|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Har aldrig annvänt Elkoppel på mina hundar !men tala om för mig varför det är okej att annväna elstängsel på kor får och hästar den elen är mycket starkare än den i ett hundhalsband .Många får spader när de hör just ordet EL det är inte något som skadar för då skulle vi inte få ha el som stängsel till våra djur .Hundhalsband med el är som ett nyp strypkoppel ger värre och längre lidanden eller tex hundhalsband med taggar .
Herkules ! ligger det på You tub ? måste ha klarar direktiv om jag ska titta efter det !
Vad jag säger Stinta är att du kan inte behandla katter o hundar mm som männsikor för dom är djur och behöver en klar ledare för att må bra psykiskt ,de är inte männskilga och kan därför inte förstå vad du säge eller vad du tycker .
*Stintan*
21-02-2012, 00:33
CITAT (Motti @ 21-02-2012, 00:30)  Har aldrig annvänt Elkoppel på mina hundar !men tala om för mig varför det är okej att annväna elstängsel på kor får och hästar den elen är mycket starkare än den i ett hundhalsband .Många får spader när de hör just ordet EL det är inte något som skadar för då skulle vi inte få ha el som stängsel till våra djur .Hundhalsband med el är som ett nyp strypkoppel ger värre och längre lidanden eller tex hundhalsband med taggar .
Herkules ! ligger det på You tub ? måste ha klarar direktiv om jag ska titta efter det ! Du svarade inte på min fråga! här är länken http://www.youtube.com/results?search_quer...l0l0l0l0l0ll1l0 avsnitt: Millan's Shock Collar.mp4
herkules
21-02-2012, 00:37
Okej jag har set frekvensen !det enda jag ser är en svart schäfer som vill döda en katt hans ögon är totalt fixerad vid katten och han verkar inte ens märka att han ha elkoppel utan hela hans mind är fixerat vid att kill the cat.Så ni tycker att det hade varit bättre att hunden fått döda katten än fått behandling av Cesar ?Den hunde led inte en stund av sitt halsband han var totalt fixerad av att döda katten .Ta och titta en gång till vet jag .Vi har katt och han är 11 år inte skulle jag vilja ha en hund som bet ihjäl min katt bara för hunde ska må bra !I vilket fall så tolkat vi den filmsnutten på You Tub helt olika och jag kan inte se att den hunden lider ett dugg !att han ylar är ju för han vill år katten .
*Stintan*
21-02-2012, 00:52
CITAT (herkules @ 21-02-2012, 00:37)  Tänkte att du kanske somnat
CITAT (Motti @ 21-02-2012, 00:49)  Okej jag har set frekvensen !det enda jag ser är en svart schäfer som vill döda en katt hans ögon är totalt fixerad vid katten och han verkar inte ens märka att han ha elkoppel utan hela hans mind är fixerat vid att kill the cat.Så ni tycker att det hade varit bättre att hunden fått döda katten än fått behandling av Cesar ?Den hunde led inte en stund av sitt halsband han var totalt fixerad av att döda katten .Ta och titta en gång till vet jag .Vi har katt och han är 11 år inte skulle jag vilja ha en hund som bet ihjäl min katt bara för hunde ska må bra !I vilket fall så tolkat vi den filmsnutten på You Tub helt olika och jag kan inte se att den hunden lider ett dugg !att han ylar är ju för han vill år katten . För mig blir det väldigt obehagligt när hunden försöker krypa under fåtöljen på slutet.
*Stintan*
21-02-2012, 01:03
CITAT (Motti @ 21-02-2012, 00:49)  Okej jag har set frekvensen !det enda jag ser är en svart schäfer som vill döda en katt hans ögon är totalt fixerad vid katten och han verkar inte ens märka att han ha elkoppel utan hela hans mind är fixerat vid att kill the cat.Så ni tycker att det hade varit bättre att hunden fått döda katten än fått behandling av Cesar ?Den hunde led inte en stund av sitt halsband han var totalt fixerad av att döda katten .Ta och titta en gång till vet jag .Vi har katt och han är 11 år inte skulle jag vilja ha en hund som bet ihjäl min katt bara för hunde ska må bra !I vilket fall så tolkat vi den filmsnutten på You Tub helt olika och jag kan inte se att den hunden lider ett dugg !att han ylar är ju för han vill år katten . Skojar du? Så att hunden var livrädd för buren och inte ens vågar gå förbi buren och att hunden smyger längs väggen för att komma runt Caesar och sen kryper in under fotöljen hela tiden gnällande pipigt helt förskrämd tolkar du som att den inte lider. Den ylar inte den gnyr av räddsla. Rent djurplågeri! Ser du inte det så kan du ju inte läsa en hund för fem öre.
Det är ju underkastelser när hunden innser att han får underkasta sig ! hade det varit bättre att han fåt bita ihjäl katten ?eller får byta ägare ?Jag har varit med om det där när vi tog våra hundar till svärmor och svärfar och våran Beagel ga till ett iltjut och kastade sig efter svärmors katt ingen kul upplevelse ,man får välja sina slag .Den här filmsnutten visar ju inte hela förfarandet men vad jag ser är en schäfer som vill döda en katt och är helt fixerad vid det det ser man tydligt på hans ögon och att han ylar är för att han inte kommer år att döda katten .Jag har ganska bra hundvana och kattvana och hundar som tex schäfer rottweiler dobber har stark jaktinstinkt de är avlade till Atackhundar narurligtvis vill de döda en katt om de inte är uppvuxna med katt .Finns massor med olika hundraser och alla är avlade till en uppgift särskillt vakt attak hundar lika så kamphundar .Att äga en sådan hund kräver rätt ägare och rätt ledarskap .
*Stintan*
21-02-2012, 01:20
Katten satt ju i buren och hunden vågade ju inte gå nära den efter Caesars behandling. Ofattbart att du tar det som underkastelse när hunden var livrädd. Att du inte ser en så uppenbar sak med all din erfarenhet du säger att du har är obegripligt.
Ni som svarat här nu då ! hur många Hundar har ni och i så fall vilka raser ?
*Stintan*
21-02-2012, 01:27
Vad spelar det för roll vad jag har för hund nu?
tomas99
21-02-2012, 07:07
CITAT (*Stintan* @ 21-02-2012, 01:27)  Vad spelar det för roll vad jag har för hund nu? men hallå, det måste du förstå, olika hundraser har olika kynen. För övrigt så undrar jag vad ditt syfte är här är det bara för att provosera?
*Stintan*
21-02-2012, 07:54
Det verkar snarare vara du som är här för att provocera. Vad tillför du i sakfrågan? Du har nog ingenting att tala om för mig om hundar som jag inte redan vet. Det är inte min hund eller hundars olikheter tråden handlar om utan om Caesar Millans metoder!
tomas99
21-02-2012, 08:32
CITAT (*Stintan* @ 21-02-2012, 07:54)  Det verkar snarare vara du som är här för att provocera. Vad tillför du i sakfrågan? Du har nog ingenting att tala om för mig om hundar som jag inte redan vet. Det är inte min hund eller hundars olikheter tråden handlar om utan om Caesar Millans metoder! Då borde du hållare till hans metoder! inte dra in annat i diskutionen. jag skall skicka ett mail till att Admin och be dom titta på hur du postar här på forumet, slut från mej i den här frågan.
*Stintan*
21-02-2012, 08:35
CITAT (tomas99 @ 21-02-2012, 08:32)  Då borde du hållare till hans metoder! inte dra in annat i diskutionen. jag skall skicka ett mail till att Admin och be dom titta på hur du postar här på forumet, slut från mej i den här frågan. Lycka till!
herkules
21-02-2012, 08:51
CITAT (Motti @ 21-02-2012, 00:49)  Okej jag har set frekvensen !det enda jag ser är en svart schäfer som vill döda en katt hans ögon är totalt fixerad vid katten och han verkar inte ens märka att han ha elkoppel utan hela hans mind är fixerat vid att kill the cat.Så ni tycker att det hade varit bättre att hunden fått döda katten än fått behandling av Cesar ?Den hunde led inte en stund av sitt halsband han var totalt fixerad av att döda katten .Ta och titta en gång till vet jag .Vi har katt och han är 11 år inte skulle jag vilja ha en hund som bet ihjäl min katt bara för hunde ska må bra !I vilket fall så tolkat vi den filmsnutten på You Tub helt olika och jag kan inte se att den hunden lider ett dugg !att han ylar är ju för han vill år katten . vad sände hunden ut för signaler? nä motti, skit i å svara, du är en FULLSTÄNDIG nolla vad det gäller att läsa hund, du skulle inte få ta hand om mina hundar (min hund) i 5 minuter och jag skulle aldrig i hela mitt liv fråga dig till råds vad det gäller hundar och hundhållning. hunden är elad och livrädd, den säger låt mig vara, jag vill inte vara här, tvinga mig inte till detta. den försöker gömma sig hos sin matte men har förmodligen även noll förtroende för henne, hunden vågar inte ens titta åt CM. och nä så klart - den lider inte, bara lite obehag. juste, på nätet dräller det av sådana här videosekvenser från cm's populära tvprogram, bara att fortsätta frossa för er som gillar djurplågeri.
herkules
21-02-2012, 08:59
CITAT (tomas99 @ 21-02-2012, 07:07)  men hallå, det måste du förstå, olika hundraser har olika kynen. För övrigt så undrar jag vad ditt syfte är här är det bara för att provosera? en hund är en hund, lär dig det!
Gunilla T
21-02-2012, 09:03
CITAT (Motti @ 20-02-2012, 23:07)  En del har bara bestämt sig för att tycka illa om Cesar Milan därför att de föredra att behandla sina hundar som "bebisar" och i och med det så får man problemhundar .I naturligt tillstånda har en hund en Alfaledare har han inte det så blir hunden konfys och blir då en problemhund .Har själv haft fem hundar och kan säga lugnt att den första blev ingen bra hund därför att vi inte visste hur vi skulle ta itu med problemen som uppstog .Efter det har vi haft fyra Jakthundar och då vill det till att man visar VEM som är Alfaledaren och när hunden försöker ta över.Skulle rekomdera er att sitta ner och verkligen ta till er vad han säger Cesar Milan .men det finns folk som aldrig vill ändra sitt sätt att sätt och då får de också dras med sina problem ,man väljer själv vilken sorts hund man vill ha .En del kanske tycker det är bättre att skrika och gapa på sina hundar slå dom rycka och dra i kopplet annvända strypkopple med taggar osv .Jag själv föredra den enkla lösningen nämligen att se till att vara Alfaledaren från början. Oj då...så nu vet vi det...vi hundägare, att vi inte haft vett att behandla hunden som hund, att vi aldrig heller hört talas om flockledare. Du reducerar oss till några fjompiga, jollrande menlösa hundägare, skäms du inte alls? Själv har jag en mycket ödmjuk inställning till hundfostran - det är nog mycket mera komplext än din förenklade svartvita bild. Du får gärna hålla fast vid den men det ger dig inte rätt att nedvärdera andras syn och kunskap. Själv är jag uppvuxen med hundar, massor av hundar eftersom min mamma var uppfödare av en brukshundsras. Jag har tränat hundar och tävlat en del i lydnad. Har rest land och rike runt på utställningar...var med och tränade narkotikahundar i tidernas begynnelse. Jag tänker inte sätta mig ner och ta till mig vad CM säger, jag föredrar Anders Hallgren och erkänner utan vidare min stora okunskap när det gäller fostran av hundar.
Anki på Öland
21-02-2012, 09:35
CITAT (Motti @ 21-02-2012, 00:20)  Japp ! så är det det har fungerat för oss .Vi har nu tänkt köpa en hund till våren en Jakthund en Luzernerstövare under moget övervägande i tre år .Och jag lovar att vi inte kommer att få några problem så länge hunden vet vem som är Alfaledaren ! utan hugg slag och gapa skika metoden eller med stryp och taggakoppel.Allr handlar om energi det du förmedlar till hunden ,en trygg hund med en stark Alfaledare blir en harmonisk hund .Mycket motion träning, mycket kärlek och så mat naturligtvis i propotion.Jag vet att det fungerar ! Jaha... ena sekunden behandlar alla som inte följer CM hundarna som bebisar och är menlösa fån, nästa sekund så använder vi hugg och slag och gapar och skriker och använder stryp och taggkoppel....... Lycka till med hundköp, men då får du väl hoppas att du hittar en uppfödare som inte skiter i all genetik och bara skyfflar fram valpar för att tjäna pengar - nejvisstnej.... det fanns ju inga sådana... hur ska du då hitta en hund.... Jag säger som Herkules, du skulle inte få passa någon av mina hundar 5 minuter ens! Fast det märks ju i alla dina diskussioner, du är totalt enögd i vad det än gäller!
Gunilla T
21-02-2012, 10:38
Ett visst kritiskt öga till amerikanska populärprogram är nog inte helt fel...nu har jag inte följt hela serier med CM program men de jag har sett har varit väldigt stereotypa och som jag förmodar, förenklade. Han lever på detta och måste framstå som en person som löser allas hundproblem. Sunt förnuft säger att en hel del misslyckanden bör ha inträffat men har det visats någon gång?
Allt är förenklat och för en oinvigd tittare framstår det säkert som om han verkligen kunde tala med hundar. Han har säkert en gedigen kunskap men problemet som jag ser det är att alla tittare inte har det...
Exakt det som någon hundkunnig skrev här, människor tar till sig och tolkar hans budskap utan att i grunden förstå. När man sedan applicerar detta på sina egna hundar kan det bli rejält fel.
En gång när jag gick en valpkurs med min hund såg jag en hundägare på plan som betedde sig väldigt illa mot sin hund. Han skrek och drog och ryckte i hundens koppel. Han skulle ha hunden att sitta men den lydde inte, bara hukade sig i rädsla. Han slog till den och då gick jag fram och frågade vad sjutton han höll på med, din hund är rädd.
Då talade han om för mig, förstås, att jag kan dra....han hade minsann fått lära sig här på hundkursen att visa vem som bestämmer...
Har man ingen grundkunskap så kan man tolka det så, jaa..
Anki på Öland
21-02-2012, 12:36
CITAT (Gunilla T @ 21-02-2012, 10:38)  Ett visst kritiskt öga till amerikanska populärprogram är nog inte helt fel...nu har jag inte följt hela serier med CM program men de jag har sett har varit väldigt stereotypa och som jag förmodar, förenklade. Han lever på detta och måste framstå som en person som löser allas hundproblem. Sunt förnuft säger att en hel del misslyckanden bör ha inträffat men har det visats någon gång?
Allt är förenklat och för en oinvigd tittare framstår det säkert som om han verkligen kunde tala med hundar. Han har säkert en gedigen kunskap men problemet som jag ser det är att alla tittare inte har det...
Exakt det som någon hundkunnig skrev här, människor tar till sig och tolkar hans budskap utan att i grunden förstå. När man sedan applicerar detta på sina egna hundar kan det bli rejält fel.
En gång när jag gick en valpkurs med min hund såg jag en hundägare på plan som betedde sig väldigt illa mot sin hund. Han skrek och drog och ryckte i hundens koppel. Han skulle ha hunden att sitta men den lydde inte, bara hukade sig i rädsla. Han slog till den och då gick jag fram och frågade vad sjutton han höll på med, din hund är rädd.
Då talade han om för mig, förstås, att jag kan dra....han hade minsann fått lära sig här på hundkursen att visa vem som bestämmer...
Har man ingen grundkunskap så kan man tolka det så, jaa.. Håller med! Vill också tillägga att jag inte alls sågar CM helt för jag har sett väldigt lite av honom, bara ett par program och en hel del mycket vettigt men det gäller att sovra och ha kunskap innan man tillämpar det. Det jag sågar är Mottis sätt att rationalisera bort alla nyanser och bara se svart eller vitt.
herkules
21-02-2012, 13:18
CITAT (Anki på Öland @ 21-02-2012, 12:36)  Håller med! Vill också tillägga att jag inte alls sågar CM helt för jag har sett väldigt lite av honom, bara ett par program och en hel del mycket vettigt men det gäller att sovra och ha kunskap innan man tillämpar det. Det jag sågar är Mottis sätt att rationalisera bort alla nyanser och bara se svart eller vitt. egentligen så totalsågar inte ens jag CM (även om det låter så) han lär det amerikanska folket att hundar ska motioneras, kalasbra ju! MEN .. han plågar hundar, han quickfixar, det han pysslar med vad det gäller lydnad är inte hållbart. ledarskap hit och alfa dit, en hund är inte dummare än att den vet vem som bestämmer, iaf inte om den har blivit rättvist behandlad. dumheterna och plågeriet han hålls med väger över det bra han gör och därför gillar jag honom inte som hundcoach.
*Stintan*
21-02-2012, 13:21
CITAT (Anki på Öland @ 21-02-2012, 12:36)  Håller med! Vill också tillägga att jag inte alls sågar CM helt för jag har sett väldigt lite av honom, bara ett par program och en hel del mycket vettigt men det gäller att sovra och ha kunskap innan man tillämpar det. Det jag sågar är Mottis sätt att rationalisera bort alla nyanser och bara se svart eller vitt. Jag håller med! Han funkar ju med problemhundar i USA men jag gillar inte många av hans metoder som sagt, typ sånt som visas i youtubelänken här ovanför. Det som är illa är just det du och Gunilla skriver att folk utan kunskap här hemma anammar hans metoder och använder dom i uppfostringssyfte på sina valpar. Det kan lätt gå väldigt snett om man av okunskap inte har förmåga att plocka russinen ur kakan.
Sekvensen med Milan och elhalsbandet var verkligen skandalöst dålig och amatörmässig, det håller jag med om. Rena turen att varken Milan (det ser ut som om hunden försökte bita honom) eller kvinnan med den panikslagna katten blev skadade, alldeles frånsett att hunden uppenbart hade ont.
Jag undrar om inte det där var ett sånt där tillfälle när Milan ska sälja en sponsors produkt - det var helt annorlunda än hans vanliga sätt att hantera aggressiva hundar.
CITAT (*Stintan* @ 21-02-2012, 13:21)  Jag håller med!
Han funkar ju med problemhundar i USA men jag gillar inte många av hans metoder som sagt, typ sånt som visas i youtubelänken här ovanför. Det som är illa är just det du och Gunilla skriver att folk utan kunskap här hemma anammar hans metoder och använder dom i uppfostringssyfte på sina valpar. Det kan lätt gå väldigt snett om man av okunskap inte har förmåga att plocka russinen ur kakan. Såger inte heller CM helt han lär ju bl.a ut att man ska gå ut med sina hundar, bara det!! En helt annan hundsyn i USA. Förstår ni att vi på hundklubbarna har problem när folk som sett CM på TV och tror att man kan lösa allt med hans metoder under en timma på TV!! "men vi har sett på CM och där funkade det" hmmm. Folk som inte kan/vet något om hur man läser hundar och förstår dem gör alltså ofta helt fel, det gör större skada än nytta och sedan får vi "problemhunden" till oss för att "fixa till den" inte snällt mot hunden. Man kan ju bara läsa en del inlägg här för att förstå hur illa det kan bli för hundarna, folk har haft 1,3,5 hundar och tror då att dom kan "allt" om hundar, eller hur??? Hur mycket förstår hunden dig??? massor antagligen för den har varit så illa tvungen att lära sig läsa av dig, hur mycket förstår du hunden?? de flesta kan inte alls läsa sin hund. Hur många år har hunden bott hos människan??? tänk så förståndig den är som lärt sig så mycket med tanke på hur mycket vi har lärt oss om hunden. Nu skulle inte jag lägga mig i denna tråden men jag kunde inte låta bli när jag läser inlägg som är fullkomligt horribla.
Meriona
21-02-2012, 20:13
Jag ska titta kl 21 på sjuan. Men även om jag inte har hund själv så har jag tillräckligt djurvett för att sortera bort det som inte verkar lämpligt.
merlin68
21-02-2012, 21:06
CITAT (Azur @ 21-02-2012, 13:57)  Sekvensen med Milan och elhalsbandet var verkligen skandalöst dålig och amatörmässig, det håller jag med om. Rena turen att varken Milan (det ser ut som om hunden försökte bita honom) eller kvinnan med den panikslagna katten blev skadade, alldeles frånsett att hunden uppenbart hade ont.
Jag undrar om inte det där var ett sånt där tillfälle när Milan ska sälja en sponsors produkt - det var helt annorlunda än hans vanliga sätt att hantera aggressiva hundar. Tyvärr säljs elhalsband även i Sverige och folk använder dem i smyg misstänker jag starkt. Vad annars köper man ett elhalsband för annars? Här några annonser när jag googlade på ordet elhalsband: http://www.allaannonser.se/elhalsband.htmlGott folk, gå hundkurser med era hundar (helst från att de är valpar) använd poitiv förstärkning, klicker, skvallerträning whatever som fungerar på ett positivt sätt. I största möjliga utsträckning ska man försöka nonchalera dåligt beteende och uppmuntra bra beteende. Har man svårartade problem, mataggressivitet utfall i koppel som man inte kan hantera osv osv anlita en instruktör som arbetar med positva metoder och tar referenser! Cesars metoder är ofta snabbfix för tv´n, inte allt är svart och vit, han gör mycket upplysningsarbete i USA och Mexico ang sterilisering och kastration bl annat. Det finns alltför många oönskade blandraser som ofta hamnar i hundshelter, blir straydogs och far illa på ett eller annat sätt. För vissa hanar är det jättejobbigt när tikarna löper, ska man inte avla på dem gör man dem en tjänst genom att låta kastrera dem. Kastrerade hanar blir inte heller tröga eller sämre på att arbeta, möjligtvis mer matfixerade  Med tanke på hur många tikar som drabbas av livmoderinflammation är jag inte helt emot sterilisering men det måste var och en överväga för sin hund.
merlin68
21-02-2012, 21:35
CITAT (Anma @ 18-02-2012, 00:32)  Jag funderar på en sak. Jag har en hund som skäller på andra hundar när han är kopplad. När jag ignorerar blir han hejvild och bara toksäller och drar. Det enda jag gör de gånger jag testat ignorering är att jag vänt mot ett annat håll och bara gått, med resultatet en vilt skällande galen hund i andra ändan av kopplet dom försöker dra sig fram till den andra hunden istället för mot det håll jag vill gå. Jag har petat honom i "armhålet". Det funkar, i en hundradels sekund, så länge det tar för honom att begripa vad som hände för att sedan återgå till tokskällandet. Jag har varit arg som ett jävla bi på han. Det funkar inte så bra, men det händer att PMSmonstret drabbar även mig ibland tyvärr. Jag har dragit hans koppel högt upp på halsen på han. Det underlättar, jag har bättre kontroll på honom när han får sina tokutbrott, även om det inte hjälper mot själva utbrotten. Det som hjälper är att jag ser den andra hunden först och direkt uppmärksammar min hund genom att prata bäbisspråk med honom "titta vilken fin vovve det går där borta, visst var den söööt... ååå vad fiiiin den var". Med bäbisspråk menar jag överdrivet bäbisspråk, så där lismande snuttifnutti. Då blir min hund uppmärksammad på den andre hunden och skäller inte. Tittar och viftar lite på svansen. För det mesta i alla fall, ibland är det någon som han verkligen "hatar" och då skäller han i alla fall, men jag får tyst på han ganska omgående genom att med bäbisspråk förebrå honom. Däremot fungerar denna metod inte alls om det är han som först får syn på den andra hunden. Då kan jag fjompa mig till dödagar och han bara fortsätter så länge den andre är inom synhåll. Förutom när det gäller småhundar. Då kan jag bryta honom genom att pladdra på om hur söt den lilla är och inte är nåt att skälla på. Med större hundar, synnerhet svarta, blir han helt blockerad. Det fungerar inte heller att med normal tonfall tala om att det kommer en annan hund. Det måste vara på bäbisspråk. Oj, det blev långt, men ge mig gärna några tips och förklaring till varför ignorering inte hjälper ett dugg. Förresten, jag har aldrig lyckats få någon hund sluta med felbeteenden genom att ignorera. Däremot genom att avleda. Men det är ju inte riktigt samma sak. Anma jag förstår precis hur du menar och att prata bebisspråk med din hund när det är du som ser den andra hunden först - ja då säger du till din hund på "ert" sätt att den andra hunden är ofarlig och att han kan då slappna av. Många uppfostringsmetoder säger att man inte ska "dalta" med en hund som är osäker (verkar som om din hane är det just i kopplad tillstånd) utan ignorera beteendet när det uppstår men du förebygger ju det på ditt eget sätt Jag tycker att du ska absolut använda skvallerträning för det är en jättejättejätte....bra metod att få honom att sluta göra utfall i de fall han ser den andra hunden först. Börja med att se det här youtube klippet: http://www.youtube.com/watch?v=1gtr-F2zxAUDet finns en bra bok om metoden av Eva Bodfäldt som heter "Kontaktkontraktet". Den boken rekommenderar jag till alla hundägare, även erfarna sådana!
ingrid fuxwall
21-02-2012, 21:45
CITAT (Meriona @ 21-02-2012, 20:13)  Jag ska titta kl 21 på sjuan. Men även om jag inte har hund själv så har jag tillräckligt djurvett för att sortera bort det som inte verkar lämpligt. Har ingen sjua så du får gärna berätta vad du lärde dig, lär mig gärna av dig
Meriona
21-02-2012, 22:10
Jag missade lite, men förutom sista 2 minuterna så var det (nog) inget avsnitt som upprörde. Men det slutade tyvärr med att de fått använda elhalsband på den ena vovven, och det var ju blä.  El gillar jag inte, varesej det gäller kossor eller hundar. Ett staket är en sak, men övrig bestraffning är inte okej.
CITAT (merlin68 @ 21-02-2012, 21:35)  Anma jag förstår precis hur du menar och att prata bebisspråk med din hund när det är du som ser den andra hunden först - ja då säger du till din hund på "ert" sätt att den andra hunden är ofarlig och att han kan då slappna av. Många uppfostringsmetoder säger att man inte ska "dalta" med en hund som är osäker (verkar som om din hane är det just i kopplad tillstånd) utan ignorera beteendet när det uppstår men du förebygger ju det på ditt eget sätt Jag tycker att du ska absolut använda skvallerträning för det är en jättejättejätte....bra metod att få honom att sluta göra utfall i de fall han ser den andra hunden först. Börja med att se det här youtube klippet: http://www.youtube.com/watch?v=1gtr-F2zxAUDet finns en bra bok om metoden av Eva Bodfäldt som heter "Kontaktkontraktet". Den boken rekommenderar jag till alla hundägare, även erfarna sådana! Jättebra klipp! Jag ska ta till mig det där. Grejen är bara att jag är en alldeles för ouppmärksam hundägare, i synnerhet på promenader. Det är nog där det största problemet ligger. Men jag ska försöka skärpa mig.
ingrid fuxwall
22-02-2012, 21:11
CITAT (Anma @ 21-02-2012, 23:07)  Jättebra klipp! Jag ska ta till mig det där. Grejen är bara att jag är en alldeles för ouppmärksam hundägare, i synnerhet på promenader. Det är nog där det största problemet ligger. Men jag ska försöka skärpa mig. Klicker fungerar också
CITAT (ingrid fuxwall @ 22-02-2012, 21:11)  Klicker fungerar också Klicker kräver också 100% uppmärksamhet från mig.
*Stintan*
23-02-2012, 06:55
CITAT (Anma @ 22-02-2012, 23:59)  Klicker kräver också 100% uppmärksamhet från mig. Oavsett metod så kommer det att krävas 100% uppmärksamhet från dig om du vill bli av med problemet.
Whiskuchi
23-02-2012, 10:02
Ja, Cesar Millan sparkar hundar och använder för hårda metoder. Jämför de här båda filmerna. Cesar: http://www.youtube.com/watch?v=V99HA6_LG40...feature=relateddr Sophia Yin: http://www.youtube.com/watch?v=EUCl6ndLN7Q
sqrulan
23-02-2012, 10:30
Nu har även jag haft tid att se hur han gör med hundar! Han är bra tycker jag utan att jag läser vad som finns 3 trådar bakåt! På tv så ser det bra ut i alla fall och det han säger är logiskt!?
herkules
23-02-2012, 10:53
CITAT (Whiskuchi @ 23-02-2012, 10:02)  Ja, Cesar Millan sparkar hundar och använder för hårda metoder. Jämför de här båda filmerna. Cesar: http://www.youtube.com/watch?v=V99HA6_LG40...feature=relateddr Sophia Yin: http://www.youtube.com/watch?v=EUCl6ndLN7Qskillnad där! jag orkar inte se hans sparkande på hundar
CITAT (*Stintan* @ 23-02-2012, 06:55)  Oavsett metod så kommer det att krävas 100% uppmärksamhet från dig om du vill bli av med problemet. Jag vet det... Och i filmen använder hon klicker med skvallerträningen.
sqrulan
23-02-2012, 11:09
Har han sparkat nån hund? Han sätter dom på plats som en i en vargflock gör fast mildare? Jag är imponerad av hur han gör men det är tv så mycket är väl bortklippt o redigerat. Jag gillar inte den mannen men det är bara personligt, jag ser ju att han är smart!
Whiskuchi
23-02-2012, 11:19
CITAT (sqrulan @ 23-02-2012, 11:09)  Har han sparkat nån hund? Kolla min länk ovan: http://www.youtube.com/watch?v=V99HA6_LG40...feature=related
sqrulan
23-02-2012, 11:39
 Jag måste skratta! Tror du på fullt allvar att han gör hundarna illa? Dom mår bra och om jag vore den som äger hundarna på filmen så skulle jag vara glad om nån tog tag i dom för antagligen har dom inte den innre styrkan som behövs. Jag tycker inte att man ska ha hund om man är en mespotta! Hundar tål smällar och det han gör är helt ok för mej, har du frågat en vetrinär om detta eftersom du mår mer illa än hundarna? Jag som är djurvän ända in i själen kan inte ens tycka om vad vi gör mot hundar/fria själar
Whiskuchi
23-02-2012, 11:54
sqrulan
23-02-2012, 11:57
 Oj då! Jag har haft hundar men jag tror att det är du som mår illa! Ta hand om din hund!
CITAT (Whiskuchi @ 23-02-2012, 11:19)  Jag petar min hund med fingret någonstans på kroppen (han är lagom hög för det, ska jag kicka/putta till med foten får jag kicka högt och det funkar inte riktigt) när han blir paralyserad av en annan hund eller nåt. Jag avbryter då honom och han reagerar ungefär som flera hundar i filmen. Han hoppar till som han fått ett slag. Av en pet med fingret! Har jag misshandlat min hund nu?
*Stintan*
23-02-2012, 12:04
CITAT (sqrulan @ 23-02-2012, 11:39)   Jag måste skratta! Tror du på fullt allvar att han gör hundarna illa? Dom mår bra och om jag vore den som äger hundarna på filmen så skulle jag vara glad om nån tog tag i dom för antagligen har dom inte den innre styrkan som behövs. Jag tycker inte att man ska ha hund om man är en mespotta! Hundar tål smällar och det han gör är helt ok för mej, har du frågat en vetrinär om detta eftersom du mår mer illa än hundarna? Jag som är djurvän ända in i själen kan inte ens tycka om vad vi gör mot hundar/fria själar Ser du inte alls vad hundarna signalerar när Millan håller på som han gör? Obegripligt att du inte ser att han gör illa hundarna. Att sparka på en av hundens ömtåligaste ställen, så att den kryper ihop med svansen mellan benen av obehag, för att kuva den är alltså enligt dig OK? Har man den inställningen som du så är det inte konstigt att det finns problemhundar.
herkules
23-02-2012, 18:39
CITAT (sqrulan @ 23-02-2012, 11:39)   Jag måste skratta! Tror du på fullt allvar att han gör hundarna illa? Dom mår bra och om jag vore den som äger hundarna på filmen så skulle jag vara glad om nån tog tag i dom för antagligen har dom inte den innre styrkan som behövs. Jag tycker inte att man ska ha hund om man är en mespotta! Hundar tål smällar och det han gör är helt ok för mej, har du frågat en vetrinär om detta eftersom du mår mer illa än hundarna? Jag som är djurvän ända in i själen kan inte ens tycka om vad vi gör mot hundar/fria själar du är ingen djurvän.
ingrid fuxwall
23-02-2012, 20:36
CITAT (Anma @ 22-02-2012, 23:59)  Klicker kräver också 100% uppmärksamhet från mig. Som andra skriver kräver alla träningsmetoder full koll på hunden
CITAT (ingrid fuxwall @ 23-02-2012, 20:36)  Som andra skriver kräver alla träningsmetoder full koll på hunden Ja och jag har sagt att jag är dålig på att ha 100% uppmärksamhet. Det gäller inte bara hunden i för sig, utan i allting jag gör.
Meriona
23-02-2012, 21:10
CITAT (Anma @ 23-02-2012, 21:04)  Ja och jag har sagt att jag är dålig på att ha 100% uppmärksamhet. Det gäller inte bara hunden i för sig, utan i allting jag gör. Vilket man förstår!
CITAT (Meriona @ 23-02-2012, 21:10)  Vilket man förstår!  Ja, du förstår i alla fall! ♥ Men alla har inte samma koll.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|