Full version: Rådjurstråd 2011
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Laura
Jag har samma inställning som er Olle och Thalassa. Funderade t.o.m. på att plantera just rådjursvänliga växter, dvs. växter till för rådjuren giggle.gif
Olle A
Det gjorde jag faktiskt i somras, då jag satte massor av kärleksört i stenpartiet nära rådjurens matplats. Troligen hittade de den inte (bra, så den får rota sig ordentligt först) men vi får se hur det blir nu till sommaren. Annars är det ju också en utmärkt insektsblomma fram på hösten, då det börjar bli ont om sådana. smile.gif

Olle
Lokan
Hmmm... nu är det ju så att jag har minsann inga "värdefulla" växter i min trädgård! Tvärtom! Här vill ingenting växa - fullt med stenar och rötter! Så det lilla som trivs vill jag inte ha uppätet av vare sig rådjur eller harar! Dom har jättestora skogar fulla med mat, så jag tycker dom kan dinera där! Det här är ju helt vilda djur, väldigt skygga, far iväg som skott fast man är flera hundra meter ifrån! Och den främsta orsaken till att jag inte vill ha dom här - hur söta dom än är - det kryllar av fästingar på dom!!! En sak som tål att tänkas på även för den mest rådjursälskande !
Thalassa
Jag har också tänkt den tanken men jag tror inte det skulle vara så framgångsrikt. På vår, sommar och höst finns så mycket annat att äta att de inte behöver söka sig hit. Sedan så är jag inte så bra på det där med planteringar. Jag orkar inte hålla dem ogräsfria och då ser de bara för eländiga ut, därför har jag i stort sett nästan utrotat de planteringar som fanns här när vi flyttade hit. Istället satsar jag helt och hållet på naturtomt för faktum är ju att naturen har så otroligt mycket att erbjuda av sig självt. Därmed inte sagt att planteringar inte är vackert, det kan vara jättefint, när någon sköter om dem.

Jag förstår dig till fullo Lokan, jag kan absolut förstå att man vill ha sina planteringar ifred, även om inte jag vill det. Jag bara konstaterade att det är spännande att man kan tycka så olika. Det var inget resonemang om vad som är rätt eller fel på något sätt.

Det där med fästingar argumenterar jag inte heller emot, men faktum är att det är massor med olika sorters djur som är värddjur, inte bara rådjur. Som kuriosa kan jag nämna att vi har två katter som vi har ute på sommaren. De går då i hela vår trädgård och den är full av högt gräs och växtlighet men under förra säsongen (mars - oktober) hade bara en av katterna en enda fästing, den andra klarade sig helt. Vilket är helt otroligt faktiskt då katterna inte utrustades med fästingmedel eller något sådant.
Olle A
Återigen håller jag med Thalassa till fullo. Självklart vill folk som är rädda om sina planteringar inte ha rådjuren för nära. Folk är olika och tur är väl det. Jag besöker gärna fina, välskötta trädgårdar (ska t ex på trädgårdresa i Danmark i sommar) även om jag själv har en vildvuxen naturtomt. Att rådjuren sprider fästingar ska inte förnekas, men det gör som sagt andra djur också.

Olle
Lokan
Men det är ju härligt Thalassa om ni har så lite fästingar!! Förra sommaren plockade jag över 30 stycken från mig själv - på katterna lönade det sig inte ens att börja räkna... sad.gif Så ni kanske förstår att jag inte vill ha bärarna hit i onödan med tanke på att ett enda rådjur kan ha över 2000 fästingar... Och det här är fästingar som bär på både TBE- och Borreliasmitta! Lite mindre TBE, men ändå.
Jag tror inte det beror så mycket på att vi är olika; det är nog omständigheterna som dikterar tyckandet i det här fallet!
Thalassa
Ja det är jätteskönt att det är så få fästingar. Jag vet faktiskt inte vad det beror på, men av någon anledning trivs de väl inte här trots att det är så vildvuxet. Tråkigt att ni har så många Lokan, det måste kännas helt hopplöst. När det gäller inställningen så tror jag dock ändå att vi tänker olika, men därmed inte sagt att någon har rätt eller fel, mångfald är ju superbra! Men det finns inga omständigheter som skulle få mig att inte vilja ha rådjuren i trädgården, förutom om det innebar fara för dem då förstås.
Laura
Just när det gäller fästingar har jag en teori om att beror på kemi, lite så som med myggor. Antingen gillar de dig (eller just din katt) eller så gör de inte det. Myggorna älskar mig men jag får aldrig fästingar, min doft är inte gott till fästingar tror jag. Som sagt det är bara en teori jag har, men de jag har frågad har sagt att det är antigen fästingar eller myggor som gillar dem, sällan båda. g.gif
Thalassa
CITAT (Laura @ 26-01-2011, 08:47) *
Just när det gäller fästingar har jag en teori om att beror på kemi, lite så som med myggor. Antingen gillar de dig (eller just din katt) eller så gör de inte det. Myggorna älskar mig men jag får aldrig fästingar, min doft är inte gott till fästingar tror jag. Som sagt det är bara en teori jag har, men de jag har frågad har sagt att det är antigen fästingar eller myggor som gillar dem, sällan båda. g.gif

Stämmer nog ganska bra in på mig också. Jag är jättedrabbad av myggorna men får aldrig fästingbett. Så något ligger det säkert i det, men sedan så tror jag det är ganska platsbundet också. På vissa ställen finns det nog mer fästingar än på andra.
Olle A
Dags för lite bilder igen! smile.gif

[attachment=57748:R_djur1.jpg]
[attachment=57749:R_djur2.jpg]
[attachment=57750:R_djur3.jpg]
[attachment=57751:R_djur4.jpg]
[attachment=57752:R_djur5.jpg]
[attachment=57753:R_djur6.jpg]

Olle
Laura

wub.gif

En fråga Olle, varför tror du de ser så dåligt när de har så otroligt stora ögon? g.gif
Olle A
Det beror på att ögonen sitter på var sin sida av huvudet och är riktade åt var sitt håll. Rådjuren får då ett mycket större synfält än vi, men kan inte fokusera på ett föremål eller bedöma avstånd på samma sätt. Till sådant behövs det två ögon åt samma håll. Däremot uppfattar de rörelser mycket bra. Rådjuren är helt färgblinda, liksom de flesta jägare som är ute efter dem. På somrarna ser vi ett rödbrunt rådjur på ett grönt fält på långt håll, men för en varg eller lo har rådjuret samma färgnyans som fältet och är mycket svårt att se.

Olle
Ingela i Segersberg
Fantastiska bilder, Olle 000.gif Speciellt bild nr 2, den är ju underbar. wub.gif
Olle A
Tack Ingela! Visst är det roligt när rådjuren kommer så nära att man kan ta porträtt (om än beskurna) och verkar ganska ostörda dessutom. Idag har det också varit ganska spännande ljus. Har man tur blir det väldigt fina effekter i motljus, eller med varm eftermiddagssol på djuren mot en isblå bakgrund. Risken är att kontrasterna kan bli alltför hårda ibland.

Olle
anne-li i olofstorp
CITAT (Olle A @ 26-01-2011, 18:33) *
Tack Ingela! Visst är det roligt när rådjuren kommer så nära att man kan ta porträtt (om än beskurna) och verkar ganska ostörda dessutom. Idag har det också varit ganska spännande ljus. Har man tur blir det väldigt fina effekter i motljus, eller med varm eftermiddagssol på djuren mot en isblå bakgrund. Risken är att kontrasterna kan bli alltför hårda ibland.

Olle

åhhhh! Såååå underbara bilder!!! Visst är dom vackra! Och du Olle lyckas alltid få dom att bli extra fotogenick! (stavas det så???) Kort sagt! Jag njuter!!!
Laura
CITAT (Olle A @ 26-01-2011, 17:49) *
Det beror på att ögonen sitter på var sin sida av huvudet och är riktade åt var sitt håll. Rådjuren får då ett mycket större synfält än vi, men kan inte fokusera på ett föremål eller bedöma avstånd på samma sätt. Till sådant behövs det två ögon åt samma håll. Däremot uppfattar de rörelser mycket bra. Rådjuren är helt färgblinda, liksom de flesta jägare som är ute efter dem. På somrarna ser vi ett rödbrunt rådjur på ett grönt fält på långt håll, men för en varg eller lo har rådjuret samma färgnyans som fältet och är mycket svårt att se.

Olle

Tack Olle, nu vet jag! Det förklarar en del om hur de beter sig när jag går i trädgården. Helt helt underbara bilder, som vanligt.
Olle A
Tack Laura och Anne-Li! smile.gif

Olle
Thalassa
Håller med alla andra, fantastiska bilder, och nummer två är ju nästan löjligt bra bravo.gif
Lokan
Jättefina bilder igen Olle! Speciellt det fina porträttet! (tvåan) Jag tycker faktiskt dina bilder blir bättre och bättre!! bravo.gif
Olle A
Tack Thalassa och Lokan! Jag lade precis in porträttet på Naturfotoforum också, så vi får se om fotograferna där håller med er. smile.gif

Olle
Biggan_
Vilka kanonbilder Olle! tummenupp.gif
Dom blir bara bättre o bättre!
Tvåan är helt underbar, vilken blick du har fångat där!
Olle A
Tack Biggan! smile.gif

Olle
Gunilla T
[attachment=57789:DSCN00290001.JPG]

Jag har sett några rådjur i vinter som varit ovanligt små...här är mamman med sina tvillingar, en tjej och en kille. Det är förstås förklaringen...att de är tvillingar.

Vi har matat 14 rådjur i vinter och här sitter jag under en gran och väntar...de är så känsliga för alla rörelser så dethär dåliga fotot var det enda jag kunde åstadkomma. Idag var det inte så kallt och det börjar gå att komma åt förnan under granarna så lite annan mat hittar de förmodligen.

Denhär lilla familjen fick i alla fall äta sig mätt.
Olle A
Så trevligt, Gunilla! Hoppas att de håller sig på rätt ställe och äter nu. Att det skulle vara mamma med en tjej och en kille stämmer inte, den närmaste är en get och både den bakom henne och den till höger är bockar. Getterna känns igen på en tofs i baken, medan bockarna har sin tofs under magen mellan bakbenen.

Olle
Gunilla T
Olle...när jag tittade på förstoringen av bilden ser jag det du såg. Visst är det två små bockar...det såg jag däremot inte när jag satt under granen... blush.gif

Hoppas ändå att bockarna klarar sig, verkar vara de enda bockar bland mina matgäster men de är mycket mindre än övriga fjolårskid.
Olle A
Jag tycker att bockarna ser nästan lika stora ut som mamman. Är du säker på att de, eller de andra "fjolårskiden", verkligen är fjolårskid? Ibland kan rådjur komma i små grupper ändå. Eller är det för att han till höger är närmare än mamman som han ser lika stor ut? Jämför här med en mamma med ett getkid som jag fotograferade i tisdags.

[attachment=57791:Get_kid.jpg]

Olle
Gunilla T
När jag iakttagit den stora "flocken" så tycker jag iaf att det är tydligt vilka som är födda i somras - de är så mycket mindre i växten och då gissar jag förstås att de är födda sommaren 2010.

Men dessa två bockar på bilden är mindre ändå än de övriga kiden - det syns inte riktigt på bilden men när man ser dem i naturen så skiljer det en hel del - därav min gissning att de är tvillingar. Två är svårare att föda upp eller kan det vara så att de är födda sent på sommaren?
Olle A
Okej, är de så mycket mindre är de säkert tvillingar som är födda ganska sent. Det är ju helt normalt att rådjur får 2-3 kid, så att föda upp två borde inte vara alltför stora problem.

Olle
Thalassa
Oavsett släktskapet så är den en fin bild på fina rådjur tongue.gif
Sussie F-Flower
Jag har inte varit engagerad i "Odla" på mer än en månad så mycket har hänt under den här tiden...
Har inte heller läst alla inlägg i denna tråd men jag ska väl ta mig tid att göra det så småningom...
Har bara skummat som hastigast och sett en massa trevliga bilder wub.gif på vackra rådjur tummenupp.gif .

Förra vecka var jag dock med om något drastiskt -cry-.gif , därför vill jag skriva nu.

Jag jobbar på ett sjukhem och förra veckan hände följande...:
Jag hade hjälpt 2 patienter att duscha på morgonen. Efteråt var jag så varm att jag gick ut i "nödutgången". på husgaveln, för att svalka mig...
Jag stod där ca 3-5 min när jag hörde att det prasslade till i buskarna som är planterade 20-30 cm ifrån husväggen. Då såg jag rumpan på ett rådjur... -2,5 m ifrån mig!!!
Jag tittade lite noggrannare och såg att det var en väldigt utmärglad årsbock.

Jag pratade och sa: ...-Nämen hej på dig lillgubben wub.gif , står du dääär...?
Lilla vän, är du hungrig...?"

Jag trodde att han bara stod där och tryckte, att han stod och åt av vad buskarna hade att ge, så här års... Snön ligger mer än meterhög i hela skogen och jag tänkte att dom har ju så svårt att komma åt något att äta...

Jag gick in på avdelningen och hämtade lite sallad och några hårdbrödskivor, när jag kom tillbaka stog han kvar...
Han lutade sig med högra bogen och högra kinden mot husväggen... Öronen var lagda bakåt och han gjorde inga ansträngningar till att flytta sig, även om jag viftade med armarna, och inte ens fast jag kastade brödbitarna och salladen över/PÅ huvudet på honom.

Jag gick tillbaka in på avdelningen och sa till personalen: -Kom får ni se, det står en liten rådjursbock och lutar sig mot husväggen...
Alla 4 kom och tittade, och bocken stod kvar...
Så sa den ena att något var fel... hon skulle ringa till fastighetskontoret så att de kunde komma och ta bort den och ta den till skogen 150 meter därifrån...

slap.gif Naturligtvis var det så! Hon fick inget svar någonstans så jag ringde till mitt X som brukar hjälpa till med viltskadeolyckor på E4 syd, där jag bor. Tänkte att kanske han kunde hjälpa... Han kunde bekräfta att 2 rådjur var påkörda på platsen tidigare på morgonen och bara det ena hade påträffats, med båda frambenen avkörda.. -cry-.gif (Hade krupit under och lagt sig under en släpvagn på privat tomt)
Mitt X ringde till Viltskadeansvarig på området. Det måste ju vara särskilt utbildade personer till att få skjuta/avliva inom tätbebygt område.
Efter en timme kom han. det tog en väldans tid, tyckte jag. Jag mötte upp och visade vart lillbocken stod, fast DÅÅ, hade han lagt sig...

Han laddade sin 22:a och höll mynningen bara 50 cm ifrån bocken huvud innan skottet gick av. Jag vet inte om ett 22kalibers skott går rakt igenom ett rådjurshuvud, i så fall måste det ha gått rakt in i väggen på sjukhemmet.
Bocken reagerade inte ens... Det var sååå tragiskt! -cry-.gif Hade det gått en timme till så hade den självdött i sitt lidande...

Efteråt så bad mannen om en sopsäck.. Jag gick in och hämtade dubbla, och när jag kom tillbaka så höll jag ut säcken medans han stoppade i lillbocken... och den vägde ingenting!!!

Han sa att jag kunde lägga säcken uppe på snödrivan/plogvallen, för senare på em skulle någon komma med lastbil och samla ihop alla döda rådjur i området, som blivit avlivade eller trafikdödade under dygnet!!!!!! Det var MÅNGA!
Jag uppskattade att den vägde typ som 6-8 L mjölk! Alltså TOTALT utmärglad!
Jag lyfte säcken lätt som en plätt, med bara ena handen!

Nu förstår jag att det är det här som har plågat mig flera nätter sedan dess... Jag drömmer mardrömmar att jag antingen blir jagad av "Kanada-älgar" med stooora skovelhorn och precis när dom är "hack-i-häl" så blir det ett vildsvin. Låter förmodligen helsjukt blush.gif men det har hänt flera nätter sedan rådjursavlivningen på jobbet...

Själv har jag 2 rådjursgetter wub.gif här hemma som jag matar var och varannan dag, men nu har jag jag inte sett dessa tjejer heller på ett tag. Hoppas att dom lever. Dom har det inte lätt nu... -cry-.gif
Olle A
trostar.gif
Vilken tragisk historia! Jag förstår att det känns djupt i hjärtat. Men ni gjorde ju det enda rätta. Går djuren inte att rädda, är det bättre att de avlivas. Är det för mycket att hoppas på att bilisterna ska kunna ta det lugnt där det kan finnas vilt? Ligger snön djup är ju plogade vägar de lättaste ställena att gå på, oavsett om man är ett rådjur eller en människa.

Olle
Gunilla T
Någon naturfotograf blir jag nog aldrig no.gif men det är så trevligt att få titta på rådjuren och deras beteende. Snön är alltid besvärlig vid fotografering och här är det hälften sol, hälften skugga så det blir inte så bra, nej.

Här satt jag gömd mellan granarna, de är så oerhört vaksamma så minsta rörelse gör att de försvinner. Notera hur upptrampat det är av rådjur.

[attachment=57813:DSCN00330001.JPG]

Här blir en liten kid bortmotad...fick inte komma fram till maten trots ihärdiga försök

[attachment=57814:DSCN00380001.JPG]

...och här hör den ljudet av kameran och plötsligt sätter dom iväg över gärdet. Räknade in 10 stycken.

[attachment=57815:DSCN00400001.JPG]
zissi
Vi var på besök i grannlandskapet Sörmland i går. Vi fick syn på 51-20 nästan svarta hjortar som höll på att korsa den lilla och krokiga vägen vi körde på. Ungefär hälften hann gå över sen stannade vi, men resten vågade inte, så vi körde sakta, sakta vidare. Men här i Östergötland är det ovanligt med så svarta hjortar. Väldigt vackra var de. Det var varierad storlek på dem. Antar det var dovhjort, men jag är inte så kunnig inom området tyvärr.
Gunilla T
CITAT (zissi @ 29-01-2011, 15:17) *
Vi var på besök i grannlandskapet Sörmland i går. Vi fick syn på 51-20 nästan svarta hjortar som höll på att korsa den lilla och krokiga vägen vi körde på. Ungefär hälften hann gå över sen stannade vi, men resten vågade inte, så vi körde sakta, sakta vidare. Men här i Östergötland är det ovanligt med så svarta hjortar. Väldigt vackra var de. Det var varierad storlek på dem. Antar det var dovhjort, men jag är inte så kunnig inom området tyvärr.

Men det var väl en trevlig upplevelse som Sörmland bjöd på. Vår granne härute berättade att han hittat en död dovhjort i vinter men själv har jag aldrig sett någon - tyvärr får jag väl säga.
Thalassa
När jag la in dagens bilder i datorn reagerade jag på den här. Vad kan ha hänt med rådjuret som gör att det ser så konstigt ut på kroppen/magen? Jag reagerade inte när jag fotade dem att det skulle varit något särskilt med det annars, vad jag kunde se såg det ut att må bra.

[attachment=57821:2011_01_29_056.jpg]
Olle A
Thalassa, det är svårt att säga vad din bock har råkat ut för. Kanske är det ett gammalt märke efter ett rovdjursangrepp eller en revirstrid.

Idag poserar mina vänner i strålande sol. smile.gif

[attachment=57845:R_djur1.jpg]
[attachment=57846:R_djur2.jpg]
[attachment=57847:R_djur3.jpg]
[attachment=57848:R_djur4.jpg]
[attachment=57849:R_djur5.jpg]
[attachment=57850:R_djur6.jpg]

På sista bilden kom visst en linslus med. wink.gif

Olle
Thalassa
Jag förstår att det är svårt att säga, tyckte det såg lite otäckt ut bara, men han verkar ju vara okej nu såvitt jag kan se. Idag hade det säkert gått att få fotografera i sol för mig också men då jag varit ute i trädgården hela dagen har de inte vågat sig fram. De är nog glada att jag gått in nu så att de får äta sen lunch (frukost hann de med innan jag gick ut). Dina bilder är i alla fall fantastiska som vanligt, sol gör mycket för fotografering.
Thalassa
Idag bidrar jag med lite anländande rådjur.

[attachment=57925:2011_02_04_043_2.jpg]

Kommer på rad:
[attachment=57926:2011_02_04_046.jpg]

[attachment=57927:Kopia_av...2_04_054.jpg]

Här har de upptäckt mig:
[attachment=57928:Kopia_av...2_04_058.jpg]

Men mat måste man ju ha ändå:
[attachment=57930:Kopia_av...2_04_083.jpg]
Lokan
Härliga bilder!! Och inget fel på dina bilder Gunilla; lite redigering så ser dom lika ut som Olles! smile.gif
Olle A
Ja, det var fina bilder Thalassa! Visst blir man glad när de kommer i grupp uppifrån skogen ner mot matplatsen. smile.gif

Olle
Thalassa
Ja verkligen, det känns precis som att man får besök, att de kommer och hälsar på tongue.gif
Olle A
Rådjuren är ganska välkamouflerade när snön försvinner.

[attachment=57957:R_djur1.jpg]
[attachment=57958:R_djur2.jpg]
[attachment=57959:R_djur3.jpg]

Olle
Thalassa
Så fina bilder Olle, och ni har så mycket mer vår än oss, jag är avundsjuk. tongue.gif
Olle A
Tack Thalassa. Igår och idag har det varit 4-5 plusgrader, men det är nog bara tillfälligt. Nu ska det bli kallt igen fram i veckan.

Olle
Thalassa
Idag sken solen även på mina rådjur.

[attachment=57987:2011_02_06_023.jpg]

[attachment=57988:2011_02_06_037.jpg]
Lokan
Sååå fina bilder igen! Ni är riktiga rådjursfotografer!! yes.gif
Olle A
Tack Lokan! smile.gif Thalassa, vilka fina bilder! Jag har inte haft någon sol på mina idag.

Olle
Thalassa
Tack så mycket! Idag var det dock gråväder igen, men hela helgen var nästan solig så det får man ju vara glad för. Det märks dock att det inte är lika svårt för rådjuren att hitta mat nu, det går åt mindre med pellets och det kommer märkbart färre besökare. Men jag är glad för rådjurens skull och hoppas att det håller i sig.
Olle A
Nu börjar bockarna få små horn.

[attachment=58117:Bock3.jpg]

Olle
Ingela i Segersberg
Ååååh, vilken fin bild, Olle. wub.gif Den bock som jag matar här hemma har också börjat få små horn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon