Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
merlin68
Jag saknar inte de gamla "hårda" tiderna inom hunduppfostran ett dugg. Har hållit på med hund hela livet och minns med fasa exempelvis den s k tvångsapporteringen där hundens mun bändes isär med våld om så krävdes och apportbocken placerades. Släppte hunden föremålet så skulle den stackars hunden tillrättavisas skarpt. Vägrade den sen ta apportbocken så skulle den straffas fysiskt med ett nyp i örat eller ett liknande -cry-.gif

Ingrid, som du beskriver det tycker jag du gör helt rätt. Jag vet inte vilken hundras du har (kanske har jag missat det?) men att träna bort jaktlusten hos en hund är bland det mest tidskrävande och svåraste som finns! Den i här tråden ofta nämnda skvallerträningen kan fungera även här, att hunden säger till när den får syn på en vitrumpa istället för att ögonaböj störta efter den. Tyvärr är det så att det krävs träning, träning och återigen träning, sånt kräver en matte/husse med en ängels tålamod, fickorna fulla med godis och en vilja av stål tongue.gif
Monica i Nässjö
CITAT (merlin68 @ 01-03-2012, 22:59) *
Jag saknar inte de gamla "hårda" tiderna inom hunduppfostran ett dugg. Har hållit på med hund hela livet och minns med fasa exempelvis den s k tvångsapporteringen där hundens mun bändes isär med våld om så krävdes och apportbocken placerades. Släppte hunden föremålet så skulle den stackars hunden tillrättavisas skarpt. Vägrade den sen ta apportbocken så skulle den straffas fysiskt med ett nyp i örat eller ett liknande -cry-.gif

Ingrid, som du beskriver det tycker jag du gör helt rätt. Jag vet inte vilken hundras du har (kanske har jag missat det?) men att träna bort jaktlusten hos en hund är bland det mest tidskrävande och svåraste som finns! Den i här tråden ofta nämnda skvallerträningen kan fungera även här, att hunden säger till när den får syn på en vitrumpa istället för att ögonaböj störta efter den. Tyvärr är det så att det krävs träning, träning och återigen träning, sånt kräver en matte/husse med en ängels tålamod, fickorna fulla med godis och en vilja av stål tongue.gif

tummenupp.gif Speciellt det där med fickorna fulla av godis. Jag har hundgodis (och bajspåsar) t.o.m i min arbetsuniformsjacka giggle.gif Vi har en skål med godis precis innanför ytterdörren som vi fyller på fickorna med inför varje rastning. Där är det oftast bara småtråkigt godis som frolic men ibland uppblandat med kokt och ugnstorkad lever eller favoriten leverugnspannkaka. Jädrar vilka lydiga och kontaktsökande hundar jag har när jag har godisjackpotten med mig.
Anma
CITAT (Monica i Nässjö @ 01-03-2012, 23:28) *
tummenupp.gif Speciellt det där med fickorna fulla av godis. Jag har hundgodis (och bajspåsar) t.o.m i min arbetsuniformsjacka giggle.gif Vi har en skål med godis precis innanför ytterdörren som vi fyller på fickorna med inför varje rastning. Där är det oftast bara småtråkigt godis som frolic men ibland uppblandat med kokt och ugnstorkad lever eller favoriten leverugnspannkaka. Jädrar vilka lydiga och kontaktsökande hundar jag har när jag har godisjackpotten med mig.

Det är det jag tycker blir lite konstigt. En hund söker massa kontakt när den vet att man har fickorna fulla med godis, men inte annars. Nu säger jag inte att det är så i ditt fall.
Har en granne med en liten pudel. Den tittar på matte, eller snarare mattes ficka/hand konstant då hon har godis med sig. Om det inte finns godsaker bryr sig hunden inte ett dugg om matte, går hur den vill i ändan av kopplet. Men det kanske ska vara så?

Monica i Nässjö
CITAT (Anma @ 02-03-2012, 10:31) *
Det är det jag tycker blir lite konstigt. En hund söker massa kontakt när den vet att man har fickorna fulla med godis, men inte annars. Nu säger jag inte att det är så i ditt fall.
Har en granne med en liten pudel. Den tittar på matte, eller snarare mattes ficka/hand konstant då hon har godis med sig. Om det inte finns godsaker bryr sig hunden inte ett dugg om matte, går hur den vill i ändan av kopplet. Men det kanske ska vara så?

Hemligheten är att man ska en en belöningspott som består av många olika saker. Ibland godis, ibland verbalt "braaa", andra gånger åker en leksak upp ur fickan och vi har lite dragkamp och ibland blir det bara lite kli bakom örat. Tränar vi fotgående så kan belöningen vara att efter ett tag gå och nosa på alla spännande doftfläckar osv osv. Hunden ska aldrig veta vad som blir belöningen och det gör att den anstränger sig extra mycket men det är viktigt att det blir någon form av belöning. I början av en övning ska man alltid använda mycket av det hunden gillar bäst för att senare när det börjar sitta så kan man börja minska ner och variera.
Anma
CITAT (Monica i Nässjö @ 02-03-2012, 10:53) *
Hemligheten är att man ska en en belöningspott som består av många olika saker. Ibland godis, ibland verbalt "braaa", andra gånger åker en leksak upp ur fickan och vi har lite dragkamp och ibland blir det bara lite kli bakom örat. Tränar vi fotgående så kan belöningen vara att efter ett tag gå och nosa på alla spännande doftfläckar osv osv. Hunden ska aldrig veta vad som blir belöningen och det gör att den anstränger sig extra mycket men det är viktigt att det blir någon form av belöning. I början av en övning ska man alltid använda mycket av det hunden gillar bäst för att senare när det börjar sitta så kan man börja minska ner och variera.

Ok, men då förstår jag! Denna pudelmatte verkar ha missat den biten.
Jag tränar inte min hund särskilt alls, men han får ju sin beskärda del av träning i alla fall i vardagen. Han fattar vad jag menar när jag säger nåt till honom.
Till exempel säger jag "gå runt" när han gått om mig på fel sida, om jag har kopplet i vänster hand och han går om mig på höger sida. Eller om han går runt en stolpe på fel sida. Han vet också vad "backa" betyder. Han är ju ganska stor och när han gått mellan bord och soffa tex får han ibland för sig att vända, då säger jag backa och då backar han istället. Finns en massa sådana "kommandon" som jag aldrig egentligen tränat in, utan helt enkelt sagt när det behövts och har han inte fattat så har jag visat honom hur och då har han begripit vad dessa kommandon betyder.
Han vet vad nej är oavsett sammanhang. Han vet att ett nej betyder att han inte ska göra det han tänkt att göra eller gör oavsett vad det kan vara, allt från att hoppa upp i sängen, följa med in på toa till att gå in genom en dörr, till exempel när det är blött ute så ska han stanna i trapphuset och bli torkad först. Fast det är sällan jag behöver säga till honom om tasstorkning, han har fattat att när det är blött torkar man tassar först och stannar i trapphuset helt självmant.
Jisses, det är massor han kan ju nu när jag tänker efter. Och så påstår de att greyhounds är dumma. biggrin.gif
Monaxe
CITAT (Anma @ 02-03-2012, 11:23) *
.
Jisses, det är massor han kan ju nu när jag tänker efter. Och så påstår de att greyhounds är dumma. biggrin.gif

Dumma är de nog inte bara lite långsammare på att tänka än många andra raser. flirting.gif

Av mina 5 Greyhoumds är det en som var riktigt smart, hon var lustigt nog dessutom den som hade absolut det kinkigaste humöret och var svårast att motivera till att göra som jag sa....
Monica i Nässjö
CITAT (Gita @ 26-02-2012, 14:14) *
Nu har jag inte sett programmen om den omtalade CM, men när det gäller ditt sätt att uppfostra din valp så gjorde du helt rätt, det är ju precis så en tik uppfostrar sina valpar. Likaså är att vända ner en hund på rygg och lugnt hålla fast ett utmärkt sätt att fastställa rangordningen utan att på minsta sätt skada hunden. En hund som utmanar husse/matte om att stå högst i rang är ju i allra högsta grad en problemhund.
Gita

(Ursäkta sent svar men jag hade faktiskt missat detta inlägg.)

Där har du faktiskt fel, en tik, om hon är sund och inte stressad, är förvånansvärt tolerant mot sina bråkiga valpar. Blir det för mycket så reser hon sig helt sonika och går därifrån. Likadant är det med kullsyskonen när bitlekarna blir för intensiva, då tjuter de till och slutar leka. Vad lär sig då valpen, jo att när jag biter för hårt så slutar den roliga leken. På så sätt lär de sig bithämning, alltså hur hårt de kan bita innan det roliga slutar.

Och likadant bör vi göra när våra valpar biter för hårt, vi kan hojta till (jag sa usch högt) och sedan vända oss om och ignorera valpen. Det är förvånansvärt effektivt. Om vi däremot börjar att skrika och tjoa och bestraffa valpen så ser den det som en fortsättning på den roliga leken och det kan ta mycket längre tid att lära den bithämning.

Och det här med att välta ner en valp på rygg, helt förkastligt om man använder det som en bestraffning. Däremot så kunde jag göra så med mina valpar som en avslappningsövning. Om de var uppe i varv så satte jag mig ner och lade valpen på rygg i mitt knä och sedan smekte jag dem sakta över magen. Det tog ofta inte lång stund innan de somnade. Något helt annat än den maktdemonstration en alfarullning innebär.
Bengalow
Som sagt, metoderna är lika, beskrivningen olika...en del kallar det vänlighet, andra kallar det "alfarullning". Jösses! Om man omsatte er kunskap om hundar till mänskligheten, så borde man kunna bli av med krig ganska snabbt också, eller hur?
Det finns inga raka linjer i hunduppfostran, lika lite som i barnuppfostran - dom är ganska lika, barn och hundar.
Messerschmidtar...
*Stintan*
CITAT (Bengalow @ 02-03-2012, 20:00) *
Som sagt, metoderna är lika, beskrivningen olika...en del kallar det vänlighet, andra kallar det "alfarullning". Jösses! Om man omsatte er kunskap om hundar till mänskligheten, så borde man kunna bli av med krig ganska snabbt också, eller hur?
Det finns inga raka linjer i hunduppfostran, lika lite som i barnuppfostran - dom är ganska lika, barn och hundar.
Messerschmidtar...

thumbdown.gif Och du verkar inte ha hajat nånting!
Monica i Nässjö
Om man nu ska dra paralleller med barnuppfostran så var det tills för ett antal år sedan helt legalt med barnaga. När det förbjöds 1979 var det många som protesterade, "Jag fick stryk som barn och jag har minsann inte tagit skada!" "Alla barn kommer att växa upp till ligister om vi inte får lära dem veta hut." Känns det igen? Det finns väl ingen idag som skulle komma på tanken att banka skiten ur ett barn?
Bengalow
Jag känner heller ingen som "bankar skiten" ur hundar.
Varför måste du ta till ytterligheter? En hund mår väl bäst, och känner det också, om matte eller husse behandlar den vänligt, och att den har belönats, för att den gjort som den blivit tillsagd. Inget konstigt med det! Så gör väl alla? Att kalla det för "metoder" i handhavandet med ett sällskapsdjur, tycker jag är att gå för långt. Det är umgänget mellan hundägaren och djur, som kan bli till en dröm. Dit kommer man inte med "metoder", lika lite som "barnuppfostran". När man litar på någon, så tyr man sig till den - tveklöst! och då är det kärlek som gäller - bara kärlek!! (och kanske lite godis vid ett bra jobb!)
Monica i Nässjö
Så lustigt, det du just beskrev är precis den mjuka uppfostringsmetoden som jag och många andra propagerar för. Så långt bort från CM.s vedergällningsuppfostran man kan komma. Nu steg du i aktning i mina ögon!
Bengalow
Om man betraktar Cesar Millans program med förutfattade meningar, så kanske allting blir fel. Jag upplever en hundälskare, som hjälper människor med problem, oftast på grund av deras egen oförmåga, att "tygla" hundar. Han har "besegrat" små chihuahuas, som anser sig vara nummer 1 i flocken, med små medel, så att dom till slut ser sin egen roll som hund - inte som flockledare. Han har bevisat för pitbulls, att dom inte skall ge sig på andra hundar för att döda. Det finns så många, otaliga exempel på hur denne extraordinära man med sin kärlek och kunskap behandlar hundar, så att de blir en social tillgång till sina ägare.
Att förkasta hans metoder eller psykologi rätt av, är mediokert. Den som säger att han/hon gör det bättre sträcker upp en hand! Inga händer?
Motti
Cesar har visat att med rätt ägare så blir en Pittbull Amstaff Rottwiler Dobbe
rman helt underbara hundar :)Han visar att med rätt hundägare och rätt inställning till våra hundar så kan man få en underbar hundkompis och franför allt att man väljer rätt hund till sin personlighet .
Monica i Nässjö
Återigen så undrar jag, har du någon erfarenhet från hundkurser, facklitteratur eller etologistudier eller har du bildat din uppfattning enbart utifrån programmet "Mannen som talar med hundar"? Jag vill inte verka högfärdig men jag tror faktiskt det behövs ett visst mått av kunskap för att kunna sovra bland allt det han förmedlar. Tyvärr, för som flera här förklarat, det går inte att köpa allting rätt av och applicera det på sina egna valpar.
Monica i Nässjö
CITAT (Motti @ 02-03-2012, 22:33) *
rman helt underbara hundar :)Han visar att med rätt hundägare och rätt inställning till våra hundar så kan man få en underbar hundkompis och franför allt att man väljer rätt hund till sin personlighet .

Motti, så bra att du är här för jag har några frågor till dig eftersom du påstår att du är så erfaren. Vad har du gått för utbildningar? Vad vet du om etologi? Vad gör du/din make för att aktivera era hundar?
merlin68
CITAT (Monica i Nässjö @ 02-03-2012, 22:39) *
Jag vill inte verka högfärdig men jag tror faktiskt det behövs ett visst mått av kunskap för att kunna sovra bland allt det han förmedlar. Tyvärr, för som flera här förklarat, det går inte att köpa allting rätt av och applicera det på sina egna valpar.

Mitt i prick Monica! Där har vi problemet med hans program - att folk använder sig av metoderna utan urskiljning och utan att egentligen förstå vad det är de håller på med :-( Sedan tror jag faktiskt inte att CM sparkar hundar per automatik utan han använder den metod han anser passar för att få snabba resultat i ett "snabb-fix i tv" program. Tyvärr går ju som sagt det hela ut över hundar vars ägare tror att en snabb kick eller en strypsnara långt upp på halsen löser alla deras problem ohmy.gif

P.S. Dobermann är en mycket känslig hundras, det fungerar INTE att tillrättavisa en Dobbe fysiskt då knäcker du den helt! Det kan sluta mycket illa....Jag vet vad jag talar om har hållit på med rasen i många år och tagit hand om "problem-dobbar" och är utbildad inom hund med mer än 20 års erfarenhet.
Anki på Öland
CITAT (Monica i Nässjö @ 02-03-2012, 22:39) *
................det går inte att köpa allting rätt av och applicera det på sina egna valpar.

Tror du verkligen folk som köper valp är så urbota korkade att dom inte kan förstå att det är skillnad på att göra om beteendet på en extrem problemhund och att fostra små valpar?? Hoppas verkligen inte det är så illa med valpägare!!
herkules
CITAT (Bengalow @ 02-03-2012, 22:18)
1523559[/url]']
Om man betraktar Cesar Millans program med förutfattade meningar, så kanske allting blir fel. Jag upplever en hundälskare, som hjälper människor med problem, oftast på grund av deras egen oförmåga, att "tygla" hundar. Han har "besegrat" små chihuahuas, som anser sig vara nummer 1 i flocken, med små medel, så att dom till slut ser sin egen roll som hund - inte som flockledare. Han har bevisat för pitbulls, att dom inte skall ge sig på andra hundar för att döda. Det finns så många, otaliga exempel på hur denne extraordinära man med sin kärlek och kunskap behandlar hundar, så att de blir en social tillgång till sina ägare.
Att förkasta hans metoder eller psykologi rätt av, är mediokert. Den som säger att han/hon gör det bättre sträcker upp en hand! Inga händer?

upp med en hand, eller båda! karln är en idiot av rang!

CITAT (Anki på Öland @ 02-03-2012, 23:57)
1523605[/url]']
Tror du verkligen folk som köper valp är så urbota korkade att dom inte kan förstå att det är skillnad på att göra om beteendet på en extrem problemhund och att fostra små valpar?? Hoppas verkligen inte det är så illa med valpägare!!

en del valpköpare har köpt hela ceasarmillankonceptet, rakt av tyvärr, medelålders kvinnor mest. ännu mer tyvärr.
Motti
Anki på Öland !tyvär är det så att många är urbota dumma när skaffar hund så de inte ser till vad som passar dom som personlighet och vad de orkar de bara skaffar hund helt enkelt !sen hamnat dom på hundstallarna dom hundarna som sitter i hundstallarna i dag ! Vem ska ta hand om dom ?Jag har inte mycket till övers för dom som skaffar hund i dag för de vet fan inte vad de ger sig in på !samma med dom skaffar kan leva i upp till 15 -20 år .Allt är på kul för stunden för många katt och hundägare och de verkar inte ha några genuina känslor fär hunden katten de skaffar ,typ bara en kul grej !Tack och lov så finns det genuina katt hund ägare som inser att det är tio år som gäller eller mer !tyvär är de för få.
Motti
Ber om ursäkt för att mycket av mitt inlägg bara försvann och blev lite korkat ,men här kan man inte gå tillbaks och ändra i text för då försvinner hela textrader bara man vill ändra ett stavfel .Ja så nu har jag skrivit om det här tre gånger och bättre blir det inte !jag ger upp slap.gif
*Stintan*
CITAT (Motti @ 03-03-2012, 00:43) *
Ber om ursäkt för att mycket av mitt inlägg bara försvann och blev lite korkat ,men här kan man inte gå tillbaks och ändra i text för då försvinner hela textrader bara man vill ändra ett stavfel .Ja så nu har jag skrivit om det här tre gånger och bättre blir det inte !jag ger upp slap.gif

Vilket svammel! Du skulle nog vinna på att hålla dig ifrån datorn när hjärnan är så avtrubbad så du inte kan styra fingrarna.
Kan du inte ändra ett stavfel så beror det på dig och inget annat.

...........

Anki, jag har hört folk som på fullaste allvar tror att deras små valpar är aggressiva för att dom bits och att dom då tar till CM:s metoder som dom sett på TV. Likaså när dom försöker få valpen att inte dra i kopplet. Dom tror helt enkelt att dom har en problemhund så ja det finns en hel del korkade människor tyvärr.
Monica i Nässjö
CITAT (Bengalow @ 02-03-2012, 22:18) *

Erkänner, jag ser hans program med förutfattade meningar. Men jag har aldrig förnekat att han är duktig och han har en särdeles förmåga att läsa av hundar. Det jag så förtvivlat vänder mig emot är metoden att ofta använda bestraffningar och tillfoga hundarna smärta när han behandlar problem vad det än må vara. Det går att komma tillrätta med problemhundar genom att i stället använda positiv förstärkning, tar förstås längre tid men är mycket mer varaktigt. Om man nu vet detta, varför i allsin dar väljer man att tillfoga någon smärta och obehag för att nå målet? Sedan ska han ha en stor eloge för att han lär den amerikanska befolkningen att deras hundar faktiskt behöver motion, skulle bara önska att han lärde dem att de också behöver aktiveras. Många av problemen har uppstått bara för att hundarna är understimulerade och skulle försvinna bara hunden fick en vettig arbetsuppgift.
Anki på Öland
CITAT (*Stintan* @ 03-03-2012, 07:51) *
...........Anki, jag har hört folk som på fullaste allvar tror att deras små valpar är aggressiva för att dom bits och att dom då tar till CM:s metoder som dom sett på TV. Likaså när dom försöker få valpen att inte dra i kopplet. Dom tror helt enkelt att dom har en problemhund så ja det finns en hel del korkade människor tyvärr.

Då är jag mycket glad att jag inte träffat på dom utan enbart har välplanerade och pålästa valpköpare som lärt sig om rasen och kontaktar mig om dom får problem!
*Stintan*
CITAT (Anki på Öland @ 03-03-2012, 09:26) *
Då är jag mycket glad att jag inte träffat på dom utan enbart har välplanerade och pålästa valpköpare som lärt sig om rasen och kontaktar mig om dom får problem!

Önskar att alla uppfödare vore som du Anki tummenupp.gif
Anma
Min erfarenhet är att de flesta medelålders damer vet vilken ras passar dem, i alla fall om det inte är första hunden.
Bengalow
Monica, den som köper en hundvalp i stället för en liten sydd teddybjörn, så hardet gått fel. ALLT i hundväg innebär uppoffringar, i tid och energi. Kanske det är detta som visas i huvuddelen av Cesar Millans program - att inte värdesätta hunden som djur men som en "snuttefilt". Tyvärr blir ju resultatet därefter. När han till slut kommer in och hjälper ägarna, att förstå vad problemet egentligen är, så brukar hundarna bli oerhört mycket lättare att handskas med, just därför att ägarna har varit oförstående...Han uppfostrar ägarna. Det tycker jag är sunrt!
herkules
jag skulle vilja se honom ela eller vräka omkull hundägarna i USA smile.gif smile.gif
*Stintan*
CITAT (herkules @ 03-03-2012, 18:36) *
jag skulle vilja se honom ela eller vräka omkull hundägarna i USA smile.gif smile.gif

giggle.gif
ingrid fuxwall
CITAT (Motti @ 02-03-2012, 22:33) *

Och hur ska ägaren till en kamphund vara?
Du besitter kunskap som du måste dela med dig av
Monica i Nässjö
Lycka till men jag tror inte du får något svar. Motti verkar envist undvika att svara på direkt tilltal.
Monica i Nässjö
Till alla som fortfarande imponeras av tv- stjärnan Cesar Millan vill jag bara rekommendera boken "Hundars och vargas beteende, myter och fakta" av Freddy Worm Christiansen. Han är etolog och har forskat om vargar och hundar i över trettio år. I boken presenterar han helt nya kunskaper och insikter om hundars beteenden och menar på att nu rådande teorier om ledarskap är helt förkastliga. Det finns inga som helst belägg för att hunden ser människan som en del av sin flock och därför är det osannolikt att den skulle försöka "klättra i rang". Han slår hål på många av myterna kring hundars beteenden och som ofta lett till att man behandlat hundar olämpligt och ovänligt.

En jättebra bok för alla som är intresserade av etologi och vill bli en bättre och mer ansvarsfull hundägare.
Motti
Kan inte alls hålla med om det för det beror på vilken ras du är ägare till !Varför har då England enorma problem med sina Staffordshiers och nu har vi fått samma problem här med samma ras plus Pittbulls !Rekomderar att se reprisen från Stockholms hundstallar ! När det gäller Cesar Millan så har hand ett underbart förhållande till hundar eftersom han kan få en aggresiv hund att bli social och ofarlig .Är bara att titta på hans serier på TV och hur han aggerar med hundar .Förstår inte att du vill påstå att en hund inte behöver en ledare i "flocken" ,alla hundjur som lever vilt har en ledare och en rangordning i flocken ,Cesar Millan påpekar klart att det finns ledare och följeslagare även i en hundflock !så även för hundar som lever i flock med människor .Hundar är olika hårda och har olika menthalitet beror på vilken ras de är och vad de är avlade för .Bara att gå in på Hundstallarnas hemsidor och läsa vad problemet är !
evelina
Ceasar Milan som kommer från ett land där stackel (halsband med piggar på insidan av halsbandet) och elhalsband är helt lagliga "hjälpmedel". Ett land där dessutom merparten av hundarna kastreras. Ett land där många hundar förvaras i burar och där daglig motion inte alls är någonting självklart för många hundägare. Hur påverkar det faktumet, Ceasar Milans val av träningsmetoder? Hur kommer Ceasar Milans synsätt påverka våra egna värderingar om djurhållning och hundträning i Sverige?

Kan inte förstå hur man kan imponeras av honom Motti.
Piccante
CITAT (evelina @ 03-11-2013, 11:04) *
Ceasar Milan som kommer från ett land där stackel (halsband med piggar på insidan av halsbandet) och elhalsband är helt lagliga "hjälpmedel". Ett land där dessutom merparten av hundarna kastreras. Ett land där många hundar förvaras i burar och där daglig motion inte alls är någonting självklart för många hundägare. Hur påverkar det faktumet, Ceasar Milans val av träningsmetoder? Hur kommer Ceasar Milans synsätt påverka våra egna värderingar om djurhållning och hundträning i Sverige?

Kan inte förstå hur man kan imponeras av honom Motti.

Programmet föregås alltid av en varningstext som upplyser om att en del metoder i programmet inte är förenlig med svensk lag. Det borde ju säga något?
Anki på Öland
CITAT (evelina @ 03-11-2013, 11:04) *
..........Kan inte förstå hur man kan imponeras av honom............

Jag kan faktiskt förstå att en del kan imponeras av honom. Vet man inte vad han gör riktigt, ser det ju väldigt enkelt och tjusigt ut att kunna få en helt ohanterbar hund till en gullehund på 20 minuter i TV!
*Stintan*
De som imponeras mest tycks glömma bort att det är problemhundar med/problemägare i USA han rehabiliterar (i bästa fall) och inte valpar. Så tar de till hans metoder i sin egen uppfostran av sina valpar eller när de har problem med sin hund vilket är förkastligt. Det vore långt mycket bättre att de gick valpkurser och lydnadskurser + läser på (finns många bra svenska böcker i ämnet) innan de skaffar hund istället för att sitta och dregla framför TV:n till Caesars "fantastiska" metoder.
pejori
CITAT (*Stintan* @ 03-11-2013, 13:28) *
De som imponeras mest tycks glömma bort att det är problemhundar med/problemägare i USA han rehabiliterar (i bästa fall) och inte valpar. Så tar de till hans metoder i sin egen uppfostran av sina valpar eller när de har problem med sin hund vilket är förkastligt. Det vore långt mycket bättre att de gick valpkurser och lydnadskurser + läser på (finns många bra svenska böcker i ämnet) innan de skaffar hund istället för att sitta och dregla framför TV:n till Caesars "fantastiska" metoder.

Precis.
Om han kickar till en rabiat rottweiler med stackel som drar, betyder inte det att man sparkar sin dvärghundsvalp som inte går fot. tummenupp.gif
Monica i Nässjö
CITAT (Motti @ 03-11-2013, 00:36) *
Kan inte alls hålla med om det för det beror på vilken ras du är ägare till !Varför har då England enorma problem med sina Staffordshiers och nu har vi fått samma problem här med samma ras plus Pittbulls !Rekomderar att se reprisen från Stockholms hundstallar ! När det gäller Cesar Millan så har hand ett underbart förhållande till hundar eftersom han kan få en aggresiv hund att bli social och ofarlig .Är bara att titta på hans serier på TV och hur han aggerar med hundar .Förstår inte att du vill påstå att en hund inte behöver en ledare i "flocken" ,alla hundjur som lever vilt har en ledare och en rangordning i flocken ,Cesar Millan påpekar klart att det finns ledare och följeslagare även i en hundflock !så även för hundar som lever i flock med människor .Hundar är olika hårda och har olika menthalitet beror på vilken ras de är och vad de är avlade för .Bara att gå in på Hundstallarnas hemsidor och läsa vad problemet är !

Har du läst boken motti? Annars har jag lite svårt att förstå vad du inte håller med om.
Monica i Nässjö
Lite kul för just nyss hade en av mina FB-vänner länkat till ett mycket kritiskt blogginlägg om Milan (inte speciellt svårt att hitta kritiska artiklar om den mannen förvisso wink.gif )Hoppas du tar dig tid att läsa det, motti.

http://www.nosvisklickerkunskap.se/CesarMi...raderna.....htm
evelina
CITAT (Monica i Nässjö @ 04-11-2013, 13:42) *
Lite kul för just nyss hade en av mina FB-vänner länkat till ett mycket kritiskt blogginlägg om Milan (inte speciellt svårt att hitta kritiska artiklar om den mannen förvisso wink.gif )Hoppas du tar dig tid att läsa det, motti.

tummenupp.gif
*Stintan*
tummenupp.gif Ja Motti ta dig tid och läs det som står i länken ovan!
Monaxe
CITAT (Monica i Nässjö @ 04-11-2013, 13:42) *

Har haft glädjen att träffa Jenny, som författat artikeln, flera gånger hos vår veterinär. Hon är lika påläst och kunnig när man träffar henne IRL, som när man läser vad hon skrivit om Milan.
Jenny vet vad hon pratar om, hon har kunskapen och erfarenheten.
Motti
Jag har följt Cesar Millan i många år nu och jag beundrar hans sätt att se på hundens behov =inte människans behov .Skaffar du hund ska du se till hundens behov inte till dina egna ,du och din hund ska vara ett .Här i Sverige är vi för att hunden ska bestämma och förmännskligas inte min grej !jag är flockledaren jag bestämmer i mitt hem inte hunden .Klara bestämda regler om vad som gäller i umgänget med hund familj vänner .Punkt slut .Jag har lika stor rätt som någon av er att ha en egen uppfattning om hur en hund ska hållas .Kom hit och fråga våra grannar om vad de tycker om vår hund ?alla kommer att svara =världens goaste hund !och så är vår hund känd här i Byn.Hundar är hundar som inte ska behandlas som människor utan som hundar då mår de bäst ,det är min och min mans åsikt och den åsikten kommer vi fortsätta att ha .Vi har redan haft 6 underbara hundar i vårt liv Tea är den sjunde och henne har vi tänkt åldras med .
*Stintan*
Finns väl ingen här som påstått eller tycker att hundar ska behandlas som människor men det är ganska uppenbart att du tittat lite FÖR många år på Caesar.
Piccante
CITAT (Motti @ 05-11-2013, 01:04) *
Jag har följt Cesar Millan i många år nu och jag beundrar hans sätt att se på hundens behov =inte människans behov .Skaffar du hund ska du se till hundens behov inte till dina egna ,du och din hund ska vara ett .Här i Sverige är vi för att hunden ska bestämma och förmännskligas inte min grej !jag är flockledaren jag bestämmer i mitt hem inte hunden .Klara bestämda regler om vad som gäller i umgänget med hund familj vänner .Punkt slut .Jag har lika stor rätt som någon av er att ha en egen uppfattning om hur en hund ska hållas .Kom hit och fråga våra grannar om vad de tycker om vår hund ?alla kommer att svara =världens goaste hund !och så är vår hund känd här i Byn.Hundar är hundar som inte ska behandlas som människor utan som hundar då mår de bäst ,det är min och min mans åsikt och den åsikten kommer vi fortsätta att ha .Vi har redan haft 6 underbara hundar i vårt liv Tea är den sjunde och henne har vi tänkt åldras med .

Så vad tycker du om att Ceasar Milan använder metoder som är förbjudna enligt svensks lag?
gunsta
CITAT (Piccante @ 05-11-2013, 09:54) *
Så vad tycker du om att Ceasar Milan använder metoder som är förbjudna enligt svensks lag?

En bra fråga du ställer Piccante.
Monica i Nässjö
Motti, jag tror att du missförstått lite. Det är ingen som ifrågasatt dig som hundägare, du är säkert en alldeles ypperlig hundägare. Det vi protesterar mot är Cesar Milan och hans, enligt svensk lag, olagliga metoder att behandla djur. Har du läst artikeln jag länkade till? Det skulle vara intressant att höra vad du tycker om den.

(Det här är kanske jättedumt men du vet väl hur man öppnar en länk? Man klickar på meningen som är understryken. Men det vet du förstås, eller?)
Motti
Mitt svar är att Cesar åker till dom som har problemhundar !han åker ju inte till dom som har bra hundar !Kan inte se några problem med hur han ser på problemhundar alls då det är ganska uppenbart att dom hundägarna han besöker inte vet vad en hund behöver !det är väl ganska självklart att en hund ska rastas varje dag och minst tre gånger varje dag och inte behandlas som en människa utan som en hund och inget annat .Tror fan att folk får problem med sina hundar då de aldrig får gå ut i koppel eller rastas eller ens få träffa andra hundar och samtidigt bli behandlade som bebisar !Tycker att Cesar pålyser det största problemet med hundägare och deras problem tydligt och klart !att vi förmännskligar våra hundar .
Den dagen vi inser att hundar är hundar och inget annat så blir vi bättre hundägare ! Vi har alldeles för många problemhundar i dag på grund av att vi förmännskligar våra hundar .
Piccante
Man brukar ju använda positiv betingelse dvs man förstärker positiva beteenden med positiv respons. C Milan gör ju tvärt om han bryter dåliga beteenden genom att sätta hundarna "på plats" genom att vara hårdhänt. Det går tvärs emot mkt av det som brukar rekommenderas i hunduppfostran.
Sen använder han i vissa fall stackel och elhalsband vilket jag tycker är förkastligt om man vill lära ut hunduppfostran.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon