Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
sparvuggla
CITAT (LindaC @ 29-03-2013, 23:36) *
Enligt flertalet källor är 10 vargar utsläppta i närheten av Jönköping 1 par har bildat revir en bit utanför Tenhult, Konungsö närmare bestämt, enligt en av de ansvariga för detta projekt är även 1 av vargarna död, detta redan efter väldigt kort tid. Det som händer när de placerar ut vargen där den normalt sätt inte lever är att de söker sig till nya områden, här neråt där det inte är lika mycket skog som norrut tvingas de in i civilisationen och det finns risk att de blir trängda - en trängd varg är en jävligt farlig varg, de är inte pudlar som alla försöker måla om de till, bara kolla hur mycket de kostar skattebetalarna varje år för de dödade tamdjuren.

Än har de inte hänt något visst, men de kommer föröka sig och reviren tar slut och då tvingas de in på nya områden och de är då lätt att de kommer in i civilisationen och blir trängda som jag nämde tidigare.

Jägare har redan på flera ställen här runt där det rör sig varg slutat med hundjakt eftersom de inte kan ha sina hundar lösa, visst de kan gå i drev men de ger inte samma effekt. Och slutar jägarna jaga blir viltet mer och även de kommer söka sig mot vägarna mer än de redan gör, vilket leder till fler trafikolyckor, att hålla viltet nere på en lagom nivå handlar inte bara om kött utan även säkerhet, din och din familj.

Vargen är dessutom inte utrotningshotad som vissa påstår, inavlad? Visst det kan den säkert vara efter så många år, men vilken vild djurart är inte det? Det är naturens gång och låt den vara, de har klarat sig i så många år än så länge så jag tror den klarar sig vidare också.

Det här är Linda C:s allra första inlägg på Odla.
Tydligen är varghatande jägare som försöker sprida fördomar även på det här forumet. Det ingår i policyn. Trots att han kommer att neka.
LindaC
Ni får gärna tror vad ni vill, det är inte mitt problem utan ert egna, med en familj som är väl insatt i jakten runt här då vi äger mycket mark är även vi informerade om det här av olika myndigheter. Senaste igår sågs varg i Barnarp. Varg ger sig inte på storvilt förrens de jagar i flock och det kommer ju ta ett tag tills de blir. Resonemanget kan låta konstigt i dina öron men det är tyvärr så det ser ut, alla vilda djur blir farliga när de blir trängda och älgar har tidigare gått till attack, djuren får panik och vet inte var de ska ta vägen och ser inte klart så att bita en människa kan en varg mycket väl göra om den blir trängd.

Så mycket vargdödad hund det förekommer och så otrolig plågsam död förstår jag jägarna, jag har själv hund och har den numera alltid kopplad.

Som sagt tro vad ni vill, det finns anledningar till varför myndigheterna har gjort den här inplateringen i hemlighet.

CITAT (sparvuggla @ 30-03-2013, 07:14) *
Det här är Linda C:s allra första inlägg på Odla.
Tydligen är varghatande jägare som försöker sprida fördomar även på det här forumet. Det ingår i policyn. Trots att han kommer att neka.

Jag jagar inte själv, men har får och hund, kul att stå med dessa djur i sommar, varg känner doften på flera kilometer.
*Stintan*
CITAT (Motti @ 30-03-2013, 00:59) *
Jag vet precis vem i Naturvårdsverket och jag vet vad han heter vet också namnen på Skogsbolaget !men förstår du att man får inte lämna ut vad som helst på nätet för då kan man bli stämd ! Det borde du också veta att man inte kan lämna ut folk hur som helst här .Men jag vet hur det ligger till i Vargfrågan och sedan bryr jag mig igentligen inte så mycket om vad du tycker eller vad andra tycker heller för den delen .Jag vet ni gissar !

Det var det dummaste jag hört! Det finns ingen sekretess i vargfrågan! Det där är ju bara undanflykter du drar till med för att du inte har några namn utan bara skvaller och rykten. Någon har hört av den som har hört av den som har hört av den i det oändliga och ju längre bort du är i kedjan desto tokigare blir det.
Jubbe063
CITAT (LindaC @ 29-03-2013, 23:36) *
Enligt flertalet källor är 10 vargar utsläppta i närheten av Jönköping 1 par har bildat revir en bit utanför Tenhult, Konungsö närmare bestämt, enligt en av de ansvariga för detta projekt är även 1 av vargarna död, detta redan efter väldigt kort tid.

CITAT (Motti @ 30-03-2013, 00:46) *
Det är inget skvaller Stintan !det är bara du som valt att tro att vi ljuger om hur det är !Tror inte du har koll på vad som händer i hela

CITAT (Motti @ 30-03-2013, 00:59) *
Jag vet precis vem i Naturvårdsverket och jag vet vad han heter vet också namnen på Skogsbolaget !men förstår du att man får inte lämna ut vad som helst på nätet för då kan man bli stämd ! Det borde du också veta att man inte kan lämna ut folk hur som helst här .

CITAT (LindaC @ 30-03-2013, 08:38) *
Som sagt tro vad ni vill, det finns anledningar till varför myndigheterna har gjort den här inplateringen i hemlighet.
Jag jagar inte själv, men har får och hund, kul att stå med dessa djur i sommar, varg känner doften på flera kilometer.

Enligt flera källor? Vilka då? hörsägen eller? Påstår man nåt så bör msn ju kunna ge källa.

Ok, och en annan här vet vad personrn på Naturvårdsverket heter och kan namnge skogsbolag. Då är frågan vilka skogsbolag? Vem på Naturvårdsverket? För om nu personal på Naturvårdsverket kan delge uppgifter till er. Varför i jesse namn kan inte ni då tala om namn eller vilket beslut som avses.

Ja, vilken ör anledningen att mörka?

-------------------------------

Går lätt att te reda på om era påståenden håller eller ej. Begär utdrag ur diariet, där ser man allt vad som sker hos Naturvårdsverket.
Är det en sekretessuppgift så står det bara vilket ärende saken gäller. Och då kan man låta saken prövas om detta är sekretessärende. För i så fall hävs sejretessen och allt kan visas upp i dagsljus.

Men ska vi vara realistisk skulle inte Naturvårdsverket chansa på att sekretessbelägga beslut i sådana hör ärenden eftersom dessa inte uppfyller kraven för sekretess.

Men det är ju klart, lättare att leka viskningsleken "flertalet källor anger", "enligt trovärdig källa inifrån", "enligt bekants arbetskamrat sp sa handläggaren" etc.
Aqvakul
Varghatarna tycks vara beredda att ta till vilka medel som helst för att främja sin sak. Men falska rykten och rena lögner tenderar i långa loppet slå tillbaks på den som använder dylika metoder...
LindaC
SERIÖST?!

Hur gamla är ni på det här forumet egentligen?! Är er åsikt den enda rätta, måste man trycka ner på alla andra? Det kan ju inte va lätt för er att lära er nya saker när ni tror att alla ljuger!! Det va ju inte längesen tidningarna gick ut med varningar här runt att hålla tamkatterna inomhus för flera har blivit uppätna, om man hoppar på alla med bevis och väljer att tror enbart på sig själv så kan man ju göra det, som sagt inte lätt att lära sig nya saker då.

Bland de som planterat ut vargen har ni Sveaskog där det är på deras mark de placerat ut dem, NVV är de som kört ut varg med bil och vagn. Några specifika namn kommer jag inte lägga ut på denna sida då jag tycker att det känns otroligt onödigt.

Det känns ju väldigt konstigt också att det helt plötsligt bara exploderat av varg här neråt sen vintras? Visst de flesta rapporter är hund osv men flertalet gånger de sista har det varit varg, goda vänner hade för inte så många veckor sedan vargparet i konungsö i en av sina hagar och länsstyrelsen va ute kollade spår och dementerade ryktena officiellt att det bara va hund, vi de detta tillfälle finns det tom bilder!! Mörkningen känns otroligt konstig även för mig men man förstår att de försöker hålla de hemligt för hetsen och tjuvjakten, men vi får se till sommaren när får kommer ut på bete hur det blir ...

Bara alla pengar de lagt ner på vargarna på dumme mosse för att försöka få ihop de till ett par (går en på var sida av rv40 där) närr vargar helt ch hållet klarar detta själva men är otroligt kräsna i parval.
*Stintan*
CITAT (LindaC @ 30-03-2013, 12:37) *
SERIÖST?!

Hur gamla är ni på det här forumet egentligen?! Är er åsikt den enda rätta, måste man trycka ner på alla andra? Det kan ju inte va lätt för er att lära er nya saker när ni tror att alla ljuger!! Det va ju inte längesen tidningarna gick ut med varningar här runt att hålla tamkatterna inomhus för flera har blivit uppätna, om man hoppar på alla med bevis och väljer att tror enbart på sig själv så kan man ju göra det, som sagt inte lätt att lära sig nya saker då.

Bland de som planterat ut vargen har ni Sveaskog där det är på deras mark de placerat ut dem, NVV är de som kört ut varg med bil och vagn. Några specifika namn kommer jag inte lägga ut på denna sida då jag tycker att det känns otroligt onödigt.

Det känns ju väldigt konstigt också att det helt plötsligt bara exploderat av varg här neråt sen vintras? Visst de flesta rapporter är hund osv men flertalet gånger de sista har det varit varg, goda vänner hade för inte så många veckor sedan vargparet i konungsö i en av sina hagar och länsstyrelsen va ute kollade spår och dementerade ryktena officiellt att det bara va hund, vi de detta tillfälle finns det tom bilder!! Mörkningen känns otroligt konstig även för mig men man förstår att de försöker hålla de hemligt för hetsen och tjuvjakten, men vi får se till sommaren när får kommer ut på bete hur det blir ...

Bara alla pengar de lagt ner på vargarna på dumme mosse för att försöka få ihop de till ett par (går en på var sida av rv40 där) närr vargar helt ch hållet klarar detta själva men är otroligt kräsna i parval.

SERIÖST?!

Har du läst tråden i sin helhet? Det verkar inte så. Gör det! Men om du inte orkar så kan du väl iallafall läsa och lyssna på vad Länsstyrelsen, NVV och Sveaskog säger i intervjun som finns i följande: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=5377126

Ingen har påstått att det inte finns varg i Småland! Det finns observationer där länsstyrelsen kontrollerat och fastställt att det är varg., men de flesta observationerna har vid kontroll visat sig vara hund eller till och med räv. Det är inget nytt att enstaka vargar traskat runt i södra Sverige ibland. Dom har egna ben att gå på! Men...det har aldrig varit aktuellt att plantera ut varg i södra Sverige! Beklagligt att du gått på och sprider samma vandringssägen som Motti utan att du har en enda trovärdig källa att presentera.

Du har väl rovdjursinhägnat dina får?!
Jubbe063
[···] Är er åsikt den enda rätta, måste man trycka ner på alla andra? [···]
[···] Det kan ju inte va lätt för er att lära er nya saker när ni tror att alla ljuger!! [···]
[···] Bland de som planterat ut vargen har ni Sveaskog där det är på deras mark de placerat ut dem, NVV är de som kört ut varg med bil och vagn. Några specifika namn kommer jag inte lägga ut på denna sida då jag tycker att det känns otroligt onödigt. [···]

1) Nej, har ingen åsikt alls, bara intresserad av fakta och inga rykten.

2) Nej, tror inte att folk ljuger, men tror att många människor baserar sina åsikter på löst tyckande utifrån obekräftade rykten.

3) Ok, så Sveaskog är involverad? Vilka fakta talar för det, och hur bekräftar vi sanningshalten?

4) Om nu Naturvårdsverket kört ut varg med bil och vagn måste det passerat mig obemärkt förbi eftersom jag inte sett några beslut på den saken. Kanske är så att några på Naturvårdsverket gör dessa saker på eget bevåg utan att informera de ansvariga högre upp och dessutom utan att dokumentera utplanteringen? Är det så kan du ju anmäla berörda för tjänstefel så att saken kan utredas offentligt.

5). "Några specifika namn kommer jag inte lägga ut på denna sida då jag tycker att det känns otroligt onödigt" Intressant att framföra källor som argument, men inte kunna redoviss dessa. Är absolut inte onödigt med att styrka sina påståenden.
sparvuggla
S

Bland de som planterat ut vargen har ni Sveaskog där det är på deras mark de placerat ut dem, NVV är de som kört ut varg med bil och vagn.

Oj, hur såg den vagnen ut? Som en glasbur?
biggrin.gif
LindaC
CITAT (*Stintan* @ 30-03-2013, 14:31) *
SERIÖST?!

Har du läst tråden i sin helhet? Det verkar inte så. Gör det! Men om du inte orkar så kan du väl iallafall läsa och lyssna på vad Länsstyrelsen, NVV och Sveaskog säger i intervjun som finns i följande: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=5377126

Ingen har påstått att det inte finns varg i Småland! Det finns observationer där länsstyrelsen kontrollerat och fastställt att det är varg., men de flesta observationerna har vid kontroll visat sig vara hund eller till och med räv. Det är inget nytt att enstaka vargar traskat runt i södra Sverige ibland. Dom har egna ben att gå på! Men...det har aldrig varit aktuellt att plantera ut varg i södra Sverige! Beklagligt att du gått på och sprider samma vandringssägen som Motti utan att du har en enda trovärdig källa att presentera.

Du har väl rovdjursinhägnat dina får?!

Har redan hört denna intervju, ska direkt på måndag ringa till NVV och frågar varför de isåfall åker runt på gårdarna här runt och berättar att de planterat ut varg och varför vi ska skydda våra får och får en hel del bidrag därifrån för att just rovdjursinhägna djuren.

Som sagt jag har hört detta från NVV själva då de kommer ge en hel del bidrag för att viltdjursinhägna våra djur, att de ljuger mig rakt upp i ansiktet och berörda på gårdar runt att de släppt ut varg och ger ut bidrag för att skydda mot just varg känns ju onödigt annars. Även olika jaktförrbund är informerade om vargen över att vidta försiktighetsåtgärder vid jakt är ju konstigt även det.

Men som sagt tror vad ni vill. O ja jag har läst hela tråden för jag tycker att åsikterna om vargen är intressant.
*Stintan*
CITAT (LindaC @ 30-03-2013, 17:12) *
Har redan hört denna intervju, ska direkt på måndag ringa till NVV och frågar varför de isåfall åker runt på gårdarna här runt och berättar att de planterat ut varg och varför vi ska skydda våra får och får en hel del bidrag därifrån för att just rovdjursinhägna djuren.

Som sagt jag har hört detta från NVV själva då de kommer ge en hel del bidrag för att viltdjursinhägna våra djur, att de ljuger mig rakt upp i ansiktet och berörda på gårdar runt att de släppt ut varg och ger ut bidrag för att skydda mot just varg känns ju onödigt annars. Även olika jaktförrbund är informerade om vargen över att vidta försiktighetsåtgärder vid jakt är ju konstigt även det.

Men som sagt tror vad ni vill. O ja jag har läst hela tråden för jag tycker att åsikterna om vargen är intressant.

Att man kan få bidrag till att rovdjursinhägna beror ju på om det finns en risk för rovdjursangrepp. Det behövs inga inplanterade vargar för det, det räcker bra med att dom gått dit själva. Var ligger det onödiga i det?
Motti
Linda C och jag är inga Varghatare men man måste för fan vara logisk !Ni som har sällskapshundar tex kan ju glömma skogspromenader med lös hund !Jag tycker Vargar är väldigt vackra djur men de passar inte in i den miljön vi har år 2000 Man måste leva i verkligheten och i nuet !Kan tala om då att Linda C och jag inte känner varandra !och hur i sjutton kan vi då ha samma information ?
Piccante
CITAT (Motti @ 30-03-2013, 23:27) *
Linda C och jag är inga Varghatare men man måste för fan vara logisk !Ni som har sällskapshundar tex kan ju glömma skogspromenader med lös hund !Jag tycker Vargar är väldigt vackra djur men de passar inte in i den miljön vi har år 2000 Man måste leva i verkligheten och i nuet !Kan tala om då att Linda C och jag inte känner varandra !och hur i sjutton kan vi då ha samma information ?

Därför att nätet svämmar över av konspirationsteorier och okritiska människor tror på det???
hattstugan

Och detta forum kan man läsa utan att vara medlem!
När man gjort så vill man kanhända skriva vad man vet och då registrera sig för att kunna göra det?
Allt finns faktiskt inte till allmänhetens kännedom på Hemsidor ang Naturvård pga Hat och andra svårigheter!
Allt går inte att få fram svart på vitt!
Har ingen egen erfarenhet av Varg!
Hur många här har det?
Anma
Jag mötte en på gatan. Det var häftigt.
hattstugan

Och den tänkte väl äta upp dig till lunch/middag eller? naughty.gif
Anma
CITAT (hattstugan @ 31-03-2013, 01:11) *
Och den tänkte väl äta upp dig till lunch/middag eller? naughty.gif

Min hund ville äta upp den, men det sket vargen i, den bara gled förbi på 5 meters avstånd. :-)
hattstugan

Hur häftigt som helst ju! Nja inte att hunden ville ha Vargstek kanske men så funkar det i naturen!

Lyckliga du som varit så nära Varg!! Inte ett dugg avundsjuk jag inte! Neeej då!
LindaC
Lämnar denna grupp, inte lönt att ens lägga ner tid på detta. När ni får säkra källor kan ni ju iaf ta de på allvar.
Anma
CITAT (LindaC @ 31-03-2013, 22:43) *
Lämnar denna grupp, inte lönt att ens lägga ner tid på detta. När ni får säkra källor kan ni ju iaf ta de på allvar.

Välkommen tillbaka!
*Stintan*
CITAT (LindaC @ 31-03-2013, 22:43) *

Så du menar att de rovdjursansvariga hos Naturvårdsverket och Länsstyrelsen samt ansvarig hos Sveaskog inte är säkra källor?
Några fakta har du ju själv inte bidragit med så jag förstår att du drar dig ur men ångrar du dig så kan du väl berätta vad du får för svar av NVV när du kontaktat dem.
kerstinbern
CITAT (*Stintan* @ 30-03-2013, 18:57) *
Att man kan få bidrag till att rovdjursinhägna beror ju på om det finns en risk för rovdjursangrepp. Det behövs inga inplanterade vargar för det, det räcker bra med att dom gått dit själva. Var ligger det onödiga i det?

Det är t o m så att det främst sker vargangrepp på tamdjur i de delar av landet där det inte finns permanent vargstam. Förra året dödades bara 6 st får i Värmland som har flest vargrevir medan det dödades allra flest får i Skåne!

http://www.rovdjur.se/objfiles/1/Viltskade..._-206810716.pdf
sparvuggla
CITAT (kerstinbern @ 01-04-2013, 11:11) *
Det är t o m så att det främst sker vargangrepp på tamdjur i de delar av landet där det inte finns permanent vargstam. Förra året dödades bara 6 st får i Värmland som har flest vargrevir medan det dödades allra flest får i Skåne!
http://www.rovdjur.se/objfiles/1/Viltskade..._-206810716.pdf

Intressant info!
*Stintan*
Så tog det två veckor för Junselevargen att vandra ´tillbaka de 50-60 milen till Junsele från Norrtälje. Tyvärr har hon tappat halsbandet så nu lever hon nog farligt stackarn.
Gossen Ruda
Och redan har två renar strukit med. Gyttorp är lösningen.
Zixten
Undrar just om denna vargen försöker hitta hem till djurparken....

http://www.bt.se/nyheter/boras/tv-varg-mit...283716627%29.gm
Motti
Ja varför inte ? är väl troligt .
Piccante
CITAT (Zixten @ 03-04-2013, 23:35) *
Undrar just om denna vargen försöker hitta hem till djurparken....

http://www.bt.se/nyheter/boras/tv-varg-mit...283716627%29.gm

Ingen varg har rymt från Borås djurpark. Dessutom står det ju i artikeln att den gick mot sjukhuset, så den behövde väl vård giggle.gif
sparvuggla
Jag drar samma slutsats som *stintan*
I framtiden ska man inte flytta ensamma vargar, utan det ska vara par.
Eller möjligen ungar, för det verkar också fungera bara man gör det vid rätt tidpunkt.
hattstugan

Nu har det konstaterats Varg nära mig (endast ngr 100-talet m)! Inom en radie av 1 km har det säkrats att Varg besökt oss! Enligt Naturvårdsverket rör det sig om Varg på vandring såväl söder som norr ifrån! Den här årstiden vandrar de låååånga vägar i sökandet efter partners!
Gossen Ruda
De ställer bara till med problem. http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.1515739...lycka-i-kungalv
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 07-04-2013, 07:33) *

Ja jäkla bilister! flirting.gif
sparvuggla
Varghatarna tycks kunna göra precis vad som helst.
Utom att bry sig om naturen och djuren..........

http://www.nordulv.org/nyheter/allmant/var...gsansluter.html
Motti
Ja vi har varg här tre till två mil från Nässjö närmare bestämt i Malmbäck !De hade stormöte där i veckan om Varg och hur de vandrar .Så ha koll på era hundar ni som bor i Nässjötrakten släpp dom inte lösa nu !och i och för sig så är det hundförbud nu i skog och mark ,inga hundar får spinga lösa !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon