Full version: 2010-års
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
omk
CITAT (Lokan @ 11-11-2010, 17:23) *
Här kommer en liten färgklick bland alla kvistar! Blåmesarna är inte rädda av sig! biggrin.gif

Oj, vilken fin bild !!
Jag norpar den av dej och har som bakgrund på datans skrivbord, om det är ok ? flirting.gif
Jag behöver en färgklick nu i vinter ....
Lokan
Norpa på du, i lugn och ro!! smile.gif Dom som man inte får norpa lägger jag inte ut .... flirting.gif
vildvittra
Monarda: vad stroppiga svanarna såg ut, "se upp här kommer vi" bra fångat smile.gif

Lokan vilken fin bild!! ser nästan ut som en tavla
vad tar du bilder med för kamera? tycker färgerna blev riktigt bra smile.gif)
vildvittra
denna fina svan kom simmande i sakta mak en lite småruggig dag i skärgården
Meriona
OJ! Vilken stämningsfull bild, Vittran! bravo.gif wub.gif
Gossen Ruda
Har tyvärr ingen bild, jag hade bara videokameran i handen men autofokusen hittade inte pippin. En seglade pippi. En enorm pippi. Det kan bara ha varit en kungsörn som seglade förbi på uppvindarna vid berget ovanför sommarstugan igår. Stor och med jämnbreda breda vingar. Voff.
Lokan
Visst är dom fina! Här finns några som ibland 'seglar' förbi och det är stooora fåglar! Man blir alldeles till sig. Synd på kameran Ruda! sad.gif
vildvittra
Tack Meriona smile.gif)
Lokan
Alla svanbilderna är jättefina! tummenupp.gif Men man får som sagt passa sig - dom är inte alltid på bästa humör.....
Vildvittra, jag tror mesbilden är tagen med 'stora kanonen', dvs. Canon Eos 550D, inte med min lilla favorit!
Lokan
Man behöver bara titta ut genom köksfönstret.... så kan man se spännande saker! blink.gif Jag undrade för en stund sedan vart alla småfåglarna plötsligt försvann!!? Sen såg jag orsaken....

[attachment=56474:IMG_4586...erad_1_0.jpg]

... och efter en stund satt den på andra sidan av huset...

[attachment=56475:IMG_4588...erad_1_0.jpg]
Bengalow
Vi har undulater i en voljär utomhus, och ibland får vi besök av "jägare". Denna sparvhöken var nog förvirrad, den flög fram och tillbaka, och tillslut hamnade den i vårt inglasade uterum. Den fick lyftas ut med mild hand.

En annan "matgäst", som inte riktigt passade i dagsljuset var ugglan som vägrade att flytta på sig

vildvittra
vilken fin pippi!!fantastiskt att du upptäckte den smile.gif är det en sparvhök?
bergvallmo
Häftigt Bengalow att få dem på så nära håll..
Lokan
Oj vilken fin uggla!! w00t.gif
Bengalow
Ja, vildvittra, det är en sparvhökshona på översta bilden
Olle A
Vad häftigt med sparvhöken och berguven! tummenupp.gif

Här är det full fart vid fågelbordet nu när det snöar och är kallt.

[attachment=56499:F_glar.jpg]
[attachment=56500:Koltrast.jpg]

Olle
Olle A
Full fart är det idag också. Här är talgoxe, blåmesar och koltrast.

[attachment=56546:F_glar.jpg]

Till och med svartmesen, som jag inte ser så ofta, är framme nu.

[attachment=56547:Svartmes.jpg]

Olle
skogstroll
vilka sötnosar smile.gif
vildvittra
tröttnar aldrig på koltrastar smile.gif de är så vackra mot den vita snön smile.gif
vildvittra
Bengalow! det vart lite tokigt,jag var dålig på att addressera frågan till Lokan, din bild dök upp på min skärm först efter att jag skickat min fråga smile.gif din sparvhök skrev du ju t.om om i inlägget, vill inte framstå som en knäppis som inte läser inläggen

Bengalow
Vildvittra, du är redan klassad, som ICKE-knäppis!!!
Förresten, hur ser en tamvittra ut??
Tikka
Oj vilka härliga fågelbilder ni tar smile.gif
Ja koltrasten den tröttnar man aldrig på det håller jag med om!

O wow vilka härlig bilder på ugglan o sparhöken!

Hur ser man skillnaden på berguv och hornuggla förutom att berguven är så mycket större? Är det en dum fråga kanske confused.gif
Bengalow
Ja, till trots mot Olle A's påstående, så vill jag påstå att det är en hornuggla, som jag fotade. Örontofsarna är just "öron"-tofsar. Fågeln på bilden är ca 30 cm stor. I flykt kan det vara svårt att se skillnad, på just mer än storleken.
vildvittra
åh vilken tur Bengalow sweatingbullets.gif

hmm tamvittra-(mjäkus tamus) är en trist domesticerad variant som definitivt inte flänger runt i skogen som den äkta vildvittran:)
Olle A
CITAT (Bengalow @ 26-11-2010, 17:46) *
Ja, till trots mot Olle A's påstående, så vill jag påstå att det är en hornuggla, som jag fotade. Örontofsarna är just "öron"-tofsar. Fågeln på bilden är ca 30 cm stor. I flykt kan det vara svårt att se skillnad, på just mer än storleken.

Okej, är den inte mer än ca 30 cm är det ingen tvekan om att det är en hornuggla. Berguven är åtminstone det dubbla.

Olle
Bengalow
Det är OK, OlleA. Brädan som den sitter på är en hyvlad 1" (ca 20 mm) så man får jämföra med det. Det kunde ju inte du veta...Det är f.ö. staketet mot grannen vid vår uppfart, mitt inne i centrala Staffanstorp. Det är inte riktigt berguvens domäner. Dom vill ha större vidder och gärna klippstup. Det har vi nästan inte i Skåne. Men det var fantastiskt att stå mindre än en meter ifrån fågeln och fotografera den. Den bara blinkade lite.
Tikka
Idag var jag o hälsade på en kompis som har trädgård (jag har bara balkong) o där fanns det fåglar o fåglemat. Fick ett foto på en lite blåmes smile.gif
Tycker att det är så rogivande o sitta o titta på småfåglar när jag har chansen !

tagit bort bild
evelina
Jag tycker verkligen om mina hackspettar som kommer till trädgården.

[attachment=56590:hackspett.jpg]
Tikka
Ja det kan jag förstå, hackspettar är fina o fin bild har du tagit oxå biggrin.gif
Monarda
Vintersolen värmer kanske lite ändå.
[attachment=56674:PC040395a.jpg]
Anki på Öland
Tänk vad man lär sig! smile.gif Idag när jag kom för att fylla på maten till fåglarna stod jag en lång stund och tittade på en liten en som tänkte äta klart först. Hade inte sett den sorten förut men efter en stund kom jag på att jag sett en bild av den här - och mycket riktigt, det var en svartmes. En himla söt liten sak smile.gif
Lokan
Visst är dom söta?! Och väldigt orädda också! yes.gif

Idag har det varit full fart på flygfäna!! laugh.gif

[attachment=56677:IMG_4882...erad_1_0.jpg]
[attachment=56678:IMG_4825...erad_1_0.jpg]
Tre stycken hackspettar var det men en var på andra sidan stammen...
Olle A
Oj, här var det mesigt värre! smile.gif Jag ser åtminstone tolv blåmesar på första bilden. Och tre hackspettar samtidigt! ohmy.gif Jag har nog haft två någon gång, annars brukar de komma en åt gången här.

Olle
Myosotis

Hade besök av en Mindre hackspett idag smile.gif
Olle A
Grattis Myo, mindre hackspett ser man inte varje dag! tummenupp.gif Fin bild på blåmesen i grantoppen också.

Olle
Meriona
Värst vad den lille blåmesen burrar upp sig, han ser ju tokfet ut nedtill... innocent.gif

Jättefina bilder! bravo.gif
omk
Myosotis; det ser ut som om blåmesen har en liten blå "störtkruka" på skallen ! a0a.gif Häftig bild ! tummenupp.gif

Olle, här fick hackspette-paret ungar både sommaren 2009 (6 st !!) och i somras (3 st). Förra vintern formligen kryllade det av hackspettar kring fågelmatningarna !!
De 6 från 2009 har nog hittat sina egna revir nu, men årets ungar + mamma och pappa Spett är flitiga gäster ...
Vet inte vilken sorts hackspett de är, men de är, i storlek, ungefär som en koltrast. Förmodligen den vanligaste sorten ... Trevliga besökare i vilket fall ! smile.gif
Huggorm
CITAT (omk @ 06-12-2010, 21:31) *
Myosotis; det ser ut som om blåmesen har en liten blå "störtkruka" på skallen ! a0a.gif Häftig bild ! tummenupp.gif

Olle, här fick hackspette-paret ungar både sommaren 2009 (6 st !!) och i somras (3 st). Förra vintern formligen kryllade det av hackspettar kring fågelmatningarna !!
De 6 från 2009 har nog hittat sina egna revir nu, men årets ungar + mamma och pappa Spett är flitiga gäster ...
Vet inte vilken sorts hackspett de är, men de är, i storlek, ungefär som en koltrast. Förmodligen den vanligaste sorten ... Trevliga besökare i vilket fall ! smile.gif

Då är det den vanligare större hackspetten. Kolla efter vart de röda fläckarna sitter, det är bästa sättet att se skillnad.

Hos mig har ingen hackspett ännu besökt fågelmaten, så vitt jag vet. Här finns dock gott om större hackspett i skogen, och jag har även sett den mindre en gång.
Laura
Idag har jag sett domherrar för första gången i mitt liv!! wub.gif Ca. 6 stycken, flickor och pojkar.
omk
CITAT (Huggorm @ 07-12-2010, 09:56) *
Kolla efter vart de röda fläckarna sitter, det är bästa sättet att se skillnad.

Var ska de röda fläckarna sitta för att det ska vara större hackspett jmf mellan / mindre ??
Huggorm
CITAT (omk @ 08-12-2010, 00:39) *
Var ska de röda fläckarna sitta för att det ska vara större hackspett jmf mellan / mindre ??

Mindre hackspett har rött på hjässan, medan större hackspetten har sitt under stjärten samt i nacken

Jämför bilder här:
Större hackspett:
http://commons.wikimedia.org/wiki/Dendroco...ajor?uselang=sv

Mindre hackspett:
http://commons.wikimedia.org/wiki/Dendroco...inor?uselang=sv
Lokan
Framför allt skiljer det ju sig på storleken! Den mindre hackspetten är ju en småfågel, ungefär i samma storlek som grönfinken eller bofinken, medan den större är nästan i traststorlek. smile.gif
omk
Då är det helt klarlagt !
Mina spettar är definitivt Större Hackspett !
Tack !
Huggorm
Sedan finns ju mellanspetten också. Den har vi visserligen utrotat här i landet, men man vet ju aldrig om någon vilsen stackare förirrat sig upp hit rolleyes.gif
Lokan
Två i topp! smile.gif Har aldrig sett hackspetten sitta i trädtoppen förr och den här satt dessutom och 'gastade'!
Julfågeln framför andra, domherren, sitter också högt uppe i toppen på en stor ask!

[attachment=56737:IMG_8905...erad_1_0.jpg]
[attachment=56738:IMG_4798...erad_1_0.jpg]

Passar ju bra som komplement till Myos fina blåmesbild! yes.gif
Meriona
Så fint snön klistrar sig vid grenarna Lokan! smile.gif Söta pippisar!
Tikka
Fina fågelbilder smile.gif
Jag fick fatt i en fågel idag...o den fastna i kameran oxå wink.gif
Här kommer den ut igen...en gul en....

tagit bort bild
Meriona
Är det inte en gulsparv Tikka? Så söt! wub.gif
Huggorm
Eller "havretjuv" som mamma brukade kalla dom
Olle A
En bild på mitt fågelbord idag.

[attachment=56876:F_glar.jpg]

Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon