Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Anma
Jag brukar peta till min hund för att få hans uppmärksamhet. Det gör inte ont att peta till honom. Han är lite autistisk (brukar skoja om det, inget illa menat mot någon) när han hittar något intressant att lukta på. Hela världen bara försvinner för han och då hjälper det att antingen putta till han med handen eller med foten. Det gör inte ont att peta till honom. Jag är ganska övertygad om att Cesars kickar inte heller gör ont.
Jag vet att jag gjort många fel i min uppfostran, i alla fall enligt många. Jag låter min hund til lexempel lalla i sin egen värld väldigt mycket på våra promenader. Jag har inget krav på att han ska hålla koll på mig hela tiden. Dessutom får han gå först, så länge kopplet inte är spänt. Det får vara utsträckt men inte spänt. Jag har ett ganska kort koppel på han.
Jag är mycket medveten om att hans skällande på andra hundar är mitt fel och inte hans. Å andra sidan är det ungefär det enda problemet jag har med honom. På stugan kommer han in direkt numera när man ropar när han skäller på folk på tomten. Men inte när det är hundar på andra sidan staketet så klart.
*Stintan*
CITAT (Anma @ 18-02-2012, 14:18) *
Nej jag har inget riktigt greyhoundhalsband. Inget tunt snöre heller.

Har du provat sele? Fast din hund kanske inte drar i vanliga fall utan bara när den får syn på en annan hund?

Jag hade en hund en gång som drog kopiöst och fick förklarat för mig att halsband på en sån hund bara triggar till ännu mer drag så jag bytte till sele och hunden slutade att dra. Förmodligen kände hon sig bekvämare med sele. Trasselsudden har alltid sele utom när hon bara ska ut en snabbis då blir det halvstryp för att det är enkelt attt sätta på.
*Stintan*
CITAT (Anma @ 18-02-2012, 14:26) *
Jag brukar peta till min hund för att få hans uppmärksamhet. Det gör inte ont att peta till honom. Han är lite autistisk (brukar skoja om det, inget illa menat mot någon) när han hittar något intressant att lukta på. Hela världen bara försvinner för han och då hjälper det att antingen putta till han med handen eller med foten. Det gör inte ont att peta till honom. Jag är ganska övertygad om att Cesars kickar inte heller gör ont.
Jag vet att jag gjort många fel i min uppfostran, i alla fall enligt många. Jag låter min hund til lexempel lalla i sin egen värld väldigt mycket på våra promenader. Jag har inget krav på att han ska hålla koll på mig hela tiden. Dessutom får han gå först, så länge kopplet inte är spänt. Det får vara utsträckt men inte spänt. Jag har ett ganska kort koppel på han.
Jag är mycket medveten om att hans skällande på andra hundar är mitt fel och inte hans. Å andra sidan är det ungefär det enda problemet jag har med honom. På stugan kommer han in direkt numera när man ropar när han skäller på folk på tomten. Men inte när det är hundar på andra sidan staketet så klart.

Vi gör nog alla våra fel med våra hundar och jag gör som du på promenaderna. Hunden går före och jag lullar efter. Hur kul är det för en hund att behöva gå fot hela promenaden?
Anma
CITAT (*Stintan* @ 18-02-2012, 14:29) *
Har du provat sele? Fast din hund kanske inte drar i vanliga fall utan bara när den får syn på en annan hund?

Jag hade en hund en gång som drog kopiöst och fick förklarat för mig att halsband på en sån hund bara triggar till ännu mer drag så jag bytte till sele och hunden slutade att dra. Förmodligen kände hon sig bekvämare med sele. Trasselsudden har alltid sele utom när hon bara ska ut en snabbis då blir det halvstryp för att det är enkelt attt sätta på.

Han har sele också, men det funkar inte alls då han får sina utbrott. Jag orkar inte hålla emot då för han får kraft från hela kroppen med hjälp av selen.
I vanliga fall drar han inte, men ska av någon anledning alltid gå med sträckt koppel, oavsett om han går före eller efter mig. Jag har ett ganska kort koppel på honom, har bättre kontroll då när han får sina utbrott.
*Stintan*
CITAT (Anma @ 18-02-2012, 14:52) *
Han har sele också, men det funkar inte alls då han får sina utbrott. Jag orkar inte hålla emot då för han får kraft från hela kroppen med hjälp av selen.
I vanliga fall drar han inte, men ska av någon anledning alltid gå med sträckt koppel, oavsett om han går före eller efter mig. Jag har ett ganska kort koppel på honom, har bättre kontroll då när han får sina utbrott.

Ok ja så kan det också vara förståss, man ska såklart använda det man tycker funkar bäst.
Azur
Nu har jag inte sett hur han gör men jag har svårt att se "trycka ner och hålla fast" som särskilt hemskt, jag antar han gör det för att etablera dominans och innebär knappast nåt större lidande. Hundar är, som sagt, inte barn.

Amerikanska dokusåpor är mestadels bluff och följer ett i förväg skrivet manuskript, så det är svårt att säga hur mycket av vad Milan gör som är på riktigt, men det verkar som om han kan hantera farliga hundar, och jag tycker nog att det är rätt imponerande.
herkules
trycka ned och hålla fast en hund är bland det sämsta man kan göra - på svenska brukshundklubbar lärdes sådant ut på 70-talet, inte ska vi gå tillbaka till sånt bara för att de visar en snubbe i tv som tycker det är fina fisken i hunduppfostringsväg.
tror man kan kolla på tvprogrammen HÄR
alltså sök på cesar millan (eller hur han nu stavar sitt namn)
*Stintan*
CITAT (Azur @ 18-02-2012, 15:15) *
Nu har jag inte sett hur han gör men jag har svårt att se "trycka ner och hålla fast" som särskilt hemskt, jag antar han gör det för att etablera dominans och innebär knappast nåt större lidande. Hundar är, som sagt, inte barn.

Amerikanska dokusåpor är mestadels bluff och följer ett i förväg skrivet manuskript, så det är svårt att säga hur mycket av vad Milan gör som är på riktigt, men det verkar som om han kan hantera farliga hundar, och jag tycker nog att det är rätt imponerande.

Dominans vad är det? Det ordet existerar inte i min hundvärld. Han trycker ner och håller fast med mer eller mindra våld och han använder i Sverige förbjudna verktyg. Ja han arbetar med problemhundar dock inte alltid farliga. Problemet är att okunniga männniskor här hemma tar efter hans metoder och använder dom på hundar som inte är i närheten av de problemhundar han jobbar med utan på valpar och hundar i uppfostringssyfte, helt enkelt för att få vardagslydnad på hunden. Detta är förkastligt och tyvärr verkar många hundägare sakna sunt förnuft. Om folk läste på lite mer och i större utsträckning gick hundkurser så skulle också hundhållningen bli bättre. Dessutom finns det mycket bättre metoder än CM:s när det gäller att rehabilitera prolblemhundar. Folk i USA har tyvärr en helt annan syn på hundar än vi har i vårt land.
Bengalow
Jag gillar att se programmen med Cesar Millan. Jag tycker han har väldigt god hand med hundar, och förvånas av hur lätt han kan få hundar med problem till en "normal" nivå. Hade många hundägare resonerat som han, så hade det varit mycket färre "olyckor" med pitbulls och deras skitägare...
herkules
jag tror att det klipps o klistras rätt mycket i hans program, man fixar inte en "problemhund" på det sättet och på den tiden som han sägs göra.
sen det han förmedlar, om man bortser från tortyrredskapen han använder, är vanligt sunt förnuft som de flesta svenska hundägare har.
men inte amerikaner?
Azur
CITAT (herkules @ 18-02-2012, 17:23) *
man fixar inte en "problemhund" på det sättet och på den tiden som han sägs göra.

Det är väl där själva frågan ligger. Om det han gör faktiskt fungerar som det framställs i programmet på den tid det påstås i programmet, skulle jag säga att han är fantastiskt skicklig och att hans metoder fungerar.

Men, som jag sa, alla amerikanska dokusåpor är mestadels fejk och följer ett i förväg skrivet manus, så det är ett väldigt stort "om".
Anma
Finns ett specialprogram som handlar om Cesar och hans egna hundar. Det är himla häftigt att se hur hans hundar i hägnaden beter sig, de är verkligen en fint sammanhållen flock som vet vem som är the leader of the pack. Däremot fattar jag inte riktigt varför han har så många hundar i hägnaden. Varför kan de rehabiliterade hundarna inte få ett nytt hem? Han har ju en sju-åtta stycken boende hemma hos sig också.
Jubbe063
har läst i stort sett alla hans böcker. Det är stor skillnad på hans råd för vanliga hundar där det inte finns några stora problem. Hans metoder för uppfostring är väldigt mild och fin. Aldrig skrika slå eller trycka ner en hund. Han styr hunden bara genom röst och kroppspråk och mycket beröm.

Som han själv säger, man får skilja mellan dressyr (där godis behövs för att lära in nya trix eller använda klicker) och vardagsuppfostran där man tar tillvara på hundens medfödda flockinstinkt.

Sen TV-serien handlar om problemhundar, många med så stora problem att han är sista utvägen innan avlivning. Där ägarna testat allt som finns att testa och gått till ett flertal hundtränare som gett upp.

Sen lägger jag inte någon värdering i vad man anser är rätt och fel från fall till fall, uttalar mig bara generellt om hans filosofi kring hundrar. Sen exakta metoder får bedömmas från fall till fall.

Har hundar själv men följer en helt annan skola och filosofi av uppfostran och dressyr.
Cacki
CITAT (Gunilla T @ 18-02-2012, 11:51) *
Detdär var riktigt bra skrivet Cacki! Det finns många som inte skulle ha hund men att alltid hänvisa till att det beror på ägaren att hunden har problem är inte heller sant. I många fall kan det faktiskt ligga en fysisk sjukdom i botten och det är det första man bör kolla.

Jag har haft en problemhund och jag såg det direkt när vi hämtade hem henne. Då var det för sent för mig iaf, vem vill ha problemhundar så för mig var det inget val eftersom hon med all säkerhet skulle avlivas annars.

Hon var lättstressad och bar på en social rädsla, alltså rädd för människor och andra djur och hundar. Jag sökte hjälp och ringde en hundklubb där det fanns en "guru" som alla tyckte kunde allt om hundar.

Han sa jag skulle komma till hundklubben när det var fullt av folk där och massor av hundar. Jag gick dit med min skräckslagna valp och det ångrar jag förfärligt ff. Hon var skräckslagen , skällde som en vansinnig med fradga rinnande ur munnen. Han tog ett stryptag på henne och tryckte ner henne, hon kämpade men hölls fast tills hon inte orkade mer. Då släppte han taget, hon steg upp och skällde helt hysteriskt. Han gjorde samma manöver igen....då tog jag hunden och gick därifrån.

Vad jag lärde mig???? Jo, att min lilla valp hade fog för att känna rädsla och fick bekräftat att det var farligt med främlingar.... så illa behandlad hon blev. Rädsla kan inte kuvas bort med övergrepp.

Vi bor ju ute i skogen så hon behövde inte utsättas för det mest skrämmande. Jag gjorde det jag kunde för henne, precis som otrygga människor mår bra med fasta och kända rutiner så mådde hon också bra av det. Hon var ingen lätt hund men vi gav henne ett gott liv utifrån hennes premisser.

Jag förlorade henne den 4 april 2011 vid en ålder av 11 år, jag gråter när jag skriver detta. Hon var lika älskad som mina andra hundar.

Det slumpade sej så att kompisen jag skrev om var här på besök en stund idag och naturligtvis hann vi med lite hundsnack också. Jag visade henne den här intressanta tråden och hennes kommentar om det du berättar är att den där snubben gjorde ett generalfel som alls tog i din hund. För en riktigt osäker hund skulle bara det kunna kännas som övergrepp i ett sådant läge med allt ståhej runt om.
Hans tilltag kan mycket väl ha förstört hennes chanser för livet. Bra att du gick därifrån!
Kompisen gav dej en eloge också för det du skriver om "ett gott liv utifrån hennes premisser". Hundar är ju självklart också unika individer men tyvärr verkar inte alla hundägare förstå att man inte alltid kan förvänta sej att alla hundar ska klara av att anpassa sej efter den situation som passar oss. Ibland är det istället vi som behöver anpassa oss lite efter våra djur, när vi nu har tagit på oss ansvaret för dem.

( trostar.gif Du var nog den bästa matte din hund kunde önska sej....)
Motti
Klart det finns genetiska problem och dom ska vi lassta uppfödarna för men de flesta hundägare skulle inte ha hund .Cesar ser att problemet oftast ligger hos hundägaren han rehabiliterar ägaren så att hunden ska må bra eller bättre .Många hundar i dag får alldeles för lite motion och hjärngympa och många hundar är instängda från 7,00 till sen kväll utan att få någon som helst motion eller aktivitet därav alla aggresiva hundar .I dag har vi en lag som säger att en hund ska rastas fyra gånger om dagen och en katt ska ha tillsyn två gånger om dagen .det är ju helt galet att vi måste ha dessa lagar för de borde vara självklart !Jag tror inte jag missat ett program av Cesar Milan och att han vet vad han snackar om tror ni att han skulle kunna ha den enorma egna hundflocken utan att veta vad han håller på med ? har haft 5 hundar själv och jag vet hur viktigt det är att vara Alfaledaren och ha ett genuint intresse av hunden och att man fattar att det är en hund inte en bebis eller ett barn.
*Stintan*
CITAT (Motti @ 18-02-2012, 23:53) *
Klart det finns genetiska problem och dom ska vi lassta uppfödarna för men de flesta hundägare skulle inte ha hund .Cesar ser att problemet oftast ligger hos hundägaren han rehabiliterar ägaren så att hunden ska må bra eller bättre .Många hundar i dag får alldeles för lite motion och hjärngympa och många hundar är instängda från 7,00 till sen kväll utan att få någon som helst motion eller aktivitet därav alla aggresiva hundar .I dag har vi en lag som säger att en hund ska rastas fyra gånger om dagen och en katt ska ha tillsyn två gånger om dagen .det är ju helt galet att vi måste ha dessa lagar för de borde vara självklart !Jag tror inte jag missat ett program av Cesar Milan och att han vet vad han snackar om tror ni att han skulle kunna ha den enorma egna hundflocken utan att veta vad han håller på med ? har haft 5 hundar själv och jag vet hur viktigt det är att vara Alfaledaren och ha ett genuint intresse av hunden och att man fattar att det är en hund inte en bebis eller ett barn.

Det finns ingen lag som säger att en hund ska rastas 4 gånger om dagen. Det är Jordbruksverkets föreskrifter som gäller och beträffande rastning står det följande:

"Alla hundar behöver daglig motion och regelbunden rastning. Du bör rasta din hund åtminstone var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar dock oftare.
Hundar som permanent vistas i hundgård ska rastas på annan plats för att de ska få komma utanför hundgården åtminstone en gång per dag."

Observera att det står bör! Det gäller naturligtvis inte nattetid och förhoppningsvis har de flesta sunt förnuft.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden...dc80001977.html
Cacki
CITAT (Motti @ 18-02-2012, 23:53) *

Ja, det ser jag inte som någon omöjlighet. Kompetensen som hundägare avgörs inte av antalet hundar man har i sin ägo alltså. Jag tror t.o.m att det på sätt och vis kan vara enklare att ha en stor hundflock än bara en hund. Hundar är av naturen flockdjur och klarar av rangordning och fostran alldeles ypperligt utan människans inblandning.
herkules
CITAT (Cacki @ 19-02-2012, 00:14) *
Ja, det ser jag inte som någon omöjlighet. Kompetensen som hundägare avgörs inte av antalet hundar man har i sin ägo alltså. Jag tror t.o.m att det på sätt och vis kan vara enklare att ha en stor hundflock än bara en hund. Hundar är av naturen flockdjur och klarar av rangordning och fostran alldeles ypperligt utan människans inblandning.

i min flock var en av hundarna "flockledare" vad gjorde jag för fel? wink.gif
*Stintan*
CITAT (Cacki @ 19-02-2012, 00:14) *

tummenupp.gif

Dessutom har han ju en massa anställda som sköter hans hundar.

CITAT (herkules @ 19-02-2012, 00:18) *
i min flock var en av hundarna "flockledare" vad gjorde jag för fel? wink.gif

Antagligen för att du inte är någon varg och dina hundar var hundar flirting.gif
Motti
För att kunna ens ha en hundflock så måste du ha EN hund som du har koll på !har du det så tar de andra efter.Cesar har Daddy som en mentor för sin flock ,Daddy annslår tonen i den flocken .Du måste ha EN stabil hund för att få en hel flock stabil och så måste du som hundägare också vara stabil .Är du stirrig stressad så blir din hund det också ,allt handlar om din energi och den energin du har smittar av sig till hunden .Lugn och bestämd ägare ger en bra hund .
Cacki
CITAT (Motti @ 19-02-2012, 00:28) *
För att kunna ens ha en hundflock så måste du ha EN hund som du har koll på !har du det så tar de andra efter.Cesar har Daddy som en mentor för sin flock ,Daddy annslår tonen i den flocken .Du måste ha EN stabil hund för att få en hel flock stabil och så måste du som hundägare också vara stabil .Är du stirrig stressad så blir din hund det också ,allt handlar om din energi och den energin du har smittar av sig till hunden .Lugn och bestämd ägare ger en bra hund .

Men hundflockens interna rang och stabilitet är egentligen inte beroende av människans inblandning ö.h.t.
Motti
Det har det ju eftersom vi har domenisisterat hunden och den har förlorat mycket av sitt naturliga betende tex på grund av avel och ofta en hänsynslös sådan ,den hunden som fanns en gång har vi som människor avlat sönder så vi kan inte påstå att vi i dag har hundar som har ett urbetende förutom Dingon i Australien .Vi människor har gjort ett alldeles för stort ingrep i det som var HUND en gång .Gäller även katter .
Cacki
CITAT (Motti @ 19-02-2012, 00:41) *
Det har det ju eftersom vi har domenisisterat hunden och den har förlorat mycket av sitt naturliga betende tex på grund av avel och ofta en hänsynslös sådan ,den hunden som fanns en gång har vi som människor avlat sönder så vi kan inte påstå att vi i dag har hundar som har ett urbetende förutom Dingon i Australien .Vi människor har gjort ett alldeles för stort ingrep i det som var HUND en gång .Gäller även katter .

Visst har vi gått hårdhänt fram i aveln men de karaktäristiska instinkterna sitter djupt rotade.
Motti
Karakteristiska dragen hos det som en gång var en HUND har vi människor avlat bort i syftet att käna pengar och det gäller även kattaveln .Tror det var Einstaine som sa att det farligaste djuret är människan !
Anki på Öland
......den hunden som fanns en gång har vi som människor avlat sönder så vi kan inte påstå att vi i dag har hundar som har ett urbetende förutom Dingon i Australien....

Och det vet du?? Du vet alltså allt om alla raser??
herkules

men alla hundar av urhundstyp då? de som inte moderniserats genom avelsarbete och har kvar sina ursprungliga egenskaper?
*Stintan*
CITAT (Motti @ 19-02-2012, 01:22) *
Karakteristiska dragen hos det som en gång var en HUND har vi människor avlat bort i syftet att käna pengar och det gäller även kattaveln .Tror det var Einstaine som sa att det farligaste djuret är människan !

Så det vet du? Vilken var hunden som en gång fanns enligt dig? Var det något du fick lära dig på kurserna i etologi och kynologi? För såna har du väl gått på eller? Tror du verkligen att tjäna pengar varit syftet med den selektiva aveln för att skapa nya raser som man för övrigt började med redan på stenåldern för ca 10 000 år sen?
Azur
CITAT (Motti @ 19-02-2012, 01:22) *
Karakteristiska dragen hos det som en gång var en HUND har vi människor avlat bort i syftet att käna pengar

Nonsens. Hundar är fortfarande hundar, och har så pass mycket vargbeteende kvar att förvildade tamhundar bildar flockar och jagar ihop. Däremot är det klart att vissa raser, som pekineser, inte är särskilt bra på att jaga pga att den är så vanskapt - men den har instinkterna kvar.
Gunilla T
CITAT (Cacki @ 18-02-2012, 23:09) *
Det slumpade sej så att kompisen jag skrev om var här på besök en stund idag och naturligtvis hann vi med lite hundsnack också. Jag visade henne den här intressanta tråden och hennes kommentar om det du berättar är att den där snubben gjorde ett generalfel som alls tog i din hund. För en riktigt osäker hund skulle bara det kunna kännas som övergrepp i ett sådant läge med allt ståhej runt om.
Hans tilltag kan mycket väl ha förstört hennes chanser för livet. Bra att du gick därifrån!
Kompisen gav dej en eloge också för det du skriver om "ett gott liv utifrån hennes premisser". Hundar är ju självklart också unika individer men tyvärr verkar inte alla hundägare förstå att man inte alltid kan förvänta sej att alla hundar ska klara av att anpassa sej efter den situation som passar oss. Ibland är det istället vi som behöver anpassa oss lite efter våra djur, när vi nu har tagit på oss ansvaret för dem.

( trostar.gif Du var nog den bästa matte din hund kunde önska sej....)

Du är så goo´du Cacki - du förstår. Och ja, det var ett grovt övergrepp från en person som sysslat hela sitt liv med hundar och dessutom fungerade som sakkunnig i hundklubben och lärde ut sina metoder om hur hundar skall fostras.

Bettis
CITAT (*Stintan* @ 17-02-2012, 23:34) *
Caesar Millan älskas bara av människor som inte kan ett dyft om hundar. Vad vet du om hur många av hans program folk sett? Han använder sig av metoder och hjälpmedel som gudskelov är förjudna i Sverige och det har inte med några skallerormar att göra. Människor har sett hans program och sen använder dom hans metoder när de skaffar sin första hundvalp och tror att det går att uppfostra dom på hans sätt. Dom fattar inte att det är svåra problemhundar han tar sig an och att problemet till största delen ligger hos ägaren. Det är förödande att köpa hans koncept rakt av. Det gäller att plocka russinen ur kakan om man alls ska använda något av det han gör. Det finns utmärkta hundcoatcher och kurser och böcker i Sverige så varför gå över ån efter vatten. Hans metoder passar helt enkelt inte i vårt land eftersom vi inte har samma problem som folk har i USA. Hundhållningen är helt annorlunda här.

Man uppfostrar inte en hund genom att sparka (som du kallar kicka) på dom, använda elhalsband, stackel och andra konstiga halsband och trycka ner och hålla fast dom på golvet. Det är förkastligt!

tummenupp.gif

eftersom jag är hundinstruktör hör/ser jag ofta folk som har sett CMs program och ska försöka göra efter det som dom sett på TV, vilket blir så himla fel för det första vet dom inte vad dom håller på med och hunden har inte dom problemen som matte/husse tycker men dom ska "testa" och allt går fel.... jag ska inte ge mig in i denna diskusson men att CM kan ha en så stor flock "utan problem" beror delvis på att hans hundar är kastrerade annars hade han nog haft stora problem.
herkules
CITAT (Bettis @ 19-02-2012, 16:29) *
tummenupp.gif
/.../hans hundar är kastrerade /.../

min personliga åsikt är att ALLA hundar som inte ska gå i avel ska kastreras, tik som hane, tänk så trevlig hundvärlden skulle bli!
Meriona
Förändrar sig lynnet även på honor vid kastaration (jag har absolut ingen aning, har bara erfarenhet av hästar och där kastreras inga ston).
Anma
CITAT (herkules @ 19-02-2012, 18:47) *
min personliga åsikt är att ALLA hundar som inte ska gå i avel ska kastreras, tik som hane, tänk så trevlig hundvärlden skulle bli!

Jag håller med dig 100%! Min tik är i för sig inte kastrerad, men hanen är det.
ingrid fuxwall
CITAT (Meriona @ 19-02-2012, 18:49) *
Förändrar sig lynnet även på honor vid kastaration (jag har absolut ingen aning, har bara erfarenhet av hästar och där kastreras inga ston).

Det går inte att ge ett bra svar på den frågan, min åsikt - det beror ju som alltid på den enskilda individen men en kastrerad tik löper ju inte och just löp, både för och efter samt skendräktighet, där kan ju hormonerna ställa till det
Meriona
Ok tack! Och juvercancer ska minskas risken för om jag inte minns fel?

Eller juvertumörer kanske det heter....
Anma
CITAT (Meriona @ 19-02-2012, 18:49) *

Jag hade en rottwailer en gång i tiden som i två års ålder fick livmodersinflammation. Hon fick allt bortopererad och efter det var hon som vanligt förutom att hon slapp oron vid löp, stressen vid skendräktighet och blev än mer matglad.
Men en erfarenhet av en enda hund säger inte så mycket...
Bee
Jag är tveksam till kastration av hundar, oavsett om det gäller hanar eller tikar. Kastrationen i sig är ingen garanti för att få en "lugn" hund. Jag funderar på om det inte är så att man ser på hundar som katter i detta fall. Inte blev tex vår katthane "lugnare" av att bli kastrerad! Snarare tvärtom. Han var halvt folkilsken och det var många som tyckte vi skulle avliva honom. Icke! Han blev 13 år.
Vår nuvarande katthona är kastrerad. En katt som går ute då och då måste kastreras. Vår hund däremot, en tik på snart 10 månader, har vi ingen som helst tanke på att kastrera. Det är ett alldeles för stort - och dyyyrt - ingrepp.
Det är inte så många år sen det var förbjudet att kastrera hundar. Så varifrån kommer tanken som Herkules framför att världen vore bättre om alla hundar vore könlösa? Jämför man för mycket med katterna?
Anma
Min nuvarande tik är som vanligt oavsett löp eller skendräktighet, bortsett från dagarna med höglöp förstås.

CITAT (Bee @ 19-02-2012, 19:01) *
Det är inte så många år sen det var förbjudet att kastrera hundar. Så varifrån kommer tanken som Herkules framför att världen vore bättre om alla hundar vore könlösa? Jämför man för mycket med katterna?

I vissa stater i USA är det lag på (tror jag, i alla fall en tradition) att kastrera alla hundar som inte ska gå i avel. Där är det enligt rykten alltid en hel del hundar lösa i stora parker. Hundarna umgås utan att slåss med varandra. Men som sagt, detta har jag bara hört, vet inte om det verkligen förhåller sig så.

Jag tror att kastration får bort konkurrensen (hanar som hatar andra hanar, tikar som hatar andra tikar) hundar emellan, men en vild hund blir ju inte automatiskt lugn av kastration.
*Stintan*

Nu är ju inte kastrering inte alltid utan biverkningar och av den anledningen är jag lite ambivalent i frågan. Det vore också lite konstigt om det vore kastreringstvång.
Gita

Jag har haft tre hundar, olika raser men alla hanar (med om man nu kan säga så om hundar, helt olika personligheter). Tanken på att kastrera någon av dem har aldrig fallit mig in, det skulle ha känts som om jag skulle stympa dem även mentalt.
Gita
Meriona
Jag läser med stort intresse, om jag nån gång får möjlighet eller vågar mig på att skaffa hund så kommer jag ha mycket nytta av er kunskap och erfarenhet! thanks.gif Det är väl en av anledningarna att man ser fram mot pensionen kanske. ohmy.gif
Bee
CITAT (Anma @ 19-02-2012, 19:06) *
Min nuvarande tik är som vanligt oavsett löp eller skendräktighet, bortsett från dagarna med höglöp förstås.

I vissa stater i USA är det lag på (tror jag, i alla fall en tradition) att kastrera alla hundar som inte ska gå i avel. Där är det enligt rykten alltid en hel del hundar lösa i stora parker. Hundarna umgås utan att slåss med varandra. Men som sagt, detta har jag bara hört, vet inte om det verkligen förhåller sig så.

Jag tror att kastration får bort konkurrensen (hanar som hatar andra hanar, tikar som hatar andra tikar) hundar emellan, men en vild hund blir ju inte automatiskt lugn av kastration.

Vi varken har eller vill ha samma situation man har i USA när det gäller hundar. Tackom och lovom.
Och det där med "lugnet". Jag tänker på , vad hette han, hm hm Ekman som i en film (om att sluta röka iofs!) sa att summan av lasterna är konstant. I ett sånt tänk vore en kastration förskräcklig fear.gif
Bee
CITAT (Meriona @ 19-02-2012, 19:09) *
Jag läser med stort intresse, om jag nån gång får möjlighet eller vågar mig på att skaffa hund så kommer jag ha mycket nytta av er kunskap och erfarenhet! thanks.gif Det är väl en av anledningarna att man ser fram mot pensionen kanske. ohmy.gif

Det var exakt så vi resonerade förut! Så när vi blev avpolleterade från våra jobb för snart två år sen (samtidigt och från samma arbetsgivare) så slog vi till när tillfället kom i somras. Vi har inte ångrat oss hittills. Skulle möjligen vara det faktum att katten flyttade in hos oss helt oplanerat för några år sen. Dom går inte heelt bra ihop, katten och hunden.
Men fortsätt planera Meriona! En dag blir det verklighet och det ÄR kul med hund!- Och skaffa inte en s.k. "råtthund", dvs en som gillar att jaga råttor smile.gif
Meriona
CITAT (Bee @ 19-02-2012, 19:24) *
Det var exakt så vi resonerade förut! Så när vi blev avpolleterade från våra jobb för snart två år sen (samtidigt och från samma arbetsgivare) så slog vi till när tillfället kom i somras. Vi har inte ångrat oss hittills. Skulle möjligen vara det faktum att katten flyttade in hos oss helt oplanerat för några år sen. Dom går inte heelt bra ihop, katten och hunden.
Men fortsätt planera Meriona! En dag blir det verklighet och det ÄR kul med hund!- Och skaffa inte en s.k. "råtthund", dvs en som gillar att jaga råttor smile.gif

Haha, nä det är INTE nån risk, råttisar kommer jag nog att ha till döddagar. biggrin.gif Man ska inte fresta ett husdjur med ett annat....
Anma
CITAT (Bee @ 19-02-2012, 19:12) *
Vi varken har eller vill ha samma situation man har i USA när det gäller hundar. Tackom och lovom.
Och det där med "lugnet". Jag tänker på , vad hette han, hm hm Ekman som i en film (om att sluta röka iofs!) sa att summan av lasterna är konstant. I ett sånt tänk vore en kastration förskräcklig fear.gif

Nej det kanske vi inte vill, som sagt, jag vet inte särksilt mycket om situationen för hundar i USA men jag tror inte att alla hundar har det som de i Cesars program over there.
Jag vet i alla fall att min kastrerade hane inte har någon hanhundsilska i sig. Han skäller hejvilt på hundar oavsett kön och blir kompis med alla när han får chansen. Medan min tik kan vara en riktig bitch mot andra tikar men går bra ihop med alla hanar. Fast det där är också en sanning med modifikation. De gånger hon velat slåss med tikar har jag satt p för det och då har hon vänt och velat bli kompis istället. De gånger hon velat slåss har varit runt löp...
Att jag kastrerade min hane var för att jag har tik i huset också. Han ska inte behöva lida under hennes löp. Och nu är det bara under de värsta höglöpsdagarna han visar intresse istället för att stressa ihjäl sig i veckor.
herkules
CITAT (Gita @ 19-02-2012, 19:07) *
Jag har haft tre hundar, olika raser men alla hanar (med om man nu kan säga så om hundar, helt olika personligheter). Tanken på att kastrera någon av dem har aldrig fallit mig in, det skulle ha känts som om jag skulle stympa dem även mentalt.
Gita

sentimentalt trams! hundslagsmål och idiotparningar skulle reduceras till nästan intet.

CITAT (*Stintan* @ 19-02-2012, 19:06) *
Nu är ju inte kastrering inte alltid utan biverkningar och av den anledningen är jag lite ambivalent i frågan. Det vore också lite konstigt om det vore kastreringstvång.

helt rätt, det finns nackdelar med kastration men min åsikt är att fördelarna överväger.
Anki på Öland
CITAT (herkules @ 19-02-2012, 20:22) *
........helt rätt, det finns nackdelar med kastration men min åsikt är att fördelarna överväger.

En väldigt vanlig nackdel är urinläckage och det är definitivt inte trevligt, varken för hund eller familjen.
Gita
CITAT (herkules @ 19-02-2012, 20:22) *
sentimentalt trams! hundslagsmål och idiotparningar skulle reduceras till nästan intet.
helt rätt, det finns nackdelar med kastration men min åsikt är att fördelarna överväger.

Om man nu vill ha en menlös varelse helt utan eget driv, varför inte skaffa en leksakshund istället? För mig är det en självklarhet att inte stympa en frisk, normal hund.
För övrigt, tänk så många fall av kvinnomisshandel vi skulle slippa om vi kastrerade alla män som var det minsta våldsbenägna.
Gita
Meriona
CITAT (Gita @ 19-02-2012, 21:09) *
Om man nu vill ha en menlös varelse helt utan eget driv, varför inte skaffa en leksakshund istället? För mig är det en självklarhet att inte stympa en frisk, normal hund.
För övrigt, tänk så många fall av kvinnomisshandel vi skulle slippa om vi kastrerade alla män som var det minsta våldsbenägna.
Gita

Ja gärna det! tummenupp.gif
Bee
CITAT (Gita @ 19-02-2012, 21:09) *
Gita

Mycket bra uttryckt. Båda delarna (särskilt det senare!)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon