|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Flemming
15-01-2013, 21:59
Vargar är livsfarliga,vilket den här bilden bekräftar http://hd.se/multimedia/dynamic/00533/NG_Vargen2_533897d.jpg"Magnus Ekdahl var den som kom allra närmast vargen i Helsingborg. Han hamnade på samma sida stängslet som vargen och fick sig ett nafs i byxbenet. "Jag är helt uppspelt av detta men visst blev man lite rädd. Men jag ångrar inte att jag gick dit för att få en bild.", säger Magnus Ekdahl" Resten av bilderna och texten hittar ni i denna länk. http://hd.se/skane/2011/04/11/nar-vargen-kom-till-stan/Tycker personligen att varghysterin verkar vara ett landsbygdsfenomen,för inte försvann alla Malmöbor ner i skyddsrummen,under tiden gängkrigen fortgick på gatorna... Vill inte använda ordet "grottmänniskor" om folket i skogslänen men någon form av otakt med tiden måste det föreligga,mor står vi spisen och far hämtar köttet i skogen,alternativt han skyddar sin familj mot alla former av rovdjur... Man kanske skulle kalla dom,skogens Sverigedemokrater
Trampendal
15-01-2013, 23:10
CITAT (dahla @ 15-01-2013, 19:20)  Har vi redan glömt Kolmården?
Det har stått i dagspress flera ggr att hundägare med hund i koppel har känt sig hotade av var... tidningar och stenar har kastats på närgångna vargar som visat tänderna... grannar har fått rycka in med tillhyggen för att rädda hund och matte...
Hoten finns men väljer man att inte läsa om det utan istället sticka huvet i sanden så är det inte så lätt att förstå. Men Kolmården går knappast att jämföra med vilda vargar. Att gå in till en flock ungvargar i ett hägn..... Det skulle säkert också vara ganska obehagligt att gå in till ett gäng unghundar av större ras om de inte fått någon som helst fostran (kanske inte gäller labradorer dock  ). Sen att folk känner sig hotade betyder nödvändigtvis inte att det ÄR hotade.
Tycker också att man ska ha det som hände i Kålmården i åtanke ändå så anses väl dom Vargarna vara delvis domenestiserade i och med att de umgås med människor !Vargar i flock leds av Alfaledaren =den starkaste i gruppen !Man kan ju också se på dom vargar(som påstås vara vilda) som vi har i Svergie nu inte beter sig som vilda vargar när de söker sig in bland människor inget normalt betende för Varg ,i det vilda är det väldigt skygga och undviker människor så vidare de inte svälter .Även tamhundar som tex i USA som springer ägarlösa bildar flock och annfaller människor för att skydda sina tikar och valpar ! både varg och hund visar ett helt annat betende i flock liksom vi människor gör .
kerstinbern
18-01-2013, 06:37
Jag har ju länge misstänkt att alla rådjur och älgar som vi har i Sverige inte är riktiga vilda djur utan att de är utplanterade domesticerade djur. De beter sig ju inte normalt, de går in i trädgårdar, kan nästan inte skrämmas bort och de springer ut på vägar och ställer sig framför bilar.
sparvuggla
18-01-2013, 09:17
CITAT (kerstinbern @ 18-01-2013, 06:37)  Jag har ju länge misstänkt att alla rådjur och älgar som vi har i Sverige inte är riktiga vilda djur utan att de är utplanterade domesticerade djur. De beter sig ju inte normalt, de går in i trädgårdar, kan nästan inte skrämmas bort och de springer ut på vägar och ställer sig framför bilar.
Gossen Ruda
18-01-2013, 10:02
Många ser vargar som vandrar norrut från skåne, blekinge och småland men man hör sällan att någon ser några vargar vandra söderut... konstigt att ingen av vargarna som rör sig i söder har sändare när mer än hälften av alla vargar i sverige är sändarförsedda...
*Stintan*
18-01-2013, 13:35
CITAT (dahla @ 18-01-2013, 11:31)  Många ser vargar som vandrar norrut från skåne, blekinge och småland men man hör sällan att någon ser några vargar vandra söderut... konstigt att ingen av vargarna som rör sig i söder har sändare när mer än hälften av alla vargar i sverige är sändarförsedda... Visst är det märkligt. Det verkar vimla av vargar söderut men det är ytterst få iakttagelser där det bekräftats att det verkligen rör sig om varg.
Jag roade mig med att söka på google och sökte då på "projekt varg" vilket kanske kan vara roande läsning för vissa här. Projekt varg
Gossen Ruda
18-01-2013, 14:06
CITAT (*Stintan* @ 18-01-2013, 13:35)  Visst är det märkligt. Det verkar vimla av vargar söderut men det är ytterst få iakttagelser där det bekräftats att det verkligen rör sig om varg. Nä, det finns en hel del säkra uppgifter. Att det inte är sändarförsedda vargar beror nog på att det är ungdjur som lämnat föräldrarna och söker en partner nånstans, och ställer till med problem under tiden. Det rör sig troligen bara om ett fåtal djur med de rör sig lätt över stora områden.
*Stintan*
18-01-2013, 14:36
CITAT (Gossen Ruda @ 18-01-2013, 14:06)  Nä, det finns en hel del säkra uppgifter. Att det inte är sändarförsedda vargar beror nog på att det är ungdjur som lämnat föräldrarna och söker en partner nånstans, och ställer till med problem under tiden. Det rör sig troligen bara om ett fåtal djur med de rör sig lätt över stora områden. Jag roade mig med att kolla hos länsstyrelserna rapporterade iakttagelser och de allra flesta var inte bekräftade. Du har säkert rätt i att det rör sig om ett fåtal unga djur vilka vandrar runt över stora områden. Lite märkligt dock att alla verkar komma söderifrån. Dahla var det något speciellt du tänkte på när du länkade eftersom det mest kom upp en massa gamla länkar?
CITAT (*Stintan* @ 18-01-2013, 14:36)  Jag roade mig med att kolla hos länsstyrelserna rapporterade iakttagelser och de allra flesta var inte bekräftade. Du har säkert rätt i att det rör sig om ett fåtal unga djur vilka vandrar runt över stora områden. Lite märkligt dock att alla verkar komma söderifrån. Dahla var det något speciellt du tänkte på när du länkade eftersom det mest kom upp en massa gamla länkar? Nej, inget speciellt.. tänkte bara förbereda er lite på det där med "projekt varg" eftersom bubblan snart spricker... För att en iaktagelse ska bekräftas krävs väl spårning bakåt i spåret på minst tre kilometer vilket ju kan bli svårt utan snö... alternativet är väl en riktigt bra bild eller film och det är väl inte alla som har en bra kamera med sig i alla lägen. Jag har faktiskt tänkt tanken att det skulle kunna vara folk från värmland och dalarna som tröttnat och med egna medel flyttar vargar söderut för att sprida bördan i landet...
*Stintan*
18-01-2013, 16:37
CITAT (dahla @ 18-01-2013, 16:10)  Nej, inget speciellt.. tänkte bara förbereda er lite på det där med "projekt varg" eftersom bubblan snart spricker...
För att en iaktagelse ska bekräftas krävs väl spårning bakåt i spåret på minst tre kilometer vilket ju kan bli svårt utan snö... alternativet är väl en riktigt bra bild eller film och det är väl inte alla som har en bra kamera med sig i alla lägen.
Jag har faktiskt tänkt tanken att det skulle kunna vara folk från värmland och dalarna som tröttnat och med egna medel flyttar vargar söderut för att sprida bördan i landet... Borde inte du mer bestämt veta vad som krävs för att kvalitetsäkra vargobservationer? Varför kör du med konspirationsteorier det är väl ändå väldigt oseriöst? Som den seriösa jägare du gärna framställer dig som borde du väl hålla dig till fakta och inte sprida sånt dravel.
kerstinbern
18-01-2013, 20:45
CITAT (*Stintan* @ 18-01-2013, 17:37)  Borde inte du mer bestämt veta vad som krävs för att kvalitetsäkra vargobservationer?
Varför kör du med konspirationsteorier det är väl ändå väldigt oseriöst? Som den seriösa jägare du gärna framställer dig som borde du väl hålla dig till fakta och inte sprida sånt dravel. Men vad är det som är nytt? Det har inte kommit några fakta någonsin från det hållet.
Piccante
18-01-2013, 20:58
CITAT (kerstinbern @ 18-01-2013, 20:45)  Men vad är det som är nytt? Det har inte kommit några fakta någonsin från det hållet. Fakta ska man inte lita på för den är manipulerad! Hur det är i verkligheten vet jägarna (de som känner någon som hört från någon att någon har sett en bil från djurparken släppa ut vargar) och alla bloggare som granskar konspirationerna inom naturvårdsverket
Stintan ifrågar sätter allt som vanligt ! naturvårdsverket kanske skulle vända sig till dig ! du verkar ju veta allt om varg och allt annat också som rör naturen och viltet i Sverige .Du kanske skulle gå in som expert på naturvårdsverket .
*Stintan*
18-01-2013, 23:47
Kommer man med sådana ogrundade "tvärsäkra" påståenden som du gör titt som tätt så får du faktiskt tåla att påståendena blir ifrågasatta och då inte bara av mig. Jag har aldrig påstått att jag är någon expert men jag försöker åtminstone i möjligaste mån kolla upp fakta innan jag ifrågasätter eller påstår något. Särskilt om det rör områden som intresserar mig och djur och natur råkar vara och har alltid varit ett av mina största intressen.
Jag vet vad jag vet och har kontakter !inget det jag skriver här är ogrundat var så säker .
*Stintan*
19-01-2013, 00:11
Jasså hur var det nu då med alla utplanterade vargpar?
Piccante
19-01-2013, 00:47
CITAT (Motti @ 18-01-2013, 23:56)  Jag vet vad jag vet och har kontakter !inget det jag skriver här är ogrundat var så säker . Snälla Motti! Lite självdistans och källkritik vore kanske på sin plats...
Aqvakul
20-01-2013, 03:14
Man ska nog vara mer än säker, innan man sprider konspiratoriska rykten... och helst inte då heller.....
Gossen Ruda
20-01-2013, 08:56
Länstyrelsens vargspårare har ett märkligt uttryckssätt. Hon säger att vargen som blev sedd söder om Göteborg inte är farlig för den har ett naturligt beteende. Fast är det så naturligt när den går förbi människor på 10 meters avstånd, den verkar helt sakna rädsla eller skygghet för folk?
Elisabeth-Västkustkolonisten
20-01-2013, 09:11
CITAT (Gossen Ruda @ 20-01-2013, 08:56)  Länstyrelsens vargspårare har ett märkligt uttryckssätt. Hon säger att vargen som blev sedd söder om Göteborg inte är farlig för den har ett naturligt beteende. Fast är det så naturligt när den går förbi människor på 10 meters avstånd, den verkar helt sakna rädsla eller skygghet för folk? Inte är det väl naturligt heller att en varg går runt mitt i ett villaområde.........
Anki på Öland
20-01-2013, 09:24
CITAT (Gossen Ruda @ 20-01-2013, 08:56)  Länstyrelsens vargspårare har ett märkligt uttryckssätt. Hon säger att vargen som blev sedd söder om Göteborg inte är farlig för den har ett naturligt beteende. Fast är det så naturligt när den går förbi människor på 10 meters avstånd, den verkar helt sakna rädsla eller skygghet för folk? Ja vad skulle den göra.... den hade väl inte fått någon karta på området... allvarligt... den hamnade mitt i gröten, det var väl bättre att den sprang förbi än att den kastade sig över folket och åt upp dom som vissa tror den gör...
Gossen Ruda
20-01-2013, 09:49
CITAT (Anki på Öland @ 20-01-2013, 09:24)  Ja vad skulle den göra.... den hade väl inte fått någon karta på området... allvarligt... den hamnade mitt i gröten, det var väl bättre att den sprang förbi än att den kastade sig över folket och åt upp dom som vissa tror den gör... Nja, problemet är att den inte känner rädsla för människor. Vi är som alla andra djur för den och där ligger risken. Andra djur kan nämligen bli mat. Tydligen har den rört sig söderut för den fällde senare en get vid Sandsjöbacka.
*Stintan*
20-01-2013, 10:33
Jag funderar på om inte hanvargar på vandring känner av hundtikar som löper och därför ibland kan råka komma nära bebyggelse. Nu vet jag inte om denna varg var en han eller hon men rent generellt.
Ruda uppenbarligen såg den inte människorna som mat trots att dom bara befann sig 10 meter ifrån utan vandrade vidare.
Gossen Ruda
20-01-2013, 11:10
CITAT (*Stintan* @ 20-01-2013, 10:33)  Jag funderar på om inte hanvargar på vandring känner av hundtikar som löper och därför ibland kan råka komma nära bebyggelse. Nu vet jag inte om denna varg var en han eller hon men rent generellt.
Ruda uppenbarligen såg den inte människorna som mat trots att dom bara befann sig 10 meter ifrån utan vandrade vidare. Det är nog mest hanar som springer omkring eftersom det oftast är honorna som skapar revir. Lite för tidigt för vargar att bli pilska men om nån månad. Den kanske var mätt efter alla fåren den slog för några dagar sen. Ett av dem har inte återfunnits.
*Stintan*
20-01-2013, 12:13
CITAT (Gossen Ruda @ 20-01-2013, 11:10)  Det är nog mest hanar som springer omkring eftersom det oftast är honorna som skapar revir. Lite för tidigt för vargar att bli pilska men om nån månad.
Den kanske var mätt efter alla fåren den slog för några dagar sen. Ett av dem har inte återfunnits. Nja den där pilskheten styrs väl av dofterna även bland vargar och dofterna känner dom ju långväga ifrån. Hanarna kollar nog inte almanackan så noga.
Gossen Ruda
23-01-2013, 09:16
Då är la kal å ada glada!
kerstinbern
23-01-2013, 11:43
Det vargpar som etablerats sig strax utanför Karlstad i Värmland visar sig bestå av en hane som vandrat från Riala i Roslagen. En vandring på 30 mil, för att finna en hona och etablera nytt revir är alltså inget problem alls för vargar: http://www.lansstyrelsen.se/stockholm/Sv/n...-utvandrat.aspx
 CITAT Skabb är på väg att slå ut hela vargflocken i Lokareviret i Karlskoga. HIttills har sex svårt skabbangripna vargar skjutits och nu pågår jakt på en sjunde.
– Hannen och det som vi bedömer som fem valpar har avlivats hittills. I söndags visade sig ytterligare en svårt skabbangripen varg på en vildsvinsåtel, där den försökte hitta mat. Vi har utsett en jaktledare och ett lokalt jaktlag söker efter den, säger Per Wedholm, rovdjurshandläggare vid länsstyrelsen i Örebro.
Tiken självdöd? Lokareviet har funnits sedan 2006. Den 7 juli sköts den första sjuka vargen i området och ser alltså hela reviret ut att duka under.
– Vi har inte sett några spår efter tiken, men det är möjligt att hon självdött av skabb. Flera av de vargar vi avlivat har varit i mycket dålig kondition, avmagrade och med kraftiga skabbangrepp, säger Per Wedholm. Samtliga sjuka vargar har avlivats inom ett tre gånger tre kilometer stort område norr om Granbergsdal i Karlskoga kommun. KällaTragiskt men dessvärre väntat... hemska kvalster det där och jag kan tänka mig att det kommer många rapporter om liknande fall framöver. Räven sägs numera klara av och själv läka ut skabb... dessvärre kommer det drabba både varg och lodjur istället och hur mycket jag än vill få ett vargfritt Sverige så är det verkligen ingenting jag önskar någon varg.
Gossen Ruda
23-01-2013, 14:20
Dessa hanvargar som springer långväga omkring riskerar dessutom att sprida skabben.
Skabb är riktigt otäckt !stackars djur som drabbas av det .
Gossen Ruda
01-02-2013, 22:12
Vargen verkar ha bosatt sig i Billdal, en urban varg. Den blir nog inte långvarig. http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.127668...ever-holls-inne
Är ofta i Billdal men har inte sett vargen....
Huggorm
02-02-2013, 22:16
Den blir väll påkörd till slut
Piccante
02-02-2013, 22:42
CITAT (Gossen Ruda @ 01-02-2013, 22:12)  Vargen verkar ha bosatt sig i Billdal, en urban varg. Den blir nog inte långvarig. http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.127668...ever-holls-inneSnart kör den BMW och spelar golf med
Ja i går var en Varg och besökte bilprovningen i Gislaved ! inte ett vilt betende precis .En vild varg håller sig borta från tätbebyggt och människor .Dom här Vargarna verkar inte ha den naturliga rädslan .
CITAT (Motti @ 08-02-2013, 20:18)  Ja i går var en Varg och besökte bilprovningen i Gislaved ! inte ett vilt betende precis .En vild varg håller sig borta från tätbebyggt och människor .Dom här Vargarna verkar inte ha den naturliga rädslan . Hörde en kille resonera om detta, och han var helt övertygad om att det är utsatta vargar från djurparker som gör så här, är ju mer och mer rapporter om varg som söker sig till bilar och bebyggelse...
*Stintan*
09-02-2013, 17:34
CITAT (Zixten @ 09-02-2013, 15:46)  Hörde en kille resonera om detta, och han var helt övertygad om att det är utsatta vargar från djurparker som gör så här, är ju mer och mer rapporter om varg som söker sig till bilar och bebyggelse... Trams! Ingen tanke på att det är människan som brer ut sig mer oh mer?
Vargar på vandring råkar ibland förirra sig till bebyggda områden och ju mer bebyggelse det blir i vårt land blir så klart chansen att vargen hamnar bland det större och större. Om sådana vargar börjar stirra på människor, stanna i närheten av dem och försöka ta kontakt ska man nog bli orolig. Men om en varg lugnt och stilla bara vandrar förbi så är den helt normal. Om en varg råkar irra sig in i ett inhägnat område så är det inget fel på den bara för att den beter sig märkligt, självklart blir den stressad av att inte veta hur den ska ta sig därifrån.
Gossen Ruda
09-02-2013, 21:43
Det är mycket mystiskt att dessa friströvande vargar helt saknar rädsla för människor. Jag tänker inte spekulera i orsakerna men det kan ta hus i helsicke i framtiden.
CITAT (Gossen Ruda @ 09-02-2013, 21:43)  Det är mycket mystiskt att dessa friströvande vargar helt saknar rädsla för människor. Jag tänker inte spekulera i orsakerna men det kan ta hus i helsicke i framtiden. Äsch, den jag mötte för flera år sen har nog sin flock nånstans i skogen, inte har den blivit galen och börjat äta upp folk.  Den var helt orädd men också helt ointresserad av oss.
Personligen tror jag inte att en vild varg bär sig åt på det viset den borde hålla sig undan människor,som jag skrivit innan så vet jag genom kontakter att Vargar har plaserats ut av Naturvårdverket .men ingen vill tro på det så det är upp till var och en vad de tror eller vet.Men inte är det bra att vargen tyr sig till tätbebyggda områden och heller inte visar någon större rädsla för människor .
*Stintan*
09-02-2013, 23:44
Nej inte ens Naturvårdsverket tror på det! Varför skulle det vara naturligt för vargen att vara rädd för människan? En rädd varg är säkert farligare för människor än en orädd som bara lufsar förbi.
Läs det här ! www.vargfakta.se/nyheter/tva-doda-och-18-skadade-i-uzbekiska-vargattacker/
Gossen Ruda
10-02-2013, 08:01
CITAT (Anma @ 09-02-2013, 21:47)  Äsch, den jag mötte för flera år sen har nog sin flock nånstans i skogen, inte har den blivit galen och börjat äta upp rudor.  Den var helt orädd men också helt ointresserad av oss. Det var lågt.
CITAT (Gossen Ruda @ 10-02-2013, 08:01)  Det var lågt. Jag ber om ursäkt, det var menat som ett skämt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|