Full version: Rådjurstråd 2011
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Lokan
Ja den var snygg! Nånting att printa ut på kanvas kanske?
Olle A
Tack Ingela och Lokan! smile.gif

Olle
Thalassa
Jättefin bild Olle!
Olle A
Tack Thalassa! Här kommer några nya morgonbilder.

[attachment=58126:R_djur1.jpg]
[attachment=58127:R_djur2.jpg]
[attachment=58128:R_djur3.jpg]
[attachment=58129:R_djur4.jpg]

Olle
Thalassa
Jättefina! Själv ska jag precis bege mig ut och fylla på mat, jag gissar att den portion som jag la ut på morgonen är borta nu :-)
Olle A
Ja, det går åt en hel del mat åt dem nu. I förra veckan, då en affär reade ut äpplen för 5 kr/kg, köpte jag ett rejält lager som kommer att räcka åtminstone en bit in i nästa vecka.

Vi tar väl några bilder till när vi håller på. smile.gif

[attachment=58130:R_djur1.jpg]
[attachment=58131:R_djur2.jpg]
[attachment=58132:R_djur3.jpg]

Olle
Lokan
Fina bilder igen Olle! Den sista en riktig 'tavla'!! smile.gif
Thalassa
Jag har också köpt på mig ett riktigt lager äpplen då Willys sålt äpplen för 5:-/kg de senaste 2-3 veckorna häruppe. Kanske samma nere hos dig? Kul att se att vi rådjursmatare fastnar för samma reaerbjudanden i mataffärerna. biggrin.gif Jag hade en hel kundkorg med bara äpplen och jag kan tänka mig att han i kassan undrade lite över hur många äpplen jag skulle äta egentligen wub.gif
Olle A
Det var på Willys här också, men tyvärr hade de bara erbjudandet i en vecka och max 5 kg/hushåll. Det sista kom jag dock runt genom att springa dit flera gånger om dagen och för säkerhets skull gå till olika kassor. rolleyes.gif Fast en del av kassörskorna känner ju rådjurstoken vid det här laget, någon anar säkert vad jag gör men ingen har protesterat.

Olle
Thalassa
Bra att ingen protesterat smile.gif Jag såg aldrig någon information om hur många man fick köpa, det var ingen som sa något heller. Jag resonerade precis med min sambo om hur länge erbjudandet pågått här och blev osäker. Enligt sambon kostade äpplena nämligen 12:90 när han var på Willys sist. Så kanske var det bara en vecka, men att jag lyckades pricka in turer dit på både första och sista dagen av erbjudandet, för det kändes längre, men jag kan ha fel. Jag har sällan koll på sådant där. Men det var kul så länge det varade i alla fall! och jag räknar med att klara mig åtminstone en vecka till på det lager jag införskaffade.
Thalassa
Den lilla bocken som brukar komma själv och verkar ha väldigt låg rang tycker jag börjar se ganska tärd ut nu. Vad tycker ni andra, överdriver jag eller ligger det någonting i det? Jag tänker framförallt på att jag tycker att ansiktet ser mer insjunket ut nu än i början på vintern. Jag matar ju på flera ställen men eftersom de är många kan jag inte ha tillgång till mat 24 timmar om dygnet, det blir nog dyrt ändå, och de åt ju inte hösilaget och därför måste jag ransonera. Min fråga är alltså, vad tycker ni, verkar han tärd eller verkar han klara vintern?

I helfigur:
[attachment=58137:2011_02_14_025.jpg]

Ansiktsbild:
[attachment=58138:2011_02_14_024.jpg]
Olle A
Han ser ganska tärd ut, men nu är det bara någon dryg månad kvar innan snön försvinner och markerna börjar grönska. Om du fortsätter att mata hoppas jag att han har chans att klara sig.

Olle
PeterDeleter
Jo, den såg lite uschlig ut men som Olle skriver är snart våren analkandes (får vi hoppas) och han käkar upp sig. Mata på!

Våra rådisar ser ut att må oförskämt bra trots den här vintern. Dom får söta svenska äpplen då jag märkt med tydlighet dom föredrar dom sorterna, lite "surare" ratar dom nästan. Vidare så ger jag renfor och rabbfor. Dom föredrar rabbfor av någon anledning. Ni kanske märkt annorlunda med era men så är våra bortskämda rådisar.

Trots det enligt expertis inte borde synas än så har vi en get som är dräktig med all tydlighet. Jättestor om magen och "hög" i ryggen. Många nu som sett den på cammen och alla säger samma sak att den måste vara dräktig. Kan det vara fyrlingar månne? Någon som vet ifall rådjur kan få kids för tidigt så att chansen för överlevnad blir sämre. Den här geten ser ut att kunna föda vilken dag som helst men jag är än så länge bara lekman i området och kan bara spekulera. Tyvärr har jag missat ta bild att visa här.
Olle A
Hoppas att du kan lägga in en bild på henne här, för jag har missat att se henne på cammen. Om hon är högdräktig i februari måste det ha slagit fel ordentligt, vilket jag har svårt att tro. Hon måste vara rund av någon annan orsak. Ser hon frisk ut och beter hon sig normalt? Vet någon om det finns någon sjukdom som gör att rådjur blir väldigt runda? Vi får hoppas att det inte är något sådant, utan att hon är en storätare.

Olle
Thalassa
Jag gör mitt bästa men förstår fortfarande inte varför de inte äter hösilage. Pellets har jag köpt för 500:- i veckan i snitt och det är i stort sett ohållbart om inte våren kommer snart, så vi får hoppas på det för både min och rådjurens skull. Framförallt för rådjurens skull förstås!! Äpplena är det däremot inga problem med här, men jag har bara provat en sort nästan, Willysäpplena. Övriga rådjur tycker jag ser hyfsat okej ut.

När det gäller det dräktiga/matglada rådjuret kan jag inte tillföra något till diskussionen. Jag kunde ingenting om rådjur för 2 år sedan och lär mig fortfarande.

Tack för era svar, tråkigt att jag hade rätt men skönt att få det bekräftat. Jag ska försöka analysera om jag kan sprida ut maten över ännu större områden. Mindre portioner men på ännu fler ställen.
PeterDeleter
Tack för svar Olle. Ska försöka ta en skärmdump när hon dyker upp i cammen. Är alldeles för mörkt för vanlig kamera och vill inte skrämma dom med blixten. Cammen ljuger lite då den är så ljuskänslig, är mycket mörkare än vad det ser ut. Hon verkar för mig i alla fall vara välmående. Vi har ytterligare en som är lite misstänkt rund om magen jämfört med dom andra. Skumt då jag vet du skrev att fostret börjar att utvecklas först i januari.

Thalassa... Jösses! 500:-/veckan. Du värnar verkligen för dom. Jag provade förra året att ge hösilage. Var noll i intresse för det. Förra året ratade dom även renfor utan åt endast äpplen och solrosfröna i fågelmatarna. Ombytliga rackare kanske? Titta gärna in och se geten live själv som vi tror är dräktig här. Hon med andra brukar dyka upp från fem 5 på eftermiddagen. Igår kom flera "fraktioner" samtidigt och det blev full fart med stångande, hoppande och jagande. Märktes att råbocken med längst horn bestämde.
Thalassa
Jag har tittat då och då på din webcam men aldrig haft turen att se några rådjur. Men jag fortsätter hålla ögonen öppna.

Det verkar onekligen som att rådjur är ganska kräsna, eller rädda för att bli förgiftade av okänd mat, eller vad det nu kan bero på. Jag trodde verkligen att jag hade löst problemet med ransoneringen med hösilaget men tji fick jag. Vi har ju så många rådjur här. Jag uppskattade det till cirka 12 stycken förut men jag tror att det till och med kan vara ännu fler. Så en 25 kg säck räcker 2.5 dagar ungefär, och då tar det slut i princip så fort jag lagt ut. Jag försöker lägga ut på flera ställen åtminstone 4ggr per dag men då det äts upp direkt är det ju långa perioder som det är tomt och jag gissar att det är då lillbocken kanske vågar sig fram. Jag tycker så hemskt synd om den. Men nu har jag spridit ut småportioner på ännu fler ställen och hoppas att det finns kvar någonstans även åt honom.
Thalassa
Nu är det en bock vid din matplats Peter, första rådjuret jag ser på webcamen, det gällde bara att ha tillräckligt tålamod wink.gif

och nu kom det en get men det tyckte inte bocken om.
Thalassa
Är det geten som är där nu som du menar?

[attachment=58146:get.jpg]
PeterDeleter
Nej, det är inte den geten. Den här ser lite rund om magen iofs. Men den andra jag tänker på har större kagge. Tack du tog bild och kul du äntligen fick se några av dom.
Olle A
En dålig bild, som dock visar hur en högdräktig råget ser ut. Tagen i början av juni förra året.

[attachment=58147:Dr_ktig_get.jpg]

Olle
PeterDeleter
Ja, har ju en större mage än "vår" get. Så vår är absolut inte höggravid i alla fall men stor kista har den. Ser ut på bilden som att magen "ramlat ner" ungefär den gör på slutet med oss människor också vid graviditet. Är det så?
Olle A
Visst är det så. En hög rygg är inget tecken på dräktighet, utan den runda magen hänger alltid neråt.

Olle
PeterDeleter
Tack för svar Olle. Tja, hon är ju inte bara hög på ryggen den jag tänker på. Mera åt smällfeta hållet om man får säga så om kvinnor :-), har spänd stor mage som människor har en ganska lång tid innan det är dags.

För en liten stund sen var det 7 rådisar samtidigt. Kul att se iofs hur dom tjivas och stökar med varandra men jag funderar på ifall det egentligen är så bra mata rådjur på en och samma plats så att dom fogas ihop så att säga. Kanske man inte gör den välgärningen man tror? Sett andra här matar på flera platser, kanske så det egentligen borde göras och med ordentliga avstånd? Lätt att tänka lite egoistiskt för sin egen förnöjelse.
Thalassa
Jag flyttade min matning då Olle var vänlig nog att påpeka det här med rangordningen och att det blir svårt att se till att alla får mat när man bara matar på ett enda ställe. Tidigare hade jag matningen på ett ställe som jag har bra uppsikt över, vilket jag tyckte var kul, nu är den förflyttad till ett ställe där jag knappt kan se dem. Betydligt tråkigare för mig men mycket bättre för rådjuren då det dessutom är närmare skogen. Samtidigt som jag flyttade passade jag också på att göra i ordning två ställen, ändå så har jag den lilla bocken som är så märkbart mycket mer tärd än de övriga rådjuren. Så från och med igår matar jag nu i mindre portioner på 4 olika ställen, tur att vi har en stor tomt biggrin.gif

Olle A
Peter, det är bra tankar du börjar få! smile.gif På flera ställen, bl a i början av din webbcamtråd, har jag skrivit om hur viktigt det är med gott om utrymme på en rådjursmatplats. Du svarade att "50 kvadrat har de och mer därtill". Var det matplatsen eller något annat du menade då? Jag menade inte att rådjuren skulle ha 50 kvadrat med mat, utan 50 meter på längden från matplatsens ena hörn till det andra. Om du bara matar på ett litet bord, kommer bara de starkaste rådjuren fram. De svaga, som är i störst behov av mat, får sällan en chans eftersom de har lägre rang. Själv använder jag inte bord utan strör ut äpplebitar i snön över en ca 50 meter lång sträcka. Ett stort område är förstås svårare att övervaka med en webbkamera, men då är det dags att börja fundera över om det är kameran eller hur djuren mår som är det viktiga. Jag vill inte vara elak, men måste ändå förklara hur det fungerar.

Olle
Thalassa
Bara för att förtydliga, när jag skrev ställe syftade jag på högarna med pellets, äpplena sprider jag också ut på ett stort område (och hösilaget men det har ju varit lönlöst). Pellets måste ju dock läggas i högar annars blir det för svårt för rådjuren att samla upp dem. Tidigare under vintern har vi haft så mycket snö att det varit svårt att ta sig fram, jag har fått skotta gångar och ytor för matningen, därför blev det bara två ställen men med mer än 50 meter mellan. Nu är det dock mer lättframkomligt och jag har utökat området ytterligare.

Jag vet att din kritik inte var riktad främst mot mig Olle, men jag tar ändå åt mig då den lilla bockens skick talar sitt tydliga språk, att mina matplatser inte har varit tillgängliga för alla.

Som kuriosa kan jag berätta att jag såg 12 rådjur på tomten samtidigt idag, 7 på isen, de letade väl efter öppet vatten att dricka, 3 på framsidan och 2 på kullen. Det får mig att undra hur många jag egentligen utfodrar. wub.gif
PeterDeleter
Olle... Jo, jag vet och kommer ihåg det du skrev och det är så jag tänker och menade i mitt förra inlägg också. Värdesätter det du säger då jag lär mig av dig. Tur snart kamerorna åker in i holkar igen, där kan man inte samla för många vuxna djur i samma korg/holk i alla fall. Bara tänka på att inte sätta holkarna för tätt (som matning till däggdjur kanske. Hmmmm). Glömt ge dig en eloge för ett svar i gästboken. Det var verkligen fyndigt sagt! Tack för det, strålande påhittigt :-)

Tar mig friheten att länka till blogg där det tydligen lagts in några bilder på detta. Är okey med henne vet jag och kan vara av intresse titta på då hon är duktig på att fotografera inom ett annat gebit än djur. -Mera växter och bebis egentligen idag. Men hon tog några bra "screenshots" på några (fem) rådjur när det var "kaos vid matbordet".

Kaos vid matningsplatsen
Olle A
Bara att ta bort bordet och skålarna, och strö ut maten över den skottade markplätten, hade varit en klar förbättring.

Olle
PeterDeleter
Hmmm Olle. Okey, då gör jag det. Litar på dig. Men vad göra med besökare på hemsidan?
Olle A
Vad menar du? Behöver du göra något med besökarna på hemsidan?

Att mata rådjur på ett litet bord kan kanske fungera om det kommer ett eller två djur, men kommer det sju fungerar det inte. Alla kommer inte fram, och det är de mest behövande som stöts bort. En sådan matning gör faktiskt mer skada än nytta, lite tillspetsat skulle man kunna jämföra den med att hjälpa ett fattigt land genom att ge mat till de rika i landet. Det kan inte nog betonas att rådjuren behöver mat på ett så stort område som möjligt, så att alla får komma fram. Webbkameran kan du förstås ha kvar ändå.

Olle
PeterDeleter
Damen önskade den här länken. Bäst att göra vad damer vill kanske?

Mias länk
Olle A
"Ett hem och trädgård i ständig förändring". Varför går det då inte att förändra rådjursmatningen också? Eller att lära damen vad som är bäst för rådjuren? Observera att jag inte har något emot att du matar djuren, jag bara vill att du ska göra det på rätt sätt. Säkert kan det se roligt ut när sex eller sju rådjur kivas runt bordet, men är det verkligen "survival of the fittest" du vill studera? De flesta som matar djur, gör det för att de vill hjälpa djuren att klara vintern.

Olle
DykUnderYtan
CITAT (Olle A @ 15-02-2011, 22:39) *
"Ett hem och trädgård i ständig förändring". Varför går det då inte att förändra rådjursmatningen också? Eller att lära damen vad som är bäst för rådjuren? Observera att jag inte har något emot att du matar djuren, jag bara vill att du ska göra det på rätt sätt. Säkert kan det se roligt ut när sex eller sju rådjur kivas runt bordet, men är det verkligen "survival of the fittest" du vill studera? De flesta som matar djur, gör det för att de vill hjälpa djuren att klara vintern.

Olle

Olle, nu har du nog missuppfattat det hela. Jag är bara en vanlig besökare, som många andra av Peters sida. Sen råkar jag ha en alldeles egen blogg, som egentligen inte har alls med "rådjursmatningen" att göra men jag tycker det är mysigt att sitta och titta på dem (så länge de håller sig borta från min trädgård) och ville tipsa mina bloggläsare om sidan jag sitter och tillbringar en del av min tid på. Jag matar inga rådjur alls så denna "damen" behöver inte heller läxas upp i vad som är "bäst för rådjuren".

Hade jag trott att syftet att mata rådjuren inte var för en god sak, att hjälpa djuren, hade jag inte heller fortsatt halka in och kika på dem. Vad jag sett, läst och hört så är Peter väldigt mån om att hjälpa rådjuren genom vintern och jag skulle gissa att det bara är välkommet med tips på hur han kan göra matningen ännu bättre. Hur många är det egentligen som lägger ner så mycket tid och pengar på att mata rådjur? Och OM man gör det så tror jag knappast att det är för att se dem fajtas. Vad jag sett så verkar det vara nu sista veckorna som antalet rådjur ökat hos Peter, men jag kan ha fel. Den "rusning" vi sett några gånger senaste veckan är nåt helt nytt för mig i alla fall... men jag sitter ju inte och tittar dygnet runt (även om det blir några besök om dagen).

Gällande dräktiga eller inte dräktiga rådjur så kan jag bara hålla med Peter och flera andra besökare på sidan att det definitivt ser ut som att i alla fall ett par av dem har riktigt tjocka magar, och jag tvivlar starkt på att de beror på för mycket mat. Men jag kan ju ha fel... är ju ingen expert på rådjur.
PeterDeleter
Jösses

Starka kvinnor ska man inte gå i klinch med, dom vinner alltid. Jag drar mig tillbaka och hoppas att ni kommer fram till något konstruktivt.
Biggan_
Det är nog bara på kvällskvisten som rådjuren är ivriga på maten. Jag är ofta inne och tittar sent på kvällen och tidig natt, och då går det väldigt lugnt till! Oftast så är det bara en eller två som äter åt gången.
Olle A
Jag tvivlar inte på att Peter är mån om sina rådjur och vill dem deras bästa. Min avsikt är inte att vara elak eller läxa upp någon, men om man matar rådjur måste man också kunna ta till sig kunskap i ämnet. Peter, du behöver visst inte dra dig undan som ett ranglågt rådjur! smile.gif Även om jag ibland har svårt att ge mig när det gäller djur som har det svårt. Jag kan förstås inte kräva att du gör som jag vill, men här är ett par länkar i ämnet:

http://www.naturskyddsforeningen.se/natur-...-sova-eller-ata
http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Vi...aglar-och-vilt/

Olle
Thalassa
Varför göra det så komplicerat? Jag ser inte problemet. Det är väl bara att ta bort bordet och sprida ut maten i området. Besökarna på hemsidan kommer ju ändå att få se rådjuren när de kommer och går och de som stannar för att äta på platsen där bordet var. Jag är helt övertygad om att dina besökare på sidan är djurvänner och inte kommer att ta illa upp.

Nåja, angående min egna matning så har jag sedan jag såg den lilla bockens skick lagt ut en säck (25 kg) pellets om dagen utspridd på fyra olika platser. Detta verkar vara tillräckligt mycket för nu har det funnits kvar varje gång jag kommit ut för att fylla på, till och med över natten. Så den lilla bocken borde rimligtvis ha kunnat få sig några skrovmål, jag ser i alla fall inga hinder till det. Fyra platser spridda på ett större område borde inte kunna bevakas av andra rådjur 24/7. Jag håller i alla fall tummarna för det. Dock har jag ju inte råd att fortsätta så här någon längre stund sad.gif

Nästa år måste jag hitta en lösning som inte innebär full utfodring med granngårdens pellets. Min gissning är att de ratar hösilaget för att det luktar konstigt, kan det vara så? Vanligt hö borde således gå bättre? Hur mycket sådant måste man skaffa för att det ska räcka en vinter, hur förvarar man det?
Olle A
CITAT (Thalassa @ 16-02-2011, 08:47) *
Varför göra det så komplicerat? Jag ser inte problemet. Det är väl bara att ta bort bordet och sprida ut maten i området. Besökarna på hemsidan kommer ju ändå att få se rådjuren när de kommer och går och de som stannar för att äta på platsen där bordet var. Jag är helt övertygad om att dina besökare på sidan är djurvänner och inte kommer att ta illa upp.

tummenupp.gif

Nåja, angående min egna matning så har jag sedan jag såg den lilla bockens skick lagt ut en säck (25 kg) pellets om dagen utspridd på fyra olika platser. Detta verkar vara tillräckligt mycket för nu har det funnits kvar varje gång jag kommit ut för att fylla på, till och med över natten. Så den lilla bocken borde rimligtvis ha kunnat få sig några skrovmål, jag ser i alla fall inga hinder till det. Fyra platser spridda på ett större område borde inte kunna bevakas av andra rådjur 24/7. Jag håller i alla fall tummarna för det. Dock har jag ju inte råd att fortsätta så här någon längre stund sad.gif

Jättebra Thalassa! Nu kan den lille bocken äta sig mätt också. tummenupp.gif
Olle A
Nästa år måste jag hitta en lösning som inte innebär full utfodring med granngårdens pellets. Min gissning är att de ratar hösilaget för att det luktar konstigt, kan det vara så? Vanligt hö borde således gå bättre? Hur mycket sådant måste man skaffa för att det ska räcka en vinter, hur förvarar man det?

Det går bra att ge rådjuren hö om du börjar tidigt på säsongen. Nu när deras magar har gått på sparlåga i flera månader kan de inte tillgodogöra sig höet. Hö är mycket torrt och måste kombineras med något som innehåller vätska, t ex hackade äpplen eller rotfrukter. Hur mycket hö som går åt är svårt att säga, det beror på hur många rådjur som kommer och hur hungriga de är. Börja gärna med en mindre mängd först. Det viktigaste vid förvaringen är att det är torrt. Men jag tycker fortfarande att det är konstigt att rådjuren inte äter hösilage som alla rekommenderar.

Olle
Thalassa
Det är obegripligt märkligt, men fler verkar ju ha samma erfarenhet, att hösilage ratas. Det är i alla fall inget jag kommer att prova igen. Den här vintern ut kan jag ju inte göra några förändringar men inför nästa. Äpplen får de ju redan som komplement till pelletsen, sedan har ju jag turen att bo vid vatten där det i stort sett alltid, hur kallt det än är, finns några meter öppet vid ett litet fall. Inte tillräckligt för änderna, som jag kommenterat tidigare, men åtminstone så att rådjuren kan dricka.
PeterDeleter
Tack för länkar Olle. Ska blänga på dom lite senare :-). Funderar på ifall man ska mata dom till nästa år. Egentligen ska man väl låta naturen ha sin gång. Tänker tex. på när vi såg sex av sju fågelungar dö en efter en förra våren i holken. Man vill gärna hjälpa men starkast ska ju överleva i naturen.

Thalassa... Jösses igen vad du kostar på dom. Hur har du råd. En säck per dygn? Kan du inte bli sponsrad eller få rabatt? Det finns Club Granngården, ger 10% ibland på allt men blir ju dyrt ändå. Ska själv höra med min ICA-butik här då jag känner ägaren få äpplen mm som dom rensar ut ur butiken. Konstigt det där med ensilage tycker jag också. Läst på fler forum att det ska vara bra men samtidigt skriver många att det ratas. Kan det vara beroende på var folk bor? Lite mer tätbefolkade ställen hittar kanske rådjuren annan föda som föredras?
Olle A
Ja, du får fundera över hur du vill göra. Jag tänker inte tjata mer nu. Mia hade förresten rätt i att jag missförstod en sak igår kväll: "Bäst att göra vad damer vill kanske?" handlade nog inte om ditt sätt att mata, utan om att hon ville ha in sin länk. Jag ber om ursäkt.

Olle
Thalassa
En säck per dygn är en omöjlighet, så kan jag helt enkelt inte fortsätta. Det var bara nu då jag tänkte att det vore bra att garantera att den tärda bocken i alla fall får några mål, speciellt då det är så himla kallt just nu. Men djurmatandet har totalt spårat ur, det är ju inte bara rådjur jag matar utan även traktens alla gräsänder, småfåglarna, ett gäng harar etc. Efter förra vintern sa jag att så här dyrt får det inte bli nästa år, men det rekordet är nog slaget är jag rädd, vågar knappt räkna efter längre. Jag trodde ju att jag löst problemet den här vintern genom hösilaget, men så blev det inte. Nästa vinter måste jag storinhandla något som är billigare än granngårdens pellets, men då måste jag också prova innan så att det verkligen fungerar först också.

Jag bor mitt i skogen, långt ifrån tätbebyggt område, så kanske är det snarare tvärtom. Att djuren här inte är vana vid ovanliga dofter och att det är därför det inte går. Fast jag vet faktiskt inte, de är i alla fall synd för hösilage har jag i mängder (500 kg) medan pellets måste ransoneras. Dumma djur! tongue.gif
PeterDeleter
Var på Granngården idag köpte mer rådiskäk.

På grund av rådande spannmålsbrist i världen har dom höjt pelletsen ganska mycket nu. Illa. Såg dom hade olika sorters hästpellets mycket billigare. Han i butiken sa hästpellets funkar strålande till rådisar men jag vågade inte chansa utan köpte det vanliga.
Thalassa
Jag fick samma besked när jag var på granngården någon gång i mitten på januari, att orginalpellets går lika bra som renfor. Så jag köpte några säckar för att prova och visst äter rådjuren det men de föredrar renfor. Men jag har ändå köpt hälften-hälften nu på senaste eftersom det ändå blir så dyrt. Någon måtta på kräsenheten får det vara, tycker jag. Så de får nu en blandning av renfor och orginalpellets, jag tycker det känns viktigare att kunna ge lite mer än att de får det de tycker är absolut godast. Näringsmässigt ska det ju vara likvärdigt.
PeterDeleter
Thalassa... Va bra då vet jag att det i alla fall funkar. Det kostar ju "bara" 129:-/25kg. Glömde säga att jag köpte rabbfor idag. Kostar nu 199:-/25kg. Provade rabbfor och renfor tidigare i varsin bunke och mina rådisar uppskattade rabbfor med all tydlighet. Men det är kanske dumt kom jag på nu. Fel käk för rådjur kanske?

Edit: Vi har haft en ståtlig råbock med långa horn jag brukar kalla för "elaka Måns" då han jagar bort sina honor då han ska äta först. Efter ett tag tillåter han dom äta när han ledsnat.

Men nu kan vi se honom vara "luggsliten" och med riktiga huggmärken i nacken ner mot ryggen och det finns inte någon päls kvar på vissa ställen (ser avtuggat ut). Vet dom ska jaga lodjur nu i mina trakter (norra Stockholm) men kan han ha råkat ut för ett? Ska försöka ta en bild på det också. Han gästar oss varje dag.
Thalassa
Rådjuren har uppenbarligen känsla för fine dining, de vet vad som är dyrast. biggrin.gif Rabbfor vet jag inte vad det är, är det för harar och kaniner?

Så tråkigt med ditt rådjur, hoppas han repar sig!
PeterDeleter
Thalassa... Jo, ser ut som att ett av våra rådjur mött någon/något ja. Stackaren, ifall man får säga detta. Naturen har sin lag.

Hur som haver blev jag glad att höra att hästpellets du använder funkar. Tack för det!

Edit: Rabbfor är ju kaninkäk..... Men rådjuren föredrar det.
Olle A
CITAT (PeterDeleter @ 17-02-2011, 15:38) *
Men nu kan vi se honom vara "luggsliten" och med riktiga huggmärken i nacken ner mot ryggen och det finns inte någon päls kvar på vissa ställen (ser avtuggat ut). Vet dom ska jaga lodjur nu i mina trakter (norra Stockholm) men kan han ha råkat ut för ett? Ska försöka ta en bild på det också. Han gästar oss varje dag.

Kan det vara så att han har drabbats av en pälsätande lus som heter Damalinia cervi? Den är ganska vanlig vid matplatser på senvinter och tidig vår. Angreppen kan se otäcka ut, men är i regel inte särskilt farliga. Lössen går inte in i huden och suger blod, utan ger bara rådjuren på pälsen rent bokstavligt.

[attachment=58185:Damalinia2.jpg]

Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon