Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 04-02-2010, 18:35) *
Ett hus med modern isolering eller ännu hellre ett passivhus får hög skatt. Hur stämmer detta med världens behov av sänkt energiförbrukning? Det är som med bilar, en modern bil kostar mycket i skatt medan en veteranbil som hostar ur sig stora blå moln av avgaser är skattefri.

Håller med dig om att miljöaspekten borde beaktas mer...
dahla
CITAT (Aqvakul @ 04-02-2010, 18:31) *
därför att huset är värt mer - om det sen ska beskattas årligen eller i samband med försäljningen är en smaksak...

Värdet på huset spelar ju ingen roll... om det är en stackare som lever på gränsen så kommer h*n gå i personlig konkurs av den rödgröna sörjans politik... bara för att huset är värt mer pengar än någon annans... pengarna från fastighetsskatten behövs väl då för att betala bidrag till nån annan stackare i samma sits...

Jävla skattesamhälle... man ska straffas för att man råkar vara driftig och drar in mer kulor än andra... det räcker inte med över 50% i inkomstskatt...
Huggorm
CITAT (dahla @ 04-02-2010, 18:38) *
Jävla skattesamhälle... man ska straffas för att man råkar vara driftig och drar in mer kulor än andra... det räcker inte med över 50% i inkomstskatt...

Jag tror det har något med jantelagen att göra
Aqvakul
CITAT (dahla @ 04-02-2010, 18:38) *

Det stavas solidaritet..
Huggorm
Platt skatt vore intressant, det skulle göra mycket byråkrati överflödig. Det har fungerat bra i bla. Ryssland som införde det för några år sedan
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 04-02-2010, 18:58) *
Platt skatt vore intressant, det skulle göra mycket byråkrati överflödig. Det har fungerat bra i bla. Ryssland som införde det för några år sedan

Vad fungerar bra i Ryssland? maffia , enorma klassklyftor, avsaknad av demokrati....
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 04-02-2010, 18:59) *
Vad fungerar bra i Ryssland? maffia , enorma klassklyftor, avsaknad av demokrati....

Dom har väll demokrati, så vitt jag vet är det fria val nu för tiden. Maffia finns även i Sverige, och klassklyftor går inte att komma ifrån eftersom det tar tid för ett så stort land att hämta sig från åratal av kommunism.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 04-02-2010, 19:02) *
Dom har väll demokrati, så vitt jag vet är det fria val nu för tiden. Maffia finns även i Sverige, och klassklyftor går inte att komma ifrån eftersom det tar tid för ett så stort land att hämta sig från åratal av kommunism.

Tyvärr så har du nog väldigt dålig koll...
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 04-02-2010, 19:03) *
Tyvärr så har du nog väldigt dålig koll...

Vilket av det är du inte håller med om?
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 04-02-2010, 19:08) *
Vilket av det är du inte håller med om?

Framgick väl: Riggade val, ingen åsiktsfrihet, en enorm maffia och oligarker som gynnas av politikerna, enorma klassskillnader...

OK Ryssland har aldrig haft demokrati och visst tar det tid, men att se dem som ett föredöme...

När det gäller skatterna så var Jeltsin väldigt intresserad av det effektiva svenska systemet. Att man valt ett platt system beror nog på att man har väldigt svårt att få in någon skatt alls från oligarkerna. Så hellre lye än inget alls. Vissa är dessutom en del av klanen kring Putin, som gärna berikar sig tillsammans..
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 04-02-2010, 19:24) *
Framgick väl: Riggade val, ingen åsiktsfrihet, en enorm maffia och oligarker som gynnas av politikerna, enorma klassskillnader...

OK Ryssland har aldrig haft demokrati och visst tar det tid, men att se dem som ett föredöme...

När det gäller skatterna så var Jeltsin väldigt intresserad av det effektiva svenska systemet. Att man valt ett platt system beror nog på att man har väldigt svårt att få in någon skatt alls från oligarkerna. Så hellre lye än inget alls. Vissa är dessutom en del av klanen kring Putin, som gärna berikar sig tillsammans..

Nu var det enbart skattesystemet jag såg som ett föredöme. Det finns naturligtvis en del som går att förbättra i Ryssland, men platt skatt har fungerat bra för dom.

Även Island hade en variant på platt skatt, och där gick ekonomin riktigt bra. Tills allt gick åt helvete, men jag tror knappast det beror på skatten.

Naturligtvis blir det lättare att få in skatt från de rika oligarkerna om den sätts till en rimlig nivå.
dahla
CITAT (Aqvakul @ 04-02-2010, 18:51) *
Det stavas solidaritet..

Ahh... så solidaritet är lika med hög skatt...

Nädu... vem försöker du lura? Är du bidragstagare?
Huggorm
CITAT (dahla @ 04-02-2010, 19:37) *
Ahh... så solidaritet är lika med hög skatt...

Nädu... vem försöker du lura? Är du bidragstagare?

Solidaritet med bidragstagare, inte med skattebetalare
Husihelvete
Kära du, det är jag i så fall inte ensam om (pekar på dig).

Med tanke på din aktivitet här på forumet så verkar du ha massor av tid över. Jag ska inte gå in och börja teoretisera kring varför utan nöjer mig med att berätta att jag inte har så mycket tid.
Jag jobbar och träffar mängder av människor, även privat träffar jag mängder av människor. De kommer från livets alla skeden, har alla möjliga bakgrunder, alla sociala klasser, har olika jobb och olika etnisk bakgrund. Jag har massor av 'faktisk' fakta att basera mina uttalanden på, inte bara siffror och statistik, som kan avändas för att bevisa vad som helst. Jag tror bestämt att det kallas erfarenhet.

Kom inte och säg att jag inte vet någoting för då ger du verkligen debatten ett nytt lågvattenmärke. Inse att andra vet saker som inte du vet, har andra erfarenheter än du och tycker annorlunda än du.

CITAT (*Stintan* @ 04-02-2010, 16:46) *
Vet du inte vad du själv skriver? Att jag råkade skriva en punkt istället för ett frågetecken kan inte vara avgörande för att du skulle fatta frågan. Men du har väl inga fakta utan vill bara sprida skitsnack.

herkules
CITAT (dahla @ 04-02-2010, 19:37) *
/.../
Är du bidragstagare?

nu ger du dig!
dahla
CITAT (herkules @ 04-02-2010, 19:43) *
nu ger du dig!

Gaaahhh!!! Ska jag bli rädd för den autonoma vänstern nu eller? smile.gif
*Stintan*
CITAT (Husihelvete @ 04-02-2010, 19:41) *
Kära du, det är jag i så fall inte ensam om (pekar på dig).

Med tanke på din aktivitet här på forumet så verkar du ha massor av tid över. Jag ska inte gå in och börja teoretisera kring varför utan nöjer mig med att berätta att jag inte har så mycket tid.
Jag jobbar och träffar mängder av människor, även privat träffar jag mängder av människor. De kommer från livets alla skeden, har alla möjliga bakgrunder, alla sociala klasser, har olika jobb och olika etnisk bakgrund. Jag har massor av 'faktisk' fakta att basera mina uttalanden på, inte bara siffror och statistik, som kan avändas för att bevisa vad som helst. Jag tror bestämt att det kallas erfarenhet.

Kom inte och säg att jag inte vet någoting för då ger du verkligen debatten ett nytt lågvattenmärke. Inse att andra vet saker som inte du vet, har andra erfarenheter än du och tycker annorlunda än du.

Ger man en fånig kommentar på en fråga istället för att svara på den kan man väl knappast förvänta sig annat än få ungefär samma tillbaka.

Ja jag har massor med tid över och jag disponerar den precis som jag vill och har ingen redovisningsskyldighet till någon. Jag är varken arbetslös, sjukskriven eller uppbär bidrag bara så du vet.

För övrigt så undrar jag om det är symptomatiskt för alliansfolket att använda sig av härskarmetoder och vara nedlåtande mot andra? Jag är inte kär för dig så sluta kalla mig "Kära du"!

Jag tror säkert att du både vet och kan en massa, jag har inte påstått motsatsen, men visa det då istället.
herkules
CITAT (dahla @ 04-02-2010, 19:47) *
Gaaahhh!!! Ska jag bli rädd för den autonoma vänstern nu eller? smile.gif

ja
vitavargen
CITAT (Huggorm @ 04-02-2010, 19:02) *

Demokratin i Ryssland började med bekjutning av de folkvalda i parlamentet med tanks i början av 90-talet. jag känner bara ett land till som gjort detta och det var 100 år sedan.

Är du säker på att val hålls fria i Ryssland?

Maffia finns även i Sverige som du säger och det är de som håller på med pengar i det dolda (Sällskapet Tornet). smile.gif
Huggorm
Nu skiljer det bara 2,8 procentenheter mellan blocken. Så fort Mona Sahlin visar sig i media så sjunker vänsterblockets siffror med ruskig fart, och troligtvis är det debatten i agenda förra veckan som skapat siffrorna. Det bådar gott inför valet, då Mona Sahlin i egenskap av partiledare blir tvungen att visa sig mycket i media.

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1870130/...ar-sig-varandra
Anma
CITAT (Huggorm @ 05-02-2010, 07:51) *
Nu skiljer det bara 2,8 procentenheter mellan blocken. Så fort Mona Sahlin visar sig i media så sjunker vänsterblockets siffror med ruskig fart, och troligtvis är det debatten i agenda förra veckan som skapat siffrorna. Det bådar gott inför valet, då Mona Sahlin i egenskap av partiledare blir tvungen att visa sig mycket i media.

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1870130/...ar-sig-varandra

Räknar man ihop staplarna så blir skillnaden -3,9 procentenheter.

Vari felet ligger, i jämförelsen mellan blocken eller på staplarna parti för parti vet jag dock inte.
clivia
CITAT (Anma @ 05-02-2010, 11:49) *

Vari felet ligger, i jämförelsen mellan blocken eller på staplarna parti för parti vet jag dock inte.

29,9+5,1+6,4+4,8=46,2

6,2+35,2+7,6=49

49-46,2=2,8

MVH/clivia
Aqvakul
Heja gröna-röda laget, må ni inte tappa taget! yahoo.gif tummenupp.gif
vitavargen
CITAT (Anma @ 05-02-2010, 11:49) *

Viktigare än staplarna är att hittills var det bara KD som höll på att slängas ut ur Riksdagen. Nu är det också Centern som hamnat i samma situation. KD och Centren är två tunga stenar som drar hela Alliansen ner i djupet, dit solen inte når.
vitavargen
CITAT (Husihelvete @ 04-02-2010, 16:01) *
...
Vill du ha namn? ...

Den som fuskade mest hittills heter Reinfeldt(Hänvisar till hans 100.000 lögn hos Agenda södagen 31 januari).
Aqvakul
CITAT (vitavargen @ 05-02-2010, 15:44) *
Viktigare än staplarna är att hittills var det bara KD som höll på att slängas ut ur Riksdagen. Nu är det också Centern som hamnat i samma situation. KD och Centren är två tunga stenar som drar hela Alliansen ner i djupet, dit solen inte når.

tummenupp.gif giggle.gif
gnon49
Skall oppositionen sikta på en valseger får dom allt prestera mer i kommande valdueller. Att inte ha koll på några fakta eller inse Sveriges starka ställning trots krisen ligger dom i fatet. Och vad vill dom uträtta? Ja ionte vet jag. Besked kommer i april sägs det. Vilket år sades däremot inte. Det kanske var ett aprilskämt trots allt.
Men det blir ju fler valdueller och oppositionen kanske blir varma i kläderna allteftersom. Under har ju skett tidigare.
dahla
CITAT (gnon49 @ 05-02-2010, 16:31) *
Skall oppositionen sikta på en valseger får dom allt prestera mer i kommande valdueller. Att inte ha koll på några fakta eller inse Sveriges starka ställning trots krisen ligger dom i fatet. Och vad vill dom uträtta? Ja ionte vet jag. Besked kommer i april sägs det. Vilket år sades däremot inte. Det kanske var ett aprilskämt trots allt.
Men det blir ju fler valdueller och oppositionen kanske blir varma i kläderna allteftersom. Under har ju skett tidigare.

tummenupp.gif giggle.gif
89sarasara
Ska nog rösta på Sverigedemokraterna:) .

Verkar som alla mina kompisar också kommer att göra det.

Har sett att det inte är det vanligaste partiet, här på hemsidan. Beror nog på att de är mycket äldre människor som hänger här, vad är medelåldern?
*Stintan*
CITAT (89sarasara @ 06-02-2010, 21:45) *

Har sett att det inte är det vanligaste partiet, här på hemsidan. Beror nog på att de är mycket äldre människor som hänger här, vad är medelåldern?

Det har nog inte så mycket med åldern att göra som med klokskapen giggle.gif

Välkommen hit! Odlar du något mer än sverigedemokrater?
anne-li i olofstorp
CITAT (*Stintan* @ 06-02-2010, 21:54) *

tummenupp.gif
Piccante
CITAT (89sarasara @ 06-02-2010, 21:45) *

Sd jar väl i regel ganska hög medelålder bland sina väljare. Tror att väljarströmningen till SD är störst från KD och S, vilka har störst stöd bland medelålders och pensionärer. Bland yngre är MP och PP störst.
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 06-02-2010, 21:54) *

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
vitavargen
CITAT (gnon49 @ 05-02-2010, 16:31) *
Skall oppositionen sikta på en valseger får dom allt prestera mer i kommande valdueller. Att inte ha koll på några fakta eller inse Sveriges starka ställning trots krisen ligger dom i fatet. ...

Varifrån hämtar ni sådana fakta som fattas hos de internationella intitutionerna?
dahla
http://www.dn.se/1.1041580?poll_1_1041580=...t=1265720790167

Det är ju skönt att se att även dom som läser den socialdemokratiska tidningen Dagens Nyheter tänker rösta på moderaterna...
Piccante
CITAT (dahla @ 09-02-2010, 14:10) *

Det är ju skönt att se att även dom som läser den socialdemokratiska tidningen Dagens Nyheter tänker rösta på moderaterna...

DN är väl extremmoderat? Läste du fotnoten längst ned på undersökningen?
Aqvakul
CITAT (dahla @ 09-02-2010, 14:10) *

Dagens Nyheter är oberoende liberal och står Folkpartiet nära - den är absolut inte socialdemokratisk....
dahla
Så kan det gå när man inte kollar fakta... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon