Full version: Rådjurstråd 2011
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Olle A
Monarda, vad roligt att du också fick rådjursbesök! Och en fin bild dessutom. tummenupp.gif Fast jag förstår att ni som har rosor och andra värdefulla buskar inte vill ha dem för mycket. Fint att den fick mat ändå. Jag har en Canon EOS 7D och använder mest ett Sigma 18-200 mm objektiv, ibland ett Tokina 80-400.

Olle
herkules
suveräna foton! tummenupp.gif
Olle A
Tack Herkules! smile.gif

Olle
Meriona
Åh vad gullig den bilden var när rådjuret visade tungspetsen Olle! wub.gif
Funderar på om du kan komma så nära så att du kan skriva FÅR eller liknande på sidan på dem, så att jägarna låter bli dem? (Fårägarna märker ju sina får med sprejfärg) innocent.gif Eller PRIVAT kanske?
Olle A
Tack Meriona! Den bilden har fått roliga kommentarer på www.naturfotoforum.se också. Riktigt så nära så att jag kan skriva på rådjuren kommer jag inte giggle.gif utan porträtten är beskurna och tagna på ca 7-8 meters håll med mitt 18-200 mm objektiv.

Olle
ingrid fuxwall
Olle har med en rådjursbild i lokaltidningen, lördag
Tikka
Grattis till o va med med bild i Tidningen Olle smile.gif
Var det gårdagens lokaltidning? Finns den på nätet?
Olle A
Det var i lördagens tidning, ett av de nummer som inte alla i kommunen får utan bara de som prenumererar. Jag lyckas inte hitta "vinterbilden" på http://www.sttidningen.se/ men det kan ju ha med min urtröga jobbdator att göra.

Olle
ingrid fuxwall
Jag tillhör dem som betalar för tidningen - ska jag klippa ut och skicka dig bilden?
Olle A
Tack, men det behövs inte. En arbetskompis har lovat att ta med sig tidningen i morgon.

Olle
Laura
Jag har inte varit så aktiv på odla på sistone, haft mycket omkring mig. Men här kommer några mysiga bilder på en mycket modig (läs: hungrig) flicka som mumsade på koltrastens äpplen vid julen. giggle.gif

[attachment=57469:Bild100b.jpg]

[attachment=57470:Bild101b.jpg]

[attachment=57471:Bild102b.jpg]

[attachment=57472:Bild103b.jpg]

[attachment=57473:Bild104b.jpg]

wub.gif
ingrid fuxwall
Hon var närgången
Olle A
Laura, vad roligt med den fina flickan utanför fönstret! wub.gif

Nu ryktas det om att den andra bilden jag mailade till lokaltidningen också har kommit in, till och med på framsidan. Jag har inte sett den än, men de tar säkert med den också hit till kontoret i morgon.

Olle
Bettis
CITAT (Olle A @ 11-01-2011, 11:09) *
Laura, vad roligt med den fina flickan utanför fönstret! wub.gif

Nu ryktas det om att den andra bilden jag mailade till lokaltidningen också har kommit in, till och med på framsidan. Jag har inte sett den än, men de tar säkert med den också hit till kontoret i morgon.

Olle

Grattis Olle kan du inte lägga upp en bild då?? jag kunde inte komma in tidigare på din länk till tidningen!!!
Olle A
Nej, tidningen tycks inte ha så mycket på sin hemsida. Båda bilderna har varit med här i tråden, men jag lägger in dem igen i kväll när jag kommer hem och har dem tillgängliga.

Olle
Laura
Ja, grattis Olle!! Jag försökte kolla länken igår också men det gick inte. Jag kan inte säga att jag är förvånad... dina bilder är helt underbara! biggrin.gif
Meriona
Jag hittar ingen på länken du har lagt in heller, Olle. Ingen bild alls förstås, men i synnerhet inte en med rådjur. wink.gif

Grattis iallafall! smile.gif
Olle A
Tack ska ni ha! Här är mina tidningsbilder.

[attachment=57481:R_djur1.jpg]
[attachment=57482:R_djur2.jpg]

Olle
hattstugan

GRATTIS till att du fått dina bilder i tidningen!!
Lokan
Jaaa! Grattis! Men det är ju inte så konstigt - dom är ju urfina!! bravo.gif Dom skulle ju vara dumma om dom inte tog in dom!
Olle A
Tack ska ni ha! smile.gif

Olle
Myosotis
Grattis! kompiskram.gif
Olle A
Tack Myo! smile.gif

Olle
Olle A
Några regnvåta vänner nu på morgonen.

[attachment=57569:R_djur11.jpg]
[attachment=57570:R_djur12.jpg]
[attachment=57571:R_djur13.jpg]

Olle
Thalassa
Oj, vad blöta de ser ut, har du inget paraply att bistå med också Olle? wub.gif
Olle A
Tyvärr inte. giggle.gif

Olle
Meriona
Jag tror att de längtar till våren precis som vi. Fy för blöt snö, stackars rådjur!
Olle A
Visst är det ett elände med sådant här ruskväder, men när snön smälter blir det i alla fall lättare att hitta ris och annat som de lever av naturligt. Tills det fryser på igen, då kan det bli riktigt besvärligt. wink.gif

Olle
Inga från Närke
CITAT (Olle A @ 16-01-2011, 10:53) *
Tyvärr inte. giggle.gif

Olle

Du får spänna upp en presenning mellan alla träden biggrin.gif
Tack för alla fina rådjursbilder.
Krolliljan
Oh så härligt med en rådjurstråd.
Fiiina bilder tummenupp.gif
Olle A
Tack Inga och Krolliljan! Här kommer några nya bilder.

[attachment=57675:R_djur1.jpg]
[attachment=57676:R_djur2.jpg]
[attachment=57677:R_djur3.jpg]
[attachment=57678:R_djur4.jpg]
[attachment=57679:R_djur5.jpg]

Olle
PeterDeleter
Jösses vilka fina bilder du tar Olle. Avis.

Jag måste själv testa ta några bilder men lär inte komma upp i din nivå. Det jag sänder på cammen ger ju inte strålande bild tyvärr.
Lokan
Ja dom var fina - igen!!! bravo.gif
Thalassa
Som vanligt, superfina bilder!
Meriona
Den sista bilden såg lustig ut Olle, som ett rådjur med två huvuden! smile.gif
Olle A
Tack allihop! smile.gif

Olle
omk
CITAT (Meriona @ 22-01-2011, 16:56) *
Den sista bilden såg lustig ut Olle, som ett rådjur med två huvuden! smile.gif

Ja, jag fick också titta till en gång extra.
Och på den nästsista, hur många ben ÄR där egentligen ?? Var faktiskt tvungen att räkna dem ... giggle.gif

Jättefina bilder, Olle ! Vilka färger !
Olle A
Tack Omk! Det är inte så lätt att se vad som är vad när mor och dotter står tätt intill varandra. smile.gif

Olle
Thalassa
Här kommer två bilder från tidigare idag.

[attachment=57715:Kopia_av...1_24_048.jpg]

[attachment=57716:Kopia_av...1_24_046.jpg]
Olle A
Fina bilder, Thalassa! Rådjuren ser ut att må bra hos dig också. tummenupp.gif

Olle
Tikka
Åhh va fina rådjur ni har runtomkring er biggrin.gif
Thalassa
Jodå, de mår nog bra. Värre är det med min ekonomi för de äter sina pellets från granngården så det står härliga till. Hösilaget har fortfarande inte lockat rådjuren alls, hararna äter det, men det känns lite överdrivet med 500 kg hösilage för några ynka harpaltar rolleyes.gif
Olle A
Dags för lite bilder igen!

[attachment=57725:R_djur1.jpg]
[attachment=57726:R_djur2.jpg]
[attachment=57727:R_djur3.jpg]

Olle
Ingela i Segersberg
tummenupp.gif som vanligt, Olle! Superfina bilder!!!
xlxl67
Finfina bilder!! bravo.gif
anne-li i olofstorp
Såååå underbara bilder!!! Nu på vintern är jag också kompis med dessa 4-benta varelser.... Värre under växtsäsongen, när man t ex kan hitta 3-4 st LIGGANDE under vinbärsbuskarna...... eller alla bergeniablommor uppätna, varenda rosenknopp, tulpan, div andra lökväxter, pelargoner, äppleträd mm mm uppätna..... då är dom inte ens söta..... !!!!! ranting.gif
Lokan
giggle.gif Håller helt med dig anne-li !! Vår tomt är ingen restaurant på våren och sommaren!

Och nu har den här rådjurstråden gått så långt att jag har börjat drömma om rådjur på natten!! Förra natten drömde jag att jag fick syn på två råddisar (i typisk Olle-pose flirting.gif ) och hade inte kameran tillgänglig! Vilken mardröm!!! angry.gif

Men bilderna var ju jättefina igen Olle och Thalassa! bravo.gif
Olle A
Tack ska ni ha. Lokan, man ska alltid ha kameran med sig! giggle.gif

Olle
Thalassa
Vad olika vi människor är ändå. tongue.gif
Jag ser bara rådjuren på vintern när vi matar dem, på sommaren håller de sig i skogen (i stort sett). Jag skulle ge varenda tulpan jag har för att få ha dem i trädgården och på lämpligt kameraavstånd på sommaren med. Men det är väl för att jag inte har så dyra växter och välskötta planteringar kanske. Fast å andra sidan, förra våren fick jag inte se en enda magnoliablomma för att någon ätit upp alla knopparna och det kändes ändå inte som att det spelade så stor roll. Men jag håller tummarna för att jag får det i år. wub.gif
Olle A
Thalassa, jag delar helt din inställning! kompiskram.gif Här finns inte heller några värdefulla planteringar, däremot en vildvuxen äng där rådjuren gärna får beta om de vill. Riktigt så nära huset är de sällan på sommaren, men ofta behöver jag inte smyga alltför långt under mornar och kvällar för att få se dem. Då brukar jag förstås ha supertelet (80-400) och ett enbent stativ på kameran. Hoppas det går bra för dig med både magnolior och rådjur till våren!

Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon