| |
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
*Stintan*
10-02-2013, 10:51
CITAT (Motti @ 10-02-2013, 00:41)  Läs det här ! www.vargfakta.se/nyheter/tva-doda-och-18-skadade-i-uzbekiska-vargattacker/ Och vad skulle den gamla partsinlagan ha med "utsläppta" vargar att göra ?
CITAT (*Stintan* @ 10-02-2013, 10:51)  Och vad skulle den gamla partsinlagan ha med "utsläppta" vargar att göra ? Troligen inget att göra med de utsläppta djurparksdjuren. Har mer att göra med att vargen kanske inte är så ofarlig som många vill påstå...
*Stintan*
10-02-2013, 13:46
CITAT (Zixten @ 10-02-2013, 12:27)  Troligen inget att göra med de utsläppta djurparksdjuren. Har mer att göra med att vargen kanske inte är så ofarlig som många vill påstå... Den allra farligaste är människan så kanske dags att decimera den stammen också.
Ugglemormor
10-02-2013, 18:45
Ett utmärkt tanke, men vad skulle man se efter när man smyger med bössan under armen?
Huggorm
10-02-2013, 18:48
CITAT (*Stintan* @ 09-02-2013, 17:34)  Trams! Ingen tanke på att det är människan som brer ut sig mer oh mer? Tvärtom, det har blivit allt glesare mellan folk på landsbygden de sista tvåhundra åren. Och det verkar fortsätta, så hade man bara väntat ytterligare femtio år med att återinföra vargen så hade det nog gått mycket smidigare.
Ugglemormor
11-02-2013, 10:17
Huggorm Helt rätt, håller med det du skrev.......
*Stintan*
11-02-2013, 13:18
CITAT (Huggorm @ 10-02-2013, 18:48)  Tvärtom, det har blivit allt glesare mellan folk på landsbygden de sista tvåhundra åren. Och det verkar fortsätta, så hade man bara väntat ytterligare femtio år med att återinföra vargen så hade det nog gått mycket smidigare. Det där stämmer nog bara till en mycket liten del. Betänk att folkmängden ökat med ca 7 miljoner människor i Svergie de senaste 200 åren. Alla dessa klumpar knappast ihop sig i städernas mittpunkt utan städerna har tagit landsbygd i anspråk för bostadsbyggande. Masssor av ställen där det för 200 år sen kanske bara fanns 3 - 4 gårdar eller ett mindre bruk har vuxit i omfång med fler bostäder. Hur många sommarstugor finns det inte idag jämfört med för 200 år sen. Visst har folk flytt landsbygden i perioder men moderna kommunikationsmedel och möjligheter att pendla har också gjort att många flyttat ut eller tillbaka. Jag vill nog fortfarande hävda att människan tagit mer och mer natur i anspråk. Hur långt ifrån våra större städer behöver man idag åka för att hitta landsbygd/glesbygd?
andersen
11-02-2013, 17:18
CITAT (*Stintan* @ 11-02-2013, 13:18)  Det där stämmer nog bara till en mycket liten del. Betänk att folkmängden ökat med ca 7 miljoner människor i Svergie de senaste 200 åren. Alla dessa klumpar knappast ihop sig i städernas mittpunkt utan städerna har tagit landsbygd i anspråk för bostadsbyggande. Masssor av ställen där det för 200 år sen kanske bara fanns 3 - 4 gårdar eller ett mindre bruk har vuxit i omfång med fler bostäder. Hur många sommarstugor finns det inte idag jämfört med för 200 år sen. Visst har folk flytt landsbygden i perioder men moderna kommunikationsmedel och möjligheter att pendla har också gjort att många flyttat ut eller tillbaka. Jag vill nog fortfarande hävda att människan tagit mer och mer natur i anspråk. Hur långt ifrån våra större städer behöver man idag åka för att hitta landsbygd/glesbygd? Man behöver inte åka någon längre sträcka utanför städernas mittpunkt för att komma till ödsliga omr, jag cyklar mycket och mycket runt södertörn och det är inget ovanligt med lämningar efter gammla torp, och helt avsaknad av nya boningar, om man tex vandrar längs sörmlandsleden från Tumba till södertälje så är det mycket ödsligt förutom några enstaka torp, samma sak är det efter Södertälje ner mot Gnesta, och jag tror att för hundra år sedan så var det nog ganska så många som bodde i dom trakterna. Ang sommarstugor så tror jag att det är färre som har råd med sådana i dag än på 60talet pga att folk har inte råd med det, bostäder och fritidshus har ökat mycket i pris dom sista 20åren. Har för mig att du skrev nyligen om att vi aldrig har haft så mycket skog som nu, det är väll åxå en parameter över att ödsligheten har tagit plats på landsbygden.
*Stintan*
11-02-2013, 18:16
CITAT (andersen @ 11-02-2013, 17:18)  Man behöver inte åka någon längre sträcka utanför städernas mittpunkt för att komma till ödsliga omr, jag cyklar mycket och mycket runt södertörn och det är inget ovanligt med lämningar efter gammla torp, och helt avsaknad av nya boningar, om man tex vandrar längs sörmlandsleden från Tumba till södertälje så är det mycket ödsligt förutom några enstaka torp, samma sak är det efter Södertälje ner mot Gnesta, och jag tror att för hundra år sedan så var det nog ganska så många som bodde i dom trakterna. Ang sommarstugor så tror jag att det är färre som har råd med sådana i dag än på 60talet pga att folk har inte råd med det, bostäder och fritidshus har ökat mycket i pris dom sista 20åren. Har för mig att du skrev nyligen om att vi aldrig har haft så mycket skog som nu, det är väll åxå en parameter över att ödsligheten har tagit plats på landsbygden. Sörmlandsleden går en bit härifrån också och självklart är den inte lagd så den går mitt i bebyggelsen. Självklart finns det lämningar efter gamla torp här och där men det finns ju massor av nyare hus också även om de inte är precis där det förr stod ett torp. Här i Sörmland finns fortfarande en hel del gamla torp som tillhör nån större gård och hyrs ut till sommargäster eller permanentboende men knappast att gårdsherrarna varit särskilt angelägna att uppföra nya hus när de gamla gjort sitt om de inte haft behov av bostäder för sina anställda. Hur ödsligt man tycker att det är beror nog på vilka vägar man åker. Hur tror du Handen, Tungelsta, Västehaninge, Ösmo osv såg ut för 100 år sen? Åker man väg 225 mellan Södertälje och Nynäs finns ju massor av hus och gårdar om än inte alla ligger precis vid vägkanten. Skärholmen, Botkyrka och Tumba var ju rena landet. I takt med att det öppna landskapets areal minskar och man planterar gran på åkrarna ju mer skog blir det såklart men det innebär inte per automatik att ödsligeheten tagit plats på landsbygden. På många håll har det också byggts bostäder på åkrarna.
CITAT (Zixten @ 09-02-2013, 15:46)  Hörde en kille resonera om detta, och han var helt övertygad om att det är utsatta vargar från djurparker som gör så här, är ju mer och mer rapporter om varg som söker sig till bilar och bebyggelse... Man kan ju fråga sig varför vargar verkar dras mot industriområden eller inhägnade områden med höga staket... man kan ju tro att dom skulle vara vana vid att finna mat innanför stängslet.
Skulle vi ha nån slags hemlig uppfödning på vargar nånstans i någon inhängnad där man släpper ut dem i naturen lite då och då, eller vadå?
Nej, varför skulle den vara hemlig? Det räcker väl med att dom som släpper ut vargar inte behöver svara på en direkt fråga... dom jobbar troligtvis inte ens på djurparken. Alla djurparker i Sverige som har varg får ungar varje år... det sägs att merparten av alla vargar som föds i djurparkerna avlivas innan de nått ett års ålder.
Det går inte att få några dokument på att djuren har avlivats av behörig veterinär eller liknande. Allt sägs skötas av personalen på respektive djurpark. Kalla mig konspiratorisk om du vill, men jag tror inte en sekund på att vargarna avlivas eller säljs. Dom här vargarna i de svenska djurparkerna ingår faktiskt i den stam som togs fram av Projekt Varg på 70-talet.
andersen
13-02-2013, 17:00
CITAT (dahla @ 13-02-2013, 15:50)  Nej, varför skulle den vara hemlig? Det räcker väl med att dom som släpper ut vargar inte behöver svara på en direkt fråga... dom jobbar troligtvis inte ens på djurparken. Alla djurparker i Sverige som har varg får ungar varje år... det sägs att merparten av alla vargar som föds i djurparkerna avlivas innan de nått ett års ålder.
Det går inte att få några dokument på att djuren har avlivats av behörig veterinär eller liknande. Allt sägs skötas av personalen på respektive djurpark. Kalla mig konspiratorisk om du vill, men jag tror inte en sekund på att vargarna avlivas eller säljs. Dom här vargarna i de svenska djurparkerna ingår faktiskt i den stam som togs fram av Projekt Varg på 70-talet. Det tror jag inte alls på, någon hadde börjat och pratat om det av dom som jobbar på djurparkerna sådant går inte att ha hemligt.
sparvuggla
13-02-2013, 17:09
CITAT (dahla @ 13-02-2013, 15:50)  Nej, varför skulle den vara hemlig? Det räcker väl med att dom som släpper ut vargar inte behöver svara på en direkt fråga... dom jobbar troligtvis inte ens på djurparken. Alla djurparker i Sverige som har varg får ungar varje år... det sägs att merparten av alla vargar som föds i djurparkerna avlivas innan de nått ett års ålder.
Det går inte att få några dokument på att djuren har avlivats av behörig veterinär eller liknande. Allt sägs skötas av personalen på respektive djurpark. Kalla mig konspiratorisk om du vill, men jag tror inte en sekund på att vargarna avlivas eller säljs. Dom här vargarna i de svenska djurparkerna ingår faktiskt i den stam som togs fram av Projekt Varg på 70-talet. Du, lever Elvis?
Jag konspirerar med dig Dhala  som sakt jag har insider info om att så är fallet att det planteras ut Vargar och som sedan som inte beter sig som en vild Varg ska och som i sin tur tyder på att de är uppvuxna i inhängnader och är vana vid människor bilar mm.Tyvär är det ju så som många påpekar här att all info om Vargen är högst hemlig var den kommer ifrån osv . Finns en site som heter www.Vargfakta .se som är väl värd att läsa .
Piccante
14-02-2013, 23:50
CITAT (Motti @ 14-02-2013, 23:44)  Jag konspirerar med dig Dhala  som sakt jag har insider info om att så är fallet att det planteras ut Vargar och som sedan som inte beter sig som en vild Varg ska och som i sin tur tyder på att de är uppvuxna i inhängnader och är vana vid människor bilar mm.Tyvär är det ju så som många påpekar här att all info om Vargen är högst hemlig var den kommer ifrån osv . Finns en site som heter www.Vargfakta .se som är väl värd att läsa . Den informationen är inte värd något alls så länge du inte kan komma med några vettiga belägg för det. När regeringen föreslog att man skulle plantera ut varg för att öka den genetiska variationen och för att klara sig med så liten vargstam som möjligt sade ALLA remissinstandser nej och landets samtliga djurparker sa att de inte ville riskera sina djur genom utplantering.
kerstinbern
15-02-2013, 06:13
CITAT (Motti @ 15-02-2013, 00:44)  Jag konspirerar med dig Dhala  som sakt jag har insider info om att så är fallet att det planteras ut Vargar och som sedan som inte beter sig som en vild Varg ska och som i sin tur tyder på att de är uppvuxna i inhängnader och är vana vid människor bilar mm.Tyvär är det ju så som många påpekar här att all info om Vargen är högst hemlig var den kommer ifrån osv . Finns en site som heter www.Vargfakta .se som är väl värd att läsa . Jag det finns många faktakällor på nätet http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6dluvan
Projekt Varg är ju dock en "saga" som ingen av de inblandade längre nekar till... det enda som förnekas är att det har släppts ut vargar... det finns ju två kända släpp från Kolmården men dom vargarna blev väl båda avlivade eftersom "fel" personer fick kännedom om det hela...
Just ja, detsamma hände ju i skånes djurpark och där avlivades sedan samtliga i flocken... var det nån som fick se dom döda vargarna eller veterinärens intyg på att de var avlivade?
Man får väl låta en del tro på sagan om att Vargen har invandrat "helt plötslig" från Finnland och Ryssland efter cirka 150 år .Märkligt att de inte hittade hit tidigare ?Jag har personligen inget mot Vargen jag tycker det är oerhört vackra djur och dessutom ursprunget till våra härliga hundar .Men jag ifrågarsätter sättet på hur de nu ska införlivas i den svenska naturen då de släpps ut som i stort set halvtama uppvuxna i inhängnader ,sådana Vargar har inget naturligt betende vilket jag personligen tycker vi har fått bevittna senaste året då Vargar söker sig till människan och till städer samhällen mm .
*Stintan*
15-02-2013, 22:14
Fantasierna fortsätter flöda ser jag
Det är ditt sätt att se det på ! man kanske har lite andra värderingar när man lever med vilt och jakt .
sparvuggla
20-02-2013, 09:26
Man kan inte sticka under stolen med att det finns två¨läger här .OCH DE FLESTA TOLKNINGARNA ÄR SÅ HIMMLA NAIVA SÅ DET ÄR INTE SANT ! tror ni på allvar att <vargen helt plötsligt efter 150 år har hittat hit till Sverige igen ?av sig själva ,otroligt vad en del är naiva .
Piccante
08-03-2013, 01:20
CITAT (Motti @ 08-03-2013, 00:15)  Man kan inte sticka under stolen med att det finns två¨läger här .OCH DE FLESTA TOLKNINGARNA ÄR SÅ HIMMLA NAIVA SÅ DET ÄR INTE SANT ! tror ni på allvar att <vargen helt plötsligt efter 150 år har hittat hit till Sverige igen ?av sig själva ,otroligt vad en del är naiva . Senast jag kollade hängde Sverige ihop med Euroasien och det finns gott om varg i både Finland, Baltikum och Ryssland.
*Stintan*
08-03-2013, 06:35
CITAT (Motti @ 08-03-2013, 00:15)  Man kan inte sticka under stolen med att det finns två¨läger här .OCH DE FLESTA TOLKNINGARNA ÄR SÅ HIMMLA NAIVA SÅ DET ÄR INTE SANT ! tror ni på allvar att <vargen helt plötsligt efter 150 år har hittat hit till Sverige igen ?av sig själva ,otroligt vad en del är naiva .  Snacka om att kasta sten i glashus!
Aqvakul
08-03-2013, 07:35
CITAT (Motti @ 08-03-2013, 00:15)  Man kan inte sticka under stolen med att det finns två¨läger här .OCH DE FLESTA TOLKNINGARNA ÄR SÅ HIMMLA NAIVA SÅ DET ÄR INTE SANT ! tror ni på allvar att <vargen helt plötsligt efter 150 år har hittat hit till Sverige igen ?av sig själva ,otroligt vad en del är naiva . Räcker det inte att du är okunnig, måste du håna de som sitter inne med kunskapen också?
kerstinbern
08-03-2013, 09:40
Inte ens på 1970-talet, när det fanns alla minst med varg, så fanns det inget år utan varg i åtminstone nordligaste Sverige. Att enskilda vargar vandrar 1100 km är inget konstigt. http://www.wwf.se/source.php/1116912/wwf-1078126-1.pdf
Gossen Ruda
08-03-2013, 10:19
CITAT (kerstinbern @ 08-03-2013, 09:40)  Inte ens på 1970-talet, när det fanns alla minst med varg, så fanns det inget år utan varg i åtminstone nordligaste Sverige. Att enskilda vargar vandrar 1100 km är inget konstigt. http://www.wwf.se/source.php/1116912/wwf-1078126-1.pdfKanske inte konstigt men väldigt ovanligt. Att en hane och en hona vandrar så långt tillsammans eller var för sig för att sen mötas är synnerligen extremt ovanligt.
kerstinbern
08-03-2013, 13:44
CITAT (Gossen Ruda @ 08-03-2013, 11:19)  Kanske inte konstigt men väldigt ovanligt. Att en hane och en hona vandrar så långt tillsammans eller var för sig för att sen mötas är synnerligen extremt ovanligt. Nej det är det inte vi har ju exempel på vargar som vandrar lika långt åt andra hållet också: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=1516847
Gunilla T
08-03-2013, 16:12
CITAT (Motti @ 15-02-2013, 23:24)  Det är ditt sätt att se det på ! man kanske har lite andra värderingar när man lever med vilt och jakt . Helt osökt förstås....kommer jag att tänka på damen som ringde in till TV studion där det pågick ett program med viss kritik av kungahuset. Hon avslutade sin protest med orden; "Jag ringer från Strandvägen och därför är det relevant det som jag säger"
Piccante
08-03-2013, 17:03
CITAT (Gunilla T @ 08-03-2013, 16:12)  Helt osökt förstås....kommer jag att tänka på damen som ringde in till TV studion där det pågick ett program med viss kritik av kungahuset. Hon avslutade sin protest med orden; "Jag ringer från Strandvägen och därför är det relevant det som jag säger"  Har hört ett likande inslag från den tiden då Per Oscarsson klädde av siog kläderna i tv. En upprörd herre ringer till Sveriges televisions kundtjänst och påtalar hur upprörande och löjligt detta var och avslutar med att "jag bor ju på XXX-gatan så jag är ju inte vem som helst".
Gossen Ruda
08-03-2013, 17:10
För att återgå till vargvandringarna. Det är lite märkligt. Den sista vargen i sydsverige sköts nån gång på 1880-talet, sen fanns det inte varg där på 100 år. Det finns iaf inga rapporter om detta. TROTS att det ända till 1960-talet fanns varg i fjällkedjan och lite ner i skogslandet. Dessa var hårt jagade så man skulle kunna tro att de gärna emmigrerade men icke. Sen kom det in strövargar från Finland då och då men de höll sig långt däruppe. Så plötsligt började det kuta omkring vargar kors och tvärs i landet och långt ner i sydsverige. Vadan denna plötsliga beteendeförändring? Eller fick de hjälp?
Aqvakul !jag hånar ingen alls !men vart var Vargen i 150 år ? låg den och gömde sig ?jag tror jag har mer koll på viltet i Sverige än vad du har efter som jag är uppvuxen med jakt och vilt sedan barnsben och är fortfarande aktiv jägarfru .Du är bara ute efter mig eller hur  Ingen här som vet något om vilt och jakt vet ju att vargen inte kan hålla sig borta i 150 år och helt plötsligt bara dyka upp utan anledning !Rätta mig om jag har fel ?
*Stintan*
09-03-2013, 06:49
CITAT (Motti @ 09-03-2013, 01:01)  Aqvakul !jag hånar ingen alls !men vart var Vargen i 150 år ? låg den och gömde sig ?jag tror jag har mer koll på viltet i Sverige än vad du har efter som jag är uppvuxen med jakt och vilt sedan barnsben och är fortfarande aktiv jägarfru .Du är bara ute efter mig eller hur  Ingen här som vet något om vilt och jakt vet ju att vargen inte kan hålla sig borta i 150 år och helt plötsligt bara dyka upp utan anledning !Rätta mig om jag har fel ? Om och isåfall hur länge vargen hållit sig borta vet inte ens forskarna med säkerhet så det är väldigt konstigt att du vet mer än dom. Du verkar ha väldigt dålig koll för att vara "uppvuxen med jakt och vilt sedan barnsben och är fortfarande aktiv jägarfru". Vad gör en aktiv jägarfru enligt dig?
sparvuggla
09-03-2013, 07:51
CITAT (Motti @ 09-03-2013, 01:01)  Aqvakul !jag hånar ingen alls !men vart var Vargen i 150 år ? låg den och gömde sig ?jag tror jag har mer koll på viltet i Sverige än vad du har efter som jag är uppvuxen med jakt och vilt sedan barnsben och är fortfarande aktiv jägarfru .Du är bara ute efter mig eller hur  Ingen här som vet något om vilt och jakt vet ju att vargen inte kan hålla sig borta i 150 år och helt plötsligt bara dyka upp utan anledning !Rätta mig om jag har fel ? Det är ganska många kunniga här som har rättat dig, men jägarfrun är väl som jägarmaken.
Gossen Ruda
09-03-2013, 08:13
Nu skall man flytta den hopplösa Junselevargen igen, för fjärde gången. När sätter man stopp?
CITAT (Gossen Ruda @ 09-03-2013, 08:13)  Nu skall man flytta den hopplösa Junselevargen igen, för fjärde gången. När sätter man stopp? Dom har la fått lite pengar över som dom behöver göra av med...
sparvuggla
09-03-2013, 10:45
Att rädda naturen får kosta, för annars går vi också under.
Den rödlistade vargens situation är ju dessutom mycket värre i dagsläget än tex. havsörnens, som diskuteras i tråden här under.......
Gossen Ruda
09-03-2013, 11:09
Den eurasiska vargens population är svåröverblickbar men torde uppgå till ett par hundra tusen individer och ställer till med stora problem österut. Att då lägga ut miljoner på att flytta omkring ett enda exemplar i Sverige tyder enligt min mening på att vargbevarartalibanerna har tappat allt sans och förnuft.
kerstinbern
09-03-2013, 16:42
Lodjuren var också borta i 50 år men är nu tillbaka, Björnen har väl varit borta i flera hundra år men är snart tillbaka, järven finns nu i uppland, har inte funnits där på flera hundra år. Kungsörnen och havsörn har varit borta i 80 år, havsörnen är nu tillbaka
CITAT (kerstinbern @ 09-03-2013, 16:42)  Lodjuren var också borta i 50 år men är nu tillbaka, Björnen har väl varit borta i flera hundra år men är snart tillbaka, järven finns nu i uppland, har inte funnits där på flera hundra år. Kungsörnen och havsörn har varit borta i 80 år, havsörnen är nu tillbaka De är nog införda av människor allihopa?
Gossen Ruda
09-03-2013, 17:27
CITAT (kerstinbern @ 09-03-2013, 16:42)  Lodjuren var också borta i 50 år men är nu tillbaka, Björnen har väl varit borta i flera hundra år men är snart tillbaka, järven finns nu i uppland, har inte funnits där på flera hundra år. Kungsörnen och havsörn har varit borta i 80 år, havsörnen är nu tillbaka Inga av dessa rovdjur var helt borta någon gång. Lon trängdes tillbaka till istort sett bara Lappland under mitten på 1900-talet och stammen var nere i under 200 ex. Sen har den expanderat när jakten upphörde eller begränsades. Björnen hade en liknade utveckling, eller avveckling, men har också börjat expandera på egen hand. Antalet som lägst var ungefär som lon. Järven liknande utveckling men antalet var nog nere i under 100 exemplar som lägst. Det är dock de ursprungliga svenska stammarna som expanderat. Källa: Däggdjur, groddjur & kräldjur - Kai Curry-Lindahl.
kerstinbern
09-03-2013, 18:09
Vargen har aldrig heller varit helt borta från Sverige, även under 70-talet så fanns det alltid varg i Sverige varje år, om än inte alltid reproducerande varg. Läs t ex Svante Lyséns bok "Uder frihetens himmel" hur han ser varg i norra Lappland under tidigt 70-tal. Eller Anders Bjärvall.s bok ”Trettio år med rovdjur – och människor" (30 år av rovdjursarbete kan ju i och för sig aldrig jämföras med att vara en riktig rovdjursexpert, det blir man ju bara som jägarfru, även om man aldrig ens har sett en varg)
Vart var egentligen sångsvanen under 150 år? Det är inte naturligt att den plötsligt har återkommit som häckfågel till södra Sverige efter att varit borta minst 150 år. Det uppskattas att det endast fanns 20 häckande par på 1960-talet, nu finns det 5 000–7 000 häckande par i hela landet,
Gunilla T
09-03-2013, 18:29
Gossen Ruda
09-03-2013, 18:32
Från 1970 och framåt förekom det varg sporadiskt i norra Lappland men de kom och försvann och kom igen osv. Tidvis fanns det inga kända vargförekomster i landet. Att komma dragande med sångsvanarnas återkomst är mer än löjligt, håll dig på marken.
sparvuggla
09-03-2013, 19:18
CITAT (kerstinbern @ 09-03-2013, 18:09)  Vargen har aldrig heller varit helt borta från Sverige, även under 70-talet så fanns det alltid varg i Sverige varje år, om än inte alltid reproducerande varg. Läs t ex Svante Lyséns bok "Uder frihetens himmel" hur han ser varg i norra Lappland under tidigt 70-tal. Eller Anders Bjärvall.s bok "Trettio år med rovdjur – och människor" (30 år av rovdjursarbete kan ju i och för sig aldrig jämföras med att vara en riktig rovdjursexpert, det blir man ju bara som jägarfru, även om man aldrig ens har sett en varg)
Vart var egentligen sångsvanen under 150 år? Det är inte naturligt att den plötsligt har återkommit som häckfågel till södra Sverige efter att varit borta minst 150 år. Det uppskattas att det endast fanns 20 häckande par på 1960-talet, nu finns det 5 000–7 000 häckande par i hela landet, Mycket bra jämförelse med sångsvanen. Även mindre sångsvanen håller på att etablera sig. Däremot blir knölsvanen allt ovanligare. Finns nästan bara i städerna där den matas som halvtam.
Gossen Ruda
09-03-2013, 19:55
CITAT (sparvuggla @ 09-03-2013, 19:18)  Mycket bra jämförelse med sångsvanen. Även mindre sångsvanen håller på att etablera sig. Däremot blir knölsvanen allt ovanligare. Finns nästan bara i städerna där den matas som halvtam. Ja, har man inga relevanta uppgifter att komma med kan man försöka flytta fokus men tråden handlar faktiskt om vargen.
*Stintan*
09-03-2013, 21:04
CITAT (Gossen Ruda @ 09-03-2013, 18:32)  Från 1970 och framåt förekom det varg sporadiskt i norra Lappland men de kom och försvann och kom igen osv. Tidvis fanns det inga kända vargförekomster i landet. Att komma dragande med sångsvanarnas återkomst är mer än löjligt, håll dig på marken. Det beror ju på varifrån man inhämtat sina uppgifter då de faktiskt skiftar. Det finns således även uppgifter på att vargen aldrig helt varit försvunnen i Sverige. Ingen verkar veta säkert men man kan ju hoppas att den som påstår sig ha fakta inte bygger den på skrönor.
hattstugan
09-03-2013, 21:06
Är det rimligt att en enda varg får kosta 4 milj? De pengarna kunde säkert användas till bättre vargändamål! Och generera i bättre populationer för varg på annat håll!
*Stintan*
09-03-2013, 21:18
Antar attt det finns pengar avsatta för att genomföra den beslutade vargpolitiken. Hur dessa pengar används måste väl vara upp till dem som är satta att verkställa besluten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|