|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Alliansen är vald enligt alla demokratiska regler. Har man svårt för det så får man väl flytta till någon vänsterdiktatur. Själv föredrag jag demokrati som styrelseform. Även om partier jag inte sympatiserar med vinner ett val.
CITAT (Anma @ 31-08-2011, 11:58)  Cacki, mycket bra formulerat. Får jag använda mig delar av det på annat ställe, utan källhänvisning? Självklart säger jag att texten inte är författad av mig. Självklart får du det.
*Stintan*
31-08-2011, 12:47
CITAT (gnon49 @ 31-08-2011, 13:37)  Alliansen är vald enligt alla demokratiska regler. Har man svårt för det så får man väl flytta till någon vänsterdiktatur. Själv föredrag jag demokrati som styrelseform. Även om partier jag inte sympatiserar med vinner ett val. Vem har svårt för det? Har jag missat något inlägg där någon sagt det kanske du kan ta fram det är du snäll.
CITAT (gnon49 @ 31-08-2011, 13:37)  Alliansen är vald enligt alla demokratiska regler. Har man svårt för det så får man väl flytta till någon vänsterdiktatur. Själv föredrag jag demokrati som styrelseform. Även om partier jag inte sympatiserar med vinner ett val. Men hallå!? Vem katten har pratat om att vi är emot demokrati?? Inbillar du dej verkligen att högerpolitik är lika med demokrati och vänsterpolitik detsamma som diktatur?? Då är det dags att vakna upp till verkligheten...helst igår!
CITAT (Cacki @ 31-08-2011, 13:51)  Men hallå!? Vem katten har pratat om att vi är emot demokrati?? Inbillar du dej verkligen att högerpolitik är lika med demokrati och vänsterpolitik detsamma som diktatur?? Då är det dags att vakna upp till verkligheten...helst igår! Nej, det är skillnad på vänsterdiktatur och svensk vänsterpolitik, liksom det är skillnad på högerdiktatur och svensk allianspolitik.
CITAT (gnon49 @ 31-08-2011, 13:37)  Alliansen är vald enligt alla demokratiska regler. Har man svårt för det så får man väl flytta till någon vänsterdiktatur. Själv föredrag jag demokrati som styrelseform. Även om partier jag inte sympatiserar med vinner ett val. Så bara för att regeringen är folkvald så har vi inte rätten att kritisera deras arbete, utan ska lämna landet som ett gäng flyktingar? Det är väl diktatur om något. Men jag antar att du inte tänkte på det. det är trots allt så att det finns nästan lika många i det här landet som inte sympatiserar med regeringen som det finns sådana som gör det. Man får inte glömma bort det heller. Demokrati handlar inte bara om valresultat, utan också om att fritt få kritisera regeringen. Bland mycket annat.
malarmaster
31-08-2011, 16:46
det tillhör våra demokratiska rättigheter att tala,skriva,demonstrera emot o för olika åsikter.detta får aldrig inskränkas på.det tror jag alla är överens om. sedan är det en alliansregering som vann valet o då får ju motståndarna gnälla bäst de vill. jag kommer ihåg när sossarna regerade oftast med v (vpk på den tiden)som stödparti och oppositionen aldrig kunde påverka. den tiden är nog förbi då ett parti kan dominera och det ska man nog vara glad för. men kanske, om man ska tolka opinionsmätningarna,är vi på väg mot färre partier i riksdagen kanske bara 4. Ulf
Mera bidrag till de som har. "Den som ger pengar till organisationer som Röda korset, kyrkor, Läkare utan gränser eller Cancerfonden ska kunna göra skatteavdrag." Länk
Huggorm
03-09-2011, 13:15
CITAT (Anma @ 03-09-2011, 10:38)  Mera bidrag till de som har. "Den som ger pengar till organisationer som Röda korset, kyrkor, Läkare utan gränser eller Cancerfonden ska kunna göra skatteavdrag." LänkSkatteavdrag på max 1500kr för den som skänker minst 6000kr. Inte direkt imponerande alltså, men den stora frågan är om det kommer krävas kvittoredovisning eller om man kan göra ett schablonavdrag.
Christa
03-09-2011, 19:25
CITAT (herkules @ 30-08-2011, 11:40)  jag tänker ändå att människor har ett eget ansvar, låna till miljonvillor/lägenheter/bilar/båtar/thailandresor/fula tavlor, då måste man fan ha räknat själv innan man går till banken.vad det gäller ta åt sig äran så är det stoppade femte jobbskatteavdraget inget som borg ska ha cred för, han och hans kumpaner i regeringen visste mycket väl att de skulle bli fällda när frågan kom upp på bordet, det har inget med den eventuellt kommande finanskris och ansvar för budget att göra. Själklart borde alla ta som lånar ha tänkt till först men tyvärr kommer vi alla att drabbas av bankernas huvudlösa utlåning. Jag kan inte förlåta politikerna att dom låtit detta hända igen.
Huggorm
03-09-2011, 19:37
CITAT (Christa @ 03-09-2011, 20:25)  Själklart borde alla ta som lånar ha tänkt till först men tyvärr kommer vi alla att drabbas av bankernas huvudlösa utlåning.
Jag kan inte förlåta politikerna att dom låtit detta hända igen. Politikerna vill att folk skall ha skulder, då håller de sig lugnare. Det är bra att folk jobbar heltid plus övertid för att kunna betala, för då har de inte tid och råd att hitta på dumheter, engagera sig politiskt och liknande.
CITAT (Huggorm @ 03-09-2011, 14:15)  Skatteavdrag på max 1500kr för den som skänker minst 6000kr. Inte direkt imponerande alltså, men den stora frågan är om det kommer krävas kvittoredovisning eller om man kan göra ett schablonavdrag. Det är väl höjden av egoism att man måste personligen gynnas för att ge till välgörenhet.
Huggorm
03-09-2011, 19:49
CITAT (Anma @ 03-09-2011, 20:43)  Det är väl höjden av egoism att man måste personligen gynnas för att ge till välgörenhet. Det är inte jag som önskat mig avdragsrätt för välgörenhet. Så egoistisk är jag inte, det jag ger kan gott gå från skattade pengar eftersom skatten går till så goda ändamål i alla fall
CITAT (Huggorm @ 03-09-2011, 20:49)  Det är inte jag som önskat mig avdragsrätt för välgörenhet. Så egoistisk är jag inte, det jag ger kan gott gå från skattade pengar eftersom skatten går till så goda ändamål i alla fall  har inte sagt att du önskat det, men du var den ende som svarat på mitt inlägg om det här och då taänkte jag att jag ville höra vad du tyckte om det. Ett bättre förslag är tycker jag då att man tar direkt ur statskassan och ger till välgörenhet. Eller att varje person som betalar skatt har samma summa ur sitt skattebelopp som ska gå till ett välgörande ändamål som man själv bestämmer. Då får man in det där med individuellt val också. Varför ska den som ändå har råd få avdrag för att ge? De som inte har råd med 500:-/mån får ändå inte del av det avdraget. Men det är väl typiskt denna regering att gynna dem som redan har.
Sverige är ju ett av dom få länder som inte har haft avdragsrätt vid donationer till värlgörenhetsorg. Alla organisationer som arbetar i utsatta områden t.ex Somalia, välkomnar regeringens beslut. Ett bra beslut om det ger önskad effekt och bidragen ökar. Sedan gynnar man ju inte någon genom förslaget. Det är frivilligt. En hungrig mun bryr sig nog inte från vilken ficka pengarna kommer.
*Stintan*
03-09-2011, 20:45
Dom kommer att tappa en massa små bidragsgivare som inte har råd med 500:-/månaden. Varför lägger sig regeringen i folks bidrag till välgörenhet? Dessutom genom att bara gynna dem som skänker mest. Det stinker av orättvisa.
Huggorm
03-09-2011, 20:54
CITAT (*Stintan* @ 03-09-2011, 21:45)  Dom kommer att tappa en massa små bidragsgivare som inte har råd med 500:-/månaden. Varför lägger sig regeringen i folks bidrag till välgörenhet? Dessutom genom att bara gynna dem som skänker mest. Det stinker av orättvisa. Eller stinker det av avundsjuka?
*Stintan*
03-09-2011, 21:03
CITAT (Huggorm @ 03-09-2011, 21:54)  Eller stinker det av avundsjuka? Inte alls. Måste det göra det för att man inte gillar orättvisor.
CITAT (Huggorm @ 03-09-2011, 21:54)  Eller stinker det av avundsjuka? Du missar poängen.
Huggorm
03-09-2011, 21:59
CITAT (Anma @ 03-09-2011, 22:39)  Du missar poängen. Nejdå, men jag tycker inte det är mycket till poäng. Oavsett hur rik eller fattig folk är, så är det i princip ingen som skänker 6000kr per år till välgörenhet. Och hur som helst så kan man dra av max 1500kr, vilket gör att man slipper 500kr skatt ungefär. Hela saken är ju något slags spel för gallerierna.
Är väl bara att skänka lite mer. Om man är ute efter bidraget förstås. Annars kan man ju se det från den humanitära sidan och hoppas storbolagen vill skänka ännu mer genom reformen. Tror alla partier står bakom regeringen i denna fråga. Har knappast med politik att göra. Snarare en anpassning till övriga länder.
CITAT (Huggorm @ 03-09-2011, 22:59)  Nejdå, men jag tycker inte det är mycket till poäng. Oavsett hur rik eller fattig folk är, så är det i princip ingen som skänker 6000kr per år till välgörenhet. Och hur som helst så kan man dra av max 1500kr, vilket gör att man slipper 500kr skatt ungefär. Hela saken är ju något slags spel för gallerierna. Det kanske är ovanligt att ge så mycket. Jag gjorde det tills inkomstsänkingen. Då är i för sig 150:- postkodlotteriet. Men ändå. Undra om det blir avdragsgillt? Postkodlotteriet är ju också välgörenhet... :/ Spel för gallerierna ja, det är denna regering duktig på. Tänker också på "satsningen på infrastrukturen" de pengarna räcker knappt till helt vanlig underhåll.
Red Top
03-09-2011, 23:11
Att göra bidrag avdragsgilla ligger helt i linje med de högervindar, som blåser nu. Varför ska samhället ställa upp med välfärd i form av sjukvård, socialbidrag och äldrevård. Eller slösa en massa pengar på forskning om sjukdomar, som det rika, lyckliga folket aldrig drabbas av.
Det går ju lika bra med välgörenhet och allmosor.
[attachment=64445:reinfeld...160___2_.jpg]
Bengalow
03-09-2011, 23:14
Då skall ni veta att det "skänks" otroligt mycket till frikyrkorna. Varför tror ni förslaget kommer från Kristdemokraterna? För att deras medlemmar skall få rätt till avdrag. Gamla tanter skänker nästan allt sitt bohag till dessa, och det är klart att dom skall få avdrag - dom har knappt råd att leva drägligt efter att kyrkan fått sin del...
CITAT (Anma @ 03-09-2011, 21:10)  Varför ska den som ändå har råd få avdrag för att ge? De som inte har råd med 500:-/mån får ändå inte del av det avdraget. Men det är väl typiskt denna regering att gynna dem som redan har. Här läst mer om detta nu och det verkar som att jag fattat fel från början. Man får avdrag för mindre summor, upp till 6000:- max 1500:- avdrag. Men det förändrar inte det faktum att enligt mig är förslaget idiotiskt och att det är höjden av egoism att man ger för att gynna sig själv.
*Stintan*
04-09-2011, 03:00
CITAT (Bengalow @ 04-09-2011, 00:14)  Då skall ni veta att det "skänks" otroligt mycket till frikyrkorna. Varför tror ni förslaget kommer från Kristdemokraterna? För att deras medlemmar skall få rätt till avdrag. Gamla tanter skänker nästan allt sitt bohag till dessa, och det är klart att dom skall få avdrag - dom har knappt råd att leva drägligt efter att kyrkan fått sin del... Det var väl välgörenhetsorganisationer det var fråga om, inte frikyrkor.
*Stintan*
04-09-2011, 03:11
CITAT (Anma @ 04-09-2011, 00:37)  Här läst mer om detta nu och det verkar som att jag fattat fel från början. Man får avdrag för mindre summor, upp till 6000:- max 1500:- avdrag. Men det förändrar inte det faktum att enligt mig är förslaget idiotiskt och att det är höjden av egoism att man ger för att gynna sig själv. OK men jag håller med iallafall, tycker inte det ska vara skatteavdrag på välgörenhet.
Chamomille
04-09-2011, 07:17
Vicken rolig tråd  Mycket bättre än Aftonbladet.
Allt kommer att straff sig, se bilden nere till höger
Aqvakul
04-09-2011, 07:35
herkules
04-09-2011, 07:54
det är inte värdigt att ett land som Sverige ska ha medborgare som är beroende av välgörenhet. var tog alla likas värde vägen?
Aqvakul
04-09-2011, 08:02
CITAT (herkules @ 04-09-2011, 08:54)  det är inte värdigt att ett land som Sverige ska ha medborgare som är beroende av välgörenhet. var tog alla likas värde vägen? Precis!
Huggorm
04-09-2011, 08:23
CITAT (herkules @ 04-09-2011, 08:54)  det är inte värdigt att ett land som Sverige ska ha medborgare som är beroende av välgörenhet. var tog alla likas värde vägen? Är inte försörjning via andras inbetalade skatt också en form av välgörenhet? Det får man nog stå ut med om man inte kan arbeta själv.
Aqvakul
04-09-2011, 08:33
CITAT (Huggorm @ 04-09-2011, 09:23)  Är inte försörjning via andras inbetalade skatt också en form av välgörenhet? Det får man nog stå ut med om man inte kan arbeta själv. Nej, det kallas solidaritet och är förutsättngen för ett gott samhälle.
Huggorm
04-09-2011, 09:10
CITAT (Aqvakul @ 04-09-2011, 09:33)  Nej, det kallas solidaritet och är förutsättngen för ett gott samhälle. Så att försörjas via påtvingad skatt är solidaritet, medan försörjning via frivilliga bidrag är förnedrande?
CITAT (Huggorm @ 04-09-2011, 10:10)  Så att försörjas via påtvingad skatt är solidaritet, medan försörjning via frivilliga bidrag är förnedrande? Solidariteten handlar väl om att ingen ska behöva vara utlämnad åt andras godtycke. Och ja, visst vore det förnedrande, om man nu kan se symboliken, att man skulle skicka ut människor som hamnat knipa med var sin tiggarbössa istället. Vad tror du händer med de där allmosorna när vi står inför kriser (likt vi gör just nu)? Inte katten tror då jag att folk är lika "givmilda" i sådana lägen. Var och en försöker väl se om sitt eget bo först och främst. Då står vi precis där, dit vår kära regeringen försöker komma. Samhällets svagaste dukar under...
*Stintan*
04-09-2011, 09:51
CITAT (Huggorm @ 04-09-2011, 10:10)  Så att försörjas via påtvingad skatt är solidaritet, medan försörjning via frivilliga bidrag är förnedrande? När blev välgörenhetsorganisationerna, dom måste ju dessutom vara godkända, försörjningsinrättningar?
CITAT (Chamomille @ 04-09-2011, 08:17)  Vicken rolig tråd  Mycket bättre än Aftonbladet. Ja, det är ju inte så svårt att vara bättre än AB...
CITAT (Anma @ 03-09-2011, 20:43)  Det är väl höjden av egoism att man måste personligen gynnas för att ge till välgörenhet. Jag förstår faktiskt inte vad du menar ..... Om jag uppfattat förslaget rätt kan man minska sin skatt med max ca 500 kr och då måste man skänka 6 000 kr och jag kan då inte se någon personlig vinning i det. Förslaget är väl mera en symbolisk uppmuntran, bra, men kunde gärna gälla större belopp som kanske fick företag att skänka mera. Allmosor nämner någon, men det är väl ändå ett begrepp endast giltigt i vårt överflödssamhälle. Jag skulle inte tro att människor som lever i svält eller drabbas av olika naturkatastrofer t.ex ser det så, de är nog tacksamma för all hjälp de kan få oberoende var pengarna kommer ifrån. Sen tycker jag nog också att det är lite märkligt att somliga i ett land med världens högsta skatter (jaja, ibland undantaget Danmark, det brukar skifta lite) är så tväremot precis allt som kan minska skattebördan något. Gita
CITAT (Huggorm @ 04-09-2011, 10:10)  Så att försörjas via påtvingad skatt är solidaritet, medan försörjning via frivilliga bidrag är förnedrande? Läs om det du skriver här igen och en gång till. När du gjort det sätter du dig själv i en situation där du inte har någon arbetsförmåga. Detta kräver en förmåga att visualisera och en förmåga för att känna in hur andra människor har det. Lathet gills inte, inte heller oföretagsamhet. Det måste vara en riktig sjukdom eller ett riktigt hinder. Tänk dig vidare in i den situationen och till vilket som skulle kännas tryggast och minst förnedrade. Att få en viss summa insatt på ditt konto varje månad från staten. Som räcker till det du behöver. Eller att behöva ta dig ut till stan och sätta dig ner med din tiggarbössa, alternativt ta kontakt med välgörenhetsinrättningar för att förhoppningsvis få en slant så att du klarar hyran. Du får gärna beskriva för mig vad du kommer fram till, hur du tänkte och vad du kände i din fantasi. En annan sak. Vill du ha ett samhälle helt utan skatt? CITAT (Gita @ 04-09-2011, 11:31)  Jag förstår faktiskt inte vad du menar ..... Om jag uppfattat förslaget rätt kan man minska sin skatt med max ca 500 kr och då måste man skänka 6 000 kr och jag kan då inte se någon personlig vinning i det. Förslaget är väl mera en symbolisk uppmuntran, bra, men kunde gärna gälla större belopp som kanske fick företag att skänka mera. Allmosor nämner någon, men det är väl ändå ett begrepp endast giltigt i vårt överflödssamhälle. Jag skulle inte tro att människor som lever i svält eller drabbas av olika naturkatastrofer t.ex ser det så, de är nog tacksamma för all hjälp de kan få oberoende var pengarna kommer ifrån.
Sen tycker jag nog också att det är lite märkligt att somliga i ett land med världens högsta skatter (jaja, ibland undantaget Danmark, det brukar skifta lite) är så tväremot precis allt som kan minska skattebördan något. Gita Avdragsbeloppet är 1500:- Att du inte förstår vad jag menar visar med all tänkbar tydlighet hur långt ifrån varandra vi står ideologiskt.
Huggorm
04-09-2011, 10:52
CITAT (Anma @ 04-09-2011, 11:43)  Läs om det du skriver här igen och en gång till. När du gjort det sätter du dig själv i en situation där du inte har någon arbetsförmåga. Detta kräver en förmåga att visualisera och en förmåga för att känna in hur andra människor har det. Lathet gills inte, inte heller oföretagsamhet. Det måste vara en riktig sjukdom eller ett riktigt hinder.
Tänk dig vidare in i den situationen och till vilket som skulle kännas tryggast och minst förnedrade. Att få en viss summa insatt på ditt konto varje månad från staten. Som räcker till det du behöver. Eller att behöva ta dig ut till stan och sätta dig ner med din tiggarbössa, alternativt ta kontakt med välgörenhetsinrättningar för att förhoppningsvis få en slant så att du klarar hyran.
Du får gärna beskriva för mig vad du kommer fram till, hur du tänkte och vad du kände i din fantasi.
En annan sak.
Vill du ha ett samhälle helt utan skatt? Nu för tiden behöver man inte sitta med tiggarbössa, nu kan man skaffa ett bankgiro och tigga via exempelvis en blogg. Nej, jag vill inte ha ett samhälle helt utan skatt, men jag skulle gärna se att den höll en rimlig nivå. Man kan sätta ett mål vid världens genomsnittliga skattetryck, eller till och med Europas genomsnitt. Räcker det i andra länder borde det göra det i Sverige också.
herkules
04-09-2011, 11:05
CITAT (Huggorm @ 04-09-2011, 09:23)  Är inte försörjning via andras inbetalade skatt också en form av välgörenhet? Det får man nog stå ut med om man inte kan arbeta själv. nej det är det inte. CITAT (Huggorm @ 04-09-2011, 10:10)  Så att försörjas via påtvingad skatt är solidaritet, medan försörjning via frivilliga bidrag är förnedrande? påtvingad skatt, du är rolig du. du har väl sett hur det går för länder där befolkningen inte betalar skatt? om inte så kan jag berätta för dig att de länderna går i konkurs  CITAT (*Stintan* @ 04-09-2011, 10:51)  När blev välgörenhetsorganisationerna, dom måste ju dessutom vara godkända, försörjningsinrättningar? ungefär samtidigt som borgarregeringen drog undan mattan för de som är sjuka  CITAT (Huggorm @ 04-09-2011, 11:52)  Nu för tiden behöver man inte sitta med tiggarbössa, nu kan man skaffa ett bankgiro och tigga via exempelvis en blogg.
Nej, jag vill inte ha ett samhälle helt utan skatt, men jag skulle gärna se att den höll en rimlig nivå. Man kan sätta ett mål vid världens genomsnittliga skattetryck, eller till och med Europas genomsnitt. Räcker det i andra länder borde det göra det i Sverige också. det betalas för lite skatt i sverige!
CITAT (Anma @ 04-09-2011, 11:43)  Vill du ha ett samhälle helt utan skatt? Avdragsbeloppet är 1500:-
Att du inte förstår vad jag menar visar med all tänkbar tydlighet hur långt ifrån varandra vi står ideologiskt. Om avdragsbeloppet är max 1500kr kan väl skattereduceringen inte bli mer än ca 500kr ? Rätta mig om jag ha fel! Sen har jag överhuvudtaget aldrig påstått att ett samhälle utan skatter kan fungera, men vi har världens högsta skatter utan att ha bättre skola, vård och omsorg m.m än andra länder i den s.k. rika världen. Jag hävdar fortfarande att skatten på arbete är orimligt hög. Hur mycket tror du att man måste arbeta ihop för att få ut t.ex. 20 000 efterskatt inkluderat skatt, arbetsgivaravgifter, obligatoriska försäkringar m.m. ? Gita
Huggorm
04-09-2011, 11:18
CITAT (herkules @ 04-09-2011, 12:05)  påtvingad skatt, du är rolig du. du har väl sett hur det går för länder där befolkningen inte betalar skatt? om inte så kan jag berätta för dig att de länderna går i konkurs  Monaco? Eller Saudiarabien? CITAT (Gita @ 04-09-2011, 12:07)  Om avdragsbeloppet är max 1500kr kan väl skattereduceringen inte bli mer än ca 500kr ? Rätta mig om jag ha fel! Så tolkar jag det också. Men vad jag inte förstår är varför man måste skänka minst 6000kr? Är det bara 25% avdragsrätt på välgörenhet?
CITAT (Huggorm @ 04-09-2011, 12:18)  Monaco? Eller Saudiarabien? Så tolkar jag det också. Men vad jag inte förstår är varför man måste skänka minst 6000kr? Är det bara 25% avdragsrätt på välgörenhet? Ett annat bra exempel är väl Schweiz, troligen det mest välmående landet i Europa och också ett av de länder med lägst skatter. Gita
CITAT (Gita @ 04-09-2011, 12:07)  Om avdragsbeloppet är max 1500kr kan väl skattereduceringen inte bli mer än ca 500kr ? Rätta mig om jag ha fel!
Sen har jag överhuvudtaget aldrig påstått att ett samhälle utan skatter kan fungera, men vi har världens högsta skatter utan att ha bättre skola, vård och omsorg m.m än andra länder i den s.k. rika världen. Jag hävdar fortfarande att skatten på arbete är orimligt hög. Hur mycket tror du att man måste arbeta ihop för att få ut t.ex. 20 000 efterskatt inkluderat skatt, arbetsgivaravgifter, obligatoriska försäkringar m.m. ? Gita Du har rätt och jag läste fel. Frågan om skatten var till Huggorm, men tack för att du tog dig tid att svara. Runt 50.000 om jag inte räknat fel och om man inte har några som helst avdrag (en utopi, men i alla fall). I alla fall om man är egen företagare. En vanlig gnegare får väl betala typ 23% i skatt efter alla jobbskatteavdragen. (det är arbetsagivaren som betalar det där andra så gnegaren ser det inte i sitt lönekuvert) CITAT (Huggorm @ 04-09-2011, 12:18)  Så tolkar jag det också. Men vad jag inte förstår är varför man måste skänka minst 6000kr? Är det bara 25% avdragsrätt på välgörenhet? Det var ett missförstånd tror jag. Att man måste skänka minst 6000:-.
CITAT (Gita @ 04-09-2011, 11:31)  Jag förstår faktiskt inte vad du menar ..... Om jag uppfattat förslaget rätt kan man minska sin skatt med max ca 500 kr och då måste man skänka 6 000 kr och jag kan då inte se någon personlig vinning i det. Förslaget är väl mera en symbolisk uppmuntran, bra, men kunde gärna gälla större belopp som kanske fick företag att skänka mera. Allmosor nämner någon, men det är väl ändå ett begrepp endast giltigt i vårt överflödssamhälle. Jag skulle inte tro att människor som lever i svält eller drabbas av olika naturkatastrofer t.ex ser det så, de är nog tacksamma för all hjälp de kan få oberoende var pengarna kommer ifrån.
Sen tycker jag nog också att det är lite märkligt att somliga i ett land med världens högsta skatter (jaja, ibland undantaget Danmark, det brukar skifta lite) är så tväremot precis allt som kan minska skattebördan något. Gita Jag tror nog att vi är inne på olika saker här just nu. Vi talar om välgörenhets organisationer dels inom dels utom landet. Vad det gäller inom landet tycker jag att staten med skattemedel ska ta ansvaret för de egna medborgarna i så stor utsträckning som det nånsing är möjligt, punkt slut. (ang. Huggorms kommentarer). Det är liksom det som är meningen med hela vårt välfärdssystem. Vill någon ändå skänka en slant förutom det man får(ska) bidraga med är det givetvis tacknämligt. Men då är ju skatteavdraget helt meningslöst...eller? Det är bara pengar som ska igenom onödiga administrativa kvarnar som kostar skattepengar. Vad det gäller välgörenhet till organisationer som verkar i andra delar av världen så behöver väl inte vårt eget skattesystem bli inblandat heller av samma orsak. Administrativa kvarnar kostar mer än de smakar. Skänker man pengar till en organisation så vill man väl att de ska göra mesta möjliga nytta eller? Det är väl bättre att var och en skänker så mycket som man har råd med utan att behöva skatteavdrag, annars handlar det ju bara om egoism och känsla av att få känna sej generös och kanske kunna skryta med hur mycket man minsann skänker bort. Är den känslan verkligen värt detta allt detta?
*Stintan*
04-09-2011, 11:46
CITAT (Huggorm @ 04-09-2011, 11:52)  Nu för tiden behöver man inte sitta med tiggarbössa, nu kan man skaffa ett bankgiro och tigga via exempelvis en blogg.
Nej, jag vill inte ha ett samhälle helt utan skatt, men jag skulle gärna se att den höll en rimlig nivå. Man kan sätta ett mål vid världens genomsnittliga skattetryck, eller till och med Europas genomsnitt. Räcker det i andra länder borde det göra det i Sverige också. Det beror väl på vad man vill få för skatten man betalar. Inte ens du kan väl ha missat att det inte räcker till i en massa andra länder. Flytta till Grekland eller Irland eller nåt av dom andra krisländerna! CITAT (Gita @ 04-09-2011, 12:21)  Ett annat bra exempel är väl Schweiz, troligen det mest välmående landet i Europa och också ett av de länder med lägst skatter. Gita Så är dom inte med i EU heller
Huggorm
04-09-2011, 11:47
CITAT (*Stintan* @ 04-09-2011, 12:46)  Det beror väl på vad man vill få för skatten man betalar. Inte ens du kan väl ha missat att det inte räcker till i en massa andra länder. Flytta till Grekland eller Irland eller nåt av dom andra krisländerna! Det är i alla fall läge att handla sig en liten sommarstuga på någon grekisk ö, bättre pris lär man aldrig få. Eller på den gröna ön, det skulle passa en odlingsintresserad bra.
*Stintan*
04-09-2011, 11:51
CITAT (Huggorm @ 04-09-2011, 12:47)  Det är i alla fall läge att handla sig en liten sommarstuga på någon grekisk ö, bättre pris lär man aldrig få. Eller på den gröna ön, det skulle passa en odlingsintresserad bra. Det var väl inte det det handlade om utan vad man vill få ut av skatten man betalar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|