|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Gossen Ruda
16-12-2012, 18:26
http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland...ingsomraden.pdfMan kan ju fråga sig hur vettigt det är att välja ut speciella områden för att sätta ut djur som i stort sett alltid är på gående fot.
Naturvårdsverkets tjänsteman Ruona Burman som är rovdjursansvarig påstår att vi måste förstärka vargstammen genetiskt innan vi kan börja jaga varg... Hon påstår att EU-kommissionen kräver detta. Men det finns inte några juridiska krav i habitatdirektivet om våra arters minsta inavelsgrad... Ljuger Ruona eller förvränger hon bara sanningen?
Det är väldigt många som nu anser att flera personer på naturvårdsverket är djupt involverade i "Projekt varg" och att dom arbetar efter en egen agenda... det som inte sägs på ett officiellt möte som diarieförs finns inte.
Jubbe063
16-12-2012, 19:37
Finns inte så många vargar att jag kan se det sim något problem. Är inte fler än att man klarar av att med lite förnuft anpassa sig.
Piccante
16-12-2012, 19:52
CITAT (Gossen Ruda @ 16-12-2012, 17:16)  Jag förlorade min tro på Naturvårdsverket som myndighet när man beordrade ett par Länstyrelser, bl.a. i Västra Götaland, att plocka fram lämpliga platser där man kunde plantera ut vargar. Inget tal om att höra med lokalbefolkningen, bara kör över. När jag läser vad Motti skriver så ligger det helt i linje med detta. Det där är iofs ett ganska vanligt förfarande från myndigheter. Det samma har man gjort då man skulle ta fram förstudier till lämpliga områden för slutförvar av kärnbränsle. Först tar länsstyrelserna fram underlag i form av berggrundskartor, infrastruktur, ev riksintressen som vattentäkter mm som kan hotas sedan i nästa steg när några lämpliga områden är utpekade så gör man en fördjupad studie och inleder dialog med lokala myndigheter och befolkning. Att begära ett underlag är inte det samma som att bestämma något slutgiltigt.
Gossen Ruda
16-12-2012, 20:11
CITAT (Piccante @ 16-12-2012, 19:52)  Det där är iofs ett ganska vanligt förfarande från myndigheter. Det samma har man gjort då man skulle ta fram förstudier till lämpliga områden för slutförvar av kärnbränsle. Först tar länsstyrelserna fram underlag i form av berggrundskartor, infrastruktur, ev riksintressen som vattentäkter mm som kan hotas sedan i nästa steg när några lämpliga områden är utpekade så gör man en fördjupad studie och inleder dialog med lokala myndigheter och befolkning.
Att begära ett underlag är inte det samma som att bestämma något slutgiltigt. Fast i det här fallet var alla beslut klara INNAN man informerade befolkningen.
CITAT (Jubbe063 @ 16-12-2012, 19:37)  Finns inte så många vargar att jag kan se det sim något problem. Är inte fler än att man klarar av att med lite förnuft anpassa sig. Det är ju som att säga att det inte finns så många mördare så man med lite förnuft klarar av att anpassa sig... det är dock en jävligt klen tröst för den drabbade eller personer i den absoluta närheten...
Jubbe063
16-12-2012, 23:28
CITAT (dahla @ 16-12-2012, 23:02)  Det är ju som att säga att det inte finns så många mördare så man med lite förnuft klarar av att anpassa sig... det är dock en jävligt klen tröst för den drabbade eller personer i den absoluta närheten... Nej, det är det inte. Naturen kan vara farlig och har så alltid varit. Varken varg eller björn, örn, lo eller andra djur anfaller om de inte är trängda eller söker föda. I alla fall när det gäller friska starka djur ;-) Varg etc är lika naturliga i vår herres hage som talgoxe och gråsparv. Vi kan ju inte ta bort allt som kan vara farligt i naturen för då finns ingen natur kvar. Så, jag sa " Finns inte så många vargar att jag kan se det sim något problem. " dvs finns inte för många vargar i det här landet. De är så pass få att det inte utgör någon större hot som jag ser det ;-)
CITAT (Jubbe063 @ 16-12-2012, 23:28)  Så, jag sa " Finns inte så många vargar att jag kan se det sim något problem. " dvs finns inte för många vargar i det här landet. De är så pass få att det inte utgör någon större hot som jag ser det ;-) Precis, det är så DU ser det... men DU är ju inte drabbad av vargen. Det blir annorlunda när du tvingas leva med rädslan för att dina tamdjur ska vara vargdödade eller ännu värre att dina barn ska bli vargdödade utanför sitt dagis.
kerstinbern
17-12-2012, 06:30
CITAT (dahla @ 17-12-2012, 00:02)  Det är ju som att säga att det inte finns så många mördare så man med lite förnuft klarar av att anpassa sig... det är dock en jävligt klen tröst för den drabbade eller personer i den absoluta närheten... Vi har levt med en alldeles för stor stam av älgar och rådjur i över 40 år, nu får vi dessutom lika många vildsvin. Och det enda vi kan göra åt det är tydligen att anpassa oss, och framförallt betala kostnaderna för jägarnas fritidsnöje.
Jubbe063
17-12-2012, 07:37
CITAT (dahla @ 17-12-2012, 05:33)  Precis, det är så DU ser det... men DU är ju inte drabbad av vargen. Det blir annorlunda när du tvingas leva med rädslan för att dina tamdjur ska vara vargdödade eller ännu värre att dina barn ska bli vargdödade utanför sitt dagis. Oj, känner vi varandra? Nej, för hade vi gjort det hade du inte behövt gissa såmycket. Så seriöst, vill du diskutera med mig får du allt skippa din stil med att komma med grundlösa påståenden om min person. :-)
CITAT (Jubbe063 @ 17-12-2012, 07:37)  Oj, känner vi varandra? Nej, för hade vi gjort det hade du inte behövt gissa såmycket.
Så seriöst, vill du diskutera med mig får du allt skippa din stil med att komma med grundlösa påståenden om min person. :-) Då lär du vara saklig och inte enbart se sveriges politiska läge utifrån din lilla värld. CITAT (kerstinbern @ 17-12-2012, 06:30)  Vi har levt med en alldeles för stor stam av älgar och rådjur i över 40 år, nu får vi dessutom lika många vildsvin. Och det enda vi kan göra åt det är tydligen att anpassa oss, och framförallt betala kostnaderna för jägarnas fritidsnöje. Stammarna minskar nu hela tiden så vi är på väg åt rätt håll. Problemet är vildsvinen... svårjagat vilt men om några år har flera fått rutin på att jaga dem och vi kommer givetvis kunna avla fram bättre hundar för ändamålet och fler hundar kommer köpas in från andra länder med större erfarenhet av vildsvin. Vad betalar du för mitt nöje?
sparvuggla
17-12-2012, 09:26
Här har Västmanlands ""inplanterade"" vargar setts: http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.1917499-v...-jag-fick-panik- http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.1918308-v...ringande-hundar(Läs länkarna i rätt ordning) Och snart kommer ju jultomten också, både för jägare och icke jägare..............
Jubbe063
17-12-2012, 13:36
CITAT (dahla @ 17-12-2012, 08:17)  Då lär du vara saklig och inte enbart se sveriges politiska läge utifrån din lilla värld. Ja, jag gör väl som alla andra, driver min linje utifrån mitt perspektiv. Ska vi vara helt objektiva och sakliga så ska vi inte prata om risken för att dagisbarn blir tagna av varg eftersom den statistiska risken för det är obefintlig enligt all statistik som finns för svenska förhållanden. Faktamässigt vet vi bara att detvrivs X antal djur per år, X antal hundar dödas etc. Resten är ju bara vad man tror och tycker och hur man väljer att vädera olika saker ;-)
CITAT (Jubbe063 @ 17-12-2012, 13:36)  Ja, jag gör väl som alla andra, driver min linje utifrån mitt perspektiv. Ska vi vara helt objektiva och sakliga så ska vi inte prata om risken för att dagisbarn blir tagna av varg eftersom den statistiska risken för det är obefintlig enligt all statistik som finns för svenska förhållanden. Faktamässigt vet vi bara att detvrivs X antal djur per år, X antal hundar dödas etc. Resten är ju bara vad man tror och tycker och hur man väljer att vädera olika saker ;-) Ja, och om jag då "tror" att ditt X antal tamdjur är mer än 45 000 per år i Sverige så anser nog jag att det är en och annan här i Sverige som funderar lite extra över om jag överdriver eller om jag faktiskt har lagt mig på en ganska låg siffra... När du nämner svenska dagisbarn och statistik i samma mening så märks det att du inte har så stor koll på vad statistik är... man kan inte göra ett statistiskt underlag med 0 (noll) enheter... Att vi inte har haft speciellt många olyckstillbud med människor angripna av varg i Sverige kan vi ju tacka våra förfäder för som såg till att utrota odjuren.
Jubbe063
17-12-2012, 18:26
CITAT (dahla @ 17-12-2012, 18:14)  När du nämner svenska dagisbarn och statistik i samma mening så märks det att du inte har så stor koll på vad statistik är... man kan inte göra ett statistiskt underlag med 0 (noll) enheter... Att vi inte har haft speciellt många olyckstillbud med människor angripna av varg i Sverige kan vi ju tacka våra förfäder för som såg till att utrota odjuren. Nu sa jag statistik för svenska förhållanden och inte statistik av svenska förhållanden. Men visst, jag var nog otydlig så jag formulerar om. Av all statistik som finns (globalt sett) som kan appliceras på svenska förhållanden visar inte på någon risk att tala om. Dessutom var det ju du som först kom dragandes med att stackars dagisbarn som riskerar att bli vargmat, så varifrån har du fått den uppgiften ifrån? Är nog beredd att omvärdera min ståndpunkt om någon kan ge hårda fakta på detta istället för buhu buhu vi törs inte gå ut ifall vargen äter upp oss.
I ärlighetens namn så blir fler människor slagna av Björn än av Varg .Den Varg vi nu fått in i Sverige har inte samma genetik som Ursprungsvargen så därför är deras betende inte lika dan som tex jaktbetendet och parningsbetendet bla ,en hanvarg kan lätt para sig med tex en schäfertik eller en Alaskan malamut tik ,det är samma med Australiens Dingos de parar sig med tamhundar därför vet ingen i dag hur mycket äkta det finns i en tex Dingos .Enligt forskare så är vår "nya"Vargstan uppblandad med tamhund .
Piccante
18-12-2012, 08:57
CITAT (Motti @ 18-12-2012, 01:32)  I ärlighetens namn så blir fler människor slagna av Björn än av Varg .Den Varg vi nu fått in i Sverige har inte samma genetik som Ursprungsvargen så därför är deras betende inte lika dan som tex jaktbetendet och parningsbetendet bla ,en hanvarg kan lätt para sig med tex en schäfertik eller en Alaskan malamut tik ,det är samma med Australiens Dingos de parar sig med tamhundar därför vet ingen i dag hur mycket äkta det finns i en tex Dingos .Enligt forskare så är vår "nya"Vargstan uppblandad med tamhund . Ursäkta Motti men det låter som ren spekulation! Om vargstammen hade varit uppblandad med tamhund så hade det inte funnits någon inavelsproblematik alls men det är ju konstaterat. Dingo är väl från början tamhund som har rymt. Australien hade inga hunddjur i sin fauna före europeerna kom dit.
*Stintan*
18-12-2012, 09:14
CITAT (Piccante @ 18-12-2012, 08:57)  Ursäkta Motti men det låter som ren spekulation! Om vargstammen hade varit uppblandad med tamhund så hade det inte funnits någon inavelsproblematik alls men det är ju konstaterat. Dingo är väl från början tamhund som har rymt. Australien hade inga hunddjur i sin fauna före europeerna kom dit. Ja hur skulle det ha gått till kan man ju undra. Skulle vilja se den varghanne som föder upp valpar.
Jubbe063
18-12-2012, 15:30
CITAT (dahla @ 17-12-2012, 18:53)  Var den länken ämnad för mig när jag efterfrågade statistik? Ja, lite korta notiser och berättelser från historien finns ju där. Men någon sammanställd statistik på någon vetenskaplig säger nivå är det ju inte. Dessutom är ju de som står bakom den sidan rätt partiska: "Bakom vargfakta finns en grupp människor som alla har stark anknytning till naturen och livet på landsbygden. Gemensamt för vår syn på saken är att vi aktivt tar människans perspektiv. Vi som brukar marken, skogen och viltet ser oss inte som en belastning utan snarare som en tillgång. Vi som står bakom har vår utkomst från ”naturen” eller skall vi kalla den industrimarken, och därför har vi också lagt stor möda vid att titta på de ekonomiska konsekvenserna av frilevande varg i Sveriges mest tätbefolkade område – nedanför renbetesgränsen."Ingen närmare presentation ges av vilken bakgrund personerna har eller vilka de är. Nu blir det juluppehåll för min del
Kollar nog inte in här på någon vecka, så jag kommer nog inte att svara eller läsa något innan januari.
CITAT (Piccante @ 18-12-2012, 08:57)  Ursäkta Motti men det låter som ren spekulation! Om vargstammen hade varit uppblandad med tamhund så hade det inte funnits någon inavelsproblematik alls men det är ju konstaterat. Ja, men be att få ta del av resultaten från de DNA-prov som är tagna... du kommer få ett nej... fråga vilka det är som har tillgång till proverna och varför det är så... Man får inte glömma att det INTE får finnas hybrider i Sverige... alla Hybrider måste avlivas... blanda ut med gener från ryssland i tillräcklig mängd så minskar chansen att någon ska upptäcka att det verkligen är en mängd hundar inblandade i "den skandinaviska" vargen. Under kommande jakt är det ganska många ickeforskare som kommer ta sterila prover från avlivade vargar och skicka dessa på oberoende analys... skulle kunna tänka mig att en och annan fasar för resultatet...
*Stintan*
18-12-2012, 23:30
Men det springer ju inte omkring vilda hundtikar i skogarna så hur skulle hybriderna kunnat hamna bland vargarna?
Piccante
19-12-2012, 00:12
CITAT (dahla @ 18-12-2012, 22:18)  Ja, men be att få ta del av resultaten från de DNA-prov som är tagna... du kommer få ett nej... fråga vilka det är som har tillgång till proverna och varför det är så...
Man får inte glömma att det INTE får finnas hybrider i Sverige... alla Hybrider måste avlivas... blanda ut med gener från ryssland i tillräcklig mängd så minskar chansen att någon ska upptäcka att det verkligen är en mängd hundar inblandade i "den skandinaviska" vargen.
Under kommande jakt är det ganska många ickeforskare som kommer ta sterila prover från avlivade vargar och skicka dessa på oberoende analys... skulle kunna tänka mig att en och annan fasar för resultatet... OM det fanns tamhund i vargstammen så försvinner inte det generna för att man blandar stammen med rysk varg. Generna kan inte "spädas ut" utan i DNA-analyser analyserar man alltid vissa segment av DNAt och det kommer finnas kvar gener från hund i så fall. Sen begriper jag inte hur hybrider skulle spridas i naturen? I en vargflock är alla socialt kastrerade som det kallas, dvs bara alfahanen och alfahonan är fertila medan ranglåga inte producerar könshormon nog. skulle en förrrymd Labradortik komma in i vargflocken, bli alfahona trots sin mindre storlek och annorlunda beteende och sedan bli betäckt och föda hybridvalpar??? Den konspirationsteorin är så befängd....
Vargtikar lämnar också reviret där de är uppfödda och söker egna revir... Jakthundar (och andra hundar) är ibland lösa i skogen under tiden då vargtikarna löper... vissa av dom lösa hundarna är handjur och parar sig gärna med en vargtik ifall hon tycker att det är lämpligt... även hondjur blir desperata ibland...
Det har släppts ut tama varghundar av puckade ägare som inte klarat av sina hybrider i fångenskap...
*Stintan*
19-12-2012, 07:16
Vad gör jakthundarna ute i skogen lösa när det inte är jaktsäsong? Vargtikarna löper nångång mars-april har jag för mig och då ska väl inga hundar springa lösa i skogen. Dessutom skulle dom då pricka in just det fåtal dagar tiken är villig. Det låter väldigt långsökt. Man hör ju mest talas om hundar som blir bytesdjur annars. Det låter mest som antaganden från din sida
Vad har du för belägg för det där sista du skrev?
Enligt jaktlagen 1987:259 så får man inte ha hund löst löpande i skog och mark under perioden 1 mars till 20 augusti. Men det gäller inte jakthundar eftersom man får släppa hund på vildsvin redan första augusti... Tror du på fullaste allvar att all eftersöksjakt på exempelvis trafikskadat vilt endast sker med hundar i band... vet du hur stark sexualdriften är hos hunddjur? Kommer det en löptik ivägen för en hanhund som jobbar med en älg så skiter han i älgen.
Tikarna löper i februari–mars.
Ang det sista så var det ett reportage på tv ang det för flera år sedan.
*Stintan*
19-12-2012, 08:42
Jamen ingen vargtik löper i augusti. Du får det att låta som om det vimlar i skogarna av ensamma vargtikar som löper. Jag tycker ändå att det är väldigt långsökt.
Sexualdriften hos hundar. framför allt hanhundar, är väldigt olika. Det borde du veta som har hund och har lite erfarenhet. Kan inte tänka mig annat än att det även gäller jakthundar.
I tex USA finns flera hybrider korsning varg tamhund .
CITAT (*Stintan* @ 19-12-2012, 08:42)  Jamen ingen vargtik löper i augusti. Nu får du läsa vad jag skriver och försöka förstå utifrån det istället för att hitta på egna saker i vad jag förmedlar. Man är väl närmast idiot om man tror att en vargtik löper i augusti...
Piccante
19-12-2012, 22:31
CITAT (Motti @ 19-12-2012, 21:21)  I tex USA finns flera hybrider korsning varg tamhund . Ja det gör det för de är tillåtna där som husdjur. Men att påstå att det finns varghybrider i skogarna är osakligt.
hattstugan
19-12-2012, 22:33
Finns även sådan här i landet!
Har träffat en!
CITAT (Piccante @ 19-12-2012, 22:31)  Men att påstå att det finns varghybrider i skogarna är osakligt. Vad grundar du det på?
smuleborg
20-12-2012, 21:02
CITAT (Motti @ 21-11-2012, 00:19)  Ensam Varg har sets vid Dummemosse natur resarvat strax söder om Jönköping ! Fantastiskt!
Piccante
20-12-2012, 21:11
CITAT (dahla @ 20-12-2012, 05:53)  Vad grundar du det på? Ja hur många vilda varghybrider har du sett ? Eller har någon hört talas om dom överhuvudtaget förutom Motti?
sparvuggla
21-12-2012, 07:20
Nästa miljöminister kommer INTE från centerpartiet. Två riktiga katastrofer räcker väl. Om nu centern mot förmodan skulle ta sig in i riksdagen. Att låta sig köpas av jägarlobbyn är inte så trovärdigt, men det verkar som om förnuftet segrar. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15965380.abhttp://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnis...icle15647522.abhttp://www.aftonbladet.se/debatt/article15653788.abhttp://www.aftonbladet.se/debatt/article15594270.ab
Ja nu har de varg i Falkenberg mitt inne i stan sågs den kanske inget man strävar efter att ha dom inne i samhällen och städer .Vi har varg i ett litet samhälle Malmbäck 2 mil från Nässjö så det verkar som det är fler än 3 vargpar som de planterats ut ,ingen bra ide med varg här nere då vi är så pass tätbebyggda så det kommer bli massor av problem framöver då många har sina boskap ute på sommaren kor får hästar höns mm.Om vi nu ska ha varg kanske det vore bättre att de hade fått hålla till i Norra Sverige där det är glesbebyggt jämfört med här.
En varg vandrar flera mil per dag. Om det finns varg där nere så kan det lika gärna vara samma varg som observerats överallt.
*Stintan*
21-12-2012, 13:50
CITAT (Anma @ 21-12-2012, 13:27)  En varg vandrar flera mil per dag. Om det finns varg där nere så kan det lika gärna vara samma varg som observerats överallt. Precis!
Elisabeth-Västkustkolonisten
21-12-2012, 20:07
CITAT (sparvuggla @ 21-12-2012, 07:20)  Nästa miljöminister kommer INTE från centerpartiet. Två riktiga katastrofer räcker väl. Om nu centern mot förmodan skulle ta sig in i riksdagen. Att låta sig köpas av jägarlobbyn är inte så trovärdigt, men det verkar som om förnuftet segrar. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15965380.abhttp://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnis...icle15647522.abhttp://www.aftonbladet.se/debatt/article15653788.abhttp://www.aftonbladet.se/debatt/article15594270.abnu var jag inte inne i dina länkar för jag tror inte på hälften vad Aftonbladet skriver......
Om regeringen har lovat jakt i vinter på varg så får dom stå sitt kast och hålla vad de lovat... vad sen EN snubbe i Bryssel eller vart han nu är har fått för sig att säga nej hör inte hit... pototnic har ingen ensamrätt på bestämmandet och det är inte EU som stat som säger nej till vår vargjakt...
Man får väl helt enkelt dra Sverige inför EU-domstol efter att jakten är över... så gjorde Finland... och Finland blev ålagda att lägga fram en bevarandeplan och sen var saken ur världen... vi har en bevarandeplan men den gillas inte av EN minister i något annat skitland...
Nä, Sverige ska nog ta sig ur EU å det snaraste...
zaaritha
22-12-2012, 23:07
Ang. den varg vi haft i vår trädgård--så hade vi tur m spåren! Det var nysnö o zoologiforskaren följde spåret ca 2 km. Sehn h--amnade han i nykört skogsmaskinspår o då gav han upp!
Allt står i Aftonbladet säger min man  litar inte ett dugg på vad kvällstidningarna skriver de vill bara sälja sensationer och tjäna pengar på smörjan .Däremot kan man gå in på www.Vargfakta.se och läsa om verkligheten .
*Stintan*
26-12-2012, 10:07
CITAT (Motti @ 25-12-2012, 22:11)  Allt står i Aftonbladet säger min man  litar inte ett dugg på vad kvällstidningarna skriver de vill bara sälja sensationer och tjäna pengar på smörjan .Däremot kan man gå in på www.Vargfakta.se och läsa om verkligheten . Så här slriver folket bakom Vargfakta om sig själva på www.Vargfakta.se: " Vilka är ”experterna”Bakom vargfakta finns en grupp människor som alla har stark anknytning till naturen och livet på landsbygden. Gemensamt för vår syn på saken är att vi aktivt tar människans perspektiv. Vi som brukar marken, skogen och viltet ser oss inte som en belastning utan snarare som en tillgång. Vi som står bakom har vår utkomst från ”naturen” eller skall vi kalla den industrimarken, och därför har vi också lagt stor möda vid att titta på de ekonomiska konsekvenserna av frilevande varg i Sveriges mest tätbefolkade område – nedanför renbetesgränsen." Det säger väl allt! Kan en sida bli mer partiskt när de som ligger bakom sidan är en grupp vargmotståndare? Som tur är så har de inte alla landsbygdsbor bakom sig! Dessutom finns inte ett ord på sidan om utplanterade vargar nere i Småland!
Huggorm
26-12-2012, 15:46
Finns det någon alls som vet något om vargar och förblir opartisk åt endera hållet?
*Stintan*
26-12-2012, 17:27
CITAT (Huggorm @ 26-12-2012, 15:46)  Finns det någon alls som vet något om vargar och förblir opartisk åt endera hållet? Det beror nog på vem du frågar och en del är uppenbart mer enögda än andra.
CITAT (Huggorm @ 26-12-2012, 15:46)  Finns det någon alls som vet något om vargar och förblir opartisk åt endera hållet? Det måste väl vara de som arbetar med rödlistade arter?
sparvuggla
27-12-2012, 20:04
Ännu en inplanterad varg: http://www.svt.se/nyheter/regionalt/gavled...det-var-en-varg(Får dock konsekvenser, och det här ska man komma ihåg vid ev. kommande händelser) Se Rapport 19:30 på SVT Play som sändes 27/12. Sist före vädret inslag om dom ca 3000 vargarna i Rumänien och hur bra allt fungerar utan någon hatpropaganda alls från jägarna där!!! Samexistens för naturens och människans bästa.
Annars kan man ju köra det här :Jag tycker som du ! vad tycker du ? självklart har människor olika ståndpunkter och åsikter om Vargen vore väl hemskt konstigt annars ,då hade vi ju inte behövt den här diskutionen alls Dom som nu lever med Varg runt knutarna kanske ha en annan åsikt än ni som bor i städer och samhällen ,tror ingen skulle tycka det var trevligt och springa på en varg utanför husknuten en mörk kväll särskillt inte om du har din hund med dig eller dina barn då du inte har ett hum om vad som kan hända eller hur vargen reagerar .Lite annorlunda för dom som lever i verkligheten och inte bara se varg på TV eller i kvällstidningar.Själva har vi varg bara ett par mil härifrån och den vargen kan stå här utanför vilken dag som helst två mil är ingen match för en stor varg .Är inte säker på om jag gillar det läget .
Aqvakul
28-12-2012, 03:43
Jag kan förstå att människor kan vara vargrädda, liksom det finns hundrädsla. Risken för att bli angripen av varg, om man inte för hund, är väl dock närmast obefintlig. Har man får eller getter, så är det knepigare... Personligen tycker jag att det vore rimligare att offra rennäringen till förmån för en vargstam, än att satsa på varg i södra Sverige. Men det tycker säkert inte renägarna...
Alltså helt OK med olika åsikter, men att påstå att staten har planterat ut vuxna vargpar i Småland är ju helt befängt.... Det är ingen åsikt, utan bara falsk ryktesspridning,,,
CITAT (Aqvakul @ 28-12-2012, 03:43)  Personligen tycker jag att det vore rimligare att offra rennäringen till förmån för en vargstam, än att satsa på varg i södra Sverige. Ja för fan... sätt samerna i reservat som dom gjorde med indianerna i nordamerika... eller kanske bara skicka dom till ett arbetsläger i tyskland... fy fan!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|