Full version: Japansk flickpop
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Gossen Ruda
Man kan nog fylla en hel tråd med detta, jag gör en chansning. biggrin.gif Malcolm ledde in mig i denna avlägsna värld med denna video: http://www.youtube.com/watch?v=Elb1ceVVj2E

Sen kontrade jag med denna: http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=PjgyH3lVI18 Tempot är närmast hysteriskt.

Detta AKB48 är inte en popgrupp som vi kallar det utan mer en teaterensemble med sång och dans på schemat om jag fattat det rätt. Man kan läsa mer här: http://www.generasia.com/wiki/AKB48 Från början var man 48 flickor i tre grupper men nu är det 59 st. Medlemmarna kommer och går men gruppen består, de flesta slutar som "Graduate". Vad det är för examen framgår inte, förmodligen lite överdrivet. Titeln på bubblarna och ersättarna som vill in, Kenkyûsei, brukar mest användas om forskarstuderande och doktorander. biggrin.gif Det tycks dock inte vara några problem med rekryteringen, över 10000 sökande till några få platser. Även om vi kanske tittar snett på företeelsen, flickorna skall mest vara söta även om dans och sång också ingår, så är det förmodligen världens chans att komma fram i rampljuset vilket inte många skolflickor i Japan kan förvänta sig. Japan och Sverige är två olika världar. Man drar dock in pengar i massor, förra året sålde man CD och DVD mm för 200 miljoner USD enbart på hemmamarknaden. Japan har väl över 100 miljoner innevånare så det finns en marknad. Hoppas flickorna också får del i vinsten.

Det finns en hel del på nätet att läsa om man är intresserad, jag har även skaffat lite mer info. Om vi tar den första videon med fyren så kan man läsa om den här: http://en.wikipedia.org/wiki/Aitakatta och här http://supermerlion.com/aitakatta/ Aitakatta betyder fö ungefär "Jag ville möta dig". SMS:et som får flickorna att rusa iväg betyder "Han är på stationen och ska åka i väg" vilket är ungefär temat i sången.

Tar vi den senare videon så heter den sången "Kimi no koto ga suki dakara" vilket kan översättas med "Därför jag älskar dig", fast på avstånd. Det handlar alltså föga förvånande mest om tonårskärlek. Kärlek som inte flickorna heller får uppleva, en som blev fotograferad tillsammans med en pojke fick sparken. Jag får lite vibbar av det gamla Geischa-samhället.

Vad som är lite förvånande för oss är uppgifterna om medlemmarna. Vi kan ta en av de framträdande i den sista videon, hon som snurrar först och sen är i närbild först, Takajo Aki. http://stage48.net/wiki/index.php?title=Takajo_Aki Blodgrupp och alla mått är tydligen viktigt i Japan. biggrin.gif Ordet är fritt.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 22-02-2012, 20:48) *
Sen kontrade jag med denna: http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=PjgyH3lVI18 Tempot är närmast hysteriskt.

Hysteriskt tempo? Du kanske börjar bli gammal trots allt wink.gif
gnon49
Japan ja. Ett land där öst o väst blandats till en mix som är svår att förstå. Men charmigt är det på något sätt. Dygd o lättsinne hand i hand på något sätt.
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 22-02-2012, 21:04) *
Hysteriskt tempo? Du kanske börjar bli gammal trots allt wink.gif

Japp, 40 år äldre än Takajo Aki. laugh.gif

CITAT (gnon49 @ 22-02-2012, 21:04) *
Japan ja. Ett land där öst o väst blandats till en mix som är svår att förstå. Men charmigt är det på något sätt. Dygd o lättsinne hand i hand på något sätt.

Jo. Kjollängden är kort, men samtidigt gör man allt för att undvika visa mer. På den senare videon har alla tjejer nån svart underkjol som skymtar fram ibland. Jag läste i ett Mangamagasin att det tom skulle vara olagligt att försöka kika under kjolen på flickorna för trosåskådning i trappor och liknande.
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 22-02-2012, 20:48) *

Det där var väl inget hysteriskt tempo giggle.gif Jag tycker att det låter som dom snott en tysk 60-talslåt.
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 22-02-2012, 21:24) *
Det där var väl inget hysteriskt tempo giggle.gif Jag tycker att det låter som dom snott en tysk 60-talslåt.

Fattar ni inte att jag skrivit så för att få folk nyfikna? laugh.gif Fast håll med om att det inte är balladtempo.
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 22-02-2012, 21:40) *
Fattar ni inte att jag skrivit så för att få folk nyfikna? laugh.gif Fast håll med om att det inte är balladtempo.

Undrar de jag giggle.gif
Gossen Ruda
Kollade upp en sak nu, det stod att Takajo Aki har en äldre syster som är "gravure idol". Här kommer en länk till den yrkesgruppen, sicken familj. biggrin.gif http://sv.wikipedia.org/wiki/Gravyridol
*Stintan*
Lite gubbsjuksvarning här tror jag rotfl.gif
malcolm
Jag känner ingen sexuell attraktion av att se AKB48:s videos, snarare det man känner inför att se sin söta dotters uppenbarelse. Visst kan man tycka att tjejerna utnyttjas kommersiellt men det är ett faktum i artistbranschen som vi får leva med och förhoppningsvis kommer det att gå bra för flickorna även efter AKB448. Läste någonstans att medlemstalet faktiskt är 92 personer och publiken består till 95% av män och killar vilket är föga förvånande.
malcolm
Jag hade aldrig hört talas om gruppen/fenomenet för två veckor sedan utan fann dem av en slump när jag spånade vidare på en finsk evighetslåt som Huggorm länkade till i en YouTube-tråd och på den vägen är det. Lyssnar och ser på AKB48 varje dag och många av låtarna fortsätter att snurra i huvudet även när jag stängt av men detta är min favorit så här långt.

http://www.youtube.com/watch?v=oEYWTrACFDE
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (*Stintan* @ 22-02-2012, 22:37) *

Inte bara lite tror jag.....
Gossen Ruda
CITAT (malcolm @ 22-02-2012, 23:32) *
Jag hade aldrig hört talas om gruppen/fenomenet för två veckor sedan utan fann dem av en slump när jag spånade vidare på en finsk evighetslåt som Huggorm länkade till i en YouTube-tråd och på den vägen är det. Lyssnar och ser på AKB48 varje dag och många av låtarna fortsätter att snurra i huvudet även när jag stängt av men detta är min favorit så här långt.

Den ligger också som favorit nu. biggrin.gif Jo, mycket kan sägas om denna underhållning men jag tittar hellre på AKB48 än på schlagerspekteklet som kan sägas vara Sveriges mesta underhållning nu. Gubbsjuk eller ej men här får man show, god musik och vackra ben. Det är dock inte så sexistiskt som i Sverige trots all nakenhet. Flickorna valsar inte runt i pressen i div skandalreportage, de skall vara ouppnåeliga men ändå där.
Gossen Ruda
Fy på dig Malcolm, Heavy Rotation fastnar i skallen. Kanske är det meningen? biggrin.gif Tyvärr får man nog nöja sig med att kolla på YouTube, jag var inne på Ginza och de hade inget alls av gruppen.
sqrulan
...........

*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 23-02-2012, 11:47) *
Fy på dig Malcolm, Heavy Rotation fastnar i skallen. Kanske är det meningen? biggrin.gif Tyvärr får man nog nöja sig med att kolla på YouTube, jag var inne på Ginza och de hade inget alls av gruppen.

Skulle det fastnat i skallen om du inte sett dom på youtube utan på bara på radio?
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 23-02-2012, 12:07) *
Skulle det fastnat i skallen om du inte sett dom på youtube utan på bara på radio?

Hypotetisk fråga men förmodligen, musiken sitter där perfekt. Jag skulle gärna köpa någon CD även om en DVD sitter bättre. Man blir glad av sångarglädjen.
Azur
CITAT (*Stintan* @ 22-02-2012, 22:37) *

Det är ingen slump att flickgrupperna uppträder i skoluniformer och låtsas vara mentalt ungefär fem år gamla i intervjuer.

Det var det jag menade när jag sa att jag tyckte japansk flickpop är söt i små doser men ger en dålig smak i munnen.

Det gäller för övrigt inte alls bara flickpopen, gubbsjuka och unkna könsroller är den röda tråden i japansk populärkultur.
Gossen Ruda
En orsak till att män i alla åldrar och i de flesta kulturer har en beundran av spontana unga kvinnor är kanske att kvinnor med stigande ålder utvecklar tråkighet, inskränkthet och jagvetbästsyndrom? rolleyes.gif

Tillägg: inlägget redigerat pga olyckligt ordval.
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 23-02-2012, 13:44) *
En orsak till att män i alla åldrar och i de flesta kulturer har en dragning till spontana småflickor är kanske att kvinnor med stigande ålder utvecklar tråkighet, inskränkthet och jagvetbästsyndrom? rolleyes.gif

Det där var då de mest grova generaliseringar jag hört på länge. Gudskelov har nog de flesta män inte dragning till småflickor. Ber om ursäkt men för mig låter ditt uttalande mest som pedofili och kvinnoförakt.

Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 23-02-2012, 14:01) *
Det där var då de mest grova generaliseringar jag hört på länge. Gudskelov har nog de flesta män inte dragning till småflickor. Ber om ursäkt men för mig låter ditt uttalande mest som pedofili och kvinnoförakt.

Småflickor kanske var lite fel, jag ändrar mig till unga kvinnor. Dragning till beundran. Känns det bättre nu? Skulle du fö kunna tänka dig att hoppa upp på scenen och dansa omkring som flickorna gör? För mig är det helt otänkbart, det skulle bara resultera i ambulansfärd.
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 23-02-2012, 14:11) *
Småflickor kanske var lite fel, jag ändrar mig till unga kvinnor. Dragning till beundran. Känns det bättre nu? Skulle du fö kunna tänka dig att hoppa upp på scenen och dansa omkring som flickorna gör? För mig är det helt otänkbart, det skulle bara resultera i ambulansfärd.

Något lite bättre kanske, ska fundera på det.

Hahahaha undrar hur många visningar det skulle bli om man la in ett klipp på youtube biggrin.gif det skulle bergis bli bortcensurerat. Nä ambulansfärd ligger nog närmast till hands.
CITAT (Gossen Ruda @ 23-02-2012, 13:44) *
En orsak till att män i alla åldrar och i de flesta kulturer har en dragning till spontana småflickor är kanske att kvinnor med stigande ålder utvecklar tråkighet, inskränkthet och jagvetbästsyndrom? rolleyes.gif

Inte alla män har en dragning till småflickor, tack och lov. Om du har det så får det stå för dig och det är förfärligt
malcolm
Jag förstod att pratet om gubbsjuka skulle dyka upp på forumet så fort jag nämnde AKB48 första gången här på sajten, kvinnor verkar ha en aversion mot allt som är yngre och vackrare än de själva. Det spelar ingen roll hur mycket jag och Ruda säger att vi beundrar tjejernas talang och att vi inte har någon sexuell attraktion tillo dem så skall vi ändå sågas jäms med fotknölarna vilket jag tar illa vid mig av. Nu är det inte bara dessa japanska tjejer det handlar om utan även andra som inte passar somliga, Pernilla Månsson-Colt i trädgårdsfredag och Anne Lundberg kallas tramsiga av somliga trots att de inte är några ungdomar men upplevs som ett hot ändå eftersom de behållit mycket av sin skönhet trots ålder och är lite skämtsamt busiga. Ren och skär avundsjuka kallas det visst.
Gossen Ruda
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 23-02-2012, 15:21) *
Inte alla män har en dragning till småflickor, tack och lov. Om du har det så får det stå för dig och det är förfärligt

Du kanske skulle läsa mitt svar till Stintan? Jag ville inte ändra i efterhand i inlägget men jag får nog göra det.
malcolm
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 23-02-2012, 15:21) *

Nu får du väl ändå ge dig!
Gossen Ruda
CITAT (Azur @ 23-02-2012, 13:16) *
Det är ingen slump att flickgrupperna uppträder i skoluniformer och låtsas vara mentalt ungefär fem år gamla i intervjuer.

Det var det jag menade när jag sa att jag tyckte japansk flickpop är söt i små doser men ger en dålig smak i munnen.

Det gäller för övrigt inte alls bara flickpopen, gubbsjuka och unkna könsroller är den röda tråden i japansk populärkultur.

Jag visste faktiskt inte att du hade så god kunskap om Japan och dess seder. Då hade jag kunnat fråga dig direkt och inte behöva gå till ett annat forum där admin är gift med en japanska och det dessutom finns en medlem med god kunskap om Japan och japanska. Men jag tror jag har fått mer neutral info därifrån. Fast skoluniform? Jo, i Aitakatta har flickorna skoluniform med kavaj, slips och svart kjol men inte i senare produktioner. Med tanke på att genomsnittsåldern ligger runt 20 hade det nog sett märkligt ut.
malcolm

Det gör avundsjuka också.
*Stintan*
CITAT (malcolm @ 23-02-2012, 15:39) *
Jag förstod att pratet om gubbsjuka skulle dyka upp på forumet så fort jag nämnde AKB48 första gången här på sajten, kvinnor verkar ha en aversion mot allt som är yngre och vackrare än de själva. Det spelar ingen roll hur mycket jag och Ruda säger att vi beundrar tjejernas talang och att vi inte har någon sexuell attraktion tillo dem så skall vi ändå sågas jäms med fotknölarna vilket jag tar illa vid mig av. Nu är det inte bara dessa japanska tjejer det handlar om utan även andra som inte passar somliga, Pernilla Månsson-Colt i trädgårdsfredag och Anne Lundberg kallas tramsiga av somliga trots att de inte är några ungdomar men upplevs som ett hot ändå eftersom de behållit mycket av sin skönhet trots ålder och är lite skämtsamt busiga. Ren och skär avundsjuka kallas det visst.

Vad skulle du själv säga om gubbar närmar 60 satt o dreglade framför din dotter när hon var yngre? Tror inte en enda kvinna skulle få för sig att känna hot eller avundsjuka av den anledning du nämner. Att jag skrev gubbsjuka beror enbart på hur Ruda skrivit i sina inlägg och länken om Gravyridol, dessutom var det menat som ett skämt men du kanske inte noterade smileysen. Ruda insåg faktiskt att han uttalade sig på ett sätt som lätt kunde associeras till det jag skrev senare.

Av omtanke med unga utsatta tjejer reagerar jag när jag läser sånt och det finns ju ingen anledning för dig att ta illa upp för det jag och Ruda diskuterade.
malcolm

Så du kan japanska då, imponerande. Jag har ännu inte hittat någon intervju på engelska eller annat begripligt språk trots att jag har letat men du kanske kan tipsa mig om var jag kan finna en sådan.

CITAT (*Stintan* @ 23-02-2012, 16:14) *
Vad skulle du själv säga om gubbar närmar 60 satt o dreglade framför din dotter när hon var yngre?

Jag skulle inte ha något emot om mina döttrar som fö. har den rätta åldern hade talag nog för att vara med i en popgrupp liknande AKB48. Här dreglas inte heller även om tjejerna är söta.
Gossen Ruda
Jag tror inte NÅGON man dreglar när man ser någon man gillar, ung eller gammal. Överdrifter är inget att hålla på med.
CITAT (malcolm @ 23-02-2012, 15:47) *
Nu får du väl ändå ge dig!

Har du inte läst Rudas inlägg? Där han säger att alla män har en dragning till småflickor??? Tycker du det låter trevligt? Inte jag i alla fall
caprifol
CITAT (malcolm @ 23-02-2012, 15:39) *

Näää Malcolm - nu känner jag mig orättvist påhoppad! Nog måste man väl få tycka att en programledare är tramsig fast hon är vacker, utan att bli betraktad som avundsjuk?! Jag kommenterade inte hennes utseende åt något håll utan t o m preciserade vad jag inte gillar - att hon bryter in och tramsar till det oavsett vem som pratar. Det var definitivt hennes jobb som programledare som jag kommenterade. (Jag gissar nämligen att det är mig du menar). Vi har många bra kvinnliga programledare och många dåliga manliga, men nu var det just programmet Antikrundan som diskuterades.
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 23-02-2012, 16:22) *
Jag tror inte NÅGON man dreglar när man ser någon man gillar, ung eller gammal. Överdrifter är inget att hålla på med.

Överdriver gör vi nog alla ibland men jag är ganska övertygad om att du förstod vad jag menade.
Azur
CITAT (Gossen Ruda @ 23-02-2012, 15:56) *
Jag visste faktiskt inte att du hade så god kunskap om Japan och dess seder.

Det är svårt att missa att det japanska kvinnoidealet är en fnittrande lätt efterbliven trettonåring, och låtsas inte som att du inte märkt det själv.

Jag har faktiskt funderat hur det kommer sig att västliga feminister helt missat all "fan service" och bisarra könsroller i japansk mainstream manga/anime riktad till barn & ungdom (exv Pokemon och Neon Genesis Evangelion), även om för all del det värsta klipps bort när de exporteras till väst.

För all del lyssna på musiken om du gillar den; själv klarar jag inte att skilja musiken från resten av produkten, som jag finner beklämmande.
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 23-02-2012, 16:43) *
Överdriver gör vi nog alla ibland men jag är ganska övertygad om att du förstod vad jag menade.

Jo, men vi bör nog försöka minska ner det. Mina mungipor är fö helt torra och det händer inget nedanför naveln heller.

Jag har fö via det andra forumet fått reda på en sak som förbryllade mig lite. I Japan gör man en del saker på annat sätt än vi. När man använder japanska tecken skriver man i kolumner uppifrån och ner och dessutom från höger till vänster. Även boksidor läses bakifrån. Facktexter skrivs dock ofta som vi gör. Namn skrivs med efternamnet först. Så Tokajo Aki jag har nämnt tidigare heter Aki i förnamn.
malcolm
Hur gammal får man vara för att gilla AKB48 och är av manligt kön? Skall vi som är runt 60 begränsa oss till Lill-Babs och Lill Lindfors kanske...
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 23-02-2012, 16:52) *
Jo, men vi bör nog försöka minska ner det. Mina mungipor är fö helt torra och det händer inget nedanför naveln heller.

Jag har fö via det andra forumet fått reda på en sak som förbryllade mig lite. I Japan gör man en del saker på annat sätt än vi. När man använder japanska tecken skriver man i kolumner uppifrån och ner och dessutom från höger till vänster. Även boksidor läses bakifrån. Facktexter skrivs dock ofta som vi gör. Namn skrivs med efternamnet först. Så Tokajo Aki jag har nämnt tidigare heter Aki i förnamn.

Det förvånar mig mycket att du inte visst det.
malcolm
CITAT (caprifol @ 23-02-2012, 16:28) *
(Jag gissar nämligen att det är mig du menar). .

Nej, det var inte specifikt dig jag menade.

CITAT (Azur @ 23-02-2012, 16:52) *
Det är svårt att missa att det japanska kvinnoidealet är en fnittrande lätt efterbliven trettonåring, och låtsas inte som att du inte märkt det själv.

Jag har faktiskt funderat hur det kommer sig att västliga feminister helt missat all "fan service" och bisarra könsroller i japansk mainstream manga/anime riktad till barn & ungdom (exv Pokemon och Neon Genesis Evangelion), även om för all del det värsta klipps bort när de exporteras till väst.

För all del lyssna på musiken om du gillar den; själv klarar jag inte att skilja musiken från resten av produkten, som jag finner beklämmande.

Jag vägrade Pokemon och Tamagochi (stavas det så) när mina barn växte upp och köpte ingen av dessa produkter till dem men nu var det intervjuer med AKB48 det handlade om.

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 23-02-2012, 16:26) *
Har du inte läst Rudas inlägg? Där han säger att alla män har en dragning till småflickor??? Tycker du det låter trevligt? Inte jag i alla fall

Medlemmarna i AKB48 är väl knappast några småflickor och Rudas ordval var olyckligt men det är väl lika bra att hugga där det går.
Gossen Ruda
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 23-02-2012, 16:26) *

Hoppas du nu har läst mitt tillägg. Jag uttryckte mig lite felaktigt.
*Stintan*
CITAT (malcolm @ 23-02-2012, 16:20) *
Jag skulle inte ha något emot om mina döttrar som fö. har den rätta åldern hade talag nog för att vara med i en popgrupp liknande AKB48. Här dreglas inte heller även om tjejerna är söta.

Det var inte det jag frågade om och dessutom skrev jag "när hon var yngre".

"Hur gammal får man vara för att gilla AKB48 och är av manligt kön? Skall vi som är runt 60 begränsa oss till Lill-Babs och Lill Lindfors kanske..."

Finns väl ingen ålder för det! Fortfarande har jag bara svarat på det Ruda skrivit och länkat till.

Vad gäller Pernilla Månsson-Colt och Anne Lundberg kan man väl tycka att dom är tramsiga utan att man är avundsjuk men jag kan inte påminna mig ha sagt det eftersom jag gillar båda. Förstår inte alls ditt resonemang att man skulle se någon som hot eller vara avundsjuk bara för att man inte gillar alla sidor av personen.
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 23-02-2012, 16:55) *
Det förvånar mig mycket att du inte visst det.

En del men inte allt. Nu vet alla som läst det. biggrin.gif
sommarhumla
Såg att gruppen finns på CDON: http://cdon.se/search?category=1769&q=...amp;x=0&y=0

malcolm
För att förhoppningsvis lätta upp stämningen lite bifogar jag en länk till ytterligare en låt/video men varnar samtidigt för korta kjolar och skolmiljö. giggle.gif

http://www.youtube.com/watch?v=pKQlKygAMrg...screen&NR=1
Huggorm
CITAT (malcolm @ 22-02-2012, 23:32) *

Det som slår mig när jag hör den låten är hur amerikanskt det låter. Det är inte som förr när man omedelbart hörde när musik var från Asien...
Gossen Ruda
CITAT (sommarhumla @ 23-02-2012, 17:16) *

Jah, där jag inte handlat än. Kanske dags?
sommarhumla
CITAT (Gossen Ruda @ 23-02-2012, 17:30) *
Jah, där jag inte handlat än. Kanske dags?

Ja, det tycker jag smile.gif

Härliga tjejer och härlig musik, så tack till dig och Malcolm som introducerade dem...för nu är jag nog fast jag med... smile.gif
malcolm
Tack för det inlägget! thanks.gif
malcolm
CITAT (Huggorm @ 23-02-2012, 17:24) *
Det som slår mig när jag hör den låten är hur amerikanskt det låter. Det är inte som förr när man omedelbart hörde när musik var från Asien...

Musik har väl tenderat att bli ganska utslätad och låter ungefär likadant världen över numera men det jag uppskattar med AKB48 är att man slipper får ett epileptiskt anfall av att se deras videos. Kameran hålls kvar tiiräckligt länge för att man skall hinna med att uppfatta vad som visas vilket inte görs i västerländska videos om man tittar tex. på Vh1 eller MTV.
Gossen Ruda
CITAT (malcolm @ 23-02-2012, 18:51) *
Musik har väl tenderat att bli ganska utslätad och låter ungefär likadant världen över numera men det jag uppskattar med AKB48 är att man slipper får ett epileptiskt anfall av att se deras videos. Kameran hålls kvar tiiräckligt länge för att man skall hinna med att uppfatta vad som visas vilket inte görs i västerländska videos om man tittar tex. på Vh1 eller MTV.

Fast jag tycker man kan ännu längre klipp. 5 sek minimum och upp mot 10.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon