|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Gossen Ruda
04-09-2008, 12:56
Det räcker inte med att vara övertydlig Gunilla T, du har ändå inte fattat vad jag menar. Så här skrev du igår: CITAT (Gunilla T @ 03-09-2008, 20:28)  Lite data från omfångsundersökningen "Slagen dam" som genomfördes vid Uppsala universitet år 2001.
10.000kvinnor tillfrågades, svarsfrekvensen var så hög som 70% Data i sammanfattning Nästan hälften av kvinnorna, 46 procent, har utsatts för våld av en man någon gång efter sin 15-årsdag.
Fler än hälften av kvinnorna, 56 procent, har blivit sexuellt trakasserade.
Våld och/eller sexuella trakasserier är något som nästan sju av tio svenska kvinnor, 67 procent, har erfarenheter av.
Ungefär var fjärde kvinna med våldserfarenheter utsattes den senaste gången för våld under det senaste året.
Mer än var femte ung kvinna, i åldern 18-24 år, har utsatts för våld under det senaste året.
Var tredje kvinna som separerat eller skilt sig från en man rapporterar att hon har utsatts för våld av en tidigare make eller sambo. Mer än var fjärde av dessa kvinnor rapporterar om ett systematiskt våld från mannen.
Den våldsform som är vanligast inom parrelationer är fysiskt våld. Var fjärde kvinna som har brutit upp ur relationen till en man har utsatts för fysiskt våld av tidigare make eller sambo.
Den våldsform som är vanligast utanför en parrelation är sexuellt våld. Var fjärde kvinna har utsatts för det utanför en sexuell relation. Fler än var tionde kvinna, 13 procent, har erfarenheter av att vara utsatt för grövre sexuellt våld, som våldtäkt, våldtäktsförsök, sexuellt tvång, sexuellt utnyttjande eller försök till sexuellt utnyttjande, av en man utanför en sexuell relation.
Konsekvenserna av att vara utsatt för hotelser är allvarliga enligt studiens resultat. Kvinnor med erfarenheter av hot rapporterar om såväl fler som kraftigare fysiska och psykiska symptom än kvinnor med erfarenheter av fysiskt eller sexuellt våld. Självmordsförsök och självmordstankar förekommer också i högre utsträckning inom gruppen av kvinnor som hotats än inom gruppen av kvinnor som har utsatts för fysiskt våld.
Våldet utövas av män inom alla samhällsklasser och av män med olika etniska bakgrunder. De svenska männen står för mer än 80 procent av det pågående våldet i äktenskap och samborelationer.
15 procent av kvinnorna polisanmälde den senaste våldshändelsen.
Universitet och högskolor framstår som en riskfylld arena för kvinnor. Två tredjedelar av de kvinnliga studenterna har utsatts för sexuella trakasserier. Jag och dom flesta andra anser att det du framför är fakta ut en universitetsundersökning, med syftet att underbygga dina påståenden att män är slemma typer som våldtar och misshandlar värnlösa kvinnor. Inte ordagrant men rätt andemening. Vad du förtiger eller förtränger är att "professorn" som stått för undersökningen har i andra sammanhang blivit överbevisad om att hitta på saker och att undersökningen i sig är starkt ifrågasatt. Att inte nämna detta i sammanhanget är att utelämna relevanta uppgifter. Att sen när detta blivit känt försöka släta över med att skriva att man måste förhålla sig till materialet mm hjälper föga. Om du nu inte förstår vad jag menar är bara att beklaga, jag tänker inte fortsätta tjafsa med dig. Och så har vi våran Grå. Nån gång måste du fatta att man möjligen kan vinna en diskussion öga mot öga genom att komma med påhopp, invektiv, svordomar mm men att sånt är meningslöst på ett internetforum. Där kan man i lugn och ro gå tillbaka och se vad som skrivits tidigare och bilda sig en uppfattning om vem som har rätt, och tyvärr, den personen är inte du.
CITAT (Aqvakul @ 04-09-2008, 13:42)  Mitt försök att vara konstruktiv. (Det verkar ha drunkat bland glåporden)
Några kommentarer? Jag håller med om det du säger, men vill ha en tredje ingång. Det är att polis och rättsväsendet inte skuldbelägger någon oavsett kön, som anmäler brott mot person. En man som får stryk av sin fru, klassas som en "mes" En kvinna som får stryk, har bett om det genom sin kaxighet. Att arbeta bort ett förlegat synsätt tar tid. Jag tror att det finns ett stort behov av att utbilda de personer som arbetar med våld mot person. Samt att civilkurage behövs mera. Att "inte lägga sig i" blir allt vanligare i dagens samhälle, kanske för att vittnen ibland, behandlas sämre än den som använt våld.
Aqvakul
04-09-2008, 12:59
Jättebra komplettering, Pejori!
CITAT (pejori @ 04-09-2008, 13:56)  Jag håller med om det du säger, men vill ha en tredje ingång. Det är att polis och rättsväsendet inte skuldbelägger någon oavsett kön, som anmäler brott mot person. En man som får stryk av sin fru, klassas som en "mes" En kvinna som får stryk, har bett om det genom sin kaxighet. Att arbeta bort ett förlegat synsätt tar tid. Jag tror att det finns ett stort behov av att utbilda de personer som arbetar med våld mot person. Samt att civilkurage behövs mera. Att "inte lägga sig i" blir allt vanligare i dagens samhälle, kanske för att vittnen ibland, behandlas sämre än den som använt våld. Håller med till 100%. Attityden hos rättsväsendet är oftast uppåt väggarna när det gäller såna här saker. Det SKA inte pillas i vad våldtäktsoffret hade för kläder eller hur många sexpartners hon haft tidigare. Ett nej är ett nej. När gärningsmannen till och med erkänner att han bänt isär benen på våldtäktsoffret men ändå frias p.g.a att hon sov i BH och trosor, då är nåt åt helvete fel.
CITAT (Gossen Ruda @ 04-09-2008, 13:56)  Och så har vi våran Grå. Nån gång måste du fatta att man möjligen kan vinna en diskussion öga mot öga genom att komma med påhopp, invektiv, svordomar mm men att sånt är meningslöst på ett internetforum. Där kan man i lugn och ro gå tillbaka och se vad som skrivits tidigare och bilda sig en uppfattning om vem som har rätt, och tyvärr, den personen är inte du.  Du är för rolig du. Vem tycker du ska vara en manlig förebild för era söner? Männen, kvinnorna eller de som anser sig vara svaret på jungfruns bön?
CITAT (Magdis @ 04-09-2008, 14:15)  Håller med till 100%. Attityden hos rättsväsendet är oftast uppåt väggarna när det gäller såna här saker. Det SKA inte pillas i vad våldtäktsoffret hade för kläder eller hur många sexpartners hon haft tidigare. Ett nej är ett nej. När gärningsmannen till och med erkänner att han bänt isär benen på våldtäktsoffret men ändå frias p.g.a att hon sov i BH och trosor, då är nåt åt helvete fel.  Bra rutet Magdis, men akta dig för att använda svordomar - det finns ju känsliga människor här...
*Stintan*
04-09-2008, 13:44
Varför ska det vara så jäkla svårt att diskutera sak istället för person
CITAT (Grå @ 04-09-2008, 14:33)  Bra rutet Magdis, men akta dig för att använda svordomar - det finns ju känsliga människor här... Så länge jag inte svär direkt åt nån här inne så tycker jag inte det är så farligt.
CITAT (pejori @ 04-09-2008, 13:48)  Jag personligen tycker nog att det är hela skolans ansvar att stoppa ett sådant beteende...Inte bara grabbarnas ansvar, utan även ni kollegor till den berörde läraren...
Sorry för klippningen i inlägget...Har svårt för citatsfunktionen Nu kan jag inte citera till det du klippte in, men jag anser nog att det är upp till var man att rannsaka sig själv och sitt beteende. Vad säger man till och om folk på arbetsplatsen? Hur många håller tand för tunga när kvinnan är i rummet och sedan, så fort hon gått ut börjat anspela sexuellt med gester och råa kommentarer? Hur många män försöker vara "coola" inför ungdomar, för att de vet att som Jan Lindgren skriver, ungdomar som brölar mest får flest brudar? Vid vilken ålder ska mannen sluta kalla sig "grabb" och tro att de har fritt fram att bete sig som mänsklighetens svar på gorillans silverback, just för att de är män? När det gäller kärnämnesläraren så tar vi visst itu med honom, men han som person är inte relevant för inlägget - för han är knappt inte ensam om beteendet.
Gunilla T
04-09-2008, 14:00
Gossen Ruda -
andemening och andemening, tjaa..om jag nu skulle tro på andemeningar så skulle jag nästan få för mig att du kan ha vissa problem med kvinnor som inte håller käften och lyssnar när Rudan talar om hur det är..senast det begav sig tyckte du jag skulle slänga mig i väggen..
..men nu tror jag ju inte på andemeningar..
CITAT (Grå @ 04-09-2008, 14:48)  /.../
När det gäller kärnämnesläraren så tar vi visst itu med honom, men han som person är inte relevant för inlägget - för han är knappt inte ensam om beteendet. Visst är han relevant för inlägget, eftersom tråden spårat ur till att handla om "mäns" beteende... Finns det enl. dig flera män som beter sig så på sin arbetsplats, (skolan är ungdomarnas arbetsplats) är det väl i högsta grad dom äldre kollegorna i första hand, som skall/kan stävja ett sådant beteende.
CITAT (pejori @ 04-09-2008, 15:00)  Visst är han relevant för inlägget, eftersom tråden spårat ur till att handla om "mäns" beteende... Finns det enl. dig flera män som beter sig så på sin arbetsplats, (skolan är ungdomarnas arbetsplats) är det väl i högsta grad dom äldre kollegorna i första hand, som skall/kan stävja ett sådant beteende.  Självklart och som sagt - vi tar hand om honom, men det kanske du "missade"? Så till saken, vem är det som ska agera den manliga förebilden när männen inte kan det? Är det sådana som jag det?
CITAT (Grå @ 04-09-2008, 14:48)  Nu kan jag inte citera till det du klippte in, men jag anser nog att det är upp till var man att rannsaka sig själv och sitt beteende. Vad säger man till och om folk på arbetsplatsen? Hur många håller tand för tunga när kvinnan är i rummet och sedan, så fort hon gått ut börjat anspela sexuellt med gester och råa kommentarer? /.../ Det är lika många kvinnor som har samma beteende på kvinnodominerade arbetsplatser.... Det låter precis samma sak om kvinnorna i lunchrummen när en man lämnar rummet.  CITAT (Grå @ 04-09-2008, 15:06)  Självklart och som sagt - vi tar hand om honom, men det kanske du "missade"?
Så till saken, vem är det som ska agera den manliga förebilden när männen inte kan det? Är det sådana som jag det? Nejdå..det missade jag inte. Men om ni nu "tar hand om saken" som du säger, får ni kanske byta metod eftersom han fortsätter...(som jag tolkade ditt inlägg) Nu generaliserar du igen, när du säger "männen"... vissa män kan inte vara bra förebilder för unga pojkar, men flertalet både kan och vill....om dom bara tillåts få göra det.
*Stintan*
04-09-2008, 14:19
Vet inte vilka kvinnodominerade arbetsplatser du jobbat på Pejori men jag har aldrig upplevt att kvinnor skulle bete sig likadant som männen som åsyftas i Grås inlägg i lunchrummet. Då har jag ändå erfarenhet av många lunchrum men det förekommer kanske ändå på en del håll.
CITAT (pejori @ 04-09-2008, 15:12)  Det är lika många kvinnor som har samma beteende på kvinnodominerade arbetsplatser.... Det låter precis samma sak om kvinnorna i lunchrummen när en man lämnar rummet.  Nejdå..det missade jag inte. Men om ni nu "tar hand om saken" som du säger, får ni kanske byta metod eftersom han fortsätter...(som jag tolkade ditt inlägg) Nu generaliserar du igen, när du säger "männen"... vissa män kan inte vara bra förebilder för unga pojkar, men flertalet både kan och vill....om dom bara tillåts få göra det. Ja, för mig är mannen likamed alla män, för jag ställer frågan till männen och ingen mer än kvinnorna säger emot? För mig är det mycket underligt och mer ett bevis på att när var man får gå till sig själv, så finns det en hel del att hämta upp. Ta tag i saken, ja med tanke på att det kom upp i veckan så tycker jag nog att vi agerat rätt snabbt. Killarna var hos rektorn i morse innan de kom hit? mannen som person är INTE relevant för frågan, lika lite som min eller din person är relevant för tråden. Ja inte vet jag vad det är för kvinnor du har runt dig, men jag måste nog säga att de gånger jag jobbar ihop med kvinnor så skiter de fullständigt i att det befinner sig en man i närheten. Skulle han vara snygg så påpekas det naturligtvis, men jag har faktiskt aldrig hört att någon skulle vilja sätta på honom. Det har jag däremot hört flera gånger när jag jobbar ihop med män.
CITAT (Gunilla T @ 04-09-2008, 15:00)  Gossen Ruda -
andemening och andemening, tjaa..om jag nu skulle tro på andemeningar så skulle jag nästan få för mig att du kan ha vissa problem med kvinnor som inte håller käften och lyssnar när Rudan talar om hur det är..senast det begav sig tyckte du jag skulle slänga mig i väggen..
..men nu tror jag ju inte på andemeningar.. Gossen Ruda och jag brukar väl inte precis vara själsfränder, men i det här fallet har han helt rätt. Det är brukligt, när man citerar eller referear till en vetenskaplig rapport eller undersökning att man talar om vilken rapport man saxar ur, likaså talar man normalt om vem författaren är. Det trog jag nog att du är tillräckligt påläst för att vara medveten om. Speciellt viktigt tycker jag att detta är när det gäller, en från många håll, så stark ifrågasatt rapport som Slagen Dam, författad/sammanställd av en lika starkt ifrågasatt forskare. Gita
CITAT (Gita @ 04-09-2008, 15:20)  Gossen Ruda och jag brukar väl inte precis vara själsfränder, men i det här fallet har han helt rätt. Det är brukligt, när man citerar eller referear till en vetenskaplig rapport eller undersökning att man talar om vilken rapport man saxar ur, likaså talar man normalt om vem författaren är. Det trog jag nog att du är tillräckligt påläst för att vara medveten om. Speciellt viktigt tycker jag att detta är när det gäller, en från många håll, så stark ifrågasatt rapport som Slagen Dam, författad/sammanställd av en lika starkt ifrågasatt forskare. Gita Är det sådana som du och Gossen Ruda som ifrågasätter henne så finns det väl knappast något som talar för att hon har fel heller? Jag har aldrig läst något av personen i fråga, men däremot kan jag inte låta bli att undra vad hon råkat ut för som är den utlösande faktorn? Jag tvivlar på att det är påhittat.
CITAT (Grå @ 04-09-2008, 15:23)  Är det sådana som du och Gossen Ruda som ifrågasätter henne så finns det väl knappast något som talar för att hon har fel heller? Jag har aldrig läst något av personen i fråga, men däremot kan jag inte låta bli att undra vad hon råkat ut för som är den utlösande faktorn? Jag tvivlar på att det är påhittat. Nu är det inte jag eller Ruda som står för ifrågasättandet (det vore väl i så fall ganska betydelselöst). Ifrågasättandet kommer från i stort sett hela den akademiska foskarvärlden.Kanske skulle du läsa på lite. Det finns som sagt hur mycket som helst både om rapporten och om Eva Lundgren att hitta på nätet. Fortfarande, det är brukligt, att när man citerar eller saxar ur en forskningsrapport att man uppger korrekt källa, att hänvisa till en ej namngiven rapport från UU räcker inte. Gita
skogstroll
04-09-2008, 14:37
CITAT (Grå @ 04-09-2008, 15:20)  Ja, för mig är mannen likamed alla män
Ja inte vet jag vad det är för kvinnor du har runt dig, men jag måste nog säga att de gånger jag jobbar ihop med kvinnor så skiter de fullständigt i att det befinner sig en man i närheten. Skulle han vara snygg så påpekas det naturligtvis, men jag har faktiskt aldrig hört att någon skulle vilja sätta på honom. Det har jag däremot hört flera gånger när jag jobbar ihop med män. Drar du inte alla karlar på en kam nu? När jag hör sånt typiskt mansgris-prat från karlar så tar jag det med en nypa salt faktiskt, typisk manlig humor. Och faktiskt så i alla fall för några år sen, när jag och en kompis var singlar och sökande, så brukade vi spana på karlar och fälla en mer eller mindre dum kommentar.. och det behöver man väl bara stå i en restaurangkö för att höra liknande från andra... inte bara karlar alltså...
CITAT (skogstroll @ 04-09-2008, 15:37)  Drar du inte alla karlar på en kam nu? Nääääää... Vart har du fått det fr..hur kan du tro något sådant?? CITAT När jag hör sånt typiskt mansgris-prat från karlar så tar jag det med en nypa salt faktiskt, typisk manlig humor. Och faktiskt så i alla fall för några år sen, när jag och en kompis var singlar och sökande, så brukade vi spana på karlar och fälla en mer eller mindre dum kommentar.. och det behöver man väl bara stå i en restaurangkö för att höra liknande från andra... inte bara karlar alltså... Visst, man kan ta det med en nypa salt och tycka det är "typisk" manshumor, men ska man behöva göra det? Varför ska de ha tillåtelse qatt vara humoristiskt nedvärderande, för är det något mammamaggan har rätt i så handlar det enbart om makt. De gör det för att de kan. Frågan är bara hur många det är, som resonerar att de har rätt och att det är ok? Jag säger 99,9% av världens manliga befolkning? Belägg? Nej, men det är så jag anser att män fungerar.
Gunilla T
04-09-2008, 14:48
CITAT (Gita @ 04-09-2008, 15:36)  Fortfarande, det är brukligt, att när man citerar eller saxar ur en forskningsrapport att man uppger korrekt källa, att hänvisa till en ej namngiven rapport från UU räcker inte. Gita För att vara en person som månar om korrekthet så slirar du betänkligt själv Gita. Namnet på rapporten står angivet men däremot saknas de ansvarigas namn - helt rätt Gita. Men du var snabb att korrigera mitt misstag så jag hoppas ingen skada är skedd. Att du sedan i din iver att ställa allt till rätta satte ett uttalande i fel persons mun - sådant händer väl även de mest korrekta personer - det hände ju dig.
CITAT (Grå @ 04-09-2008, 15:20)  Ja, för mig är mannen likamed alla män, för jag ställer frågan till männen och ingen mer än kvinnorna säger emot? För mig är det mycket underligt och mer ett bevis på att när var man får gå till sig själv, så finns det en hel del att hämta upp. Och för mig är mannen lika med alla vanliga hyggliga män, som precis som vi kvinnor gör så gott de kan. Om du nu riktar dina frågor och påstående till enbart män tror jag att Odla är fel forum, för männen som håller till här ät ju inte många. Kanske borde du i så fall föra din debatt på t.ex. ett bilforum eller liknande, svaren från män blev ev. fler då (...eller kanske inte). Gita
Aqvakul
04-09-2008, 14:53
CITAT (Grå @ 04-09-2008, 15:43)  Frågan är bara hur många det är, som resonerar att de har rätt och att det är ok? Jag säger 99,9% av världens manliga befolkning? Belägg? Nej, men det är så jag anser att män fungerar. Jag delar inte din åsikt, dessutom är den med största sannolikhet inte korrekt Jag och många andra män anser inte att män har rätt att utöva makt gentemot kvinnor, vare sig därför att de kan eller därför att de är män.
CITAT (Gunilla T @ 04-09-2008, 15:48)  . Att du sedan i din iver att ställa allt till rätta satte ett uttalande i fel persons mun - sådant händer väl även de mest korrekta personer - det hände ju dig. Om det nu är det berömda uttrycket "män är som djur" du syftar på så kommer det ursprungligen från Lundgren, att hon sedan citerades i ett TV-program ändrar väl inte saken, du kan påstå vad du vill i frågan. För övrigt så har väl extremfeminister som Lundgren och Rosenberg inte någon som helst betydelse för vanliga kvinnors liv. Gita
skogstroll
04-09-2008, 15:10
CITAT (Grå @ 04-09-2008, 15:43)  Nääääää... Vart har du fått det fr..hur kan du tro något sådant??
Kul med ironi
Visst, man kan ta det med en nypa salt och tycka det är "typisk" manshumor, men ska man behöva göra det? Varför ska de ha tillåtelse qatt vara humoristiskt nedvärderande, för är det något mammamaggan har rätt i så handlar det enbart om makt. De gör det för att de kan. Frågan är bara hur många det är, som resonerar att de har rätt och att det är ok? Jag säger 99,9% av världens manliga befolkning? Belägg? Nej, men det är så jag anser att män fungerar. För ens egen skull är det väl ingen vits att bry sig. Det kommer alltid finnas såna mansgrisar. 99,9% är ju en otroligt dålig beräkning kan ju nästan vem som helst räkna ut. Jag vet inte hur gammal du är men nåt måste du väl lärt dig om du haft några förhållanden?
CITAT (*Stintan* @ 04-09-2008, 15:19)  Vet inte vilka kvinnodominerade arbetsplatser du jobbat på Pejori men jag har aldrig upplevt att kvinnor skulle bete sig likadant som männen som åsyftas i Grås inlägg i lunchrummet. Då har jag ändå erfarenhet av många lunchrum men det förekommer kanske ändå på en del håll. Och jag som alltid arbetat på mansdominerade arbetsplatser har aldrig upplevt att män beter sig på det sätt sätt som åsyftas i Grås inlägg, varken i lunchrum eller på andra ställen. Gita
Chamomille
04-09-2008, 15:23
CITAT (Gita @ 04-09-2008, 13:10)  "Gitas många utlägg om att välutbildade kvinnor i hennes klass aldrig behöver stå ut med sexuella trakasserier" Kanske borde du påpeka att det citerade faktiskt är Din egen tolkning av att jag inte alls delar dina erfarenheter, sen föredrar jag att kalla det jag skriver för inlägg, utlägg låter ganska föraktfullt.
Jag vet att du inte delar den, men min, ganska långa, erfarenhet är att om man uppträder strikt proffesionellt i sitt arbete så blir man i stort sett alltid proffesionellt bemött. Gita Jaså, det tycker du. Jag tycker då att jag alltid har uppträtt "strikt proffesionellt", lik förbannat var det en idiot som plötsligt en dag kom in på kontoret och tog mig på pattarna, "för att han bara måste", som han sa. Det tycker jag var ganska o-profesionellt gjort i alla fall. Han tyckte kanske att han fick göra det eftersom jag några minuter innan hade sagt till grabbarna inkl. honom att de kunde komma in och fika nu. Jag kanske är snygg helt enkelt  edit: Han har ju sin stackars gen och skylla på.
*Stintan*
04-09-2008, 15:37
CITAT (Gita @ 04-09-2008, 16:17)  Och jag som alltid arbetat på mansdominerade arbetsplatser har aldrig upplevt att män beter sig på det sätt sätt som åsyftas i Grås inlägg, varken i lunchrum eller på andra ställen. Gita Så bra för dig då. Men förnekar du därmed att det förekommer på många andra ställen?
skogstroll
04-09-2008, 15:37
arbetarkarlar kan ju vara lite grova i mun  Där jag jobbar så skulle det aldrig i världen förekomma. Gjorde det det så skulle jag bli glad att de fortfarande levde...
CITAT (*Stintan* @ 04-09-2008, 16:37)  Så bra för dig då. Men förnekar du därmed att det förekommer på många andra ställen? Varför skulle jag göra det? Jag redovisar mina upplevelser precis som mänga andra. OK? Gita
*Stintan*
04-09-2008, 16:07
CITAT (Gita @ 04-09-2008, 16:48)  Varför skulle jag göra det? Jag redovisar mina upplevelser precis som mänga andra. OK? Gita Visst det är ok men du verkar befinna dig i en liten bubbla där allt är så himla bra och det som finns utanför bubblan existerar knappt. Du vill ju hela tiden få det till att detta inte är något stort problem vilket det faktiskt är.
Gunilla T
04-09-2008, 16:18
CITAT (Gita @ 04-09-2008, 16:08)  Om det nu är det berömda uttrycket "män är som djur" du syftar på så kommer det ursprungligen från Lundgren, att hon sedan citerades i ett TV-program ändrar väl inte saken, du kan påstå vad du vill i frågan.
Gita Nej, jag skall inte påstå något, det är du som påstår och nu vill jag veta källan, tack!
Jan Lindgren
04-09-2008, 16:43
Hej! Ingen ska behöva utsättas för trakasserier. Sker det på en arbetsplats så ska det genast anmälas till arbetsledningen eller skyddsombudet. Det finns människor som saknar omdöme överallt men det får inte drabba andra. Jag har jobbat inom skolan i större delen av mitt liv. Jag har funderat på vad jag har stött på av sexuella trakasserier under de senaste 30 åren. Det är inte många men det finns. En manlig lärare upplevde det obehagligt att en äldre kvinnlig kollega klappade honom och nöp honom på stjärten. Han anmälde det inte för det var för pinsamt. En obehörig person som arbetade som bildlärare klappade tonårsflickor på stjärten. Min fru anmälde det till skolledningen men de vågade inte göra något eftersom han var lokalt känd konstnär. En elev på högstadiet klappade en kvinnlig lärare på stjärten. Hon reagerade starkt men när hon tog upp det med skolledningen så tyckte de att hon istället borde känna sig smickrad. En kvinnlig lärare berättade om sitt sexualliv för eleverna på högstadiet. Jag ansåg att hon hade allvarliga psykiska problem. Så småningom så blev hon förtidspensionerad.
Det får absolut inte finnas sådana personer på en skola. Jag hoppas att det snart införs en lärarlegetimation så att man kan dra in rätten att vara lärare för olämpliga personer. Hjälper det inte med ett samtal för att stoppa förövare av sexuella trakasserier så ska personen omplaceras eller sägas upp. Jag tror inte att det finns något fack som skulle protestera. Jag har däremot inte upplevt det så kallade grabbsnacket någonstans men det är möjligt att vi som jobbat i ett kvinnodominerat yrke blivit feminiserade. En dansk forskare uttryckte det på detta råa vis: Det är för mycket östrogen i skolan.
När det gäller siffror om hur många som någon gång blivit sexuellt trakasserade så beror allt på definitionen. Jag tror inte att det inte finns någon flicka idag som inte blivit kallad hora eller någon pojke som inte blivit kallad bög eller hora. Är jag sexuellt trakasserad när jag haft missnöjda elever som vrålat bögdjävel efter mig? MVH Jan Lindgren
Stintan: varken Gita eller jag befinner oss i någon rosa liten bubbla, vi är bara realister. Visst är det ett stort problem, men dom problemen är inte i majoritet för befolkningen, du, Grå och några andra kan bara dra era slutsatser av era egna erfarenheter....vilka INTE är i majoritet med befolkningen.
Aqvakul
04-09-2008, 16:59
CITAT (Jan Lindgren @ 04-09-2008, 17:43)  Jag har däremot inte upplevt det så kallade grabbsnacket någonstans men det är möjligt att vi som jobbat i ett kvinnodominerat yrke blivit feminiserade. En dansk forskare uttryckte det på detta råa vis: Det är för mycket östrogen i skolan. Jag tror att det ligger en hel del i detta resonemang....vi kanske t.o.m. har blivit "kärringar"...... CITAT (Chamomille @ 04-09-2008, 16:23)  Jaså, det tycker du. Jag tycker då att jag alltid har uppträtt "strikt proffesionellt", lik förbannat var det en idiot som plötsligt en dag kom in på kontoret och tog mig på pattarna, "för att han bara måste", som han sa. Jag hoppas att du anmälde honom för sexuella trakasserier. Samtidigt studsar jag lite över att du tagit över männens råa jargong och säger: "tog mig på pattarna" istf det kanske mer relevanta "klämde mig på brösten".
Chamomille
04-09-2008, 17:21
CITAT (Aqvakul @ 04-09-2008, 17:59)  Jag tror att det ligger en hel del i detta resonemang....vi kanske t.o.m. har blivit "kärringar"...... Jag hoppas att du anmälde honom för sexuella trakasserier.
Samtidigt studsar jag lite över att du tagit över männens råa jargong och säger: "tog mig på pattarna" istf det kanske mer relevanta "klämde mig på brösten". Studsa på du, men det var hans ord. Hur kan du haka upp dig på ordvalet egentligen? Kanske skulle du haka upp dig mer på hans beteende? Han fick sparken på dagen (som entreprenör) och är aldrig mer välkommen att arbeta i den "jättestora firman" i Sverige.
Aqvakul
04-09-2008, 17:25
CITAT (Chamomille @ 04-09-2008, 18:21)  Studsa på du, men det var hans ord. Hur kan du haka upp dig på ordvalet egentligen? Kanske skulle du haka upp dig mer på hans beteende? Han fick sparken på dagen (som entreprenör) och är aldrig mer välkommen att arbeta i den "jättestora firman" i Sverige. Utmärkt att han fick känna av konsekvensernapå studs!
*Stintan*
04-09-2008, 17:27
CITAT (Pia L @ 04-09-2008, 17:48)  Stintan: varken Gita eller jag befinner oss i någon rosa liten bubbla, vi är bara realister. Visst är det ett stort problem, men dom problemen är inte i majoritet för befolkningen, du, Grå och några andra kan bara dra era slutsatser av era egna erfarenheter....vilka INTE är i majoritet med befolkningen. Jag tycker ju att ni verkar väldigt orealistiska förståss. För sanningen är den att det minsann inte alls ser ut som i era rosa bubblor i överallt i vårt samhälle. Det spelar väl för sjutton ingen roll om det är en majoritet av befolkningen eller inte. Det finns ett stort problem som det behöver göras någonting åt det är väl det som är det väsentliga. Du och Gita bara tjafsar om mängden drabbade som om det vore det viktigaste. Det är illa varje gång någon drabbas och faktum är att det är väldigt många kvinnor som råkat ut för dessa mäns usla beteenden. Vad hjälper ert tjafs om antal hit eller dit dessa kvinnor? För övrigt behöver man inte nödvändigtvis ha drabbats själv för att ha åsikter och dra slutsatser men man kanske lättare inser hur illa det är ställt med jämställdheten om man har egna erfarenheter. Synd men du verkar glömma fort Pia.
Aqvakul
04-09-2008, 17:33
Kan vi inte släppa diskussionen om hur många män det rör sig om. Det är uppenbart att det är ett betydande antal, troligen inte en majoritet och definitivt inte 99.9 % som kränker och våldför sig på kvinnor.
Vad gör vi åt det?
Stintan: Jag gjorde något åt saken, vilket dom flesta utsatta kan göra, och bara för att jag IDAG har det bra så behöver jag inte leva i en rosa bubbla. Alla förtjänar att ha det bra, men det är bara vi själva som kan skapa våran tillvaro och påverka, ingen kunde ju påverkat honom så att vi skulle ha kunnat fått det bra. Jag säger inte att det är ok att ta till våld eller annat övergrepp, men bara för att ja har ett förflutet så behöver jag inte lägga mitt agg till den manliga befolkningen då det är riktat mot enstaka personer.....som jag inte heller riktar mitt agg till, jag valde att lägga det där bakom mig och gå vidare och må bra istället. Hade jag suttit och varit bitter och ältat vad jag gått igenom så skulle jag ju inte heller kunna må bra, vilket är mycket viktigt för mig just nu, jag är värd det nu efter 47 år tycker jag
Gunilla T
04-09-2008, 18:28
CITAT (Aqvakul @ 04-09-2008, 18:33)  Kan vi inte släppa diskussionen om hur många män det rör sig om. Det är uppenbart att det är ett betydande antal, troligen inte en majoritet och definitivt inte 99.9 % som kränker och våldför sig på kvinnor. Vad gör vi åt det? Uppskattar verkligen ditt försök att vara konstruktiv och håller med dig - nej, det är inte 99,9 % och inte heller majoriteten av män som kränker och våldför sig på kvinnor. Men det är tillräckligt många för att det numera kallas för ett samhällsproblem. Ingen här har i sammanhanget lyft fram barnen, barnen som bevittnar våldet och vaknar på nätterna när pappa skriker "jag skall döda dig din jävla hora" ..för små barn blir det en sanning de får leva med och hantera så gott det går. Det finns fler brottsoffer än kvinnorna .. Vi har en bra lagstiftning idag, samtliga politiska partier har tagit detta på allvar. Har själv diskuterat detta med förra ordföranden i moderaterna och han var väldigt insatt och engagerad i frågan vilket gjorde mig positivt överraskad och glad. Vi har relativt mycken kunskap om mekanismerna bakom våldet, miljarder kronor har satsats på utbildning för berörda myndigheter och bl.a bemötandet av brottsoffer har blivit mycket bättre inom polismyndigheten, socialtjänsten och andra inblandade. Pengar har satsats på forskning.. Kvinnojourerna har fått ökade anslag för att hjälpa kvinnorna och barnen.. Och ändå, varför tenderar anmälningar om våldtäkter öka? Anmälningsbenägenheten ökar säger myndigheterna och det kanske är så när det inte längre är lika skamligt att bli utsatt för våld. Men så har det låtit i 10 år och bekymret är att ingen vet om det faktiska antalet övergrepp ökar eller om det bara handlar om bättre hjälp och kvinnor då vågar anmäla. Vad skall vi göra? Jag har inget bra svar men jag tror på ökat engagemang från männens sida. Hittills har det nästan bara vara kvinnor som berättat, vittnat, arbetat ideellt i kvinnojourer och det som möjligen saknats är den andra halvan av befolkningen. Manliga nätverk har bildats i en del kommuner av män som inte längre tycker det är angenämt att öppna lokaltidningen på morgonen och läsa dessa notiser. Föreningar har bildats av män som är pappor till döttrar som blivit utsatta och dessa är värda all beundran. De flesta har döttrar eller barnbarn av kvinnligt kön, om inte för någon annan så för dessa döttrar och småflickor och småpojkar i kommande generationer - ställ er upp och säg ifrån. Skratta inte med i nedlåtande sexistiska skämt - tala om vad ni tycker om våld och den som våldför sig på barn och kvinnor. Myndighetrna kan inte göra så mycket mera, det är vi i samhället som måste orka stå emot. Att detta ff är oerhört kontroversiellt ser man tydligt även här i Odlas lilla värld. Går man ut i medierna och blir känd i sammanhanget kommer mordhoten som ett brev på posten och kvinnor som orkar arbeta oförtröttligt trots allt detta motstånd blir mer eller mindre kölhalade. Då gäller det att genomskåda vems ärenden man går. Så alla goda män, ställ upp!
*Stintan*
04-09-2008, 18:29
CITAT (Pia L @ 04-09-2008, 18:44)  Stintan: Jag gjorde något åt saken, vilket dom flesta utsatta kan göra, och bara för att jag IDAG har det bra så behöver jag inte leva i en rosa bubbla. Alla förtjänar att ha det bra, men det är bara vi själva som kan skapa våran tillvaro och påverka, ingen kunde ju påverkat honom så att vi skulle ha kunnat fått det bra. Jag säger inte att det är ok att ta till våld eller annat övergrepp, men bara för att ja har ett förflutet så behöver jag inte lägga mitt agg till den manliga befolkningen då det är riktat mot enstaka personer.....som jag inte heller riktar mitt agg till, jag valde att lägga det där bakom mig och gå vidare och må bra istället. Hade jag suttit och varit bitter och ältat vad jag gått igenom så skulle jag ju inte heller kunna må bra, vilket är mycket viktigt för mig just nu, jag är värd det nu efter 47 år tycker jag Jag är verkligen glad för din skull att du lyckades gå vidare och få det bra men fortfarande Pia så har jag inte diskuterat några andra män än de som behöver ändra sitt beteende mot kvinnor. Man behöver inte vara bitter och må dåligt för att man vill se en förändring av många mäns (nej det är inte bara enstaka) beteende. Även om man har det bra så kan man ta ansvar och försöka få till en förändring. Det gör man inte genom att tiga ihjäl problemet med dessa mäns beteenden. Kvinnor som lever med en förnedrare mår oftast väldigt dåligt och har tappat allt självförtroende och dom behöver all stöttning dom kan få men samtidigt måste vi också göra klart för dessa män att dom uppför sig oacceptabelt och det ansvaret ligger hos oss alla. Har man det bra och är stark så har man mycket större möjligheter att påverka än om man sitter mitt uppe i skiten.
Red Top
04-09-2008, 19:11
CITAT (Pia L @ 04-09-2008, 06:32)  Vill bara tillägga att i lesbiska förhållanden så förekommer ännu mer otrohet än i hetrosexuella, vilken gen är det då som styr om det nu bara skulle vara männen som har "otrohetsgenen"? Nej, det är nog samma gen som spökar för bägge könen,......................... Hade inte tänkt att lägga mig i den här tråden, men blev lite nyfiken på ditt påstående. Finns det statistik på att det förhåller sig så
herkules
04-09-2008, 19:18
CITAT (*Stintan* @ 04-09-2008, 18:27)  /.../ Synd men du verkar glömma fort Pia. jag tycker inte att det är ett dugg synd (synd är dessutom något helt annat och förhoppningsvis mkt roligare) varför ränna runt och tugga gamla oförätter? det blir ingen gladare av. har man lyckats ta sig ur ett skitförhållande med livet och förståndet i behåll så tycker jag det verkar utmärkt att man gå vidare och ändå tror på kärleken. //stina - störst av allt är kärleken
Aqvakul
04-09-2008, 19:37
CITAT (Gunilla T @ 04-09-2008, 19:28)  Myndighetrna kan inte göra så mycket mera, det är vi i samhället som måste orka stå emot. Att detta ff är oerhört kontroversiellt ser man tydligt även här i Odlas lilla värld. Går man ut i medierna och blir känd i sammanhanget kommer mordhoten som ett brev på posten och kvinnor som orkar arbeta oförtröttligt trots allt detta motstånd blir mer eller mindre kölhalade.
Då gäller det att genomskåda vems ärenden man går.
Så alla goda män, ställ upp! Bra!
*Stintan*
04-09-2008, 20:46
CITAT (herkules @ 04-09-2008, 20:18)  jag tycker inte att det är ett dugg synd (synd är dessutom något helt annat och förhoppningsvis mkt roligare) varför ränna runt och tugga gamla oförätter? det blir ingen gladare av. har man lyckats ta sig ur ett skitförhållande med livet och förståndet i behåll så tycker jag det verkar utmärkt att man gå vidare och ändå tror på kärleken. //stina - störst av allt är kärleken  Det där var ett konstigt inlägg tycker jag. Vem har talat om att man ska ränna runt och tugga gamla oförrätter??????? Inte jag iallafall! Dessutom sa jag ju att jag var glad för Pias skull att hon lyckats gå vidare och fått ett bra liv. Jag lyckönskar verkligen alla som lyckas och orkar ta sig ur skitförhållanden och går vidare så att dom får en möjlighet till ett lyckligt liv. Jag gav ett svar till Pia där jag bl.a. skrev att jag tyckte att det var synd att hon verkade glömma fort. Du tar en fras ur dess sammanhang vilket aldrig är särskilt lyckat. I det här fallet menade jag att synd=tråkigt/trist eftersom jag tyckte att hon istället skulle kunna använda sina egna erfarenheter för att hjälpa andra drabbade. Då gör hon något positivt av sina erfarenheter förutsatt att hon inte glömt. Din tolkning av ordet synd tycker jag inte passar speciellt bra i det här sammanhanget.
Stintan: Tror du på fullaste allvar att jag skulle hålla igen käften om en eller flera av mina medsystrar skulle fara illa i sitt/sina förhållanden? Jag använder mina egna dåliga erfarenheter och kör ner i halsen både på dottern som har en förmåga att bara hitta udda exemplar och även några av mina vänner, både manliga och kvinnliga som hittat översittare som partners, jag stöttar så gått jag kan för att dom ska bryta upp för det var det bästa som hänt mig i hela mitt liv. Du själv och många andra som jag trodde då var mina vänner hjälpte mig att hitta styrkan, nu är det min tur att hjälpa andra att hitta sin inre styrka att gå helskinnade ur ett elände....skillnaden är att jag är en ÄKTA vän som även finns där när dom står ensamma efter uppbrotten.
herkules
04-09-2008, 21:31
CITAT (*Stintan* @ 04-09-2008, 21:46)  I det här fallet menade jag att synd=tråkigt/trist eftersom jag tyckte att hon istället skulle kunna använda sina egna erfarenheter för att hjälpa andra drabbade. Då gör hon något positivt av sina erfarenheter förutsatt att hon inte glömt. tror inte en sekund på att bara för att man har egna erfarenheter ska man att hjälpa andra i liknande situationer - finns det ngt värre att få höra än ja, jag vet precis hur du har det... det är inte vad man behöver höra när man sitter i skiten. med att älta gamla oförätter menade jag att om man har råkat ut för det ena eller det andra (otrohet exvis) så blir man inte gladare av att rota i gammal skit. om jag har haft ett dåligt förhållande en gång i tiden så kan jag ju inte gå omkring och vara bitter för det resten av livet, det som har varit har varit och kan inte göras ogjort. förhoppningsvis gör man något slags avslut, med polisanmälan eller en spark i röven.
*Stintan*
04-09-2008, 21:36
CITAT (Pia L @ 04-09-2008, 22:02)  Stintan: Tror du på fullaste allvar att jag skulle hålla igen käften om en eller flera av mina medsystrar skulle fara illa i sitt/sina förhållanden? Jag använder mina egna dåliga erfarenheter och kör ner i halsen både på dottern som har en förmåga att bara hitta udda exemplar och även några av mina vänner, både manliga och kvinnliga som hittat översittare som partners, jag stöttar så gått jag kan för att dom ska bryta upp för det var det bästa som hänt mig i hela mitt liv. Du själv och många andra som jag trodde då var mina vänner hjälpte mig att hitta styrkan, nu är det min tur att hjälpa andra att hitta sin inre styrka att gå helskinnade ur ett elände....skillnaden är att jag är en ÄKTA vän som även finns där när dom står ensamma efter uppbrotten. Nej jag trodde faktiskt inte det heller och just därför har dina inlägg förvånat mig en aning och nu skriver du ju dessutom att du själv känner till flera drabbade personer. Och det är du inte ensam om så det finns faktiskt många drabbade. Om det där sista även gäller mig så skulle jag vilja ha en förklaring men det tycker jag inte vi tar i forumet.
Stintan: med andra drabbade så blir du nog inte ett dugg gladare över att få veta att en av dom är min dotter, en annan en mycket god vän till mig, resten är faktiskt män som far illa både fysiskt och psykiskt, så i min bekantskapskrets så är det endast jag och två till som har dåliga erfarenheter av män, medans det däremot är drygt 10 av männen. Konstigt nog så stämmer det in även på männen det vi säger om kvinnor....att har dom haft någon som behandlat dom illa så söker dom sig gärna till en liknande i nästa förhållande, även männen går på samma mina om och om igen. Ok, inte så ofta i form av fysisk misshandel, men kvinnan är ett utstuderat djur som vet hur man fäller en man med ord och handling.
Huruvida du tillhör en av mina falska vänner eller inte vet bara du själv och jag vill inte veta, det är också ett avslutat kapitel av mitt liv, jag orkar inte med falska människor som går bakom min rygg......ett typiskt "kvinnligt" beteende f.ö.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|