Full version: 2010-års
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Huggorm
CITAT (Myosotis @ 11-06-2010, 10:24) *
Mycket nära! Bra gissning! Det är riktigt svårt faktiskt. Här är mamman så blir det lite lättare:

Forsärla?
Myosotis
Det kan nog vara som Meriona säger att det är två kullar. Att föräldrarna blev rädda för ungarna har jag svårt att tänka mig, det har du nog feltolkat. Vad är v-p?
Det kanske var ett dumt/farligt ställe att sitta på, kan det ha varit stressade föräldrar som försökte locka sina ungar därifrån? Du skriver ju själv att de tiggde mat av sädesärlorna, då är det ju sädesärlor.
Myosotis
CITAT (Huggorm @ 11-06-2010, 11:07) *
Forsärla?

yes.gif yaay.gif blomma.gif
Berith
CITAT (Myosotis @ 11-06-2010, 11:11) *
Det kan nog vara som Meriona säger att det är två kullar. Att föräldrarna blev rädda för ungarna har jag svårt att tänka mig, det har du nog feltolkat. Vad är v-p?
Det kanske var ett dumt/farligt ställe att sitta på, kan det ha varit stressade föräldrar som försökte locka sina ungar därifrån? Du skriver ju själv att de tiggde mat av sädesärlorna, då är det ju sädesärlor.

Nu blir jag jätteivrig! yahoo.gif Tar det från början...

Jo vi såg fyra fem sädesärlor precis utanför fönstret - svartvita som vuxna sädesärlor - men två tre av dom såg ut att vara väldigt ovana flygare. Flaxade mest omkring och landade ovant och lyfte ovant. Vinglade när dom landade i tex rosenbusken för att grenarna var ostadiga. Tappade balansen och såg ut att tycka det var väldigt otäckt. Dom flög upp till taket där boet var (har förut sett vuxna krypa in under pannorna), satte sej i takrännan och vinglade. Ner på trappräcket och upp igen... Kallade dom för v-p = vimsepluttar.

Efter nån timma fick vi se dom där små fågelungarna i gräset. Små förresten, dom var ju större än sädesärlorna som landade runt dom på marken och i rosenbusken. Dom var tre, men den tredje kröp in under rosenbusken när vi tog kort på dom två på gräsmattan. Om dom också hade föräldrar där, varför fanns inte dom runt sina små ungar? Dom satt jättelänge där, och försökte ty sej till varandra. En satt ensam kvar i regnet när klockan var halv tio... crying.gif Varför hade bara dom flygfärdiga ungarna sina föräldrar med sej? Det var när dom flygande ungarna landade som dom små tiggde mat.

Är det troligt att dom minsta har sitt bo under rosenbusken? Kryper dom fram så där kan jag inte garantera att katten eller hundarna låter bli dom...
Myosotis
CITAT (Berith @ 11-06-2010, 11:46) *
v-p = vimsepluttar

rotfl.gif Och jag som trodde att jag hade missat någon gängse förkortning...

Alltså. Man får inte svar på alla frågor, det kan hända att du aldrig får reda på vad som hänt här. Bo under rosenbuske låter inte så troligt för sädesärlor. De skulle helt enkelt kunna vara syskon allihopa, men det verkar ju konstigt med 3 mindre utvecklade. Kan ha kläckts lite senare och varit lite klenare, därför fått mindre mat och hamnat på efterkälken. Bara gissningar. Det finns arter som kan värpa i andra honors bon. Bara för att jag inte har hört talas om det hos sädesärla (eller kanske ingen annan heller) betyder inte att det är uteslutet, bara att det är sällsynt och kanske hittils oobserverat, så det skulle rent teoretiskt kunna vara något sånt; naturligtvis helt omöljigt att avgöra i efterhand. Eller så är det 2 par med olika stora ungar helt enkelt, men då borde du ju ha sett 4 adulta. dunno.gif Fortsätt observera och räkna så kanske det klarnar.
Berith
Ja jag har inte sett en enda sädesärla idag. Varken ung eller gammal. Hur många av dom jag såg igår som var vuxna är jag inte säker på. Kanske det var mamma och pappa, och så moster Greta som hälsade på när ungdomarna hade examen i flygskolan.

Men jag ska hålla ögonen öppna och rapportera in om jag ser nåt mer misstänkt! blink.gif
Aqvakul
Här är det precis som vanligt. Koltrasten har boat mitt bland alla trädgårdsredskapen och ringduvan försöker bygga ett bo i björken, men så slarvigt att de flesta pinnarna ramlar ner..
Meriona
CITAT (Aqvakul @ 11-06-2010, 19:44) *
Här är det precis som vanligt. Koltrasten har boat mitt bland alla trädgårdsredskapen och ringduvan försöker bygga ett bo i björken, men så slarvigt att de flesta pinnarna ramlar ner..

Undrar varför de bygger så slarvigt, är det ungdomar tro? När jag var på Liseberg och gick i trädgårdsavdelningen där så fick jag nästan en pinne i skallen. Där var två skator som byggde lika tafatt som din ringduva. unsure.gif
Olle A
Vid Gavleån i Gävle finns det gott om skrattmåsar.

[attachment=51157:Gavle_n.jpg]
[attachment=51158:Skrattm_s1.jpg]
[attachment=51159:Skrattm_s2.jpg]
[attachment=51160:Skrattm_s3.jpg]

Olle
Orkidétjuven
Så fina. Vi har en mås som påminner om skrattmås här hos oss down under. Samma läte typ och utseende, dock utan svart huva. Nästan som ungfåglar i vinterdräkt.
Kallas för red billed gull.
[attachment=51166:gull.jpg]

På tal om det så har skrattmåsarna sakta börjat komma tillbaka till "våran" å hemma efter att ha blivit bortjagade av kommunen. Grannes klagade att de skitade ner hans samling fina gamla bilar. Slutade med att de sabotarade allt fågeliv i hela åträsket och istället har vi numera kråkor och kajor istället för måsar och sävsångare. Kommunen satte upp fågelskrämmor med fluorescerande klädsel, typ brandmans kläder. Jag simmade ut ngra nätter irad med en såg och fällde ngra i protest, men året senare satt det nya, tillsammans med påsar på pinnar som svajade i vinden. Tror inte de hade klartecken från länsstyrelsen av vad jag hört, men det ska jag ta tag i när jag kommer hem. Om inte så är det iaf skönt att höra att ngra måsar har vågat sig tillbaka och börjat häcka igen.
Olle A
Det är för sorgligt när folk inte begriper bättre. sad.gif

Olle
Orkidétjuven
Det är tyvärr alldeles för vanligt förekommande. sad.gif

Det här kan vara svårt att tro på, men en sådan här solnedgång har jag nog aldrig sett i hela mitt liv. Trodde nästan på jordens undergång.
Jag har inte pillat med ngra färger i photoshop. Solen går ner bakom mig, bakom berget vi bor på. Jag har bara morgonsol på mitt hus. Självklart mer mäktigt att se det med egna ögon. Bilden gör det inte ens till hälften så rättvis.

[attachment=51177:sky.jpg]

Andra bilden är ifrån i lördags. Restaurering av kustområden för pingvinprojektet jag jobbar med. Detta var för 15 år sedan en olaglig sopptipp på stranden.Folk dumpade allt från bilvrak, till kylskåp och hushålls sopor. Numera åter igen häckar ett 30 tal pingvinen här och återplanteringen av växter är en del pingvinprojektet att skapa stabila habitat åt dem igen.

[attachment=51178:IMG_3136.jpg]
Olle A
Häftig solnedgång, och bra jobbat för pingvinerna! bravo.gif

Olle
Orkidétjuven
Nu ser jag att jag la upp bilderna i fel tråd. Det skulle ju vara sevärdigheter. Jaja. Här kan ni få en fågel istället.

Kakariki. Betyder liten papegoja på maori.
Nästa vecka återintroducerar vi kakariki till reservatet i Wellington.
60 st ska sammanlagt hämtas från kapiti island under 10 dagar. Förhoppningsviss kommer de även beblanda sig med den population från Matiu/Somes island utanför wellington i framtiden. Själv kommer jag se över uppförandet av den inredning som ska vara i de aviarier på tisdag som står mitt ute i skogen där de kommer tillbringa de 3 första veckorna för att anpassa sig till den nya skogen, samt som en karantäns säkerhet.
Kommer bli härligt höra deras pratande och tjattrande på fastlandet med efter att ha varit frånvarand i ett par årtonden.

Den här kakariki är på Matiu/Somes island och jag la ut lite brödsmulor på min altan och sen satt jag och väntade tills en kom förbi.
Enjoy.
Gossen Ruda
Tänkte lägga upp några bilder på ett fågelbo jag hittade vid sommarstugan i helgen.

Sån här fin ordning har jag vid mina uthus så det var säkert pga detta som pippin byggde just här. Vad, ser ni inte boet? Jo, titta uppe vid taket på bjälken.

Där ligger hon? och sneglar på mig. Sen när hon flyttat på sig kunde jag ta en bild på själva boet också.

Nu ställer jag en fråga till alla, vad kan det vara för art? När alla har gissat kommer det en kort film som visar vad det är.

Gossen Ruda
Ingen har skrivit något men här kommer iaf svaret. YouTube. Det är verkligen en dum plats den har valt att häcka på, för mig alltså. Det är min arbetsplats och jag hade tänkt såga en massa ved nu men det sket sig. Det finns faktiskt en liten risk att äggen tagit skada pga att jag befunnit mig här och utan vetskap hindrat ruvningen men vi får se.
Orkidétjuven
Snyggt filmat smile.gif
Berith
Häftigt! bravo.gif

Vi har också flugsnappare här i en av holkarna. En svartvit pappa som sliter med mathämtning till mamma och numera också någon unge. Vi hittade ett äggskal nedanför holken för en vecka sen, men det låter som om det är flera ungar när dom tigger mat. Ibland är det båda föräldrarna som hämtar maten, hon behöver väl också komma ut och sträcka på vingarna.
Lokan
Och här är det samma sak!! Ett jäkla flaxande och dykande.... Men här tar sig 'pappa' en paus från dagens mödor - i den vackra solnedgången i gårkväll!
[attachment=51291:IMG_3696...erad_1_0.jpg]
Orkidétjuven
Brown teal, "Pateke" eller Nya zeelänsk kricka. Anas chlorotis
Endemisk till Nya Zeeland. Färre än 1000 individer kvar. Tagit igår(idag för er) i ett av reservaten jag arbetar i.
Myosotis

fuchsian
Hej alla fågelvänner,

Vi får nog var och en dra sitt i stacken. Jag har varit på vår baksida och planterat i mina nya pallkragar, och vilket liv det blev!
Det var nog 3 par som hade boet och ungar i våra gamla träden som vi sparade. Till slut blev de lugnare och när de såg att jag var inte efter dom så fick jag varje morron en liten trudelut, vilket jag svarade på. så har det gått under den tiden som jag var tvungen att vara vid dom och nu är det dagliga skötsel av växterna. Jag får fortfarande "hälsningen" av dessa fåglar. Igår såg jag en liten rackare som skulle börja flyga, det blev rätt mjuk buklandning och ungen hoppade in i tuijahäcken och spanade, mamman satt precis ovanför sin unge på grannens tak. Jag kände mig glad efteråt att ha sett detta. Jag gjorde mitt och lossades inte om ungen, för att inte skrämma den. ....Fuchian ..
Meriona
Vilken söt kricka, Orkidetjuven! wub.gif
Och är det en gärdsmyg Myo eller vad är det för nåt? unsure.gif (Amatörgissning)
fuchsian
CITAT (anne-li i olofstorp @ 07-06-2010, 21:37) *
Wow!!! Med beröm!!!!!!

jassåå, nu har du vaknat, sen du skällde på mig häromdagen, har jag följd efter dig för att se om det finns en godhjärtad människa bakom den skiten du hävde ur dig. Gissa vad? har inte sett någon över huvudtaget. Bara en som tror sig veta bäst. Synd!? ...... whistling.gif Fuchian ..

TILL MERIONA OCH ORCHIDETJUVEN,

Jag undrar när ni båda låter mig vara, det är ett båttenläge hos er att inte svara på mina frågor, men ok jag portar er båda.
Myosotis
CITAT (Meriona @ 25-06-2010, 16:03) *
gärdsmyg

[attachment=51430:nenee.gif]
ängsvädd
Meeen vilken söt fågel Myo <3 Har ingen aning om vad det kan vara, inte ens en gissning.
Berith
CITAT (Meriona @ 25-06-2010, 16:03) *
--- unsure.gif (Amatörgissning)

En till! g.gif

Den är väl lite lik lövsångare? Om det inte vore fel träd kanske...
Orkidétjuven
Gransångare i tall? hahah
Olle A
Knappast lövsångare eller gransångare, men kanske en törnsångarhona?

Olle
Ingela i Segersberg
Flugsnapparehona???
Myosotis
CITAT (Olle A @ 27-06-2010, 14:43) *
Knappast lövsångare eller gransångare, men kanske en törnsångarhona?

Olle

yaay.gif Törnsångare är rätt! Att våga sig på att könsbestämma dem i fält var modigt av dig, jag ska inte säga emot dig, det är säkert en hona. Ska jag vara ärlig fick jag titta i Svensson nu, det var så länge sen jag ringmärkte såna så jag minns inte ens om man gick mest på irisfärg unsure.gif
Olle A
yahoo.gif
Jag fuskade faktiskt med samma bok, och tycker att det stämmer bättre med honans bruna huvud än med hanens gråa. Fast det kan ju vara en ungfågel också.

Olle
Orkidétjuven
CITAT (Orkidétjuven @ 27-06-2010, 13:08) *
Gransångare i tall? hahah

Jag försökte vara lite rolig bara. Det var inte ett seriöst svar.smile.gif
Lokan
Alldeles för svårt för mig! sad.gif Men jag lyckades fånga ladusvalan idag iaf.!!! rolleyes.gif

[attachment=51514:IMG_0799...erad_1_0.jpg]
Berith
CITAT (Myosotis @ 27-06-2010, 18:57) *
yaay.gif Törnsångare är rätt! ---

slap.gif Åh! Törnsångare var ju min nästa gissning ju...
Orkidétjuven
Dagens bild kommer skickad ifrån min mor i Sarasota, Long boat key. Florida.
Dit Oljan tur nog inte har nåtts än och förhoppningsviss inte kommer.
En vit ibis på stranden och en snöhäger som precis fångat en fisk.
Orkidétjuven
Förhoppningsviss blir det fler spännande bilder om 2 veckor. För då kommer jag hem från 2 veckors fågelskådning i norra australiens regsnkogar. Bara så ni vet vart jag tar vägen om jag går vilse.... unsure.gif

vi ses.. smile.gif
Myosotis
Vad spännande! Trevlig resa!
Lokan
Ja oj, det låter verkligen spännande!!! Ha det så trevligt och ta mycket bilder!! smile.gif
Myosotis

Meriona
Var hittar du alla "oansenliga" fåglar Myo? Har ingen aning om vad det är för en.... sad.gif
Myosotis
Blir det lättare om jag visar hannen? whist.gif

Olle A
En sådan där som man får efter Vätternrundan. rolleyes.gif

Olle
Berith
Ja då kan till och med jag vad det är för fågel - rödstjärt. yes.gif Ledtrådar är bra!

...och stavningskunskaper är också bra. wink.gif
Meriona
Ja UNDER Vätternrundan ser man mest Buskskvättor, men EFTER, ja då är det nog det som Berith skrev. laugh.gif
Myosotis
Båda tornseglarmakarna i holken samtidigt wub.gif

Olle A
Oj så sött! wub.gif

Olle
Gossen Ruda
Beträffande "mina" Grå flugsnappare så låg det en förälder och ruvade på boet när jag kom ut till stugan på fredagen. Började fundera lite och räknade dagarna. Äggen ruvas i 12-14 dagar står det i min bok och nu var det minst 15 dagar. Kunde äggen ha skadats av min närvaro och därmed ruvarnas frånvaro? På lördagen klättrade jag upp till boet och tittade. Ett ägg låg framför boet vilket gjorde mig konfunderad. Såg inga ägg i boet, jag hade kunnat skymta dem tidigare. Kände försiktigt i boet med ett finger. Hmm, kändes som något mjukt. Snabbt in i huset och hämtade glasögon och en liten spegel. 3 ungar i boet!!!! Fortfarande nakna men större än det ensamma ägget så de var några dagar gamla. Det ensamma ägget var säkert ett rötägg som inte kläckts och därför petats över kanten. Lite slarvigt för det syntes bättre än resten av boet. Nu ligger det i mitt kylskåp, nån som vill ha ett flugsnapparägg? Nu går jag och hoppas på snabb uppväxt så jag kan komma till och såga ved.
Myosotis
CITAT (Gossen Ruda @ 05-07-2010, 16:23) *
...Kunde äggen ha skadats av min närvaro...?

laugh.gif

Trevligt att det blev ungar. Här är det tyvärr inga grå flugsnappare i år.
Ägget kan du blåsa ut om du vill spara det. Det kan explodera om du spar det för länge i ruttet tillstånd, du vill nog inte ha ruttet ägg i hela kylskåpet.
Gossen Ruda
Tror nog inte att det går att blåsa ut, det finns förmodligen ett ofullgånget fågelfoster därinne. Det ligger inte normalt om jag lägger det ner, det vill stå på tjockänden så det finns något fast därinne.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon