|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
CITAT (Lokan @ 11-11-2010, 17:23)  Här kommer en liten färgklick bland alla kvistar! Blåmesarna är inte rädda av sig!  Oj, vilken fin bild !! Jag norpar den av dej och har som bakgrund på datans skrivbord, om det är ok ?  Jag behöver en färgklick nu i vinter ....
Norpa på du, i lugn och ro!!  Dom som man inte får norpa lägger jag inte ut ....
vildvittra
20-11-2010, 18:56
Monarda: vad stroppiga svanarna såg ut, "se upp här kommer vi" bra fångat  Lokan vilken fin bild!! ser nästan ut som en tavla vad tar du bilder med för kamera? tycker färgerna blev riktigt bra  )
vildvittra
20-11-2010, 19:24
denna fina svan kom simmande i sakta mak en lite småruggig dag i skärgården
Meriona
20-11-2010, 19:27
OJ! Vilken stämningsfull bild, Vittran!
Gossen Ruda
21-11-2010, 16:51
Har tyvärr ingen bild, jag hade bara videokameran i handen men autofokusen hittade inte pippin. En seglade pippi. En enorm pippi. Det kan bara ha varit en kungsörn som seglade förbi på uppvindarna vid berget ovanför sommarstugan igår. Stor och med jämnbreda breda vingar. Voff.
Visst är dom fina! Här finns några som ibland 'seglar' förbi och det är stooora fåglar! Man blir alldeles till sig. Synd på kameran Ruda!
vildvittra
21-11-2010, 19:09
Tack Meriona  )
Alla svanbilderna är jättefina!  Men man får som sagt passa sig - dom är inte alltid på bästa humör..... Vildvittra, jag tror mesbilden är tagen med 'stora kanonen', dvs. Canon Eos 550D, inte med min lilla favorit!
Man behöver bara titta ut genom köksfönstret.... så kan man se spännande saker!  Jag undrade för en stund sedan vart alla småfåglarna plötsligt försvann!!? Sen såg jag orsaken.... [attachment=56474:IMG_4586...erad_1_0.jpg] ... och efter en stund satt den på andra sidan av huset... [attachment=56475:IMG_4588...erad_1_0.jpg]
Bengalow
22-11-2010, 21:12
Vi har undulater i en voljär utomhus, och ibland får vi besök av "jägare". Denna sparvhöken var nog förvirrad, den flög fram och tillbaka, och tillslut hamnade den i vårt inglasade uterum. Den fick lyftas ut med mild hand.  En annan "matgäst", som inte riktigt passade i dagsljuset var ugglan som vägrade att flytta på sig
vildvittra
22-11-2010, 21:13
vilken fin pippi!!fantastiskt att du upptäckte den  är det en sparvhök?
bergvallmo
22-11-2010, 21:17
Häftigt Bengalow att få dem på så nära håll..
Oj vilken fin uggla!!
Bengalow
22-11-2010, 21:32
Ja, vildvittra, det är en sparvhökshona på översta bilden
Vad häftigt med sparvhöken och berguven! Här är det full fart vid fågelbordet nu när det snöar och är kallt. [attachment=56499:F_glar.jpg] [attachment=56500:Koltrast.jpg] Olle
Full fart är det idag också. Här är talgoxe, blåmesar och koltrast.
[attachment=56546:F_glar.jpg]
Till och med svartmesen, som jag inte ser så ofta, är framme nu.
[attachment=56547:Svartmes.jpg]
Olle
skogstroll
26-11-2010, 15:07
vilka sötnosar
vildvittra
26-11-2010, 15:43
tröttnar aldrig på koltrastar  de är så vackra mot den vita snön
vildvittra
26-11-2010, 15:51
Bengalow! det vart lite tokigt,jag var dålig på att addressera frågan till Lokan, din bild dök upp på min skärm först efter att jag skickat min fråga  din sparvhök skrev du ju t.om om i inlägget, vill inte framstå som en knäppis som inte läser inläggen
Bengalow
26-11-2010, 16:12
Vildvittra, du är redan klassad, som ICKE-knäppis!!! Förresten, hur ser en tamvittra ut??
Oj vilka härliga fågelbilder ni tar  Ja koltrasten den tröttnar man aldrig på det håller jag med om! O wow vilka härlig bilder på ugglan o sparhöken! Hur ser man skillnaden på berguv och hornuggla förutom att berguven är så mycket större? Är det en dum fråga kanske
Bengalow
26-11-2010, 17:46
Ja, till trots mot Olle A's påstående, så vill jag påstå att det är en hornuggla, som jag fotade. Örontofsarna är just "öron"-tofsar. Fågeln på bilden är ca 30 cm stor. I flykt kan det vara svårt att se skillnad, på just mer än storleken.
vildvittra
26-11-2010, 19:57
åh vilken tur Bengalow hmm tamvittra-(mjäkus tamus) är en trist domesticerad variant som definitivt inte flänger runt i skogen som den äkta vildvittran:)
CITAT (Bengalow @ 26-11-2010, 17:46)  Ja, till trots mot Olle A's påstående, så vill jag påstå att det är en hornuggla, som jag fotade. Örontofsarna är just "öron"-tofsar. Fågeln på bilden är ca 30 cm stor. I flykt kan det vara svårt att se skillnad, på just mer än storleken. Okej, är den inte mer än ca 30 cm är det ingen tvekan om att det är en hornuggla. Berguven är åtminstone det dubbla. Olle
Bengalow
26-11-2010, 21:38
Det är OK, OlleA. Brädan som den sitter på är en hyvlad 1" (ca 20 mm) så man får jämföra med det. Det kunde ju inte du veta...Det är f.ö. staketet mot grannen vid vår uppfart, mitt inne i centrala Staffanstorp. Det är inte riktigt berguvens domäner. Dom vill ha större vidder och gärna klippstup. Det har vi nästan inte i Skåne. Men det var fantastiskt att stå mindre än en meter ifrån fågeln och fotografera den. Den bara blinkade lite.
Idag var jag o hälsade på en kompis som har trädgård (jag har bara balkong) o där fanns det fåglar o fåglemat. Fick ett foto på en lite blåmes Tycker att det är så rogivande o sitta o titta på småfåglar när jag har chansen ! tagit bort bild
evelina
29-11-2010, 08:28
Jag tycker verkligen om mina hackspettar som kommer till trädgården.
[attachment=56590:hackspett.jpg]
Ja det kan jag förstå, hackspettar är fina o fin bild har du tagit oxå
Monarda
04-12-2010, 14:13
Vintersolen värmer kanske lite ändå. [attachment=56674:PC040395a.jpg]
Anki på Öland
04-12-2010, 15:42
Tänk vad man lär sig!  Idag när jag kom för att fylla på maten till fåglarna stod jag en lång stund och tittade på en liten en som tänkte äta klart först. Hade inte sett den sorten förut men efter en stund kom jag på att jag sett en bild av den här - och mycket riktigt, det var en svartmes. En himla söt liten sak
Visst är dom söta?! Och väldigt orädda också! Idag har det varit full fart på flygfäna!! [attachment=56677:IMG_4882...erad_1_0.jpg] [attachment=56678:IMG_4825...erad_1_0.jpg] Tre stycken hackspettar var det men en var på andra sidan stammen...
Oj, här var det mesigt värre!  Jag ser åtminstone tolv blåmesar på första bilden. Och tre hackspettar samtidigt!  Jag har nog haft två någon gång, annars brukar de komma en åt gången här. Olle
Myosotis
06-12-2010, 19:51
Grattis Myo, mindre hackspett ser man inte varje dag!  Fin bild på blåmesen i grantoppen också. Olle
Meriona
06-12-2010, 21:14
Värst vad den lille blåmesen burrar upp sig, han ser ju tokfet ut nedtill... Jättefina bilder!
Myosotis; det ser ut som om blåmesen har en liten blå "störtkruka" på skallen !  Häftig bild ! Olle, här fick hackspette-paret ungar både sommaren 2009 (6 st !!) och i somras (3 st). Förra vintern formligen kryllade det av hackspettar kring fågelmatningarna !! De 6 från 2009 har nog hittat sina egna revir nu, men årets ungar + mamma och pappa Spett är flitiga gäster ... Vet inte vilken sorts hackspett de är, men de är, i storlek, ungefär som en koltrast. Förmodligen den vanligaste sorten ... Trevliga besökare i vilket fall !
Huggorm
07-12-2010, 09:56
CITAT (omk @ 06-12-2010, 21:31)  Myosotis; det ser ut som om blåmesen har en liten blå "störtkruka" på skallen !  Häftig bild ! Olle, här fick hackspette-paret ungar både sommaren 2009 (6 st !!) och i somras (3 st). Förra vintern formligen kryllade det av hackspettar kring fågelmatningarna !! De 6 från 2009 har nog hittat sina egna revir nu, men årets ungar + mamma och pappa Spett är flitiga gäster ... Vet inte vilken sorts hackspett de är, men de är, i storlek, ungefär som en koltrast. Förmodligen den vanligaste sorten ... Trevliga besökare i vilket fall !  Då är det den vanligare större hackspetten. Kolla efter vart de röda fläckarna sitter, det är bästa sättet att se skillnad. Hos mig har ingen hackspett ännu besökt fågelmaten, så vitt jag vet. Här finns dock gott om större hackspett i skogen, och jag har även sett den mindre en gång.
Idag har jag sett domherrar för första gången i mitt liv!!  Ca. 6 stycken, flickor och pojkar.
CITAT (Huggorm @ 07-12-2010, 09:56)  Kolla efter vart de röda fläckarna sitter, det är bästa sättet att se skillnad. Var ska de röda fläckarna sitta för att det ska vara större hackspett jmf mellan / mindre ??
Huggorm
08-12-2010, 10:02
CITAT (omk @ 08-12-2010, 00:39)  Var ska de röda fläckarna sitta för att det ska vara större hackspett jmf mellan / mindre ?? Mindre hackspett har rött på hjässan, medan större hackspetten har sitt under stjärten samt i nacken Jämför bilder här: Större hackspett: http://commons.wikimedia.org/wiki/Dendroco...ajor?uselang=svMindre hackspett: http://commons.wikimedia.org/wiki/Dendroco...inor?uselang=sv
Framför allt skiljer det ju sig på storleken! Den mindre hackspetten är ju en småfågel, ungefär i samma storlek som grönfinken eller bofinken, medan den större är nästan i traststorlek.
Då är det helt klarlagt ! Mina spettar är definitivt Större Hackspett ! Tack !
Huggorm
08-12-2010, 17:45
Sedan finns ju mellanspetten också. Den har vi visserligen utrotat här i landet, men man vet ju aldrig om någon vilsen stackare förirrat sig upp hit
Två i topp!  Har aldrig sett hackspetten sitta i trädtoppen förr och den här satt dessutom och 'gastade'! Julfågeln framför andra, domherren, sitter också högt uppe i toppen på en stor ask! [attachment=56737:IMG_8905...erad_1_0.jpg] [attachment=56738:IMG_4798...erad_1_0.jpg] Passar ju bra som komplement till Myos fina blåmesbild!
Meriona
08-12-2010, 19:47
Så fint snön klistrar sig vid grenarna Lokan!  Söta pippisar!
Fina fågelbilder Jag fick fatt i en fågel idag...o den fastna i kameran oxå Här kommer den ut igen...en gul en.... tagit bort bild
Meriona
13-12-2010, 12:41
Är det inte en gulsparv Tikka? Så söt!
Huggorm
13-12-2010, 22:43
Eller "havretjuv" som mamma brukade kalla dom
En bild på mitt fågelbord idag.
[attachment=56876:F_glar.jpg]
Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|