Full version: 2007 års glad tråd
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
yenny
CITAT (stina @ 27-01-2007, 19:00)
Jag är glad för att min pappa är bättre. Han ligger på sjukhus med en "inkapslad lunginflammation". Men nu sjunker febern och dom verkar få bukt med eländet. rolleyes.gif

Det är alltid så skönt när det vänder och går åt rätt håll!
askar
Jag är glad för att min pappa är bättre. Han ligger på sjukhus med en "inkapslad lunginflammation". Men nu sjunker febern och dom verkar få bukt med eländet.  :rolleyes:

Aj aj vad trist... hoppas att han snart är pigg igen. wub.gif
stina
CITAT (askar @ 27-01-2007, 20:03)
Jag är glad för att min pappa är bättre. Han ligger på sjukhus med en "inkapslad lunginflammation". Men nu sjunker febern och dom verkar få bukt med eländet.  rolleyes.gif

Tack! wub.gif Han får antibiotika intravenöst hela dygnet och nu verkar det som om det vänder... rolleyes.gif Han har astma också, så det är extra besvärligt för honom. Imorgon ska jag åka och hälsa på honom och pussa på honom i alla fall... wub.gif wub.gif wub.gif
askar
CITAT (stina @ 27-01-2007, 19:05)
Jag är glad för att min pappa är bättre. Han ligger på sjukhus med en "inkapslad lunginflammation". Men nu sjunker febern och dom verkar få bukt med eländet.  rolleyes.gif

Tack! wub.gif Han får antibiotika intravenöst hela dygnet och nu verkar det som om det vänder... rolleyes.gif Han har astma också, så det är extra besvärligt för honom. Imorgon ska jag åka och hälsa på honom och pussa på honom i alla fall... wub.gif wub.gif wub.gif

Astma också...då var det riktigt allvarligt.
Det är tur att antibiotikan finns och
att vården fungerar... även om vi ofta klagar på den. smile.gif
stina
CITAT (askar @ 27-01-2007, 20:09)
CITAT (stina @ 27-01-2007, 19:05)

Astma också...då var det riktigt allvarligt.
Det är tur att antibiotikan finns och
att vården fungerar... även om vi ofta klagar på den. smile.gif

Ja, utan antibiotika hade han nog inte funnits idag, han var väldigt sjuk när han kom in... unsure.gif

Visst fungerar vården många gånger också, det får vi inte glömma!
Alba
CITAT (netaave @ 27-01-2007, 16:59)
[
QUOTE]
Ätit naturligt skulle jag kunna säga.
Jag gjorde en överviktsop 2000 i maj och gick inte ner mer än kanske 10 kg. På mig då var det en droppe i havet. Vägde 125 kg vid invägningen men hade varit uppe i 152 som mest.
Gick några år och jag bestämde mig för att aldrig mer banta och var helt inställd på att vara en 100+are. Vägde då 112.
Sen kom diskussioner i press om vitt ris och vitt mjöl och så där och jag tänkte att jag ger det en chans.

Började med att ta bort alla lightprodukter, bytte vitt ris mot fullkorns, åt bara mörkt bröd eller bröd med fullkorn, fullkornspasta m.m. Äter bregott i stället för lätta, turkisk youghurt ersätter all creme fraiche och gräddfil. Såg till att det alltid fanns färdig sallad i kylen, gjord på i huvudsak rotfrukter och alltid med en klar dressing.
Simmade 2 ggr/vecka.
Det är faktiskt allt jag gjort. Nu väger jag 63.

Grattis vilken prestation.
Bregott i stället för Lätta. Kan du berätta varför.
Jag äter Lätta i tron att det är bra/kalorisnålt.
malin72
Vägde 125 kg vid invägningen men hade varit uppe i 152 som mest

från 152 till 63 ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif waw grattis vad roligt smile.gif wub.gif
då väger du nu vad jag ska göra och mindre än mig för nu ligger jag på 68 sleep.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
faith
CITAT (faith @ 27-01-2007, 16:39)
Hur har du gjort för att gå ner så mycket?

Ätit naturligt skulle jag kunna säga.
Jag gjorde en överviktsop 2000 i maj och gick inte ner mer än kanske 10 kg. På mig då var det en droppe i havet. Vägde 125 kg vid invägningen men hade varit uppe i 152 som mest.
Gick några år och jag bestämde mig för att aldrig mer banta och var helt inställd på att vara en 100+are. Vägde då 112.
Sen kom diskussioner i press om vitt ris och vitt mjöl och så där och jag tänkte att jag ger det en chans.

Började med att ta bort alla lightprodukter, bytte vitt ris mot fullkorns, åt bara mörkt bröd eller bröd med fullkorn, fullkornspasta m.m. Äter bregott i stället för lätta, turkisk youghurt ersätter all creme fraiche och gräddfil. Såg till att det alltid fanns färdig sallad i kylen, gjord på i huvudsak rotfrukter och alltid med en klar dressing.
Simmade 2 ggr/vecka.

Tack smile.gif

Lightprodukter äter inte jag heller efter alla varningar om vad det konstgjorda sockret kan ställa till det. Och jag har även bytt ut det mesta vita mot mörkt. Dock lät det där med bregott intressant. Varför ska man undvika Lätta, är det konstgjorda grejer i det också?
netaave
Jag tror på naturliga råvaror i måttlig mängd i stället för att äta plastkulor......
För mig har det funkat, blir bara hungrig av lightgrejer.
Anki på Öland
Dom är fulla av transfetter!!
Anki
Kathy
CITAT (Anki på Öland @ 28-01-2007, 00:19)
Anki

Lightprodukter?
Anki på Öland
CITAT (Scrollan @ 28-01-2007, 00:21)
Anki

Lightprodukter?

Lätta och liknande bredmargariner.
Anki
Kathy
CITAT (Anki på Öland @ 28-01-2007, 00:31)
Anki

Lightprodukter?

Anki

Ahaaa....
LadyG
CITAT (netaave @ 27-01-2007, 23:10)
Jag tror på naturliga råvaror i måttlig mängd i stället för att äta plastkulor......
För mig har det funkat, blir bara hungrig av lightgrejer.

Moderna myter

Det finns flera olika teorier om hur ryktet om plastkulor i margarin har uppstått, vilket också beskrivits av Bengt af Klintberg i boken Råttan i pizzan (1986). En teori är att ungefär samtidigt med de bredbara margarinerna lanserade Bofors en tandkräm som innehöll små plastkulor som hade en milt slipande effekt som skulle förbättra rengöringseffekten. Genom en sammanblandning trodde man att plastkulor även fanns i margarin och att det var därför det gick att bre direkt från kylskåpet. En annan anledning till ryktet kan vara att om man tittar på margarin i ett mikroskop, kan de vatten-/mjölkdroppar som är emulgerade i fettet se ut som små runda kulor.

smile.gif
faith
Anki

Lightprodukter?

Anki

Men Bregott och andra 80%-iga smörgåsmargarin innehåller inga transfetter om jag förstår rätt? Jag måste fråga en extra gång bara för att försäkra mig om att jag förstått rätt. rolleyes.gif
askar
CITAT (faith @ 28-01-2007, 01:14)
Men Bregott och andra 80%-iga smörgåsmargarin innehåller inga transfetter om jag förstår rätt? Jag måste fråga en extra gång bara för att försäkra mig om att jag förstått rätt. rolleyes.gif

Bregott innehåller grädde och rapsolja... inga transfetter.
stina
CITAT (faith @ 28-01-2007, 02:14)
Anki

Lightprodukter?

Anki

Jag använder Becel, 35% fett - inga transfetter i det inte! rolleyes.gif
AnitaO
CITAT (stina @ 28-01-2007, 08:52)

Använder också Becel.
Vet du förresten vad det är för skillnad på vanlig Becel och Becel Pro Aktiv?
stina
CITAT (AnitaGg @ 28-01-2007, 10:11)
Jag använder Becel, 35% fett - inga transfetter i det inte!  :rolleyes:

Använder också Becel.

Kommer inte ihåg tyvärr. Det är något med Pro Aktiv gör att den får kallas "functional food" eller något sådant. Alltså mat som på något aktivt sätt förbättrar hälsan. Men jag tycker Pro Aktiv är för dyrt faktiskt...
AnitaO
CITAT (stina @ 28-01-2007, 09:22)
Jag använder Becel, 35% fett - inga transfetter i det inte!  rolleyes.gif

Använder också Becel.

Kommer inte ihåg tyvärr. Det är något med Pro Aktiv gör att den får kallas "functional food" eller något sådant. Alltså mat som på något aktivt sätt förbättrar hälsan. Men jag tycker Pro Aktiv är för dyrt faktiskt...

Jo, den är himla dyr.
Det är väl förmodligen det då att den sänker kolestorolvärdet.
stina
CITAT (AnitaGg @ 28-01-2007, 10:32)
CITAT (stina @ 28-01-2007, 09:22)
Jag använder Becel, 35% fett - inga transfetter i det inte!  rolleyes.gif

Använder också Becel.

Jo, den är himla dyr.
Det är väl förmodligen det då att den sänker kolestorolvärdet.

Säkert är det så. rolleyes.gif
Anki på Öland
Anki

Lightprodukter?

Anki

Men det är tveksamt hur pass nyttigt det är....

Intressant läsning - Nyhetsbrev-sen länkarna margariner och kolestorol.

Utbildningscenter

Anki
netaave
Anki

Lightprodukter?

Anki

Och resterande 65%, vad är det för något????
Faktum är att ett tunt lager bregott på frukostmackan varken gör till eller ifrån i fettintaget. Då vet jag också att jag inte får i mig en massa skit.
Alba
Ja nu blir det till att börja med Bredgott. Gubben har högt kolesterol och vi äter Lätta wink.gif

Själv äter jag mjukost på fullkornsbröd på morgonen. Måste nog kolla mjukosten lite närmare också.
Anki på Öland
CITAT (Alba @ 28-01-2007, 10:57)
Ja nu blir det till att börja med Bredgott. Gubben har högt kolesterol och vi äter Lätta   wink.gif

Själv äter jag mjukost på  fullkornsbröd på morgonen. Måste nog kolla  mjukosten lite närmare också.

Det är härdat fett du skall se till att det inte innehåller.
Anki
AnitaO
Och jag är glad för att min dotters nya pojkvän var en trevlig grabb smile.gif
Har träffat honom första gången idag.
Eva i Skåne
Jag är glad över att ha haft äldste sonen och hans sambo här i helgen.
Den flickan är en pärla wub.gif Man skulle nästan kunna tro att hon var mitt barn rolleyes.gif laugh.gif smile.gif wub.gif
evelina
Jag är så glad för att sonen och hans sambo i Skåne ringde och sa att Lukas vill träffa farmor, han har lärt sig snabbt att prata, 3 månader gammal!! laugh.gif

Åker på tisdag och blir borta en vecka,då ska det pussas och kramas.

Min lilla Buddha! wub.gif wub.gif
Eva i Skåne
Duktig påg som kallar på farmor laugh.gif

Tur du själv sa det, men det där med Buddha är ganska träffande biggrin.gif
Pigg och gla´ ser han ut wub.gif wub.gif wub.gif
anna_rispan
Hihi, jag måste få bli lite glad nu!
Vi hade fått mail från ena läraren som skrev att ingen behövde oroa sig för tentan. Alla hade gjort bra ifrån sig. Sist skrev han...Ni är bäst!

Hehe, det var väl snällt sagt av läraren??!!

smile.gif
AnitaO
CITAT (anna_rispan @ 29-01-2007, 08:18)
Vi hade fått mail från ena läraren som skrev att ingen behövde oroa sig för tentan. Alla hade gjort bra ifrån sig. Sist skrev han...Ni är bäst!

smile.gif

Så skönt smile.gif
Då slipper du ifrån lite tenta-ångest rolleyes.gif
anna_rispan
CITAT (AnitaGg @ 29-01-2007, 08:21)

smile.gif

Så skönt smile.gif
Då slipper du ifrån lite tenta-ångest rolleyes.gif

Japp!!! Jätteskönt!!!!
Nu är det bara en kvar!
Men så fort betyget för den här i mailet är registerat så kan jag ta tag i ett litet dilemma jag har. Nåt med kursregistering o jox.

Skönt!! Lättnader är fint. smile.gif
Kathy
CITAT (evelina @ 28-01-2007, 20:21)
Jag är så glad för att sonen och hans sambo i Skåne ringde och sa att Lukas vill träffa farmor, han  har lärt sig snabbt att prata, 3 månader gammal!! laugh.gif  

Åker på tisdag och blir borta en vecka,då ska det pussas och kramas.

Min lilla Buddha! wub.gif  :wub:

Klart att han vill träffa Farmor. wub.gif wub.gif
Vad söt wub.gif han är!
askar
Jag är sååå glad efter att ha pratat lääänge med syrra som äntligen tagit steget
ut ur ett destruktivt förhållande (äktenskap)... flyttat och fått ett nytt liv. smile.gif wub.gif
AnitaO
CITAT (askar @ 30-01-2007, 21:43)
Jag är sååå glad efter att ha pratat lääänge med syrra som äntligen tagit steget
ut ur ett destruktivt förhållande (äktenskap)... flyttat och fått ett nytt liv. smile.gif wub.gif

Starkt jobbat smile.gif
Rossi
Igår blev jag jätteglad när jag upptäckte att pionerna har börjat att komma upp i trädgården. Små röda skott som gjorde mig så glad och som gav mig en föraning om våren! smile.gif
Magdis
CITAT (Rossi @ 31-01-2007, 07:06)
Igår blev jag jätteglad när jag upptäckte att pionerna har börjat att komma upp i trädgården. Små röda skott som gjorde mig så glad och som gav mig en föraning om våren! smile.gif

Oj redan?! ohmy.gif Jag skulle bli förskräckt om de gjorde det här...men det kanske inte är SÅ ovanligt där nere?
KarinWikman
Jag är bara så glad över min ipod, som är fulladdad med ljudböcker.
Det är nog den trevligaste lilla pryl jag vet. tongue.gif
Rossi
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 31-01-2007, 09:03)
CITAT (Rossi @ 31-01-2007, 07:06)
Igår blev jag jätteglad när jag upptäckte att pionerna har börjat att komma upp i trädgården. Små röda skott som gjorde mig så glad och som gav mig en föraning om våren!  :)

Oj redan?! ohmy.gif Jag skulle bli förskräckt om de gjorde det här...men det kanske inte är SÅ ovanligt där nere?

Jag blev bara glad jag! Det märks ju att vi har ett avlångt land. Påskliljorna är ca. 15 cm höga och jag längtar efter våren!!! smile.gif
AnitaO
Gladtråd eller ledsentråd ... hmm .. vet inte riktigt rolleyes.gif
Fick offerten på radonsaneringen nu.
Drygt 30.000:- så lite glad är jag eftersom jag hade räknat med 40.000:- smile.gif
Alba

smile.gif

Så omtänksamt av läraren att mejla.
Grattis till dig.
Anma
CITAT (AnitaGg @ 31-01-2007, 09:52)
Gladtråd eller ledsentråd ... hmm .. vet inte riktigt rolleyes.gif
Fick offerten på radonsaneringen nu.
Drygt 30.000:- så lite glad är jag eftersom jag hade räknat med 40.000:- smile.gif

Det är verkligen bra att vara glad för 10000:- smile.gif
Alba
CITAT (askar @ 30-01-2007, 21:43)

Det är ett stort steg att ta men ibland nödvändigt.
En ros till din syster som vågade steget.
Berith
Igår fick vi telefonen tillbaka efter stormen för två och en halv vecka sen. Oj vad dom jobbar snabbt, telegubbarna. Såg på deras hemsida att dom lagar inom tre felfria vardagar. blink.gif

--------------
Precis nu slogs jag av att vi var utan telefon i två och en halv vecka, inte en och en halv som jag skrev först. ohmy.gif
Hannele
Julrosorna har massa knoppar. smile.gif
Castea
Megaglad! Bokade just biljetter till Blodsband på Uppsala Stadsteater Vad spännande att Freddie Wadling är med!!! Han gillar jag skarpt.
LadyG
Jag är glad för att jag ska klättra idag! laugh.gif
Anki på Öland
Idag strålar solen från en klarblå himmel och det gör mig på extra gott humör. biggrin.gif
Anki
Blomstertanten
Är så glad över presenten jag fick av mamma rolleyes.gif
En jättesnygg rödmetallic dammsugare ! wub.gif
Så snygg så jag vill inte ställa in den i städskåpet !:P
Hoppas bara att den är lika bra som den är snygg ! tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon