|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Svårt att säga. Det är så här års de första tecknen på Damalinia brukar visa sig, men rådjuren kan också bli lite tilltufsade t ex när de rör sig i täta snår. Vi får hoppas på det bästa och komma ihåg att Damalinia inte är så farligt som det kan se ut.
Olle
Thalassa
25-02-2011, 09:28
Då håller jag tummarna för det och glädjer mig åt att det nästan är 20 grader varmare idag än tidigare i veckan. Skönt för rådjuren!
PeterDeleter
25-02-2011, 14:22
Thalassa... Vad stabbiga dom ser ut jämfört med våra. Kan det vara din matning tro? Ser i alla fall ut som om dom är välväxta rackare.
Det där med att prata med dom var egentligen mer ett tips jag fick när man ser dom från bilen och kanske vill gå ut och se dom lite mer IRL och ta en bild. Stänger man av motorn försvinner dom direkt men har man lite ljud för sig så verkar dom känna sig tryggare veta vad/var det "hemska" kommer ifrån. Han jag fick tipset av hade nog en helt annan tanke med detta egentligen då han var jägare.
Thalassa
25-02-2011, 14:38
CITAT (PeterDeleter @ 25-02-2011, 14:22)  Thalassa... Vad stabbiga dom ser ut jämfört med våra. Kan det vara din matning tro? Ser i alla fall ut som om dom är välväxta rackare. Det har säkert med matningen att göra, som jag har rapporterat om går det åt pellets som smör i solsken här  Dock upplever jag att det är lite olika form på de som kommer, vissa verkar välnärda medan andra är smalare. Det är dock bara den lilla bocken som jag visade kort på förut som jag oroar mig för. Nu har jag inte sett honom på ett tag, men jag ser dem å andra sidan inte så mycket heller eftersom jag matar där jag matar (i skogskanten). Det är mest bara när jag bestämmer mig för att sätta av tid för att studera dem som jag ser dem. Jag förstår att du menade väl med ditt tips. Det bara är inte något som jag skulle komma mig för. Jag lämnar dem i stort sett helt ifred, förutom något kort då och då.
PeterDeleter
26-02-2011, 22:49
Jag håller med dig Thalassa... Vi människor ska inte lägga oss i allt för mycket. Vi är idag många som matar/värnar om djur. Varför? För att vi lite högre stående varelser får ut något av detta kanske? Egentligen gör vi väl detta för vårat eget nöjes skull för annars skulle vi inte vara här på ett forum berätta om det? Att mata rådjur ta fina bilder är väl också inget bättre än jägare som gör detta? Ja, jägarna gör det för köttet iofs. Fotograferna enbart för att få en bra bild. Var går gränsen? Vilken gräns har jag och du?
Men hur som haver säger jag tack för att du matar. Men kom ihåg att det gör ingen skillnad om tusen år så att säga.....
Edit: Vet att jag "skitit i blåa skåpet" nu Olle... Väntar på ditt svar i gästboken och flera med mig :-)
Thalassa
26-02-2011, 23:13
Jag matar för att jag tycker synd om individerna när jag ser hur de går och letar mat men inget hittar. Jag kan leva mig in i deras situation och jag känner med dem. Kan inte vara lätt att bo ute i kylan, inte hitta mat, säkerligen ett lidande utan dess like när klimatet är som det är. Jag kan tänka mig in i att situationen blir mer och mer desperat för var dag som går. Att jag lägger mina pengar på detta handlar helt och hållet om att jag vill hjälpa till, underlätta livet för några individer. Därför gör jag det och därför lämnar jag dem mycket ifred. Vore det för min skull skulle jag mata på ett annat sätt. Om kravet för att det skall vara någon mening med att göra något är att det ska ha betydelse efter tusen år, då har jag nog inte gjort något betydelsefullt ännu i mitt liv.
Men jag har förstått att du och jag inte har samma syn på tillvaron och matandet. Jag kan inte se någon som helst relevans att det spelar någon roll om man berättar om det här eller inte eller att det påverkar varför man gör det. Varför skulle det göra det? Vilken logik skulle ligga bakom? Jag lever ett liv där jag interagerar med människor dagligen, pratar om det som berör mig med dem, inget konstigt alls! Dessutom ser jag mig inte som en högre stående människa, det synsättet är mig totalt främmande. Tvärtom, vi människor är i många avseenden hänsynslösa och egoistiska och det är inte något som jag förknippar med att vara "högre stående", snarare tvärtom.
Ditt inlägg tolkar jag som ett sätt för dig att få uppmärksamhet, för det tycks du hemskt gärna vilja ha, annars skulle du inte tjata om din hemsida, din gästbok, din blogg, din webbcam så frekvent som du gör. Så ja, ditt motiv har framgått för länge sedan. Vad är det som är så lockande med många besökare på sidan, varför är det så viktigt? Så viktigt att du vill provocera dig fram till det är det tydligen. Men det funkar inte, mina besök på din sida upphör härmed.
Och nej, jag tog inte illa vid mig av att du ifrågasatte mina motiv. Det kan jag hantera, inga problem. Det som stör mig är att du tycks göra vad som helst för att locka några besökare till din sida och att det är det som tycks vara viktigast, inte rådjuren.
Här ett rådjur så som jag vill se dem! Långt borta i skogsbrynet vid hygget, skygg och rädd för människor! Häromkring har dom c. 4 matplatser inom en 2km radie, alla mitt i skogen, där dom kan äta sig mätta. Jag matar dom inte men dom gör ju sina lovar ibland till fågelmatsspillet...
[attachment=58426:IMG_9183...erad_1_0.jpg]
Thalassa
27-02-2011, 13:38
Jättefint Lokan, ett rådjur i dess rätta element!
Tack Thalassa!
Thalassa
05-03-2011, 23:26
Idag blir det en bild på mor och dotter:
[attachment=58617:2011_03_05_042.jpg]
Här har sonen också anslutit sig, hela familjen samlad alltså.
[attachment=58618:2011_03_05_073.jpg]
Ingela i Segersberg
06-03-2011, 08:56
Jättefina bilder som vanligt, Thalassa! Men var är Olle och hans rådjur?
Thalassa
06-03-2011, 09:31
Tack Ingela!
Ja det var fina bilder, speciellt 'familjeporträttet'! Och jag har också undrat vart Olle försvunnit!?
Jag är här!  [attachment=58624:R_djur1.jpg] [attachment=58625:R_djur2.jpg] Olle
Thalassa
06-03-2011, 09:58
Tack Lokan! Fina bilder som vanligt Olle!
Ingela i Segersberg
06-03-2011, 10:02
Vad bra att du är här igen, Olle!  Så att vi får se dina fina bilder!
Skönt att höra Olle! Jag funderade redan på om rådjuren ätit upp dig....  Fina bilder som vanligt! Körde gubben till Arlanda i morse och på hemvägen såg jag två rådjur som just korsat vägen! Där hade vi tur, allesammans! [attachment=58628:IMG_9622...erad_1_0.jpg]
Tack ska ni ha! Fin bild Lokan. Man får se upp med rådjuren i trafiken.
Olle
Thalassa
06-03-2011, 18:50
Vilken tur Lokan!  Dagens aktivitet i det strålande vackra vårvädret har varit skogsavverkning. Det finns tre anledningar till det, ved till nästa vinter, mer sol på tomten, men framför allt - genom att fälla träd har vi skapat gratis rådjursmat - hoppas jag. Enligt den här länken ska det nämligen vara bra att fälla björk till rådjuren: http://www.naturskyddsforeningen.se/natur-...-sova-eller-ataHoppas verkligen att det stämmer, för i så fall har de nu massor att äta då vi totalt fällde 4 stora träd. Den här högen är från ett halvt träd: [attachment=58641:2011_03_06_043.jpg]
Anki på Öland
07-03-2011, 13:02
Det stod 20-30 rådjur på en åker flera hundra ifrån mig när hundarna och jag var på promenad. Dom var bara prickar i fjärran så jag passade på att testa zoomen på min nya kamera på några av dom.
[attachment=58661:110307_6.jpg]
Vad roligt Anki! Sex av dem fick du på bild också. Nu stundar ljusare tider för dem när snön smälter bort mer och mer.
Olle
Thalassa
08-03-2011, 08:59
Vad kul att få se så många samtidigt! och vad bra för rådjuren att så mycket mat har töat fram hos er
Nu har snösmältningen kommit av sig lite, förhoppningsvis bara tillfälligt.
[attachment=58710:R_djur2.jpg] [attachment=58711:R_djur3.jpg] [attachment=58712:R_djur4.jpg]
Olle
Thalassa
09-03-2011, 18:44
De ser lite blöta ut, har det regnat hos er också idag? Här har det regnat ganska duktigt merparten av dagen. Så förhoppningsvis biter det ganska bra på snön, nackdelen är att det kommer att bli glashalt om det fryser på.
La precis märke till att det är två rådjur på den nedersta bilden, men det ena syns knappt, det var lite roligt med den bilden tycker jag. Man tror att det bara är ett djur, tills man tittar riktigt noga.
Det har inte regnat så mycket här utan mest snöat idag, även om det har varit ganska blöt snö. Hoppas verkligen att det inte fryser på, för då blir det glatt värre. Ja, sista bilden är lite rolig då den visar hur lätt rådjuren kan gömma sig i skogen.  Olle
Gunilla T
10-03-2011, 11:15
Nu börjar snön smälta lite här och där i skogsbackarna och mina vänner börjar hitta förna. Det börjar även smälta i de stora gravarna som går genom våra gärden så nu finns det äntligen tillgång till vatten som är så viktigt. En veterinär berättade för mig i vintras att många djur dör pga bristen på vatten. Det finns ju snö men vid stark kyla innehåller snön inte mycket vätska.
Därför har vi stått och hackat rotfrukter och äpplen hela vintern för att de skall få något som iaf innehåller lite vätska. "Våra" rådjur ser jättefina ut efter vintern - de har nog fått tillräckligt med mat - det har varit mycket jobb men nu är det så kul att se dem och att de klarat sig så fint. De senaste veckorna har det dykt upp en riktigt ståtlig råbock också! Omkring 20 stycken djur gissar jag har kommit till matplatserna.
Olle, går det snabbt för bockarnas horn att växa ut? I vintras såg jag några små bockar med en stoor bula i pannan, jag tror att de är desamma som nu går omkring med ståtliga horn?
Ja, det är skönt när snön smälter och rådjuren får allt lättare att hitta mat och vatten själva. Att hacka äpplen varje dag blir lite jobbigt i längden. Men vad roligt att dina rådjur har klarat sig så bra! Bockarnas horn växer väldigt fort nu, nästan så att man ser skillnad från dag till dag. En av mina trogna besökare hade små kulor i början av februari, nu är hans horn så stora att de har börjat dela sig.
Olle
Gunilla T
10-03-2011, 13:34
Tack Olle, anade nästan att det går fort...
Kolla vilken ståtlig kille strosade förbi fönstret när jag satt och jobbade i förmiddags... Detta är alltså 3-4 meter ifrån mitt bord... [attachment=58746:IMG_0349b.jpg] [attachment=58747:IMG_0350b.jpg] [attachment=58748:IMG_0352b.jpg] [attachment=58749:IMG_0353b.jpg]
Grattis till ett fint besök! En ståtlig sextaggare i sina bästa år. Olle
Thalassa
11-03-2011, 17:30
Jättefin Laura!
herkules
11-03-2011, 20:47
era foton är helt fantastiska!
Tack Herkules! Då tar vi några till.  [attachment=58782:R_djur1.jpg] [attachment=58783:R_djur2.jpg] [attachment=58784:R_djur3.jpg] [attachment=58785:R_djur4.jpg] [attachment=58786:R_djur5.jpg] Olle
Ingela i Segersberg
12-03-2011, 15:54
Som vanligt är dina bilder suveräna, Olle!  Vad har du för teleobjektiv och hur långt bort är rådjuren. Jag funderar på att skaffa teleobjektiv själv.
 åh shå shöta olle
Tack Ingela och Laura! De här bilderna är tagna med mitt Tokina 80-400 på min Canon EOS 7D. Den första på ca 8-10 meters håll, de andra på kanske 20-40 meter. Annars räcker mitt Sigma 18-200 ganska långt när rådjuren smyger runt huset och matplatsen.
Olle
Thalassa
12-03-2011, 23:20
Fina bilder som vanligt!
Tack Thalassa!  Olle
Nu har jag förgyllt kaffestunden med era läckra bilder och berättelser, fällt en tår för döende djur också. Här har bara haren (tror jag) ätit av hö och äpplegrenar i vinter, men tror att ett och annat äpple slunkit ner hos rådjuren. Grannen matar med kraftfoder, så här har de bara gnagt bergenia. Magnolian är inringad med kycklingnät, så jag är garderad. De kommer och fejjar å det vildaste frampå, ser gamla skador på det mesta i änden av trädgården så jag är förvarnad!
Den senaste veckan har det stått en flock på 8 kronhjortar vid vägen och betat, mäktigt! Ingen ide att ta kort då det varit mörkt.. Längre bort har det sprungit flockar på 13 djur över vägen varje morgon sambon åkt till jobbet.
CITAT (Olle A @ 11-03-2011, 14:13)  Grattis till ett fint besök! En ståtlig sextaggare i sina bästa år. Olle Min fina bock är oxå en sextaggare ;han är så fin <3
Ingela i Segersberg
13-03-2011, 21:00
Här är bilder på mina 2 rådjur på väg till matplatsen. Det är ju inte lika fina bilder som Olle tar, för jag har bara ett makroobjektiv på kameran. Rådjur Rådjur
De är alldeles tillräckligt fina tycker jag! Olle
Ingela i Segersberg
13-03-2011, 21:42
Tack ska du ha, Olle
Vilka härliga bilder den sista speciellt!
Thalassa
14-03-2011, 09:58
De är jättefina Ingela!
Jääättefina! Mina bilder är tagna med telefonen...!! MÅSTE skaffa en riktig kamera. Tips?
Thalassa
14-03-2011, 10:14
Laura, det beror ju lite på hur seriöst du vill satsa och om du tänker dig system eller kompakt. På systemkamerafronten tycker jag att Nikons instegsmodell D3100 verkar vara mycket kamera för pengarna t ex.
Ingela i Segersberg
14-03-2011, 11:28
Tack ska ni ha!
Thalassa
14-03-2011, 16:07
Tänk vad välkamouflerade rådjuren ändå är i naturen. Fotokvaliteten denna gång lämnar dock en del övrigt att önska, då det är taget på ganska långt håll, men jag kände ändå för att bidra med något då det är flera dagar sedan sist  [attachment=58855:2011_03_14_003.jpg]
Det är ju fart i bilden, då gör det inget att den är lite oskarp. Man ser vilka fina horn bocken har.  Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|