) *
Du har sett om ditt eget hus, men hur är det med dina barn och barnbarn? Att de som har högavlönade yrken har haft frihet att välja vem som ska städa hos dem, det visste min farmor redan på 30-40 talet då hon arbetade som piga till herrefolket. Det är väl ändå inte den tiden du strävar tillbaka till?

Nej jag vill inte ha den tiden tillbaka, men menar du att det är fel att se om sitt eget hus? Jag är inte rik men jag har till exempel pensionssparat i nästan fyrtio år, väldigt små belopp i början, lite mer allteftersom inkomsterna växte. Kan du se något fel i det?
Giat
Blomstertanten
CITAT (Huggorm @ 04-09-2011, 21:15) *
Man kan ju byta jobb om man vill, man är inte fast för livet bara för att man blivit anställd

Ja, tänk om det vore så enkelt! Nu är det så att många människor och kanske framförallt arbetsgivare har en förutfattad mening om ens intelligens så fort man berättar att man jobbar som lokalvårdare. Och när man inte jobbat inom det område man utbildat sig för så är den utbildningen värd noll och intet efter ett eller två år!
herkules
CITAT (Gita @ 04-09-2011, 21:15) *
Mina barn är också födda på 70- och 80-talet, jag har av yrkesmässiga skäl ganska täta kontakter med doktorander och unga forskare på våra universitet, dessutom är jag (ideell verksamhet) mentor och bollplank inom föreningen för Ung Företagsamhet. En mycket givande och stimulerande bisyssla.Det är väldigt inspirerande och hoppingivande att få ta del av hur dagens unga företagare resonerar bl.a har man helt valt bort instutioner såsom fack, arbetsgivarorganisationer och kollektiva lösningar. Vid rekrytering bortser man från faktorer såsom etnisk tillhörighet, kön och ganska ofta också från betyg och formell utbildning utan ser helt till individuella egenskaper och färdigheter. "Vad kan du tillföra mitt företag?" är det som gäller. Och tro mig Stintan, dessa ungdommar är verkligen inga dumskallar.
Gita

många doktorander och forskare här också, de köper sig inte fria. de är miljömedvetna, solidariska, verkar för starkare fackförening och kollektiva lösningar. vi lever nog inte på samma planet låter det som.
Cacki
CITAT (Gita @ 04-09-2011, 21:30) *
Oj vad du tar i... Nej någon brist på företag som utför hemnära tjänster lär det inte bli, det är ju snarare den sektor som vuxit snabbast på senare år och arbeten som inte kräver någon speciell utbildning kommer nog i all framtid vara en bristvara, så där är jag inte orolig.Dessutom, pensionsspara kan alla göra, man behöver inte avsätta några större summor om man börjar i tid. Jag började för nästan 40 år sedan och det är klart att det blir en slant som hjälper till att ge mig en hyfsad ålderdom och det är väl verkligen ett utmärkt sätt att ta eget ansvar.
Gita

Jaha, du tänker så....
Du tänker alltså inte råka bli sjuk när du blir gammal heller...okeeeej.
(Pensionsspara kan inte alls alla göra. Inte de som redan lever på marginalen för att klara maten för dagen, bara så du vet....Välkommen till verkligheten, när du nu behagar dyka upp.)
Gita
CITAT (Cacki @ 04-09-2011, 20:48) *
Ja du Gita, vad har jag gjort för att garantera mej en hyfsad ålderdom? Visserligen har väl jag som de flesta andra lyckligt lottade, sparat en liten slant. Men så kom en sjukdom som satte sina begränsningar på den fronten. Det kan tyvärr hända vem som helst så det får du inte lägga någon skuld på mej för.
Men...det viktigaste jag gjort och fortfarande gör är att jag röstar för ett solidariskt samhälle åt oss alla.
Du ska ge fan i att ifrågasätta min ansvarskänsla eller tankeförmåga! Ifrågasätt dej själv istället, du kanske har större anledning att göra det än jag.

Visst, alla kan drabbas av sjukdom och det är naturligtvis inget som någon väljer , men trots allt har vi hyfsade skyddnät. Men om du på något sätt tror att din sjukdom gör dig till en bättre människa än andra eller ger dig rätt att se ner på dem som har andra värderingar än du eller ger dig rätt att ifrägasätta dem som väljer att genom sparande och gnetande skaffa sig lite marginaler då är du bara att beklaga.
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 04-09-2011, 21:15) *
Gita

Jisses är det någon sorts tävlan? Jag har aldrig imponerats av folks "meriter" för det är totalt ointressant. Titelsjuka är ingen sympatisk egenskap. Är man ungdom när man är på väg mot de 40 för det är dom ju 70-talisterna? Nej vuxna människor betraktar jag dom som och jag har bara sagt vad jag känner till och vet om hur dom är i mina barns umgängeskretsar och jag tänker inte räkna upp vilka yrken och arbeten dom alla har. Du är inte heller ensam om att veta lite om hur dagens unga egna företagare resonerar och som tur är är inte dessa någon homogen grupp utan självständigt tänkande individer. Varför skulle jag tro att dom du träffar är dumskallar? Man kan ju bara hoppas att dom fått lära sig vara empatiska och oegoistiska också. Det har dom jag känner.
Gita
CITAT (herkules @ 04-09-2011, 20:58) *
säg det till den pensionär som har 1000 kr varje månad att leva på när hyran är betald.
inte alls, jag ser hellre att pensionärer/sjuka/barn får det bättre här i sverige än att jag ska kunna gå ut och äta.
jävla trams!

Men ser du verkligen inte sambandet? Lägre restaurangmoms ger lägre priser vilket medför att fler kommer att äta ute, förtagen i branschen växer och utvecklas och då kommer man att anställa fler vilket medför minskad arbetslöshet och ökande skatteintäkter vilket i slutänden ger mer pengar till pensionärer/sjuka/barn. Fungerar på precis samma sätt som Rut-avdragen. Det är väl ändå ganska enkel matematik?
Gita
herkules
CITAT (Gita @ 04-09-2011, 21:50) *
Visst, alla kan drabbas av sjukdom och det är naturligtvis inget som någon väljer , men trots allt har vi hyfsade skyddnät. Men om du på något sätt tror att din sjukdom gör dig till en bättre människa än andra eller ger dig rätt att se ner på dem som har andra värderingar än du eller ger dig rätt att ifrägasätta dem som väljer att genom sparande och gnetande skaffa sig lite marginaler då är du bara att beklaga.
Gita

nej vi har inget hyfsat skyddsnät.
Cacki
Gita

Näe, nu går du bara för långt. Självklart är jag inte en bättre människa för att jag råkat bli sjuk (vissa gör ju allt för att man ska känna vilken värdelös och lat liten skit man är). Det jag har att bidra med som sjuk är erfarenheten vilken du verkar sakna helt. Men jag har samma förbannade rättigheter som du och alla andra att ifrågasätta och ha mina åsikter om vad jag tycker är rätt och fel. Vad har du för rätt att sätta dej på dina höga hästar själv förresten?
herkules
CITAT (Gita @ 04-09-2011, 21:59) *
Men ser du verkligen inte sambandet? Lägre restaurangmoms ger lägre priser vilket medför att fler kommer att äta ute, förtagen i branschen växer och utvecklas och då kommer man att anställa fler vilket medför minskad arbetslöshet och ökande skatteintäkter vilket i slutänden ger mer pengar till pensionärer/sjuka/barn. Fungerar på precis samma sätt som Rut-avdragen. Det är väl ändå ganska enkel matematik?
Gita

restaurangägarna stoppar eventuell vinst i egen ficka.

Gita

inte går folk ut och äter mer för att det blir en tia billigare - OM det nu blir det.
Gita
CITAT (Huggorm @ 04-09-2011, 21:15) *

Javisst kan man byta jobb och yrke, flera gånger under livet t.o.m.. Hur många ungdomar har inte börjat på Mac Donalds eller med städjobb som ett tillfälligt genomgångsjobb tills något bättre dykt upp.
Gita
*Stintan*
Gita

Vilka är det som kommer att äta mer ute? Hur många är ens roade av det?

Gita
CITAT (herkules @ 04-09-2011, 22:04) *
restaurangägarna stoppar eventuell vinst i egen ficka.
inte går folk ut och äter mer för att det blir en tia billigare - OM det nu blir det.

Din tro om företagare och fri företagshet är milt uttryckt något märklig. Du kanske liksom en tidigare statsminister tror att tillväxt det sker i den offentliga sektor. Att resurser för den offentliga sektorn måste skapas någonstans är en petitess som man kan bortse ifrån.
Gita

CITAT (*Stintan* @ 04-09-2011, 22:11) *
Vilka är det som kommer att äta mer ute? Hur många är ens roade av det?

Du kan ju titta på de länder där restaurangmomsen ligger mellan 5 och 10 %. Vilka äter ute där? Svar. Alla.
Gita
Aqvakul
Beräkningar har visat att sänkt restaurangmoms ger ca 3 000 nya jobb till en kostnad av ca 5 miljarder..
Det blir ca 1,6 miljoner per jobb. För den summan skulle kommunerna och landstingen kunna anställa minst 10 000 människor.
Cacki
CITAT (Aqvakul @ 04-09-2011, 21:34) *
Att tro att allt löser sig med privata initiativ och valfrihet är lika dumt som att tro att allt bör ske i samhällelig gemensam regi.
Alla som är initierade inser att det krävs en balansgång mellan dessa ytterligheter, exakt var man ska sätta foten i varje ögonblick kan man ha olika uppfattningar om. Vår demokrati bygger på tron att det inte alltid finns en sanning och att det är nyttigt att åsikter bryts i debatter. Den förutsätter också samarbete och en vilja att skapa ett gott samhälle för alla medborgare. Alla kan råka illa ut och har rätt till ett samhälleligt stöd och mänsklig respekt, inte förakt.

Fast hindret för det är väl återigen att det är makteliten som ballar ur pga girighet? I den bästa av världar skulle visst våra viktigaste samhällsfunktioner kunna skötas helt och hållet på offentligägd basis. Dit hör vård, skola och omsorg i allra högsta grad enl min åsikt. Det är väl ändå mot den världen man ska sträva och lobba för?
Gita
CITAT (Blomstertanten @ 04-09-2011, 21:00) *

Men det är ju massor med ungdomar som börjar med städjobb och liknande som ett första genomgångsjobb, så att det inte går att byta är helt enkelt inte sant.

Nu vet jag inte riktigt vad en lokalvårdare städar men nog har du haft möjligthet att sätta av t.ex 50 - 100 kronor i månaden. Om man gör så under lång tid så blir det faktiskt ett rejält tillskott när man blir pensionär.
Gita
Anma
CITAT (Gita @ 04-09-2011, 21:37) *
Nej jag vill inte ha den tiden tillbaka, men menar du att det är fel att se om sitt eget hus? Jag är inte rik men jag har till exempel pensionssparat i nästan fyrtio år, väldigt små belopp i början, lite mer allteftersom inkomsterna växte. Kan du se något fel i det?
Giat

Nej, jag menar inte att det är fel på något vis! Det ena jag menar är att alla inte har samma möjligheter som du haft.
Det handlar till stor del av vilka möjligheter man har att välja emellan, inte bara vad man har för val! Det kommer alltid att finnas en grupp människor som inte kan ta ditt jobb, det finns bara en statsministerpost, ett visst antal bankdirektörsposter och kanslister behövs det bara ett visst antal av. När alla de platserna är fyllda finns det en hel massa människor som får välja bland det som är kvar. Och därefter finns det de som får välja mellan nitlotten. En hel massa av dem råkar ut för saker som man inte valt själva och då blir valmöjligheterna ännu sämre. Och så vidare.

Vad jag menar, och det enda jag menar är att trots att man själv har så man klarar sig och mer där till ska man inte glömma bort dem som inte har. De som inte har möjligheten att fixa sin egen trygghet i livet.
Att vi tillsammans ser till att ingen i Sverige ska behöva förlita sig på allmosor och andras godtyckliga vilja att hjälpa. Det finns ju massor med människor som hellre ger till Afrika än hjälper sina egna. Jag tycker att man kan göra både och. Det är det som för mig är solidaritet.

Jag ser ingen som helst motsättning i att rå om sitt eget hus och ha 100 miljoner på banken om det nu är så och samtidigt se till att resten av Sveriges befolkning också har så de slipper gå till Svenska kyrkan för att be om en slant för att kunna köpa en julklapp till sina barn.
Men tyvärr är det ju genomgående så att de som har inte delar min uppfattning av solidaritet.

Gita

Det där hyfsade skyddsnätet är ett minne blott. Eller blått kanske.

Gita

Du tror på riktigt att de skatteinteäkterna går till pensionärer/sjuka/barn med den här regeringen? Jag lägger hela mitt sparkapital på att de går till ett femte, sjätte och sjunde jobbskatteavdrag jag.
Gita
CITAT (Cacki @ 04-09-2011, 22:19) *
Fast hindret för det är väl återigen att det är makteliten som ballar ur pga girighet? I den bästa av världar skulle visst våra viktigaste samhällsfunktioner kunna skötas helt och hållet på offentligägd basis. Dit hör vård, skola och omsorg i allra högsta grad enl min åsikt. Det är väl ändå mot den världen man ska sträva och lobba för?

Nu är det ju så att det råder ganska delade åsikter om hur vård, skola och omsorg sköts bäst. Drygt hälften av svenska folket (och fler lär det bli framöver) vill ju faktiskt ha fler alternativ än de offentliga att välja mellan.
Det bör man kanske respektera eller hur?
Gita
Gita
CITAT (Aqvakul @ 04-09-2011, 22:17) *
Beräkningar har visat att sänkt restaurangmoms ger ca 3 000 nya jobb till en kostnad av ca 5 miljarder..
Det blir ca 1,6 miljoner per jobb. För den summan skulle kommunerna och landstingen kunna anställa minst 10 000 människor.

Vem står för dom beräkningarna? Det är väl ganska viktigt att redovisa, tycker du inte?
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 04-09-2011, 22:16) *
Din tro om företagare och fri företagshet är milt uttryckt något märklig. Du kanske liksom en tidigare statsminister tror att tillväxt det sker i den offentliga sektor. Att resurser för den offentliga sektorn måste skapas någonstans är en petitess som man kan bortse ifrån.
Gita

Du kan ju titta på de länder där restaurangmomsen ligger mellan 5 och 10 %. Vilka äter ute där? Svar. Alla.
Gita

Dom har en annan kultur än vi. Svenskar går inte på krogen som dom gör i många andra länder. Det är överskattat tror jag att det ska ge så mycket nya jobb.
Anma
CITAT (Gita @ 04-09-2011, 22:32) *
Nu är det ju så att det råder ganska delade åsikter om hur vård, skola och omsorg sköts bäst. Drygt hälften av svenska folket (och fler lär det bli framöver) vill ju faktiskt ha fler alternativ än de offentliga att välja mellan.
Gita

Jag tror att många av dessa drygt hälften bryr sig inte ett skvatt om privata alternativ, de vill ha sänkt skatt och mer i plånboken. I varje fall vid löning.
Anma
Gita
CITAT (*Stintan* @ 04-09-2011, 21:59) *
Jisses är det någon sorts tävlan? Jag har aldrig imponerats av folks "meriter" för det är totalt ointressant. Titelsjuka är ingen sympatisk egenskap. Är man ungdom när man är på väg mot de 40 för det är dom ju 70-talisterna? Nej vuxna människor betraktar jag dom som och jag har bara sagt vad jag känner till och vet om hur dom är i mina barns umgängeskretsar och jag tänker inte räkna upp vilka yrken och arbeten dom alla har. Du är inte heller ensam om att veta lite om hur dagens unga egna företagare resonerar och som tur är är inte dessa någon homogen grupp utan självständigt tänkande individer. Varför skulle jag tro att dom du träffar är dumskallar? Man kan ju bara hoppas att dom fått lära sig vara empatiska och oegoistiska också. Det har dom jag känner.

Nu är det så att varken du eller jag kan se in i framtiden, jag redovisar bara de tydliga trender jag tycker mig se. Den som lever får väl se åt vilket håll samhällsutvecklingen kommer att gå.
Gita
Cacki
Gita

Visst vore man så illa tvungen att acceptera antingen man vill eller ej men man kan väl lobba för sin sak ändå? Folk kan väl ändra uppfattning ellerr? NÄÄÄH, inte tänker jag då resignera och bara ge upp i alla fall.
(Huruvida det blir fler framöver eller ej vet du inget om såvida du inte är en (elak) häxa som kan sia om framtiden. Sluta spekulera så förbenat...)
gnon49
Allt färre unga går ju med i facket. Det är en dålig trend eftersom facket behövs som motpol till arbetsgivarna. Ingen sida får förbli för stark eller svag.
Varför väljer så många unga bort den trygghet som ett fackmedlemskap trots allt innebär, om sjukdom eller arbetslöshet skulle bli verklighet. Kan det vara fackens politiska hemvist som spökar. Dom flesta fack är väl anslutna till Lo. Fria fackföreningar som tar tillvara medlemmarnas intresse, och inte politikernas, är nog framtidens melodi. Lo har nog haft sin glansperiod eftersom dom står o faller med S.
Anma
Min pappa sa en gång till mig att människor av idag tror att de blivit borgare för att de har råd till både hus och bil och två veckors semester i Thailand varje år. Naturligtvis för lånade pengar.

Han sa också att vänta bara den dan dessa nyborgare blir sjuka eller räntorna skjuter i höjden, då lär det märkas var de egentligen tillhör. Vad han menade var att då kommer de krypande tillbaka och begär än det ena än det andra från staten som är nedmonterat och borta sen länge.

Jag skrattade åt honom och tyckte han var cynisk och löjlig. Men jag vet inte jag.

CITAT (gnon49 @ 04-09-2011, 22:59) *
Allt färre unga går ju med i facket. Det är en dålig trend eftersom facket behövs som motpol till arbetsgivarna. Ingen sida får förbli för stark eller svag.
Varför väljer så många unga bort den trygghet som ett fackmedlemskap trots allt innebär, om sjukdom eller arbetslöshet skulle bli verklighet. Kan det vara fackens politiska hemvist som spökar. Dom flesta fack är väl anslutna till Lo. Fria fackföreningar som tar tillvara medlemmarnas intresse, och inte politikernas, är nog framtidens melodi. Lo har nog haft sin glansperiod eftersom dom står o faller med S.

Kan hända kan det bero på att regeringen sett till att det är så förbenat dyrt att vara med. Uppåt en tusenlapp i månaden är lite i överkant va?

Gita

Så de knappa hälften som inte vill, deras åsikter ska vi inte respektera? Fall inte på eget grepp.
Cacki

Det beror väl på om vi medborgare vill att facken ska göra det (falla alltså)! Det är väl bara att sätta en kniv mot strupen på våra politiker om att inte försöka sätta fler käppar i hjulet för facken. Politikerna ska genomföra det vi medborgare begär och inget annat. Skyll inte på andra, se till att ta ditt eget ansvar istället!
herkules
CITAT (Gita @ 04-09-2011, 22:16) *
/.../
Gita

jaha?

jag har inte alls den erfarenheten, unga och vakna människor engagerar sig visst i fackföreningen, de har visioner som sträcker sig långt längre än bara om/till dem själva.
gnon49
Tror knappast att någon politiker våga sätta käppar i hjulen på våra fackföreningar hur som helst. Facken är starka och ofta också rejält förmögna. En maktfaktor som man för dialog med innan beslut fattas. Däremot tror jag facken har styrkan att sätta käppar i hjulen på regeringen. Men det ligger nog även i fackens intresse att föra en vettig dialog med regering och inte äventyra svensk arbetsmarknad. Men inte så intimt kanske som med S.
Cacki
Det finns väl inget som hindrar att ni startar egna fackförbund själva då, om ni är så missnöjda med LO? Jag tror absolut att även LO kan behöva lite konkurrens.
Visst katten gör den nu sittande regeringen vad de kan för att försvaga fackets (makt)ställning, har du verkligen kunnat missa det? Dessutom försöker dom ju rasera arbetsrättsliga lagar/avtal/regler i den mån de bara kan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon