Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Aqvakul
CITAT (Gita @ 04-09-2011, 22:40) *
Vem står för dom beräkningarna? Det är väl ganska viktigt att redovisa, tycker du inte?
Gita

Det är siffror som används i debatten och som knappast ifrågasatts av någon... På lång sikt hoppas vissa på flera arbetstillfällen, men utan egentliga belägg...
Aqvakul
Alliansen har nu sagt nej till sänkt skatt för pensionärer, men håller fast vi sänkningen av restaurangmomsen.

Nog hade pengarna gjort större nytta hos de äldre, antingen i form av lägre skatt eller mer resurser till äldrevården?
herkules
de har en skrämmande syn på människor, den här borgarregeringen sad.gif
gnon49
Nu har facket SKTF? blivit påkomna med att ha en hejdundrande lyxfest för medlemmarnas pengar, samtidigt som man höjer avgiften. Skrämmande syn på sina medlemmar. Fackpamparna borde skämmas för sin syn på hur medlemmarnas pengar skall förvaltas. Leka överklass med andra pengar. Skrämmande.
herkules
läste också om festen men fick för mig att de hela tiden varit öppen om den? men visst är det slöseri! något ska man absolut få för att man engagerar sig ideellt, många lediga kvälls och helgtimmar går ju åt till fackligt arbete men inte måste det bjudas på kalas i miljonklassen - en räkmacka duger smile.gif
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 04-09-2011, 22:40) *
Dom har en annan kultur än vi. Svenskar går inte på krogen som dom gör i många andra länder. Det är överskattat tror jag att det ska ge så mycket nya jobb.

Här har vi kanske en ledtråd. Sänkt restaurangmoms är nog ett led i strävan efter att omvandla den svenska kulturen till mångkultur rolleyes.gif
gnon49
CITAT (herkules @ 05-09-2011, 13:38) *
läste också om festen men fick för mig att de hela tiden varit öppen om den? men visst är det slöseri! något ska man absolut få för att man engagerar sig ideellt, många lediga kvälls och helgtimmar går ju åt till fackligt arbete men inte måste det bjudas på kalas i miljonklassen - en räkmacka duger smile.gif

Visst skall medarbetare premieras och en fest är aldrig fel. Men att ta i så byxorna spricker kan ju lätt uppfattas negativt av medlemmarna. Trivsel sitter ju inte i hur dyr festen är, snarare tvärtom många gånger. Och en räkmacka eller två är aldrig fel.
Bengalow
...och vaffan har SKTF med Borg att göra, gnon49? Kan du inte öppna en egen tråd till ditt gnäll?
Gita
CITAT (Anma @ 04-09-2011, 22:52) *
Jag tror att många av dessa drygt hälften bryr sig inte ett skvatt om privata alternativ, de vill ha sänkt skatt och mer i plånboken. I varje fall vid löning.
Anma

Det också förstås. Även om man kanske inte kan köpa lycka gråter jag hellre i en Ferrari än i en Folkvagn.
Skämt åt sido, jag föredrar faktiskt ett samhälle där alla får det lite bättre om än inte lika bra för alla än ett samhälle där alla har det lika, dvs. lika dåligt.
Gita
*Stintan*
Har någon sagt att alla ska ha det lika?
Gita
CITAT (Anma @ 04-09-2011, 23:05) *
Kan hända kan det bero på att regeringen sett till att det är så förbenat dyrt att vara med. Uppå ttusenlapp i månaden är lite i överkant va?

Det är ingen regering som har möjlighet eller önskan att blanda sig i medlemsavgiftens storlek. Den sätts av de olika föreningarna( storleken kanske beror på hur mycket fester man ordnar, apropå dagens löpsedlar) Det du syftar på är väl a-kassan/arbetslöshetsförsäkringen, där premiens storlek numera sätts efter en viss riskbedömning, den fungerar m.a.o ungefär som de flesta andra försäkringar.
Sen 1000 kr /månad, vilka betalar så mycket? Själv betalar jag 351 kr (fackföreningsavgift + a-kassa)
Gita
Gita
CITAT (Aqvakul @ 05-09-2011, 07:58) *
Det är siffror som används i debatten och som knappast ifrågasatts av någon... På lång sikt hoppas vissa på flera arbetstillfällen, men utan egentliga belägg...

Används i debatten säger du, av vem? Knappast av Borg och alliansen, kanske av Walderlich......
Skulle fortfarande vara intressant att få veta vems beräkningar det är, annars blir det ju bara intetsägande partiretorik.
Gita
Gita
CITAT (Bengalow @ 05-09-2011, 18:58) *
...och vaffan har SKTF med Borg att göra, gnon49? Kan du inte öppna en egen tråd till ditt gnäll?

Hur mår du egentligen? Du måste nog acceptera att ordet är fritt och sluta med ditt gnäll.
Gita
xlxl67
CITAT (Gita @ 05-09-2011, 19:46) *
Det också förstås. Även om man kanske inte kan köpa lycka gråter jag hellre i en Ferrari än i en Folkvagn.
Skämt åt sido, jag föredrar faktiskt ett samhälle där alla får det lite bättre om än inte lika bra för alla än ett samhälle där alla har det lika, dvs. lika dåligt.
Gita

Ju mer konkurrens och ju tuffare det blir i samhället ju mer får de lida som inte kan konkurrera till 100%. Pensionärer, sjuka etc...

Det får gärna kosta mer skatt för min del för Sverige är inte bättre än den som har det sämst.

Jag tror jag förstår hur du tänker men problemet är bara att inte alla klarar av att arbeta 100% i tid och med maximal prestation hela tiden.
Anma
CITAT (Gita @ 05-09-2011, 19:46) *
Gita

Tänk att precis ett sådant samhälle vill jag också ha. Jag har aldrig strävat efter eller ens önskat ett samhälle där alla har det likadant. Skillnaden mellan dig och mig är att jag vill att de som har det sämst ska ha det bättre än nu. Vilket inte på något sätt betyder att du och dina likar ska ha det sämre.

Med denna regering är det ju så att de som haft det dåligt har fått det mycket mycket värre (detta går ju stick i stäv med ditt önskesamhälle).

CITAT (Gita @ 05-09-2011, 20:03) *
Det är ingen regering som har möjlighet eller önskan att blanda sig i medlemsavgiftens storlek. Den sätts av de olika föreningarna( storleken kanske beror på hur mycket fester man ordnar, apropå dagens löpsedlar) Det du syftar på är väl a-kassan/arbetslöshetsförsäkringen, där premiens storlek numera sätts efter en viss riskbedömning, den fungerar m.a.o ungefär som de flesta andra försäkringar.
Sen 1000 kr /månad, vilka betalar så mycket? Själv betalar jag 351 kr (fackföreningsavgift + a-kassa)
Gita

Ja, du är väl med i något akademikerfack eller unionen eller nåt.
En metallare tillexempel betalar runt 8-900 för fackavgift och a-kassa, och då ligger din lön bra mycket högre.
Bengalow
Hördudu Gittan - jag har inte adresserat dig, så håll dig i bakgrunden och tig stilla. Något du förmodligen aldrig provat på ...Kan du simma? Med babblande mun lär det bli rejäla kallsupar...
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 05-09-2011, 21:18) *
Hördudu Gittan - jag har inte adresserat dig, så håll dig i bakgrunden och tig stilla. Något du förmodligen aldrig provat på ...Kan du simma? Med babblande mun lär det bli rejäla kallsupar...

Kan du simma? Jag gissar att man får kalka ordentligt efter att du varit i vattnet, surkart.
Bengalow
Huggorm - schhhh! Gå och lägg dig i korgen!
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 05-09-2011, 21:32) *
Huggorm - schhhh! Gå och lägg dig i korgen!

Är på väg faktiskt, men jag skall borsta tänderna först.
gnon49
CITAT (Bengalow @ 05-09-2011, 18:58) *

Hehe, du är för rolig. Gläfser som en bandhund. Vov, vov.
Bengalow
gnom49...Åter till frågan - Vad har Borg med SKTF att göra?
Bengalow
Nä, nu blir jag riktigt förbannad på Borg och Reinfeldt...! På TV:n påstår dom att "alla skall bidraga" - därför får inte pensionärerna (bl.a.) sin utlovade skattesänkning. Först sänker dom pensionen, och ökar skatteavdrag för "arbetande", men inte för oss som redan levererat in vår del.
Nu snackar Gittan och gnomen om förståndiga killar i regeringen, men SVEK går väl utanpå allt. Undra på att politiker mister allt förtroende. Dom har gett en helt ny dimension till ordet VALFLÄSK. Måtte dom ruttna bort i sina Gucci-kostymer!
Aqvakul
CITAT (Gita @ 05-09-2011, 20:14) *
Används i debatten säger du, av vem? Knappast av Borg och alliansen, kanske av Walderlich......
Skulle fortfarande vara intressant att få veta vems beräkningar det är, annars blir det ju bara intetsägande partiretorik.
Gita

Konjunkturinstitutets bedömning är att förslaget långsiktigt ger mindre än de 3 500 jobb som regeringen hoppas på..
Gita
CITAT (Aqvakul @ 06-09-2011, 05:40) *

Tack för länken!
Visseligen är ju slutsatsen att en sänkt moms ger färre jobb än vad regeringen hoppas på, hur mycket färre framgår dock inte. Sen tar ju utredningen upp ett par andra positiva effekter såsom minskat svartjobb samt inte minst viktigt att lönerna kommer att stiga i vår kanske lägst betalda bransch. samt att de nya jobben sannolikt kommer att gå till en den grupp som har högsta arbetslösheten dvs. ungdomar och invandrare.
En aspekt som överhuvudtaget inte tas upp är den positiva effekt en sänkt skatt på restaurangbesök kan komma att ha på övrig turism.
Gita
Gita
CITAT (Bengalow @ 05-09-2011, 21:18) *

Vilken otroligt konstruktiv debatt du för, Juholt kanske skulle lära av dig. Du är ju guld värd för dina meningsmotståndare och ett riktigt sänke för dem du tror dig tala för.
Några fler debattörer som du och alliansens regeringsinnehav är garanterad för överskådlig framtid.
Gita
herkules
CITAT (Gita @ 06-09-2011, 06:26) *
Tack för länken!
Visseligen är ju slutsatsen att en sänkt moms ger färre jobb än vad regeringen hoppas på, hur mycket färre framgår dock inte. Sen tar ju utredningen upp ett par andra positiva effekter såsom minskat svartjobb samt inte minst viktigt att lönerna kommer att stiga i vår kanske lägst betalda bransch. samt att de nya jobben sannolikt kommer att gå till en den grupp som har högsta arbetslösheten dvs. ungdomar och invandrare.
En aspekt som överhuvudtaget inte tas upp är den positiva effekt en sänkt skatt på restaurangbesök kan komma att ha på övrig turism.
Gita

och våra pensionärer kan ju alltid trösta sig med ett restaurangbesök.
Aqvakul
CITAT (herkules @ 06-09-2011, 10:59) *
och våra pensionärer kan ju alltid trösta sig med ett restaurangbesök.

giggle.gif
*Stintan*
Vi kanske kan få matkuponger istället för pension crazy.gif
Jan Lindgren
Hej!
Det är på tiden att restaurangmomsen sänks. Det är absurt att om jag tar maten från resaurangen och äter den några meter bort så är momsen lägre än om jag äter den vid restaurangbordet.
MVH
Jan Lindgren
Cacki
CITAT (Jan Lindgren @ 06-09-2011, 11:51) *
Hej!
Det är på tiden att restaurangmomsen sänks. Det är absurt att om jag tar maten från resaurangen och äter den några meter bort så är momsen lägre än om jag äter den vid restaurangbordet.
MVH
Jan Lindgren

Så tänker nog bara den som springer på restaurang titt och tätt. Tror inte folk som bara gör det ibland för att förgylla tillvaron tänker så mycket på det direkt.
Är det frågan om lunch under arbetsdagen så finns det utmärkta lunch restauranger som håller låga priser på "dagens rätt".
Jan Lindgren
CITAT (Cacki @ 06-09-2011, 12:02) *
Så tänker nog bara den som springer på restaurang titt och tätt. Tror inte folk som bara gör det ibland för att förgylla tillvaron tänker så mycket på det direkt.
Är det frågan om lunch under arbetsdagen så finns det utmärkta lunch restauranger som håller låga priser på "dagens rätt".

Hej!
Jag äter praktiskt taget aldrig på restaurang, möjligen på en hamburgerbar. ( Mest för att jag får i mig ca 1000 kcal där i ett mål.)

Tycker du på fullt allvar att det är vettigt att momsen är högre om du använder restaurangens bord än om du går några meter utanför och äter samma mat från samma restaurang på kommunens bord?
MVH
Jan Lindgren
Aqvakul
CITAT (Jan Lindgren @ 06-09-2011, 13:10) *
Hej!
Jag äter praktiskt taget aldrig på restaurang, möjligen på en hamburgerbar. ( Mest för att jag får i mig ca 1000 kcal där i ett mål.)

Tycker du på fullt allvar att det är vettigt att momsen är högre om du använder restaurangens bord än om du går några meter utanför och äter samma mat från samma restaurang på kommunens bord?
MVH
Jan Lindgren

Diffrentierad moms på mat är egentligen en mindre bra idé, som drevs hårt av Centerpariet. Genom att sänka momsen i livsmedelsaffärerna ville man stötta barnfamiljerna, trots att utredningar visade att detta skulle ske effektivare genom högre barnbidrag eller "barnskatteavdrag". Jag har inga direkta inväöndningar mot sänkt moms i sig, men när det prioriteras framför pensionärernas väl och ve så känns det minst sagt dåligt.
Jan Lindgren
CITAT (Aqvakul @ 06-09-2011, 13:22) *
Diffrentierad moms på mat är egentligen en mindre bra idé, som drevs hårt av Centerpariet. Genom att sänka momsen i livsmedelsaffärerna ville man stötta barnfamiljerna, trots att utredningar visade att detta skulle ske effektivare genom högre barnbidrag eller "barnskatteavdrag". Jag har inga direkta inväöndningar mot sänkt moms i sig, men när det prioriteras framför pensionärernas väl och ve så känns det minst sagt dåligt.

Hej!
Problemet är att restauranger anses vara en livsmedelsbutik om du bär ut maten och äter den på annat ställe.

Vi pensionärer är en förmögen grupp. Det finns en liten grupp pensionärer som det är synd om och det är de som varit sjuka större delen av sitt liv. Den gruppen är klart drabbad men bör bli hjälpt av högre bostadsbidrag.

En grupp pensionärer har valt att använda alla sina pengar under sin yrkesverksamma tid. Resor, restaurangbesök, dyra hobbies osv. Den gruppen är det definitivt inte synd om. De har gjort sitt val och ska inte försörjas av nu yrkesverksamma.

En grupp pensionärer visste att de skulle bli pensionärer en dag. De la undan pengar, betalade sina hus eller köpte aktier. Den stora gruppen har det bra och behöver inte skattesänkningar.

Som pensionär går det att minska sina omkostnader. Jag har tid att kolla extrapriser i affärerna, köpa billiga råvaror som behöver längre tillagningstid, inga resor till arbetet, alla skulder betalda, inga skuldräntor. När barnen flyttat kan man nöja sig med en mindre bostad eller dela den man har med några andra personer. Visst skulle det vara skoj att ha råd att resa utomlands och leva något slags lyxliv men det är knappast nödvändigt.
MVH
Jan Lindgren
Cacki
CITAT (Jan Lindgren @ 06-09-2011, 13:10) *
Hej!

MVH
Jan Lindgren

Jag ser det mer som någon slags lyxavgift (jo, det är lyx för många att någon gång få äta på restaurang.) De personer som aldrig kan unna sej det som det är idag prioriterar nog inte just detta högst även om momsen sänks. De brukar ha viktigare hål att stoppa sina pengar i, om de nu skulle få några kronor över.
Alla måste äta, men inte nödvändigtvis på restaurang...hajjar du?
Som motfråga...tycker du på allvar att (fattig-)pensionärer/sjuka/arbetslösa ska behöva betala högre skatt än andra för att finansiera restaurangbesöken för bättre bemedlade människor?
herkules
pensionärerna har fått sin inkomst sänkt med över 7% de senaste 2 åren, pensionärer betalar i genomsnitt 700 kr mer i skatt än en löntagare.
där har du för att du har blivit gammal, hälsar reinfeldt & co.
gnon49
Sänkt restaurangmoms tror jag blir en dyr reform med liten effekt. Lägre skatt för pensionärer hade varit att föredra. Går ekonomin inta alldeles åt pipsvängen
får vi hoppas det infrias så fort som möjligt. En bra början är ju högre bostadstillägg för dom med låga pensioner.
herkules
med 170 kr/mån
Jan Lindgren
CITAT (Cacki @ 06-09-2011, 14:22) *
Jag ser det mer som någon slags lyxavgift (jo, det är lyx för många att någon gång få äta på restaurang.) De personer som aldrig kan unna sej det som det är idag prioriterar nog inte just detta högst även om momsen sänks. De brukar ha viktigare hål att stoppa sina pengar i, om de nu skulle få några kronor över.
Alla måste äta, men inte nödvändigtvis på restaurang...hajjar du?
Som motfråga...tycker du på allvar att (fattig-)pensionärer/sjuka/arbetslösa ska behöva betala högre skatt än andra för att finansiera restaurangbesöken för bättre bemedlade människor?

Hej!
OK! Du anser att det är lyxigt att sitta vid ett restaurangbord istället för att äta samma mat från samma restaurang på ett annat bord. Jag anser fortfarande att det är ologiskt.

Jag har inget problem med att jag betalar väsentligt lägre skatt i kronor räknat än förvärvsarbetande personer.
MVH
Jan Lindgren
Huggorm
CITAT (herkules @ 06-09-2011, 14:59) *
med 170 kr/mån

Är pensionärerna nu så fattiga som de hävdar, så borde ju det vara en klart märkbar summa.

Allt var mycket lättare på den tiden då pensionärer blev lyckliga av en kanelkrans och bingolotto.
Bengalow
Nu är du väl helt fel på den Jan Lindgren! Titta på din bruttoinkomst, se vad du betalar i skatt, och jämför sedan med en som förvärvsarbetar. Den fär ett "jobbskatteavdrag" som du inte får. Alltså betalar du mer i skatt än denne andre...1+1=2 och aldrig något annat, vad än Reinfeldt och Borg predikar.
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 06-09-2011, 16:20) *
Nu är du väl helt fel på den Jan Lindgren! Titta på din bruttoinkomst, se vad du betalar i skatt, och jämför sedan med en som förvärvsarbetar. Den fär ett "jobbskatteavdrag" som du inte får. Alltså betalar du mer i skatt än denne andre...1+1=2 och aldrig något annat, vad än Reinfeldt och Borg predikar.

Det som Borg och Reinfeldt predikar är att det skall löna sig att jobba.
Cacki
CITAT (Jan Lindgren @ 06-09-2011, 16:06) *
Hej!
OK! Du anser att det är lyxigt att sitta vid ett restaurangbord istället för att äta samma mat från samma restaurang på ett annat bord. Jag anser fortfarande att det är ologiskt.

Jag har inget problem med att jag betalar väsentligt lägre skatt i kronor räknat än förvärvsarbetande personer.
MVH
Jan Lindgren

Då vore det väl bättre att höja momsen på all färdiglagad mat istället oavsett hur man inmundigar den. Det skulle kanske hjälpa till att få bort all skräpmat som säljs i vart och vartannat gathörn också och därmed öka folkhälsan i förlängningen.
Tänk dej själv, mer klirr till statskassan och mindre utgifter för sjukvården för ohälsa pga osund kost....och dessa skattepengar kunde användas där de bättre behövs istället!! yahoo.gif Tänk vilken win-wineffekt!
Vi skriver till Borg(-arn) vettja!!
gnon49
CITAT (herkules @ 06-09-2011, 14:59) *
med 170 kr/mån

400kr sade dom på rapport i alla fall.
*Stintan*
CITAT (gnon49 @ 06-09-2011, 16:28) *
400kr sade dom på rapport i alla fall.

Det beror ju på hur stor pension och hur hög hyra du har. Alla får inte samma belopp i bostadsbidrag. Dessutom höjs oftast hyrorna varje år så om det blir något + för pensionären har vi inte sett än.
Bengalow
Jodå, det har vi visst sett, Stintan...Inget på plussidan, men utveckligen går mot ättestupa. Det vore väl perfekt med en hel hoper "bidragstagare" som försvinner. Då kan ju det "arbetande folket" glädjas åt en större pott att dela på...Falkengren och gelikar
Cacki
CITAT (Huggorm @ 06-09-2011, 16:21) *
Det som Borg och Reinfeldt predikar är att det skall löna sig att jobba.

Ja du, klyschan "arbete ska löna sej"...Fråga någon som jobbat häcken av sej och därmed slitit ut sej i förtid hur mycket det lönade sej...
Huggorm
CITAT (Cacki @ 06-09-2011, 16:44) *
Ja du, klyschan "arbete ska löna sej"...Fråga någon som jobbat häcken av sej och därmed slitit ut sej i förtid hur mycket det lönade sej...

Girighet straffar sig wink.gif
herkules
@huggis - är det väl inte, bara hyra och el har gått upp med minst det dubbla.
gnon49
CITAT (*Stintan* @ 06-09-2011, 16:33) *
Det beror ju på hur stor pension och hur hög hyra du har. Alla får inte samma belopp i bostadsbidrag. Dessutom höjs oftast hyrorna varje år så om det blir något + för pensionären har vi inte sett än.

Nej hur det blir i slutändan är nog svårt att sia om. Bara att hoppas att inte allt äts upp av fördyringar.
*Stintan*
CITAT (Bengalow @ 06-09-2011, 16:38) *
Jodå, det har vi visst sett, Stintan...Inget på plussidan, men utveckligen går mot ättestupa. Det vore väl perfekt med en hel hoper "bidragstagare" som försvinner. Då kan ju det "arbetande folket" glädjas åt en större pott att dela på...Falkengren och gelikar

Ja vi får väl ta med oss en hel hoper 70- och 80-talister som varken har nånstans att bo eller något ordentligt jobb förrän dom är kanske 35.

CITAT (gnon49 @ 06-09-2011, 16:57) *
Nej hur det blir i slutändan är nog svårt att sia om. Bara att hoppas att inte allt äts upp av fördyringar.

Vi står ju redan på minus sen länge så den lilla höjning av bostadsbidraget som kommer är för länge sedan uppäten. Tyvärr.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon