|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
CITAT (*Stintan* @ 03-02-2010, 12:50)  Egna val låter ju bättre men det vill väl alla kunna göra så där är det säkert ingen skillnad oavsett parti. Så det är säkert inte anledningen till ett eventuellt valnederlag för alliannsen. Ett litet tillrättaläggande. Sverige var ett av de sista civiliserade länderna som skrev under FNs barnkonvention. Varför? Jo för i den står det att det är föräldrarna som ska välja skola för sina barn och detta stred mot (S) uppfattning. Sedan blev friskolor i alla fall det det är en anna historia Slutsatts Egna val är inget som ALLA partier står bakom Långt utanför ämnet i TS förviso men det tycks ju streta rätt bra nu
Valfrihet kan ju vara såväl bra som dåligt så det kan man ju inte säga någonting generellt om, det beror ju helt och hållet på situationen.
Blomstertanten
03-02-2010, 13:56
CITAT (gnon49 @ 03-02-2010, 12:19)  Men det finns ju ett tak på jobbskatteavdraget. Tjänar du för mycket slår du i taket och kan inte utnyttja det fullt ut. Dom som tjänar mest på det är nog medelinkomstagaren. Vilket ju var meningen med reformen. Alla som arbetar tjänar på reformen, en del mer , en del mindre. Så är det med alla reformer.Sänker man nu skatten för pensionärer som man lovat, är mycket vunnet. Då hamnar vi på ett skattetryck som mer än väl klarar vår framtida välfärd. Högkonjungturen står för dörren och därmed rejält ökande skatteintäkter. Och Sverige är ju bättre rustat än flertalet länder i EU. Enligt mitt sätt att se det vore det rättvisare om det var låginkomsttagare som tjänade mest på det ! Och det är dom som behöver det bäst. Vi skulle väl konsumera mera , nu är det så att sparandet ökar ! Kan det bero på att medel och höginkomsttagarna redan konsumerar så mycket att tillskottet de fått i och med skattesänkningarna sparas istället ?? OBS ! Detta är inget påstående från min sida utan bara en fundering
Aqvakul
03-02-2010, 13:59
CITAT (Blomstertanten @ 03-02-2010, 13:56)  Enligt mitt sätt att se det vore det rättvisare om det var låginkomsttagare som tjänade mest på det ! Och det är dom som behöver det bäst. Vi skulle väl konsumera mera , nu är det så att sparandet ökar ! Kan det bero på att medel och höginkomsttagarna redan konsumerar så mycket att tillskottet de fått i och med skattesänkningarna sparas istället ?? OBS ! Detta är inget påstående från min sida utan bara en fundering mer än en fundering, tycker jag - snarast ett rimligt antagande..
CITAT (herkules @ 03-02-2010, 12:24)  jaja whatever... alla som arbetar ja, de som inte arbetar då, ska inte få leva? är de inte människor? ska vi inte ta hand om varandra? iskallt tänk, brrr .. Vilken människosyn en del har. så fort man är på "fel" sida blockgränsen och röstar på alliansen, så är man inte värd något. Bara pest. Man blir mörkrädd över en sån människosyn.
CITAT (gnon49 @ 03-02-2010, 14:07)  Vilken människosyn en del har. så fort man är på "fel" sida blockgränsen och röstar på alliansen, så är man inte värd något. Bara pest. Man blir mörkrädd över en sån människosyn. Det där var väl ingen vidare kontring?
Blomstertanten
03-02-2010, 14:11
CITAT (dahla @ 03-02-2010, 12:25)  Källa: http://www.konj.se/arkiv/konjunkturbaromet...7768000762.htmlDet går bättre än någonsin för Sverige just nu... Rider man ut stormen som har varit och blickar framåt några år så kommer det bli bra för alla med sittande regering... Detta är ett utdrag från ovanstående länk : Den svenska industrins orderingång ökade betydligt under fjärde kvartalet 2009, från såväl hemma- som exportmarknaden. Även produktionstillväxten har varit god. Sysselsättningen har dock fortsatt att minska. Konfidensindikatorn steg 10 enheter och den ligger nu över det historiska genomsnittet. Industrin är optimistisk inför första kvartalet i år och räknar med en betydande order- och produktionstillväxt.Inte är det konstigt om folk blir sjuka och utslitna !!! Mindre antal anställda som ska göra mer jobb !!! Tyvärr är det inte bara inom industrin det ser ut så
CITAT (Blomstertanten @ 03-02-2010, 13:56)  Vi skulle väl konsumera mera , nu är det så att sparandet ökar ! Nu vet inte jag var du har dina källor men så här står det i min källa... CITAT Under de kommande åren väntas svensk ekonomi fortsätta att stärkas. En viktig dragkraft är den förbättrade internationella konjunkturen. Men eftersom den globala återhämtningen blir trög och kronan stärks blir inte exporten en lika stark motor som under tidigare uppgångar.I stället spelar den stigande konsumtionen en större roll. Genom låga räntor och skattesänkningar ökar hushållens disponibla inkomster med över 3 procent 2009 och fortsätter upp under 2010 och 2011.
Källa: http://www.konj.se/arkiv/konjunkturlaget/k...b800010634.htmlCITAT (Blomstertanten @ 03-02-2010, 14:11)  Inte är det konstigt om folk blir sjuka och utslitna !!! Mindre antal anställda som ska göra mer jobb !!! Tyvärr är det inte bara inom industrin det ser ut så  Nej, men är det svensk politik som är orsak till att vi har hög konkurens från låglöneländer? Dom länderna vi tävlar mot skiter i om nån i Sverige sjukskriver sig på grund av att han eller hon inte klarar trycket..
herkules
03-02-2010, 14:45
CITAT (gnon49 @ 03-02-2010, 14:07)  Vilken människosyn en del har. så fort man är på "fel" sida blockgränsen och röstar på alliansen, så är man inte värd något. Bara pest. Man blir mörkrädd över en sån människosyn. nejdå, inte är du pest, blir du sjuk så missunnar jag dig ingenting och kommer heller inte ta något ifrån dig.
CITAT (herkules @ 03-02-2010, 14:45)  nejdå, inte är du pest, blir du sjuk så missunnar jag dig ingenting och kommer heller inte ta något ifrån dig. tss.. man är ju helt dum i huvet såg jag förut... Kan vi inte bara slå upp ett tak över hela sverige... se till så hela världen betalar skatt till sverige så kan vi öppna fattigstuga/rehabhem för hela världen... Det står ju var och en fritt att flytta till ett annat EU-land med bättre sjukpenning och bättre ersättning från a-kassan om man inte är nöjd här... vi är ju med i EU så varför inte utnyttja det?
CITAT (Blomstertanten @ 03-02-2010, 13:56)  Enligt mitt sätt att se det vore det rättvisare om det var låginkomsttagare som tjänade mest på det ! Och det är dom som behöver det bäst. Vi skulle väl konsumera mera , nu är det så att sparandet ökar ! Kan det bero på att medel och höginkomsttagarna redan konsumerar så mycket att tillskottet de fått i och med skattesänkningarna sparas istället ?? OBS ! Detta är inget påstående från min sida utan bara en fundering Förstår helt ditt resonemang, och håller med dig. Men politker är ju så förtjusta i procentsatser och då blir det så här. Men den som tjänar upp till taket tror jag inte lever i något överflöd utan använder nog avdraget, eller en del av det för konsumtion. Om nu taket är 25000/mån i lön. Är lite osäker där.
CITAT (dahla @ 03-02-2010, 14:57)  tss.. man är ju helt dum i huvet såg jag förut...
Kan vi inte bara slå upp ett tak över hela sverige... se till så hela världen betalar skatt till sverige så kan vi öppna fattigstuga/rehabhem för hela världen...
Det står ju var och en fritt att flytta till ett annat EU-land med bättre sjukpenning och bättre ersättning från a-kassan om man inte är nöjd här... vi är ju med i EU så varför inte utnyttja det? Må så vara, men det är väl ingen grund till att missunna någon någonting? Jag tänker inte kommentera resten du skriver. Jag tror och hoppas att det inte är någon mer här på forumet som har sådana tankegångar.
Anki på Öland
03-02-2010, 15:20
En enkel fråga bara..... Varför har inte de "röda" och senare "rödgröna" som i princip lett Sverige sen andra världskriget redan skapat det härlliga jämnlika och solidariska samhälle som ni förväntar er att dom skall fixa fram så snart dom vunnit valet??? Anki
*Stintan*
03-02-2010, 15:20
CITAT (dahla @ 03-02-2010, 14:57)  tss.. man är ju helt dum i huvet såg jag förut...
Kan vi inte bara slå upp ett tak över hela sverige... se till så hela världen betalar skatt till sverige så kan vi öppna fattigstuga/rehabhem för hela världen...
Det står ju var och en fritt att flytta till ett annat EU-land med bättre sjukpenning och bättre ersättning från a-kassan om man inte är nöjd här... vi är ju med i EU så varför inte utnyttja det? Är du sån som du visar dig i dina inlägg eller driver du med oss?
herkules
03-02-2010, 15:22
Det står ju var och en fritt att flytta till ett annat EU-land med bättre sjukpenning och bättre ersättning från a-kassan om man inte är nöjd här... vi är ju med i EU så varför inte utnyttja det? ja du ja! du säger att ALLA har fått skattesänkning!
CITAT (Anki på Öland @ 03-02-2010, 15:20)  En enkel fråga bara..... Varför har inte de "röda" och senare "rödgröna" som i princip lett Sverige sen andra världskriget redan skapat det härlliga jämnlika och solidariska samhälle som ni förväntar er att dom skall fixa fram så snart dom vunnit valet??? Anki Jag förväntar mig inte att det sker över en dag, precis som att det inte skett hittills, det är sådant som sker successivt och visst har det skett en förbättring. Skillnaden som jag ser är att den ena sidan strävar efter förbättring medan den andra utger sig att göra det medan det går åt andra hållet.
herkules
03-02-2010, 15:26
CITAT (Anki på Öland @ 03-02-2010, 15:20)  En enkel fråga bara..... Varför har inte de "röda" och senare "rödgröna" som i princip lett Sverige sen andra världskriget redan skapat det härlliga jämnlika och solidariska samhälle som ni förväntar er att dom skall fixa fram så snart dom vunnit valet??? Anki vi har väl haft det förbaskat bra i många år med en socialdemokratisk regering? herregud, utan sossarna skulle vi inte haft någonting!
CITAT (herkules @ 03-02-2010, 15:26)  vi har väl haft det förbaskat bra i många år med en socialdemokratisk regering? herregud, utan sossarna skulle vi inte haft någonting! Någonting har vi väl alltid, oavsett om det är bra eller dåligt? Jag tror inte att skillnaden nödvändigtvis skulle varit i någon av extremerna bara för att inte socialdemokraterna styrt, men klart är ju att det hade varit antingen åt det bättre eller det sämre hållet. Det resultat jag ser av den nuvarande regeringen är då en klar försämring och jag är övertygad om att detsamma hade gällt om vi ser bakåt i tiden. Åtminstone ur mitt perspektiv. Men då kretsar ju inte mitt liv kring pengar och materialism heller
Blomstertanten
03-02-2010, 15:32
CITAT (dahla @ 03-02-2010, 14:21)  Nu vet inte jag var du har dina källor men så här står det i min källa... Källa: http://www.konj.se/arkiv/konjunkturlaget/k...b800010634.htmlMen konjunkturinstitutet presenterar väl inte fakta De gör analyser och prognoser över den svenska och internationella ekonomin samt bedriver forskning. Det är en prognos du presenterar ! En prognos är ingen absolut sanning utan en gissning SCB Nationalräkenskaper Ett utdrag : Hushållens disponibla inkomster ökade med 6,6 procent i löpande priser det tredje kvartalet jämfört med samma kvartal 2008. Rensat för inflation ökade de disponibla inkomsterna med 4,8 procent. . Hushållens finansiella sparande ökade med nästan 25 miljarder kronor och uppgick till ungefär 59 miljarder kronor i löpande priser Sparkvoten, exklusive sparandet i premie- och tjänstepensioner, uppgick till 9,9 procent. Det motsvarar en ökning med ungefär 4,5 procentenheter jämfört med motsvarande kvartal 2008.Detta är fakta ! Tyvärr finns det ännu inga siffror för sista kvartalet 2009
CITAT (dahla @ 03-02-2010, 13:01)  Tråkigt att höra, Så du kan inte göra mycket annat än att sitta vid datorn numera? Skulle du kunna ta ett jobb om du blir placerad bakom en dator eller går det inte att ta ett enda arbete? (Nej, jag är inte ironisk eller så... bara nyfiken) Om du tittar igenom mina inlägg och tid när jag skriver så ser du ett mönster, jag sitter aldrig längre stunder här. ibland ett par minuter, ibland en halvtimme på sin höjd. Tiden emellan har jag antingen lagt mig ner eller sitter så att jag kan vila hela kroppen. Om jag inte delar upp mina dagar i en massa vilopauser till och med från datorn, så ligger jag i svåra migränanfall och kräks ganska snart. Det är en hel del jag kan göra om jag får möjlighet att vila emellan. Men det är en hel del jag inte kan göra också. En oöppnad mjölkpaket känns direkt i huvudet när jag lyfter den. Bara som exempel. Jag byter gärna med dig, ta du min värk och mina smärtor så kan jag ta första bästa arbete, arbetsskygg har jag aldrig varit. Jag kan ta ett arbete om den anpassas till det jag kan göra och om jag kan disponera min dag till många vilopauser. Hittills har jag inte hittat sådant arbete.
CITAT (Anki på Öland @ 03-02-2010, 15:20)  En enkel fråga bara..... Varför har inte de "röda" och senare "rödgröna" som i princip lett Sverige sen andra världskriget redan skapat det härlliga jämnlika och solidariska samhälle som ni förväntar er att dom skall fixa fram så snart dom vunnit valet??? Anki "Det var bättre förr" Det är synd att inte klaga när man får chansen"
CITAT (Nauti @ 03-02-2010, 13:14)  Även om man är fysiskt kapabel att utföra ett arbete så måste man ju ändå ta hänsyn till det psykiska. Om man varit med om en tragisk bilolycka så finns det väldigt många scenarion där det psykiska lidandet kan vara minst lika illa som det fysiska! Skall man tvinga folk till att jobba om de är fysiskt kapabla till det utan att ta hänsyn till den psykiska delen? Det är sant som du säger, men i mitt fall är alla mina problem fysiska.
CITAT (Blomstertanten @ 03-02-2010, 15:32)  Detta är fakta ! Tyvärr finns det ännu inga siffror för sista kvartalet 2009 Bra, för det var vad jag ville komma till... om man nu kan spara så mycket så går det väl ganska bra... Om nu alla kunde börja handla upp sina pengar så vore det ju ännu bättre...
Blomstertanten
03-02-2010, 15:47
CITAT (dahla @ 03-02-2010, 15:38)  Bra, för det var vad jag ville komma till... om man nu kan spara så mycket så går det väl ganska bra... Om nu alla kunde börja handla upp sina pengar så vore det ju ännu bättre... CITAT (Blomstertanten @ 03-02-2010, 13:56)  Enligt mitt sätt att se det vore det rättvisare om det var låginkomsttagare som tjänade mest på det ! Och det är dom som behöver det bäst. Vi skulle väl konsumera mera , nu är det så att sparandet ökar ! Kan det bero på att medel och höginkomsttagarna redan konsumerar så mycket att tillskottet de fått i och med skattesänkningarna sparas istället ?? OBS ! Detta är inget påstående från min sida utan bara en fundering Men frågan jag ställer är : Vilka är det som kan spara ? Är det de som verkligen skulle behöva ha en liten buffert att ta av om något händer ? Eller de som redan har den bufferten ?
CITAT Pensionärerna går först, före sänkta inkomstskatter för löntagarna. Det beskedet gav statsminister Fredrik Reinfeldt vid en träff med pensionärer på Tellus fritidscenter i Stockholm på onsdagen.
På andra plats sätter han ensamstående föräldrar som är arbetslösa eller bara har deltidsarbete.
När Sverige tagit sig igenom krisen vill Reinfeldt kompensera de grupper som hårdast har kommit i kläm, sade han vid träffen.
Efter träffen hänvisade Reinfeldt till att han nu ansluter sig till KD-ledaren Göran Hägglunds linje att prioritera pensionärerna.
- Det är min ambition. Vi hoppas att förstärkningen av ekonomin ska fortsätta och då är det möjligt att låta pensionärerna komma först, säger han.
Reinfeldt har inget färdigt förslag. Tidigare har regeringen genomfört två skattelättnader för de sämst ställda pensionärerna.
- Men jag gör gärna så breda pensionärsskattesänkningar som möjligt, säger han.
En annan prioriterad grupp, efter pensionärerna, är barnfamiljer som kommit i kläm. På frågan om vilka han syftar på svarar han:
- Det är rimligen barn till ensamstående föräldrar som inte har jobb eller bara deltidsarbete. Jag tycker att vi ska titta på det.
Reinfeldt sammanfattar:
- Det är i den här riktningen vi vill börja.
Det innebär att ytterligare skattesänkningar för löntagare, fler steg i jobbskatteavdraget, kommer längre ner på prioriteringslistan.
- Ja, det kommer i så fall senare, säger han.
Reinfeldt hänvisar till att regeringen fört en konsekvent arbetslinje genom hela den ekonomiska krisen.
- Det här resonemanget bygger på att vi fört Sverige genom en svår kris och har det utrymme som andra länder saknar. Då vill vi använda det, för att rätta till för grupper som är klämda i krisen. Pensionärerna ska dra fördel av att vi skött Sverige bra, säger han. Källa: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/reinfeld...rst_4202993.svd
Nu tar jag för sista gången (hoppas jag) mig själv som exempel.
Jag har fått förlängs sjukersättning fram till sommaren 2011. FK förlängde det med hjälp av överlappningsregeln som infördes då tillfällig sjukersättning togs bort. Ingen ifrågasätter mina problem och min skada, FKs läkare har godkänt den, vanliga läkare har godkänt den och alla andra instanser har godkänt den och ingen har ifrågasatt den. Jag har alltså en fysisk skada. Och alla bedömer min arbetsförmåga till 0%. Med dagens regler finns ändå risk att jag blir helt friskskriven sommaren 2011. Eller inte friskskriven, men utförsäkrad. Detta beror på att ingen kan med hundraprocent säkerhet säga att min skada inte spontanläker och är kronisk. Hittills har jag fått sjukersättningen förlängd ett par år i taget sedan har man gjort en ny bedömning och sett om behovet har kvarstått, vilket det gjort. Nu finns ingen tillfällig sjukersättning. Så fast ingen ifgrågasätter min sjukdom finns inget alternativ som gäller, så jag kommer med dagens regler att bli utförsäkrad, och ska alltså stämpla som arbetslös fast det inte finns ett arbete som jag kan klara av på hela arbetsmarknaden.
dahla, tycker du att detta verkar vettigt?
Och trots lågkonjuturen slog Julhandeln rekord igen i år !hur är det möjligt kan man undra ?
Husihelvete
03-02-2010, 15:59
CITAT (herkules @ 03-02-2010, 12:27)  skitsnack och sväng dig inte med ord som bidragsträsket är du snäll, du står inte över någon i det här landet så du har rätt till det. Det ges alldeles för mycket bidrag alldeles för godtyckligt. Eftersom det är även mina skattepengar som bekostar bidragen har jag rätt att uttala mig i frågan, det har alla som är med och betalar skatt. Jag har aldrig skrivit, tänkt eller tyckt att jag står över någon det är du som skriver det. Den enda anledningen till det, som jag ser det, är för att du i så fall känner dig underlägsen. Varför vet jag inte. Jag tycker inte att det känns särskillt bekvämt att veta att mina skattepengar faktiskt går till bidragsfuskare. Visst finns det de som faktiskt behöver hjälp och de ska självklart få den hjälp de behöver men det ska inte få förekomma fusk som det nu gör.
CITAT (Anma @ 03-02-2010, 15:50)  dahla, tycker du att detta verkar vettigt? Är man konstaterat sjuk och är oförmögen att arbeta så ska man sjukskrivas och med jämna mellanrum besöka läkare för att se om det skett en förbättring eller försämring. Jag är ganska säker på att man kommer hitta en väg där dom flesta blir nöjda bara man år tid att utvärdera det man provar.
Blomstertanten
03-02-2010, 16:02
CITAT (dahla @ 03-02-2010, 15:49)  Börjar han bli orolig över opinionsmätningarna ? Eller har han kommit på att Sveriges pensionärer är många, de kanske röstar på Alliansen om han slänger in lite valfläsk ?
CITAT (dahla @ 03-02-2010, 15:59)  Är man konstaterat sjuk och är oförmögen att arbeta så ska man sjukskrivas och med jämna mellanrum besöka läkare för att se om det skett en förbättring eller försämring. Det var ju precis så man gjorde i mitt fall fram till nu. Skillnaden är att jag hade tillfällig sjukersättning istället för sjukskrivning.
CITAT Varje år betalar trygghetssystemen ut uppåt 20 miljarder kronor felaktigt. Hälften på grund av fusk. Svenskarna har en tillåtande syn på bidragsfusk. http://www.dn.se/nyheter/politik/tio-milja...gsfusk-1.504764
Blomstertanten
03-02-2010, 16:08
CITAT (Husihelvete @ 03-02-2010, 15:59)  Det ges alldeles för mycket bidrag alldeles för godtyckligt. Eftersom det är även mina skattepengar som bekostar bidragen har jag rätt att uttala mig i frågan, det har alla som är med och betalar skatt.
Jag har aldrig skrivit, tänkt eller tyckt att jag står över någon det är du som skriver det. Den enda anledningen till det, som jag ser det, är för att du i så fall känner dig underlägsen. Varför vet jag inte.
Jag tycker inte att det känns särskillt bekvämt att veta att mina skattepengar faktiskt går till bidragsfuskare. Visst finns det de som faktiskt behöver hjälp och de ska självklart få den hjälp de behöver men det ska inte få förekomma fusk som det nu gör. Jag håller med dej om att bidragsfusk ska inte få förekomma ! Så där är vi överens Men att förutsätta att alla är fuskare som Alliansen verkar göra är inte heller rätt ! Istället för att ändra reglerna och kasta ut sjuka människor ur sjukförsäkringen så borde man väl öka kontrollerna , då kan man kanske komma åt fuskarna.
*Stintan*
03-02-2010, 16:13
CITAT (Anki på Öland @ 03-02-2010, 15:20)  En enkel fråga bara..... Varför har inte de "röda" och senare "rödgröna" som i princip lett Sverige sen andra världskriget redan skapat det härlliga jämnlika och solidariska samhälle som ni förväntar er att dom skall fixa fram så snart dom vunnit valet??? Anki Det var länge sen jag slutade ha förväntningar på politiker men jag skulle önska att samhället var mer jämlikt och solidariskt.
Blomstertanten
03-02-2010, 16:19
CITAT (dahla @ 03-02-2010, 15:59)  Är man konstaterat sjuk och är oförmögen att arbeta så ska man sjukskrivas och med jämna mellanrum besöka läkare för att se om det skett en förbättring eller försämring.
Jag är ganska säker på att man kommer hitta en väg där dom flesta blir nöjda bara man år tid att utvärdera det man provar. Men borde man inte ha gjort en konsekvensanalys innan man hade så bråttom att införa en massa förändringar och åtstramningar ??? I stället för att använda sjuka människor till några slags testpiloter
*Stintan*
03-02-2010, 16:35
CITAT (Husihelvete @ 03-02-2010, 15:59)  Det ges alldeles för mycket bidrag alldeles för godtyckligt. Eftersom det är även mina skattepengar som bekostar bidragen har jag rätt att uttala mig i frågan, det har alla som är med och betalar skatt.
Jag har aldrig skrivit, tänkt eller tyckt att jag står över någon det är du som skriver det. Den enda anledningen till det, som jag ser det, är för att du i så fall känner dig underlägsen. Varför vet jag inte.
Jag tycker inte att det känns särskillt bekvämt att veta att mina skattepengar faktiskt går till bidragsfuskare. Visst finns det de som faktiskt behöver hjälp och de ska självklart få den hjälp de behöver men det ska inte få förekomma fusk som det nu gör. Vilka bidrag är det du pratar om? Barnbidrag? Socialbidrag? Eller vadå?
Husihelvete
03-02-2010, 16:43
CITAT (*Stintan* @ 03-02-2010, 16:35)  Vilka bidrag är det du pratar om? Barnbidrag? Socialbidrag? Eller vadå? Ja inte är det barnbidragen, där finns det ju en automatisk kontroll. Bland de andra bidragen kan du välja och vraka (nästan)-
CITAT (Blomstertanten @ 03-02-2010, 16:19)  Men borde man inte ha gjort en konsekvensanalys innan man hade så bråttom att införa en massa förändringar och åtstramningar ??? I stället för att använda sjuka människor till några slags testpiloter  Jo, man kanske skulle ha gjort en folkomröstning om det hela för att se vad folket i Sverige tycker.
Aqvakul
03-02-2010, 16:49
CITAT (Husihelvete @ 03-02-2010, 16:43)  Ja inte är det barnbidragen, där finns det ju en automatisk kontroll. Bland de andra bidragen kan du välja och vraka (nästan)- Du anser alltså att vi bör avskaffa alla bidrag förutom barnbidragen? Gäller det också försäkringssystemen som A-kassa, sjukförsäkring och allmän pension?
*Stintan*
03-02-2010, 16:50
CITAT (dahla @ 03-02-2010, 16:49)  Jo, man kanske skulle ha gjort en folkomröstning om det hela för att se vad folket i Sverige tycker. När blev en folkomröstning detsamma som en konsekvensanalys?
Gudrun i Göteborg
03-02-2010, 16:58
CITAT (*Stintan* @ 03-02-2010, 16:50)  När blev en folkomröstning detsamma som en konsekvensanalys? Det undrar jag också Dessutom en synpunkt till Aqva: Pension är inget bidrag.
*Stintan*
03-02-2010, 16:58
CITAT (Aqvakul @ 03-02-2010, 16:49)  Du anser alltså att vi bör avskaffa alla bidrag förutom barnbidragen? Gäller det också försäkringssystemen som A-kassa, sjukförsäkring och allmän pension? Om alliansen fick bestämma så skulle de nog vilja kalla även dessa för bidrag och gör det redan delvis eftersom det bl.a. är sjukförsäkringen det fuskas så enormt med enligt dem. Man påstod ju tidigare att föräldrar fuskade jättemycket och tog ut VAB-dagar och jobbade samtidigt. Det visade sig att det inte alls var så omfattande fusk som dom trott. Nu säger dom att folk sjukskriver sig fast dom jobbar. Jag vet inte hur dom kommit fram till de höga fusk siffrorna men någon fakta kan det knappast vara.
ja nu när alla partier pratar sig varma för sänkt skatt för pensionärer, t.om socialdemokraterna, då inser man att valupptakten har startat. Dom stackars pensionärerna kommer på allas läppar och i slutändan så blir en extra falukorv i veckan. Det gäller att sola sig glansen, nästa gång blir det 2014.
Aqvakul
03-02-2010, 17:05
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 03-02-2010, 16:58)  Dessutom en synpunkt till Aqva: Pension är inget bidrag. Det är klart jag vet, men tyvärr är det många som kallar försäkringarna för bidrag, särskilt i en allmän hets mot s.k. "bidragsfusk"...
CITAT (*Stintan* @ 03-02-2010, 16:50)  När blev en folkomröstning detsamma som en konsekvensanalys? Jag har aldrig påstått att det är samma sak... men alla ska väl få vara med om att tycka så det utformas så som allavill ha det...
Ja inte ens socialbidrag heter bidrag längre. Det är försörjningsstöd.
*Stintan*
03-02-2010, 17:29
CITAT (dahla @ 03-02-2010, 17:05)  Jag har aldrig påstått att det är samma sak... men alla ska väl få vara med om att tycka så det utformas så som allavill ha det... Varför fånar du dig så?
Aqvakul
03-02-2010, 17:31
CITAT (*Stintan* @ 03-02-2010, 17:29)  Varför fånar du dig så? brist på bra argument, tror jag..
CITAT (*Stintan* @ 03-02-2010, 17:29)  Varför fånar du dig så? Lägg ner din översittarattityd nu... jag menade precis vad jag skrev... men jag har tydligen inte rätt till en åsikt enligt Dig. Man får väl inte vara med och bestämma när man betalar över 50% i skatt.
herkules
03-02-2010, 18:12
något att glädjas åt (handlar om bostäder) http://www.svd.se/nyheter/inrikes/rodgrona...att_4196385.svdCITAT (dahla @ 03-02-2010, 18:00)  Lägg ner din översittarattityd nu... jag menade precis vad jag skrev... men jag har tydligen inte rätt till en åsikt enligt Dig. Man får väl inte vara med och bestämma när man betalar över 50% i skatt. nä du får nog betala lite till för att få säga nåt  den som kallar försäkringar och stöd för bidrag ljuger!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|