|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Thalassa
15-06-2011, 22:05
Fantastiskt fina bilder!! Jättekul att få se dem, tack för att du delar med dig! :-)
Tack Thalassa!  Olle
Idag har jag med en rådjursbild i lokaltidningen!  Och igår skickade jag in två bilder till. De är mina bidrag till en fototävling på temat "bästa sommarbilden". Olle
Håller tummarna för dina jättefina bilder!
Thalassa
21-06-2011, 12:45
Jag håller också tummarna, lycka till!
Biggan_
21-06-2011, 12:47
Håller också tummarna för dina fina bilder! Du är en värdig vinnare Olle! Kan vi också vara med och rösta, eller är det bara för prenumeranter?
Tack ska ni ha!  Om jag har förstått rätt blir det ingen röstning alls, utan tidningen har nog en jury som utser vinnarna. Olle
ingrid fuxwall
21-06-2011, 19:25
Såg den fina bilden i dagens lokaltidning - grattis till att de tar in dina bilder
Meriona
21-06-2011, 19:27
Vilka söta bebisbilder, Olle!  Är de fotade hemmavid, så att det är "dina"?
Tack Ingrid och Meriona!  Nedre bilden i #397 är tagen någon kilometer härifrån, strax efter att man svänger av på "min" väg. Den övre och de i #400 är tagna några kilometer längre bort, ner mot Ödsmål. Olle
Biggan_
21-06-2011, 22:29
CITAT (Olle A @ 21-06-2011, 13:59)  Tack ska ni ha!  Om jag har förstått rätt blir det ingen röstning alls, utan tidningen har nog en jury som utser vinnarna. Olle Ok, Lycka Till! Håller tummarna!
En midsommarhälsning från vännerna på smörblomängen.  [attachment=62055:Diabild1.jpg] [attachment=62056:Diabild2.jpg] [attachment=62057:Bock_get.jpg] Olle
Thalassa
23-06-2011, 23:14
Verkligen fina bilder!!  Trevlig midsommar till dem med! och till dig Olle.
Ibland är det förvånande hur orädda djuren kan vara nära städer och samhällen. Den här obeskurna bilden, tagen med 400 mm på kanske 20 meters håll, tog jag vid ett radhusområde i Stenungsund i kväll.
[attachment=62077:Gr_sget2.jpg]
Olle
Biggan_
24-06-2011, 23:38
CITAT (Olle A @ 24-06-2011, 23:09)  Ibland är det förvånande hur orädda djuren kan vara nära städer och samhällen. Den här obeskurna bilden, tagen med 400 mm på kanske 20 meters håll, tog jag vid ett radhusområde i Stenungsund i kväll.
[attachment=62077:Gr_sget2.jpg]
Olle Jag tror du har tumme med dom Olle! Fantastiska rådjursbilder!
Thalassa
25-06-2011, 09:43
Jag tror också Olle har tumme med dem, själv ser jag nämligen inte röken av mina. Fin bild!
Tack ska ni ha!  Thalassa, vad tråkigt att du inte ser röken av dina rådjur. Vet du inte några lämpliga gläntor, åkerkanter, skogsbryn eller liknande där du kan smyga ut och spana under mornar och kvällar? Olle
Jättefina bilder igen Olle!
Tack Lokan!  Olle
Men Olle! Så sött! Jag dör!! Detta ser du LIVE?? Så mysigt.
Oj, kalla på livräddningen!  Ja, detta ser jag alltså live ibland, dock inte varje kväll. En stor del av hemligheten är att vara ute OFTA, då hamnar man förr eller senare på rätt plats i rätt tid om man vet något sånär var rådjuren brukar hålla till. Man måste förstås röra sig mycket tyst och försiktigt, och ha vinden mot sig. Mörka kläder som inte prasslar bör man också ha, kanske har sambon en jägarjacka du kan få låna? Så nära att man får bra bilder utan ett rejält teleobjektiv kommer man sällan, nu under sommarhalvåret tar jag de flesta rådjursbilderna med 400 mm på ett enbent stativ. Man får ju inte störa för mycket heller, särskilt inte nu när kiden är små. Olle
En get jag mötte i kväll.
[attachment=62108:Getportr_tt.jpg]
Olle
Thalassa
27-06-2011, 12:33
CITAT (Olle A @ 25-06-2011, 22:58)  Tack ska ni ha!  Thalassa, vad tråkigt att du inte ser röken av dina rådjur. Vet du inte några lämpliga gläntor, åkerkanter, skogsbryn eller liknande där du kan smyga ut och spana under mornar och kvällar? Olle De brukade ju hålla till på ängen intill alltid förut och jag såg dem då regelbundet men i år har de inte varit där lika mycket. Jag vet inte riktigt varför de inte är där lika mycket längre men skulle jag sätta mig på span så skulle jag prova där först. Det har dock inte blivit av, jag har tänkt tanken massor med gånger att ställa klockan tidigt och smyga mig dit med kameran, men tänka räcker ju liksom inte... Jättefin bild på geten!
Krolliljan
27-06-2011, 14:13
CITAT (Olle A @ 26-06-2011, 23:00)  En get jag mötte i kväll.
[attachment=62108:Getportr_tt.jpg]
Olle Så underbar bild
Tack Thalassa och Krolliljan!  Olle
Hoppsan! Här går det undan!
[attachment=62173:Hoppsan.jpg]
Någon timme senare är faran glömd och man kan lugnt ta sig fram genom åkern med barnen.
[attachment=62176:Trebarnsfamilj.jpg]
Olle
Har inte kunnat svara, har varit på IVA  Tror kossorna skrämmer rådjuren nu, annars går de på gärdena runtom. Får ta en tidig morgon i skogen på semestern. När jag rider brukar jag se dem riktigt nära! Men sällan med kid.
Vilket skutt Olle!  Den var bra!!
Jag har två kid med prickarna kvar i min trädgård nu! men min kamera har slut på batteri! attans!
Jättefina bilder i alla fall Soie! Det är en upplevelse att få se små kid så nära. Olle
Thalassa
03-07-2011, 14:57
Åh så söta Soie, nu blev jag riktigt avundsjuk...
Väldigt fina bilder på småttingarna!
Tack hörni  jaa de var så ulliga och gulliga! Men det gulligaste var nog när mor och ungar pratade med varandra, har aldrig hört rådjur "prata"
En bock på språng i kväll.
[attachment=62364:Bockspr_ng.jpg]
Olle
Oj så snyggt Olle!! Du blir bara bättre och bättre - var ska det sluta??
Tack Lokan! Var det ska sluta vet jag inte, men i september ska jag hålla ett bildföredrag på temat "det vilda i våra marker" på Ödsmåls församlingshem.  Olle
Flemming
03-07-2011, 22:10
Mitt bidrag till samlingen... Bilden har mer "liv" när man ser originalstorleken...
Riktigt snyggt Olle!! älskar rörelsen, så livfullt! Flemming! Den här bilden är verkligen stämningsfull, den får mig att längta till tidiga sommardagar/sena kvällar ute på landsbyggden
Flemming
04-07-2011, 20:31
Tack Soie
Bilden är tagen vid Torups slott som ligger en liten bit utanför Svedala
Fotot är daterat till 29 maj 2011 och klockslaget är 11:46
Rådjuret vilade tydligen middag bakom stenarna till höger i bild och blev förmodligen störd av mig när jag kom traskande…
Avståndet mellan oss kan ha varit max tio meter.
När rådjuret hade hoppat över stenarna och jag fått fram kameran, då stannade den och vände sig om innan den gick med raska steg ner mot vänster i bilden och vidare in i bokskogen som ligger runt slottet.
Stenen som syns i fonden är en gravsten som tillhör nämnda slott…
Det öppna fältet som syns i fonden är en jättelik golfbana…
Det var en mäktig känsla att stå så nära inpå ett vilt djur.
En fråga till dig Soie:Bilderna som du visar på rådjuren,dom ser ut att vara tagna i utlandet ?
Thalassa
04-07-2011, 20:55
Riktigt snyggt fångat Olle, den där bilden är verkligen galet bra, mitt i språnget!
Och Flemmings bild är väldigt stämningsfull, den ser ut att vara tagen i skymningen men enligt klockan så är det ju inte det.
Flemming Oj vad fint  kanske ska ta mig en titt där den gången jag gör en landetruntresa! Det finns så mycket att se på i vårat avlånga land! Det är verkligen en mäktig känsla när man är så pass nära. Faktiskt inte, det där är min lilla gräsplätt till trädgård på ca 30kvm här i Stockholm/Nacka/Saltsjö-Boo
Flemming
06-07-2011, 21:34
CITAT (Thalassa @ 04-07-2011, 21:55)  Och Flemmings bild är väldigt stämningsfull, den ser ut att vara tagen i skymningen men enligt klockan så är det ju inte det. Tack Thalassa:Nä,det var som sagt mitt på dagen och kitobjektivet levererade helt plötsligt riktigt bra... Nikon 55-200 och naturligtvis med 200 mm,lat som man är... Jag hittade dina bilder på Fotosidan.se och dom blir väldig fina med 300-objektivet. Funderar lite på det men ser att det saknar "glas" i delen mot kameran. Risk för sk*t i objektivet eller det kanske inte är någon fara ?
Flemming
06-07-2011, 21:51
CITAT (Soie @ 06-07-2011, 15:46)  Flemming Oj vad fint  kanske ska ta mig en titt där den gången jag gör en landetruntresa! Det finns så mycket att se på i vårat avlånga land! Det är verkligen en mäktig känsla när man är så pass nära. Faktiskt inte, det där är min lilla gräsplätt till trädgård på ca 30kvm här i Stockholm/Nacka/Saltsjö-Boo  Nja,du behöver nog inte resa någonstans för att få en sådan bild... Nästan 100% tur för mig att bilden blev så bra... Jag resonerar så här 1/3 är min förtjänst 1/3 är kamerans och sist men inte minst motivet... Blir det ingen samverkan mellan dessa tre,tja,då blir bilden inte bra... Anledningen till att jag trodde dina foton var från Utomlandet är följande: Byggnaden som syns långt bort verkar vara av större format men nu ser jag var du bor och där finns väl en del större kåkar... Diset på bilden hjälper till att få bilden till att se ut att vara från en annan plats på jorden,en liten känsla av smog (luftförorening,rök) vilket oftast finns utomlands... Staketet med dess stora maskor är inte så vanligt åtminstone inte här nere i Skåne... Det var därför jag trodde att bilderna var från utlandet! Trettio kvm och en storslagen utsikt är inte fy skam
Thalassa
06-07-2011, 22:01
CITAT (Flemming @ 06-07-2011, 22:34)  Tack Thalassa:Nä,det var som sagt mitt på dagen och kitobjektivet levererade helt plötsligt riktigt bra... Nikon 55-200 och naturligtvis med 200 mm,lat som man är... Jag hittade dina bilder på Fotosidan.se och dom blir väldig fina med 300-objektivet. Funderar lite på det men ser att det saknar "glas" i delen mot kameran. Risk för sk*t i objektivet eller det kanske inte är någon fara ? Det har jag inte ens tänkt på eller reflekterat över. Jag är supernöjd med objektivet och kan verkligen rekommendera det. Det är ju dock lite av en klump att släpa omkring på men förutom det så tycker jag att det är helt fantastiskt. Det har i princip suttit på kameran sedan jag köpte det. Nästa gång jag tar bort det ska jag titta efter det du frågar om.
Flemming
06-07-2011, 22:18
Jag skulle lägga in en länk där det står att den saknar glas... Hittar ingen länk och minnet är inte så bra... Kanske är det ett annat objektiv jag läste om som saknar men du kan väl berätta den dagen objektivet plockas av ?
CITAT (Flemming @ 06-07-2011, 22:51)  Nja,du behöver nog inte resa någonstans för att få en sådan bild... Nästan 100% tur för mig att bilden blev så bra... Jag resonerar så här 1/3 är min förtjänst 1/3 är kamerans och sist men inte minst motivet... Blir det ingen samverkan mellan dessa tre,tja,då blir bilden inte bra... Anledningen till att jag trodde dina foton var från Utomlandet är följande: Byggnaden som syns långt bort verkar vara av större format men nu ser jag var du bor och där finns väl en del större kåkar... Diset på bilden hjälper till att få bilden till att se ut att vara från en annan plats på jorden,en liten känsla av smog (luftförorening,rök) vilket oftast finns utomlands... Staketet med dess stora maskor är inte så vanligt åtminstone inte här nere i Skåne... Det var därför jag trodde att bilderna var från utlandet! Trettio kvm och en storslagen utsikt är inte fy skam  Ah jag tänkte snarare att det är ett väldigt fint område  jag tycker om natur och kultur. Jo, ibland har man tur! Jo byggnaderna på andra sidan vattnet är överdrivet stora. De byggde lyxvillor där för att attrahera rika människor, desvärre upptäckte dem när allt var färdigt att det var vi som bodde på "solsidan" Så nu bor jag här i min lilla hyresrätt med "tomt" härlig utsikt och sol morgon till kväll  Jag förstår  fast ibland kan det även vara luftfuktigheten utomlands som ger den där "disiga" looken. Staketet är nog det fulaste, fördelen är att man inte ser det så tydligt och då inte stör utsikten, men som sagt det är inte det vackraste, dessutom är det gammalt och slitet. På tal om Skåne så har jag bara varit i stockholmsområdet(!)  Måste som jag nämde förut ta mig en sverigerunda, det finns verkligen mycket fint!
Flemming
11-07-2011, 20:04
Naturskönt men varma dagar är lite väl mycket folk i området... Lägger in en bild från Hitta.se. Vid den röda pilen togs fotot på rådjuret. Stackars rika människor,kan aldrig vara kul när dom "fattiga" har det bättre... Har aldrig varit i Stockholm men jag förmodar att ni har en storslagen natur utanför tätorterna ? Skåne är vackert året runt och bokskogen där Torups Slott är beläget,måste besökas men det finns så många vackra platser här nere... Om jag gör ett besökt runt huvudstaden,det är en öppen fråga men den som lever han får se,heter det...
Flemming
Thalassa
14-07-2011, 14:54
CITAT (Flemming @ 06-07-2011, 23:18)  Jag skulle lägga in en länk där det står att den saknar glas... Hittar ingen länk och minnet är inte så bra... Kanske är det ett annat objektiv jag läste om som saknar men du kan väl berätta den dagen objektivet plockas av ? Du har mycket riktigt rätt i att den saknar glas. Jag hade själv inte reflekterat över det då jag knappt tagit av den sedan köpet men så är det i alla fall. Jag tycker dock inte det känns som ett alltför stort problem då jag nästan alltid använder det tillsammans med min 1.4 konverter, då får man ju ett glas i botten i alla fall, åtminstone så länge de alltid sitter ihop.
Flemming
14-07-2011, 21:35
CITAT (Thalassa @ 14-07-2011, 15:54)  Du har mycket riktigt rätt i att den saknar glas. Jag hade själv inte reflekterat över det då jag knappt tagit av den sedan köpet men så är det i alla fall. Jag tycker dock inte det känns som ett alltför stort problem då jag nästan alltid använder det tillsammans med min 1.4 konverter, då får man ju ett glas i botten i alla fall, åtminstone så länge de alltid sitter ihop. Jaha,det var ju lite synd att jag hade rätt den här gången... Det känns lite som ett äventyr att hålla borta dammkorn men så länge den sitter på kameran eller i ditt fall med en konverter,då är det nog ingen fara men annars... Tar mig nog en ytterliggare funderare...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|