Full version: 2010-års
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Huggorm
CITAT (Berith @ 30-05-2010, 09:33) *
Vad finns det för gröna fåglar? Grönsiska?

Gröngöling? rolleyes.gif
Orkidétjuven
Ja grönsiska kanske. Den häckar tämligen allmänt i södra sverige. Du bor väl söder ut Myosotis?

ngn Carduelis?
Meriona
Ser den inte lite för stor ur för att vara en grönsiska, de är ju himla små tycker jag?
Huggorm
CITAT (Meriona @ 30-05-2010, 21:25) *
Ser den inte lite för stor ur för att vara en grönsiska, de är ju himla små tycker jag?

Tycker jag med, det var därför jag gissade på koltrast.
PeterDeleter
Hörru Myosotis

Nu får du banne mig ge fler ledtrådar. Ska vi gå ovetande och vara nyfikna i flera veckor? crazy.gif
Berith
Men skulle båda vara koltrast då...? unsure.gif

Ja jag vill också veta! yes.gif
Myosotis
CITAT (Berith @ 30-05-2010, 09:33) *
Om grönfink är närmast borde det alltså vara en fink eller ett namn med färg i. g.gif

När jag säger att det är något som liknar en grönfink så menar jag alltid släktskap, inte någon slumpmässig likhet i det svenska namnet eller så; dvs. ingen koltrast eller sothöna eller duvhök utan något finkaktigt, i detta fallet dock ingen äkta fink (ja sa bara att grönfink var närmast) utan en Emberiza.

Vill ni se bild på föräldern på boet?
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 31-05-2010, 18:19) *
När jag säger att det är något som liknar en grönfink så menar jag alltid släktskap, inte någon slumpmässig likhet i det svenska namnet eller så; dvs. ingen koltrast eller sothöna eller duvhök utan något finkaktigt, i detta fallet dock ingen äkta fink (ja sa bara att grönfink var närmast) utan en Emberiza.

Vill ni se bild på föräldern på boet?

Ja, tack! yes.gif
PeterDeleter
Jaaaaaaaaaaaa

Fuskade och Googlade nu ditt gömda ord. Någon "tätting". Men alla verkar vara sparvar. Säger ändå gulsparv. Vad vinner jag?

biggrin.gif
Myosotis
Jaså det vill ni... tongue.gif
Myosotis
CITAT (PeterDeleter @ 31-05-2010, 18:29) *
Men alla verkar vara sparvar...

Emberiza är fältsparvar. Bara för att de heter -sparv betyder det inte att de är gråsparvar, spillkråkan är ju ingen kråka heller utan en hackspett.

okej, här kommer bilden:

Peter vinner äran av att ha gissat rätt först.
PeterDeleter
Vacker fågel. Vacker bild. Jag fuskar inte mer utan hoppas att någon annan här kan ge svar på fågeln. Nej, jag gissar på havsörn! Är usel på fåglar.
Meriona
Ser UT som en gulsparv tycker jag.
Myosotis
Psst, Peter! Jag har redan svarat. wink.gif

Lite tydligare/gulare på den här bilden kanske.
Ingela i Segersberg

Blåmes matar en av sina ungar

netha
CITAT (Ingela i Segersberg @ 31-05-2010, 22:24) *

Blåmes matar en av sina ungar

Så sött wub.gif
Berith
CITAT (Myosotis @ 31-05-2010, 18:46) *
Emberiza är fältsparvar. Bara för att de heter -sparv betyder det inte att de är gråsparvar, spillkråkan är ju ingen kråka heller utan en hackspett.
---

Aha! Gulsparv. Nej det hade jag inte kunnat gissa. wink.gif

Fantastiska bilder alla har! tummenupp.gif
Olle A
Fantastisk bild Ingela! Och Myosotis också, en gulsparv på bo är det inte alla som har bild på. tummenupp.gif

Olle
Ingela i Segersberg
Tack, netha och Olle!
Myosotis
En starbebis som hade lite för bråttom med att hoppa. Eller så lutade han sig bara för långt ut. Det regnar också så det är verkligen ingen bra dag att lämna holken.

Ingela i Segersberg

Sädesärleunge... ...som trampar omkring på trädgårdsbordet i väntan på att mamma och pappa ska komma med mer mat.

Meriona
Nämen åh så söt Ingela! wub.gif yahoo.gif Du är helt makalös med din kamera! smile.gif

wub.gif Ujj ujj, lade Myo upp bebisen i boet igen? Eller hade den liksom verkligen bestämt sig?
Ingela i Segersberg
Tack ska du ha, Meriona. Jag undrar också hur det gick med starungen.
Myosotis
De är på väg att flyga ut. Hade jag stoppat tillbaka den i någon holk hade den bara hoppat igen plus att jag hade riskerat att störa de andra ungarna så mycket att de också hoppade. Han fick sitta på balkongen utom räckhåll för katterna, jag stoppade in den bakom en lutande skiva som skydd så jag hann gå in utan att den flydde för mig. Senare flög stararna runt och landade på ledningar etc. som de inte har gjort tidigare, jag tror att flera ungar har lämnat holkarna, min var inte kvar på balkongen när det hade slutat regna. I torkat skick och med lite mer erfarenhet och idags tillväxt på vingpennorna borde den kunna flyga bättre nu och ännu bättre i morgon, hoppas den klarar sig. Inga katter eller sparvhökar har setts till.
Meriona
Men det var ju ändå gott besked! wub.gif Tur den hade en beskyddare! bravo.gif
eden
Lägger upp ngra bilder på en Havsörn, som jag fick se i helgen
Meriona
Förresten angående "mina" ettriga tornseglare, så verkar de i år bara vara fyra stycken. Verkar som om de tätat ingångshålen på kåken mittemot (de tvärnitade framför ingången), och därför är de färre som funnit någonstans att bo. Med andra ord så är det inte alls lika störande som förromåren, det är väl ett gott tecken för mig ändå. Såklart är det inte bra för seglarna, jag hoppas att de hittat något annat lämpligt bohål!
eden
Havsörn
Meriona
OJ! Vilka bilder Eden! wub.gif wub.gif wub.gif
anne-li i olofstorp
CITAT (eden @ 07-06-2010, 22:03) *
Havsörn

Wow!!! Med beröm!!!!!!
eden
Tack. anne-li och Meriona thanks.gif
Nostalgia
Härliga bilder på havsörnen wub.gif bravo.gif

Ingen fågel man ser varje dag precis smile.gif tummenupp.gif

Ingela i Segersberg
Fantastiska bilder på havsörnen! bravo.gif Att få se den så nära måste ha varit en riktigt upplevelse.
Orkidétjuven
En liten silvereye eller Gråryggad glasögon fågel som de skulle heta på svenska sitter och äter äpple som jag sätter ut varje dag.
Mest för dem och Tui fåglarna, men för det mesta försvinner de innan de kommer av koltrasten och stararna.
Myosotis

Meriona
Nämen halledudane, vad är ni för ena? smile.gif wub.gif
eden
CITAT (Nostalgia @ 08-06-2010, 23:18) *
Härliga bilder på havsörnen wub.gif bravo.gif

Ingen fågel man ser varje dag precis smile.gif tummenupp.gif

Stort tack, trevligt att bilderna uppskattas/Eden

CITAT (Ingela i Segersberg @ 08-06-2010, 23:51) *
Fantastiska bilder på havsörnen! bravo.gif Att få se den så nära måste ha varit en riktigt upplevelse.

Den var ENORM att se när den flög.
Skulle tro att den är ca. 3 met. mellanvingspettsarna./Eden
Myosotis
CITAT (Meriona @ 09-06-2010, 22:24) *
Nämen halledudane, vad är ni för ena? smile.gif wub.gif

Ingen gissning?
Meriona
Talgoxe kanske, tycker de skiftar lite åt gult?
Myosotis
Nej, inga talgoxar. Men visst är de gula!
Orkidétjuven
Är det din gulparv som spökar igen? hahah
Ingela i Segersberg
Vild gissning! Gulärla?? Eller kan det vara blåmesungar??
Meriona
Ja blåmes var min nästa gissning också...
Berith
Nu har några (två tror jag?) sädesärleungar precis lärt sej flyga här utanför fönstret. Dom är nere på marken och uppe på taket där boet var, landar på trappräcket och i rosenbusken som är jätteotäck när grenarna böjer sej. Häftigt att kolla in! bravo.gif

Men så plötsligt dök det upp (ner...) tre andra fågelungar, och jag misstänker att dom kommer från just rosenbusken. Dom var framme på gräsmattan ett bra tag, men nu har dom krupit in i rosen igen. Bor dom där tro? När ena sädesärlan kom för nära blev dom jätteglada och sprang mot den med öppna munnar. Sädesärlan däremot blev sk-skraj och flög upp i busken.

Vad är det för fågelungar?

[attachment=50905:F_gelungarx.jpg]
Meriona
Kan det vara ärlungar fast ett annat pars kull?

*gissning*

Underbar bild Berith! wub.gif
Berith
Tackar! kompiskram.gif

Jag tänkte också på sädesärlor, för visst är bakändan lite svartvit? Men så tyckte jag att dom var lite lite större än dom andra två som just lärt sej flyga och for omkring högt och lågt.
Meriona
De är kanske bara mer fluffiga för att de är bebisar?
Berith
Ja så kan det kanske vara... g.gif Hoppas iaf att dom hade nånstans att ta vägen i natt för det har regnat precis hela natten. 20mm sa nån för en stund sen...
Myosotis
Söta sädesärlebebisar! wub.gif

CITAT (Ingela i Segersberg @ 10-06-2010, 13:49) *
Gulärla??

Mycket nära! Bra gissning! Det är riktigt svårt faktiskt. Här är mamman så blir det lite lättare:

Berith
CITAT (Myosotis @ 11-06-2010, 10:24) *
Söta sädesärlebebisar! wub.gif

Menar du att mina fågelungar är sädesärlor? blink.gif

Då måste du förklara för mej hur det hänger ihop! *fattar noll* Det flög omkring fyra fem sädesärlor - som såg ut som sädesärlor i fjädrarna - varav två tre verkade väldigt osäkra på sin flygning och landning och vimsade mest omkring överallt. Antog att två av dom andra var föräldrarna som höll koll och kom med glada tillrop.

Menar du att dom där på marken egentligen var ungarna? Men när dom där vimsepluttarna kom för nära dom där på marken blev ju v-p jätterädda. Hade det varit föräldrarna skulle dom väl kommit med mat och sett till att dom inte satt där och frös.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon