Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Gita
CITAT (*Stintan* @ 09-09-2011, 20:35) *
Sjukförsäkringsavgift fanns väl inte i Anmas förslag. Tjänar man 80 000/mån har man väl råd med en privat sjukförsäkring.

Kanske får man lov att ändra skatteskalorna så att alla disponerar en större del av sin inkomst själva för att få Anmas förslag att fungera. Fast visst, tanken är intressant och gör det ju också lönsamt att anstränga sig lite extra.
Gita
Anma
CITAT (Huggorm @ 09-09-2011, 20:13) *
Om man egentligen kan jobba, men väljer att låta bli då, skall man få pengar i alla fall då?

Ja, varför inte? Idag påstås ju folk fuska så vad är skillnaden? De fuskar med "lov" då.

CITAT (Huggorm @ 09-09-2011, 20:38) *
Tjänar man 80k har man alla möjligheter att betala av sina lån, ställa om sitt liv till att bli billigare och lägga undan en buffert. Då räcker 12k i sjukersättning utmärkt väl. Lånar man till en 10-miljonersvilla och inte klarar avbetalningarna får man skylla sig själv.

Precis så.

CITAT (Gita @ 09-09-2011, 20:45) *
Kanske får man lov att ändra skatteskalorna så att alla disponerar en större del av sin inkomst själva för att få Anmas förslag att fungera. Fast visst, tanken är intressant och gör det ju också lönsamt att anstränga sig lite extra.
Gita

Med medborgarlön skulle skatterna förmodligen kunna sänkas med många procentenheter. Tänk bara vad mycket administration som försvann. Och onödiga jobb som ingen behöver eller saknar.
gnon49
Det är ju fackens uppgift att förhandla för just sina medlemmar. Även om man har hög lön förväntar man sig att facket förhandlar fram en än bättre lön. Varför avstå om arbetsgivaren accepterar en högre lön. Så funkar ju arbetsmarknaden. Vi kan ju inte ha ett kommunistiskt tänk där staten, eller statliga fack, sätter urusla löner efter behag. Drivkraften är ju alltid bättre lön. Om inte annat så ökar konsumtionen av varor o tjänster. Som väl är så är lönebildningen inte statens bord utan mellan fack o arbetsgivare.
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 09-09-2011, 22:45) *
Som väl är så är lönebildningen inte statens bord utan mellan fack o arbetsgivare.

Glöm inte att socialdemokraterna har täta band med vissa av fackföreningarna...
gnon49
CITAT (Huggorm @ 09-09-2011, 22:52) *

Alltför täta enligt min mening. Men förhoppningsvis inte med den nuvarande regeringen. Fackföreningarna skall ju ta tillvara medlemmarnas intresse och inte sitta o kuckelura med sittande regering.
Gita
CITAT (Huggorm @ 09-09-2011, 22:52) *

Fast man får inte glömma att även socialdemokraterna mer och mer för en "mittenpolitik" Man har ju faktiskt avskaffat tokerier som kollektivanslutning och löntagarfonder.
Sen kan man ju inte lagstifta om lönenivåer, som löntagare är man väl värd den lön som någon arbetsgivare är villig att ge, en förhandlingsfråga alltså. "Hur mcket är du beredd att betala för att jag skall arbeta hos dig................"
Gita
Anma
Mark Levengood twittrar: "Regeringen tycker att sjukskrivna ska arbeta med kultur, för då behöver man inte kunna något. Jag tycker sjukskrivna kan arbeta i regeringen."

Jag har alltid gillat Mark. smile.gif
Cacki
CITAT (Anma @ 13-09-2011, 22:02) *
Mark Levengood twittrar: "Regeringen tycker att sjukskrivna ska arbeta med kultur, för då behöver man inte kunna något. Jag tycker sjukskrivna kan arbeta i regeringen."

rotfl.gif tummenupp.gif
Biggan_

tummenupp.gif Så bra komentar!
Aqvakul

tummenupp.gif
xlxl67

Ja det var bra sagt men har verkligen någon i regeringen sagt ngt så dumt?
gnon49
Ja Mark verkar väldigt sympatisk. Fast arbeta när man är sjukskriven är nog att utmana ödet. Försäkringskassan polisanmäler väl alla som dom upptäcker.
Fast arbeta och uppbära socialbidrag skall visst bli möjligt om nu inte oppositionen blockerar förslaget.
Anma
CITAT (gnon49 @ 13-09-2011, 23:20) *
Ja Mark verkar väldigt sympatisk. Fast arbeta när man är sjukskriven är nog att utmana ödet. Försäkringskassan polisanmäler väl alla som dom upptäcker.
Fast arbeta och uppbära socialbidrag skall visst bli möjligt om nu inte oppositionen blockerar förslaget.

det handlar om utförsäkrade. I det här landet kan man ju inte längre vara sjukskriven fast man är sjuk.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon