|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
 Jättevackra bilder allesammans  Här är mitt bidrag.
Tack Soie! Jättefin bild du bidrar med. Olle
Ingela i Segersberg
31-03-2011, 14:56
Håller med Olle! Verkligen fina bilder, Soie
Thalassa
31-03-2011, 15:06
Oj, vilken fin bild Soie. Härligt att se så välmående och pigga rådjur. Sommaren är verkligen något alldeles extra.
Tack så mycket   Här kan ni se min katt spana på dem. Jag blev mäkta förvånad när jag såg rådjursfamiljen ligga och vila på min lilla tomt på 36kvm. De brukade bara hålla till utanför staketet. Som tur hade man inget av värde, men grannen hade nog mycket smaskigt
CITAT (Thalassa @ 31-03-2011, 16:06)  Oj, vilken fin bild Soie. Härligt att se så välmående och pigga rådjur. Sommaren är verkligen något alldeles extra. Ja men visst är det! Hemma hos min mamma var det en liten flock på 8 ungdjur som låg och sov mestadels av dagarna utanför hennes balkong (obs! nu i vintras) De var så himla slöa och trötta. Jag gick och köpte några kilo mat åt dem, jag såg dessutom att det var fler snälla grannar som hade placerat ut lite mathögar i närheten. Man tycker att rådjur borde ha anpassat sig till det svenska klimatet, men det varierar ju från år till år.
Det var en rolig bild på katten och rådjuren!  Jättebra att du matade de uttröttade rådjuren. Den här vintern har ju varit väldigt lång, här i Bohuslän började den i november och har precis (förhoppningsvis) tagit slut nu vid månadsskiftet mars-april. Olle
Fina bilder Soie! Och fin katt du har!
CITAT (Lokan @ 31-03-2011, 19:02)  Fina bilder Soie! Och fin katt du har!  Man tackar
I morse var min avatarbock framme och hälsade på.
[attachment=59540:R_bock.jpg]
Olle
Meriona
08-04-2011, 12:19
Så ståtlig han är Olle!
Ingela i Segersberg
08-04-2011, 13:20
Vilken snygging!!!  Och vilken fin bild!!!
Tack Meriona och Ingela!  Olle
Vilken stämningsfull bild Olle!  Vad gulligt med så ludna horn.
Tack Soie!  Olle
Idag är en annan bock framme.
[attachment=59570:R_bock.jpg]
Olle
Anki på Öland
09-04-2011, 11:03
Det är ju otroligt mycket rådjur (på gott och ont, otroligt mycket fästingar också....) där jag går med hundarna. Dom är ju skygga men eftersom jag nästan alltid går och småpratar med hundarna just där jag vet att extra många befinner sig kan jag se dom i en glänta 20-30 m ifrån mig där dom står och tittar på oss. Jag kan stanna och titta på dom och dom springer inte undan utan efter en stund vänder dom sig om och promenerar in i dungarna - jättekul att se dom på så pass nära håll. Hundarna ser dom oftast inte så dom skrämmer inte rådjuren, dom håller koll på mig och undrar varför jag står stilla där.... (i koppel naturligtvis!!)
Anki, vad roligt att du också brukar se rådjur på nära håll. Jättebra att du har hundarna kopplade! Här är två getter som var framme nyss. [attachment=59583:R_get1.jpg] [attachment=59584:R_get2.jpg] Olle
Om ni tittar noga, kan ni se att bockens närmaste hornspets är lite röd. Det är fejningen som har börjat.
[attachment=59593:R_bock.jpg]
Olle
Meriona
09-04-2011, 20:27
Så gott att se att de nu är i hull igen efter vintern!
Ja, nu verkar rådjuren må riktigt bra!  Olle
Flemming
10-04-2011, 10:40
Fina bilder,Olle A,Thalassa och Soie!
Thalassa: Du får en extra poäng för bild nummer två i grupporträtt…
Rådjuret verkar känna igen färgerna på ankan…
Mor och dotter håller fortfarande ihop, men inte så länge till.
[attachment=59686:R_djur1.jpg]
Bocken är i full färd med att feja sina horn.
[attachment=59687:Fejare.jpg]
Olle
GrönAnna
12-04-2011, 21:23
Måste berätta om ett rådjurs grymma öde, som uppdagades för mig i helgen. Jag åkte till mitt torp för första gången sen i januari och möttes av en rätt förfärlig syn... intrasslad i min snirkliga grind fanns resterna av ett halvt rådjur  Den arma stackaren måste ha fastnat när den skulle hoppa över grinden och lyckades sedan inte komma loss. Om den har dött en långsam kvalfull död fastsnärjd i grinden, tagits av något rovdjur, eller om någon förbipasserande gjort slut på dess lidande, ska jag låta vara osagt. Jag hoppas på det sistnämnda, eller att den kanske bröt ryggen i fallet alt. fick en hjärt attack, vad tror ni? Den otäcka synen lade en viss sordin på den annars så fina torppremiärs-helgen. Lite Gudfadern-känsla infann sig också...huvva Lägger in en länk istället för bilderna, de kanske kan vara otäcka att se för någon. rådjur som fastnat i grind
Nej, vad hemskt! Hoppas verkligen att det gick fort. Olle
En familjebild från i morse.
[attachment=61113:R_djur.jpg]
Olle
Ingela i Segersberg
30-05-2011, 20:24
Åååh, vilken underbar bild, Olle!
Thalassa
30-05-2011, 21:20
Ååå vad avundsjuk jag blir. Jag spanar efter småttingar varje dag men jag har inte haft turen att se några ännu. Jättesött!!
Tack Ingela och Thalassa!  Olle
Oj vilket fint familjeporträtt Olle!!
Tack Lokan!  Här är en dräktig get nu på morgonen. [attachment=61173:R_get2.jpg] Olle
Orkidétjuven
01-06-2011, 05:59
Härlig sommarbild
Thalassa
01-06-2011, 07:00
Fantastiskt fin bild!!
Tack Orkidétjuven och Thalassa!  Olle
Meriona
01-06-2011, 11:59
Ojojoj det ser ut att vara dags när som helst!
Ja, det är ju vid den här tiden de flesta kid föds. Bäst att ta det försiktigt i markerna alltså.
Olle
Thalassa
01-06-2011, 18:49
Vilken tid på morgonen är rådjuren som mest aktiva så här års? Eftersom de inte kommer till mig längre funderar jag på om jag ska sätta mig på span någon morgon för att få se om jag kan få se dem. Jag saknar mina rådjur och ser dem väldigt sällan den här årstiden.
Jag ser inte mina heller särskilt ofta nu. Den här geten och en till var framme på min äng strax före 7 i morse, annars är det över en månad sedan jag såg några rådjur framme vid huset. Jag matar dem ju inte nu på sommaren, alltså finns det inte mer att hämta här än någon annanstans. Vill man se dem nu, får man i stället ge sig ut och smyga eller sätta sig och spana på något lämpligt ställe. Bäst är nog att vara ute så tidigt som möjligt i gryningen. Hur länge rådjuren är framme beror också på om de brukar bli störda eller inte, i en skyddad glänta i skogen stannar de förstås längre fram på morgonen än om gläntan ligger nära en väg där folk cyklar och promenerar. Även på kvällen kan det löna sig att vara ute och spana. Lycka till!
Olle
Vilken mysig mage  Jag spanar när jag kör på framfartsvägen, där bredvid la en get sin unge förra året. Hade för mig att det var denna tiden.
Thalassa
01-06-2011, 19:32
För min del är det att spana på ängen mitt emot vårt hus som gäller i så fall för jag vet ju att de brukar hålla till i skogen precis bakom. Tidigare om åren har jag sett dem ganska mycket på ängen även på dagtid men i år har det varit sparsammare. Men jag tänkte att tidigt på morgonen borde de vilja vara där och äta. Tänkte i så fall sitta så knäpptyst jag kan men jag är inte säker på om det räcker, de brukar ju vara väldigt skygga.
Tack för tipsen! Jag ställer klockan på ottan i helgen och sedan får vi se om det ger någon utdelning eller ej.
Ängsblommor är gott.
[attachment=61402:R_get3.jpg]
Olle
 Fin bild Olle!
Tack Lokan!  Olle
Här väntas också små kid när som helst.
[attachment=61473:R_get.jpg]
Olle
Myosotis
10-06-2011, 09:54
I morse såg jag ett pyttelitet nyfött rådjurskid!
Vad roligt Myo! Grattis!  Olle
Ett par bilder från kvällens lyckade fotorunda.
[attachment=61628:Get2.jpg] [attachment=61629:Kid2.jpg]
Olle
Ingela i Segersberg
12-06-2011, 22:25
 Underbara bilder, Olle!
Tack Ingela!  Olle
Det är härligt att se de små kiden hoppa och leka omkring mamma...
[attachment=61749:R_djur1.jpg]
...och njuta av den sköna morgonsolen.
[attachment=61750:R_djur2.jpg]
Vid matdags är de små väl gömda i det höga gräset.
[attachment=61752:R_djur3.jpg]
Kom ungar!
[attachment=61753:R_djur4.jpg]
Mor och barn.
[attachment=61754:R_djur5.jpg]
Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|