Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
dahla
CITAT (herkules @ 03-02-2010, 18:12) *
något att glädjas åt (handlar om bostäder)
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/rodgrona...att_4196385.svd

CITAT
Besked om vad satsningen kommer att kosta och hur den ska finansieras lämnas först i vår.

Vi får väl se hur glädjande det blir i vår då...
herkules
CITAT (dahla @ 03-02-2010, 18:16) *
Vi får väl se hur glädjande det blir i vår då...

ja det får vi! smile.gif
*Stintan*
CITAT (dahla @ 03-02-2010, 18:00) *
Lägg ner din översittarattityd nu... jag menade precis vad jag skrev... men jag har tydligen inte rätt till en åsikt enligt Dig. Man får väl inte vara med och bestämma när man betalar över 50% i skatt.

Vadå översittarattityd? Jag antog helt enkelt att du bara larvade dig för du kan väl ändå inte mena att vi ska ha folkomröstning om varenda förslag politikerna kommer med. Vi efterlyste en konsekvensanalys innan man fattade beslut och då börjar du prata om folkomröstning. Du har ju gjort ett och annat ironiskt inlägg tidigare så det är inte lätt att veta om du menar allvar .
Blomstertanten
CITAT (herkules @ 03-02-2010, 18:12) *
något att glädjas åt (handlar om bostäder)
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/rodgrona...att_4196385.svd

Ja, inte vill varken sossarna eller vänsterpartisterna göra som de borgerliga partierna vill,
sälja ut allmännyttan !
Här i Örebro vill de sälja ut 1500 lägenheter i det kommunala bostadsbolaget ÖBO utan att fråga de boende. Och inte tog de någon hänsyn till de 10 000 som skrev på en namninsamling med krav om folkomröstning.
10 000 vill folkomrösta
ETC Örebro : ska Öbo försvinna?

Enligt kommunstyrelsens ordförande Folkpartisten Staffan Werme så är frågan för komplicerad för att vi invånare ska få tycka till !!!

Och miljöpartiet ger jag inte mycket för efter alla deras löftesbrott !
Exempel på löftesbrott: Öbo säljs ut trots löften från (mp)
Så sa de:
”Miljöpartiet kommer inte medverka till några utförsäljningar av ÖBO”.
(Fredrik Persson MP under valrörelsen 2006 )
Så blev det:
”Jag kommer att verka för en utförsäljning av ÖBO med 1000-1500 lägenheter.”
(Fredrik Persson i Örebro kommunfullmäktige, maj 2008.)
Samtidigt vill de att ÖBO ska bygga 2000 nya lägenheter !!!!!!

Såg nu att det sista meningen jag skrev föll bort
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 03-02-2010, 16:59) *
ja nu när alla partier pratar sig varma för sänkt skatt för pensionärer, t.om socialdemokraterna, då inser man att valupptakten har startat. Dom stackars pensionärerna kommer på allas läppar och i slutändan så blir en extra falukorv i veckan. Det gäller att sola sig glansen, nästa gång blir det 2014. happy.gif

Men om det är så synd om pensionärerna som de anser, så skall väll en falukorv i det närmaste fördubbla deras inkomst tongue.gif
Aqvakul
Pensionärerna är ingen homogen grupp. Här finns allt från "fattigpensionärer" till en stor grupp mycket välbärgade äldre. Generellt sett så är det yngre människor med barn, särskilt ensamstående, som har det tuffast.
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 03-02-2010, 20:33) *
Pensionärerna är ingen homogen grupp. Här finns allt från "fattigpensionärer" till en stor grupp mycket välbärgade äldre. Generellt sett så är det yngre människor med barn, särskilt ensamstående, som har det tuffast.

Därtill skall man lägga att dessa unga människor ännu inte hunnit köpa sig något boende, och än minde amorterat av det. Många pensionärer har betalat av sina boenden och sitter med mycket låga boendekostnader. Inte alla naturligtvis, men många, och då bor de unga fortfarande kvar i sin dyra hyreslägenhet och försöker spara ihop till något bättre. Dessutom tjänar unga oftast sämre, eftersom de inte hunnit så långt på karriärstegen. Att vara ung med barn är inget jag skulle vilja testa, dom har det nog inte så lätt alltid.
gnon49
CITAT (Huggorm @ 03-02-2010, 20:08) *
Men om det är så synd om pensionärerna som de anser, så skall väll en falukorv i det närmaste fördubbla deras inkomst tongue.gif

Nej, flertalet pensionärer har det mycket bra. Ett långt arbetsliv har gjort det möjligt. Men sen har vi fattigpensionärerna, denaa grupp som lever på marginalen oavsett styre, hög eller lågkonjungtur. Hade man viljat förbättra för dessa, har man haft all tid i världen. Men okay, falukorv är kanske godare på längden än tvären. Det gäller ju att variera kosten.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 03-02-2010, 20:54) *
Att vara ung med barn är inget jag skulle vilja testa, dom har det nog inte så lätt alltid.

Nej, det var arbetskrävander och ekonomiskt tufft, men inget jag ångrar en sekund.
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 03-02-2010, 20:56) *
Nej, flertalet pensionärer har det mycket bra. Ett långt arbetsliv har gjort det möjligt. Men sen har vi fattigpensionärerna, denaa grupp som lever på marginalen oavsett styre, hög eller lågkonjungtur. Hade man viljat förbättra för dessa, har man haft all tid i världen. Men okay, falukorv är kanske godare på längden än tvären. Det gäller ju att variera kosten.

Falukorv är väll inte ens billigt? Det måste finnas mycket annan mat man kan köpa för samma peng och som är både godare och nyttigare
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 03-02-2010, 21:03) *
Falukorv är väll inte ens billigt? Det måste finnas mycket annan mat man kan köpa för samma peng och som är både godare och nyttigare

Havregrynsgröt är billigt och gott vet jag blink.gif
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 03-02-2010, 21:15) *

och blodpudding... flirting.gif
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 03-02-2010, 21:15) *

Eller nudlar, det är min nya favoriträtt. Har ätit det minst fem gånger i veckan i flera månader nu. Inte väldigt nyttigt dock.
gnon49
CITAT (Aqvakul @ 03-02-2010, 21:17) *
och blodpudding... flirting.gif

Mums. Varför har jag inte ätit det på länge.
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 03-02-2010, 21:18) *
Eller nudlar, det är min nya favoriträtt. Har ätit det minst fem gånger i veckan i flera månader nu. Inte väldigt nyttigt dock.

Låter väldigt ensidigt och nej nudlar gillar jag inte alls tyvärr. Hemgjorda soppor är billigt också.
vitavargen
CITAT (Huggorm @ 03-02-2010, 20:08) *

Med den stigande åldern ökar ju naturens krav på kroppen hos en människa. För varje år kommer nya krav(utöver inflation) på ens ekonomi. Olika sjukdomar börjar visa sig, därmed behovet av inköp av olika mediciner. Lägg till att krafterna för att jobba extra och utöka månadskassan har försvunnit/går mot noll.

En regering som bryr sig om medborgarna väntar inte i fyra år för att precis vid maktskiftet komma med (små) ändringar för villkoren för pensionärer. En regering med en mänsklig politik för medborgarna tittar till inflationens takt och därtill höjer lönen för pensionärer. Alliansen visat att pensionärer räknas inte som medborgare i de årliga kalkyleringar som har gjorts. Att byta ut Alliansen är dels för pensionärernas skull.
Nauti
CITAT (dahla @ 03-02-2010, 18:00) *
Lägg ner din översittarattityd nu... jag menade precis vad jag skrev... men jag har tydligen inte rätt till en åsikt enligt Dig. Man får väl inte vara med och bestämma när man betalar över 50% i skatt.
Om det känns bättre så håller jag med om att du inte fånar dig, när man fånar sig brukar man vara medveten om det, vilket du inte verkar vara. Jag tror nog att det är någonting annat.

Visst får du bestämma, du får ju såklart rösta. Men du skall vara glad att det parti du sympatiserar med inte resonerar och argumenterar på samma sätt som du gör, för då skulle det bli svårt att få några väljare.

Vem det är som har en översittarattityd här i tråden tycker jag märks ganska väl.
Huggorm
CITAT (vitavargen @ 03-02-2010, 21:35) *
Att byta ut Alliansen är dels för pensionärernas skull.

Undrar om pensionärerna håller med dig? Jag har något svagt minne av att ha sett undersökningar som visar att pensionärer är "blåare" än yngre.
Anma
CITAT (Huggorm @ 03-02-2010, 21:37) *
Undrar om pensionärerna håller med dig? Jag har något svagt minne av att ha sett undersökningar som visar att pensionärer är "blåare" än yngre.

Farmor, 85 år berättade att på röda korsets tordagssyjunta hade politik varit på tapeten förra veckan. Det var ett flertal som röstade blått i förra valet, alla de var unisont mycket besvikna och skulle absolut inte göra om samma misstag. Detta är i för sig bara en grupp på 15- 20 tanter, men det är i varje fall en idikation.
vitavargen
CITAT (Huggorm @ 03-02-2010, 21:37) *

Vi pratar om olika grupper av pensionärer. En del rika och "änkorna" har alltid gillat en regering som gynnar de.

Men de med lägre löner är det som vill ha en ändring.

Siffror på undersökningar går upp och ner parallellt med ändringar i vårt medvetande.
dahla
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/krona...are_4199089.svd

Och det är ju inte på grund av vänsterkartellen
Anma
CITAT (dahla @ 03-02-2010, 22:01) *

"Oron över Greklands plågade ekonomi fick europeiska räntor att stiga. Uppgången dämpades senare under dagen av att EU-kommissionen meddelade att den godkänt den grekiska regeringens sparplan. Skuldsaneringsplanen innebär bland annat att Grekland ska frysa löner i offentliga sektorn och höja pensionsåldern.På tre år ska den nyvalda socialdemokratiska regeringen trycka ner landets gigantiska budgetunderskott på nästan 13 procent av BNP till under 3 procent, som är den högsta tillåtna nivån i EU."
Piccante

Uppenbar t har det varit bra att stå utanför EMU och det är inte allianspartiernas förtjänst!!!
dahla
CITAT (Markus_H @ 03-02-2010, 22:46) *
Uppenbar t har det varit bra att stå utanför EMU och det är inte allianspartiernas förtjänst!!!

Nej, Svenska folket stod bakom det beslutet...
Piccante
CITAT (dahla @ 03-02-2010, 22:58) *
Nej, Svenska folket stod bakom det beslutet...

Du kan väl knappast säga att allianspartierna banade väg för att det skulle bl ett nej och de respekterar det inte heller eftersom de vill ha ny folkomröstning.
*Stintan*

Och inte p.g.a. alliansen
dahla
CITAT (*Stintan* @ 03-02-2010, 23:19) *
Och inte p.g.a. alliansen

papegoja? eller ekar det här?
*Stintan*
CITAT (dahla @ 03-02-2010, 23:56) *
papegoja? eller ekar det här?

Ber så hemskt mycket om ursäkt att jag råkade svara på ditt inlägg innan jag hade läst svaren under. Jag pysslar ibland med lite annat samtidigt så det tar ofta lite tid för mig att få iväg mina svar. Varför är du så spydig?
Husihelvete
CITAT (Aqvakul @ 03-02-2010, 16:49) *
Du anser alltså att vi bör avskaffa alla bidrag förutom barnbidragen? Gäller det också försäkringssystemen som A-kassa, sjukförsäkring och allmän pension?

Det kan knappast bli ett konstruktivt meningsutbyte när du väljer att tolka saker på ett sätt som de inte menas och ett sätt som passar dina argument. Pensionen exempelvis är mig veterligen inget bidrag.

Just A-kassa och sjukförsäkring är två riktiga bidrag, dessutom så fuskas det en hel del med dessa. Jag påstår inte att ALLA gör det, jag hävdar bara att det finns många som gör det. Visst skulle det behövas en bättre kontroll och uppföljning av alla som får dessa bidrag för att minska fusket, men det görs inte.
Aqvakul
CITAT (Husihelvete @ 04-02-2010, 08:58) *
Det kan knappast bli ett konstruktivt meningsutbyte när du väljer att tolka saker på ett sätt som de inte menas och ett sätt som passar dina argument. Pensionen exempelvis är mig veterligen inget bidrag.

Just A-kassa och sjukförsäkring är två riktiga bidrag, dessutom så fuskas det en hel del med dessa. Jag påstår inte att ALLA gör det, jag hävdar bara att det finns många som gör det. Visst skulle det behövas en bättre kontroll och uppföljning av alla som får dessa bidrag för att minska fusket, men det görs inte.

Nej det blir nog svårt med ett konstruktivt meningsutbyte om du inte förstår att sjukförsäkringen och A-kassan är försäkringssystem. g.gif

Hur vet du hur omfattande överutnyttjandet/fusket är? Hur vet du att det inte görs en massa för att minska överutnyttjandet/fusket?

Jag tycker det mest är så att du slänger ut en massa dåligt underbyggda påståenden.
herkules
CITAT (Husihelvete @ 04-02-2010, 08:58) *

det är konstruktivt att sitta och häva ur sig att försäkringar är bidrag och att de som lever på dem fuskar, visst?
vilka är det som fuskar?
Bee
Jag fasar för att de rödgröna vinner valet. Då kommer jag inte att kunna bo kvar hemma för en av de första åtgärderna dom kommer att göra(misstänker jag väldigt starkt!) är att återinföra den höga fastighetsskatten.
Idag betalar jag 500:-/mån i kommunal avgift som fastighetsskatten heter numera. Med sossarnas gamla modell skulle jag idag få betala 1250:-/mån. Rätt stor skillnad som skall betalas på en pension som inte är stort mycket större än a-kassan.

Edit: femhundra skal det var. Inte femtusen som jag skrev först!
Piccante
Jag tycker nog iofs att det är rätt oki med skatt på egendom för över 4,5 miljoner. De allra flesta svenskar har inte hus i den prisklassen.

CITAT
2009-10-02, A-Ö
Fastighetsskatt

Miljöpartiet är kritiskt till den borgerliga regeringens hantering av fastighetskatten och införandet av ett tak i fastighetskatten. Det enda som uppnåtts med reformen är att de med höga inkomster får lägre skatt. Systemet med skatt baserat på taxeringsvärde som många var kritiska mot är dock kvar.

Vi är också kritiska till att rörligheten minskat genom begränsningen av uppskovsmöjligheter och retroaktiviteten i räntebeläggningen av tidigare uppskov.

Miljöpartiet har tillsammans med Socialdemokraterna och Vänsterpartiet tagit fram ett förslag på en ny fastighetsskatt som är mer rättvis. Vi vill införa en fastighetskatt på småhus med taxeringsvärden över 4,5 miljoner kronor. Förslaget innebär att fastighetskatt betalas med en procent på taxeringsvärden över 4,5 miljon kronor. Samtidigt vill vi minska räntebeläggningen av uppskoven och på sikt avskaffa begränsningen av uppskovsmöjligheterna som finns idag. Vi vill också utvidga begränsningsregeln, som idag gäller för pensionärer, till att gälla alla.
Huggorm
CITAT (Markus_H @ 04-02-2010, 15:36) *
Jag tycker nog iofs att det är rätt oki med skatt på egendom för över 4,5 miljoner. De allra flesta svenskar har inte hus i den prisklassen.

Jag förstår inte ens varför man skall skatta på sitt boende, vad är anledningen till det? Ligger huset fint till och har modern isolering stiger skatten. Finns det någon mening med att driva folk mot gamla ruckel som är placerade intill motorvägar och annat? Det är precis som om det vore dåligt att bo bra, och att man därför skall bestraffas med det genom ofta riktigt kraftiga skatter.

För min del spelar det dock ingen roll, jag har noll inkomst i Sverige och betalar därmed inte någon fastighetsskatt på mina fastigheter. Det känns väldigt bra.
Husihelvete
CITAT (Aqvakul @ 04-02-2010, 09:05) *
Nej det blir nog svårt med ett konstruktivt meningsutbyte om du inte förstår att sjukförsäkringen och A-kassan är försäkringssystem. g.gif

Hur vet du hur omfattande överutnyttjandet/fusket är? Hur vet du att det inte görs en massa för att minska överutnyttjandet/fusket?

Jag tycker det mest är så att du slänger ut en massa dåligt underbyggda påståenden.

Jag håller med om att det är försäkrings-system, det är inte det jag argumenterar för. Min åsikt och uppfattning om att det förekommer ett omfattande FÖRSÄKRINGSBEDRÄGERI står fast. Jag vet att det görs en hel del för att rätta till problemet. Två väldigt olyckliga omständigheter har uppstått. "Oskyldga" har kommit i kläm, alltså de som faktiskt har rätt att få hjälp. En annan är att det inte har gjorts långt tidigare (under sossarnas styre) så att folket förstår att man inte får bidrag eller försäkringsutbetalningar (så att säga) lättvindligt.
Många i befolkningen, och även i denna tråd, verkar tro att hjälpen/bidraget/försäkringen är en rättighet, något som det är självklart att man ska få oavsett om man behöver det eller inte.

På tal om dåligt undernbyggda påståenden så ska du ta och läsa dina egna inlägg. Du har ingen aning om vad jag vet eller inte vet. Du vet inte vad jag har för informationsbas. Akta dig för att dra slutsatser för snabbt, det brukar aldrig sluta lyckligt när man gör det. Vill du veta, bete dig som en vanlig artig människa och fråga.

CITAT (herkules @ 04-02-2010, 09:12) *
det är konstruktivt att sitta och häva ur sig att försäkringar är bidrag och att de som lever på dem fuskar, visst?
vilka är det som fuskar?

Vill du ha namn? nono.gif
gnon49
CITAT (Huggorm @ 04-02-2010, 15:46) *
Jag förstår inte ens varför man skall skatta på sitt boende, vad är anledningen till det? Ligger huset fint till och har modern isolering stiger skatten. Finns det någon mening med att driva folk mot gamla ruckel som är placerade intill motorvägar och annat? Det är precis som om det vore dåligt att bo bra, och att man därför skall bestraffas med det genom ofta riktigt kraftiga skatter.

För min del spelar det dock ingen roll, jag har noll inkomst i Sverige och betalar därmed inte någon fastighetsskatt på mina fastigheter. Det känns väldigt bra.

Tänk så många äldre ute vid kustbandet som blvit miljonärer utan att dom bett om det. Skall man behöva lämna sitt hem för en orättvis skatt? Så har det varit tidigare i alla fall. Ett hus taxerat för tre- fyra miljoner är inte ovanligt i kustbanden. Men vem bor i huset? Fasighetsskatten slår blint verkar det som.
*Stintan*
CITAT (Husihelvete @ 04-02-2010, 16:01) *
.
Många i befolkningen, och även i denna tråd, verkar tro att hjälpen/bidraget/försäkringen är en rättighet, något som det är självklart att man ska få oavsett om man behöver det eller inte.

Du tror rätt mycket du. Vad har du för belägg för det påståendet.
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 04-02-2010, 16:12) *
Tänk så många äldre ute vid kustbandet som blvit miljonärer utan att dom bett om det. Skall man behöva lämna sitt hem för en orättvis skatt? Så har det varit tidigare i alla fall. Ett hus taxerat för tre- fyra miljoner är inte ovanligt i kustbanden. Men vem bor i huset? Fasighetsskatten slår blint verkar det som.

Så är det, många har blivit tvungna att sälja husen som kanske varit i familjens ägo i århundraden bara för att de inte kunnat betala skatten. Köpare blir inte sällan norrmän, som förutom att de har gott om slantar även slipper fastighetsskatten.
Husihelvete
CITAT (*Stintan* @ 04-02-2010, 16:14) *
Du tror rätt mycket du. Vad har du för belägg för det påståendet.

Jag såg ingen fråga i ditt inlägg.
*Stintan*
CITAT (Husihelvete @ 04-02-2010, 16:22) *
Jag såg ingen fråga i ditt inlägg.

Vet du inte vad du själv skriver? Att jag råkade skriva en punkt istället för ett frågetecken kan inte vara avgörande för att du skulle fatta frågan. Men du har väl inga fakta utan vill bara sprida skitsnack.
dahla
CITAT (Markus_H @ 04-02-2010, 15:36) *

Men varför är det så bra med hög skatt på egendom med ett taxeringsvärde äver 4,5 miljoner då? Är det bara för du aldrig kommer bo så eller vad? Är inte en stor villa med jätteträdgård drömmen för väldigt många?
Aqvakul
Fastighetsskatt har man i nästan alla länder. Det är en av historiens äldsta skatter. Den är extremt svår att skatteplanera bort och egentligen det enda sättet att beskatta de riktigt rika. Nivån kan diskuteras. All skatt behöver inte tas ut årligen, utan en del eller t.om. allt, kan tas ut vid försäljning.
Piccante
CITAT (dahla @ 04-02-2010, 16:52) *
Men varför är det så bra med hög skatt på egendom med ett taxeringsvärde äver 4,5 miljoner då? Är det bara för du aldrig kommer bo så eller vad? Är inte en stor villa med jätteträdgård drömmen för väldigt många?

Medelpriset på en villa i Göteborg med kranskommuner (16 kommuner totalt) ligger strax över 2,000,000kr. En villa eller småhus för 4,500,000+ ligger väl i Danderyd eller i Båstad? Det är inte direkt några segregerade områden med fattigpensionärer... Däremot håller jag med om att det är ett stort problem med fastighetsskatt i kustkommuner med många fritidshus.
dahla
CITAT (Aqvakul @ 04-02-2010, 16:58) *
Den är extremt svår att skatteplanera bort och egentligen det enda sättet att beskatta de riktigt rika.

öhh... du får hålla reda dom olika skatterna nu... fastighetsskatten har INGENTING med vad ägaren tjänar att göra... eller om man är rik... eller fattig...
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 04-02-2010, 16:58) *
Den är extremt svår att skatteplanera bort och egentligen det enda sättet att beskatta de riktigt rika.

Och i sin iver att komma åt de rikas besparingar drar man sig inte från att driva vanligt folk från hus och hem
dahla
CITAT (Huggorm @ 04-02-2010, 17:23) *
Och i sin iver att komma åt de rikas besparingar drar man sig inte från att driva vanligt folk från hus och hem

Dom tycker väl att alla ska bo i något risigt miljonprojekt i en sunkig förort... lika för alla... fy fan!
Aqvakul
CITAT (dahla @ 04-02-2010, 17:28) *
Dom tycker väl att alla ska bo i något risigt miljonprojekt i en sunkig förort... lika för alla... fy fan!

Vad får du allt ifrån?
dahla
CITAT (Markus_H @ 04-02-2010, 17:11) *
Medelpriset på en villa i Göteborg med kranskommuner (16 kommuner totalt) ligger strax över 2,000,000kr. En villa eller småhus för 4,500,000+ ligger väl i Danderyd eller i Båstad? Det är inte direkt några segregerade områden med fattigpensionärer... Däremot håller jag med om att det är ett stort problem med fastighetsskatt i kustkommuner med många fritidshus.

men ska det inte vara lika för alla nu då? Varför ska bara dom som råkar ha ett hus i ett fint område få betala mer?

Aqvakul
CITAT (dahla @ 04-02-2010, 18:27) *
men ska det inte vara lika för alla nu då? Varför ska bara dom som råkar ha ett hus i ett fint område få betala mer?

därför att huset är värt mer - om det sen ska beskattas årligen eller i samband med försäljningen är en smaksak...
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 04-02-2010, 18:31) *
därför att huset är värt mer - om det sen ska beskattas årligen eller i samband med försäljningen är en smaksak...

Ett hus med modern isolering eller ännu hellre ett passivhus får hög skatt. Hur stämmer detta med världens behov av sänkt energiförbrukning? Det är som med bilar, en modern bil kostar mycket i skatt medan en veteranbil som hostar ur sig stora blå moln av avgaser är skattefri.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon