Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169
Aqvakul
Nej, här har det inte kommit en droppe

Idag har jag promenerat i en Nationalpark. När gjorde du det sist?
Meriona
Faktiskt jätteofta, för älvrummet här har just blivit Stads-nationalpark. Och våra vackra berg är Ekopark, det slår nästan lika högt.

Såg en stoooooor fin snok idag i skogen, visst är de väl vackra?

Aqvakul
Jättevackra, men lite läskiga...

Hur går det med glasögonen?
Meriona
Jodå tack, lånade hem 6 par men både jag och sonen har valt ut 2 favoriter. Lite mer "vågade" än de jag haft förut, men optikern tyckte att jag behövde tuffa till mig lite.... blush.gif Ska låta Wilmer och min mamma tycka till imorgon också.

Jag fick med linser att pröva igen också (det var åratal sedan, men jag måste ju kunna snorkla i mexico), har du haft linser?
Aqvakul
Ja, men jag hade väldigt svårt att få dit dem på morgonen, och tröttnade...

Har ni haft bra väder idag?
Meriona
Jajamen, perfekt semesterväder! Sol men inte stekvarmt! wub.gif

Har varit och hyrt den där filmen DaVinci-koden. Sett den?
Aqvakul
Nej, men jag har läst boken... crazy.gif

Har det slutat blåsa?
Meriona
Jo tack och lov! Fläkta får det gärna göra, men inte tokblåsa.

Igår såg vi joggare med stavar, vad i himlens namn tänkte de på?
Aqvakul
Det verkar vara en överflödig kombination... giggle.gif

Brukar du jogga?
Meriona
Nix pix jag har läkarförbud på det (phu tur va?) rolleyes.gif

Semester nu eller?
Aqvakul
Yapp

Bestämt dig?
Myosotis
För vadå? unsure.gif

Vilket lag hejar du på i Confederations Cup?
Aqvakul
Spanien, spelar den vackraste fotbollen (fast man har ju alltid ett gott öga till Brasilien oxå)

Följer du U21-EM?
Myosotis
nej (och hejar på Sydafrika i C.C.)

Visst spelade Pienaar bra igår?
Aqvakul
Jag såg tyvärr inte matchen.

Visst är det lite pinsamt med Nya Zeelands medverkan?
Myosotis
Ja, de var jättedåliga. Klantigt att Sydafrika inte gjorde fler mål, de hade många chanser och kan behöva en bra måldifferens sen.

Visst är det lite kul att det finns en irakisk spelare som heter Allah och som ändå inte lyckades göra mål?
Aqvakul
Jo, det är ett förpliktigande namn. Här i stan har vi en frukthandlare som heter Ramadan...

Hur ska du fira midsommar?
Myosotis
firar inte midsommar

är det på fredag eller lördag man brukar fira det?
Aqvakul
Midsommarafton - på fredag

Varför firar du inte midsommar - den svenskaste av alla helger?
Myosotis
aha, tack. För att jag är osvensk.

Hur ska du själv fira?
Aqvakul
Med barn och barnbarn i Blekinge - fast förra året firade Eva och jag själva ipå Sicilien

Men visst ska man värna våra traditionella helger?
Myosotis
Jo det är väl bra men just midsommar verkar lite överdriven.

Tycker du om spindlar?
Aqvakul
Jag har absolut inget emot spindlar

Älskar du alla djur?
Myosotis
Nej, inte fästingar, knott och liknande. Samtidigt som jag anser att de ändå har rätt att leva.

Visst är det en svår fråga det där? Var går gränsen? Har aids-viruset "rätt" att existera vidare?
Aqvakul
För min del så får de gärna "utrota" HIV!

Har människor och djur samma värde?
Myosotis
Ja, varje art har för mig självklart samma värde. En fästing liv är lika viktigt för fästingen som mitt liv är för mig.

Vem skulle bestämma hur mycket värde arterna har om det inte är samma för alla? Gud? Människan? Gulsparven?
Aqvakul
OK

Om ditt eller din mammas liv ställs mot ett djurs liv. Har du rätt att döda det djuret då?
Myosotis
Ja, och jag skulle göra det också. Skulle döda en människa också om det var enda sättet att överleva själv. Men det gör inte att jag är mera värd än den andra. Har inte en gulsparv samma rätt till självförsvar? Dess gener är lika intresserade som mina att föras vidare. På så sätt har den kanske större rätt att leva eftersom den kommer att få barn vilket jag inte kommer att få.

Hur tycker du själv i den här frågan?
Aqvakul
Jag tror faktiskt att vi är ganska överens. Jag anser att allt liv har ett värde. Jag anser att vi som den dominerande arten har rätt att se till våra behov, men att vi bör så mycket det går beakta andra arters behov. Mångfaldighet av arter är ett mål är förutsättning för en hållbar utveckling.
Begreppen "värd" och "lika värd" är inte alldeles lätta att hantera. Man måste nästan relatera till konkreta exempel.

Har det slutat regna?
Meriona
Ja för sjutton, det slutade för flera timmar sedan. Nu skiner solen men det blåser som sjutton istället = omysigt.

Är det den 21:e det är sommarsolståndet?

Myosotis
Ja. Kl. 6.46 närmare bestämt.

Ska du titta på fotboll ikväll?
Meriona
Nej den risken är liten. Men MittiNaturen ska jag se! smile.gif Och så var det någon flicka som tipsade här på forumet om nåt nytt trädgårdsprogram, det måste jag också kika på.

Mina rådisar bäddar med tapetbitar som de river från väggen, är det inte lite tokigt?

Farbror Blå
Jo det låter tokigt..men sött=)

Jaha, blir det egen gräslök i gräddfilen imorrn?
Meriona
jomen jag odlar på balkongen! wub.gif
Jag ska ju på 90-årskalas, men fann ingen bra present. Duger trisslotter tro?
Farbror Blå
Trisslotter är alltid bra som presenter, tycker jag=)
Meriona
Mjo för vad behöver en 90åring liksom...

Gillar du kalas?

Myosotis
Så där. Jobbigt att ta sig samman och komma iväg, men ibland kan det bli småtrevligt ändå sen.

Skulle du tycka det var okej om du vaknade i morgon bitti och det var den första oktober?
Meriona
Nej, då hade jag saknat underbara september! mad.gif

Vi ska köpa tvådagarspass på Liseberg, pallar jag det tror du?
Aqvakul
Det är klart du gör... ett tips: Åk bara det du gillar...

Vad är roligast på Liseberg?
mamamaggan
Vet inte , har inte varit där på många år. Förr var det den riktigt gamla berg-och dalbanan , den i trä.

Vilken nöjespark är bäst , Grönan eller Liseberg ?
Aqvakul
Liseberg - vackrare miljö (fantastiska blomsterplanteringar) och häftigare attraktioner

Gillar duatt åka berg- och dalbana?
mamamaggan
Nja vet inte numera . Gillade det när jag var yngre , innan jag blev 28 +. Men visst är det häftigt att åka berg- och dalbana ?!

Vilken är den häftigaste åkatrraktionen du åkt ?
Aqvakul
Jag gillar "Fritt fall"...

Är du lite "barnslig"?
mamamaggan
Lite barnslig ?!!!! Vad förväntar du dig av en kvinna i sina bästa år endast i en ålder av 28+ ?!!! Klart jag är barnslig !!!!

Visst är det skönt att vara barnslig ?
Aqvakul
Absolut. Det är svårt att umgås med människor som tar sig själva för mycket på allvar.

Jag ska snart med tåget till Stockholm. Är det bara jag som blir illamående på X2000 om jag t.ex. läser?
Meriona
I vissa svängar kan jag bli det, men inte som på bussen, då kan jag inte läsa alls.

Vilket transportmedel föredrar du?
Myosotis
Häst!
(X2000 blir jag också illamående på. sick.gif )

Varmt idag? (25° här)
mamamaggan
Varmt har vi , c:a 26 grader i skuggan , det har varit drygt 40 i solen !!!!

Är du "omsvärmad" av mygg ?
Myosotis
Nej, inte så farligt. De får inte plats i luften här pga knotten så jag blir mest knottbiten. De älskar mig och jag tål dem inte, ingen bra kombination så det är bara att hålla sig inomhus.

Ser du fram emot vintern?
Meriona
Nej men till hösten! wub.gif Men man ska inte vara otacksam mot moder natur, varje årstid har sin charm. Visst är det härligt att kunna sitta på balkongen och njuta av alla växter där med ett glas vin och ett korsord. yahoo.gif Om det vore höst jämt så skulle jag troligen inte längta efter den eller hur...

Ska du se Midsomer Murders?

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon