Full version: 2010-års
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Irene_L
Aha en grönsiska! Tack för svar! Vad roligt det är att det börjar dyka upp andra fåglar än talgoxen!
Myosotis
Särskilt roligt är det med grönfinkar som ju decimerats väldigt av den där sjukdomen.
Irene_L
Idag blev jag sååå glad för då såg jag den här Domherren. jag har inte sett en domherre på många, många år!
[attachment=47305:domherre.jpg]

Sen har den här sötnosen hittat till min fågelmatning. Det är en Stjärtmes har jag lärt mig tack vare Olles bild längre fram i tråden:
[attachment=47304:stj_rtmes.jpg]

Det var ett gäng som hittade fågelmat på backen:
[attachment=47303:stj_rtmesar.jpg]
Lokan
Åååh, stjärtmesarna är sååå söta!! wub.gif Har bara sett en, en gång för flera år sen. Här är det bara dom 'gamla vanliga' som det var full fart på igår![attachment=47306:IMG_8590...erad_1_o.jpg]
[attachment=47307:IMG_8589...erad_1_o.jpg]
Irene_L
En till nykomling...en pilfink! Jag trodde först att det var en gråsparv men har nu när jag sett på andra bilder förstått att det är en pilfink. Den har den typiskt mörka fläcken på kinden:
[attachment=47308:pilfink_...gr_sparv.jpg]
zissi
Ohh, så härliga bilder det är i den här tråden. Njuter varje gång jag tittar in kompiskram.gif wub.gif

Irene: Du har fångat mina älsklingsfåglar på bild, domherre och stjärtmes. Härliga bilder! Vad kul för dig!

Myosotis: Du har inte funderat på att skriva eller illustrera en fågelbok? Vilka otroliga bilder du tar!
Myosotis
CITAT (zissi @ 18-02-2010, 14:58) *
Myosotis: Du har inte funderat på att skriva eller illustrera en fågelbok? Vilka otroliga bilder du tar!

Tack blush.gif Nej så bra är de inte och det finns ju massor av fågelböcker redan. Att rita har jag tröttnat på.
Huggorm
CITAT (Myosotis @ 19-02-2010, 19:08) *
Tack blush.gif Nej så bra är de inte och det finns ju massor av fågelböcker redan. Att rita har jag tröttnat på.

Jag vet inte riktigt hur du gör, men du lyckas ju få mycket bättre närbilder än de flesta andra. Att få bokkontrakt är väll aldrig lätt, men samlade du bilder på någon hemsida på nätet skulle du garanterat få många besökare. Det finns många fina fågelbilder på nätet, men de flesta är ju av naturliga skäl tagna på långt håll, det är en av anledningarna till att man alltid stannar upp vid dina fina närbilder
Myosotis
Tack igen, men allvarligt! De är tagna genom fönsterrutan och om jag inte hade förminskat dem så mycket skulle ni se hur grovkorniga de är och ibland lite oskarpa.
gnon49
Har ingen fågelbild men det verkar som t.ex koltrasten "bor" under denna snötyngda syren. Kan det vara ungefär som en igloo, fast för fåglar som skyddar mot blåst,snö och kanske delvis kyla. Kanske kan fåglar hitta skydd i naturliga snöbildningar som den här. Eller?
S5030662.JPG
Ingela i Segersberg

Blåmes äter talg

Myosotis
CITAT (gnon49 @ 20-02-2010, 11:47) *
Har ingen fågelbild men det verkar som t.ex koltrasten "bor" under denna snötyngda syren. Kan det vara ungefär som en igloo, fast för fåglar som skyddar mot blåst,snö och kanske delvis kyla. Kanske kan fåglar hitta skydd i naturliga snöbildningar som den här. Eller?

Intressant fundering. Det kan nog hända! Det finns ju fåglar som sover under snön, t.ex. ripa och lappmes.
Anki på Öland
Såg en gärdsmyg uppe i min lilla skogsglänta där jag går med hundarna, den dök ner under snön vid en grästuva som stack upp.
Anki
Inga från Närke
Lite nya fågelbilder

[attachment=47472:2010_02_...t_bild_2.JPG] Blåmes
[attachment=47473:2010_02_...t_bild_2.JPG] Pilfink eller Gråsparv
Myosotis
Pilfink.
Inga från Närke
CITAT (Myosotis @ 21-02-2010, 21:26) *
Pilfink.

Tack för svaret.
Kul att det var pilfink har hört att de minskade i antalet ett tag och ersattes av gråsparv men här finns det många i år.
xlxl67
Fantastiska bilder men gulsparv, rödhake, steglits är lite extra fina... thanks.gif

Ingela i Segersberg

DSC07268.jpg

DSC07279.jpg

Lokan
Oj vilka fina bilder av mesarna!!! 000.gif
Själv knäppte jag bara skatan idag! rolleyes.gif

[attachment=47497:IMG_8699...erad_1_0.jpg]
[attachment=47498:IMG_8701...erad_1_0.jpg]
Ingela i Segersberg
Det är inte så bara. Skator är vackra och dina bilder likaså!
Nostalgia
OJ så mycket fina fågelbilder det var i den här tråden, härligt smile.gif bravo.gif tummenupp.gif

Inga från Närke, nu blev jag lite nyfiken blush.gif men vad bjuds på i smörpaketet som blåmesen äter ur?
Inga från Närke
CITAT (Nostalgia @ 23-02-2010, 11:12) *
OJ så mycket fina fågelbilder det var i den här tråden, härligt smile.gif bravo.gif tummenupp.gif

Inga från Närke, nu blev jag lite nyfiken blush.gif men vad bjuds på i smörpaketet som blåmesen äter ur?

Köpte ett paket ister och smälte ner och blandade i havregryn, solrosfrö och russin verkar poppis bl.a. tycker koltrasten om det. Hällde det i ett margarinförpackning och lät stelna i kylen sedan gjorde jag hål i det och satte i snöre.

CITAT (Ingela i Segersberg @ 22-02-2010, 17:51) *
Bortraderade fågelbilder eftersom vi sett dem en gång

Vad fina kort på mesarna. Vad har du för kamera?

CITAT (Lokan @ 22-02-2010, 19:32) *
Oj vilka fina bilder av mesarna!!! 000.gif
Själv knäppte jag bara skatan idag! rolleyes.gif
Bilder bortraderade av mig.

Vilka fina bilder av skatan. Personligen tycker jag om den fågeln men vi kanske är närbesläktade skata som skata tongue.gif
Ingela i Segersberg
Jag har en systemkamera Sony A350 med makroobjektiv.
Gossen Ruda
Får man lägga upp lite läskiga bilder här? Igår hörde jag ett jäkla liv på småfåglarna och även skatorna var irriterade. Såg att det singlade vitt i luften men än hade det inte börja snöa. Så såg jag varifrån det vita kom, en hök höll på att plocka sitt byte och det var dun som blåste omkring. Tyvärr hade den satt sig väldigt dumt under häcken bakom en vinbärsbuske så jag fick inga bra bilder men här är ett par:
[attachment=47576:100225_1_h_k.jpg]

[attachment=47577:100225_2_h_k.jpg]

[attachment=47578:100225_3_h_k.jpg]

Sparvhök säger jag som förslag, och kanske en hona.

Senare gick jag ut och tog ett par bilder på bytet, troligen en björktrast.

[attachment=47579:100225_4_h_kbyte.jpg]

[attachment=47580:100225_5_h_kbyte.jpg]

Birdie nam nam, som Peter Sellers sa.
sparvuggla
CITAT (gnon49 @ 20-02-2010, 11:47) *
S5030662.JPG

Javisst är det så. Den får lite lättare att hålla värmen denna vinter.
Att tänka på när man har flera koltrastar vid matningen, är att lägga ut mat på flera ställen, annars blir det onödiga slagsmål mellan dom som tär på krafterna, då koltrasten vill hävda revir.

Alla bilder under den här tråden är fina. Ingen nämnd ingen glömd.

Berith
CITAT (Gossen Ruda @ 26-02-2010, 15:39) *
Får man lägga upp lite läskiga bilder här? Igår hörde jag ett jäkla liv på småfåglarna och även skatorna var irriterade. Såg att det singlade vitt i luften men än hade det inte börja snöa. Så såg jag varifrån det vita kom, en hök höll på att plocka sitt byte och det var dun som blåste omkring. Tyvärr hade den satt sig väldigt dumt under häcken bakom en vinbärsbuske så jag fick inga bra bilder men här är ett par:
---
---
---
Sparvhök säger jag som förslag, och kanske en hona.

Senare gick jag ut och tog ett par bilder på bytet, troligen en björktrast.
---
---
Birdie nam nam, som Peter Sellers sa.

Fantastiskt att fånga det på bild! bravo.gif Det är ju sånt här som händer hela tiden, varje dag, men inte många som får se det "live".
Olle A
Gillar du sådana bilder, kommer här en rysare mitt i Stenungsund i höstas. Kajan överlevde faktiskt, eftersom höken blev störd av förbispringande folk.

[attachment=47606:Rysare.jpg]

Olle
xlxl67
Väldigt fascinerande bilder. Vilken blick sparvhöken har! Blev för några år sedan vittne till en fågelunge som ramlat ned ut ur sitt bo i Slottsksogen. Det var fullt med folk i parken men jag var närmast. Plötsligt dök det upp kråkor som började hacka på den lille så jag fick gå in o avbryta. Sedan virrade fågelungen vidare ut i parken så jag fick följa efter en bit. Visste inte vad jag skulle ta mig till. Har för mig att den gick in i ett skogsparti o där lämnade jag den. confused.gif
anne-li i olofstorp
Såg en fågel idag - eller det gjorde jag inte, hade fel glasögon på mig, och såg bara suddigt!!!- en kopparröd, större än en småfågel, mer som en smal trast,,,, kopparröd, satt och smaskade på grankottar,...... Alltså, den röda färgen såg t o m jag med mina "gamla" dåliga glasögon, (är ruskigt närsynt! och har gamla glasögon som jag trots allt kan läsa med!!!),,,, Vet inte vad det kan ha varit.... Om nån har tips så vill jag gärna ha dem....
sparvuggla
CITAT (anne-li i olofstorp @ 27-02-2010, 13:12) *
Såg en fågel idag - eller det gjorde jag inte, hade fel glasögon på mig, och såg bara suddigt!!!- en kopparröd, större än en småfågel, mer som en smal trast,,,, kopparröd, satt och smaskade på grankottar,...... Alltså, den röda färgen såg t o m jag med mina "gamla" dåliga glasögon, (är ruskigt närsynt! och har gamla glasögon som jag trots allt kan läsa med!!!),,,, Vet inte vad det kan ha varit.... Om nån har tips så vill jag gärna ha dem....

Det var en korsnäbb, som vi har väldigt mycket av just denna vinter, p.g.a den rikliga frösättningen av tall och gran.
anne-li i olofstorp
Tack för den definitionen! thanks.gif Vilket gör mig ännu mer frustrerad att jag inte hade glasögon som jag kan se med!!!! Jag har ALDRIG sett någon korsnäbb!!!! Och alltså inte heller idag!!! Hmmmm ranting.gif
Myosotis
Håll ögonen öppna, du kanske får se dem igen på samma ställe. Det var en hanne eftersom den var röd.
anne-li i olofstorp
CITAT (Myosotis @ 27-02-2010, 17:24) *
Håll ögonen öppna, du kanske får se dem igen på samma ställe. Det var en hanne eftersom den var röd.

Alltså-.... i mitt fall hjälper det inte att hålla ögonen öppna..... Dom nya glasögonen, kikare och kamera kanske..... Tur är att granen är på min tomt, kan kanske t o m se den innifrån huset.....Hmmmmmm! g.gif
Berith
CITAT (Olle A @ 27-02-2010, 12:27) *
Gillar du sådana bilder, kommer här en rysare mitt i Stenungsund i höstas. Kajan överlevde faktiskt, eftersom höken blev störd av förbispringande folk.

[attachment=47606:Rysare.jpg]

Olle

Fantastisk bild det där också! Vilken tur kajan hade, hoppas att den glömde fort. Och att höken blev mätt på annat håll.
Blomstertanten
CITAT (Inga från Närke @ 22-02-2010, 10:20) *
Tack för svaret.
Kul att det var pilfink har hört att de minskade i antalet ett tag och ersattes av gråsparv men här finns det många i år.

Jag är ganska säker på att det är precis tvärtom ! Att gråsparvar är sällsyntare numera och att pilfinkarna blir fler.
pejori
CITAT (Blomstertanten @ 28-02-2010, 10:49) *
Jag är ganska säker på att det är precis tvärtom ! Att gråsparvar är sällsyntare numera och att pilfinkarna blir fler.

Så har jag också hört. tummenupp.gif
Här finns nästan inga gråsparvar alls, bara pilfinkar.
Ingela i Segersberg
Här har vi bara en massa pilfinkar, men däremot vid närmaste bondgård ca 700 m härifrån, där är det bara många gråsparvar.
Olle A
Enligt vad jag har hört har gråsparvarna minskat under en längre tid, dock inte de senaste åren då stammen har varit ganska stabil. Pilfinkarna har det aldrig varit någon fara med.

Olle
Monarda
Ett gäng korpar passerade i morse. Såg ut att leka med varandra och gjorde riktiga konster samtidigt som dom hade ett väldigt lustigt "klonkande" läte. Hoppas det är ett vårtecken! Tyvärr var dom väldigt högt upp och vädret var disigt så bilden blev inte så jättebra, men här är den i alla fall.

[attachment=47635:P2280930a.jpg]
Huggorm
CITAT (Monarda @ 28-02-2010, 12:24) *
Ett gäng korpar passerade i morse. Såg ut att leka med varandra och gjorde riktiga konster samtidigt som dom hade ett väldigt lustigt "klonkande" läte. Hoppas det är ett vårtecken! Tyvärr var dom väldigt högt upp och vädret var disigt så bilden blev inte så jättebra, men här är den i alla fall.

Korpar är kul att se, men något vårtecken tror jag inte man kan säga att det är. Jag har sett dom hålla på så där emellanåt året runt
Meriona
Klonkandet är ett säkert vårtecken, det är så underbart att höra! wub.gif
Monarda
Härligt! Och i morgon har vi mars här, hoppas våren börjar nu. rolleyes.gif Korparna är ju kloka fåglar så dom bör väl veta. I morgon när jag kommer till jobbet säger jag inte Hej - jag säger "Klonk"! giggle.gif
Meriona
CITAT (Monarda @ 28-02-2010, 19:05) *
Härligt! Och i morgon har vi mars här, hoppas våren börjar nu. rolleyes.gif Korparna är ju kloka fåglar så dom bör väl veta. I morgon när jag kommer till jobbet säger jag inte Hej - jag säger "Klonk"! giggle.gif

Tror du att någon fattar då? giggle.gif
pejori
CITAT (Meriona @ 28-02-2010, 20:52) *
Tror du att någon fattar då? giggle.gif

Korparna gör det i alla fall. tummenupp.gif giggle.gif
Lokan
Ett blågult lag, OS till ära!! flirting.gif

[attachment=47689:DSC_0002...igerad_1.jpg]
zissi
CITAT (Lokan @ 28-02-2010, 21:55) *
Ett blågult lag, OS till ära!! flirting.gif

Fin bild Lokan! tummenupp.gif

Heja Sverige! blomma.gif
Orkidétjuven
Måste ju bara få lägga upp denna jag fotograferade i helgen.
Helt vanlig påfågel Pavo cristatus, men de är ju så otroligt stiliga. Finns förvildade påfåglar på Nya Zeeland.
Lokan
Oj vilken fin bild av påfågeln!!! tummenupp.gif Dom är verkligen maffiga fåglar!!

Jag hade besök igår av några ex. av den här! Tittade i fågelboken och kom fram till att det är gråsiska?? Har jag rätt??? Skruttiga bilder på grund av smutsiga fönster, väder och vind.... blush.gif
[attachment=47724:IMG_8856...erad_1_o.jpg]
[attachment=47725:IMG_8860...erad_1_o.jpg]
[attachment=47726:IMG_8861...erad_1_o.jpg]
Myosotis
Japp tummenupp.gif gråsiska. Visst är de söta?
Lokan
Ja verkligen!!! Hur kan en så vacker och färggrann fågel bära namnet Gråsiska??? confused.gif
Tack Myosotis!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon