Full version: Rådjurstråd 2011
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
PeterDeleter
Hmmm Kanske kan vara något sånt ja. Den jag har här har mycket mindre "skada" men kanske är förstadie? Konstigt bara det verkade komma så snabbt från en dag till en annan. Blir dom friska efter ett sånt där angrepp som på bilden? Såg läbbans ut.
Olle A
Ja, Damalinia kan komma ganska snabbt. Angreppet brukar börja på halsen och fortsätta neråt sidorna. Lättast sprids lössen på små matplatser där rådjuren måste trängas. Lössen lever av rådjurens vinterpäls och försvinner med denna framåt försommaren. Sommarpälsen växer ut helt normalt även på angripna områden.

http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Vi...are-hos-radjur/

Olle
PeterDeleter
Huvaligen... Det var en "smaskig" länk. Tack för infon!

Jag ska försöka få till en bild på råbocken och lägga ut här lite senare för närmare granskning. Att dom överlever lössen i sån här kyla men rådjuren är ju varma och deras strån ihåliga så håller väl värmen bra förmodligen. Jag använder håren till att binda flugor med (fiske). Suveräna binda "muddler" etc. som ska flyta bra :-)
Thalassa
Så läskigt, måste bli kallt för rådjuren där de saknar päls. Här har jag inte observerat något sådant och håller tummarna för att jag slipper.
Olle A
Så här ser det ut i början. Det är samma get som på förra bilden, den enda av "mina" som har varit smittad så vitt jag har kunnat se. Bilderna är tagna förra våren, i år har jag inte sett att någon börjar tappa päls.

[attachment=58190:Damalinia1.jpg]
[attachment=58191:Damalinia2.jpg]
[attachment=58192:Damalinia3.jpg]

Olle
Thalassa
Idag har rådjuren fått lite sol på sig, vilket säkerligen är välbehövlig då det var -22 grader i morse.

Pulsar i snö:
[attachment=58222:2011_02_19_186.jpg]

Jag och min skugga:
[attachment=58223:2011_02_19_194.jpg]

Skönt i solen:
[attachment=58224:2011_02_19_170.jpg]
Lokan
Går med bestämda kliv! smile.gif Härliga bilder Thalassa! tummenupp.gif
PeterDeleter
Olle... Det ser ut som du har rätt som vanligt och tyvärr då det ser inte bra ut. Fick en bild av en gluttare på sidan. Här kommer den:

[attachment=58228:R_bocken.jpg]

Finns fler bilder här på hennes sida.

Thalassa
Tack Lokan! thanks.gif
Olle A
Thalassa, vilka fina bilder på bocken i det solglittriga snölandskapet! tummenupp.gif

Peter, ja det ser ut som att din bock också har Damalinia. Tänk om du kunde förstå att risken för smittspridning minskar betydligt om du sprider ut maten så att djuren inte behöver trängas. sad.gif

Olle
Thalassa
Olle, jag ser nu att du har helt rätt. Det var bara bockar på bilderna, så ur jämställdhetsperspektiv kommer här en get. wub.gif

Hej, grabbar vänta på mig:
[attachment=58249:2011_02_19_199_2.jpg]

flirting.gif
PeterDeleter
Olle.... Tack för svar igen. Ja, du har förmodligen rätt med sjukdomen, tyvärr. Men måste säga en sak jag hållt tyst om. Jag matar dom på flera ställen och det är flera hektar området jag befogar över (mitt samt andras marker). Nu vet ni det. Har inte sagt detta pga vissa anledningar.

Hur som haver vet vi nu att "min" rådis åkt på det som du Olle skrev om. Tacksam fått bekräftelse som man kan lita på. Framöver hoppas jag att det blir liv i holkarna igen. Mina fladdermusholkar ska inventeras och kollas upp ifall det kan vara vits stoppa in en IR-kamera sända från en av dom också. Tills dess så matar jag rådjuren. När man väl börjat bör man väl fortsätta...
Olle A
Det är bra Thalassa, damerna måste också vara med! smile.gif

Olle
Olle A
CITAT (PeterDeleter @ 19-02-2011, 23:11) *
Olle.... Tack för svar igen. Ja, du har förmodligen rätt med sjukdomen, tyvärr. Men måste säga en sak jag hållt tyst om. Jag matar dom på flera ställen och det är flera hektar området jag befogar över (mitt samt andras marker). Nu vet ni det. Har inte sagt detta pga vissa anledningar.

Kan man få se bilder på de andra matplatserna? Hur långt är det från bordet till nästa ställe där du matar dem?

Olle
PeterDeleter
Visst kan du få se det men har inga kameror där pga avstånden. Har ett ställe tex. ca 100-150 meter bort i en glänta i skogen där jag lämnar ut massa käk. Där samlas dessutom alla mördarsniglar på sommaren. Hoppas att dom stannar där så jag slipper dom i närheten. Ska ta en bild på detta och lägga ut enligt ditt önskemål. Inte mördarsniglarna iofs nu..... rolleyes.gif

Jo, där brukar vi plocka kantareller också. Jag äter inte sånt vidrigt men damen min älskar dom.

Fridens 3 liljor och på återhörande..... Gäsp, dags sluta ögonen nu.
Olle A
Några bilder från morgonen och förmiddagen.

[attachment=58259:R_djur1.jpg]
[attachment=58260:R_djur2.jpg]
[attachment=58261:R_djur3.jpg]
[attachment=58262:R_djur4.jpg]
[attachment=58263:R_djur5.jpg]

Olle
Thalassa
Lika fina som vanligt Olle! bravo.gif
Olle A
Tack Thalassa. Vi tar väl några till! smile.gif

[attachment=58273:R_djur1.jpg]
[attachment=58274:R_djur2.jpg]
[attachment=58275:R_djur3.jpg]
[attachment=58276:R_djur4.jpg]

Olle
Thalassa
Lika fantastiska igen, nu börjar jag snart känna igen dina individer, t ex mor och dotter som jag sett på så många kort nu. Lika kul varje gång.
PeterDeleter
Olle... Jag erkänner att jag blev purken av dina svar. Erkänner nu att du hade rätt. Jag blev irriterad som kille bli uppläxad och det var med all rätt du gjorde det egentligen. Jag har stort område jag matar på iofs men inte velat säga detta då även mina grannar som inte vill ha rådjur i området tittar på detta forum ev. Nu ber jag om ursäkt och lovar att uppskatta dina svar bättre framöver.... Tack!

Thalassa... Du har jättefina bilder! Jag har fått en camera "Canon EOS550D" jag inte idag utnyttjar på rätt sett. Tar bilder på katterna egentligen endast. En gång i tiden hade jag en Pentax och gjorde av med 35 rullar film på två veckor i Österrike. Dyrt blev det med framkallning etc. Det var ett intresse då, börjat bli det igen. Men man måste väl tänka på motivet fortfarande och inte bara "slaska" iväg bilder?
Olle A
Peter, min avsikt har aldrig varit att vara elak eller läxa upp dig. Däremot har jag försökt förklara hur saker ligger till, och hoppats att du skulle ta lärdom av det. Jag ser fram emot att få se bilder på dina andra matplatser (med eller utan rådjur) för först då kan jag yttra mig om dem. På din webbkamera ser jag fortfarande det lilla bordet med skålarna på. Att det finns andra matplatser 100-150 meter bort betyder faktiskt inte att du inte skulle behöva sprida ut maten på varje enskild matplats. Hur du än vänder dig har du ändan bak. Blir det trängsel på ett ställe, kommer de svaga (bäst behövande) rådjuren att stötas bort. Att de genast hittar till nästa ställe är inte självklart om det inte ligger i den omedelbara närheten - fem eller sex bord med 10-20 meters mellanrum hade varit bättre om bord är så viktigt. Likaså sprids parasiter mycket lättare i trängseln runt ett ensamt bord. Jag vill som sagt inte vara elak, men fina ord hjälper inte rådjuren. Det är trots allt handlingen som räknas. Att ta bort bordet och sprida ut maten på marken är faktiskt en väldigt enkel åtgärd, betydligt enklare än att skaffa fler bord.

Olle
Thalassa
Tack Peter! thanks.gif
Själv är jag fortfarande nybörjare på det här med systemkamera. Förra vintern fotade jag fortfarande med kompakt och tittade avundsjukt på Olles bilder. Sedan under våren tänkte jag att, "nej nu ska jag också ha en" och investerade då i en instegsmodell. Fotointresset formligen exploderade och jag funderar nu på att uppgradera, både mig själv och kameran. Jag har väldigt mycket kvar att lära mig, men för varje ny sak jag lär mig desto roligare blir det.

EOS 550 är ju en riktigt bra kamera, så jag kan tänka mig att kattbilderna blir fina. yes.gif
Laura
Hej på er!

Jag har inte velat nämna det tidigare då jag blir själv ledsen när jag läser om tragiska saker, t.ex. jag storgrät när jag läste Susie F-Flowers berättelse. Men jag måste dela med mig denna tragiska information.

Vi var tvungna att avliva en väldigt svag och sjuk get igår. crying.gif Hon hade hittat hem till oss som lägger ut en massa godsaker till våra vilda vänner, men tyvärr hittade hon hit för sent. Hon satt sig i våran rabatt på torsdag och lämnade oss aldrig.

Här ser ni hur dålig hon ser ut, ostabil och så fruktansvärt smal.

[attachment=58303:IMG_0130b.jpg]

Här sitter hon omgiven av äpplen, morrötter, renfor och vatten (som jag bytt ut 2 ggr om dagen då det frös).

[attachment=58301:IMG_0178b.jpg]

Till slut kunde hon inte ens resa sig. Hon hade fått någon slags magsjuka, kanske då hon hade svält så länge och ätit något hon inte borde har ätit. Hade inte vi bad jägaren att avliva henne igår, hade hon dött en plågsam död några dagar senare...

Jag trodde inte att jag skulle bli en av dem som berättade en sådan här historia crying.gif men det har bara förstärkt min (och Olles) uppfattning om att vi har ett ansvar att hjälpa dem som inte kan hjälpa sig själv.

Igår var jag på Plantagen och köpte en massa växter och blommor till min lilla bambis ära.

rose.gif

En stor kram till alla er som hjälper världens alla djur smiley_small_hug.gif blomma.gif
Laura
CITAT (Olle A @ 21-02-2011, 21:02) *
Att ta bort bordet och sprida ut maten på marken är faktiskt en väldigt enkel åtgärd, betydligt enklare än att skaffa fler bord.

Olle

hmmm... jag har inte ens tänkt på bord. det skulle kunna lösa vårt vildsvinsproblem... alltså grisarna kommer och äta upp/bökar bort maten då jag lägger det i hinkar, men om jag lade det på bord, så länge inte grisarna kan välta dem, vore det en jättebra lösning...
Olle A
Laura, så fruktansvärt tragiskt med den utmärglade geten! Jag förstår verkligen att du blev jätteledsen. Men ni gjorde helt rätt som lät avliva henne. Hellre det än att låta henne plågas. trostar.gif

Du skulle kunna prova med att lägga maten på några bord, men jag tvivlar på att det blir så bra. Borden får vara MYCKET stabila för att kraftiga vildsvin inte ska kunna välta dem, och dessutom är jag rädd att vildsvinen når lika högt som rådjuren.

En stor kram tillbaka! smiley_small_hug.gif

Olle
Thalassa
Usch så hemskt Laura. Jag hör till de superblödiga typerna som storgråter så fort jag läser/hör sådana här historier. Men ni gjorde vad ni kunde för geten i alla fall, naturen är tyvärr grym ibland.

Stor kram från mig också! smiley_small_hug.gif
Laura
CITAT (Olle A @ 21-02-2011, 22:47) *
Laura, så fruktansvärt tragiskt med den utmärglade geten! Jag förstår verkligen att du blev jätteledsen. Men ni gjorde helt rätt som lät avliva henne. Hellre det än att låta henne plågas. trostar.gif

Du skulle kunna prova med att lägga maten på några bord, men jag tvivlar på att det blir så bra. Borden får vara MYCKET stabila för att kraftiga vildsvin inte ska kunna välta dem, och dessutom är jag rädd att vildsvinen når lika högt som rådjuren.

En stor kram tillbaka! smiley_small_hug.gif

Olle

Tack Olle smile.gif Det hjälper faktiskt med lite tröst. Kände ångest ett tag att jag inte gjorde tillräckligt, typ kanske borde ha ringd en vetinär istället för jägare, men det är ju natur som Thalassa säger. Man skall göra vad man kan men kanske inte lägga sig in för mycket.

Jo, jag är rädd för det där med vildsvin också. Funderar på om det skulle funka med några stora kubbar från en nedfälld björk staplade på varandra... kan väl testa... jag återkommer om det funkar.

Tack Thalassa! Då är du en helt normal människa, det är synd om dem som inte berörs av sorgliga saker. De kan nog inte uppleva glädje som vi gör heller... happy.gif

Gunilla T
I morse hade vi 17 rådjur vid matplatserna! ...vi har kallt och mycket snö så att komma åt förnan är inte tal om. Vi får nog fortsätta mata länge än.
Olle A
Det var som sjutton! Det måste vara fantastiskt att se dem, men kan inte vara billigt att hålla så många med mat.

Olle
Thalassa
Oj, vad många! och det måste verkligen kosta som Olle säger. Men kul att få se så många samtidigt.
Laura
CITAT (Olle A @ 22-02-2011, 12:28) *
Det var som sjutton!

giggle.gif
Gossen Ruda
En video från järnvägens värld som visar en medlem från TrögFattarFöreningen. Sent skall syndaren vakna. YouTube
Thalassa
CITAT (Laura @ 21-02-2011, 22:19) *
hmmm... jag har inte ens tänkt på bord. det skulle kunna lösa vårt vildsvinsproblem... alltså grisarna kommer och äta upp/bökar bort maten då jag lägger det i hinkar, men om jag lade det på bord, så länge inte grisarna kan välta dem, vore det en jättebra lösning...

Jag spånar hejvilt nu och har ingen aning om ifall det kan fungera eller inte. Men det jag kom att tänka på var att spika upp/alternativt att spänna upp med spännband några lådor som tråg på träd. Då borde det inte gå att välta, men å andra sidan kanske det inte fungerar för rådjuren heller. Det är bara en helt vild idé som jag kom på. dunno.gif
PeterDeleter
Hej hopp

Hemska bilder Laura. 17 rådisar samtidigt??? Man kan tro det är på Gålö här i Stockholmstrakten. Där brukar det vara många som tusan. Räknade en gång efter fiske till runt 40 stycken på bara några få kilometer.

Jo, undrar över en sak. Jag har på sistone fått besök av många små rådjur som jag tror är fjolårsungar. Inte ska väl mammorna börja att sparka ut/bort kidsen redan nu? Eller kan det vara så illa att morsorna har gått åt?

Fick en bild av en besökare som jag bara måste förmedla och som nog stämmer en del med vintern vi har. Rubriken är: "Våren är snart här, jag kan se rådjuren i trädgården".

[attachment=58335:R_disar.jpg]
Olle A
CITAT (PeterDeleter @ 23-02-2011, 13:42) *
Jo, undrar över en sak. Jag har på sistone fått besök av många små rådjur som jag tror är fjolårsungar. Inte ska väl mammorna börja att sparka ut/bort kidsen redan nu? Eller kan det vara så illa att morsorna har gått åt?

Jag läste just i din gästbok att fem sådana ungdomar hade blivit bortkörda av tre äldre djur. Så går det när åtta rådjur försöker komma fram till ett litet bord. Jag tycker att det skulle vara synd om ungdomarna slutade som den på Lauras bilder, när det är så lätt att ordna så att alla får plats. Fjolårskiden brukar följa sin mamma fram till april-maj när de nya kidens födelse närmar sig.

Olle
PeterDeleter
Olle... Jag ska göra som du säger. Har ju ett ställe till dom får mat på men det ligger en bit bort. Så jag ska lägga ut maten mera spritt nu där jag matar och kameran är då det blir trångt ja. Sett att det verkar som att man kanske behöver ha runt 10 meter emellan dom olika matningarna på "samma" plats då det är först när dom kommer mycket nära varandra som det kivas vad jag kan se. Ska göra det om en liten stund. Funderat på andra matställen som har större "bord" och där dom matar rådjur mera proffsigt (typ byggda vinskydd ser det nästan ut som). Även om "borden" där är större så måste dom väl ändå komma varandra för nära?

Tycker det är lite skumt att smårådisarna ökat i besök. Dom kan samsas iofs men det är väl förmodligen olika grupperingar som kivas och inte inom sin egen flock kanske. Som du skriver runt april-maj är min erfarenhet också då det varnas mycket för oss bilister den tiden om rådjur som irrar på och omkring vägarna.

När jag ändå har dig på tråden. Vatten är väl viktigt ge dom också när dom får torrfoder? Hört att snö inte är bra för några djurarter då det tar mer än vad det ger tillgodogöra sig. Räcker det med äpplen typ eller ska man försöka ställa ut vatten som man har någon form av värme på så att det inte fryser?
Olle A
CITAT (Olle A @ 15-02-2011, 19:56) *
Bara att ta bort bordet och skålarna, och strö ut maten över den skottade markplätten, hade varit en klar förbättring.

Olle

CITAT (PeterDeleter @ 15-02-2011, 20:20) *
Hmmm Olle. Okey, då gör jag det. Litar på dig.

Så här lät det för drygt en vecka sedan. Jag väntar fortfarande på att du ska gå från ord till handling.
Olle A
Foderställ är i regel betydligt längre än ditt bord, och om jag har förstått rätt har de flesta som använder sådana flera.

Vätskebrist är mycket riktigt ett stort problem för rådjuren nu på vintern. Att de äter snö är ett tecken på sådan brist. Torrt hö ska man inte ge rådjur så här års om man inte har börjat tidigt på säsongen, och även då måste det kombineras med något som innehåller vätska. Du kan testa med ljummet vatten i spannar, men annars fungerar det väldigt bra med hackade äpplen eller rotfrukter. Hela äpplen, morötter, potatisar osv ska man inte ge dem, eftersom sådana blir stenhårda när det fryser till. De måste alltid hackas i småbitar för att inte slita onödigt mycket på rådjurens tänder. På min matplats är hackade äpplen det viktigaste fodret, som jag strör ut över en ca 50 meter lång sträcka.

Olle
Laura
CITAT (Olle A @ 23-02-2011, 18:26) *
Foderställ är i regel betydligt längre än ditt bord, och om jag har förstått rätt har de flesta som använder sådana flera.

Vätskebrist är mycket riktigt ett stort problem för rådjuren nu på vintern. Att de äter snö är ett tecken på sådan brist. Torrt hö ska man inte ge rådjur så här års om man inte har börjat tidigt på säsongen, och även då måste det kombineras med något som innehåller vätska. Du kan testa med ljummet vatten i spannar, men annars fungerar det väldigt bra med hackade äpplen eller rotfrukter. Hela äpplen, morötter, potatisar osv ska man inte ge dem, eftersom sådana blir stenhårda när det fryser till. De måste alltid hackas i småbitar för att inte slita onödigt mycket på rådjurens tänder. På min matplats är hackade äpplen det viktigaste fodret, som jag strör ut över en ca 50 meter lång sträcka.

Olle

blomma.gif thanks.gif från rådjuren
Lokan
Idag hade jag finbesök under fågelmataren! smile.gif Först kom bocken på dagen och några timmar senare kom den tillbaka med "familjen". Och i skymningen var dom här igen!

[attachment=58343:IMG_8799...erad_1_0.jpg]
[attachment=58344:IMG_8910...erad_1_0.jpg]

Tyvärr speglar ju glaset så bilderna är inte dom bästa... men man ser ju vem det är! flirting.gif
PeterDeleter
Olle... Snälla du har ju gjort det du sagt samt även gett dig kredit för detta i gästboken. Jag blir lite ledsen se det du skriver nu. Kan inte du våga komma in på chatten och prata med oss framöver? Jag värdesätter detta du säger och tror mig gjort såsom du vet och kan inom området. Jag gör tydligen fortfarande fel?

Istället för att tjöta om detta här skulle det vara bra mycket trevligare att göra det lite mer "IRL" så att säga. Berätta för oss/mig "live". Finns flera på sidan som gärna vill veta mera... Du är välkommen!

Thalassa
Jättefina bilder Lokan, den översta är ju hur skarp och tydlig som helst! smile.gif
Lokan
Tack Thalassa! smile.gif Ja, endel fönster är ju renare... Det är dessutom röken från skorstenen som gör en hinna på glaset - speciellt på den sidan av huset där fågelmataren finns....
Thalassa
Jag har samma problem. Jag fotar ju jämt genom fönstret för att inte skrämma dem. Öppnar jag dörren sticker de direkt. Tyvärr är det väldigt svårt att få bilderna skarpa på det sättet. Våra fönster är både skitiga och vågiga. Skitiga för att annars flyger fåglarna in i dem hela tiden (typ 5/dag). Därför blir det inte tal om någon tvätt förrän vi åtminstone har slutat mata dem. Ett tips för att slippa reflektioner från fönstret är att linda en handduk runt objektivet så att det sluter tätt mot rutan. Det brukar hjälpa mycket.
PeterDeleter
Thalassa... Jag fick ett tips av en jägare för länge sen i Sörmland som sedemera tog livet av sig tyvärr. Åstorp gård var det utan att säga för mycket. Han lärde mig att prata med rådjur för då blir dom lugnare och kan få pejl så att säga var man är. Upptäckt att det fungerar till 100%. Vet inte ifall dom är närsynta men detta funkar även idag när jag har "mina" rådisar på tomten.
Olle A
CITAT (PeterDeleter @ 23-02-2011, 21:21) *
Olle... Snälla du har ju gjort det du sagt samt även gett dig kredit för detta i gästboken. Jag blir lite ledsen se det du skriver nu. Kan inte du våga komma in på chatten och prata med oss framöver? Jag värdesätter detta du säger och tror mig gjort såsom du vet och kan inom området. Jag gör tydligen fortfarande fel?

Istället för att tjöta om detta här skulle det vara bra mycket trevligare att göra det lite mer "IRL" så att säga. Berätta för oss/mig "live". Finns flera på sidan som gärna vill veta mera... Du är välkommen!

Peter, jag är inte ute efter att göra dig ledsen. Men på cammen ser jag fortfarande det lilla bordet, inget mer. Har du strött ut några pellets eller hackade äpplen runt omkring?

Jättefina bilder Lokan! tummenupp.gif

Olle
Thalassa
CITAT (PeterDeleter @ 23-02-2011, 23:08) *
Thalassa... Jag fick ett tips av en jägare för länge sen i Sörmland som sedemera tog livet av sig tyvärr. Åstorp gård var det utan att säga för mycket. Han lärde mig att prata med rådjur för då blir dom lugnare och kan få pejl så att säga var man är. Upptäckt att det fungerar till 100%. Vet inte ifall dom är närsynta men detta funkar även idag när jag har "mina" rådisar på tomten.

Tack för tipset men jag vill inte "tämja" mina rådjur. Jag vill att de ska vara superrädda för människor eftersom det stryker omkring jägare här också. Att få dem att tro att det går att lita på människor skulle vara alldeles för farligt för dem.
Olle A
CITAT (Thalassa @ 24-02-2011, 07:46) *
Tack för tipset men jag vill inte "tämja" mina rådjur. Jag vill att de ska vara superrädda för människor eftersom det stryker omkring jägare här också. Att få dem att tro att det går att lita på människor skulle vara alldeles för farligt för dem.

tummenupp.gif
Olle A
CITAT (Olle A @ 24-02-2011, 07:07) *
Peter, jag är inte ute efter att göra dig ledsen. Men på cammen ser jag fortfarande det lilla bordet, inget mer. Har du strött ut några pellets eller hackade äpplen runt omkring?

Tydligen finns det nu tre matplatser till strax utanför bild. En klar förbättring i så fall! bravo.gif

Olle
Thalassa
Jag la märke till en sak idag när en av bockarna sträckte på sig, Damalinia?

[attachment=58368:2011_02_24_074_2.jpg]

Geten verkar inte lika drabbad, men hon har väl också små tendenser?

[attachment=58369:2011_02_24_035_2.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon