Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 06-09-2011, 17:13) *
Ja vi får väl ta med oss en hel hoper 70- och 80-talister som varken har nånstans att bo eller något ordentligt jobb förrän dom är kanske 35.
Lyckades jag så skall nog de flesta klara av det. Förutsatt att de har rimligt ställda krav och förväntningar vill säga. Vill man tvunget vara reporter och bo på söder så kan det ju ta lite tid att genomföra om man inte har mängder med talang...
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 06-09-2011, 17:31) *
Lyckades jag så skall nog de flesta klara av det. Förutsatt att de har rimligt ställda krav och förväntningar vill säga. Vill man tvunget vara reporter och bo på söder så kan det ju ta lite tid att genomföra om man inte har mängder med talang...

Var ska dom få tomter ifrån tror du så att dom kan bygga sig en friggebod att bo i?
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 06-09-2011, 17:34) *
Var ska dom få tomter ifrån tror du så att dom kan bygga sig en friggebod att bo i?

Norrland?
*Stintan*
Ges det bor mark gratis där? För utan arbete kan man ju inte köpa någon tomt.
Bengalow
Lägg av Huggorm! Du gör dig ytterst löjlig med dina infantila inlägg. Flytta till stan, så skall du se vad det kostar att leva. Din eremitidyll kan man väl inte jämföra med något som helst standard. Du har väl vatten och avlopp? Kom inte och snacka som du gör, att "kan du klarar dig, så kan andra!". Det är bara dina föräldrars förtjänst (och din egen snålhet) som gör att du kan överleva. Jag undrar ibland hur det luktar hemma hos dig? Kan du bjuda hem folk?
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 06-09-2011, 18:51) *
Lägg av Huggorm! Du gör dig ytterst löjlig med dina infantila inlägg. Flytta till stan, så skall du se vad det kostar att leva. Din eremitidyll kan man väl inte jämföra med något som helst standard. Du har väl vatten och avlopp? Kom inte och snacka som du gör, att "kan du klarar dig, så kan andra!". Det är bara dina föräldrars förtjänst (och din egen snålhet) som gör att du kan överleva. Jag undrar ibland hur det luktar hemma hos dig? Kan du bjuda hem folk?

Mina föräldrars förtjänst att jag kan överleva? Hur menar du då? Morsan är död och farsan får man då inte någon hjälp från. Här får du nog förklara dig bättre.

Naturligtvis kan jag bjuda hem folk, här luktar inte annorlunda än i andras bostäder. Varför skulle det göra det? Visst har jag vatten och avlopp. Och jag har bott i stan i flera år, i små lägenheter då naturligtvis, jag har inget behov av att breda ut mig. Jag bodde i flera år i en lägenhet som kostade 1250kr per månad, och det var inga problem för min ekonomi.
Blomstertanten
CITAT (Huggorm @ 06-09-2011, 16:21) *
Det som Borg och Reinfeldt predikar är att det skall löna sig att jobba.

Något som de totalt har missat är att det har alltid lönat sig att arbeta!!!!
Är man sjuk så får man mindre än om jobbat.
Är man arbetslös så får man mindre än om man arbetat.
Är man föräldraledig så får man mindre än om man arbetat.
Är man pensionär får man mindre än om man arbetat.

Och så var det även innan Borg och Reinfeldt fick makten!!!!
Gita
CITAT (Bengalow @ 06-09-2011, 18:51) *

Kanske kan du bjuda hem folk men om någon vill komma är nog ganska tveksamt
Men allvarligt talat tycker jag inte du skall tala om löjlig och infantil, Huggorms inlägg är bra mycket mer intelligenta och framför allt betydligt roligare än ditt osakiga gnäll.
Gita
Huggorm
CITAT (Blomstertanten @ 06-09-2011, 19:18) *
Något som de totalt har missat är att det har alltid lönat sig att arbeta!!!!
Är man sjuk så får man mindre än om jobbat.
Är man arbetslös så får man mindre än om man arbetat.
Är man föräldraledig så får man mindre än om man arbetat.
Är man pensionär får man mindre än om man arbetat.

Och så var det även innan Borg och Reinfeldt fick makten!!!!

Vissa som är arbetslösa får mer från a-kassan än de får från att ta ett lågavlönat jobb. Och särskilt om man räknar med resekostnader och annat som man slipper betala om man inte jobbar.
Cacki
CITAT (Huggorm @ 06-09-2011, 19:29) *
Vissa som är arbetslösa får mer från a-kassan än de får från att ta ett lågavlönat jobb. Och särskilt om man räknar med resekostnader och annat som man slipper betala om man inte jobbar.

Ja, det är ganska knäppt. Själv skulle jag i stort sett gå +/- noll om jag hade hel sjukersättning istället för 75%, men jag ser det som så positivt att få behålla den lilla del jag kan bistå med och det kommer jag att kämpa för så länge jag har råd. Sjukt är bara förnamnet!
Hade vi däremot inte så stora lönespridningar i samhället så hade inte problemet uppstått på samma vis. Vissa arbeten värderas alltför lågt och vissa alltför högt. Ingen skulle egentligen ha rätt till så hög ersättning att den blir högre än samhällets lägsta löner, annars kommer man aldrig tillrätta med problemet.
Bengalow
Gittan...hehe, jag tror minsann att vi har fått en egen Monezuma på Odla. Gittan - den svenska hollywoodfrun, med rätt åsikt och minimal insikt...Du får skriva och anmäla dig till Vingresors reklam, eller skall jag göra det?
Gita
CITAT (Bengalow @ 06-09-2011, 20:07) *
Gittan...hehe, jag tror minsann att vi har fått en egen Monezuma på Odla. Gittan - den svenska hollywoodfrun, med rätt åsikt och minimal insikt...Du får skriva och anmäla dig till Vingresors reklam, eller skall jag göra det?

Ja, de sk. hllywoodfruarna är ju i alla fall kloka nog att njuta av livet istället för att sprida sin galla överallt.
På tal om insikt varför tar du dig inte glas vin eller om du föredrar det en kopp te och sätter dig ner och känner efter hur skönt livet faktiskt är istället för att offentliggöra din missundsamhet, dina tillkortakommanden och din totala oförmåga att se och förstå några som helst samband.
Och du, det där med Vingresor skall jag tänka över, "all for the money", du vet.
Gita
Bengalow
Tja, 15 kronor i timmen kan jag erbjuda för dina åsikter, men då skall dom vara välgrundade - inte sådant blaj som du presterar här. Hälsa Mammon när/om du träffar honom i din kyrka!!
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 06-09-2011, 21:10) *
Tja, 15 kronor i timmen kan jag erbjuda för dina åsikter, men då skall dom vara välgrundade - inte sådant blaj som du presterar här. Hälsa Mammon när/om du träffar honom i din kyrka!!

Du har fortfarande inte förklarat vad du menade tidigare, har du tänkt att göra det?
Anma
Istället för att lägga mig i era fjanterier tänkte jag att ni skulle få läsa om "Dumsnåle Borg."

"Hallå, Anders Borg, du är finansminister i Sverige, inte i Grekland.

Minns valrörelsen. Då pågick en auktion mellan regeringen och oppositionen om vem som kunde sänka skatten mest för pensionärerna. Enligt partistrategerna utgjorde just pensionärerna en viktig grupp och sällan har väl röstköpandet varit så påtagligt.
Men pensionärer är förstås en ytterst heterogen grupp; bara för att man inte går till jobbet längre så ändras inte värderingarna och det finns faktiskt väljare som fyllt 65 som har förmåga att se längre än till den egna plånboken.
På motsvarande sätt har nu ytterligare ett ganska förenklat och fördummande antagande etablerats: hade bara det blivit en skattesänkning för 65-plusarna så hade andelen KD-sympatisörer per automatik ökat.
Vem kan vara så säker på detta?
Göran Hägglund må ha gjort just denna skattesänkning till sin baby. Men det är Socialdemokraternas vulgärretorik, där uteblivna skattesänkningar förvandlats till "höjda pensionärsskatter", som drivit fram Alliansens vallöften. Pensionerna är också en betydligt större valvinnare för S än vad de är för KD. Av 19 politiska sakfrågor i valet 2010 kom pensionerna på sjunde viktigaste plats för S-väljarna, medan de placerades på först tolfte plats av KD:s väljare. Samma rankning gjorde för övrigt MP:s och M:s väljare. Allt enligt SVT:s vallokalsundersökning.
Vad tyckte då Göran Hägglunds väljare var den absolut viktigaste valfrågan? Jo, den svenska ekonomin! Därmed skulle man kunna hävda att den maniska budgetbalans Anders Borg står för, går hem hos en hel del av dagens KD-sympatisörer. Kristdemokraternas opinionskris kan i alla fall inte förklaras med skattesatsen för pensionärer.

Den nu uteblivna skattesänkningen för pensionärer hade beräknats kosta budgeten 2,3 miljarder kronor. Sveriges offentliga finanser står inte och faller med detta. Notan är i sammanhanget att betrakta som rena felräkningspengar. Eller en struntsumma:
De totala skatteintäkterna i Sverige beräknas till 1 634 miljarder kronor 2012 (vårbudgeten). Det blir alltså rena rama parodin när Alliansens partiledare varnar för "okontrollerbara underskott" och skjuter på just denna skattesänkning. Så korkade är inte väljarna.
Oavsett vad regeringen säger utåt, är det rimligt att anta att Borg inte velat bryta ut en sänkning ur skattepaketet. När man sagt nej till ett jobbskatteavdrag på grund av riksdagsmotståndet, så ska inte heller skatten för pensionärer sänkas.
Men det handlar alltså om en struntsumma i landet med kanske Europas starkaste offentliga finanser. Anders Borg är dumsnål när konjunkturen viker. Alliansen borde ha stått för sitt vallöfte (även om man kallade det "reformambitioner") och genomfört hela sitt skattesänkningspaket 2012.
Nu ska skatterna i stället sänkas när tillväxten tagit fart om några år. Alltså tvärtemot det ekonomiska standardreceptet. Hallå, Anders Borg, Moder Svea anropar: du är finansminister i Sverige, inte i Grekland.
Av Ledarredaktionen " EXPRESSEN (är inte det en högertidning?)
Bengalow
Huggormen...du skrev i ett tidigare att du fick sommarstugan av dina föräldrar. Är det förklaring nog?
Huggorm
En ovanligt klartänkt ledare för att vara från en skräptidning som Expressen, höger eller inte. Om man inte fått någon skattesänkning från de borgerliga, vart skall man då vända sig? Knappast till de rödgröna i alla fall, de är allt annat än kända för sina skattesänkningar. Det enda pensionärerna kan göra är att gnälla i media och stanna med de borgerliga, precis som de nu gör. De förstår att de ändå har mest att vinna hos borgarna i det långa loppet. Kalla det för det minst dålig alternativet om ni vill.

CITAT (Bengalow @ 06-09-2011, 21:29) *
Huggormen...du skrev i ett tidigare att du fick sommarstugan av dina föräldrar. Är det förklaring nog?

Det har jag aldrig skrivit. Jag har köpt den för egna pengar som jag slitit ihop med mina egna händer. Men det har knappast i denna tråd att göra.
Cacki
CITAT (Huggorm @ 06-09-2011, 21:36) *
En ovanligt klartänkt ledare för att vara från en skräptidning som Expressen, höger eller inte. Om man inte fått någon skattesänkning från de borgerliga, vart skall man då vända sig? Knappast till de rödgröna i alla fall, de är allt annat än kända för sina skattesänkningar. Det enda pensionärerna kan göra är att gnälla i media och stanna med de borgerliga, precis som de nu gör. De förstår att de ändå har mest att vinna hos borgarna i det långa loppet. Kalla det för det minst dålig alternativet om ni vill.
Det har jag aldrig skrivit. Jag har köpt den för egna pengar som jag slitit ihop med mina egna händer. Men det har knappast i denna tråd att göra.

Gör de? blink.gif Jo, hittills har det ju gått väldigt bra för pensionärerna vill jag mena... wacko.gif
herkules
Den svenska regeringen vill halvera restaurangmomsen nästa år för att sänka konsumentpriserna och skapa nya jobb. Men sänkt restaurangmoms leder inte till lägre konsumentpriser, utan till större vinster för företagen, visar en ny utvärdering från Finland.

hela artikeln HÄR

och nej, jag kommer inte säga vad var det jag sa..

Aqvakul
CITAT (herkules @ 07-09-2011, 10:32) *
Den svenska regeringen vill halvera restaurangmomsen nästa år för att sänka konsumentpriserna och skapa nya jobb. Men sänkt restaurangmoms leder inte till lägre konsumentpriser, utan till större vinster för företagen, visar en ny utvärdering från Finland.

hela artikeln HÄR

och nej, jag kommer inte säga vad var det jag sa..

Hörde om det på radion i morse ..
Anki på Öland
CITAT (Aqvakul @ 07-09-2011, 11:19) *
Hörde om det på radion i morse ..

Tycker jag egentligen är ganska lätt att räkna ut utan någon stor undersökning....
Jan Lindgren
Hej!
Jag tror inte heller att sänkt restaurangmoms ger särskilt många fler jobb. Det viktiga är att det blir en förenkling för småföretagare. Ska vi ha lägre moms på mat så ska det gälla överallt.

I övrigt vidhåller jag att det inte är synd om oss pensionärer. Ska det göras något åt pensionärsgruppen så ska det vara riktade åtgärder åt pensionärer som på grund av sjukdom inte kunnat spara något till sin pension. En bra åtgärd är där att höja bostadsbidragen.

Som sjuk pensionär ser jag vilka enorma kostnader vi pensionärer åsamkar samhället. Det är faktiskt så att ju äldre vi blir desto dyrare sjukvård behöver vi. Det stora problemet idag är hur vi ska få tillräckligt många människor i arbete för att kunna finansiera vården av äldre. Det troliga är att vi måste höja pensionsåldern eller på annat sätt stimulera äldre att arbeta längre. Där är jobbskatteavdraget en bra stimulans. ( Jag ska faktiskt arbeta en stund idag men jag är så osolidarisk att jag ska använda pengarna till att köpa ett par träd så det blir ingen skatt. Det viktigaste med den stundens arbete är att jag slutar tänka på min sjukdom. )
MVH
Jan Lindgren
MissLeia
Jag jobbade i bokhandel när bokmomsen sänktes och den "vitamininjektionen" var verkligen välbehövlig. Det blev markanta skillnader i försäljningen och priser. Jag har med andra ord en positiv erfarenhet av en momssänkning. Ej att förglömma att vi konsumenter blir som hökar vid sådana här justeringar och jag tror att det kan ge resultat på kort sikt. Men jag misstänker att detta är en tidsbegränsad insats för att få fart i den sektorn.

Det som framgår i artikeln är:
"bara en tredjedel av alla restauranger i Finland sänkte konsumentpriserna...Det var främst stora restaurangkedjor och medlemmar i Turism- och Restaurangförbundet som minskade priserna fullt ut. De flesta sänkte inte priserna alls."

Mina funderingar leder då till att ponera att det finns 100 restauranger i Finland. 33 av dessa sänker priser. Av dessa 33 så är det de större företagen med stor omsättning. Resterande tillhör de mindre familjeägda restaurangerna som ligger på "hörnet". Hur mycket ökade omsättningen och anställde fler av dessa stora restaurangkedjor? Det framgår ingenstans i artikel. Så ur ett ekonomiskt perspektiv så kan inte jag se att denna artikel gav några svar, eller?
Gita
CITAT (MissLeia @ 07-09-2011, 15:25) *
Jag jobbade i bokhandel när bokmomsen sänktes och den "vitamininjektionen" var verkligen välbehövlig. Det blev markanta skillnader i försäljningen och priser. Jag har med andra ord en positiv erfarenhet av en momssänkning. Ej att förglömma att vi konsumenter blir som hökar vid sådana här justeringar och jag tror att det kan ge resultat på kort sikt. Men jag misstänker att detta är en tidsbegränsad insats för att få fart i den sektorn.

Det som framgår i artikeln är:
"bara en tredjedel av alla restauranger i Finland sänkte konsumentpriserna...Det var främst stora restaurangkedjor och medlemmar i Turism- och Restaurangförbundet som minskade priserna fullt ut. De flesta sänkte inte priserna alls."

Mina funderingar leder då till att ponera att det finns 100 restauranger i Finland. 33 av dessa sänker priser. Av dessa 33 så är det de större företagen med stor omsättning. Resterande tillhör de mindre familjeägda restaurangerna som ligger på "hörnet". Hur mycket ökade omsättningen och anställde fler av dessa stora restaurangkedjor? Det framgår ingenstans i artikel. Så ur ett ekonomiskt perspektiv så kan inte jag se att denna artikel gav några svar, eller?

Bokmomsen, ja där hördes inga ramaskrin när den sänktes. Om jag väljer att äta på restaurang eller köpa böcker för mina pengar måste ju trots allt vara ett personligt val. Böcker kan jag ju dessutom låna.

För att återgå till pensionärerna så finns det väl ingen annan grupp i samhället som är lever under så olika villkor. Det finns allt från Anitra Steen som får ut si så där 80 miljoner koronor i pension förutsatt att hon lever tills hon blir 80 år och så finns det dem som tvingas leva på garantipension (mestadels kvinnor) på några tusenlappar per månad. En skattesänkning rakt av är väl kanske ingen bra idé men man kunde gott höja de lägsta pensionerna rejält.
Gita
Aqvakul
CITAT (Gita @ 07-09-2011, 20:48) *
För att återgå till pensionärerna så finns det väl ingen annan grupp i samhället som är lever under så olika villkor. Det finns allt från Anitra Steen som får ut si så där 80 miljoner koronor i pension förutsatt att hon lever tills hon blir 80 år och så finns det dem som tvingas leva på garantipension (mestadels kvinnor) på några tusenlappar per månad. En skattesänkning rakt av är väl kanske ingen bra idé men man kunde gott höja de lägsta pensionerna rejält.
Gita

Fast de som arbetar har fått skattesänkningra i fyra omgångar och det har gällt alla. Fast tvärtemot hur du föreslår för pensionärerna. De som tjänar mest har fått störst skattesänkningar...
Gita
CITAT (Aqvakul @ 07-09-2011, 21:00) *
Fast de som arbetar har fått skattesänkningra i fyra omgångar och det har gällt alla. Fast tvärtemot hur du föreslår för pensionärerna. De som tjänar mest har fått störst skattesänkningar...

Det där är väl inte riktigt sant, jobbskatteavdragen ger ju som störst effekt vid löner stax under 30 000 kr/ månad, och det är väl en inte direkt höginkomstagare.
Gita
Huggorm
CITAT (Gita @ 07-09-2011, 21:11) *
Det där är väl inte riktigt sant, jobbskatteavdragen ger ju som störst effekt vid löner stax under 30 000 kr/ månad, och det är väl en inte direkt höginkomstagare.
Gita

Snarare medelinkomsttagare
Aqvakul
Gita

Kan du visa vad du fått det ifrån. I vår familj har hustrun som tjänar ca 40 000 kronor i månaden fått rejält mer i jobbskatteavdrag än jag, som tjänar precis det du uppger..

*Stintan*
ångrade mig.

Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 07-09-2011, 21:17) *
Kan du visa vad du fått det ifrån. I vår familj har hustrun som tjänar ca 40 000 kronor i månaden fått rejält mer i jobbskatteavdrag än jag, som tjänar precis det du uppger..

Beroende på att hon betalade mycket mer skatt än du från början...
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 07-09-2011, 21:20) *
Beroende på att hon betalade mycket mer skatt än du från början...

jo, men skattesänkningen i reda pengar var lika förbannat större..
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 07-09-2011, 21:30) *
jo, men skattesänkningen i reda pengar var lika förbannat större..

Hur skulle sänkningen ha gjorts då? En sänkning som i procent blivit allt mindre desto högre inkomsten var?
gnon49
Nu är det dags för nya löneavtal. Som vanlig fläskar facket i med procenten och arbetsgivarna slår ifrån sig med båda händerna. Och så blir det något mitt emellan och all verkar nöjda utom arbetstagarna. Lite av ett spel för gallerierna är det allt.
herkules
ja det är märkligt att de inte kan ge folk anständig lön i det här landet utan att gnälla!
Gita
CITAT (herkules @ 07-09-2011, 23:32) *
ja det är märkligt att de inte kan ge folk anständig lön i det här landet utan att gnälla!

fast vi lever i en konkurrensutsatt värld och Sverige är ett litet oerhört exportberoende land ( liten hemmamarknad). Sen är väl lön inget man får utan något man får lov att arbeta ihop till själv.
Gita.
herkules
CITAT (Gita @ 08-09-2011, 05:53) *
fast vi lever i en konkurrensutsatt värld och Sverige är ett litet oerhört exportberoende land ( liten hemmamarknad). Sen är väl lön inget man får utan något man får lov att arbeta ihop till själv.
Gita.

självklart FÅR man inte lön - det tror jag att de flesta vet så att peta i så uppenbara ting är ganska fjantigt.
det jag menar är att det är ett jävla gnällande om ett sjukvårdsbiträde ska ha 200 spänn mer i månaden.
Gita
CITAT (herkules @ 08-09-2011, 09:19) *
självklart FÅR man inte lön - det tror jag att de flesta vet så att peta i så uppenbara ting är ganska fjantigt.
det jag menar är att det är ett jävla gnällande om ett sjukvårdsbiträde ska ha 200 spänn mer i månaden.

Får undersköterskan 200 kr mer i månaden kommer sjuksköterskorna att kräva 300 mer och läkarna kanske 1000 kr mer i månaden. Alla kommer alltid att försvara sin plats i löneligan, så är det bara.
Gita
*Stintan*
"...så är det bara" så säger bara den som sitter nöjd och inte har viljan att förändra något.
Gita
CITAT (*Stintan* @ 09-09-2011, 19:28) *
"...så är det bara" så säger bara den som sitter nöjd och inte har viljan att förändra något.

........är det fult på något sätt att vara hyfsat nöjd? Iofs tror jag att de allra flesta vill ha mer om det är möjligt.
Det är ju utbud och efterfrågan på arbetskraft inom olika yrken ( hur lätt utbytbar man är)som i mångt och mycket styr lönesättningen. Vilka kriterier tycker du skulle styra och vem skall sätta dessa?
Gita
Anma
Gita

Det är löner som man klarar sig bra på. Till och med mycket bra. De som tjänar 10-20000 och ännu mindre, det är där den största effekten behövs!
andersen
CITAT (Gita @ 09-09-2011, 19:47) *
........är det fult på något sätt att vara hyfsat nöjd? Iofs tror jag att de allra flesta vill ha mer om det är möjligt.
Det är ju utbud och efterfrågan på arbetskraft inom olika yrken ( hur lätt utbytbar man är)som i mångt och mycket styr lönesättningen. Vilka kriterier tycker du skulle styra och vem skall sätta dessa?
Gita

Så är det ju, men arbetsgivarna har lyckats att förändra den lönesättningen, med lönedumpning iom EUs fria arbetsmarknad, så behovet är stort att få till en annan ordning för hur vi skall styra lönesättningen i framtiden.
Gita
CITAT (Anma @ 09-09-2011, 19:49) *
Det är löner som man klarar sig bra på. Till och med mycket bra. De som tjänar 10-20000 och ännu mindre, det är där den största effekten behövs!

Visst, jag har sagt det förut, de första 200 000 per år borde vara skattebefriade, Varför inte låta människor behålla så mycket efter skatt så att de klarar sig utan diverse bidrag. Om inte annat skulle den administrativa förtjänsten/besparingen vara rejäl.
Gita

CITAT (andersen @ 09-09-2011, 19:52) *
Så är det ju, men arbetsgivarna har lyckats att förändra den lönesättningen, med lönedumpning iom EUs fria arbetsmarknad, så behovet är stort att få till en annan ordning för hur vi skall styra lönesättningen i framtiden.

Har du något bra förslag som fungerar för hur detta skall gå till?
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 09-09-2011, 19:47) *
Gita

Tjänar man bortåt 30 000 och mer är man inte i särskilt stort behov av löneförhöjning. Jag tycker att de som tjänar minst är de som i första hand ska få det.

Nej då det är inte fult att vara nöjd om man inte samtidigt är så sniken att man missunnar dem som har det betydligt sämre en liten förbättring.
andersen
CITAT (Gita @ 09-09-2011, 19:58) *
Visst, jag har sagt det förut, de första 200 000 per år borde vara skattebefriade, Varför inte låta människor behålla så mycket efter skatt så att de klarar sig utan diverse bidrag. Om inte annat skulle den administrativa förtjänsten/besparingen vara rejäl.
Gita
Har du något bra förslag som fungerar för hur detta skall gå till?
Gita

Nej Gita det har jag inte, och jag tror inte någon annan har det heller, problemet är ju att köpare vill handla billigt, och då blir det typ LIDL och det gangnar ingen
Anma
CITAT (Gita @ 09-09-2011, 19:58) *
Gita

Det har jag missat att du sagt. Jag är förutom det för medborgarlöner. Bort med alla olika bidrag och försäkringar. Kan man inte arbeta får man samma lika belopp rakt av oavsett skälet till arbetshindret. Säg en 10-12000:- i handen.
Den som vill tjäna mer får jobba ihop till det. De allra flesta som kan vill tjäna pengar så det kommer aldrig bli brist på folk som vill jobba. Inte ens din toalett behöver vara ostädad med ett sådant system.
Huggorm
CITAT (Anma @ 09-09-2011, 20:02) *
Det har jag missat att du sagt. Jag är förutom det för medborgarlöner. Bort med alla olika bidrag och försäkringar. Kan man inte arbeta får man samma lika belopp rakt av oavsett skälet till arbetshindret. Säg en 10-12000:- i handen.
Den som vill tjäna mer får jobba ihop till det. De allra flesta som kan vill tjäna pengar så det kommer aldrig bli brist på folk som vill jobba. Inte ens din toalett behöver vara ostädad med ett sådant system.

Om man egentligen kan jobba, men väljer att låta bli då, skall man få pengar i alla fall då?
Gita
CITAT (Anma @ 09-09-2011, 20:02) *

Men om man har en månadslön på säg 80 000 och betalar skatt och sjukförsäkringsavgifter enligt nuvarnde system så är det väl lite väl tufft att gå ner till 10-12000 om man blir sjuk.
Sen tycker jag faktiskt att man inte skall ha ett öre om enda anledningen till att man inte arbetar är att man inte vill arbeta
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 09-09-2011, 20:28) *
Men om man har en månadslön på säg 80 000 och betalar skatt och sjukförsäkringsavgifter enligt nuvarnde system så är det väl lite väl tufft att gå ner till 10-12000 om man blir sjuk.
Sen tycker jag faktiskt att man inte skall ha ett öre om enda anledningen till att man inte arbetar är att man inte vill arbeta
Gita

Sjukförsäkringsavgift fanns väl inte i Anmas förslag. Tjänar man 80 000/mån har man väl råd med en privat sjukförsäkring.
Huggorm
Tjänar man 80k har man alla möjligheter att betala av sina lån, ställa om sitt liv till att bli billigare och lägga undan en buffert. Då räcker 12k i sjukersättning utmärkt väl. Lånar man till en 10-miljonersvilla och inte klarar avbetalningarna får man skylla sig själv.
Gita
CITAT (andersen @ 09-09-2011, 20:02) *
Nej Gita det har jag inte, och jag tror inte någon annan har det heller, problemet är ju att köpare vill handla billigt, och då blir det typ LIDL och det gangnar ingen

Och på precis samma sätt fungerar det i handel mellan länder, vill vi exportera våra produkter(och det måste vi ju med vår lilla hemmamarknad) måste vi ju ha ett kostnadsläge som ger konkurrenskraftiga priser annars köper ju ingen.
Sen håller jag fortfarande inte riktigt med dig angående Lidl (jag tror du och jag grälade, nej inte grälade utan diskuterade detta för flera år sedan) Lidl följer faktiskt svenska avtal dessutom är de väl förutom IKEA det företag som erbjuder flest s.k. instegsjobb till invandrarungdomar, dvs. en fot in på arbetsmarknaden.
När det gäller deras sortiment är väl ca 50 % bra (bl.a korv med 98% köttinnehåll) och resten skräp.
Gita
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon