|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
CITAT (Gossen Ruda @ 04-05-2012, 17:03)  Det var ganska manipulerande foton som inte var tagna på samma villkor. De mejkade bilderna då menar du eller? Här är lite västerländska kändisar som jämförelse.
CITAT (Anma @ 04-05-2012, 17:21)  De mejkade bilderna då menar du eller? Här är lite västerländska kändisar som jämförelse. Åh nej! Säg inte att hela världen är full av alldeles vanliga människor!!
Gossen Ruda
04-05-2012, 16:59
CITAT (Cacki @ 04-05-2012, 17:12)  Nämen...blemmor och märken i ansiktena som alla andra!  "Illusionen som sprack??" Tur i alla fall att man satt upp svartmarkerade skyddsräcken runt brunnarna, Rudan.  Fast räcker de där tunna fransarna? Det kanske mer blir en snubbeleffekt.  CITAT (Anma @ 04-05-2012, 17:21)  De mejkade bilderna då menar du eller? Här är lite västerländska kändisar som jämförelse. Nja, jag menar att en del av de omejkade bilderna såg ut att vara tagna dagen efter en brakfest medans de mejkade visade en pigg person. Ingen riktig jämförelse.
CITAT (Cacki @ 04-05-2012, 17:56)  Åh nej! Säg inte att hela världen är full av alldeles vanliga människor!! Jo, det är faktiskt sant!  CITAT (Gossen Ruda @ 04-05-2012, 17:59)  Fast räcker de där tunna fransarna? Det kanske mer blir en snubbeleffekt.  Nja, jag menar att en del av de omejkade bilderna såg ut att vara tagna dagen efter en brakfest medans de mejkade visade en pigg person. Ingen riktig jämförelse. Jaha, du menar så. Men jag tror att du har fel.
Gossen Ruda
05-05-2012, 12:38
Psst Anma. På tal om den outtalade frågan i inlägg nr 440 sist på förra sidan?
malcolm
05-05-2012, 13:11
Här kommer en hel radda låtar på rad, värr prtar de en massa någonstans mitt på men det går ju att spola förbi. Just nu är jag hemma på permis, skönt att ha större skärm men jag orkar inte tillbringa några längre stunder vid datorn för det. Oooops, glömde länken. http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=9w...ature=endscreen
CITAT (Gossen Ruda @ 05-05-2012, 13:38)  Psst Anma. På tal om den outtalade frågan i inlägg nr 440 sist på förra sidan?  Så fort de börjar sjunga blir det bara trallvänligt trams tycker jag. En riktigt raspig mansröst eller djup kvinnoröst och en helt annan melodi på sången så... kanske. Förresten, gör om hela låten.
Huggorm
05-05-2012, 14:22
CITAT (Anma @ 04-05-2012, 16:49)  Här ser man lite hur flickorna i AKB kan tänkas se ut utan sminket. En del bilder är ju uppenbart photoshoppade
Gossen Ruda
05-05-2012, 15:23
CITAT (Anma @ 05-05-2012, 15:04)  Så fort de börjar sjunga blir det bara trallvänligt trams tycker jag. En riktigt raspig mansröst eller djup kvinnoröst och en helt annan melodi på sången så... kanske. Förresten, gör om hela låten.  Du är omöjlig.
heinrich_stubel
05-05-2012, 22:37
CITAT (Gossen Ruda @ 04-05-2012, 09:57)  Jo, och det utan en massa spackel. Fast lite makeup har man kostat på sig även om jag inte är någon expert på den saken. Annars är det alltid drunkningsrisk i orientalernas svarta brunnar till ögon, speciellt kvinnornas. Japaner har inte (det som vanligen avses när man pratar om) orientaliska ögon, snarare tvärt om. Östasiater har ju överalg ganska små ögon, och "stora svarta brunnar till ögon" tänker man säga arabiska/persiska ögon etc.
malcolm
06-05-2012, 01:09
Gossen Ruda
06-05-2012, 08:26
Dags att vakna, kanske till Tadaima in love? http://www.youtube.com/watch?v=n04LjsZd9w4 Kanske inte ett musikaliskt toppstycke men man vaknar. En tidig låt, tror den är från 2008 eller något sådant. Fast den här inspelningen är drygt ett år.
malcolm
06-05-2012, 11:01
Tre härliga AKB48-låtar i en och samma länk, vad kan man mer begära. http://www.youtube.com/watch?NR=1&feat...p;v=089Dpi7_6cI
Gossen Ruda
06-05-2012, 12:29
malcolm
06-05-2012, 13:33
Anma och cacki lär sitta som klistrade,
CITAT (Gossen Ruda @ 05-05-2012, 16:23)  Du är omöjlig.  Eller så är det du som är omöjlig.
Gossen Ruda
06-05-2012, 15:58
CITAT (Anma @ 06-05-2012, 15:23)  Eller så är det du som är omöjlig.  "Öst är öst och väst är väst och aldrig mötas de två".  Fast då har man aldrig passerat datumlinjen.
malcolm
06-05-2012, 16:33
malcolm
06-05-2012, 22:32
CITAT (Gossen Ruda @ 06-05-2012, 13:29)  Nu har jag lyssnat igenom alla två timmarna i ett sträck och det var inga svårigheter mer än att hörlurarna skavde lite mot slutet, undrar hur tjejerna orkar...
Gossen Ruda
07-05-2012, 07:00
CITAT (malcolm @ 06-05-2012, 23:32)  Nu har jag lyssnat igenom alla två timmarna i ett sträck och det var inga svårigheter mer än att hörlurarna skavde lite mot slutet, undrar hur tjejerna orkar... Jag var också nyfiken på konserten och hade på datorn hela kvällen. Halt ok men kanske lite för mycket prat och för lite musik. Synd man inte kan japanska.  Det står Team A i rubriken men det här var en blandning av teamen. Mariko saknades exempelvis och Itano från K fanns med. Roligt att Aki hade en mer framtädande roll, jag tycker hon är mer undanskuffad i de vanliga videorna.
malcolm
07-05-2012, 08:35
Antagligen har de lagt in de där pratpauseran för att tjejerna skall få hämta andan lite, jag saknade också Mariko men hon kanske var på andra uppdrag, hon är ju som sagt fotomodell också och har en egen TV-show. Duktig flicka det där.
Gossen Ruda
07-05-2012, 16:48
CITAT (malcolm @ 07-05-2012, 09:35)  Antagligen har de lagt in de där pratpauseran för att tjejerna skall få hämta andan lite, jag saknade också Mariko men hon kanske var på andra uppdrag, hon är ju som sagt fotomodell också och har en egen TV-show. Duktig flicka det där.  Jo, ett jäkla klickande blir det. http://www.youtube.com/watch?v=C6m_J7tff1E
malcolm
07-05-2012, 17:36
Utseendet har hon med sig, det kan ingen ta ifrån henne men de har de andra tjejerna också fast kanske inte riktigt på samma sätt. Mariko drar till sig blickarna även i en större grupp och hon var den första jag lärde mig känna igen.
malcolm
07-05-2012, 22:09
Lyssnade igenom hela konserten en gång till ikväll men spolade förbi pratet, sedan får jag erkänna att jag även tog en fikapaus någonstans mitt i, fast jag tryckte på paus så jag inte missade något. Jag har långt ifrån tröttnat på AKB, snarare tvärtom, de är min favoritgrupp nr. 1 och jag skulle vilja ha den aktuella konserten på DVD fast utan prat och kanske kan sonen hjälpa mig med det. Det slog mig att tjejerna har vuxit tiil sig en del jämfört med de första videosarna jag hittade, babyhullet i deras ansikten är borta och de har fått ett mer vuxet utseende. Inte för att det gör något för de är minst lika söta och vackra fortfarande och musiken talar för sig självt som vi sagt tidigare. Trodde det skulle vara tråkigt att se två timmars scenframträdande men icke, det kändes fräscht hela tidenen. Upptäckte också ikväll att jag blivit mer kompis med den här datorn och kan skriva nästan lika fort på den som den ordinharei fast jag saknar den numeriska delen längst till höger.
Gossen Ruda
08-05-2012, 07:45
Man kanske skulle starta dagen med en "Christmas rose of summer" när vi nu talar om Mariko? http://www.youtube.com/watch?v=rTTsn4jv-EQ Hon passar på en pidestal även med sällskap. Edit: Tyckte jag kände igen den, den finns även i den ovannämnda konserten vid 52:31, dock givetvis utan Mariko. Hmmm, japaner tycks gilla saker som går att höja och sänka. http://www.youtube.com/watch?v=NIL2IddYXIg
Gossen Ruda
08-05-2012, 19:56
Måste nog tillstå att den här Midsommarjulrosen ovan slog an ett antal strängar hos mig. Jag har dålig motståndskraft mot harmoniska melodislingor där orden liksom bara rullar fram. Finns sånt hos Paul Simon också. Jag har också svag motståndskraft mot Mariko Shinoda.  Mycket bättre än skrovliga hesa whiskey-röster. Det är lite frustrerande att man skriver titeln mm på kanji och sen är lyriken ordnad i romaji. Lyckligtvis har jag kontakter så titeln på 真夏のクリスマスローズ blir på romaji Manatsu no KURISUMASU ROOZU. Då är det lätt att hitta hit: http://stage48.net/studio48/manatsunochristmasrose.html Lite Odla-stuk på den texten.  En egenhet man har att ofta sjunger man en avkortad text, så även här. Efter shiranai mitai ungefär på mitten hoppar man ner till setsunai KARISUMASU ROOZU. Om någon nu vill sjunga med.  Noterbart är att man har lånat in engelskans rose och skapat ett eget ord roozu, mycket vanligt i japanskan. PS. Det är tillåtet att kommentera musiken bara ni håller er inom synhåll från Japan. DS.
heinrich_stubel
08-05-2012, 20:06
CITAT (Gossen Ruda @ 08-05-2012, 20:56)  PS. Det är tillåtet att kommentera musiken bara ni håller er inom synhåll från Japan. DS. Du bestämmer inte vad som är tillåtet eller inte, det gjorde du iof när du skapade tråden, skrev förstainlägg etc. Du verkar tro att du på något sätt äger tråden för att du skapade den, vilket du inte gör.
malcolm
08-05-2012, 20:58
CITAT (Gossen Ruda @ 08-05-2012, 20:56)  Noterbart är att man har lånat in engelskans rose och skapat ett eget ord roozu, mycket vanligt i japanskan. Jag såg en dokumentär om den japanska ungdomsarbetslösheten på TV häromkvällen och där talades det om freebe som är ett sammansatt ord av engelskans free och tyskans arbeit och syftar på de gamla tidernas sätt att vara livstidsanställd vid det företag där man först fick jobb och sedan leva hela sitt liv med och för företaget, något som många unga börjar vända sig emot. Vad det gäller Mariko Shinoda så är hon bara bäst, så cool på något sätt och man lägger märke till henne utan att hon har några överdrivna choser. Tyckte jag inte höra en mygga pipa förresten...
heinrich_stubel
08-05-2012, 21:10
CITAT (malcolm @ 08-05-2012, 21:58)  Tyckte jag inte höra en mygga pipa förresten... Edit: var inget alls.
VitaFingrar
08-05-2012, 23:31
Hm, tycker musiken är rätt intetsägande, inget speciellt direkt.
Kjollängden är desto trevligare, japanskor har generellt otroligt vackra ben!
Gossen Ruda
09-05-2012, 06:29
CITAT (VitaFingrar @ 09-05-2012, 00:31)  Hm, tycker musiken är rätt intetsägande, inget speciellt direkt.
Kjollängden är desto trevligare, japanskor har generellt otroligt vackra ben! Musiken är för mig oftast som bomull i själen, den går in direkt och är mjuk och go. För min del anser jag att man med vissa undantag slutade skriva musik på 80-talet här i väst. Sen kom uppdelningen i olika oförenliga stilar, electro, rap, metal, punk, funk, runk och allt vad det heter. Även om j-popen går in i ena örat och ut genom det andra lämnar den kvar en känsla av välbehag. Jo, benen är fina. Andra änden är inte så dum heller, även delen emellan har sina behag. Jag har skrivit det förut, jag tycker dessa tjejer har fina figurer till skillnad från ungdomar i väst som är rätt så stabbiga överlag. Fetmaepedimien tycks inte ha nått Japan. Kanske beror det på att man äter mycket fisk och skaldjur. Suchi med ris och grönt te är säkert nyttigare än CocaCola och hamburgare. För att återgå till musiken är en barriär språket. Vi matas av musik mest på engelska men även en del svenska, dvs vi förstår vad man sjunger. Jag märker att jag får ut mer när jag hämtar hem texterna på romaji och översatta till engelska. Det blir mer förståeligt. Lite jobbigare än att att matas med det vanliga skvalet men det blir ett mervärde. Att musiken sen nästan alltid framförs tillsammans med dans blir en ytterligare dimension. När man sett och hört låtarna ett antal gånger räcker det oftast med bara musiken, dansen finns kvar i skallen. Edit: Glömde en sak. Det är nog ganska uppenbart att tjejerna har stor popularitet hos männen i Japan men det är inte allt. Jag har kollat lite och det verkar som de flesta uppladdarna av deras videor är kvinnor. Lite motsägelsefullt men därmed också ganska japanskt.
Gossen Ruda
09-05-2012, 07:17
Ramlade på en lite poppigare video. http://www.youtube.com/watch?v=KfVtq0Oesa8 Passa på i början, tjejernas entré är av det ovanligare slaget.  De har en massa olika faciliteter i Tokyo Dome City Hall
malcolm
09-05-2012, 15:18
Ja det var minst sagt enn annorlunda entre även om påföljande låt inte var mycket att hänga i julgranen, länge sedan man gjorde något riktigt fynd i den vägen nu.
Sedan vill jag göra en liten rättelse, man äter inte sushi med ris eftersom det är riset som är själva sushin.
Gossen Ruda
09-05-2012, 15:44
CITAT (malcolm @ 09-05-2012, 16:18)  Ja det var minst sagt enn annorlunda entre även om påföljande låt inte var mycket att hänga i julgranen, länge sedan man gjorde något riktigt fynd i den vägen nu.
Sedan vill jag göra en liten rättelse, man äter inte sushi med ris eftersom det är riset som är själva sushin. Nja, riset ingår väl i sushin tillsammans med exempelvis fisk. En smaksak.
Gossen Ruda
09-05-2012, 16:28
CITAT (malcolm @ 09-05-2012, 16:18)  Ja det var minst sagt enn annorlunda entre även om påföljande låt inte var mycket att hänga i julgranen, länge sedan man gjorde något riktigt fynd i den vägen nu. Vad 制服レジスタンス, Uniform resistance?, beträffar så kanske det inte blir så mycket till julgransplundringen men jag dömer inte ut den helt. Undrar vad Anma tycker?  Entréerna ja. Den första är väl skaplig, Moeno närmast får sig sen en rejäl flygtur. Tomomi kommer knappt över kanten.
heinrich_stubel
09-05-2012, 19:16
Så mycket vanföreställningar att jag int ens orkar kommentera allt just nu. Ett tips är iaf att googla på sushi, eftersom ni bevisligen fattat fel. Att sen utifrån musikvideor bedöma fetmaepidimin är ju bara  Att sitta och uttala sig om vad som är typiskt japansk med felaktiga påstenden flygandes ur munnen blir bara ironiskt...
Gossen Ruda
09-05-2012, 20:46
Tar upp tråden igen för lite funderingar om den tidigare länkade videon om Misommarens julros: http://www.youtube.com/watch?v=rTTsn4jv-EQ Intresset rör inte direkt musiken utan lokalen, som borde vara Tokyo Dome City Hall Enligt uppgift på Wiki skulle det få plats 3000 personer men hur stämmer det? Kollar man videon, säskilt vid 1:19, 1:40, 2:14, 2:45, och ser på publikhavet tycker jag att det är fler. Jag är visserligen ingen folkräknare men ändå. Annars tycker jag att det verkar vara en läcker plats att uppträda på. Att stå i mitten av alla åskådare på en upphöjd scen är nog något önskvärt för många. Inte för mig, jag är för blyg. Strålkastarna vid 2:14 och 2:45 får mig att tänka på en flygplats eller liknande. Ni vet väl att man kan flytta markören till valfri plats i uppspelningen? Bara att dra och hålla koll på sekundräknaren och ev kolla tumnaglarna. Nån som är bra på folkräkning?
Gossen Ruda
10-05-2012, 15:04
Har nu fått tag på titeln och lyriken på Plåtslagarverkstan med flygande entré ovan, alltså http://www.youtube.com/watch?v=KfVtq0Oesa8, Seifuku REJISUTANSU eller på svenska Uniformmotstånd. http://stage48.net/studio48/seifukuresistance.html En liten rebellisk historia över motstånd mot skoluniform och lätt hopplöshet över vad som händer efter skolan. Allt är inte gulligt hos AKB. Om nån undrar varför en del ord i texten står med versaler så är det så i japanskan beträffande engelska låneord.
malcolm
11-05-2012, 21:27
Skit också, jag ärfortfarande inskriven på Stora Sköndal men minlap top har lagt av så det har inte blivit något AKB på ett par dagar. Tror iof. sig inte att det är själva datorn som pajat utan nätadaptern men det är illa nog. Nu är jag dock hemma på permission så nu skall det diggas fram till söndag kväll då jeg åker tillbaka men på tisdag blir jag utskriven för gott. AKB48 betyder mycket för mig och jag mår bra av musiken och deras framträdanden.
Christa
12-05-2012, 10:39
CITAT (malcolm @ 09-05-2012, 16:18)  Ja det var minst sagt enn annorlunda entre även om påföljande låt inte var mycket att hänga i julgranen, länge sedan man gjorde något riktigt fynd i den vägen nu.
Sedan vill jag göra en liten rättelse, man äter inte sushi med ris eftersom det är riset som är själva sushin. Jag trodde inte de hade så mycket ris när dom åt sushi i japan som det är när man köper sushi här. Jag åt sushi en kväll och det var så mycket vitt ris (=snabba kolhydrater) så min kropp slog fullkomlig frivolt. Om det vore så mycket ris i Japanernas sushi så borde Japaner vara stora och tjocka men det är dom ju inte. Är det något som ätit sushi i Japan?
malcolm
12-05-2012, 12:33
Du är inne i fel tråd Chrsta
Gossen Ruda
12-05-2012, 12:42
Jag kan äta ris, mycket ris, utan att kroppen voltar men så bryr jag mig inte mycket. Näringsvärdet är inte mycket mer i ris än i potatis om jag läser rätt på mina paket i skafferiet. Hur mycket näring man får i sig beror inte bara på näringsmängden i födan utan också på hur mycket man äter. Förmodligen vräker inte japenerna i sig ris i olika former. För att återgå till popen så vet jag inte om fler har upptäckt att det så gott som helt saknas rim i texterna. Det förekommer rim även i japanskan men inte alls så mycket som i västerländska språk, japanskan lämpar sig helt enkelt inte för sånt. Något annat som saknas är bokstaven L, den blir till R istället. Lite lustigt om en japan skall ropa på någon som heter Lotta. Sånt kan roa även japaner.  Undrar om det inte är likadant i kinesiskan? R uttalas fö som en blandning av R och L och lite D. Allt enligt en person som är hemmastadd i Nippon.
malcolm
12-05-2012, 14:36
malcolm
12-05-2012, 21:43
malcolm
13-05-2012, 09:25
Gossen Ruda
13-05-2012, 20:59
Gossen Ruda
14-05-2012, 21:23
Lite lugnt här i tråden så jag passar på att lägga in en inskannad text från Bonniers Konversationslexikon från 1948. I en senare upplaga som heter Media familjelexikon från 1979 finns inte texten med. Undrar varför?   Fast handen på hjärtat, inte 17 är ögonen så snedställda?
Gossen Ruda
15-05-2012, 07:32
Lite mer trivia. Min svägerska hade en fråga till min japansktalande kontakt, nämligen vad suzuki betyder. Hon hade haft en arbetskamrat med det namnet. Frågan kom upp när vi pratade lite om Japan och j-popen, hennes brorsdotter har nämligen blivit Japanintresserad, klär sig gärna "kawaii" exempelvis men studerar även lite mer om språket och kulturen. Vill åka dit mm. Det är smittosamt.  Jag har dock inte pratat med henne om detta, så jag är oskyldig. Till frågan. Studerar man namnet lite och översätter själv hamnar man på abborre, fast ingen vill väl heta Abborre? Som vanligt är det frågan om mångtydigheten i uttalet av kanji-tecknen och den åtföljande transkribering till romaji. Det finns fö tre olika system för transkribering och detta tillsammans med Japans tre olika skriftspråk gör det vanskligt att översätta. Suzuki skrivet med katakana blir スズキ vilket kan översättas med havsabborre, men skrivet med kanji 鈴木 där 鈴 'suzu' betyder klocka, bjällra och 木 'ki' betyder trä(d). Lite bättre men förmodligen vill inte förare av olika motorfordon av märket veta att namnet betyder träbjällra.  Suzuki är fö Japans andra vanligaste släktnamn. Leder gör Sato. Efter Suzuki kommer sen Takahashi, Tanaka och Watanube. Tjejerna i AKB följer ganska väl detta mönster, det finns 3 Sato, 2 Suzuki, 2 Takahashi och även 2 Watanube. Tanaka saknas dock men alla övriga är ensamma om sitt namn.
malcolm
15-05-2012, 16:16
En av mina kompisar när jag var 15 hade en Suzuki moped, riktigt skit ärligt talat och så finns det ju Suzuki-metoden när det gällr att lära sig spela instrument men vad namnet betyder har jag ingen aning om. Tack vare det påklistrade prismat ser jag nästan som vanligt när det gäller att läsa/skriva på datorn igen så nu blir det full fart med AKB48 igen, måste säga att jag saknat tråden och vissa kvällar har jag för min inre syn/hörsel haft deras videos med mig i alla fall. Tänka sig att en tjejpopgrupp kan betyda så mycket för en farbror som mig men så är det och jag skäms inte ett dugg.
Gossen Ruda
15-05-2012, 19:48
På sajten The Internet Movie Data Base http://www.imdb.com/ finns det under varje film en rubrik med Goofs, dvs misstag under inspelningen. Ibland tunnsått, ibland flera sidor. Det finns personer som nagelfar varenda film för att kunna rapportera in fel. Även jag har hittat några men inte rapporterat. Exempelvis en SAAB 99 i filmen Mitt liv som hund från krigsåren.  I AKB:s videor har jag ännu inte hittat några fel men däremot en del saker som dyker upp efter några tittar i storleksordningen 25 gånger. I exempelvis den här inspelningen av Kimi no koto ga suki dakara: http://www.youtube.com/watch?v=H3GLZFX2Be4 Flickorna rör sig hela tiden fram och tillbaka utan att kollidera men det är nära vid 0:57. Aki tokajo håller på att kollidera med Moeno Nito i högerkanten men det reder upp sig. Samma Moeno och en tjej till som troligen är Ayaka Kikuchi håller på att tappa balansen efter ett hopp vid 3:27. De står längst fram till höger. Orsaken är att scenen består av några höj- och sänkbara delar och de landar på en skarv som tydligen är för bred. De får ta några småsteg för att komma rätt. Strax innan vid 3:17 är det en tjej, Mika Komori?, som vinkar till någon fotograf när hon nigsitter. Sånt livar upp, de är inte programmerade robotar. I en scenversion av Swallowtail butterfly, http://www.youtube.com/watch?v=7XzMQEfdpYU, alldeles i början 0:15 blinkar tjejen längst till höger till sin motspelare. Kul.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|