|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Någon skrev i en tråd här att Cesar Millan sparkar hundar och ger dom elchockers ! för böveln ta er till verligheten och se programen !Elhalsband annvände han för att hundar i Texas skulle slippa bli Skallerormsbitna det dör massor av hundar i Texas av Skallerormsbet .Cecar sparkar inte hundar de får en puff för att komma ur sina fobier en jäkla skillnad på sparka och en kick .Blir så jäkla arg på såna innlägg av personer som set ETT program och drar sina slutsatser för de vägra inse att de är dåliga hundägare .Kunde inte låta det här bara gå förbi mig . Cesar Milan 0Millan han kan hundar och vet hur du ska bli en bra hundägare ,dom som påstår något annat kan dra åt pipsvängen för de kommer ändå aldrig att fatta .
Är det inte du som brukar förespråka att alla har rätt till en egen åsikt? Rimmar illa med sista meningen i ditt inlägg kan man nog påstå.
Så du menar att hundar kan föra sin egen talan då ?
CITAT (Motti @ 17-02-2012, 23:06)  Så du menar att hundar kan föra sin egen talan då ? Nej. Jag menar att om någon har en åsikt om Ceasar Millan som inte passar dig så ber du dem att dra åt pipsvängen. Inte snyggt.
Det bryr jag mig inte om ! vad jag vet är att han kan få "Röd zon " hundar att bli normala hundar och det innebär att de slipper bli avlivade på grund av sina ägares osunda förhållande till hundar .är uppvuxen med hundar i min släkt och har haft fem hundar själv och jag vet presic vad han vill tala om för oss som skaffar hund.Många hundägare i dag borde inte ha hund överhuvudtaget om de inte vet hur en hund fungerar .Det har gåt så jäkla långt att vi måste stiffta lagar för att folk ens ha vet att gå ut och rasta sina hundar !I dag har vi en lag som säger att din hund ska rastas fyra gånger om dagen och att en katt ska ha tillsyn två gånger om dagen .Cesar Milan har stenkoll på vad en hund behöver för att bli harmonisk och tillfreds med sig själv och ägarna .Han säger att man fostrar ägarna inte hunden !Lika med som du gör så gör din hund =som du gör så gör dina barn =samma.
CITAT (Motti @ 17-02-2012, 23:23)  Det bryr jag mig inte om ! /.../ Ok. Så det är fritt fram med såna påhopp som du gör tycker du? Gnäll då inte när du råkar ut för dem i till exempel politikertrådarna. Nästa gång du säger något som jag inte håller med om ska jag be dig dra åt pipsvängen.  (Jag gillar Cesar Millan, för det mesta)
*Stintan*
17-02-2012, 23:34
Caesar Millan älskas bara av människor som inte kan ett dyft om hundar. Vad vet du om hur många av hans program folk sett? Han använder sig av metoder och hjälpmedel som gudskelov är förjudna i Sverige och det har inte med några skallerormar att göra. Människor har sett hans program och sen använder dom hans metoder när de skaffar sin första hundvalp och tror att det går att uppfostra dom på hans sätt. Dom fattar inte att det är svåra problemhundar han tar sig an och att problemet till största delen ligger hos ägaren. Det är förödande att köpa hans koncept rakt av. Det gäller att plocka russinen ur kakan om man alls ska använda något av det han gör. Det finns utmärkta hundcoatcher och kurser och böcker i Sverige så varför gå över ån efter vatten. Hans metoder passar helt enkelt inte i vårt land eftersom vi inte har samma problem som folk har i USA. Hundhållningen är helt annorlunda här.
Man uppfostrar inte en hund genom att sparka (som du kallar kicka) på dom, använda elhalsband, stackel och andra konstiga halsband och trycka ner och hålla fast dom på golvet. Det är förkastligt!
CITAT (*Stintan* @ 17-02-2012, 23:34)  Caesar Millan älskas bara av människor som inte kan ett dyft om hundar. Vad vet du om hur många av hans program folk sett? Han använder sig av metoder och hjälpmedel som gudskelov är förjudna i Sverige och det har inte med några skallerormar att göra. Människor har sett hans program och sen använder dom hans metoder när de skaffar sin första hundvalp och tror att det går att uppfostra dom på hans sätt. Dom fattar inte att det är svåra problemhundar han tar sig an och att problemet till största delen ligger hos ägaren. Det är förödande att köpa hans koncept rakt av. Det gäller att plocka russinen ur kakan om man alls ska använda något av det han gör. Det finns utmärkta hundcoatcher och kurser och böcker i Sverige så varför gå över ån efter vatten. Hans metoder passar helt enkelt inte i vårt land eftersom vi inte har samma problem som folk har i USA. Hundhållningen är helt annorlunda här.
Man uppfostrar inte en hund genom att sparka (som du kallar kicka) på dom, använda elhalsband, stackel och andra konstiga halsband och trycka ner och hålla fast dom på golvet. Det är förkastligt! Håller med dig, fast jag gillar Cesar.
För böveln Stintan se programen innan du utalar dig .En liten fråga bara ?dricker du ättika varje morgon.
herkules
17-02-2012, 23:39
CITAT (Motti @ 17-02-2012, 22:59)  Någon skrev i en tråd här att Cesar Millan sparkar hundar och ger dom elchockers ! för böveln ta er till verligheten och se programen !Elhalsband annvände han för att hundar i Texas skulle slippa bli Skallerormsbitna det dör massor av hundar i Texas av Skallerormsbet .Cecar sparkar inte hundar de får en puff för att komma ur sina fobier en jäkla skillnad på sparka och en kick .Blir så jäkla arg på såna innlägg av personer som set ETT program och drar sina slutsatser för de vägra inse att de är dåliga hundägare .Kunde inte låta det här bara gå förbi mig . Cesar Milan 0Millan han kan hundar och vet hur du ska bli en bra hundägare ,dom som påstår något annat kan dra åt pipsvängen för de kommer ändå aldrig att fatta . CM är en av de största idioter som finns.
*Stintan*
17-02-2012, 23:40
CITAT (Motti @ 17-02-2012, 23:23)  Det bryr jag mig inte om ! vad jag vet är att han kan få "Röd zon " hundar att bli normala hundar och det innebär att de slipper bli avlivade på grund av sina ägares osunda förhållande till hundar .är uppvuxen med hundar i min släkt och har haft fem hundar själv och jag vet presic vad han vill tala om för oss som skaffar hund.Många hundägare i dag borde inte ha hund överhuvudtaget om de inte vet hur en hund fungerar .Det har gåt så jäkla långt att vi måste stiffta lagar för att folk ens ha vet att gå ut och rasta sina hundar !I dag har vi en lag som säger att din hund ska rastas fyra gånger om dagen och att en katt ska ha tillsyn två gånger om dagen .Cesar Milan har stenkoll på vad en hund behöver för att bli harmonisk och tillfreds med sig själv och ägarna .Han säger att man fostrar ägarna inte hunden !Lika med som du gör så gör din hund =som du gör så gör dina barn =samma. Synd att du inte förstår att man kan fostra en hund på olika sätt. Och nej en hund är en hund och inte ett barn. En hund kan aldrig göra som du gör.
herkules
17-02-2012, 23:43
kolla programmet när han elar hunden så den kryper utefter golvet. inte en skallerorm i sikte, däremot en katt som hunden ska lära sig att ge fan i. sen hans hemmagjorda halsband som gör ont, glada hundar där. quick fix, inget för RIKTIGA hundägare.
*Stintan*
17-02-2012, 23:44
CITAT (Motti @ 17-02-2012, 23:38)  För böveln Stintan se programen innan du utalar dig .En liten fråga bara ?dricker du ättika varje morgon. Nej jag dricker aldrig ättika och mycket sällan vin. Jag har nog sett de flesta av hans program för övrigt och har varit med och diskuterat avsnitten i hundforum.
CITAT (Motti @ 17-02-2012, 23:23)  Han säger att man fostrar ägarna inte hunden !Lika med som du gör så gör din hund =som du gör så gör dina barn =samma. Det där säger inte han alls! Han säger att en människa måste behandla en hund som en hund. En hund kan aldrig göra som en människa. För att det är en hund och en hund fungerar inte på samma sätt som en människa gör. En god hundägare vet detta och får sällan problem med sin hund.
Ock !tydligen har du inte fatta ett dugg som vanligt.Fattar inte hur du fungerar och jag tänker inte ta reda på det heller men i mina öron så är du en elak person som har get dig sjutton på att trycka ner alla som inte tycker som du ,fattar inte att jag ens bryr mig om att svara på dina genom elaka komentarer och jag fattar inte att du inte har blivit avstängd på Forumet . men det är väl troligen brist på Moderatorer här.
*Stintan*
17-02-2012, 23:55
CITAT (Motti @ 17-02-2012, 23:49)  Ock !tydligen har du inte fatta ett dugg som vanligt.Fattar inte hur du fungerar och jag tänker inte ta reda på det heller men i mina öron så är du en elak person som har get dig sjutton på att trycka ner alla som inte tycker som du ,fattar inte att jag ens bryr mig om att svara på dina genom elaka komentarer och jag fattar inte att du inte har blivit avstängd på Forumet . men det är väl troligen brist på Moderatorer här. Vad är det du själv håller på med så fort någon inte håller med dig. Se över ditt eget beteende innan du klagar på andra. Jag kan faktiskt inte rå för om du känner dig nertryckt bara för att jag har en annan åsikt än du.
CITAT (Motti @ 17-02-2012, 23:49)  Ock !tydligen har du inte fatta ett dugg som vanligt.Fattar inte hur du fungerar och jag tänker inte ta reda på det heller men i mina öron så är du en elak person som har get dig sjutton på att trycka ner alla som inte tycker som du ,fattar inte att jag ens bryr mig om att svara på dina genom elaka komentarer och jag fattar inte att du inte har blivit avstängd på Forumet . men det är väl troligen brist på Moderatorer här. Vem menar du?
Tycker du är en skitstövel och det står jag för !du har trakaserat mig i ett par år nu vad jag än tycker eller skriver så ger du dig på mig oavset om det är förnuftigt eller ejatt ha ett sådant agg emot någon man inte känner.Du måste ha det jäkligt på något vis men ge dig inte på mig för det har du inget för .Punkt slut !skaffa dig ett liv utanför Odla.Och sluta hoppa på mig iderligen för nu är jag trött på dig och dit dravel .
CITAT (Motti @ 18-02-2012, 00:02)  Tycker du är en skitstövel och det står jag för !du har trakaserat mig i ett par år nu vad jag än tycker eller skriver så ger du dig på mig oavset om det är förnuftigt eller ejatt ha ett sådant agg emot någon man inte känner.Du måste ha det jäkligt påp något vis men ge dig inte på mig för det har du inget för .Punkt slut !skaffa dig ett liv utanför Odla.Och sluta hoppa på mig iderligen för nu är jag trött på dig . Vem pratar du om?
*Stintan*
18-02-2012, 00:10
CITAT (Motti @ 18-02-2012, 00:02)  Tycker du är en skitstövel och det står jag för !du har trakaserat mig i ett par år nu vad jag än tycker eller skriver så ger du dig på mig oavset om det är förnuftigt eller ejatt ha ett sådant agg emot någon man inte känner.Du måste ha det jäkligt påp något vis men ge dig inte på mig för det har du inget för .Punkt slut !skaffa dig ett liv utanför Odla.Och sluta hoppa på mig iderligen för nu är jag trött på dig . Du får tycka vad du vill precis som jag får det. Du tycker ju allt jag skriver är påhopp på dig men då läser du nog inte så noga. Var i den här tråden har jag hoppat på dig? Påhoppen står du faktiskt för själv här i tråden!
CITAT (herkules @ 17-02-2012, 23:43)  kolla programmet när han elar hunden så den kryper utefter golvet. inte en skallerorm i sikte, däremot en katt som hunden ska lära sig att ge fan i. sen hans hemmagjorda halsband som gör ont, glada hundar där. quick fix, inget för RIKTIGA hundägare. Tror du pekar på en viktig sak där som gör att man ska vara lite skeptisk mot dylika mirakelkurer för problemhundar. En av mina bästa vänner är hundcoatch (även om hon inte vill kalla sej så. Hon har i alla fall hållit på en herrans massa år med att hjälpa folk med problemhundar. Hennes metod är att aldrig någonsin bestaffa utan enbart uppmuntra och belöna positiva beteenden istället. Speciellt vad det gäller problemhundar som oftast är vilsna och otrygga redan innan. Ska man dessutom kuva dem till lydnad så får man ingen pålitlig och glad hund.
herkules
18-02-2012, 00:17
CITAT (Cacki @ 18-02-2012, 00:10)  /.../ Hennes metod är att aldrig någonsin bestaffa utan enbart uppmuntra och belöna positiva beteenden istället. /.../ så tänker jag med. och så ignorerar jag felaktigt beteenden, funkar bättre än el och gör mindre ont. någon som förresten haft ett elhalsband på sig och elat? eller ett stackel och snärtat till? prova. sen den som använder det på sin hund ska f-n ha fängelse!
Jag funderar på en sak. Jag har en hund som skäller på andra hundar när han är kopplad. När jag ignorerar blir han hejvild och bara toksäller och drar. Det enda jag gör de gånger jag testat ignorering är att jag vänt mot ett annat håll och bara gått, med resultatet en vilt skällande galen hund i andra ändan av kopplet dom försöker dra sig fram till den andra hunden istället för mot det håll jag vill gå. Jag har petat honom i "armhålet". Det funkar, i en hundradels sekund, så länge det tar för honom att begripa vad som hände för att sedan återgå till tokskällandet. Jag har varit arg som ett jävla bi på han. Det funkar inte så bra, men det händer att PMSmonstret drabbar även mig ibland tyvärr. Jag har dragit hans koppel högt upp på halsen på han. Det underlättar, jag har bättre kontroll på honom när han får sina tokutbrott, även om det inte hjälper mot själva utbrotten. Det som hjälper är att jag ser den andra hunden först och direkt uppmärksammar min hund genom att prata bäbisspråk med honom "titta vilken fin vovve det går där borta, visst var den söööt... ååå vad fiiiin den var". Med bäbisspråk menar jag överdrivet bäbisspråk, så där lismande snuttifnutti. Då blir min hund uppmärksammad på den andre hunden och skäller inte. Tittar och viftar lite på svansen. För det mesta i alla fall, ibland är det någon som han verkligen "hatar" och då skäller han i alla fall, men jag får tyst på han ganska omgående genom att med bäbisspråk förebrå honom. Däremot fungerar denna metod inte alls om det är han som först får syn på den andra hunden. Då kan jag fjompa mig till dödagar och han bara fortsätter så länge den andre är inom synhåll. Förutom när det gäller småhundar. Då kan jag bryta honom genom att pladdra på om hur söt den lilla är och inte är nåt att skälla på. Med större hundar, synnerhet svarta, blir han helt blockerad. Det fungerar inte heller att med normal tonfall tala om att det kommer en annan hund. Det måste vara på bäbisspråk. Oj, det blev långt, men ge mig gärna några tips och förklaring till varför ignorering inte hjälper ett dugg. Förresten, jag har aldrig lyckats få någon hund sluta med felbeteenden genom att ignorera. Däremot genom att avleda. Men det är ju inte riktigt samma sak.
*Stintan*
18-02-2012, 00:37
CITAT (herkules @ 18-02-2012, 00:17)  så tänker jag med. och så ignorerar jag felaktigt beteenden, funkar bättre än el och gör mindre ont. någon som förresten haft ett elhalsband på sig och elat? eller ett stackel och snärtat till? prova. sen den som använder det på sin hund ska f-n ha fängelse!
CITAT (Anma @ 18-02-2012, 00:32)  Jag funderar på en sak. Jag har en hund som skäller på andra hundar när han är kopplad. När jag ignorerar blir han hejvild och bara toksäller och drar. Det enda jag gör de gånger jag testat ignorering är att jag vänt mot ett annat håll och bara gått, med resultatet en vilt skällande galen hund i andra ändan av kopplet dom försöker dra sig fram till den andra hunden istället för mot det håll jag vill gå. Jag har petat honom i "armhålet". Det funkar, i en hundradels sekund, så länge det tar för honom att begripa vad som hände för att sedan återgå till tokskällandet. Jag har varit arg som ett jävla bi på han. Det funkar inte så bra, men det händer att PMSmonstret drabbar även mig ibland tyvärr. Jag har dragit hans koppel högt upp på halsen på han. Det underlättar, jag har bättre kontroll på honom när han får sina tokutbrott, även om det inte hjälper mot själva utbrotten. Det som hjälper är att jag ser den andra hunden först och direkt uppmärksammar min hund genom att prata bäbisspråk med honom "titta vilken fin vovve det går där borta, visst var den söööt... ååå vad fiiiin den var". Med bäbisspråk menar jag överdrivet bäbisspråk, så där lismande snuttifnutti. Då blir min hund uppmärksammad på den andre hunden och skäller inte. Tittar och viftar lite på svansen. För det mesta i alla fall, ibland är det någon som han verkligen "hatar" och då skäller han i alla fall, men jag får tyst på han ganska omgående genom att med bäbisspråk förebrå honom. Däremot fungerar denna metod inte alls om det är han som först får syn på den andra hunden. Då kan jag fjompa mig till dödagar och han bara fortsätter så länge den andre är inom synhåll. Förutom när det gäller småhundar. Då kan jag bryta honom genom att pladdra på om hur söt den lilla är och inte är nåt att skälla på. Med större hundar, synnerhet svarta, blir han helt blockerad. Det fungerar inte heller att med normal tonfall tala om att det kommer en annan hund. Det måste vara på bäbisspråk. Oj, det blev långt, men ge mig gärna några tips och förklaring till varför ignorering inte hjälper ett dugg. Förresten, jag har aldrig lyckats få någon hund sluta med felbeteenden genom att ignorera. Däremot genom att avleda. Men det är ju inte riktigt samma sak. Fast egentligen handlar det ändå om samma sak. Rikta hans uppmärksamhet mot dej istället för den utlösande faktorn till det felaktiga beteendet. "Roligare att snacka med matte än att reta upp sej på andra "knäppishundar". Vi skiter i den där hunden, du och jag..."
*Stintan*
18-02-2012, 00:42
CITAT (Anma @ 18-02-2012, 00:32)  Jag funderar på en sak. Jag har en hund som skäller på andra hundar när han är kopplad. När jag ignorerar blir han hejvild och bara toksäller och drar. Det enda jag gör de gånger jag testat ignorering är att jag vänt mot ett annat håll och bara gått, med resultatet en vilt skällande galen hund i andra ändan av kopplet dom försöker dra sig fram till den andra hunden istället för mot det håll jag vill gå. Jag har petat honom i "armhålet". Det funkar, i en hundradels sekund, så länge det tar för honom att begripa vad som hände för att sedan återgå till tokskällandet. Jag har varit arg som ett jävla bi på han. Det funkar inte så bra, men det händer att PMSmonstret drabbar även mig ibland tyvärr. Jag har dragit hans koppel högt upp på halsen på han. Det underlättar, jag har bättre kontroll på honom när han får sina tokutbrott, även om det inte hjälper mot själva utbrotten. Det som hjälper är att jag ser den andra hunden först och direkt uppmärksammar min hund genom att prata bäbisspråk med honom "titta vilken fin vovve det går där borta, visst var den söööt... ååå vad fiiiin den var". Med bäbisspråk menar jag överdrivet bäbisspråk, så där lismande snuttifnutti. Då blir min hund uppmärksammad på den andre hunden och skäller inte. Tittar och viftar lite på svansen. För det mesta i alla fall, ibland är det någon som han verkligen "hatar" och då skäller han i alla fall, men jag får tyst på han ganska omgående genom att med bäbisspråk förebrå honom. Däremot fungerar denna metod inte alls om det är han som först får syn på den andra hunden. Då kan jag fjompa mig till dödagar och han bara fortsätter så länge den andre är inom synhåll. Förutom när det gäller småhundar. Då kan jag bryta honom genom att pladdra på om hur söt den lilla är och inte är nåt att skälla på. Med större hundar, synnerhet svarta, blir han helt blockerad. Det fungerar inte heller att med normal tonfall tala om att det kommer en annan hund. Det måste vara på bäbisspråk. Oj, det blev långt, men ge mig gärna några tips och förklaring till varför ignorering inte hjälper ett dugg. Förresten, jag har aldrig lyckats få någon hund sluta med felbeteenden genom att ignorera. Däremot genom att avleda. Men det är ju inte riktigt samma sak. Har du testat skvallerträning? Här kan du läsa lite om det http://evabodfaldt.com/artikelsida.asp?intArticleID=9
CITAT (Cacki @ 18-02-2012, 00:41)  Fast egentligen handlar det ändå om samma sak. Rikta hans uppmärksamhet mot dej istället för den utlösande faktorn till det felaktiga beteendet. "Roligare att snacka med matte än att reta upp sej på andra "knäppishundar". Vi skiter i den där hunden, du och jag..." Ja, i för sig, men för mig är ignorera just att ignorera. Om jag börjar prata med min hund när han beter sig illa ignorerar jag ju inte, om jag inte pratat med honom innan. Fast det kanske beror på vad jag lägger i ordet ignorera. Men sen är det så med honom att när jag pratar med honom om den andre hunden så är det inte så att han blir mer uppmärksammad på mig, han tittar på den andre hunden och har full uppmärksamhet på den men skäller inte. Om jag försöker med att inte låtsas om den andre hunden och vill ha hans uppmärksamhet på mig så skiter han fullständigt i mig och skäller på den andre. Det är just det att jag hinner före som fungerar, inte att jag avleder min hund. CITAT (*Stintan* @ 18-02-2012, 00:42)  Har du testat skvallerträning? Här kan du läsa lite om det http://evabodfaldt.com/artikelsida.asp?intArticleID=9Nej, det har jag inte testat. Han går aldrig lös bland befolkning, men det kanske går att tillämpa i koppel också. Däremot är det svårt att belöna hans omedelbara reaktion på andra hundar, tokutfall och skall...  Men jag ska läsa om metoden, ögnade bara snabbt nu. Han är 8 år nu min vovve och har betett sig så här i princip sen han blev vuxen. Någonstans blev något fel mellan mig och honom och jag har inte lyckats uppfostra mig tillräckligt väl ännu för att bli av med mitt felbeteende helt.  tillägg: Läste lite mer om skvällerträning nu, inte alls dum idé! Det ska jag försöka tillämpa när han bara hör eller ser något och inte börjar tokskälla. För det kan väl inte vara bra att belöna när han gör det? I för sig, det kanske får honom att sluta. Har ju aldrig testat det. Berömma som sjutton när han är som värst.
*Stintan*
18-02-2012, 03:41
CITAT (Anma @ 18-02-2012, 01:03)  Ja, i för sig, men för mig är ignorera just att ignorera. Om jag börjar prata med min hund när han beter sig illa ignorerar jag ju inte, om jag inte pratat med honom innan. Fast det kanske beror på vad jag lägger i ordet ignorera. Men sen är det så med honom att när jag pratar med honom om den andre hunden så är det inte så att han blir mer uppmärksammad på mig, han tittar på den andre hunden och har full uppmärksamhet på den men skäller inte. Om jag försöker med att inte låtsas om den andre hunden och vill ha hans uppmärksamhet på mig så skiter han fullständigt i mig och skäller på den andre. Det är just det att jag hinner före som fungerar, inte att jag avleder min hund. Nej, det har jag inte testat. Han går aldrig lös bland befolkning, men det kanske går att tillämpa i koppel också. Däremot är det svårt att belöna hans omedelbara reaktion på andra hundar, tokutfall och skall...  Men jag ska läsa om metoden, ögnade bara snabbt nu. Han är 8 år nu min vovve och har betett sig så här i princip sen han blev vuxen. Någonstans blev något fel mellan mig och honom och jag har inte lyckats uppfostra mig tillräckligt väl ännu för att bli av med mitt felbeteende helt. tillägg: Läste lite mer om skvällerträning nu, inte alls dum idé! Det ska jag försöka tillämpa när han bara hör eller ser något och inte börjar tokskälla. För det kan väl inte vara bra att belöna när han gör det? I för sig, det kanske får honom att sluta. Har ju aldrig testat det. Berömma som sjutton när han är som värst.  Hehe visst fungerar det att träna detta även när han är kopplad men läs lite mer om metoden för det är ju inte det felaktiga beteendet du ska berömma. Sen använder man ju inte rösten utan ett annat ljud, klicker eller nåt pipljud som då direkt följs av berömmet typ köttbulle när du får hans uppmärksamhet så du kan ju också läsa lite om klickerträning. Tror att det finns lite snuttar om detta på Youtube också. Det går att "lära även gamla hundar sitta". Träna, träna och konsekvent så att du gör samma varje gång ni möter en hund oavsett du eller han hinner först T
Gunilla T
18-02-2012, 09:25
För mig har alltid Anders Hallgren varit en förebild. Hans grundläggande värderingar i synen på hundar har också format hans träningsmetoder och har fått stort genomslag i Sverige men även i USA där han numera bor.
Cesar Milan och hans uppfostringsmetoder har jag aldrig gillat...
CITAT (*Stintan* @ 18-02-2012, 03:41)  Hehe visst fungerar det att träna detta även när han är kopplad men läs lite mer om metoden för det är ju inte det felaktiga beteendet du ska berömma. Sen använder man ju inte rösten utan ett annat ljud, klicker eller nåt pipljud som då direkt följs av berömmet typ köttbulle när du får hans uppmärksamhet så du kan ju också läsa lite om klickerträning. Tror att det finns lite snuttar om detta på Youtube också. Det går att "lära även gamla hundar sitta". Träna, träna och konsekvent så att du gör samma varje gång ni möter en hund oavsett du eller han hinner först T Klart det går att lära gamla hundar att sitta.  Gäller bara att få matte att sitta med.
herkules
18-02-2012, 10:57
CITAT (Gunilla T @ 18-02-2012, 09:25)  För mig har alltid Anders Hallgren varit en förebild. Hans grundläggande värderingar i synen på hundar har också format hans träningsmetoder och har fått stort genomslag i Sverige men även i USA där han numera bor.
Cesar Milan och hans uppfostringsmetoder har jag aldrig gillat...
*Stintan*
18-02-2012, 11:05
CITAT (Gunilla T @ 18-02-2012, 09:25)  För mig har alltid Anders Hallgren varit en förebild. Hans grundläggande värderingar i synen på hundar har också format hans träningsmetoder och har fått stort genomslag i Sverige men även i USA där han numera bor.
Cesar Milan och hans uppfostringsmetoder har jag aldrig gillat... Han säger dessutom en del om det av Caesar Millan konstruerade stryphalsbandets skadlighet! http://www.andershallgren.se/aktuellt.php
Elisabeth-Västkustkolonisten
18-02-2012, 11:06
Att det finns ¨många hundägare som inte skulle ha hund, ser man här dagligdags.
herkules
18-02-2012, 11:10
CITAT (Anma @ 18-02-2012, 01:03)  /.../Det ska jag försöka tillämpa när han bara hör eller ser något och inte börjar tokskälla. För det kan väl inte vara bra att belöna när han gör det? I för sig, det kanske får honom att sluta. Har ju aldrig testat det. Berömma som sjutton när han är som värst.  nu är första gången i mitt liv jag bara har en hund, han blir dessutom 14 år och gör precis som han vill  när mina hundar var en flock (5 hundar) så var det ett jäkla liv när det ringde på dörren, hundarna larmade och jag belönade, det blev tyst, så att berömma när det är som jävligast är nog ingen dum idé! om du får kontakt vill säga. när jag säger ignorera så menar jag INTE att utesluta ur flocken, jag klarar inte sånt utan när vi tränar så struntar jag helt enkelt bara i dålig beteende och belönar det jag tycker hunden gör rätt, de lär sig blixtsnabbt. förstår att det är svårt att strunta i en hund som tokskäller och drar, promenaderna blir ju inte trevliga. stintan har bra råd.
Gunilla T
18-02-2012, 11:17
CITAT (*Stintan* @ 18-02-2012, 11:05)  Han säger dessutom en del om det av Caesar Millan konstruerade stryphalsbandets skadlighet! http://www.andershallgren.se/aktuellt.phpBra länk Stintan! Jag tror inte att någon som har en baskunskap om hundar skulle förorda Cesar Milan. Det är en skillnad som natt och dag mellan "lydiga hundar" och "lyckliga lydiga hundar" där Hallgren står för det senare
*Stintan*
18-02-2012, 11:18
Eva Bodfäldts bok Kontaktkontraktet är också att rekommendera. Läs om den här: http://evabodfaldt.com/kontaktkontraktet.asp
Meriona
18-02-2012, 11:45
Jag har aldrig nånsin haft en hund, så jag vet ingenting om uppfostran. Tänker därför inte ens försöka ge mig in i nån diskussion om det. Jag gillar däremot att titta på Cesar för att han är en stilig Mexikan.  Och sen tror jag att hans kunskap i att läsa hundens sinnesstämning och människors utstrålning/budskap är riktig, det känns iallafall så. Däremot är såklart en hel del av metoderna direkt förkastliga, särskilt elhalsband. Man kan åtminstone hoppas att hundägare har lite sunt förnuft, och inte litar blint på nån expert om råden inte känns bra.
Gunilla T
18-02-2012, 11:51
CITAT (Cacki @ 18-02-2012, 00:10)  Tror du pekar på en viktig sak där som gör att man ska vara lite skeptisk mot dylika mirakelkurer för problemhundar. En av mina bästa vänner är hundcoatch (även om hon inte vill kalla sej så. Hon har i alla fall hållit på en herrans massa år med att hjälpa folk med problemhundar. Hennes metod är att aldrig någonsin bestaffa utan enbart uppmuntra och belöna positiva beteenden istället. Speciellt vad det gäller problemhundar som oftast är vilsna och otrygga redan innan. Ska man dessutom kuva dem till lydnad så får man ingen pålitlig och glad hund. Detdär var riktigt bra skrivet Cacki! Det finns många som inte skulle ha hund men att alltid hänvisa till att det beror på ägaren att hunden har problem är inte heller sant. I många fall kan det faktiskt ligga en fysisk sjukdom i botten och det är det första man bör kolla. Jag har haft en problemhund och jag såg det direkt när vi hämtade hem henne. Då var det för sent för mig iaf, vem vill ha problemhundar så för mig var det inget val eftersom hon med all säkerhet skulle avlivas annars. Hon var lättstressad och bar på en social rädsla, alltså rädd för människor och andra djur och hundar. Jag sökte hjälp och ringde en hundklubb där det fanns en "guru" som alla tyckte kunde allt om hundar. Han sa jag skulle komma till hundklubben när det var fullt av folk där och massor av hundar. Jag gick dit med min skräckslagna valp och det ångrar jag förfärligt ff. Hon var skräckslagen , skällde som en vansinnig med fradga rinnande ur munnen. Han tog ett stryptag på henne och tryckte ner henne, hon kämpade men hölls fast tills hon inte orkade mer. Då släppte han taget, hon steg upp och skällde helt hysteriskt. Han gjorde samma manöver igen....då tog jag hunden och gick därifrån. Vad jag lärde mig???? Jo, att min lilla valp hade fog för att känna rädsla och fick bekräftat att det var farligt med främlingar.... så illa behandlad hon blev. Rädsla kan inte kuvas bort med övergrepp. Vi bor ju ute i skogen så hon behövde inte utsättas för det mest skrämmande. Jag gjorde det jag kunde för henne, precis som otrygga människor mår bra med fasta och kända rutiner så mådde hon också bra av det. Hon var ingen lätt hund men vi gav henne ett gott liv utifrån hennes premisser. Jag förlorade henne den 4 april 2011 vid en ålder av 11 år, jag gråter när jag skriver detta. Hon var lika älskad som mina andra hundar.
*Stintan*
18-02-2012, 12:09
CITAT (Gunilla T @ 18-02-2012, 11:51)  Detdär var riktigt bra skrivet Cacki! Det finns många som inte skulle ha hund men att alltid hänvisa till att det beror på ägaren att hunden har problem är inte heller sant. I många fall kan det faktiskt ligga en fysisk sjukdom i botten och det är det första man bör kolla.
Jag har haft en problemhund och jag såg det direkt när vi hämtade hem henne. Då var det för sent för mig iaf, vem vill ha problemhundar så för mig var det inget val eftersom hon med all säkerhet skulle avlivas annars.
Hon var lättstressad och bar på en social rädsla, alltså rädd för människor och andra djur och hundar. Jag sökte hjälp och ringde en hundklubb där det fanns en "guru" som alla tyckte kunde allt om hundar.
Han sa jag skulle komma till hundklubben när det var fullt av folk där och massor av hundar. Jag gick dit med min skräckslagna valp och det ångrar jag förfärligt ff. Hon var skräckslagen , skällde som en vansinnig med fradga rinnande ur munnen. Han tog ett stryptag på henne och tryckte ner henne, hon kämpade men hölls fast tills hon inte orkade mer. Då släppte han taget, hon steg upp och skällde helt hysteriskt. Han gjorde samma manöver igen....då tog jag hunden och gick därifrån.
Vad jag lärde mig???? Jo, att min lilla valp hade fog för att känna rädsla och fick bekräftat att det var farligt med främlingar.... så illa behandlad hon blev. Rädsla kan inte kuvas bort med övergrepp.
Vi bor ju ute i skogen så hon behövde inte utsättas för det mest skrämmande. Jag gjorde det jag kunde för henne, precis som otrygga människor mår bra med fasta och kända rutiner så mådde hon också bra av det. Hon var ingen lätt hund men vi gav henne ett gott liv utifrån hennes premisser.
Jag förlorade henne den 4 april 2011 vid en ålder av 11 år, jag gråter när jag skriver detta. Hon var lika älskad som mina andra hundar.
Gunilla T
18-02-2012, 12:40
Tack Stintan - ja, det är fortfarande en stor sorg.. allt utöver det vanliga blev ju besvärligt. Till råga på allt fick hon en immunologisk ögonsjukdom vid två års ålder så veterinär besök blev det ofta...påfrestande för mig och hunden. Hon var tvungen att få cortison, annars blev hon blind på några dagar bara och dessutom salvor och droppar i ögonen. Fem ggr om dagen medicinerade jag henne i nio års tid och den som har haft hundar som måste äta cortison vet ju att det ger bieffekter, inte så trevliga alla ggr.
CITAT (*Stintan* @ 17-02-2012, 23:34)  Man uppfostrar inte en hund genom att sparka (som du kallar kicka) på dom, använda elhalsband, stackel och andra konstiga halsband och trycka ner och hålla fast dom på golvet. Det är förkastligt! Jag har inte sett alla avsnitt, har väl bara sett ett tiotal, men i de jag sett har han aldrig gjort nåt sånt. Han puttar till hunden för att få den att sluta stirra på t.ex. en annan hund, men det gör knappast ont i hunden. Däremot har jag märkt att han i nästan varje avsnitt har nån produkt han säljer, säkert från en programsponsor, och jag undrar hur mycket inflytande han har på vilken produkt det är. Ett avsnitt sålde han t.ex. nåt märkligt magnetstängsel man skulle sätta runt tomten som varnade om hunden gick utanför. Säger hans sponsor att han måste sälja elhalsband i programmet gör han antagligen det.
Meriona
18-02-2012, 13:52
Det går nog olika säsonger på olika kanaler gissar jag. Jag har tittat på 7an, där är ingen sån reklam, bara svensk standard. Inte heller jag har sett några sparkar eller nåt annat än elhalsband (inte ofta, men några gånger) och koppelslinga högt upp. Kanske är olika i olika årgångar?
CITAT (Meriona @ 18-02-2012, 13:52)  Det går nog olika säsonger på olika kanaler gissar jag. Jag har tittat på 7an, där är ingen sån reklam, bara svensk standard. Inte heller jag har sett några sparkar eller nåt annat än elhalsband (inte ofta, men några gånger) och koppelslinga högt upp. Kanske är olika i olika årgångar? Vad menas med koppelslinga högt upp? Jag har en hund med greyhoundhals. Om han hade halsbandet långt ner på halsen är det för honom bara att backa ur det. Han måste ha kopplet i princip bakom öronen för att öht få ha det kvar.
*Stintan*
18-02-2012, 14:12
Så ni har aldrig sett honom trycka ner hundarna på golvet och hålla fast dom? Det tunna halsbandet, hans egen uppfinning, han sätter precis bakom öronen på hunden är till för att hunden ska känna smärta och obehag...är det bra? Ryck i kopplet har ni kanske inte heller sett men massor av hundar lider av nackskador på grund av sån behandling. Hur ska en hund kunna bli trygg med och känna tillit till, vilket är A och O för en bra fostran, en ägare som kuvar den och ger den obehag? CITAT (Anma @ 18-02-2012, 14:04)  Vad menas med koppelslinga högt upp? Jag har en hund med greyhoundhals. Om han hade halsbandet långt ner på halsen är det för honom bara att backa ur det. Han måste ha kopplet i princip bakom öronen för att öht få ha det kvar. Men då har du väl ett sånt särskilt brett halsband på honom hoppas jag och inte ett tunnt som ett snöre som skär in när han drar.
Meriona
18-02-2012, 14:12
Jo men jag har inte försvarat hans tekniker heller, tvärt om. Koppelslingan jag pratade om är just den du menar tror jag Stintan. Jag har aldrig sett honom sparka, var det jag sa.
*Stintan*
18-02-2012, 14:15
CITAT (Meriona @ 18-02-2012, 14:12)  Jo men jag har inte försvarat hans tekniker heller, tvärt om. Koppelslingan jag pratade om är just den du menar tror jag Stintan. Jag har aldrig sett honom sparka, var det jag sa. Ja kicka då som en del vill kalla det, jag kallar det sparka  Varför ska man använda fötterna för att tillrättavisa en hund?
Meriona
18-02-2012, 14:18
jag har inte sett det heller faktiskt. Men jag betvivlar inte på att det förekommer, eftersom ni andra sett det. Det finns lika många åsikter om hur man uppfostrar en häst, samma sak där, man får använda sitt sunda förnuft. Men att vara rädd för sitt djur måste vara klart destruktivt iallafall, det tror jag bara föder våld.
CITAT (*Stintan* @ 18-02-2012, 14:12)  Men då har du väl ett sånt särskilt brett halsband på honom hoppas jag och inte ett tunnt som ett snöre som skär in när han drar. Nej jag har inget riktigt greyhoundhalsband. Inget tunt snöre heller.
Meriona
18-02-2012, 14:20
Missade Stintan, jag har sett honom trycka ner och hålla fast, och jag gillar det inte.  Inte alls.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|