|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
sparvuggla
05-01-2013, 15:03
CITAT (Motti @ 05-01-2013, 01:34)  Kan ställa den här frågan då :Vilket är mannens äldsta yrke ? Jag tror inte kvinnan heller som fortfarande idkar hennes äldsta yrke är speciellt stolt över det i dagens samhälle.
*Stintan*
05-01-2013, 15:18
Anki på Öland
09-01-2013, 08:53
Ojoj... nu har dom visst "planterat" vargar i Borås också....
Jag erkänner att jag hade lite fel där !tänkte rätt men fel det blev !Men jag tror ingen har tänkt sig att de ska springa runt i Göteborg som vi såg på TV !Vargarna är ju helt konfysa ! Det var nog så att jag utryckte mig dåligt !jag tänkte nog mer på hur det såg ut för 200 år sedan innan tätbebyggelsen då det fanns plats för Varg. Jag är absolut ingen Varghatare men jag ifrågasätter om den har plats nu mer i Sverige i alla fall i de södra delarna .Och ni som bor på Öland behöver ju inte oroa er alls . Vilket fall så varnade Länstyrelesn både hundägare och fårägare för Varg i södra Sverige på TV i kväll ! Sedan skulle jag vilja påstå att vilda vargar absolut inte söker sig in i stora samhällen eller städer .
Anki på Öland
10-01-2013, 00:15
CITAT (Motti @ 09-01-2013, 22:29)  J........Och ni som bor på Öland behöver ju inte oroa er alls....... Troligen inte men å andra sidan kan dom ju göra som en massa andra djur - gå över bron.... eller som vildsvinen, simma över.
*Stintan*
10-01-2013, 00:28
Suck, det sas på TV att det kunde vara en varg som sprang där på vägen men det var inte bekräftat! Ibland tar faktiskt även vargar vägen genom stan om de vill till andra sidan. Det har hänt på flera platser t.o.m. i Sthlm.
sparvuggla
11-01-2013, 09:11
Att släppa sina hundar lösa i jaktområden där det jagas vid den här tiden är inget bra alls !vet du att det jagas där du släpper din sällskapshund så är det lite oförståndigt av dig som hundägare vill jag påstå .Håll din hund kopplad i jaktområden så slipper du den här tragiska utgången .Jag beklagar verkligen det här men släpp inte din hund lös där det jagas nu .Tyvär är det ju också så att gammla gubbar jagar som inte borde vara i skogen längre på grund av dålig syn och annat ,men det är jaktledarens annsvar och Polisen som har hand om jaktlisencerna !
Piccante
11-01-2013, 22:58
Om man inte ser skillnad på en golden retriever och en räv så borde man inte bar avstå från att skjuta på levande mål man borde inte ha körkort eller rösträtt heller...
Anki på Öland
11-01-2013, 23:22
CITAT (Motti @ 11-01-2013, 21:44)  Att släppa sina hundar lösa i jaktområden där det jagas vid den här tiden är inget bra alls !vet du att det jagas där du släpper din sällskapshund så är det lite oförståndigt av dig som hundägare vill jag påstå .Håll din hund kopplad i jaktområden så slipper du den här tragiska utgången .Jag beklagar verkligen det här men släpp inte din hund lös där det jagas nu .Tyvär är det ju också så att gammla gubbar jagar som inte borde vara i skogen längre på grund av dålig syn och annat ,men det är jaktledarens annsvar och Polisen som har hand om jaktlisencerna ! Och hur ska man veta att det jagas då???
Har man sunt förnuft så vet man väl när det är jaktsäsong och just nu är vi mitt upp i den !när hundförbudet börjar och när hundförbuder slutar ! Att släppa sällskapshundar i jaktsäsong har sina risker ,gäller som hundägare att ha koll om man är rädd om sin hund .
kerstinbern
12-01-2013, 04:38
Sunt förnuft? Det är jaktsäsong 365 dagar per år! Det finns ALLTID något djur som är jaktbart.
Jag anser visserligen att man bör ha rätt att skuta lösspringande hundar. Men vet man inte vad det är för djur man skjuter, så skall man naturligtvis inte heller få ha vapen.
*Stintan*
12-01-2013, 09:02
CITAT (Motti @ 12-01-2013, 00:29)  Har man sunt förnuft så vet man väl när det är jaktsäsong och just nu är vi mitt upp i den !när hundförbudet börjar och när hundförbuder slutar ! Att släppa sällskapshundar i jaktsäsong har sina risker ,gäller som hundägare att ha koll om man är rädd om sin hund . Jädrans trams! Som om det inte är jägarnas skyldighet och ansvar att se efter att det är rätt sorts djur de skjuter på. Vadå hundförbud förresten?
Piccante
12-01-2013, 12:43
CITAT (Motti @ 12-01-2013, 00:29)  Har man sunt förnuft så vet man väl när det är jaktsäsong och just nu är vi mitt upp i den !när hundförbudet börjar och när hundförbuder slutar ! Att släppa sällskapshundar i jaktsäsong har sina risker ,gäller som hundägare att ha koll om man är rädd om sin hund . Hunden Trixa (Golden Retriever) som artikeln handlade om sköts stående vid en åtel! Om inte en jägare kan se skillnad på en liten röd räv med spetsiga uppåtstående öron och en högre gul hund med hängande öron på 25m så ska han inte skjuta alls!
sparvuggla
12-01-2013, 15:15
Och hur var det med nykterheten på jägaren? I skogen finns inga blåskontroller..... http://fotolasse.se/index.php/samhalle/sex...-till-somns.htm
Finns gammla gubbar i skogen som inte ska vara där och inte med bössa heller !det är upp till Polisen att ha koll på vapenlicenser och ålder !Men släpp inte sällskapshundar i skog och mark under jaktsäsong om ni vet att det jagas i just den skogen !En del har gevär som man skjuter på väldigt långa håll med och i ett kikarsikte kan en mörkgul Golden visst se ut som en räv särskillt om den är vid en åtel !Håll era sällskapshundar i koppel där det jagas !vet att många jaktlag sätter ut skylltar så kallat varningskylltar där det står klart och tydligt att :Jakt pågår ! Som hundägare få man ta sitt ansvar och ha koll på var du släpper din hund .Det är du som hundägare som ska ha kontroll över din hund ,gäller även jakthundar och deras ägare .
kerstinbern
14-01-2013, 06:05
CITAT (Motti @ 13-01-2013, 02:35)  Finns gammla gubbar i skogen som inte ska vara där och inte med bössa heller !det är upp till Polisen att ha koll på vapenlicenser och ålder !Men släpp inte sällskapshundar i skog och mark under jaktsäsong om ni vet att det jagas i just den skogen !En del har gevär som man skjuter på väldigt långa håll med och i ett kikarsikte kan en mörkgul Golden visst se ut som en räv särskillt om den är vid en åtel !Håll era sällskapshundar i koppel där det jagas !vet att många jaktlag sätter ut skylltar så kallat varningskylltar där det står klart och tydligt att :Jakt pågår ! Som hundägare få man ta sitt ansvar och ha koll på var du släpper din hund .Det är du som hundägare som ska ha kontroll över din hund ,gäller även jakthundar och deras ägare . Det var inte i någon skog, utan på ett fält, och man använder väl inte kikarsikte på 25 m håll!!!
CITAT (kerstinbern @ 14-01-2013, 06:05)  Det var inte i någon skog, utan på ett fält, och man använder väl inte kikarsikte på 25 m håll!!! Jo, eftersom man jagar räven på åtel under de mörka timmarna på dygnet så använder man oftast sikten på gevären eftersom siktet även färstärker ljuset något. Dessvärre ser man nästan enbart konturer och absolut inga färger i så svagt ljus som det rör sig om.
*Stintan*
14-01-2013, 12:53
CITAT (dahla @ 14-01-2013, 12:40)  Jo, eftersom man jagar räven på åtel under de mörka timmarna på dygnet så använder man oftast sikten på gevären eftersom siktet även färstärker ljuset något. Dessvärre ser man nästan enbart konturer och absolut inga färger i så svagt ljus som det rör sig om. Klockan sju på morgonen lär det ha varit nattsvart ute och du kan väl ändå inte mena att det då är OK att skjuta på något du inte ser vad det är utan möjligen bara att något rör sig...kikarsikte eller ej. Vilket ljus menar du att kikarsiktet skulle förstärka?
På landsbygd är det aldrig 100% mörkt om natten... måne, stjärnor och snö gör att det blir lite ljusare. Prova att använda en handkikare av god kvalité om natten (på landsbygd) så får Du själv se vilken skillnad det gör...
*Stintan*
14-01-2013, 18:35
CITAT (dahla @ 14-01-2013, 17:46)  På landsbygd är det aldrig 100% mörkt om natten... måne, stjärnor och snö gör att det blir lite ljusare. Prova att använda en handkikare av god kvalité om natten (på landsbygd) så får Du själv se vilken skillnad det gör... Den aktuelle jägaren såg ju uppenbarligen inte vad han sköt på iallafall. Hur sjutton kan du som jägare försvara det? Vet du vad det var för väder den aktuella natten/morgonen på platsen? Så värst mycket månsken kan det knappast ha varit heller. Jägaren påstår ju själv att han såg färgen??? och den yviga svansen??? Borde han inte hört hundägarens rop på hunden när dom var så pass nära varandra att båda såg åteln och hunden?
Jag försvarar absolut inte att en hund sköts!
Jag tycker dock att det är riktigt korkat av hundägaren att släppa hunden lös på någon annans jaktmark.
Hur högt ropade husse? Hade jägaren hörselskydden på sig?
*Stintan*
14-01-2013, 23:51
Trots att jag bott på landet bland jägare större delen av mitt liv har jag aldrig varit med om att dom varit ute och jagat kl 6-7 på morgonen vintertid. Du kan väl ändå inte mena att jägare har ensamrätt till naturen. Dom skjuter på varandra och på motionärer, dom skjuter på sina jakthundar och på andras hundar. Något brister ju uppenbarligen hos många jägare eftersom sånt här händer ideligen. Det går inte att skylla på att det är gamla dementa gubbar för så är oftast inte fallet. Vad är det som händer med män när de är ute med gevär?
Trampendal
15-01-2013, 02:17
CITAT (dahla @ 14-01-2013, 17:46)  På landsbygd är det aldrig 100% mörkt om natten... måne, stjärnor och snö gör att det blir lite ljusare. Prova att använda en handkikare av god kvalité om natten (på landsbygd) så får Du själv se vilken skillnad det gör... Nog fasen är det beckmörkt på landet alltid! Åtminstone där jag bor. Fullmåne och absolut klart ger ju lite ljus, men det är ju inte så ofta och inte kan man identifiera föremål på 25 meter.. Menar du att jägare jagar i beckmörker? Hur vanligt är det? Låter ju skitläskigt! Min farsa är jägare och han skulle aldrig få för sig att ge sig ut på jakt i mörker, det trodde jag var regel liksom.
CITAT (*Stintan* @ 14-01-2013, 23:51)  Du kan väl ändå inte mena att jägare har ensamrätt till naturen. Nej, vart har jag skrivit det? Menar du att hundägare har all rätt i världen att släppa sina hundar lösa vart dom vill? CITAT (Trampendal @ 15-01-2013, 02:17)  Nog fasen är det beckmörkt på landet alltid! Åtminstone där jag bor. Fullmåne och absolut klart ger ju lite ljus, men det är ju inte så ofta och inte kan man identifiera föremål på 25 meter..
Menar du att jägare jagar i beckmörker? Hur vanligt är det? Låter ju skitläskigt!
Min farsa är jägare och han skulle aldrig få för sig att ge sig ut på jakt i mörker, det trodde jag var regel liksom. Det är beckmörker ifall man tittar ut ur fönstren sittandes i stugvärmen  Sen får man ju inte glömma att alla har olika bra mörkerseende och det finns faktorer som påverkar mörkerseendet... rökning och ålder exempelvis. Jag har inte skrivit att man jagar i beckmörker va?
*Stintan*
15-01-2013, 08:56
CITAT (dahla @ 15-01-2013, 06:34)  Nej, vart har jag skrivit det? Menar du att hundägare har all rätt i världen att släppa sina hundar lösa vart dom vill?Det är beckmörker ifall man tittar ut ur fönstren sittandes i stugvärmen  Sen får man ju inte glömma att alla har olika bra mörkerseende och det finns faktorer som påverkar mörkerseendet... rökning och ålder exempelvis. Jag har inte skrivit att man jagar i beckmörker va? Nej, var har jag skrivit det?
Anki på Öland
15-01-2013, 09:14
Inte för att detta har ett dugg med vargar i Jönköping att göra men jag fortsätter väl på räv/jägarspåret... jag är i alla fall jätteglad att "mina" jägare hade ögonen med sig. Gick för ett par veckor sen utefter en vandringsled mellan åkrar och ängar vid havet. Bra sikt åt alla håll och inget "levande" så långt ögat nådde, så jag släppte 2 av hundarna så dom fick leka. Alldeles i hörnet av åkern som låg ung. 25-30 m på andra sidan om en äng hittade dom något gott.... Min dotter gick dit för att sjasa tillbaka dom och såg att dom käkat på inälver av ett rådjur som låg där. Jag undrade hur i hela friden det hamnat där och varför räv eller rovfåglar inte kalast upp det. Det finns gott om båda där nere, det vet jag. Några dagar senare ser jag länken här och förstod då vad det var som låg där. Antar att jägarna dolde sig i den lilla skogsgläntan bredvid åkern. Detta var alltså en officiell vandringsled under jullovet och inga varningslappar fanns. Hade väl varit himla smart att sätta upp en lapp på vägen från båda håller att rävjakt pågick....
malcolm
15-01-2013, 09:25
Varg har konstaterats i Nacka strax utanför Sthlm i dagarna.
*Stintan*
15-01-2013, 10:08
CITAT (malcolm @ 15-01-2013, 09:25)  Varg har konstaterats i Nacka strax utanför Sthlm i dagarna. Och dom uppgifterna kommer från??
CITAT (*Stintan* @ 15-01-2013, 10:08)  Och dom uppgifterna kommer från?? Exempelvis här: http://www.nacka.se/web/fritid_natur/natur...pplahunden.aspx
*Stintan*
15-01-2013, 11:02
CITAT (dahla @ 15-01-2013, 10:28)  Iof inte så ovanligt att det synts till varg i Stockholmstrakten. Har spåren kvalitetssäkrats? Vargen i Nacka kan ha hunnit långt därifrån vid det här laget om det inte finns färskare rapporter än de som kom för 14 dagar sedan.
CITAT (*Stintan* @ 15-01-2013, 11:02)  Har spåren kvalitetssäkrats? Inte ännu... det fanns ingen spårsnö och man ska väl bakspåra 3 eller om det är 4 kilometer för att vara säker på att det är varg om det inte finns bildbevis... Hos DN kan man ju dock läsa vad Göran Nilsson som varit viltvårdare i 40 år där säger om det hela. http://www.dn.se/sthlm/vargvarning-i-nacka...pla-din-hund-nuDet är ju främst i Stockholm man vill att det ska finnas varg i Sverige så det är ju toppenbra att det rör sig vargar både norr och söder om huvudkommunen...
*Stintan*
15-01-2013, 14:05
Ja inte vet jag men Värmdö kanske inte är bästa platsen. Den som förra gången förirrade sig ner till södertörn fick ju inte heller leva särskilt länge.
malcolm
15-01-2013, 14:10
CITAT (*Stintan* @ 15-01-2013, 14:05)  Ja inte vet jag men Värmdö kanske inte är bästa platsen. Den som förra gången förirrade sig ner till södertörn fick ju inte heller leva särskilt länge. Menar du den som polisen körde ihjäl? Nu går det en varg inne i varberg också... perfekt för alla vargvärnare som vill se en varg... gå gärna fram och mata den... http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/N...rberg--1.41122/
Bengalow
15-01-2013, 15:03
Jag måste säga, att debatten här verkar totalt fel. Den vargskräck som målas upp, till förmån för vargjakt, har inte resulterat i en enda männsikas död sedan 1870, om jag minns rätt. Jägare vidhåller att vargen som ett monster, som måste dödas till varje pris. Det är så orimligt, att till och med Askungen verkar levande, i jämförelse med vad jägare kan påstå. När dom sedan byter fot och påstår att dom är naturälskare, så går det bara för långt. Sveriges NRA...är endast ute i naturen för att se, om det finns mer eller mindre djur att skjuta. Renägande samer, ett 50-tal personer, får ersättning för varje ren som skadas, så som dom får ersättning för renar som går på banvallen, och blir påkörda. När jag bodde och arbetade i Kiruna, så hörde jag, att samerna kastade döda djur på spåret, och därmed fick ersättning. Den ersättning dom får för vargskador överstiger vida saluvärdet på renkött. Varför klagar dom då`Jo, det finns tokjägare i den stammen också. Pang på rödbetan. Precis som skolungar på nyårskväll...
CITAT (Bengalow @ 15-01-2013, 15:03)  Jag måste säga, att debatten här verkar totalt fel. Den vargskräck som målas upp, till förmån för vargjakt, har inte resulterat i en enda männsikas död sedan 1870, om jag minns rätt. Jägare vidhåller att vargen som ett monster, som måste dödas till varje pris. Det är så orimligt, att till och med Askungen verkar levande, i jämförelse med vad jägare kan påstå. När dom sedan byter fot och påstår att dom är naturälskare, så går det bara för långt. Sveriges NRA...är endast ute i naturen för att se, om det finns mer eller mindre djur att skjuta. Renägande samer, ett 50-tal personer, får ersättning för varje ren som skadas, så som dom får ersättning för renar som går på banvallen, och blir påkörda. När jag bodde och arbetade i Kiruna, så hörde jag, att samerna kastade döda djur på spåret, och därmed fick ersättning. Den ersättning dom får för vargskador överstiger vida saluvärdet på renkött. Varför klagar dom då`Jo, det finns tokjägare i den stammen också. Pang på rödbetan. Precis som skolungar på nyårskväll... Och alla dessa påstående har du givetvis bevis för va?
Nu en varg i Falkenberg... men det är väl samma som dom ser i Varberg va? http://jaktjournalen.se/index.php?id=16761&avd1=0Vad är det som gör att vargar dras mot stora samhällen där det finns människor... vargen sägs ju vara så skygg av sig...
Gunilla T
15-01-2013, 15:49
CITAT (Bengalow @ 15-01-2013, 15:03)  Jag måste säga, att debatten här verkar totalt fel. Den vargskräck som målas upp, till förmån för vargjakt, har inte resulterat i en enda männsikas död sedan 1870, om jag minns rätt. Jägare vidhåller att vargen som ett monster, som måste dödas till varje pris. Det är så orimligt, att till och med Askungen verkar levande, i jämförelse med vad jägare kan påstå. När dom sedan byter fot och påstår att dom är naturälskare, så går det bara för långt. Så bra skrivet Bengalow - jag tror tom att det var 50 år tidigare som Gysingevargen härjade och angrep människor. Jag förstår inte denna överdrivna rädsla för varg - varifrån kommer den, vad är det som håller den vid liv? Jag tvivlar på att de som står för de mest hätska utfallen har förläst sig på Selma Lagerlöf eller Rödluvan...här skulle säkert finnas uppslag och material för en doktorsavhandling inom psykologin. Övertygad är jag om att det ligger i någons högst personliga intresse att upprätthålla denna oresonliga skräck men alla andra som låter sig skrämmas utan att tänka själv? Såg ett program från Rumänien om varg, där finns ca 2500 vargar på en mindre yta än Sverige men där fanns ingen rädsla för vargarna. De är inte farliga för oss - tar något får ibland men de är viktiga för den biologiska mångfalden eftersom de håller hjortdjuren på en acceptabel nivå - sa man i Rumänien. Har vi distanserat oss så till den milda grad från naturen här i Sverige så vi inte längre förstår de viktiga predatorernas roll i våra ekosystem? De allra farligaste för små barn är utan tvivel människor.
*Stintan*
15-01-2013, 15:54
Då kanske det är hundar folk ser. Ganska vanligt felseende ju.
Det är väl inte så jäkla konstigt att bara en har dödats av vargar i Sverige sedan gysingevargen... Man försökte ju och lyckades ju troligtvis att utrota vargen... hur fan tror ni att vargen skulle kunna döda om den inte finns???
Att jämföra länder som rumänien med Sverige är ju lite tossigt... hur många jägare finns det i Rumänien respektive Sverige? Här i Sverige begränsar jägarkåren stammarna av klövvilt.
Gunilla T
15-01-2013, 16:22
Fast...faktum kvarstår - varifrån kommer denna oresonliga rädsla för vargen i vårt land? För även du får väl medge att rädslan inte är adekvat.
Varför är du så rädd för vargen dahla att du ägnar så mycket tid till att underblåsa och vidmakthålla denna rädsla på ett i sammanhanget ganska obetydligt forum? Vad är ditt intresse i det hela? Vi människor bör vara stolta nog att inte tappa vårt omdöme och förhålla oss till naturen på ett mera ödmjukt sätt om vi vill behålla naturen så som vi känner den.
Naturen är vår bästa vän - vi lever av den.
sparvuggla
15-01-2013, 16:27
CITAT (Bengalow @ 15-01-2013, 15:03)  Jag måste säga, att debatten här verkar totalt fel. Den vargskräck som målas upp, till förmån för vargjakt, har inte resulterat i en enda männsikas död sedan 1870, om jag minns rätt. Jägare vidhåller att vargen som ett monster, som måste dödas till varje pris. Det är så orimligt, att till och med Askungen verkar levande, i jämförelse med vad jägare kan påstå. När dom sedan byter fot och påstår att dom är naturälskare, så går det bara för långt. Sveriges NRA...är endast ute i naturen för att se, om det finns mer eller mindre djur att skjuta. Renägande samer, ett 50-tal personer, får ersättning för varje ren som skadas, så som dom får ersättning för renar som går på banvallen, och blir påkörda. När jag bodde och arbetade i Kiruna, så hörde jag, att samerna kastade döda djur på spåret, och därmed fick ersättning. Den ersättning dom får för vargskador överstiger vida saluvärdet på renkött. Varför klagar dom då`Jo, det finns tokjägare i den stammen också. Pang på rödbetan. Precis som skolungar på nyårskväll... Förklaringen är enkel. Egoism och den egna frysen hos jägargubbarna, själva kallar dom det för jakttradition. Året är 2013 men inte i dom kretsarna.
CITAT (Gunilla T @ 15-01-2013, 16:22)  Fast...faktum kvarstår - varifrån kommer denna oresonliga rädsla för vargen i vårt land? För även du får väl medge att rädslan inte är adekvat.
Varför är du så rädd för vargen dahla att du ägnar så mycket tid till att underblåsa och vidmakthålla denna rädsla på ett i sammanhanget ganska obetydligt forum? Vad är ditt intresse i det hela? Vi människor bör vara stolta nog att inte tappa vårt omdöme och förhålla oss till naturen på ett mera ödmjukt sätt om vi vill behålla naturen så som vi känner den.
Naturen är vår bästa vän - vi lever av den. Jag känner inte till någon som är rädd för vargen för egen del... men jag känner människor som inte vågar låta barnen gå 400 meter till skolskjutsen och det har jag full förståelse för... Jag känner folk som har mist sina hundar till vargen... Om en varg utan problem tar en fullvuxen hund på en villatomt så har den vargen inga problem med att ta ett barn... Jag känner lantbrukare och fårägare som har blivit av med får. Det finns inte en fårägare som vill hitta sina avelsdjur sönderslitna i stycken. Den rädsla ni beskriver har ni en bild av från rödluvan och vargen... den rädsla som finns hos drabbade är någonting helt annat.. fråga ett våldtäcktsoffer om den personen vill bo granne med gärningsmannen... Förr var jag av den åsikten att vi absolut kunde ha en liten men frisk vargstam i Sverige. Hur lever Du av naturen?
Gunilla T
15-01-2013, 17:06
CITAT (dahla @ 15-01-2013, 16:51)  Jag känner inte till någon som är rädd för vargen för egen del... men jag känner människor som inte vågar låta barnen gå 400 meter till skolskjutsen och det har jag full förståelse för...
Jag känner folk som har mist sina hundar till vargen... Om en varg utan problem tar en fullvuxen hund på en villatomt så har den vargen inga problem med att ta ett barn...
Jag känner lantbrukare och fårägare som har blivit av med får. Det finns inte en fårägare som vill hitta sina avelsdjur sönderslitna i stycken.
Den rädsla ni beskriver har ni en bild av från rödluvan och vargen... den rädsla som finns hos drabbade är någonting helt annat.. fråga ett våldtäcktsoffer om den personen vill bo granne med gärningsmannen...
Förr var jag av den åsikten att vi absolut kunde ha en liten men frisk vargstam i Sverige.
Hur lever Du av naturen? Du känner inte till någon som är rädd för vargen - inte ens du med din erfarenhet. Bra, då har vi konstaterat det att vargen inte är farlig för jag litar på ditt omdöme där... Men då återstår frågan förstås varför och i vilket syfte du fortsätter att skrämmas med vargen när du vet att t.ex. fästingen är mycket farligare för oss människor. Att underblåsa människors rädsla är inte och kommer aldrig att vara i närheten av omsorg om människor. Det finns så mycket farligare saker att förhålla sig till. ..och så detdär med hundarna igen...ett gott försök men du vet nog att jägarna själv skjuter och skadar fler jakthundar än vad vargen gör, allt enligt Agria så om det handlar om omsorg om hundar finns det inget smartare sätt att rädda hundar än att upphöra med jakten. Hur jag lever av naturen?????? Skämtar du?
Bengalow
15-01-2013, 18:59
Det du antyder om skrämsel ligger du ju själv bakom, dahla! Jag har sällan sett sådan makalös inkonsekvens i ett försvar av sina egna meningar! Paradox är det närmaste jag kan komma. Den erfarenheten som du påskiner att du har, tror jag är stor lögn - rena fiskehistorien! Kom med fakta, och inte tyckande!!! (läs: jag har en bror, som vet en, som har hört...!)
När sernast hotade en varg en människa i Sverige???
CITAT (Bengalow @ 15-01-2013, 18:59)  När sernast hotade en varg en människa i Sverige??? Har vi redan glömt Kolmården? Det har stått i dagspress flera ggr att hundägare med hund i koppel har känt sig hotade av var... tidningar och stenar har kastats på närgångna vargar som visat tänderna... grannar har fått rycka in med tillhyggen för att rädda hund och matte... Hoten finns men väljer man att inte läsa om det utan istället sticka huvet i sanden så är det inte så lätt att förstå.
sparvuggla
15-01-2013, 19:35
CITAT (dahla @ 15-01-2013, 16:51)  har den vargen inga problem med att ta ett barn...
Jag känner lantbrukare och fårägare som har blivit av med får. Det finns inte en fårägare som vill hitta sina avelsdjur sönderslitna i stycken. Det finns inga barn eller djurägare som vill hitta sin sällskapshund ihjälskjuten av jägare, bara för att dessa inte kan se skillnaden mellan räv och hund.
CITAT (Gunilla T @ 15-01-2013, 17:06)  Du känner inte till någon som är rädd för vargen - inte ens du med din erfarenhet. Bra, då har vi konstaterat det att vargen inte är farlig för jag litar på ditt omdöme där... Kul! Varför står det att det är livsfarligt att gå in till vargar på zoo? CITAT (sparvuggla @ 15-01-2013, 19:35)  Det finns inga barn eller djurägare som vill hitta sin sällskapshund ihjälskjuten av jägare, bara för att dessa inte kan se skillnaden mellan räv och hund. Det är nog första gången du har rätt i någonting... grattis!
Gunilla T
15-01-2013, 20:22
Ärligt talat förstår jag inte ditt resonemang,,
Du är inte rädd för vargen och ingen annan du känner lider heller av den rädslan.
Samtidigt säger du dig ha förståelse för de människor som blir uppskrämda av allt som står i pressen och visst, rädsla är aldrig trevlig att gå och bära på.
Det blir något av ett moment 22 över det hela...
Det logiska vore ju, om du bryr dig om dina medmänniskor att bidra till saklig information om vargen, samma information som gör att du själv inte känner rädsla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|