Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Red Top
Det måste vara en hastigt uppkommen ekonomisk kris. Det är inte mer än två veckor sedan Borg och Reinfeldt försökte få MP över på sin sida ii jobbskattefrågan. wacko.gif

Resten av världen har känt av turbulensen i ekonomin längre än så.

[attachment=64304:smiley_p...hio_liar.gif]
Huggorm
CITAT (Red Top @ 29-08-2011, 20:36) *
Det måste vara en hastigt uppkommen ekonomisk kris. Det är inte mer än två veckor sedan Borg och Reinfeldt försökte få MP över på sin sida ii jobbskattefrågan. wacko.gif

Resten av världen har känt av turbulensen i ekonomin längre än så.

[attachment=64304:smiley_p...hio_liar.gif]

Att kunna ta snabba beslut när det krävs är en värdefull egenskap hos en minister.
Red Top
CITAT (Huggorm @ 29-08-2011, 20:43) *
Att kunna ta snabba beslut när det krävs är en värdefull egenskap hos en minister.

giggle.gif
rotfl.gif
-cry-.gif
Anma
CITAT (Huggorm @ 29-08-2011, 20:43) *

Men det är ju lite underligt när det vänder på ett par dagar bara? Jag menar, de andra krisländerna lär ha varit medvetna om krisen ganska länge vid det här laget, här hemma säger Borg ena dagen att svensk ekonomi går superbra till att några dagar senare knappt ha råd att fisa. I samma veva pratar han om halverad restaurang moms samtidigt som han manar till försiktighet.
Huggorm
CITAT (Anma @ 29-08-2011, 21:05) *
Men det är ju lite underligt när det vänder på ett par dagar bara? Jag menar, de andra krisländerna lär ha varit medvetna om krisen ganska länge vid det här laget, här hemma säger Borg ena dagen att svensk ekonomi går superbra till att några dagar senare knappt ha råd att fisa. I samma veva pratar han om halverad restaurang moms samtidigt som han manar till försiktighet.

Var nu inte så misstänksam, det är klart att han har sina skäl, goda skäl. Tillförsikt och positivt tänkande är vad som behövs för att vända krisen tummenupp.gif
Anma
CITAT (Huggorm @ 29-08-2011, 21:08) *
Var nu inte så misstänksam, det är klart att han har sina skäl, goda skäl. Tillförsikt och positivt tänkande är vad som behövs för att vända krisen tummenupp.gif

Du som verkar ha koll, förklara gärna skälen så att jag också förstår! Man vet aldrig, i bästa fall kanske jag till och med håller med om jag får chansen att fatta galoppen.
dahla
Regeringen räknar med att BNP-tillväxten blir 4,7 procent i år och att det faller till 1,3 procent 2012, vilket är en kraftig revidering från tidigare prognos. Tidigare räknade regeringen med en tillväxt på 4,6 procent 2011 och 3,8 procent 2012.

Statsbudgeten väntas 2012 vara i balans efter ett budgetöverskott på 0,1 procent i år. Under 2013 beräknas statsbudgeten ge ett överskott på 0,8 procent, mot tidigare beräkning på 2,8 procent, medan överskottet för 2014 beräknas stanna på 2,1 procent mot tidigare beräkning på 3,6 procent.

Regeringen räknar med att arbetslösheten börjar stiga igen. Finansdepartementet förutspår att arbetslösheten stiger, från 7,5 procent i år till 7,8 procent 2012. Arbetslösheten väntas efter toppen på 7,8 procent 2012 successivt sjunka ned till 5,5 procent 2015.

Inflationen, mätt i konsumentprisindex (KPI), väntas falla till 1,2 procent nästa år från årets beräknade 3,0 procent. 2013 beräknas KPI till 1,8 procent. Tidigare räknade regeringen med en inflation på 2,0 procent 2012 och 2,8 procent 2013.

Regeringen spår också att konjunkturen vänder uppåt på sikt, men att lågkonjunkturen blir mycket utdragen. BNP-tillväxten 2013 blir 3,5 procent. För 2014 blir den 3,9 procent och för 2015 3,7 procent.

Så jäkla dåligt verkar det väl ändå inte gå för Anders Borg? Om vi hade haft en röd finansminister så hade vi ju gått på knäna som alla andra EU-länder nu.
Anma
CITAT (dahla @ 29-08-2011, 21:33) *
/.../

Så jäkla dåligt verkar det väl ändå inte gå för Anders Borg? Om vi hade haft en röd finansminister så hade vi ju gått på knäna som alla andra EU-länder nu.

Vad baserar du det uttalandet på?
herkules
jag säger som huggis - den som lever får se.
men borg är riktigt läskig.
*Stintan*
Mycket märkligt hur man kan uttala sig så säkert om hur det skulle ha varit om vi haft en röd finansminister.

Prognoser och spådomar slåt ofta fel så ta inte ut glädjen i förskott. Se bara på vädret whist.gif
herkules
CITAT (*Stintan* @ 29-08-2011, 21:57) *
Mycket märkligt hur man kan uttala sig så säkert om hur det skulle ha varit om vi haft en röd finansminister.

Prognoser och spådomar slåt ofta fel så ta inte ut glädjen i förskott. Se bara på vädret whist.gif

hade vi haft en röd finansminister så hade det varit bra - från var och en efter förmåga - till var och efter behov.
fast såna rödingar finns inte i dagens politik.
trist det.
Cacki

tummenupp.gif
"Den som kommer med ogrundade påståenden är också den ende som kan ha fel" sägs det ju....
merlin68
CITAT (herkules @ 29-08-2011, 22:00) *
hade vi haft en röd finansminister så hade det varit bra - från var och en efter förmåga - till var och efter behov.
fast såna rödingar finns inte i dagens politik.
trist det.

Helt rätt. Tyvärr står månniskans girighet i vägen för en ärlig fördelning av resurserna men fanns det ett parti med det mottot skulle jag rösta på det direkt tummenupp.gif
gnon49
Nej någon kris för Sverige är det ju inte ännu. Vi har ju tillväxt i alla fal, även om den blir lägre än väntat framöver. Borg rustar för att Sverige skall klara några magra år. Ett klokt val, även politiskt. Att avstå jobbskatteavdraget har säkerligen med lika mycket politik som verklighet att göra. Ganska ointressant vad Österberg tycker. Han är ju en erfaren politiker och vet hur turerna går i riksdagshuset och i enskilda rum när man sonderar inför kommande omröstningar. Nu kan regeringen lägga jobbskatteavdraget åt sidan ett tag med krisen som ursäkt, vilket kanske inte är hela sanningen. Till förtret för S. Sådan är helt enkelt politiken.
herkules
haha, krisen uppstod från ena dagen till den andra för borgarregeringen. att de fått nobben av miljöpartiet vad det gäller framtiden för avdragsberoende låtsas vi inte om smile.gif
*Stintan*
Tänk vilket jädrans liv det hade blivit på borgarbrackorna om det varit de röd-gröna som regerat och gjort som alliansen giggle.gif
herkules
ja, då hade det blivit livat smile.gif
dahla
Regeringen har ju knappast fått nobben av MP... MP står ju på sina bara knän och ber om att få krypa in under alliansens vingar...

http://www.dn.se/debatt/detta-ar-vi-beredd...d-regeringen-om

Den rödgröna församlingen kommer inte hålla ihop länge till.
dahla
Just ja... i skuggan av wetterstrands avhopp så hoppar ju även Mikaela Valtersson av från MP...

http://www.dn.se/debatt/miljopartiet-maste...-regering-med-m

Hon är inne på samma spår...
herkules
gör om och gör rätt, miljöpartiet blev inbjudna t reinfeldt för att diskutera jobbskatteavdragen, mp nobbar, mötet slut innan kaffet kom på bordet.

Maria Wetterstrand lämnar riksdagen om drygt två veckor för att bli debattör. Ändå tvingas skattebetalarna stå för hennes studieresa till Kina – som syftar till att utveckla riksdagsledamöternas syn på omvärlden. Notan för näringsutskottets resa som pågår just nu: 420 000 kronor.

skitdåligt tycker jag

de hade kunnat gett någon en ny höftled för dom pengarna istället.
dahla
CITAT (herkules @ 30-08-2011, 00:23) *
gör om och gör rätt, miljöpartiet blev inbjudna t reinfeldt för att diskutera jobbskatteavdragen, mp nobbar, mötet slut innan kaffet kom på bordet.

Rykten som varken MP eller M vill kommentera.
herkules
klart dom inte vill, pinsamt ju!

typ amatörernas afton
Gita
CITAT (herkules @ 29-08-2011, 23:33) *
haha, krisen uppstod från ena dagen till den andra för borgarregeringen. att de fått nobben av miljöpartiet vad det gäller framtiden för avdragsberoende låtsas vi inte om smile.gif

Det är ju nu en gång så att själva kärnan i politik är just förhandlingar och försök till kompromisser mellan olika viljor. Och så måste det ju vara, och jag kan banne mig inte se något fel i att anpassa till den ekonomiska verkligheten och samtigt läsa av vad andra partier står.

Man kan ju tycka att det är lite "lustigt" att ni röda som tidigare rasade över just jobbskatteavdraget nu är rasande över att man dragit tillbaka löftena om flera sådana.

Sen är det förstås lite trist för en del att fixstjärnan Maria Wetterstrand i deras ögon svek, hon tyckte väl helt enkelt att det inte var lika kul längre när hon inte längre fick stå längs fram i rampljuset. Och det kan man väl ha viss förståelse för. Det är säkert inte säskilt många politiker som drivs av idealism så hon behöver inte känna sig ensam.
Gita
P.s Sen tror jag vaken ni eller jag har en aning om vad som försiggår, kompromissas och beslutas över fikaborden mellan olika politiska partirepresentanter så varför ens försöka spekulera.D.s
Gita
CITAT (dahla @ 30-08-2011, 00:08) *
Regeringen har ju knappast fått nobben av MP... MP står ju på sina bara knän och ber om att få krypa in under alliansens vingar...

http://www.dn.se/debatt/detta-ar-vi-beredd...d-regeringen-om

Den rödgröna församlingen kommer inte hålla ihop länge till.

Det samarbetet har väl i stort sett redan spruckit. Socialdemokraterna får väl liera sig med SD, dom ligger ju politiskt väldigt nära varandra i allt utom invandrarpolitiken så det kanske skulle fungera.
Gita
Gita

Tja, vi är ju inte helt historielösa, så en viss grund för att oroa oss över Walderlich (heter han så) som finansminister har vi nog trots allt.
Gita
Gita
CITAT (*Stintan* @ 29-08-2011, 23:59) *
Tänk vilket jädrans liv det hade blivit på borgarbrackorna om det varit de röd-gröna som regerat och gjort som alliansen giggle.gif

Borgarbrackor? Varför kallar du alla dem som inte delar just dina värderingar så? Det må vara att vi är i minoritet på just detta forum men ute i verkligheten är vi ganska många, till och med i majoritet, eller hur?
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 30-08-2011, 06:24) *
Tja, vi är ju inte helt historielösa, så en viss grund för att oroa oss över Walderlich (heter han så) som finansminister har vi nog trots allt.
Gita

Vilka vi? Tala för dig själv!

CITAT (Gita @ 30-08-2011, 06:30) *
Borgarbrackor? Varför kallar du alla dem som inte delar just dina värderingar så? Det må vara att vi är i minoritet på just detta forum men ute i verkligheten är vi ganska många, till och med i majoritet, eller hur?
Gita

Det kanske bara är dom som finns på forumet jag avser. Sorgligt om det är som du säger att ni är i majoritet ute i verkligheten men sen när är över 50% av befolkningen moderater.
Christa
När det gäller fördelningen så har partierna olika åsikter men när det hur Sverige borde agerat för att långsiktigt ha något att fördela så är det inget parti som förstått eller kämpat för det.
malarmaster
CITAT (*Stintan* @ 30-08-2011, 07:09) *
Det kanske bara är dom som finns på forumet jag avser. Sorgligt om det är som du säger att ni är i majoritet ute i verkligheten men sen när är över 50% av befolkningen moderater.

nu består ju inte alliansen bara av moderater,jag röstade själv på alliansen men jag är inte moderat,jag anser bara att vi fått det betydligt bättre under alliansen än fortsatt med sossarnas låtgå politik.hur nästa val blir återstår att se,mycket händer med konjuktur o arbetslösheten kommer förmodligen stiga pga den europeiska/amerikanska krisen. Asien går ju fortfarande starkt men tyvärr exporterar vi inte så mycket dit, mest importerar.
möjligheten till regeringsskifte finns ju,men om man ser till förtroendemätningar så litar majoriteten på att regeringen klarar jobbet. ulf
Christa
CITAT (malarmaster @ 30-08-2011, 08:25) *
nu består ju inte alliansen bara av moderater,jag röstade själv på alliansen men jag är inte moderat,jag anser bara att vi fått det betydligt bättre under alliansen än fortsatt med sossarnas låtgå politik.hur nästa val blir återstår att se,mycket händer med konjuktur o arbetslösheten kommer förmodligen stiga pga den europeiska/amerikanska krisen. Asien går ju fortfarande starkt men tyvärr exporterar vi inte så mycket dit, mest importerar.
möjligheten till regeringsskifte finns ju,men om man ser till förtroendemätningar så litar majoriteten på att regeringen klarar jobbet. ulf

På vilket sätt menar du att vi fått det bättre under alliansen?

herkules
/..../jag anser bara att vi fått det betydligt bättre under alliansen/..../

jag tycker att du ska fråga sjuka, gamla och arbetslösa om de fått det bättre.
sen kan du sluta skriva vi och endast tala för dig själv fortsättningsvis.
herkules
CITAT (Gita @ 30-08-2011, 06:19) *
Det samarbetet har väl i stort sett redan spruckit. Socialdemokraterna får väl liera sig med SD, dom ligger ju politiskt väldigt nära varandra i allt utom invandrarpolitiken så det kanske skulle fungera.
Gita

sd och moderaterna ligger politiskt väldigt nära varandra, sd röstar med borgarregeringen 8 ggr av 10. utan sd, ingen borgarregering som har något att säga till om.
dahla
CITAT (Christa @ 30-08-2011, 08:47) *
På vilket sätt menar du att vi fått det bättre under alliansen?

Ett exempel är väl arbetslösheten jämfört med övriga EU.

http://www.google.se/publicdata/explore?ds...hl=sv&dl=sv
herkules
CITAT (dahla @ 30-08-2011, 09:07) *

----orka----
malarmaster
jo,jag anser att VI har fått det bättre under alliansen,alla som har arbete har fått skattesänkningar,det har genomförts reformer,ROT/RUT som genererat jobb,vi har fått större valfrihet inom vård,skola m.fl områden,med vi menar jag svenska folket,majoriteten har ju faktiskt kunnat se hur deras ekonomi fötbättrats.
jag håller med att det brister inom sjukförsäkringen o där behövs det nya tag.men generellt har majoriteten fått det bättre ekonomiskt o inom olika valmöjligheter.
personligen har skatteavdragen gett mig ca 2000:- mer i månaden och de kommer väl till pass till de prisökningar som alltid kommer.
skulle skatten varit kvar på samma nivå som 2006 skulle det vara betydligt mer ansträngt inom min ekonomi.hur din ser ut vet jag inte men sannolikt skulle du vara i samma sits.
vitsen med skattesänkningarna har ju varit att det skall löna sig att jobba,nu kommer det säkert invändningar om att vissa grupper inte fått det bättre,pensionärer,nej de har inte fått del av detta,de befinner sig på samma skatt(i stort sett) som 2006.arbetslösa,samma här men de flesta måste söka jobb eller skaffa utbildning så de får jobb eller starta eget inom det de behärskar om inte jobb finns,flytta dit jobben finns m.m.
vitsen är att få folk att inse att bidragssamhället håller på att ändras till ett jobbsamhälle.det går inte att vara passiv o förvänta sig att andra ska föda dig om du är frisk o arbetsför.
Givetvis kräver detta att jobb växer fram med nya företag o en aktiv företagarpolitik förs,av detta syns tyvärr inte så mycket.många ideer finns men man kommer inte riktigt överens.
personligen skulle jag vilja se sänkningar av arbetsgivaravgift,enklare regler för företagande,höjda reseavdrag(för att underlätta pendling),reglering av elnätavgifter,mer vuxenskola ,yrkesutbildningar,stöd till vidareutbildningar ,minskad arbetsgivaravgift för äldre(för att underlätta anställning,är du över 50 är du inte attraktiv på arbetsmarknaden längre),lärlingssystem ,
ja det finns hur mycket som helst, allt finns inom alliansen det gäller bara att komma överens o att se till att finanserna går runt,får vi nu ökad arbetslöshet pga omvärlden så minskar utrymmet för olika åtgärder.
skall vi höja skatterna igen? det brukar oftast få motsatt effekt,mindre jobb o färre företag och därmed större kostnader för statskassan....
den resan var vi på innan 2006. Ulf
Christa

Jag fick inte länken att funka men om budskapet är att vi har lägre arbetslöshet så förstår jag inte kopplingen till regeringen. På vilket sätt skulle dom ha påverkat det?
dahla
CITAT (Christa @ 30-08-2011, 10:09) *
Jag fick inte länken att funka men om budskapet är att vi har lägre arbetslöshet så förstår jag inte kopplingen till regeringen. På vilket sätt skulle dom ha påverkat det?

Med den rödgröna politiken skulle vi ha mycket högre skatter vilket inte gynnar företagen i Sverige och därmed påverkas arbetslösheten till viss del.
Christa
CITAT (dahla @ 30-08-2011, 10:21) *
Med den rödgröna politiken skulle vi ha mycket högre skatter vilket inte gynnar företagen i Sverige och därmed påverkas arbetslösheten till viss del.

Men har dom sänkt skatten för företag? Småföretagarna har ju varit väldigt missnöjda och någon påstod att de t o m fått ökade kostnader.
dahla
CITAT (Christa @ 30-08-2011, 10:23) *
Men har dom sänkt skatten för företag? Småföretagarna har ju varit väldigt missnöjda och någon påstod att de t o m fått ökade kostnader.

Arbetsgivaravgiften sänktes 2009 med en procentenhet till 31,42 procent - en nivå som även gäller för 2011. För ungdomar under 25 år är arbetsgivaravgiften nedsatt till 15,49 procent. För individer som nått pensionsålder (födda 1938-1945) är avgiften nedsatt till 10,21 procent. För arbetstagare födda 1937 eller tidigare utgår ingen arbetsgivaravgift.

Har man inkomster från anställning eller näringsverksamhet har skatten sänkts med upp till cirka 1 800 kronor i månaden genom införandet av jobbskatteavdraget. Jobbskatteavdragets första steg infördes den 1 januari 2007 och har därefter förstärkts i tre steg under efterföljande år. Totalt innebär jobbskatteavdraget en skattesänkning på cirka 70 miljarder kronor. För den enskilde individen betyder detta en sänkt skatt med upp till cirka 1 800 kronor i månaden.

Exakt hur stort jobbskatteavdraget blir beror på hur stor arbetsinkomst man har. I förhållande till lönen är skattesänkningen störst i de lägre inkomstskikten. Taket på jobbskatteavdraget nås vid en månadslön om cirka 28 000 kronor. Efter detta ökar inte storleken på skattesänkningen.

Sedan 2003 har antalet företag i näringslivet växt med ungefär 120 000 företag, en ökning på cirka 15 procent.
Christa
CITAT (dahla @ 30-08-2011, 10:33) *
Arbetsgivaravgiften sänktes 2009 med en procentenhet till 31,42 procent - en nivå som även gäller för 2011. För ungdomar under 25 år är arbetsgivaravgiften nedsatt till 15,49 procent. För individer som nått pensionsålder (födda 1938-1945) är avgiften nedsatt till 10,21 procent. För arbetstagare födda 1937 eller tidigare utgår ingen arbetsgivaravgift.

Har man inkomster från anställning eller näringsverksamhet har skatten sänkts med upp till cirka 1 800 kronor i månaden genom införandet av jobbskatteavdraget. Jobbskatteavdragets första steg infördes den 1 januari 2007 och har därefter förstärkts i tre steg under efterföljande år. Totalt innebär jobbskatteavdraget en skattesänkning på cirka 70 miljarder kronor. För den enskilde individen betyder detta en sänkt skatt med upp till cirka 1 800 kronor i månaden.

Exakt hur stort jobbskatteavdraget blir beror på hur stor arbetsinkomst man har. I förhållande till lönen är skattesänkningen störst i de lägre inkomstskikten. Taket på jobbskatteavdraget nås vid en månadslön om cirka 28 000 kronor. Efter detta ökar inte storleken på skattesänkningen.

Sedan 2003 har antalet företag i näringslivet växt med ungefär 120 000 företag, en ökning på cirka 15 procent.

Ok men tror du verkligen att det är huvudorsaken till att vi har lägre arbetslöshet än en del andra länder?

Det kanske haft större betydelse att vi hade en låg kronkurs när hjulen skulle börja rulla igen efter tvärstoppet för några år sedan.

Då var det ju tomt i orderböckerna hos många företag och vad jag minns var det väl borgelig regering då?

Den inhemska konsumtionen är ju också viktig och vi har ju inte sett konsekvenserna av dom uppblåsta huspriserna än.

herkules
CITAT (malarmaster @ 30-08-2011, 10:07) *
jo,jag anser att VI har fått det bättre under alliansen,alla som har arbete har fått skattesänkningar,det har genomförts reformer,ROT/RUT som genererat jobb,vi har fått större valfrihet inom vård,skola m.fl områden,med vi menar jag svenska folket,majoriteten har ju faktiskt kunnat se hur deras ekonomi fötbättrats.
jag håller med att det brister inom sjukförsäkringen o där behövs det nya tag.men generellt har majoriteten fått det bättre ekonomiskt o inom olika valmöjligheter.
personligen har skatteavdragen gett mig ca 2000:- mer i månaden och de kommer väl till pass till de prisökningar som alltid kommer.
skulle skatten varit kvar på samma nivå som 2006 skulle det vara betydligt mer ansträngt inom min ekonomi.hur din ser ut vet jag inte men sannolikt skulle du vara i samma sits.
vitsen med skattesänkningarna har ju varit att det skall löna sig att jobba,nu kommer det säkert invändningar om att vissa grupper inte fått det bättre,pensionärer,nej de har inte fått del av detta,de befinner sig på samma skatt(i stort sett) som 2006.arbetslösa,samma här men de flesta måste söka jobb eller skaffa utbildning så de får jobb eller starta eget inom det de behärskar om inte jobb finns,flytta dit jobben finns m.m.
vitsen är att få folk att inse att bidragssamhället håller på att ändras till ett jobbsamhälle.det går inte att vara passiv o förvänta sig att andra ska föda dig om du är frisk o arbetsför.
Givetvis kräver detta att jobb växer fram med nya företag o en aktiv företagarpolitik förs,av detta syns tyvärr inte så mycket.många ideer finns men man kommer inte riktigt överens.
personligen skulle jag vilja se sänkningar av arbetsgivaravgift,enklare regler för företagande,höjda reseavdrag(för att underlätta pendling),reglering av elnätavgifter,mer vuxenskola ,yrkesutbildningar,stöd till vidareutbildningar ,minskad arbetsgivaravgift för äldre(för att underlätta anställning,är du över 50 är du inte attraktiv på arbetsmarknaden längre),lärlingssystem ,
ja det finns hur mycket som helst, allt finns inom alliansen det gäller bara att komma överens o att se till att finanserna går runt,får vi nu ökad arbetslöshet pga omvärlden så minskar utrymmet för olika åtgärder.
skall vi höja skatterna igen? det brukar oftast få motsatt effekt,mindre jobb o färre företag och därmed större kostnader för statskassan....

du pratar för folk som är friska och har ett arbete.
inte har apoteken blivit bättre när de såldes ut, slut mediciner och dyrare, stängs på landsbygden. detsamma med vården. att ta från fattiga och ge till de som redan har - det är det som har blivit bättre?
rutten politik och syn på sina medmänniskor.
*Stintan*

För mig är borgarbrackor moderater och inget annat! Du kan väl ändå inte påstå att alla har fått det bättre med sittande regering ohmy.gif .

Vadå jämfört med övriga EU? Svenska siffror talar för sig själva.
dahla
Varje ersättningssystem mäts i helårspersoner, så kallade helårsekvivalenter. Detta för att skapa jämförbarhet mellan olika typer av ersättningar. Med helårsekvivalenter avses det antal individer som skulle kunna försörjas under ett helt år med full ersättning. Exempelvis blir två personer, som varit heltidsarbetslösa ett halvår var, tillsammans en hel-årsekvivalent.

Antalet helårsekvivalenter som försörjdes med sociala ersättningar och bidrag steg kraftigt under början av 1990-talet. Antalet steg med nästan 60 procent mellan åren 1990 och 1994. Därefter har antalet stadigt minskat med undantag för åren 2001-2004 och år 2009. År 2009 ökade det totala antalet helårsekvivalenter till 862 169, vilket motsvarar en ökning med knappt 5 procent från år 2008. Antalet ökade framför allt bland de arbetslösa, +42,2 procent, men även bland de med ekonomiskt bistånd. Bland de med sjukpenning samt sjuk- och aktivitetsersättning fortsatte antalet att minska.

Helårsekvivalenternas andel av befolk¬ningen mellan 20 och 64 år var 14,8 procent år 1990. År 1994 var andelen som högst med 22,7 procent. År 2009 var andelen helårsekvivalenter av befolkningen 15,8 procent, vilket var 0,6 procentenheter högre än året innan.

För alla ersättningsformerna utom ekonomiskt bistånd finns det månadsuppgifter om antalet helårsekvivalenter fram till och med maj 2010. Under första halvåret 2010 fortsätter antalet helårsekvivalenter med sjukpenning samt sjuk- och aktivitetsersättning långsamt att minska och de med arbetsmarknadspolitiska åtgärder fortsätter att stiga. Totalt sett ser det ut som att antalet helårsekvivalenter ligger kvar på ungefär samma nivå som under 2009.

Källa: http://www.scb.se
Christa
CITAT (malarmaster @ 30-08-2011, 10:07) *

Jag tror att det som kommer att påverka vår ekonomi allra med framöver är att politikerna inte gjort något för att förhindra en ny lånebubbla. Den inhemska konsumtionen kan gå upp kraftigt när det är lätt att låna pengar men till slut skall notan betalas.

Folk sitter med lån upp över öronen och när priserna på bostäder sjunker igen så kommer många att göra ekonomiska förluster. De stora lånen kommer att göra att folk inte har råd att konsumera så mycket annat. Då sjunker den inhemska konsumtionen och fler blir arbetslösa.

Här är alla partier lika skyldiga. Det är lätt att ta åt sig äran när hjulen rullar men långsiktigheten saknas.
herkules
CITAT (Christa @ 30-08-2011, 11:32) *
Jag tror att det som kommer att påverka vår ekonomi allra med framöver är att politikerna inte gjort något för att förhindra en ny lånebubbla. Den inhemska konsumtionen kan gå upp kraftigt när det är lätt att låna pengar men till slut skall notan betalas.

Folk sitter med lån upp över öronen och när priserna på bostäder sjunker igen så kommer många att göra ekonomiska förluster. De stora lånen kommer att göra att folk inte har råd att konsumera så mycket annat. Då sjunker den inhemska konsumtionen och fler blir arbetslösa.

Här är alla partier lika skyldiga. Det är lätt att ta åt sig äran när hjulen rullar men långsiktigheten saknas.

jag tänker ändå att människor har ett eget ansvar, låna till miljonvillor/lägenheter/bilar/båtar/thailandresor/fula tavlor, då måste man fan ha räknat själv innan man går till banken.
vad det gäller ta åt sig äran så är det stoppade femte jobbskatteavdraget inget som borg ska ha cred för, han och hans kumpaner i regeringen visste mycket väl att de skulle bli fällda när frågan kom upp på bordet, det har inget med den eventuellt kommande finanskris och ansvar för budget att göra.
*Stintan*
CITAT (dahla @ 30-08-2011, 10:33) *

Hur många förvärvsarbetar som är över 66 år? Födda före 1937 måste vara försumbart. De här kategorierna ger knappast nån lättnad för företagare.

Jobbskatteavdragen är en orättvis reform men självklart går den hem hos dem som har det bäst.

Hur många företag har lagts ned sedan 2003?
Anma
CITAT (Gita @ 30-08-2011, 06:12) *
/.../
Man kan ju tycka att det är lite "lustigt" att ni röda som tidigare rasade över just jobbskatteavdraget nu är rasande över att man dragit tillbaka löftena om flera sådana.
/.../

Ursäkta mig, men jag har inte hittat ett enda inlägg där vi röda skulle vara rasande över att man dragit tillbaka löftena om fler sådana. Du tolkar inläggen på ett helt annorlunda sätt än jag och det kanske förklarar en del av våra motsättningar.

Det är bra att femte jobbskatteavdraget inte blir verklighet. Jag tror att de flesta av oss röda är överens om den saken. Det är inte i det kritiken som framförs ligger.
*Stintan*
CITAT (dahla @ 30-08-2011, 11:29) *
Varje ersättningssystem mäts i helårspersoner, så kallade helårsekvivalenter. Detta för att skapa jämförbarhet mellan olika typer av ersättningar. Med helårsekvivalenter avses det antal individer som skulle kunna försörjas under ett helt år med full ersättning. Exempelvis blir två personer, som varit heltidsarbetslösa ett halvår var, tillsammans en hel-årsekvivalent.

Antalet helårsekvivalenter som försörjdes med sociala ersättningar och bidrag steg kraftigt under början av 1990-talet. Antalet steg med nästan 60 procent mellan åren 1990 och 1994. Därefter har antalet stadigt minskat med undantag för åren 2001-2004 och år 2009. År 2009 ökade det totala antalet helårsekvivalenter till 862 169, vilket motsvarar en ökning med knappt 5 procent från år 2008. Antalet ökade framför allt bland de arbetslösa, +42,2 procent, men även bland de med ekonomiskt bistånd. Bland de med sjukpenning samt sjuk- och aktivitetsersättning fortsatte antalet att minska.

Helårsekvivalenternas andel av befolk¬ningen mellan 20 och 64 år var 14,8 procent år 1990. År 1994 var andelen som högst med 22,7 procent. År 2009 var andelen helårsekvivalenter av befolkningen 15,8 procent, vilket var 0,6 procentenheter högre än året innan.

För alla ersättningsformerna utom ekonomiskt bistånd finns det månadsuppgifter om antalet helårsekvivalenter fram till och med maj 2010. Under första halvåret 2010 fortsätter antalet helårsekvivalenter med sjukpenning samt sjuk- och aktivitetsersättning långsamt att minska och de med arbetsmarknadspolitiska åtgärder fortsätter att stiga. Totalt sett ser det ut som att antalet helårsekvivalenter ligger kvar på ungefär samma nivå som under 2009.

Källa: http://www.scb.se

Har du inget eget att komma med istället?
Anma

Det var en dålig jämförelse med tanke på att skillnaden var ännu större med socialdemokratisk regering.
dahla
CITAT (*Stintan* @ 30-08-2011, 11:46) *
Har du inget eget att komma med istället?

Duger inte statistiken från scb som underlag? Du litar kanske inte på dom siffrorna eftersom dom inte passar in i den värld du lever uti. Jag kommer i alla fall med riktiga siffror. Vill man tycka synd om sig själv så får man göra det men man behöver ju inte komma med vilseledande information.

CITAT (Anma @ 30-08-2011, 11:51) *
Det var en dålig jämförelse med tanke på att skillnaden var ännu större med socialdemokratisk regering.

Självklart... alla som var satta i åtgärder eller var förtidspensionerade SER ju bra ut i statistiken...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon