|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Myosotis
19-07-2010, 19:18
CITAT (Huggorm @ 19-07-2010, 17:29)  Blir fåglarna lika orädda för människor som dom är för hästar om man bara finns i närheten av dom tillräckligt länge så de får vänja sig? Till en viss del, ja. "Mina" starar och sädesärlor brukar gå alldeles nära mig på gräsmattan. Jag är övertygad om att om jag hade ringmärkt ungarna så skulle det bli ett väldigt skällande varje gång föräldrarna ser mig. I våras la jag märke till att talgoxarna varnade för en bekant som var på besök när vi stod under holken, själv står jag där varje dag och blir aldrig utskälld, så de ser t.o.m. skillnad på olika individer. När jag är med hönsen kommer de vilda fåglarna väldigt nära, de iakttar väl de orädda hönsen och drar slutsatsen att jag är ofarlig. Allt naturligtvis under förutsättningen att man håller sig stilla och inte visar något intresse för dem, fåglar känner när man tittar på dem och blir nervösa. Annars är ju ofta de fåglarna mest orädda som aldrig har sett människor, t.ex. lappmes och lavskrika.
" Osynlig sadel?! Vilken fantastisk bild, helt osannolikt att du lyckades fånga den så där" Tack Myo! Det måste vara trav - brukar man inte guppa runt då? Det beror nog säkert på arten hur 'tama' dom blir. På vintern brukar blåmesarna och svartmesarna sitta på kvistarna bredvid när jag fyller på fågelmaten! Å andra sidan - om vi gick omkring med lika mycket 'mat' på oss som hästarna så tror jag nog vi skulle få många kompisar ...
Myosotis
19-07-2010, 19:39
CITAT (Lokan @ 19-07-2010, 20:36)  Det måste vara trav - brukar man inte guppa runt då?  Ja så måste det förstås vara!
Red Top
20-07-2010, 09:15
Jag förstår inte vad det är med vår farstubro. Sedan vi glasade in den förra året får vi många trevliga besök. Det var betydligt färre innan fönsterna kom dit. I morse brakade det till därute, och när jag kom ut hittade jag detta. (Fråga inte varför jag har en såssnipa på farstubron.  ) Jag bar ut den på gården och satte den lite skyddat med tanke på ev skator och katter. Efter att ha bajsat blåbär två ggr hade den hämtat sig och flög iväg. Är det en koltrastunge?     Edit: Kom att tänka på att det var en himla tur att det inte var en kasuar, som landade i såssnipan.
Orkidétjuven
20-07-2010, 12:10
Hade inte blivit så mycket kvar om det landat en kasuar i såssnipan. Inte ens foten hade fått plats
Myosotis
21-07-2010, 17:36
CITAT (Orkidétjuven @ 20-07-2010, 13:10)  Hade inte blivit så mycket kvar om det landat en kasuar i såssnipan. Inte ens foten hade fått plats   Du är välkommen att skriva i meningslösa tråden. Kasuar i såssnipan, du har precis rätt humor för den tråden Men  ser det inte ut som en liten taltrast? Jag blir lite osäker faktiskt, men den är för ljus i ansiktet, för brun på handpennornas och större handtäckarnas ytterfan och stjärten, rent allmänt för ljus för att vara koltrast och har den där mjuka taltrastutstrålningen. Benen är mörka på kol- och ljusa på taltrast, svårt att se, dessutom är den blöt. Den avgörande undersidan ser man inte, men man anar ljusa fjädrar på bröstet. Var den ljus med prickar under? Jag känner mig riktigt dum nu, vi får skylla på värmen (hjärnan har stängt av sig för länge sen) och på att man aldrig ser några unga taltrastar.
Orkidétjuven
21-07-2010, 21:39
Jag har faktiskt aldrig ens öppnat den tråden. Sak samma.
Skönsjungande tui igår morse. När de väl sitter i solen så ser man att de är defenitivt inte svarta som många andra tror.
Myosotis
22-07-2010, 10:17
Den var vacker! Revirsång redan? Du måste ju ha mitt i vintern nu? CITAT (Orkidétjuven @ 21-07-2010, 22:39)  Jag har faktiskt aldrig ens öppnat den tråden. Sak samma. Då har du gått miste om odlas roligaste tråd. Skyll dig själv.
Orkidétjuven
22-07-2010, 11:47
Jag skulle tro att det är början av tidig vår elelr ngt. det är ett himla liv i skogen och jag känner igen bofinkens vårsång även här. men det blir inte sommar förren av slutet av december typ.
Några träd har börjat blomma. Jag vet faktiskt inte vad som är normalt. allt känns uppochner på ngt viss.
Kereru " Nya Zeelänsk skogsduva" är nästa motiv. Sitter och äter bladen av ett introducerat träd från sydafrika.
Myosotis
22-07-2010, 11:50
CITAT (Orkidétjuven @ 22-07-2010, 12:47)  ...allt känns uppochner på ngt viss... Brist på inhemsk mat eller? Måste man ta hänsyn till det också när man bekämpar invandrade växtarter?
bergvallmo
22-07-2010, 12:14
[attachment=52625:gr_siska1.jpg] Gråsiska på besök, sitter på grepen i komposten
Orkidétjuven
22-07-2010, 12:22
Det är den tid på året då det inte är mycket som blommar eller som har frukt som passar för just kererun. I norra nya zeeland är det just taraire som passar och på södra delen och wellington är det putaputaweta. Men här i området finns inga stora eller gamla träd av det än. De är inte gamla nog. Och då passar tree lucerne väldigt bra. Trots att den inte är inhemsk gör den inte särskilt stor skada och den fungerar som nödmat för flera fåglar vid just denna årstid.
vildvittra
22-07-2010, 13:18
denna filur höll mig sällskap när jag skulle kratta förvånansvärt tam höll den sig i närheten hela tiden och kvittrade så fint  är det vanligt för rödhakar att de är så?
Huggorm
22-07-2010, 13:59
CITAT (vildvittra @ 22-07-2010, 14:18)  denna filur höll mig sällskap när jag skulle kratta förvånansvärt tam höll den sig i närheten hela tiden och kvittrade så fint  är det vanligt för rödhakar att de är så? Jag har aldrig märkt av att rödhakarna dras till människor, men det är ju en väldigt populär fågelart nere i europa så där är det nog mer så
Red Top
23-07-2010, 06:54
CITAT (Myosotis @ 21-07-2010, 18:36)   Du är välkommen att skriva i meningslösa tråden. Kasuar i såssnipan, du har precis rätt humor för den tråden Men  ser det inte ut som en liten taltrast? Jag blir lite osäker faktiskt, men den är för ljus i ansiktet, för brun på handpennornas och större handtäckarnas ytterfan och stjärten, rent allmänt för ljus för att vara koltrast och har den där mjuka taltrastutstrålningen. Benen är mörka på kol- och ljusa på taltrast, svårt att se, dessutom är den blöt. Den avgörande undersidan ser man inte, men man anar ljusa fjädrar på bröstet. Var den ljus med prickar under? Jag känner mig riktigt dum nu, vi får skylla på värmen (hjärnan har stängt av sig för länge sen) och på att man aldrig ser några unga taltrastar. Vet tyvärr inte hur den ser ut på undersidan. Dristade mig inte till att lyfta upp den ur snipan. Var orolig att den blivit skadad vid kraschlandningen. Väntar spänt på svar från dig, när värmen lättar.  CITAT (vildvittra @ 22-07-2010, 14:18)  denna filur höll mig sällskap när jag skulle kratta förvånansvärt tam höll den sig i närheten hela tiden och kvittrade så fint  är det vanligt för rödhakar att de är så? Så där beter sig rödhakarna hos mig också. Jag har fått för mig att det är ungarna, som gör så. De är ju vana vid mig sedan födseln. Jag ingår liksom i omgivningarna.
Myosotis
23-07-2010, 11:10
CITAT (vildvittra @ 22-07-2010, 14:18)  denna filur höll mig sällskap när jag skulle kratta förvånansvärt tam höll den sig i närheten hela tiden och kvittrade så fint  är det vanligt för rödhakar att de är så? De kan nog lära sig att det betyder mat när man krattar eller gräver.
Gossen Ruda
23-07-2010, 11:14
Den avbildade rödhaken är knappast en ungfågel men ibland är rödhakarna inte speciellt skygga.
ängsvädd
23-07-2010, 11:16
Jag har fått en känsla av att rödhakarna ibland vill skydda sina bon som de väl har i buskagen? Eller var har de sina bon?
Orkidétjuven
23-07-2010, 13:23
Jag har sett flera bon i tuvor, små buskage och under överhägnader på marken.
bergvallmo
24-07-2010, 09:57
Småfåglarna gör trädgården så mycket mer livfull och trivsam. Brukar ha frön ute nästan hela året [attachment=52746:gr_nfink.jpg]
Gossen Ruda
01-08-2010, 21:00
Lite familjelycka, den andra föräldern fanns längre till vänster. En unge har just fått en liten fisk men jag hann inte fota detta.  Det är trevligt med skäggdoppingar men det finns ett litet problem, ungarnas tiggläte. Det hörs och hörs långt. Det kan tom överrösta bilarna från vägen på andra sidan sjön.  Fast hellre det än dårarna på vattenskotrar.
[attachment=53169:e.m_575.JPG] På min gård finns det många små fåglar och jag älskar dessa små liven,de kommer genast då jag kommer ut.
Monarda
03-08-2010, 19:58
CITAT (bergvallmo @ 24-07-2010, 10:57)  Småfåglarna gör trädgården så mycket mer livfull och trivsam. Brukar ha frön ute nästan hela året [attachment=52746:gr_nfink.jpg] Håller med fullständigt! Jag gör allt för att "mina" fåglar ska trivas. Mycket mat och mycket vatten vill dom ha och som belöning får man vakna till fågelkvitter varje dag. Senaste tillskottet är min godispaviljong där det serveras enbart småkakor och sockerkaka som omväxling till alla nyttiga frön. Tokigt? Ja visst, men kul! [attachment=53288:P7241450.jpg]
bergvallmo
04-08-2010, 06:19
CITAT (Monarda @ 03-08-2010, 20:58)  Håller med fullständigt! Jag gör allt för att "mina" fåglar ska trivas. Mycket mat och mycket vatten vill dom ha och som belöning får man vakna till fågelkvitter varje dag. Senaste tillskottet är min godispaviljong där det serveras enbart småkakor och sockerkaka som omväxling till alla nyttiga frön. Tokigt? Ja visst, men kul!
[attachment=53288:P7241450.jpg] jättefin paveljong, var har du hittat den? Jag en stor fröautomat som jag köpte på granngården. Den rymmer ca 9 liter frön och den får det vara frö i året runt. På naturbokhandeln har jag införskaffat 'automater' för foderkakor av talg. De tycker jag är superbra på vintern särskilt när det går utmärkt att göra egna kakor så det inte blir så dyrt.
Monarda
04-08-2010, 10:09
Tack,  det är faktiskt ett hembygge och inspirationen fick jag från ett engelskt trädgårdsprogram där något liknande skymtade förbi. Annars har jag en mer praktisk matare som också rymmer rätt mycket och faktum är att fåglarna här hos mig äter lika mycket under sommaren som under vintern. Har du ett recept på dina foderkakor? [attachment=53306:PC170775.jpg]
Orkidétjuven
04-08-2010, 12:57
Kul, men skäggdoppingarnas ungar liknar väldigt mycket emu kycklingar. kamouflerings trend  hehe
Myosotis
04-08-2010, 14:48
Mina ladusvalor flyger ut snart, bäst att fota lite så jag klättrade upp med kameran.  De börjar bli för stora för boet  , egentligen är de 5 men nr. 5 syns inte utan sitter bakom.  Pappa matar   Någon av våra experter kanske kan artbestämma bytet? Ser ut att vara en blomfluga i alla fall.  Mätta och trötta
bergvallmo
04-08-2010, 19:12
Vilka fina bilder på svalorna Myosotis  Jag har sett jättelite svalor i sommar...
bergvallmo
04-08-2010, 19:22
CITAT (Monarda @ 04-08-2010, 11:09)  Tack,  det är faktiskt ett hembygge och inspirationen fick jag från ett engelskt trädgårdsprogram där något liknande skymtade förbi. Annars har jag en mer praktisk matare som också rymmer rätt mycket och faktum är att fåglarna här hos mig äter lika mycket under sommaren som under vintern. Har du ett recept på dina foderkakor? [attachment=53306:PC170775.jpg] Jag brukar göra det så enkelt att jag mixar jordnötter och russin. Sedan blandar jag det med rumsvarmt kokosfett. Jag lägger det i de formar som jag har kvar från de formar jag köpt från Naturbokhandeln. Det är en stor favorit för tex. mesar, gråspettar å hackspettar. Kråkfåglarna får man på köpet när de försöker ta sig en munsbit
Gossen Ruda
08-08-2010, 19:49
Här sitter jag och jag bryr mig inte om filuren som kryper där på gräsmattan med sin kamera.  Jag kom den på en halvmeter utan att den rörde sig. Troligen alldeles nyss utflugen eller utramlad ur boet. Koltrast skulle jag tro.
Myosotis
08-08-2010, 19:52
Meriona
08-08-2010, 20:09
Ja den var verkligen ljuvlig Ruda! En liten Stig-Helmer-lock har han också minsann!
På färjan mellan Rostock och Gedser kommer gråtrutarna så nära att man nästan kan hålla truten.
[attachment=53762:Trut1.jpg] [attachment=53763:Trut2.jpg] [attachment=53764:Trut3.jpg] [attachment=53765:Trut4.jpg]
Olle
bergvallmo
13-08-2010, 17:19
vilka underbara bilder Olle A, fantastisk skärpa. Supersnygga när man förstorar dem..
Vilka måsbilder Olle! Där fick du till det!  Och Rudas unge är ju bara för söt!!  Väldigt bra bild!
CITAT (Monarda @ 03-08-2010, 20:58)  Håller med fullständigt! Jag gör allt för att "mina" fåglar ska trivas. Mycket mat och mycket vatten vill dom ha och som belöning får man vakna till fågelkvitter varje dag. Senaste tillskottet är min godispaviljong där det serveras enbart småkakor och sockerkaka som omväxling till alla nyttiga frön. Tokigt? Ja visst, men kul!
[attachment=53288:P7241450.jpg] Men va häftigt! Är det öppet på cafet varje dag?
Monarda
15-08-2010, 12:07
Absolut, öppnar vid soluppgången! Och jag behöver inte annonsera, gästerna kommer ändå. Sätt gärna ut lite vatten till fåglarna också, behöver inte vara något fancy. Ett vanligt blomfat duger bra, det viktiga är att man gör rent varje dag! Sätt det också lite högt ifall katter finns i närheten.
[attachment=53885:P8151606.jpg]
vildvittra
15-08-2010, 12:55
vilken söt liten fågelunge  den ser väldigt fundersam ut och verkligen fina trutbilder!!!
Tack ska ni ha! Monarda, vad fint med fågelcafé nu på sommaren.  Olle
Myosotis
15-08-2010, 17:19
CITAT (Monarda @ 15-08-2010, 13:07)  ...Sätt gärna ut lite vatten till fåglarna också, behöver inte vara något fancy. Ett vanligt blomfat duger bra, det viktiga är att man gör rent varje dag!... Och om det är något djupare än ett blomfat bör det finnas en sten eller liknande i mitten så att de som trillar i slipper drunkna.
Tulipanaros
16-08-2010, 21:00
Wow, vilka bilder! Koltrastungen var underbar. Jag bidrar med en sädesärleunge, som sitter och funderar på om han vågar eller inte. En halvtimme senare vågade han. sädesärla.jpg Och en pippi till: visst är det här en vanlig tamduva? Men varför traskar den omkring på en havsstrand måånga mil från närmaste stad? duva 2.jpg
Myosotis
16-08-2010, 21:06
Brevduva (den är ringmärkt). De flyger fel ibland eller orkar kanske inte fortsätta eller så.
Tulipanaros
16-08-2010, 22:02
Åhå, brevduva, där lärde jag mig nåt nytt! Jag tänkte väl att det inte verkade så intressant att ringmärka stadsduvor. Några kilometer bort såg jag ytterligare ett par duvor som traskade ganska oberört nära människor, kan de ha kommit från samma duvslag?
Myosotis
17-08-2010, 09:22
Ingen aning faktiskt.
Gossen Ruda
17-08-2010, 20:51
En av två fiskljusar som hängde på uppvindarna vid berget ovanför min stuga. Bilden tagen från min solstol.
Meriona
17-08-2010, 21:31
OJ! Ser dem här i Vänern, men jag ska såklart inte fråga var du har din stuga...
Ännu är dom kvar.... Ladusvalorna tar en vilopaus och 'solar' sig i kvällssolen. [attachment=54217:IMG_6007...erad_1_0.jpg]
Äh, varför sätta in bara två futtiga när vi har hela bunten!! [attachment=54253:IMG_6113...erad_1_0.jpg]
CITAT (Olle A @ 13-08-2010, 18:12)  På färjan mellan Rostock och Gedser kommer gråtrutarna så nära att man nästan kan hålla truten.
[attachment=53762:Trut1.jpg] [attachment=53763:Trut2.jpg] [attachment=53764:Trut3.jpg] [attachment=53765:Trut4.jpg]
Olle Så fantastiskt fina bilder! Vi har gråtrut vid sjön intill... ska finnas drygt 130 olika fågelarter häromkring. maken fotar där varje dag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|