| |
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
CITAT (Lokan @ 22-08-2010, 21:47)  Äh, varför sätta in bara två futtiga när vi har hela bunten!! [attachment=54253:IMG_6113...erad_1_0.jpg] Fin bild!  Saknar svalorna från förr i hembyn ... här i stan såg jag dem första och enda gången på drygt 40 år ... ifjol.
Inga från Närke
26-08-2010, 21:40
Lite bilder tagna idag på vår ruvande ringduva i rönnen i trädgården
[attachment=54407:2010_08_...___Kopia.JPG][attachment=54408:2010_08_...___Kopia. JPG][attachment=54409:2010_08_...___Kopia.JPG]
Huggorm
27-08-2010, 13:51
Är det inte väl sent på året för att ruva? Kommer ungarna verkligen vara stora nog att klara sig när kylan kommer då? Jag hade tänkt ge mig ut och göra rent holkarna snart, men man kanske borde vänta då?
Inga från Närke
27-08-2010, 18:49
CITAT (Huggorm @ 27-08-2010, 14:51)  Är det inte väl sent på året för att ruva? Kommer ungarna verkligen vara stora nog att klara sig när kylan kommer då? Jag hade tänkt ge mig ut och göra rent holkarna snart, men man kanske borde vänta då? Fick det här svaret av Steve när jag mejla honom och frågade: Jo, jag tycker det verkar vara lite sent nu för ringduvan att häcka, men det kan bero på att förra häckningen kanske misslyckades och nu gör de ett nytt försök. Ringduvan brukar inte skita ner lika mycket som en tamduva. Möjligen att ringduvans sångplats kan bli nersmutsad. Bor man i villa så brukar sångplatsen ofta vara uppe på en tv-antenn och då kan taket bli ganska nersmutsat. Att fler duvpar kommer till tomten är uteslutet eftersom de duvor som nu häckar där motar bort alla andra duvpar. Däremot kan samma duvpar återkomma nästa år. Något att tänka på.........kanske att hålla katten inne  Hälsningar Steve Dahlfors! Så egentligen är det synd om detta duvpar, tänkte på dem igår när det regnade precis nästan hela dagen och så får de ligga där och ruva bara lite rönnbärsgrenar som skydd. Har inte heller sett när de byter plats honan och hanen men någon gång gör de väl det under dagen eller natten för de måste ju äta också. Lite underligt att de vill vara så nära vårt hus och med vår hund som skäller mycket, men vi får hoppas att det ordnar sig. Vet inte hur länge de ruvar och de har varit där nu i ca 2 veckor så det kan bli knappt om det nu är några ägg men det verkar ju så eftersom hon/han ligger där.
Huggorm
28-08-2010, 13:20
Hur orolig skall man bli för att det ligger kvar okläckta ägg och döda ungar i holkarna nu? I en holk låg det ett ensamt, krossat ägg som såg helt outvecklat ut. I en annan holk låg det 5-6 ägg, kalla och övergivna. I en tredje holk låg det ett ägg och två sedan länge döda ungar, en stor och en liten. Samtliga verkar vara blåmesar. I en av holkarna låg det förra året två döda ungar av okänd art, och i den andra två döda flugsnapparungar tror jag. I resten av holkarna såg det bra ut.
För övrigt var det intressant att notera vilken skillnad på bomaterial det var i de olika holkarna. Blåmesarna hade använt nästan enbart mossa. I en holk var det väldigt mycket dun, och flugsnapparna hade använt mycket av den flagnande barken som sitter högt upp på tallar.
Orkidétjuven
29-08-2010, 02:28
CITAT (Inga från Närke @ 27-08-2010, 19:49)  Lite underligt att de vill vara så nära vårt hus och med vår hund som skäller mycket... Jag kan mycket väl tänka mig att duvorna är fullt medvetna att ni/hund faktikst utgör ett visst skydd mot både katter och rovfåglar och därför häckar så nära er.
Myosotis
29-08-2010, 10:02
CITAT (Huggorm @ 28-08-2010, 14:20)  Hur orolig skall man bli för att det ligger kvar okläckta ägg och döda ungar i holkarna nu? Hur då orolig? Det har tydligen gått dåligt med häckningen hos dig i år, beroende på väder/fodertillgång. Bättre tur nästa år. Bra att du rensar bort allt det äckliga. Tallbarksboet är från nötväcka. Hade flugsnapparna kört bort nötväckorna kanske?
Huggorm
29-08-2010, 13:49
CITAT (Myosotis @ 29-08-2010, 11:02)  Hur då orolig? Det har tydligen gått dåligt med häckningen hos dig i år, beroende på väder/fodertillgång. Bättre tur nästa år. Bra att du rensar bort allt det äckliga. Tallbarksboet är från nötväcka. Hade flugsnapparna kört bort nötväckorna kanske? Kanske var så att dom kört bort nötveckor. Det var en helt ny holk, och i den holk där flugsnapparna bodde i fjol var det blåmesar i år. Jag såg knappt till flugsnapparna alls i år, men när jag gjorde det så var det vid tallbarksholken.
Åkern framför Ödsmåls kyrka är tillhåll för en stor flock kanadagäss nu.
[attachment=54507:G_ss1.jpg] [attachment=54508:G_ss2.jpg]
Olle
Meriona
29-08-2010, 18:29
Oj Olle, det ser ut som om de är på väg till högmässan! Blev de insläppta tro?
Klart att himmelens fåglar måste bli insläppta!  Fast jag vet inte, jag var inte där utan i missionskyrkan idag. Olle
Inga från Närke
05-09-2010, 14:36
Det har blivit tillökning hos fam. Duva idag. Såg att det rörde sig i boet och så hittade jag ett äggskal under rönnen på marken. Ska försöka ta någon bild men det blir nog svårt för man kan inte klättra upp och ta något. Funderade på stege i ett grannträd och sedan klättra upp där och ta men vi får se. Hoppas att det går bra för nu år det ju kallt på nätterna. [attachment=54712:2010_08_...___Kopia.JPG]
Inga från Närke
09-09-2010, 17:16
Tyvärr har det inte gått så bra med duvungen tror vi. Vi kan inte se den i alla fall från backen, så den år nog inte vid liv. Men den har inte ramlat ut som vi har sett i alla fall, men vi har mycket skator, kajor och katter så har den ramlat ut så har den nog försvunnit snabbt. Syn, men duvan ligger kvar i boet ännu så den kanske stannar över vintern.
Meriona
10-09-2010, 09:05
Om det är en ringduva du har så lär den inte stanna över vintern.
Orkidétjuven
13-09-2010, 08:07
Dags att puffa upp tråden lite  En svart svan (Cygnus atratus) på sitt bo med ett ägg ute på den ö där jag arbetar. Tidigare introducerad från Australien, men numera klassad som inhemsk då självflyttande svanar till Nz från Australien förekommer.
Myosotis
13-09-2010, 08:52
Så häftigt! Vilken vacker bild! Svart svan är fascinerande, tydligen så fortsätter de att häcka på hösten när deras inre klocka säger att det är vår, även om de har levt i fångenskap på norra halvklotet i flera generationer! Kan det verkligen stämma? Hur kan det vara?
Orkidétjuven
13-09-2010, 10:59
Det har jag aldrig hört, men saker i naturen slutar aldrig att förvåna mig  SÅ det kan säkert vara sant  Efter att ha läst på lite så är det så enkelt att den svarta svanen häckar på södra halvklotet mellan februari - september- Dvs höst-vinter-vår. Under denna tid är det den blöta säsongen. Wet season. ngt som antagligen gör att ungfåglar klarar sig bättre när värmen kommer och det finns mer föda. I det här fallet är det då en sen häckning kanske. jag tror lite det har blivit en urban myt kanske, men häckningar på hösten/våren handlar kanske bara om sena individer? Att häcka februari - september ligger nog djupt i generna.
Monarda
19-09-2010, 17:53
Massor med starar här i dag som mumsade på fläderbären.
[attachment=54990:P9190227.jpg]
Här har dom parkerat sig högst upp i valnötsträdet. Dom ser ju rent exotiska ut i sina granna fjäderdräkter.
[attachment=54991:P9190230.jpg]
Jättefina bilder på stararna!!  När flyttar dom? (har inga här  )
Inga från Närke
21-09-2010, 20:48
CITAT (Inga från Närke @ 09-09-2010, 18:16)  Tyvärr har det inte gått så bra med duvungen tror vi. Vi kan inte se den i alla fall från backen, så den år nog inte vid liv. Men den har inte ramlat ut som vi har sett i alla fall, men vi har mycket skator, kajor och katter så har den ramlat ut så har den nog försvunnit snabbt. Syn, men duvan ligger kvar i boet ännu så den kanske stannar över vintern. Hej igen Vill dementera denna insatta tråd för i går så fick vi se att det FANNS 2 ungar i boet. Verkar som det har gått bra men vi förstår inte hur eftersom vi inte sett dem mer än då jag skrev om det första gången. Hoppas att de hinner bli flygfärdiga ska vara det ca 20 dagar efter födelsen innan det blir för kallt för dem och att de hittar mat. Ska försöka ta en bild snart. Hej igen Lite uppdatering igen om "våra duvungar" de har nu flyttat. Det gjorde de i lördags. [attachment=55170:PICT0027.JPG]
Har ingen bild men häromdan landade det flera stjärtmesar här i trädgården. För mej är det en vinterfågel så hakan åkte ner så här långt --->
Inga från Närke
03-10-2010, 14:49
Lite bilder från fågelmatstället idag.
Entita [attachment=55285:Entita_t_Odla_1.jpg][attachment=55286:Entita_t_Odla_2.jpg] Nötväcka o Talgoxe [attachment=55287:N_tv_cka_t_Odla.jpg][attachment=55288:Talgoxe_t_Odla.jpg]
Meriona
04-10-2010, 15:04
Oj Inga, vad är det första för en pippi, den har hela huvudet inne i matholken!  Kan det vara en talgoxe?
Huggorm
04-10-2010, 15:17
CITAT (Meriona @ 04-10-2010, 16:04)  Oj Inga, vad är det första för en pippi, den har hela huvudet inne i matholken!  Kan det vara en talgoxe? Nja, jag undrar om det inte är samma krabat som på bild två, alltså entita?
malcolm
04-10-2010, 16:46
Såg en fyllkaja häromdagen men tog inget foto.
Huggorm
04-10-2010, 20:23
CITAT (malcolm @ 04-10-2010, 17:46)  Såg en fyllkaja häromdagen men tog inget foto.  Var den full som en alika?
Inga från Närke
05-10-2010, 10:43
CITAT (Huggorm @ 04-10-2010, 16:17)  Nja, jag undrar om det inte är samma krabat som på bild två, alltså entita? Det stämmer så bra så. De är 2 stycken som kommer och äter. Sedan är det skator, gråsparvar och blåmesar just nu som kommer och hälsar på.
Huggorm
05-10-2010, 12:55
Jag hörde hackande ljud från en fågelholk här om dagen, och skyndade dit för att jaga bort en förmodad hackspett. Men så tittade en nötväcka ut genom hålet. Den hade tagit med sig någonting, kanske ett ekollon, in dit och satt i lugn och ro och öppnade upp det.
Meriona
05-10-2010, 13:03
CITAT (Huggorm @ 05-10-2010, 13:55)  Jag hörde hackande ljud från en fågelholk här om dagen, och skyndade dit för att jaga bort en förmodad hackspett. Men så tittade en nötväcka ut genom hålet. Den hade tagit med sig någonting, kanske ett ekollon, in dit och satt i lugn och ro och öppnade upp det.  Vad sött, och listigt också!
Gossen Ruda
06-10-2010, 09:15
CITAT (Berith @ 23-09-2010, 08:09)  Har ingen bild men häromdan landade det flera stjärtmesar här i trädgården. För mej är det en vinterfågel så hakan åkte ner så här långt --->  Hade en flock stjärtmesar runt sommarstugan i helgen. Familjegrupperna drar omkring och kan ses när som helst från eftersommaren till våren. Mest håller de sig dock inne i skogen.
Stod i gårmorse med kaffekoppen i handen och tittade på alla koltrastar som pickade på gräsmattan. Men en såg väldigt 'annorlunda' ut så jag hämtade kameran. Då flög den upp på en trädstam och hoppade! Blev ju världens sämsta bild men man ser ju vem det är! [attachment=55341:IMG_7596...erad_1_0.jpg] Gröngölingen!
bergvallmo
06-10-2010, 11:21
I söndags när jag var på hemväg från svampplockning så kom en kungsörn och cirklade över oss, förföljd av en skata som retade den. Andra gången i mitt liv jag ser en örn så nära. Så kul att den finns i närheten. Tyvärr hade jag macroobjektiv på kameran, nu när jag äntligen hade den med. Är det inte typiskt...
Idag mötte jag en stor flock sträckande bergfinkar.
[attachment=55425:Bergfinkar1.jpg] [attachment=55426:Bergfinkar2.jpg]
Olle
CITAT (Inga från Närke @ 03-10-2010, 15:49)  Lite bilder från fågelmatstället idag.
Entita [attachment=55285:Entita_t_Odla_1.jpg][attachment=55286:Entita_t_Odla_2.jpg] Nötväcka o Talgoxe [attachment=55287:N_tv_cka_t_Odla.jpg][attachment=55288:Talgoxe_t_Odla.jpg] Jättevackra bilder. Kul med serier! CITAT (Olle A @ 09-10-2010, 21:13)  Idag mötte jag en stor flock sträckande bergfinkar.
[attachment=55425:Bergfinkar1.jpg] [attachment=55426:Bergfinkar2.jpg]
Olle Jättefina bilder. Vilket ljus i 1a bilden!!!
Tack Xl!  Olle
Anki på Öland
13-10-2010, 12:47
Var nere vid havet idag. Tyckte dessa fåglar som låg långt från stranden såg ut som gäss..... kan det var det?? I så fall flyger dom ju inte bara i streck utan simmar i streck också  Det låg hundratals i rad utefter någon eller några km längs stranden. [attachment=55555:fagel_.jpg] Anki
Myosotis
16-10-2010, 17:22
 Första varfågeln för säsongen.
Meriona
16-10-2010, 18:05
CITAT (Myosotis @ 16-10-2010, 18:22)  Första varfågeln för säsongen. Jag läste lite för fort, tyckte du skrev vårfågeln. Men så stollig var du visst inte.  Jag undrar om jag någonsin sett en sådan fågel, vad söt den var!
Vad kul! Varfågel ser man inte var dag. Här i södra Sverige är den ingen vårfågel utan en typisk vinterfågel. På sommaren får man åka till Norrland om man ska ha någon chans att se den.
Olle
Myosotis
17-10-2010, 11:53
CITAT (Meriona @ 16-10-2010, 19:05)  Jag läste lite för fort, tyckte du skrev vårfågeln. Men så stollig var du visst inte.  Jag undrar om jag någonsin sett en sådan fågel, vad söt den var! Garfågel Söt vet jag inte, de är rätt stora och ser egentligen mer respektingivande/grymma ut. Väldigt vackra. Om jag någonsin kommer mig för att scanna mina ringmärkningsbilder kan jag visa bilder på varfågel i handen. Killen som höll den vägrade ta av sig de tjocka läderhandskarna  , han var skitskraj för den starka och vassa näbben, den är inte att leka med.
Ooo så många fina bilder det kommit!!  Och varfågeln har jag inte heller sett - väldigt fin! Jag ser ju mest dom här vanliga krabaterna som alltid är lika hungriga .... [attachment=55688:IMG_4025...erad_1_0.jpg] Tittut! Jag ser dig nog!!
Ingela i Segersberg
19-10-2010, 11:35
Håller med dig, Lokan. Jättefina bilder! Här är två av mina matgäster. Talgoxe Blåmes
Väldigt fina bilder Ingela! Vilka färger!
Ja, det var verkligen fina bilder! Olle
Ingela i Segersberg
19-10-2010, 16:10
Tack Malvia och Olle
Ojoj Ingela så fina bilder!!!! Proffsbilder är vad det är!!!
Ingela i Segersberg
19-10-2010, 19:52
Tack, Lokan
Inga från Närke
20-10-2010, 14:42
Hade också besök av hackspetten för någon dag sedan men den är snabb, det är svårt ta bilder men här kommer en: [attachment=55715:F_gelbordet_1.jpg] Sedan var det flera som ville ha mat: [attachment=55716:F_gelbordet_2.jpg] Idag var det fullt: [attachment=55717:F_gelbordet_3.jpg]
Fina bilder Inga! Gillar skatan!  Dom är så skygga här att jag inte riktigt får till det. Här kommer en liten färgklick bland alla kvistar! Blåmesarna är inte rädda av sig! [attachment=56230:IMG_4524...erad_1_0.jpg] Bilden tagen idag.
Monarda
16-11-2010, 18:59
En bild från i somras, visst är dom söta? Men sen fick jag lägga benen på ryggen med en fräsande svanmorsa (eller farsa?) i hälarna.
[attachment=56374:P7250107.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|