|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
morellen
14-03-2006, 11:22
Nu får det bli vår snart - jag längtar ju efter mina små sticklingar! Vad skall tempen egentligen under nollan för så här års? Onödigt tycker jag
CITAT (Linda_A @ 14-03-2006, 11:20) CITAT (pejori @ 14-03-2006, 11:12) ja...det kan du ju göra.... tänkte inte på det.  Nu ska vi se. diversifolia, pandalus creek, polyneuran malaysiaheuschkeliana,mac.gregorii, molukken, Ariadna Blå ska jag få Röd ska du ge. Ska se vad som finns på din lista att byta ut pandalus creek så länge. (betalar gärna för den senare!) finlansonyi kanske? då byter vi ut pandalusen mot en finne istället
Linda_A
14-03-2006, 11:52
CITAT (pejori @ 14-03-2006, 11:44) CITAT (Linda_A @ 14-03-2006, 11:20) CITAT (pejori @ 14-03-2006, 11:12) ja...det kan du ju göra....  :) tänkte inte på det.  Nu ska vi se. diversifolia, pandalus creek, polyneuran malaysiaheuschkeliana,mac.gregorii, molukken, Ariadna Blå ska jag få Röd ska du ge. Ska se vad som finns på din lista att byta ut pandalus creek så länge. (betalar gärna för den senare!) finlansonyi kanske? då byter vi ut pandalusen mot en finne istället  Super!
Linda_A
17-03-2006, 08:25
Jag börjar få riktigt fina rötter på flera av hoyorna som jag ska byta med folk här. Har rotat dem i vatten men vill ni att jag nu när de har fått rötter ska stoppa dem i jord så länge? Jag vet inte riktigt hur länge det är okej för sticklingarna att stå i vatten.  Är säkert en dum fråga men lika bra att fråga ju.
sätt du dom i jord så länge. det mår dom nog bäst av tror jag
Linda_A
17-03-2006, 09:16
CITAT (pejori @ 17-03-2006, 08:36) sätt du dom i jord så länge. det mår dom nog bäst av tror jag  Min tanke med.  Då ska jag göra det idag. Ska bara baka klart och bädda och göra vattenbyten i karen.  Någon som har lite att göra idag och vill hjälpa till?
ha...hjälpa till!!!!! jag har ett kar på 600 liter som ska göras rent.... och om två månader tömmas helt...
Linda_A
17-03-2006, 09:25
CITAT (pejori @ 17-03-2006, 09:23) ha...hjälpa till!!!!! jag har ett kar på 600 liter som ska göras rent.... och om två månader tömmas helt...  hehe.. Det har jag redan gjort en gång, kan väl göra det en gång till.  Synd att du bor så långt borta bara.
Hej hej! Har inte läst hela tråden, så jag vet inte riktigt vem som har vad. Jag kan inte riktigt klassa mig som hoyagalning (än), men har ändå en del hoyor, och skulle bli jätteglad om jag skulle kunna köpa några sticklingar av Curtisii och Picta, eller någon annan fin småbladig hoya av någon här. Tipsa mig gärna. Emma
Glömde Tsangii
Linda_A
18-03-2006, 10:13
CITAT (Linda_A @ 18-03-2006, 10:13) Åh, men det gör inget, tack för svaret i alla fall.  Kikade lite på din lista och såg att du hade thomsonii och heuschkeliana. (hoppas jag kommer ihåg rätt nu)  Kan du klippa mer i dem så vill jag gärna köpa en liten bit.. Jag betalar självklart. Emma
Linda_A
18-03-2006, 10:42
Emma: Det är klart att jag kan göra. =)
Du har inget att byta med istället? Kanske någon pelargon eller Fuchsia?
stennie
18-03-2006, 10:45
CITAT (Emma_ @ 17-03-2006, 17:04) Hej hej! Har inte läst hela tråden, så jag vet inte riktigt vem som har vad. Jag kan inte riktigt klassa mig som hoyagalning (än), men har ändå en del hoyor, och skulle bli jätteglad om jag skulle kunna köpa några sticklingar av Curtisii och Picta, eller någon annan fin småbladig hoya av någon här. Tipsa mig gärna. Emma  curtisii och tsangii har jag om du är intresserad
Stennie: Jaa.. Tack, det är jag. Linda: Jag har inte en endaste pelargon eller fuschia, och det enda jag har i hoyaväg som jag kan klippa nästan hur mycket jag vill av är en carnosa. (tror jag i alla fall) Visst har jag några andra växter jag kan ta sticklingar av.. men de är så vanliga. Du gillar inte streptocarpus? För jag har en lila sån som jag gillar väldigt mycket och tycker är fin. Jag ska hem och kolla på mina växter och sen kan jag skriva en lista på vad jag har till dig, och om du inte gillar något så betalar jag.  Okej?  Kom på nu att jag har lite skoj fröer över, men det är inget du vill ha kanske?  Emma
Linda_A
18-03-2006, 15:43
Emma: Det låter som en plan. Om jag inte hittar något annat kul i din lista så tar jag gärna carnosa som min moder kan få. Men vi kan ju se först. Det löser sig nog. Streptocarpus har jag ingen anning om vad det är. Jag är vilse ibland de flesta krukväxterna.  Så jag fick söka på goolge, som sagt det ordnar sig på något sätt.
Nu har jag lagt till lite bilder i mitt album, ni får gärna klargöra för mig vad det är för hoyor jag har egentligen. Har alltid antagit att det är Carnosa.  Hoya 2 består av rotade sticklingar som jag skulle kunna skicka till dig, Linda, annars tar jag en stor bit av hoya 1 och skickar.  Andra växter som jag kan ta av och som jag förmodligen ska kunna klara av att rota också är: Hjärtan på tråd Någon slags cissus Zebrablad (en av mina favoriter, kolla bilden i mitt album) Paradisträd Paraplyaralia Åderblad Streptocarpus Någon slags konstig växt som finns i mitt album, men som ingen kan identifiera  Jag har ju fler växter, men jag är så dålig på rotning, så jag vågar liksom inte lova något. Emma
bild fyra ser ut som en pupikalyx bild fem är en carnosa
En liten fråga
Hur gör ni rent praktiskt vid byte och köp av sticklingar? Kan man skicka på posten och hur gör man då i så fall?
CITAT (ansan @ 19-03-2006, 11:45) En liten fråga
Hur gör ni rent praktiskt vid byte och köp av sticklingar? Kan man skicka på posten och hur gör man då i så fall? vi byter och skickar vilt, via posten... packa sticklingarna väl, med fukt runt rötterna, tex, en plastpåse med fuktigt papper eller vitmossa och bara skicka
morellen
19-03-2006, 15:58
Fast vänta tills det blir lite varmare... har fått en hoya i brevlådan när det var minusgrader och den var allt lite ledsen. Tror att stackarn repar sig men man skall vara lite rädd om dem!
Linda_A
19-03-2006, 17:12
CITAT (Emma_ @ 19-03-2006, 00:50) Hoya 2 består av rotade sticklingar som jag skulle kunna skicka till dig, Linda, annars tar jag en stor bit av hoya 1 och skickar.  Jag tar gärna en bit av dem båda.  Så byter vi bara rakt av.
CITAT (Linda_A @ 19-03-2006, 17:12) CITAT (Emma_ @ 19-03-2006, 00:50) Hoya 2 består av rotade sticklingar som jag skulle kunna skicka till dig, Linda, annars tar jag en stor bit av hoya 1 och skickar.  Jag tar gärna en bit av dem båda.  Så byter vi bara rakt av.  Perfekt.. då säger vi så  Nu ska jag bara lyckas rota en bit av den andra också  Pm:ar dig Emma
Emma_, vilken färg har bladnerverna på ditt åderblad? mvh zazu jag skickar ett pm
Zazu.. bild inlagd i albumet.  Det har vita bladnerver, och små blad.. Emma
Jag har beställt lite olika sticklingar från Holland. Bl. a. Dischidia ovata, men kom på just nu att det hade blivit en snyggare växt med några fler sticklingar. Någon som kan sälja till mig, eller byta? Har tyvärr inga Hoyor som är stora nog att klippa i ännu. Pelargoner har jag, både sticklingar och frösådda. Även frösådda Vildpelargoner av några olika sorter.
Linda_A
22-03-2006, 07:33
CITAT (Gertie @ 22-03-2006, 02:28) Jag har beställt lite olika sticklingar från Holland. Bl. a. Dischidia ovata, men kom på just nu att det hade blivit en snyggare växt med några fler sticklingar. Någon som kan sälja till mig, eller byta? Har tyvärr inga Hoyor som är stora nog att klippa i ännu. Pelargoner har jag, både sticklingar och frösådda. Även frösådda Vildpelargoner av några olika sorter.  Jag är intressrad av pelargoner! Detta kan jag klippa i, Australis Lisa Ariadna Globulosa Kentiana kuhlii Macgregorii (vit) Purpureofusca Sp Molukken Thomsonii Limoniaca Vitellinoides
MyHoyas
22-03-2006, 09:02
CITAT (Gertie @ 22-03-2006, 02:28) Jag har beställt lite olika sticklingar från Holland. Bl. a. Dischidia ovata, men kom på just nu att det hade blivit en snyggare växt med några fler sticklingar. Någon som kan sälja till mig, eller byta? Har tyvärr inga Hoyor som är stora nog att klippa i ännu. Pelargoner har jag, både sticklingar och frösådda. Även frösådda Vildpelargoner av några olika sorter.  Gertie, Dessa blev över när jag planterade om min stora Dischidia ovata. Nändes inte slänga dem trots att jag egentligen inte har plats till dem... Är du intresserad kan du ju höra av dig på mailen! Christina
CITAT (MyHoyas @ 22-03-2006, 09:02) Vilka fina blad den har
CITAT (Linda_A @ 22-03-2006, 07:33) CITAT (Gertie @ 22-03-2006, 02:28) Jag har beställt lite olika sticklingar från Holland. Bl. a. Dischidia ovata, men kom på just nu att det hade blivit en snyggare växt med några fler sticklingar. Någon som kan sälja till mig, eller byta? Har tyvärr inga Hoyor som är stora nog att klippa i ännu. Pelargoner har jag, både sticklingar och frösådda. Även frösådda Vildpelargoner av några olika sorter.  Jag är intressrad av pelargoner! Detta kan jag klippa i, Australis Lisa Ariadna Globulosa Kentiana kuhlii Macgregorii (vit) Purpureofusca Sp Molukken Thomsonii Limoniaca Vitellinoides Jag byter gärna något med dig, Linda. Jag återkommer senare med vad jag har att byta med.
CITAT (MyHoyas @ 22-03-2006, 09:02) CITAT (Gertie @ 22-03-2006, 02:28) Jag har beställt lite olika sticklingar från Holland. Bl. a. Dischidia ovata, men kom på just nu att det hade blivit en snyggare växt med några fler sticklingar. Någon som kan sälja till mig, eller byta? Har tyvärr inga Hoyor som är stora nog att klippa i ännu. Pelargoner har jag, både sticklingar och frösådda. Även frösådda Vildpelargoner av några olika sorter.  Gertie, Dessa blev över när jag planterade om min stora Dischidia ovata. Nändes inte slänga dem trots att jag egentligen inte har plats till dem... Är du intresserad kan du ju höra av dig på mailen! Christina  Har mailat dig.
Har kollat lite bättre nu. Det här är Pelargonerna jag har just nu.
Rotade sticklingar: Orbit, Rosa Scarlet Orbit, Röd Rosa (liknar Mårbacka)
Frösådda: Mr Stripey Black Magic, Red Rosa (liknar Mårbacka) White Glitter
Frösådda, mix av: Raspberry Ripple F1 Scarlet Orbit, Röd Orbit F1, Rosa Raspberry Ripple F1 Här vet jag inte vilken som är vilken!
Vildarter, frösådda: P. althaeoides P. australe P. echinatum P. inodorum P. iocastum P. mollicomum P. odoratissimum P. sp. okänd
Blomstertanten
22-03-2006, 15:30
Nu äntligen !!!! Har jag fått ändan ur vagnen och skrivit en lista på vilka jag kan ta sticklingar av  Det trodde ni inte va ??? ANNULATA CALYCINA CEMBRA/ODORATA CAUDATA CRINKEL 8 COMPACTA COMPACTA LURA LEI CORONARIA CHUNII CURTISII THOMSONII MALAYSIA DIMORPHA MOLUKKEN LINEARIS LIMONIACA GLOBULOSA MERRILLI OBSCURA PURPUREO FUSCA SERPENS KEYSII SP B.N BIACENSIS LACUNOSA TSANGII SHEPERDII NUMMULAROIDES PUBICALYX VITTELINA Pust !  Tror jag fått med alla !  (utom dom som jag inte vill klippa för då klipper jag bort pedunklarna ) Orkade inte sortera ordentligt i bokstavsordning  så det får ni göra själva !
Linda_A
22-03-2006, 15:42
CITAT (Gertie @ 22-03-2006, 14:01) Rotade sticklingar: Orbit, Rosa Scarlet Orbit, Röd Rosa (liknar Mårbacka)
Vildpellisen: P. australe Humm jag ska erkänna att jag knappt vet vad som är vad men dessa är jag mest intressrad av. Vilka var du intressrad av mig då?
Linda_A
22-03-2006, 15:44
CITAT (Blomstertanten @ 22-03-2006, 15:30) ANNULATA SERPENS KEYSII Är jag intressrad av. Betalar gärna en slant om du inte hittar något av intresse hos mig.
CITAT (Linda_A @ 22-03-2006, 15:42) CITAT (Gertie @ 22-03-2006, 14:01) Rotade sticklingar: Orbit, Rosa Scarlet Orbit, Röd Rosa (liknar Mårbacka)
Vildpellisen: P. australe Humm jag ska erkänna att jag knappt vet vad som är vad men dessa är jag mest intressrad av. Vilka var du intressrad av mig då? Är mest intresserad av Australis Lisa Purpureofusca Vitellinoides men kan även tänka mig dessa Globulosa Kuhlii Ariadna Thomsonii Men då måste jag ju intressera dig för fler av mina. Om du mailar mig på beyson.silver@telia.com så kan jag skicka bilder.
stennie
22-03-2006, 16:04
CITAT (Blomstertanten @ 22-03-2006, 15:30) CAUDATA CHUNII MALAYSIA MOLUKKEN MERRILLI SP B.N BIACENSIS NUMMULAROIDES Jag är intresserad av dessa...betalar också gärna om inte jag har något att fresta med
Blomstertanten
22-03-2006, 16:35
Ok, jag har antecknat det ! Jag vill gärna ha ( om du har något kvar vill säga) Neo-ebudica (för jag gissar att det är den du menar ) Eitapensis Salweenica Wayetti Glabra Obovata
Linda_A
22-03-2006, 16:37
CITAT (Blomstertanten @ 22-03-2006, 16:35) Ok, jag har antecknat det ! Jag vill gärna ha ( om du har något kvar vill säga) Neo-ebudica (för jag gissar att det är den du menar ) Eitapensis Salweenica Wayetti Glabra Obovata Vågar man fråga vem du pratar med? Om det är hoyaguden så vill jag gärna lägga in en beställlning med. (förlåt kunde inte låta bli)
stennie
22-03-2006, 16:41
CITAT (Linda_A @ 22-03-2006, 16:37) CITAT (Blomstertanten @ 22-03-2006, 16:35) Ok, jag har antecknat det ! Jag vill gärna ha ( om du har något kvar vill säga) Neo-ebudica (för jag gissar att det är den du menar ) Eitapensis Salweenica Wayetti Glabra Obovata Vågar man fråga vem du pratar med? Om det är hoyaguden så vill jag gärna lägga in en beställlning med. (förlåt kunde inte låta bli)  Jag tror blomstertanten pratar med mig Men jag har inget emot att kallas hoyaguden Blomstertanten...jag sätter alla på rotning i kväll..PM:ar dig sen ..
Blomstertanten
22-03-2006, 16:48
CITAT (stennie @ 22-03-2006, 16:41)  :lol: Jag tror blomstertanten pratar med mig -_- Men jag har inget emot att kallas hoyaguden  :lol: Blomstertanten...jag sätter alla på rotning i kväll..PM:ar dig sen ..  Tack så mycket hoyaguden !!!
Linda_A
22-03-2006, 17:54
dubbelt.
Linda_A
22-03-2006, 17:55
norpydorp
22-03-2006, 18:12
blomstertanten: vad är en SP B.N BIACENSIS storbladig/små bladig färg på blomman?
är det stora klonen av curtisii som du har?
norpydorp
22-03-2006, 18:27
när kan vi börja skicka då? hur kallt klarar dom av
Linda_A
22-03-2006, 18:38
CITAT (norpydorp @ 22-03-2006, 18:27) när kan vi börja skicka då? hur kallt klarar dom av  Jag funderade på det med idag. Om någon av dem som ska byta med mig bor i göteborg eller sthlm så kan vi byta nästa vecka. Om ni vågar alltså. Kanske kan tillägga att jag inte är hemma sen på ett par veckor, ifall ni undrar varför jag försvinner ifrån forumet. Ska ju fira att jag blir stor flicka i sthlm.
nätterna är fortfarande för kalla... här är minus 10-15 grader på natten all post körs nattetid så avvakta någon vecka till, så får vi se
morellen
22-03-2006, 22:36
har fått två paket i brevlådan i dag, de klarade sig bra men det kändes lite på gränsen... Nu är det -5grader ute så då vill jag inte vara hoya... Men det skall bli skönt att skicka iväg lite sticklingar så jag får nån yta att ställa allt nytt på *s*
morellen
22-03-2006, 23:20
Någon som har nån av följande;
Archboldiana Kerri albomarginata loyceandrewsiana Multiflora sp Noid Multiflora speckels Polyneura brokbladig
Lika bra att fråga när jag ändå är som värst hoyamanisk *s*
Blomstertanten
23-03-2006, 08:54
Tvungen att ändra lite ! Somligt går som smör i solsken Rödmarkerade är strukna , grönmarkerade nytillkomna. ANNULATA CALYCINA CEMBRA/ODORATA Finns en rotad CAUDATA Finns inget kvar att klippa just nu CRINKEL 8 COMPACTA COMPACTA LURA LEI CORONARIA CHUNII Har snart krympt till ingenting CURTISII THOMSONII MALAYSIA DIMORPHA MOLUKKEN LINEARIS LIMONIACA Finns några rotade GLOBULOSA MERRILLI OBSCURA Finns några rotade PURPUREO FUSCA SERPENS KEYSII SP B.N BIACENSIS Klipper inte mer av den LACUNOSA TSANGII SHEPERDII NUMMULAROIDES PUBICALYX VITTELINA MINDORENSIS Finns 2 rotade Jag har antecknat dina önskemål Linda men inte hunnit kolla vad du har än  Erkänner att jag missade dina önskemål först, så det va tur du frågade !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|