Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
hattstugan

Förvisso! Men det gör knappast situationen för vargarna bättre! Är vad jag tror utan att veta!
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 09-03-2013, 21:04) *
Det beror ju på varifrån man inhämtat sina uppgifter då de faktiskt skiftar. Det finns således även uppgifter på att vargen aldrig helt varit försvunnen i Sverige. Ingen verkar veta säkert men man kan ju hoppas att den som påstår sig ha fakta inte bygger den på skrönor.

Skönorna skulle i så fall vara de som påstår att vargen aldrig blev helt utrotad. Curry-Lindal redovisar kända fakta men tar även med rykten fast påpekar också detta. 1970 fanns det troligen bara 3 vargar kvar, observerades vid Sitasjaure. 1970 var de troligen borta. 1973 kom det in 2 vargar från Finland men de försvann snabbt. Nästa besök 1975 osv. Hela tiden i norra Lappland. Så dök det plötsligt upp en varg från ingenstans i Dalarna 1978 och sen fanns det varg återigen i sydsverige.

CITAT (*Stintan* @ 09-03-2013, 21:18) *
Antar attt det finns pengar avsatta för att genomföra den beslutade vargpolitiken. Hur dessa pengar används måste väl vara upp till dem som är satta att verkställa besluten.

Inte avsatta direkt för vargarna, Naturvårdsverket får nog omdisponera sina anslag.
Motti
Märkligt vad tyst det varit om Vargarna i media sista tiden !
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 09-03-2013, 21:44) *
Skönorna skulle i så fall vara de som påstår att vargen aldrig blev helt utrotad. Curry-Lindal redovisar kända fakta men tar även med rykten fast påpekar också detta. 1970 fanns det troligen bara 3 vargar kvar, observerades vid Sitasjaure. 1970 var de troligen borta. 1973 kom det in 2 vargar från Finland men de försvann snabbt. Nästa besök 1975 osv. Hela tiden i norra Lappland. Så dök det plötsligt upp en varg från ingenstans i Dalarna 1978 och sen fanns det varg återigen i sydsverige.

Inte avsatta direkt för vargarna, Naturvårdsverket får nog omdisponera sina anslag.

Fortfarande verkar ingen veta säkert.
Motti
Men enligt historiken har det inte funnits en jäkla varg här på 150 år ! om de hade funnits om än bara två så hade vi säkert fått läsa om det på ett eller annat sätt .Två vargar bygger inte en hel vargstam till det vi har i dag det vet väl var enda människa som kan tänka själv .
Piccante
Den svenska vargstammen har alltid varit en del av den skandinaviska stammen. Det har alltid förekommit in och utvandring mellan Norge- Sverige -Finland. Sen fanns inte samma informationsflöde för 100 år sedan idag så hur skulle man få reda på var varg fanns?
Gossen Ruda
CITAT (Piccante @ 10-03-2013, 01:26) *
Den svenska vargstammen har alltid varit en del av den skandinaviska stammen. Det har alltid förekommit in och utvandring mellan Norge- Sverige -Finland. Sen fanns inte samma informationsflöde för 100 år sedan idag så hur skulle man få reda på var varg fanns?

Säg istället den eurasiska vargstammen, någon specifik stam för skandinavien har aldrig funnits. När den sista vargen i Sverige försvann runt 1970 var det vargfritt i hela skandinavien. Sen kom det nya vargar österifrån, oklart hur. Vargförespråkarna försöker envist hävda att dessa vargar är en rest av den gamla skandinaviska stammen och därför är viktiga men det finns det inga bevis för, bara skrönor.
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 10-03-2013, 06:52) *
Säg istället den eurasiska vargstammen, någon specifik stam för skandinavien har aldrig funnits. När den sista vargen i Sverige försvann runt 1970 var det vargfritt i hela skandinavien. Sen kom det nya vargar österifrån, oklart hur. Vargförespråkarna försöker envist hävda att dessa vargar är en rest av den gamla skandinaviska stammen och därför är viktiga men det finns det inga bevis för, bara skrönor.

Har du bevis på motsatsen?
Gossen Ruda
Det går aldrig att bevisa en negation, dvs att det inte har funnits varg hela tiden. Några bevis för att HAR funnits varg finns dock inte, bara observationer med flera års mellanrum.
*Stintan*
Ja då är det ju bara antaganden och vad somliga tror. Den enda som tycks veta säkert är alltså vår kära jägarfru (obs ironi) biggrin.gif
Anki på Öland
CITAT (Motti @ 09-03-2013, 01:01) *
............Rätta mig om jag har fel ?

Vad hjälper det då??
Motti
Och den "kära "jägarfrun "bör väl vara jag då !min mormors far var jägare liksom hans söner och längre oc i släkten .Om någon skulle veta hur det ligger till så är det vi som växer upp med jakt och lever jakt ,resten av er spekulera bara och gissar .Det är beklämande att läsa hur många tror sig veta så himmla mycket om just jakt och vilt !den ende här som jag har någonslags tilltro till när det gäller vilt och jakt är Överbölingen !
Piccante
CITAT (Motti @ 11-03-2013, 22:26) *
Och den "kära "jägarfrun "bör väl vara jag då !min mormors far var jägare liksom hans söner och längre oc i släkten .Om någon skulle veta hur det ligger till så är det vi som växer upp med jakt och lever jakt ,resten av er spekulera bara och gissar .Det är beklämande att läsa hur många tror sig veta så himmla mycket om just jakt och vilt !den ende här som jag har någonslags tilltro till när det gäller vilt och jakt är Överbölingen !

Om det är några som ofta högljutt vill föra ut märkliga idéer om hur naturen fungerar så är det ofta just jägarkåren. Vet inte hur många gånger man har hört "man måste jaga för att behålla den naturliga balansen" osv...
Zixten
CITAT (*Stintan* @ 09-03-2013, 21:18) *
Antar attt det finns pengar avsatta för att genomföra den beslutade vargpolitiken. Hur dessa pengar används måste väl vara upp till dem som är satta att verkställa besluten.

Menar du att om det finns pengar avsatta, och någon / några som är satta att verkställa besluten, så står det dom fritt att spendera pengarna hur dom vill, hur dumt och idiotiskt det än är??
Motti
Piccante !det finns två sidor i jägarkåren precis som i verkliga livet !det finns gammla heredliga jägare som bryr sig om viltet och jakten av hela sitt hjärta in i benmärgen ,som älskar sina jakthundar över allt och de får järna sova i sängen :)Sedan finns det en annan gren av jägare dom vi kallar för "köttjägare " dom som skjuter vilt omkring sig för att få så mycket som möjligt för pengarna =kött OCH HAR SINA HUNDAR I HUNDKOJOR ,ELLER SKICKAR SINA HUNDAR MED FLYG KORS OCH TVÄRS I NORDEN .man kan inte dra ALLA JÄGARE ÖVER EN KAM !jÄGARE ÄR SOM HEMSLÖJDAR ALLA GÖR SIN GREJ .
*Stintan*
CITAT (Zixten @ 11-03-2013, 23:08) *
Menar du att om det finns pengar avsatta, och någon / några som är satta att verkställa besluten, så står det dom fritt att spendera pengarna hur dom vill, hur dumt och idiotiskt det än är??

Japp det verkar åtminstone så. Det gäller ju på många andra områden också i samhället. Det verkar inte vara så noga med prioriteringar när man handskas med skattemedel.
Gossen Ruda
Det verkar som om problemvargen från Junsele direkt fick hemlängtan. Hon har gått 3 mil om dan, norrut. Enligt Rapport. Glömde man att sätta på en fotboja?
*Stintan*
Stackars varg!
Biggan_
CITAT (*Stintan* @ 19-03-2013, 20:42) *
Stackars varg!

Jag håller med! Varför hålla på och tvinga henne när hon inte vill!
hattstugan

Klart Tiken vandrar tillbaka! Där finns ju maten! Hur dum är människan egentligen?
Motti
Våra tamhundar kommer ju ur vargen och de har i stort ser samma betende när det gäller revir mm .Det här baltandet med Vargarna gör dom nog ingen tjänst om de nu ska få leva som vilda djur .
*Stintan*
CITAT (hattstugan @ 19-03-2013, 21:44) *
Klart Tiken vandrar tillbaka! Där finns ju maten! Hur dum är människan egentligen?

Ja den har hunnit rätt långt norrut redan.
Motti
För sas det att människan styr och Gud råder wink.gif Inte ska man lägga sig i naturen till den milda grad att man ska söva ner djur och flyga runt med dom !
Zixten
CITAT (Gossen Ruda @ 19-03-2013, 20:20) *
Det verkar som om problemvargen från Junsele direkt fick hemlängtan. Hon har gått 3 mil om dan, norrut. Enligt Rapport. Glömde man att sätta på en fotboja?

En insändare, kommer nog aldrig att ske...

http://op.se/opinion/insandare/1.5700791-v...n-pa-vag-norrut
Gossen Ruda
Den är tydligen i trakten av Kramfors nu.
Huggorm
Fjärde gången den där vargen har sövts och den vandrat tillbaka, det har kostat flera miljoner. Kan man hoppas att det åtminstone dragits lärdom av det här fiaskot och man nöjer sig med ett prova en gång innan man avlivar i framtiden?
kerstinbern
CITAT (Huggorm @ 24-03-2013, 21:37) *
Fjärde gången den där vargen har sövts och den vandrat tillbaka, det har kostat flera miljoner. Kan man hoppas att det åtminstone dragits lärdom av det här fiaskot och man nöjer sig med ett prova en gång innan man avlivar i framtiden?

Vargparet man strax innan flyttade från Tornedalen till Tiveden har valt att också stanna där
*Stintan*
CITAT (kerstinbern @ 25-03-2013, 04:15) *
Vargparet man strax innan flyttade från Tornedalen till Tiveden har valt att också stanna där

Det är kanske skillnad på om det är en ensam varg eller ett par. Vargar som vandrar sådär är väl oftast ensamma.
Motti
Ensam Vargar vandra ju för de söker en partner !ett Vargpar värnar sitt revir i väntan på sina valpar eller värnar varghanen sitt revir för att ingen annan hane ska para sig med honan .
sparvuggla
CITAT (Motti @ 26-03-2013, 22:29) *
Ensam Vargar vandra ju för de söker en partner !ett Vargpar värnar sitt revir i väntan på sina valpar eller värnar varghanen sitt revir för att ingen annan hane ska para sig med honan .

Men förut har du ju påstått att dom kan inte vandra så långa sträckor. Dom måste vara inplanterade av naturvårdsverket.

TV6 har på torsdagar program om världens största konspirationsteorier kl 20:00.
Konstigt att jägarnas teorier om om inplanterade vargar ännu inte varit med där.......
Gossen Ruda
Beträffande Junselevargen så är hon på väg spikrakt mot norr mot sina "hemtrakter". En parodi på viltvård. http://allehanda.se/start/solleftea/1.5723...-i-ornskoldsvik
Gossen Ruda
Enligt Rapport är hon tillbaka i renbeteslandet nu. Märkligt att hon hittar dit var man än släpper henne. Blir det en 5:e resa?
Anma
Ja där ser man hur snabbt en varg kan röra sig genom landet, med tanke på tidigare diskussioner i tråden.
Gossen Ruda
CITAT (Anma @ 27-03-2013, 20:21) *
Ja där ser man hur snabbt en varg kan röra sig genom landet, med tanke på tidigare diskussioner i tråden.

Jo, men nu har den hemlängtan.
kerstinbern
CITAT (Gossen Ruda @ 27-03-2013, 12:20) *
Beträffande Junselevargen så är hon på väg spikrakt mot norr mot sina "hemtrakter". En parodi på viltvård. http://allehanda.se/start/solleftea/1.5723...-i-ornskoldsvik

Nej det kan inte stämma, vargar kan inte vandra så långa sträckor!
Gossen Ruda
CITAT (kerstinbern @ 28-03-2013, 08:28) *

Jo, men nu har den hemlängtan.
*Stintan*
CITAT (kerstinbern @ 28-03-2013, 08:28) *

Skojar du?
sparvuggla
CITAT (*Stintan* @ 28-03-2013, 09:27) *
Skojar du?

Klart hon skojar, precis som jag gjorde.

Vargar som vandrar är inplanterade, annars stannar dom inom 100 x 100 meter.
smiley_small_hug.gif
*Stintan*
CITAT (sparvuggla @ 28-03-2013, 11:26) *
Klart hon skojar, precis som jag gjorde.

Vargar som vandrar är inplanterade, annars stannar dom inom 100 x 100 meter.
smiley_small_hug.gif

Man kan aldrig så noga veta så jag tänkte först... "näää inte en till" giggle.gif
hattstugan

Nähä! Människan vandrade hon med!

Den här stackars Varghonan blir flyttad och vill bara hem!kosta vad det vill!
kerstinbern
CITAT (hattstugan @ 29-03-2013, 00:58) *
Nähä! Människan vandrade hon med!

Den här stackars Varghonan blir flyttad och vill bara hem!kosta vad det vill!

Hem? Det vargpar med finsk-ryskt ursprung som för en månad sedan flyttades från Norrbotten till Tivedens nationalpark har av allt att döma etablerat sig nära utsläppsplatsen.
Anma
CITAT (kerstinbern @ 29-03-2013, 04:17) *
Hem? Det vargpar med finsk-ryskt ursprung som för en månad sedan flyttades från Norrbotten till Tivedens nationalpark har av allt att döma etablerat sig nära utsläppsplatsen.

Det kan man tolka som att om man vill flytta varg bör man göra det i par.
kerstinbern
CITAT (Anma @ 29-03-2013, 08:34) *
Det kan man tolka som att om man vill flytta varg bör man göra det i par.

Ja det kan man ju tycka, men nu valde man i stället att skjuta hanen i Junseleparet.

Den svenska vargjakten sågas i den vetenskapliga tidskriften Science

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=5489633
LindaC
Enligt flertalet källor är 10 vargar utsläppta i närheten av Jönköping 1 par har bildat revir en bit utanför Tenhult, Konungsö närmare bestämt, enligt en av de ansvariga för detta projekt är även 1 av vargarna död, detta redan efter väldigt kort tid. Det som händer när de placerar ut vargen där den normalt sätt inte lever är att de söker sig till nya områden, här neråt där det inte är lika mycket skog som norrut tvingas de in i civilisationen och det finns risk att de blir trängda - en trängd varg är en jävligt farlig varg, de är inte pudlar som alla försöker måla om de till, bara kolla hur mycket de kostar skattebetalarna varje år för de dödade tamdjuren.

Än har de inte hänt något visst, men de kommer föröka sig och reviren tar slut och då tvingas de in på nya områden och de är då lätt att de kommer in i civilisationen och blir trängda som jag nämde tidigare.

Jägare har redan på flera ställen här runt där det rör sig varg slutat med hundjakt eftersom de inte kan ha sina hundar lösa, visst de kan gå i drev men de ger inte samma effekt. Och slutar jägarna jaga blir viltet mer och även de kommer söka sig mot vägarna mer än de redan gör, vilket leder till fler trafikolyckor, att hålla viltet nere på en lagom nivå handlar inte bara om kött utan även säkerhet, din och din familj.

Vargen är dessutom inte utrotningshotad som vissa påstår, inavlad? Visst det kan den säkert vara efter så många år, men vilken vild djurart är inte det? Det är naturens gång och låt den vara, de har klarat sig i så många år än så länge så jag tror den klarar sig vidare också.
*Stintan*
Suck en till som tror på skvaller!?! Antingen är LindaC ett dubbelnick eller så är inlägget skrivet på beställning.

Vilka är flertalet källor och var har de fått uppgifterna ifrån?
Motti
Det är inget skvaller Stintan !det är bara du som valt att tro att vi ljuger om hur det är !Tror inte du har koll på vad som händer i hela Sverig när det gäller vargstamen och hur den helt plötsligt bara dök upp i Småland .
Och det som Linda .C skriver är helt korrekt ,har bot i Tenhult i 35 år innan vi flyttade till Nässjö och jag känner till Konungsö väl och mig veterligen har det aldrig funnits Varg där för än nu ! Som jag skrivit innan så vet jag att det har inplanterats Varg i Småländska skogarna i samförstånd med Naturvårdsverket och skogsbolagen och det är allmänt vedertaget bland Jägare och skogsvårdsfolk att så är fallet .Igentligen ingen ide att diskutera Varg med Stintan för du verkar ha en glaskula på ditt bord hemma där du ser allt och vet all fast du inte vet ett skit utan bara gissar .
Piccante
CITAT (Motti @ 30-03-2013, 00:46) *
Det är inget skvaller Stintan !det är bara du som valt att tro att vi ljuger om hur det är !Tror inte du har koll på vad som händer i hela Sverig när det gäller vargstamen och hur den helt plötsligt bara dök upp i Småland .
Och det som Linda .C skriver är helt korrekt ,har bot i Tenhult i 35 år innan vi flyttade till Nässjö och jag känner till Konungsö väl och mig veterligen har det aldrig funnits Varg där för än nu ! Som jag skrivit innan så vet jag att det har inplanterats Varg i Småländska skogarna i samförstånd med Naturvårdsverket och skogsbolagen och det är allmänt vedertaget bland Jägare och skogsvårdsfolk att så är fallet .Igentligen ingen ide att diskutera Varg med Stintan för du verkar ha en glaskula på ditt bord hemma där du ser allt och vet all fast du inte vet ett skit utan bara gissar .

Detta har du upprepat sådär 20 gånger i denna tråden men då tycker jag du ska berätta vilka skogsbolag det gäller och vem på Naturvårdsverket som är ansvarig om du nu är så väl informerad?
Motti
Jag vet precis vem i Naturvårdsverket och jag vet vad han heter vet också namnen på Skogsbolaget !men förstår du att man får inte lämna ut vad som helst på nätet för då kan man bli stämd ! Det borde du också veta att man inte kan lämna ut folk hur som helst här .Men jag vet hur det ligger till i Vargfrågan och sedan bryr jag mig igentligen inte så mycket om vad du tycker eller vad andra tycker heller för den delen .Jag vet ni gissar !
Piccante
CITAT (Motti @ 30-03-2013, 00:59) *
Jag vet precis vem i Naturvårdsverket och jag vet vad han heter vet också namnen på Skogsbolaget !men förstår du att man får inte lämna ut vad som helst på nätet för då kan man bli stämd ! Det borde du också veta att man inte kan lämna ut folk hur som helst här .Men jag vet hur det ligger till i Vargfrågan och sedan bryr jag mig igentligen inte så mycket om vad du tycker eller vad andra tycker heller för den delen .Jag vet ni gissar !

Där har du helt fel. Myndighetsbeslut är i regel offentliga (så länge de inte är mot enskild person) och man har rätt att överklaga dom. Du kan som medborgare begära ut beslutet och se vem som har undertecknat det. Tjänstemän på Naturvårdsverket har inte sekretess. vi har offentlighetsprincip som är grundlagsskyddad.
Trampendal
CITAT (LindaC @ 29-03-2013, 23:36) *
Enligt flertalet källor är 10 vargar utsläppta i närheten av Jönköping 1 par har bildat revir en bit utanför Tenhult, Konungsö närmare bestämt, enligt en av de ansvariga för detta projekt är även 1 av vargarna död, detta redan efter väldigt kort tid. Det som händer när de placerar ut vargen där den normalt sätt inte lever är att de söker sig till nya områden, här neråt där det inte är lika mycket skog som norrut tvingas de in i civilisationen och det finns risk att de blir trängda - en trängd varg är en jävligt farlig varg, de är inte pudlar som alla försöker måla om de till, bara kolla hur mycket de kostar skattebetalarna varje år för de dödade tamdjuren.

Än har de inte hänt något visst, men de kommer föröka sig och reviren tar slut och då tvingas de in på nya områden och de är då lätt att de kommer in i civilisationen och blir trängda som jag nämde tidigare.

Jägare har redan på flera ställen här runt där det rör sig varg slutat med hundjakt eftersom de inte kan ha sina hundar lösa, visst de kan gå i drev men de ger inte samma effekt. Och slutar jägarna jaga blir viltet mer och även de kommer söka sig mot vägarna mer än de redan gör, vilket leder till fler trafikolyckor, att hålla viltet nere på en lagom nivå handlar inte bara om kött utan även säkerhet, din och din familj.

Vargen är dessutom inte utrotningshotad som vissa påstår, inavlad? Visst det kan den säkert vara efter så många år, men vilken vild djurart är inte det? Det är naturens gång och låt den vara, de har klarat sig i så många år än så länge så jag tror den klarar sig vidare också.

Det där resonemanget är ju sååå konstigt!
Vargarnas förekomst gör att jägarna inte kan släppa sina hundar och då kommer vi alla att översvämmas av älgar och dö i viltolyckor!
Samtidigt säger man att vargarna (om de får finnas kvar) kommer att sätta i sig varenda älg och rådjur tills de inte har annat kvar än att börja käka barn!
Var finns logiken?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon