|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Ja ni får tro vad ni vill men vi har insider info genom vår son(som är jägare liksom far sin) och den är verkligen ingen sägen .Verkar som en del vägrar ta till sig viss information utan hellre gissar hur det ligger till .Dessa tre par är utplanterade av Naturvårdsverket .
*Stintan*
11-12-2012, 11:42
CITAT (Motti @ 10-12-2012, 22:27)  Ja ni får tro vad ni vill men vi har insider info genom vår son(som är jägare liksom far sin) och den är verkligen ingen sägen .Verkar som en del vägrar ta till sig viss information utan hellre gissar hur det ligger till .Dessa tre par är utplanterade av Naturvårdsverket . Det där är bara rykten! Det säger sig självt att Naturvårdsverket inte skulle plantera ut vargpar i smyg. Det skulle vara ute i kvällstidningarna innan de ens hunnit släppa ut den första. Var skulle dom vargparen kommit ifrån? Att din son och hans far är jägare betyder inte att de har fakta om saken.
Gossen Ruda
11-12-2012, 11:55
Jag undrar bara lite stillsamt hur man kan påstå att Motti har fel och bara skylla på rykten? Jag har ingen aning själv hur det förhåller sig så jag är tyst i sakfrågan.
Anki på Öland
11-12-2012, 11:55
Dessutom har det vandrat vargar i Småland nu och då under alla dom 25 åren jag bott här neråt.
*Stintan*
11-12-2012, 13:33
CITAT (Gossen Ruda @ 11-12-2012, 11:55)  Jag undrar bara lite stillsamt hur man kan påstå att Motti har fel och bara skylla på rykten? Jag har ingen aning själv hur det förhåller sig så jag är tyst i sakfrågan. Tja man kan ju t.ex. läsa lite här och var. Det florerar liknande rykten lite då och då och de har alltid saknat substans. Enligt Motti har det nu plötsligt blivit tre inplanterade vargpar (6st) utav två st vargobservationer (samma varg? ingen vet). Hur rimligt låter det? Precis som Anki säger så har det vandrat vargar i Småland då och då så det är knappast märkligt att någon traskar runt där nu. Det behövs ingen inplantering för att få dom att vandra där.
Gossen Ruda
11-12-2012, 14:34
CITAT (*Stintan* @ 11-12-2012, 13:33)  Tja man kan ju t.ex. läsa lite här och var. Det florerar liknande rykten lite då och då och de har alltid saknat substans. Enligt Motti har det nu plötsligt blivit tre inplanterade vargpar (6st) utav två st vargobservationer (samma varg? ingen vet). Hur rimligt låter det?
Precis som Anki säger så har det vandrat vargar i Småland då och då så det är knappast märkligt att någon traskar runt där nu. Det behövs ingen inplantering för att få dom att vandra där. Hmm, fast ibland kan det finnas en viss grund för rykten. Jag vet som sagt inget om just detta fallet, men jag kan dock mycket väl tänka mig utplantering i smyg. Detta med tanke på ämnets känslighet. Dementier skulle i så fall ingå i spelet.
*Stintan*
11-12-2012, 15:17
CITAT (Gossen Ruda @ 11-12-2012, 14:34)  Hmm, fast ibland kan det finnas en viss grund för rykten. Jag vet som sagt inget om just detta fallet, men jag kan dock mycket väl tänka mig utplantering i smyg. Detta med tanke på ämnets känslighet. Dementier skulle i så fall ingå i spelet.  Elda på dumheterna du
Huggorm
11-12-2012, 20:36
Rykte eller inte, jag hörde i alla fall samma sak från en annan smålänning idag
Jag vet inte vad som är sant eller inte i 'utplantering' av vargar - men kan man flytta genetiskt viktiga vargar likt den hona som man flyttat flera gånger - verkar inte 'dessa 'rykten och vandringssägner' om vargar alls orimliga.
Varken omöjligt eller olagligt... men löjeväckande och man får ju knappast befolkningen på sin sida.
*Stintan*
11-12-2012, 21:41
CITAT (dahla @ 11-12-2012, 21:20)  Varken omöjligt eller olagligt... men löjeväckande och man får ju knappast befolkningen på sin sida. Något som säkert Naturvårdsverket också begriper och det är väl knappast något de önskar.
Gossen Ruda
11-12-2012, 22:07
CITAT (*Stintan* @ 11-12-2012, 21:41)  Något som säkert Naturvårdsverket också begriper och det är väl knappast något de önskar. Man har kört över folk tidigare.
kerstinbern
12-12-2012, 06:36
CITAT (dahla @ 11-12-2012, 22:20)  Varken omöjligt eller olagligt... men löjeväckande och man får ju knappast befolkningen på sin sida. Visst är vandringssägner löjeväckande, men främst för de som sprider dem utan inse de mycket klara tecknen för en vandringssägen Någon känner någon som i sin tur känner någon som har hört.....
Det här om de tre Vargparen som är utplanterade här i Jönköpingslän är absolut ingen sägen varför skulle jag hitta på det ?Som jag skrev så har vår son en högre uppsat jaktkamrat i ett av de största skogsbolagen och han i sin tur är god vän med en i Naturvårdsverket så det är bekräftat att tre Vargpar är utplanterade här i Jönköpings län ,skogsbolaget visste om utplanteringen .Som Gossen Ruda skrev har Naturvårdsverket ingen skyldighet att informera om när var och hur de plantera ut Vargarna .Fick infon av sonen förra torsdagen då vi kom in på just Vargen som sets i Smålan.Vi har jaktvänner inom hela näringskedjan och de har koll på vad som händer ute i våra skogar .Så jag tror nog att jag vet en hel del .
CITAT (Motti @ 12-12-2012, 22:24)  Det här om de tre Vargparen som är utplanterade här i Jönköpingslän är absolut ingen sägen varför skulle jag hitta på det ?Som jag skrev så har vår son en högre uppsat jaktkamrat i ett av de största skogsbolagen och han i sin tur är god vän med en i Naturvårdsverket så det är bekräftat att tre Vargpar är utplanterade här i Jönköpings län ,skogsbolaget visste om utplanteringen .Som Gossen Ruda skrev har Naturvårdsverket ingen skyldighet att informera om när var och hur de plantera ut Vargarna .Fick infon av sonen förra torsdagen då vi kom in på just Vargen som sets i Smålan.Vi har jaktvänner inom hela näringskedjan och de har koll på vad som händer ute i våra skogar .Så jag tror nog att jag vet en hel del . Som sagt vad är det för orimligt i det som Motti skriver ? - jag vet ju så klart inte men jag kan inte se det orimliga i det.
Igentligen är det väl bara och gå in på Naturvårdsverkets hemsida och läsa deras pollecy när det gäller varg .Tror inte de stora skogsbolagen har något som helst i mot varg då Älgen bla ställer till med stora skador i nyplanteringarna .Jag vill inte namnge någon här föredra diskretion .
kerstinbern
13-12-2012, 10:08
Nu erkänner Naturvårdsverket att de planterat ut varg i Småland (d v s de förnekar ju men det är ju samma sak som att erkänna!), även Länsstyrelsen i Jönköping säger sig har varit inblandade i utplanteringen (" Det är osannolikt att Naturvårdsverket skulle gå över Länsstyrelsen och placera ut vargar utan vår kännedom, säger Sjöberg till P4 Jönköping."). Det slutgiltiga beviset är ju naturligtvis att "flera säger sig känna personer som sett bilar med släp med myndighetens logotyp." http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=5377126
sparvuggla
13-12-2012, 11:17
CITAT (kerstinbern @ 13-12-2012, 10:08)  Nu erkänner Naturvårdsverket att de planterat ut varg i Småland (d v s de förnekar ju men det är ju samma sak som att erkänna!), även Länsstyrelsen i Jönköping säger sig har varit inblandade i utplanteringen (" Det är osannolikt att Naturvårdsverket skulle gå över Länsstyrelsen och placera ut vargar utan vår kännedom, säger Sjöberg till P4 Jönköping."). Det slutgiltiga beviset är ju naturligtvis att "flera säger sig känna personer som sett bilar med släp med myndighetens logotyp." http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=5377126Ja, vi får skratta iaf. Citat från din länk: "Olika jaktsidor på nätet svämmar över av rykten om rovdjursartens närvaro i Jönköpings län. Flera jägare som P4 Jönköping varit i kontakt med under tisdagen talar om de här ryktena med stor övertygelse, men de vill absolut inte låta sig intervjuas, utan postar istället påståenden anonymt på olika nätforum för jägare."
*Stintan*
13-12-2012, 13:19
CITAT (Motti @ 12-12-2012, 22:50)  Igentligen är det väl bara och gå in på Naturvårdsverkets hemsida och läsa deras pollecy när det gäller varg .Tror inte de stora skogsbolagen har något som helst i mot varg då Älgen bla ställer till med stora skador i nyplanteringarna .Jag vill inte namnge någon här föredra diskretion . Ja du Motti hade du gjort det så hade du sett att deras ambitioner inte är att plantera ut vuxna vargpar i Jönköpings län. Det finns ett uppdrag att plantera ut vargvalpar i befintliga vargrevir som pekats ut av länsstyrelserna och dessa ligger inte i södra Sverige! Att inte jägare är mer kunniga än att de sprider såna här rykten är obegripligt. Ett grundläggande krav för jägarexamen borde väl vara att man fått lära åtminstone lite om de vilda djurens beteenden. Måste vara pinsamt för dem som går på ryktena utan att kolla upp fakta  Gäller även dem som här försvarar dessa sagor.
"Projekt Varg" från det glada 70-talet lever vidare och idag med hjälp av politik och fortsatt förnekelse.
Människor som drabbas av vargen ses enbart som en landsplåga som antingen ska tystas eller betalas för att hålla käften stängd då vargen för några få med dold agenda är mer värd än landsbygdens människor.
sparvuggla
14-12-2012, 07:11
CITAT (dahla @ 14-12-2012, 06:45)  "Projekt Varg" från det glada 70-talet lever vidare och idag med hjälp av politik och fortsatt förnekelse.
Människor som drabbas av vargen ses enbart som en landsplåga som antingen ska tystas eller betalas för att hålla käften stängd då vargen för några få med dold agenda är mer värd än landsbygdens människor. Tala för dig själv i egenskap av jägare och inte för landsbygden, för du är inte utvald som represetant för landsbygden. Ofta är det precis tvärsom vad du skriver. Sökning på "vargsafari": 4910 träffar på Google http://www.google.se/#hl=sv&tbo=d&...280&bih=946Sökning på "bäversafari": 9530 träffar på Google Tror du dessa företagare och alla besökare och turister är ""drabbade"" av vargen? För övrigt hade Aftonbladet i veckan en stor artikel av en del MÄNNISKOR som blivit drabbade av jägare på det allra värsta sättet. Köpte du den tidningen, du vet vad jag menar?
Gossen Ruda
14-12-2012, 10:54
Det skulle vara intressant att få en opartisk balansräkning för vad vargen kostar vs genererar i intäkter. Troligen väger några enstaka safarimänniskor ganska lätt i förhållande till alla skador vargen åsamkar på olika husdjur och kostnader för vargstängsel och minskad jakt, men en sammanställning skulle vara intressant.
200 miljoner har vargen kostat renägarna hitintills enligt deras advokat och jag är ganska säker på att dom inte kan mygla med siffrorna...
Gossen Ruda
14-12-2012, 17:04
CITAT (dahla @ 14-12-2012, 16:05)  200 miljoner har vargen kostat renägarna hitintills enligt deras advokat och jag är ganska säker på att dom inte kan mygla med siffrorna... Hmm, det får man många vargsafaris för.
Ja, det där snacket om att olika safaris i Sverige skulle inbringa enorma summor har sågats för länge sedan och inte ens naturvårdsverket lobbar för det längre... det spelar just ingen större roll... vargens tid är räknad i Sverige
Undrar just hur många av er här som lever med jakt och Landsbyggd ?eller hur många av er här som bara gissar hur det är ute i verkligheten ? får en känsla av att många här sitter i storstäder i en lägenhet och inte vet ett skit om hur det fungerar ute på landet eller i ett jaktlag eller om jakt , både min man och jag 'är uppvuxna med jakt och har så varit sedan vi var nyfödda !så kom inte och tala om för oss vad vi inte vet ,för ni har inte en susning om ni inte vet vad ni pratar om .Nästa helg ska det vara en gästjägare i mannens och sonen jaktlag från en av våra jakt tidningar !han jagar på heltid ! och är dessutom skribent . Föresten !bland jägare finns ingen hirakrki alla är lika .
hattstugan
14-12-2012, 22:50
Är uppvuxen med jakten! Har även Jägarexamen! Dock tagen för 20 år sedan och har aldrig jaga eller ens hållit i ett gevär sedan dess! Var en duktig skytt! Men det säger inget! Men jag och min far delar inte riktigt åsikter när det gäller våra predatorer oavsett om de flyger eller har fyra ben! Vilket har gjort att jag vägrar att öht jaga något! Möjligen stora råttor då! Vargen borde kunna finnas i våra skogar precis som både Björnen gör och Lodjuret! Men vi ska inte tro att det kan bli så! Tyvärr! Predatorerna var här före oss! Men människan har annekterat deras revir och kollision är oundvikligt!
hattstugan
14-12-2012, 23:09
Hörde just på nyheterna att 2 vargar skjutits i Värmland som var drabbade av skabb! Man befarar att fler vargar är drabbade! Stackars djur!
ja så går det när människan lägger sig i och styr och ställer över något de inte kan styra .De Vargarna har troligtvis hittat rävgryt som de har valpat i och som har varit smittade av skabb .Men vi har fortfarande tre Vargpar i Småland .
hattstugan
15-12-2012, 00:31
Håller tummarna att de vargarna får vara ifred för allas skull! De är inga konkurrenter till oss människor egentligen!
Ja du Hattstugan där om twistar de lärde ;)jag tycker om Vargar men jag är inte så säker på att de passar in här i Småland då vi inte har så stora Skogsområden utan är ett relativt tätbebyggt landskap .Att ha Varg här inpå innebär att du inte kan släppa en hund lös här längre eller ha får osv ,att ha Varg i tätbebyggt område är ingen hit ! de borde ha begränsat Vargutsläppen till Norrland .
hattstugan
15-12-2012, 01:14
Ja inte är det lätt det här med vargens vara eller inte vara!!
Skulle gärna ha vargen här men Hästägarna som dominerar här är nog inte alls överens med mig där! Lika lite som Samerna är!
Stackars varg som inte är välkommen nånstans idag! Den vill ju som alla andra bara överleva!
kerstinbern
15-12-2012, 05:12
Hundägarna borde begränsa hundusläppen med lösspringande hundar till helt obebyggda områden i Norrland.
Gossen Ruda
15-12-2012, 07:50
CITAT (kerstinbern @ 15-12-2012, 05:12)  Hundägarna borde begränsa hundusläppen med lösspringande hundar till helt obebyggda områden i Norrland. Du menar för att mata vargarna? Det är just såna tassemarker som vargarna kan få hållas i, i södra Sverige finns det inte plats.
Själv tänker jag nog mest på våra jakthundar som finns i skogarna varje helg minst och även på vardagar för den delen .Min man + sons jaktlag har sina jaktmarker inte så långt från Vetlanda där de släppt två vargar, 700 hkt är relativt stort i Småland att jaga på och naturligtvis atracktivt för Vargar också .
Aqvakul
15-12-2012, 21:18
Varför sprida falska rykten om vargutplantering?
edit: stavfel
En del här tycker tydligen inte jag är någon sanningsägare  Men ingen vet här vem jag eller min man är och att slå lögner i folk eller gissa är inte kompatibelt med vårt tänkande här är det fakta som gäller .Nästa helg kommer en journalist från en av Sveriges största jakt tidning att med verka i jakten på "X " markerna ,han jagar på heltid varje dag .Ska bli jättekul för hela jaktlaget .
zaaritha
15-12-2012, 22:42
Jamen--varför är det farligare m varg utanför Jönköping---än här i Hjo-trakten? O varför ska vargar vara i Norrland? Eller, missförstod jag?
*Stintan*
15-12-2012, 22:56
CITAT (Motti @ 15-12-2012, 22:10)  En del här tycker tydligen inte jag är någon sanningsägare  Men ingen vet här vem jag eller min man är och att slå lögner i folk eller gissa är inte kompatibelt med vårt tänkande här är det fakta som gäller .Nästa helg kommer en journalist från en av Sveriges största jakt tidning att med verka i jakten på "X " markerna ,han jagar på heltid varje dag .Ska bli jättekul för hela jaktlaget . Då sitter du på mer fakta än Naturvårdsverket och Länsstyrelsen gör och det vill du att vi ska tro på?
Vet du vad Stintan !jag skiter i vad du tycker eller vad du tror . Föresten Jobbar du på Naturvårdsverket så du har särskilld info !Du är bara här för att jäklas och inget annat .
*Stintan*
16-12-2012, 01:36
Inte alls men jag litar mer på vad ansvariga på Naturvårdsverket och Länsstyrelsen säger i frågan än de rykten du hört. Jag antar att du som vanligt inte lyssnade på och läste det som fanns i länken jag la in. Där finns nämligen intervjuer med ansvariga om detta.
sparvuggla
16-12-2012, 08:08
CITAT (Motti @ 16-12-2012, 01:09)  Vet du vad Stintan !jag skiter i vad du tycker eller vad du tror . Föresten Jobbar du på Naturvårdsverket så du har särskilld info !Du är bara här för att jäklas och inget annat . Är det här inlägget inom Odlas regler? Konstigt igen att jägare vet allt och kan allt och gör aldrig fel. Stintans inlägg är mycket bra , sakliga och informativa!
Gossen Ruda
16-12-2012, 08:51
CITAT (*Stintan* @ 16-12-2012, 01:36)  Inte alls men jag litar mer på vad ansvariga på Naturvårdsverket och Länsstyrelsen säger i frågan än de rykten du hört. Jag antar att du som vanligt inte lyssnade på och läste det som fanns i länken jag la in. Där finns nämligen intervjuer med ansvariga om detta. Det finns två sidor av myntet. Om Naturvårdsverket INTE har släppt ut vargar skall de givetvis dementera uppgifterna. Om Naturvårdsverket VERLIGEN har släppt ut vargar utan att meddela detta ligger det i sakens natur att man också dementerar detta. Att vara tyst spär bara på misstankarna. Så vad leder detta till? Jo, att vi inte kan veta vad som hänt. Framtiden kanske ger svar för ingen här kan bestämt veta något.
Aqvakul
16-12-2012, 09:08
Det finns inget som talar för att naturvårdsverket satt ut vuxna vargpar utanför befintliga revir. Vad som varit på tal är placera ut unga djur i befintliga revir.
Huggorm
16-12-2012, 09:16
CITAT (Motti @ 16-12-2012, 01:09)  Vet du vad Stintan !jag skiter i vad du tycker eller vad du tror . Föresten Jobbar du på Naturvårdsverket så du har särskilld info !Du är bara här för att jäklas och inget annat . Såna där påhopp är inte förenliga med forumets trivselregler. Naturligtvis är inte Stintan bara här för att jäklas. Moderator
*Stintan*
16-12-2012, 09:36
CITAT (Gossen Ruda @ 16-12-2012, 08:51)  Det finns två sidor av myntet. Om Naturvårdsverket INTE har släppt ut vargar skall de givetvis dementera uppgifterna. Om Naturvårdsverket VERLIGEN har släppt ut vargar utan att meddela detta ligger det i sakens natur att man också dementerar detta. Att vara tyst spär bara på misstankarna. Så vad leder detta till? Jo, att vi inte kan veta vad som hänt. Framtiden kanske ger svar för ingen här kan bestämt veta något. Jag tror lika lite på dina konspirationsteorier som på Mottis vandringssägen. Undrar varför du ägnar dig åt sånt i den här frågan?
Gossen Ruda
16-12-2012, 17:16
CITAT (*Stintan* @ 16-12-2012, 09:36)  Jag tror lika lite på dina konspirationsteorier som på Mottis vandringssägen. Undrar varför du ägnar dig åt sånt i den här frågan? Jag förlorade min tro på Naturvårdsverket som myndighet när man beordrade ett par Länstyrelser, bl.a. i Västra Götaland, att plocka fram lämpliga platser där man kunde plantera ut vargar. Inget tal om att höra med lokalbefolkningen, bara kör över. När jag läser vad Motti skriver så ligger det helt i linje med detta.
*Stintan*
16-12-2012, 17:26
CITAT (Gossen Ruda @ 16-12-2012, 17:16)  Jag förlorade min tro på Naturvårdsverket som myndighet när man beordrade ett par Länstyrelser, bl.a. i Västra Götaland, att plocka fram lämpliga platser där man kunde plantera ut vargar. Inget tal om att höra med lokalbefolkningen, bara kör över. När jag läser vad Motti skriver så ligger det helt i linje med detta. Men då var det väl Länstyrelserna du borde misstro och inte Naturvårdsverket. Blev det någon utplantering i ej befintliga revir?
Gossen Ruda
16-12-2012, 17:31
CITAT (*Stintan* @ 16-12-2012, 17:26)  Men då var det väl Länstyrelserna du borde misstro och inte Naturvårdsverket. Blev det någon utplantering i ej befintliga revir? Ordern kom från Naturvårdsverket och vad jag fattade var inte Länstyrelsen direkt positiv. Man försökte sätta ut varghonan som ställt till med problem i renskötarland men hon återvände omgående och blev till slut skjuten pga detta. Fö känner jag inte till något men utplantering i smyg kan ju ha skett pga allt rabalder saken skapade.
*Stintan*
16-12-2012, 17:42
CITAT (Gossen Ruda @ 16-12-2012, 17:31)  Ordern kom från Naturvårdsverket och vad jag fattade var inte Länstyrelsen direkt positiv. Man försökte sätta ut varghonan som ställt till med problem i renskötarland men hon återvände omgående och blev till slut skjuten pga detta. Fö känner jag inte till något men utplantering i smyg kan ju ha skett pga allt rabalder saken skapade. Du får naturligtvis tro vad du vill. Jag väljer att tro på vad ansvariga på både Naturvårdsverket och Länsstyrelsen har sagt i frågan. Det har aldrig funnits någon order att plantera ut vargar i Småland heller för den delen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|