Full version: 2010-års
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Tulipanaros
En liten bofink sällar sig till sällskapet.

bofink.jpg

Ingela i Segersberg
CITAT (Tulipanaros @ 16-04-2010, 11:32) *
En liten bofink sällar sig till sällskapet.

bofink.jpg

Himmel, vilken fin bild på bofinken. wub.gif Nu blir jag nästan avundsjuk, har inte lyckats ta nån bra bild på den i vår.
Tulipanaros
Tack, Ingela! Den är liksom ingenting mot dina fågelbilder... Men den får vara med ändå. Ha nu en trevlig (fågelfoto-)helg! Fint väder ska det bli.
Lokan
[attachment=49221:IMG_0647...erad_1_0.jpg]
[attachment=49222:IMG_0650...erad_1_0.jpg]
Åkte och hälsade på en kompis i förrgår men måste ju bara stanna och 'klicka' lite när jag såg svanarna i kvarndammen och tranorna på åkern! smile.gif
Ingela i Segersberg
Både svanar och tranor! Det var inte dåligt. Fina bilder dessutom. Åkte du bil eftersom du kom så nära tranorna?
Här är ännu en bild på nötväckan.

Nötväcka... ... har just tagit en nöt och ska flyga iväg igen, som en raket.

Lokan
Fin bild igen Ingela!!
Ja jag åkte bil. Stannade bara till och fotade genom fönstret!! rolleyes.gif
Ingela i Segersberg
Några nya fågelbilder
Fokuserad

Spanar

Huggorm
Kul att du lyckas ta bilder när dom flyger, det kan inte vara det lättaste
Meriona
WOW INGELA! Är det en kolibri??? w00t.gif kram1.gif Vilka bilder! Samma blåmes på båda?
Olle A
Ingela har gjort det igen!!! w00t.gif bravo.gif
Den första måste vara en kungsfiskare som dyker efter fisk, den andra är mycket riktigt en ryttlande kolibri. smile.gif

Olle
Ingela i Segersberg
Tack ska ni ha! Du har så rätt, Olle. Åtminstone tycker blåmesen det! yes.gif giggle.gif
Myosotis
wub.gif bravo.gif
Tikka
Oj va mycket fina fågelbiler ni tagit biggrin.gif
Igår fick jag se en liten rödhake hos svärföräldrarna som byggt bo under en stor vit kruka!

Tagit bort bild
xlxl67
CITAT (Tikka @ 25-04-2010, 14:55) *
Oj va mycket fina fågelbiler ni tagit biggrin.gif
Igår fick jag se en liten rödhake hos svärföräldrarna som byggt bo under en stor vit kruka!

Oj vad gulligt. Hoppas den har det bra där! smile.gif
Gossen Ruda
Två knölaktiga svanar/svanor fotade på söndagen från min veranda. En är på lunch.

[attachment=49352:100425_2_svanor.jpg]

Det var mycket parsimning den dan. Förutom svanparet såg jag två kanadagäss, två skäggdoppingar, två smålommar och två storlommar. Fast bara en gräsand. Smålommarna ropade också men tyvärr hann jag inte få igång videokameran innan de tystnade. Ett märkligt läte, låter som en galen skrattande osalig ande.
Berith
En är på lunch. giggle.gif

En etta med balkong. Vet iofs inte om dom fixar till boet här, eller om dom bara hämtar material till bo nån annanstans.
[attachment=49387:DSCN0079ax.jpg]
Lokan
Där skulle nog 'Arga snickar'n ' ha jobb! giggle.gif
Jättefina bilder igen Ingela!! Och rödhakarna är ju bara för söta! yes.gif

På mina skogspromenader är koltrasten aldrig långt borta...

[attachment=49632:IMG_1283...erad_1_0.jpg]
Lokan
Ladusvalorna har skyndsamt nu! Skönt att sitta på ledningarna ett tag och sjunga lite och pusta ut!! biggrin.gif
[attachment=50258:IMG_1863...erad_1_O.jpg]
Tikka
CITAT (Lokan @ 22-05-2010, 13:38) *
Ladusvalorna har skyndsamt nu! Skönt att sitta på ledningarna ett tag och sjunga lite och pusta ut!! biggrin.gif
[attachment=50258:IMG_1863...erad_1_O.jpg]

Fina bilder Lokan, tror du dom pratar med varandra via ledningen pippisarna wink.gif

Här en hacke i Ryaskog.

Tagit bort bild
xlxl67
Otoligt näpen bild på Hacke i Ryaskog! wub.gif
Lokan
Ja, den var fin!! tummenupp.gif
Här går en i ensam majestät - undras om den andra ligger på ägg??

[attachment=50321:IMG_2171...erad_1_O.jpg]
Myosotis
Bilden blev inte så bra så jag tänkte att ni kunde få gissa. Vad är det för fågel?

(Jag vet ju så ni får facit sen.)

Berith
Det där är - gissar jag! - en typisk gnällpipare. yes.gif Eller kanske en tjatoxe? g.gif

Nu blev jag lite osäker... Kan ju vara en fönsterhake också... unsure.gif Eller sängknarr?

Du, det där var svårt... Fin var den iaf! tummenupp.gif
netha
CITAT (Myosotis @ 26-05-2010, 12:37) *
Bilden blev inte så bra så jag tänkte att ni kunde få gissa. Vad är det för fågel?

(Jag vet ju så ni får facit sen.)

Lövsångare?
Orkidétjuven
kort stjärt och tycker jag mig antyda ett band över ögat?
Jag gissar på vanlig lövsångare?
Myosotis
nej, ingen lövis.
Berith
Pilfink?
Myosotis
nej (lövsångare var närmare)
Berith
Hm... g.gif En annan fågel på löv? Eller sångare?

Vill bara säga innan nån undrar vad jag håller på med att jag är ganska så urdålig på fåglar. sleep.gif
skogstroll
i morse när jag skulle till jobbet så var det ett himla tjatter, så tittade jag upp och en fläckig stor rackarns rovfågel flög nån cm över huvet på mig. Till och med katten duckade giggle.gif
Meriona
CITAT (Berith @ 27-05-2010, 13:11) *
Vill bara säga innan nån undrar vad jag håller på med att jag är ganska så urdålig på fåglar. sleep.gif

Berith, du är i gott sällskap, jag ser bara en svart skugga av nåt fågelliknande.... angel_not.gif

CITAT (skogstroll @ 27-05-2010, 13:11) *
i morse när jag skulle till jobbet så var det ett himla tjatter, så tittade jag upp och en fläckig stor rackarns rovfågel flög nån cm över huvet på mig. Till och med katten duckade giggle.gif

Huvva! Försökte den äta dig? -fear-.gif
Berith
CITAT (Meriona @ 27-05-2010, 13:13) *
Berith, du är i gott sällskap, jag ser bara en svart skugga av nåt fågelliknande.... angel_not.gif

Skönt att jag inte är ensam. giggle.gif
netha
Trädgårdssångare?
Tikka
Oj nä den där går jag bet på unsure.gif vad det kan vara för fågel.

Igår var jag på besök hos en vän som har trädgård och där fick jag se en rödstjärt flyga omkring. Skoj för en rödstjärt har jag inte sett innan, den var jättevacker! smile.gif
Myosotis
CITAT (netha @ 27-05-2010, 13:26) *
Trädgårdssångare?

yaay.gif bravo.gif hbd.gif yahoo.gif tummenupp.gif blomma.gif [attachment=50459:Pokal.gif]

OJ! Vad duktig du är! Den var inte lätt.

[attachment=50460:pokal1.gif]
Meriona
Jaa grattis Netha!

Duktigt! yahoo.gif yaay.gif

Kan inte jag och Berith också få en fråga..... blush.gif På vår nivå alltså...
Myosotis
Okej då... jag vet inte om den är för svår kanske, det är en ungfågel, därav luddet på huvudet wub.gif Bilden är några år gammal men tagen ungefär den här årstiden, lite senare kanske.

Meriona
Vild gissning: grå flugsnappare. Inte för att jag nånsin sett nån, men för att den verkar gråaktig och liknar nån som kan gilla insekter. shy.gif

Det är iallafall inte en tornuggla. w00t.gif crazy.gif
Gossen Ruda
Rödhakeungarna ser ut så där.
netha
CITAT (Myosotis @ 27-05-2010, 21:30) *
yaay.gif bravo.gif hbd.gif yahoo.gif tummenupp.gif blomma.gif [attachment=50459:Pokal.gif]

OJ! Vad duktig du är! Den var inte lätt.

[attachment=50460:pokal1.gif]

yahoo.gif yahoo.gif En sån har jag längtat efter att få se ...
men jag är ändå glad att få haft en lövsångare härintill vid busken och fått fota ganska många bilder på¨den. :-)

Myosotis
Ingen tornuggla, ingen flugsnappare och ingen rödhake. Första bilden är typisk.
Olle A
Ja, det mesta tycks tyda på en typisk liten hackspettsläkting. rolleyes.gif

Olle
Myosotis
nej, ingen hackspett. Tätting.

Andra bilden är otypisk, det är svårt att ringmärka ungarna för att man kommer inte åt dem utan att förstöra boet. Att jag håller den i handen beror istället på att den trillade ner i högt gräs, så jag satte upp den i en gran.
Olle A
Jaså, inte göktyta. Då är det nog en sådan där som klättrar uppför stammarna och har en släkting som också kan klättra neråt?

Olle
Huggorm
Kan det vara en vanlig sånglärka?
Myosotis
ingen sånglärka, de sitter sällan på granstammar wink.gif
Jag förstår att du tänkte på göktyta för den vänder halsen när jag håller i den, men det är bara en slump
Huggorm
Gärdsmyg då?
Tikka
Kan det vara trädkrypare?
Huggorm
CITAT (Tikka @ 27-05-2010, 23:21) *
Kan det vara trädkrypare?

Jag var inne på det, men näbbens form stämmer inte
Lokan
Gökunge??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon