Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Jubbe063
CITAT (Motti @ 08-11-2013, 00:21) *
Mitt svar är att Cesar åker till dom som har problemhundar !han åker ju inte till dom som har bra hundar !Kan inte se några problem med hur han ser på problemhundar alls då det är ganska uppenbart att dom hundägarna han besöker inte vet vad en hund behöver !det är väl ganska självklart att en hund ska rastas varje dag och minst tre gånger varje dag och inte behandlas som en människa utan som en hund och inget annat .Tror fan att folk får problem med sina hundar då de aldrig får gå ut i koppel eller rastas eller ens få träffa andra hundar och samtidigt bli behandlade som bebisar !Tycker att Cesar pålyser det största problemet med hundägare och deras problem tydligt och klart !att vi förmännskligar våra hundar .
Den dagen vi inser att hundar är hundar och inget annat så blir vi bättre hundägare ! Vi har alldeles för många problemhundar i dag på grund av att vi förmännskligar våra hundar .

Och därmed är det ok med stackel, elhalsband???
Monica i Nässjö
Snälla Motti, kan du inte svara, har du läst artikeln jag länkade till? Den handlar ju faktiskt om dig och den är skriven av en djurskötare (som alltså jobbar på en veterinärmottagning) och beteendeutredare. Om du inte litar på oss så borde du i alla fall lita på henne.
Motti
Om vissa redskap kan rädda en hund från avlivning och få den att bli bra och kunna umgås med andra hundar och sin familj utan att vara aggresiv så varför inte ?Hur hunden blir ligger hos ägaren .Och det där att Cesar Millan är hårdhänt vad har ni fått det ifrån ? ta och titta på programen istället för att sitta och tycka om något ni inte har en aning om !Cesar Millan behöver sällan va hårdhänt .I vissa undantag har han tagit till metoder som vi i Sverige inte ens behöver tänka på som tex Skallerormar .Titta på serien innan ni dömer ut honom .Jag har set vart enda avsnitt !
*Stintan*
CITAT (Motti @ 09-11-2013, 04:28) *
Om vissa redskap kan rädda en hund från avlivning och få den att bli bra och kunna umgås med andra hundar och sin familj utan att vara aggresiv så varför inte ?Hur hunden blir ligger hos ägaren .Och det där att Cesar Millan är hårdhänt vad har ni fått det ifrån ? ta och titta på programen istället för att sitta och tycka om något ni inte har en aning om !Cesar Millan behöver sällan va hårdhänt .I vissa undantag har han tagit till metoder som vi i Sverige inte ens behöver tänka på som tex Skallerormar .Titta på serien innan ni dömer ut honom .Jag har set vart enda avsnitt !

Om man kan rädda hunden från avlivning och få den att må bra och inte vara aggressiv med andra metoder än Caesars vore det fel då menar du?

Nu är du där igen och påstår att vi yttrar oss utan att ha en aning. Vad vet du om det? Vi är nog många som sett hans program och just därför tar avstånd från hans metoder.
Monica i Nässjö
Suck, jag ger upp! Men förhoppningsvis är det kanske andra som verkligen öppnat och läst länken och som börjar omvärdera programmet.
Anki på Öland
CITAT (Monica i Nässjö @ 09-11-2013, 09:09) *
Suck, jag ger upp! .......

Ja det är tråkigt att det aldrig kan bli en dialog utan alltid bara en monolog thumbdown.gif
gunsta
Suck, jag ger upp! Men förhoppningsvis är det kanske andra som verkligen öppnat och läst länken och som börjar omvärdera programmet.

Du kan vara lugn Monica - det finns andra som öppnat och läst länken - bl a 'undertecknad' - 'vi' tackar för den smile.gif

PS: Någon hundexpert är jag inte - men länken och innehållet var intressant - när det gäller Cesar Millan och hans popularitet misstänker jag att det mesta handlar om "money" - som så mycket annat.
*Stintan*
Såklart att det är pengar det handlar om.
pejori

Så bra att du gjort det.

Då kanske du såg det avsnittet, där han skulle få en varghybrid att inte vara agressiv.
På med stacklet på tiken och munkorg på det.
Nu tar han fram en dvärghund av sina egna hundar, som går precis framför nosen på den "korgade" hunden.
Den gör ett utfall och Cesar trycker snabbt ner hunden och sliter upprepade gånger i kopplet med kraftiga ryck.
Detta upprepades flera gånger, och tillslut vågade tiken inte resa sig mer.
Sa jag att han använde stackel.??? crying.gif ranting.gif ranting.gif

Förespråkar du att dessa metoder är ok. så säger det mer om dig som hundmäniska än om honom.
Att du säger att det är väl ok. visar hur totalt okunnig om hundar och deras uppfostran du är.
Nu förstår jag att din kunskap om hundar, inebär att ställa ned matskålen.
Resten av jobbet antar jag, att din man utför.

Sedan en sak till. Han tar inte till skallerormar i sina metoder, där har du fel.
Du inte bara läser fel, du ser fel också.
Anser du att hans metoder är ok. tycker jag väldigt synd om din hund.
Ta en hundkurs och lär dig lite innan du uttalar dig om hundar i allmänhet och våra hundar i synnerhet. rtfm.gif rtfm.gif

JAG föredrar att få min hund att lyssna och lyda för att den vill göra det och tycker det är trevligt.
Inte för att den är rädd att bli bestraffad.

Ja, jag har haft besvärliga och misskötta omplaceringshundar i många år, så jag vet precis vad jag pratar om.
Monaxe

Ja, det är ingen ide att svara på inläggen, eftersom det blir aldrig den som man adresserar dem till som läser.
Tyvärr, det blir som vanligt en never endning story av hela diskussionen, som alltid. sad.gif

Tack för länken, mycket intressant att läsa! Har träffad Jenny Marek flera gånger när hon jobbade på "vår" vetrinärklinik. Hon är mycket lugn och trygg, mycket proffsig, man känner verkligen att hon vet vad hon pratar om. (vilket inte alla gör, tyvärr...)
Monaxe
CITAT (pejori @ 09-11-2013, 10:24) *
Så bra att du gjort det.

Då kanske du såg det avsnittet, där han skulle få en varghybrid att inte vara agressiv.
På med stacklet på tiken och munkorg på det.
Nu tar han fram en dvärghund av sina egna hundar, som går precis framför nosen på den "korgade" hunden.
Den gör ett utfall och Cesar trycker snabbt ner hunden och sliter upprepade gånger i kopplet med kraftiga ryck.
Detta upprepades flera gånger, och tillslut vågade tiken inte resa sig mer.
Sa jag att han använde stackel.??? crying.gif ranting.gif ranting.gif

Förespråkar du att dessa metoder är ok. så säger det mer om dig som hundmäniska än om honom.
Att du säger att det är väl ok. visar hur totalt okunnig om hundar och deras uppfostran du är.
Nu förstår jag att din kunskap om hundar, inebär att ställa ned matskålen.
Resten av jobbet antar jag, att din man utför.

Sedan en sak till. Han tar inte till skallerormar i sina metoder, där har du fel.
Du inte bara läser fel, du ser fel också.
Anser du att hans metoder är ok. tycker jag väldigt synd om din hund.
Ta en hundkurs och lär dig lite innan du uttalar dig om hundar i allmänhet och våra hundar i synnerhet. rtfm.gif rtfm.gif

JAG föredrar att få min hund att lyssna och lyda för att den vill göra det och tycker det är trevligt.
Inte för att den är rädd att bli bestraffad.

Ja, jag har haft besvärliga och misskötta omplaceringshundar i många år, så jag vet precis vad jag pratar om.

Håller helt med dig Pejori, varför räknas inte den erfarenhet som andra har?

Jag har haft hundar större delen av mitt liv.
4 av min 5 Greyhounds har varit omplaceringar från bla hundkapp.

Eftersom de flesta hundkappshundar inte bor inne med sin familj utan i hundgårdar, har det verkligen varit att börja om från början med fostran av dessa vuxna hundar.
Det har gällt att lära om hundarna i många avseenden, bla eftersom man inte vill ha en hund som jagar vad som än rör sig, så som man vill att en hundkappshund gör.
Det gäller allt från att jaga flygande plastpåsar till grannens katt.

Och när en Greyhound rycker till i kopplet och vill börja springa/jaga det den ser, då är det INTE lätt att hålla emot.

Jag har ALDRIG tagit till någon av Cecar Milans metoder, Har aldrig behövt vräka mig över någon av dem för att trycka ner dem och visa att jag bestämmer.

Jag har lyckats få lydiga glada och tillgivna hundar av dem alla 5, lydiga hundar som kan gå lösa och kommer vid inkallning.

Men min erfarenhet kanske inte räcker?

Jag kanske bara har haft tur?
Monica i Nässjö
CITAT (Monaxe @ 09-11-2013, 11:13) *
Ja, det är ingen ide att svara på inläggen, eftersom det blir aldrig den som man adresserar dem till som läser.
Tyvärr, det blir som vanligt en never endning story av hela diskussionen, som alltid. sad.gif

Tack för länken, mycket intressant att läsa! Har träffad Jenny Marek flera gånger när hon jobbade på "vår" vetrinärklinik. Hon är mycket lugn och trygg, mycket proffsig, man känner verkligen att hon vet vad hon pratar om. (vilket inte alla gör, tyvärr...)

Ja, jag var och lyssnade på ett föredrag av henne och det var som du säger, man fick verkligen förtroende för henne.
Jubbe063

Ställer samma fråga som vid mitt förra inlägg. Så då är stackel, elhalsband etc helt ok enligt dig? Kanske vi borde anamma tankesättet "målet helgar medlen" i andra sammanhang som barnuppfostran, parförhållanden, hästdressyr etc etc. Bara att tillfoga smärta tillräckligt många gånger till ens partner, barn, hundar, katter och hästar gör som man själv vill. .
gunsta
CITAT (*Stintan* @ 09-11-2013, 10:20) *
Såklart att det är pengar det handlar om.

Sant - fast det hade varit anständigare om det hade handlat om hundar rolleyes.gif
pejori
CITAT (Monaxe @ 09-11-2013, 11:33) *
Håller helt med dig Pejori, varför räknas inte den erfarenhet som andra har?

Jag har haft hundar större delen av mitt liv.
4 av min 5 Greyhounds har varit omplaceringar från bla hundkapp.

Eftersom de flesta hundkappshundar inte bor inne med sin familj utan i hundgårdar, har det verkligen varit att börja om från början med fostran av dessa vuxna hundar.
Det har gällt att lära om hundarna i många avseenden, bla eftersom man inte vill ha en hund som jagar vad som än rör sig, så som man vill att en hundkappshund gör.
Det gäller allt från att jaga flygande plastpåsar till grannens katt.

Och när en Greyhound rycker till i kopplet och vill börja springa/jaga det den ser, då är det INTE lätt att hålla emot.

Jag har ALDRIG tagit till någon av Cecar Milans metoder, Har aldrig behövt vräka mig över någon av dem för att trycka ner dem och visa att jag bestämmer.

Jag har lyckats få lydiga glada och tillgivna hundar av dem alla 5, lydiga hundar som kan gå lösa och kommer vid inkallning.

Men min erfarenhet kanske inte räcker?

Jag kanske bara har haft tur?

Ja, jag undrar varför redskapen är förbjudna i Sverige om dom är så bra.
Med tanke på hur många hundar som byter hem varje år är det konstigt att dom blir hundar, utan att man använder våld eller tortyrredskap.
Men som du säger, vi som har dessa hundar och fostrar dom utan våld, har väl bara haft tur.
Gita
Alltså, jag är ingen hundexpert fast jag har haft hund i stort sett hela mitt liv. För mig räcker det att vovve kan uppföra sig något så när och agera fotvärmare och kompis.
Men varför ser man allt bara som svart eller vitt, det finns ju oändligt många nyanser där emellan, även när det gäller hunduppfostran/dressyr.
Det som förvånar mig mest är ändå den stora aggressivitet som många skribenter visa på.Det blir liksom ingen givande debatt där man lär sig något nytt om hundar utan mera den på Odla så vanliga pajkastningen.
Gita
Monaxe
CITAT (Gita @ 09-11-2013, 20:04) *
Alltså, jag är ingen hundexpert fast jag har haft hund i stort sett hela mitt liv. För mig räcker det att vovve kan uppföra sig något så när och agera fotvärmare och kompis.
Men varför ser man allt bara som svart eller vitt, det finns ju oändligt många nyanser där emellan, även när det gäller hunduppfostran/dressyr.
Det som förvånar mig mest är ändå den stora aggressivitet som många skribenter visa på.Det blir liksom ingen givande debatt där man lär sig något nytt om hundar utan mera den på Odla så vanliga pajkastningen.
Gita

Vem tycker du är aggressiv?
Jag tycker att det har gjorts upprepade försök att föra en dialog och att föra en diskussion från flera håll. Det går ju tyvärr inte att genomföra eftersom inte alla läser inläggen utan endast vill framföra sina egna åsikter.
Var är aggressiviteten? Hos den som vägrar att lyssna på andras åsikter eller hos den som försöker förmedla en annan syn på saken?
pejori
[attachment=79263:1383265_...133280_n.jpg]

Gita

Antar att du klarat av dom utan att använda stackel eller elhalsband.. dunno.gif
Våld föder bara mer våld och det kan kanske förklara varför CM måste ta till våld. crying.gif
Monica i Nässjö
Gita

Hej Gita! Vad har du för åsikter om artikeln jag länkade till? (Ps. dressyr pratar man om när det handlar om hästar, inte om hundar rolleyes.gif )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon