Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171, 172, 173, 174, 175, 176, 177, 178, 179, 180, 181, 182, 183, 184, 185, 186, 187, 188, 189, 190, 191, 192, 193, 194, 195, 196, 197, 198, 199, 200, 201, 202, 203, 204, 205, 206, 207, 208, 209, 210, 211, 212, 213, 214, 215, 216, 217, 218, 219, 220, 221, 222, 223, 224, 225, 226, 227, 228, 229, 230, 231, 232, 233, 234, 235, 236, 237, 238, 239, 240, 241, 242, 243, 244, 245, 246, 247, 248, 249, 250, 251, 252, 253, 254, 255, 256, 257, 258, 259, 260, 261, 262, 263, 264, 265, 266, 267, 268, 269, 270, 271, 272, 273, 274, 275, 276, 277, 278, 279, 280, 281, 282, 283, 284, 285, 286, 287, 288, 289, 290, 291, 292, 293, 294, 295, 296, 297, 298, 299, 300, 301, 302, 303, 304, 305, 306, 307, 308, 309, 310, 311, 312, 313, 314, 315, 316, 317, 318, 319, 320, 321, 322, 323, 324, 325, 326, 327, 328, 329, 330, 331, 332, 333, 334, 335, 336, 337, 338, 339, 340, 341, 342, 343, 344, 345, 346, 347
ninnisky
CITAT (Meriona @ 12-08-2011, 17:52) *
Nej tyvärr bara i lila och orange. Box
Den gröna är mycket ettrigare. tongue.gif

Kan se den framför mig i grönt - helläcker!
ninnisky
I går på hemvägen från ännu en tur till Jönköping åkte vi till Gunillaberg. En helt underbar upplevelse i Tage Andersens herrgård. Tyvärr kom vi strax före stängningsdags så vi hann inte se all konsten i hans trädgård...så det får bli en tur till vid ett senare tillfälle. Men huset är fantastiskt med konst och underbar inredning.
www.tage-andersen.com/gunillaberg
Meriona
Du kommer väl och tittar på den sen nån gång, hoppas jag? Den är som vårgrönska. biggrin.gif
ninnisky
Tack, gärna - är lite nyfiken av mig! biggrin.gif
Meriona
Va bra! smile.gif

Jag kanske borde ordna en Odlait-träff hemma. Så dom jag tjötat om min flytt - hihi!
merlin68
Ska plocka årets första sviskon:) Blir en jätteskörd i år jämfört med fjolårets mer moderata avkastning. Avskyr att kärna ur alla sviskon....får bli ett par liter per dag de närmaste veckorna sweatingbullets.gif Sedan ska jag fylla det färdigjästa rabarbervinet på flaskor och göra tio liter vinbärssaft nu när den stora plasthinken blir "ledig" ... och så ska jag ta hand om en massa andra frukter och grönsaker, underbart men jobbigt nu när det är skördetid.
Meriona
Ska åka och köpa ett par stora spånblock som jag ska använda som avledningsgrej när jag sätter över kvartetten i stor-buren idag. Måtte det gå väl för jag har inte tid med krångel!

Sen ska röjas och grejas. Har legat vaken sen halv tre så det var lika bra att gå upp nu och sätta igång. smile.gif
Natur liv
Här ska vi fortsätta fixa och röja för att skapa utrymme för ett skrivbord. Ett stort skrivbord som räcker för oss alla tre. Plats för dator, symaskin, bärbar dator och en massa annat. Det ska bli skönt att så småningom kunna packa upp de sista flyttkartongerna.
Anki på Öland
Redo att snart ta en tur till Ronneby Brunnspark på hundutställning.
Aqvakul
CITAT (Anki på Öland @ 13-08-2011, 07:51) *
Redo att snart ta en tur till Ronneby Brunnspark på hundutställning.

Där är vackert! wub.gif

BI 32
ylvahi
Har slängt i en maskin tvätt, verkar vara bra torkväder idag tummenupp.gif .
Så måste väl dammsugaren få gå ett varv också.
Ikväll blir det grilla, just ja kanske måste handla lite också
Eva i Skåne
CITAT (merlin68 @ 12-08-2011, 23:11) *
Ska plocka årets första sviskon:) Blir en jätteskörd i år jämfört med fjolårets mer moderata avkastning. Avskyr att kärna ur alla sviskon....får bli ett par liter per dag de närmaste veckorna sweatingbullets.gif Sedan ska jag fylla det färdigjästa rabarbervinet på flaskor och göra tio liter vinbärssaft nu när den stora plasthinken blir "ledig" ... och så ska jag ta hand om en massa andra frukter och grönsaker, underbart men jobbigt nu när det är skördetid.

Oj, så flitig du är tummenupp.gif . För tjugo år sen var jag sån, men nu kan jag blunda för det mesta unsure.gif

Det är marknad i Höör i helgen. Får se om vi kör dit en sväng idag eller imorgon. Borde nog satsa på i eftermiddag eftersom det är uppehållsväder. Imorgon vet man inte hur det blir med det.......
Keka64
Har monterat ihop en byrå som jag inhandlade igår kväll på Ikea i Linköping. Det gick som en dans, så nu kan den gamla trasiga byrå-j***n bäras ut.....
Aqvakul
Hållerpå att planterar ut lite agapanthus på friland, så blir det lite mindre kånkande på krukor. Ny rabatt gav fin grässvål att transplantera och när dressing och frön var framme så blev det lite allmän renovering av gräsmattan. Såg just att häcken borde putsas och en del perenner klippas.. Så är det att ha trädgård...
ninnisky
Har gjort en köttgryta på högrev. Massor av trattisar och rotsaker hamnade i den.
Lite grädde också för säkerhets skull. Kanske skulle duttat i lite rödvin också...men det är för sent nu...

Har suttit ute på altanen länge och läst, så skönt väder. Maken är ute och flyger idag!

Eva i Skåne
CITAT (Eva i Skåne @ 13-08-2011, 12:58) *
Det är marknad i Höör i helgen. Får se om vi kör dit en sväng idag eller imorgon. Borde nog satsa på i eftermiddag eftersom det är uppehållsväder. Imorgon vet man inte hur det blir med det.......

Det var en besvikelse thumbdown.gif
Den kändes mindre än den brukar trots att dom skulle ha fler knallar än vanligt.
Köpte en ny väska för en hundring och gubben en hatt för samma pris, men annars var där inget som lockade oss och på mindre än en timme hade vi gått färdigt och satt i bilen på väg hem igen.
Meriona
CITAT (Meriona @ 13-08-2011, 06:24) *
Ska åka och köpa ett par stora spånblock som jag ska använda som avledningsgrej när jag sätter över kvartetten i stor-buren idag. Måtte det gå väl för jag har inte tid med krångel!

Sen ska röjas och grejas. Har legat vaken sen halv tre så det var lika bra att gå upp nu och sätta igång. smile.gif

Killarna har skött sig utmärkt tillbaka i storburen, inget tjafs alls, åtminstone inte ännu. tummenupp.gif

Har hunnit röja hela köket förutom 4 skåp och kökssoffelådan. Får bli i morgon förmiddag för nu är orken slut. En gammal arbetskompis dök upp och då gick det bort lite tid, men det var mycket kuligare att sitta och tjöta än att rensa skåp. biggrin.gif 3 kassar till loppis och 8 soppåsar blev dagens skörd. tongue.gif
gnon49
Har haft släktingar på besök. Vi intog en god måltid ute för att sen ta en skogspromenad. Jäsicken vad kantareller vi hittade. Fick sluta plocka när korgen var full. Det bådar gott inför kommande svampturer i skogen.
Aqvakul
Dagens morgondopp var bara såå härligt: Dubbelslag på 17; BI 34
Meriona
BLÄ vad det är trist att putsa silver! sad.gif Men de här grejorna var för stora för det där bikarbonattricket. Ont fick jag också, så nu är jag SUR!
merlin68
Nu är mina två små "betongsträndremsor" vid dammen färdiggjutna yahoo.gif Maken hittade dessutom en stor trädgren till dammen! Nu är dammen klar, trodde vi aldrig skulle bli färdiga - har hållit på med den i två år fear.gif Dammkanterna har varit jättejobbiga att få till så det ser naturligt ut så det tog mest tid och tankemöda. Jag ville ha en" skogstjärn" och nu fick jag den hurra:)
Tikka
Gick upp kl 7,30 ut i skogen hemma igen kl 14, rensa o torka svamp i svamptorken....tvättar lite o förbereder mig mentalt att gå upp kl 6 imorgon bitti för nu va semester slut sad.gif
Fast jag har 6v med 4 dagarsveckor att se framemot...semestersvampfredagar är på g då wink.gif
ninnisky
Nu är det dags för "barnbarnsvecka" igen till torsdag kväll. Alltid lika roligt biggrin.gif Vi ska ta en vända på Universeum och nån dag på landet, men först ska vi baka en äppelkaka!
Skruttis
Uselt väder här idag. Har plockat av lite svarta vinbär och ska koka gelé av dem.
Få se om jag kan få mig själv till att släpa fram snabeldraken sedan.

Usch jag avskyr dessa mörka, regniga seeeeeega dagar.... sad.gif
Anki på Öland
Var inne på en loppis och hittade en jättefin 3-hjuling till mitt snart 3-åriga barnbarn för 50:- Han blev jätteglad smile.gif
Eva i Skåne
Sista flyttlådan tömd och allt instuvat i skåp. nåja, allt fick inte plats, men ytterligare en säck till ocntainern. Kommer säkert aldrig att sakna nåt av det.
Snabeldraken har sonen fått ta en runda med. Det gör han så gärna. Ha ha ha. rolleyes.gif
Jag ska laga middag om en timme och samtidigt förbereda till middagen imorgon när jag ska ha tjejkompisar här.
Kanske jag orkar torka lite damm också, men då ska det allt vara lite. smile.gif

----
Just nu skiner solen genom alla grå moln och jag ser att jag behöver putsa fönster också, men imorgon regnar det säkert igen och då syns det inte. shy.gif
Meriona
Varit på Verdandi och lämnat en hoper lådor och kassar som de kanske kan få några kronor för till behövande. Lämnat linneservetter på tvätteriet för blekning och mangling. Tog ledigt ett par timmar och hämtade nyckel till nya boet och for dit med ett antal lådor till förråden. Sen kom hyresvärd och ny hyresgäst hit och snokade och diskuterade. Jag försökte att hålla mig undan så mycket det bara gick, så halva sonens rum blev röjt. smile.gif Nu ska jag bara diska och bära ner sopor och återvinning och mer lådor, sen får det vara bra för idag. tongue.gif
Kajsa i Arvika
Jag har snart jobbat klart min första dag (kväll) efter semestern.. Seeeeegt.. och långt till nästa sommarsemester.. crying.gif
Aqvakul
CITAT (Kajsa i Arvika @ 15-08-2011, 20:22) *
Jag har snart jobbat klart min första dag (kväll) efter semestern.. Seeeeegt.. och långt till nästa sommarsemester.. crying.gif

Tänk positivt, det händer mkt trevligt innan dess.. kompiskram.gif
merlin68
Har skrapat bort mängder med hundår från bilsätena. Ska skaffa en icke hårande hund nästa gång, värre hårboll än min finns inte, han tappar mängder med hår hela året ranting.gif Sedan har jag hunnit måla kökssoffan 2 ggr och ska fortsätta imorgon kväll sweatingbullets.gif Jag behöver semeeeester igen crying.gif alt. en heltidsanställd housekeeper giggle.gif
Eva i Skåne
Idag tänkte jag bjuda på en stor pannkaksrulle fylld med köttfärssås när mina kompisar kommer. Gjorde en stor sats färssås igår och skulle förbereda några tunna ugnspannkakor. Inget bra resultat. Tog ut en blek pannkaka och kunde konstatera att övervärmen inte funkade i ugnen. Lagom kul sad.gif Det finns ju alternativet att steka pannkakor på järnet och fylla som crepes, men dels är det mycket mer jobb och dels vill jag förbereda och bara kunna sätta in en form i ugnen. Vill inte riskera att ugnen kanske inte alls funkar då och förresten skulle osten ovanpå inte bli merän knappt smält.
Aha tänkte jag. Jag gör lasagne istället, men just som jag tänkt tanken insåg jag att det var ett tankefel. Ugnen igen ju.
Nu lutar det åt att det blir kokt pasta med köttfärssås och en sallad. Det är ju alltid okej, men lite fantasilöst.

Ang ugnen kan jag bara konstatera att det är en fördel att bo i hyreshus. Har ringt vaktmästaren som kommer och tittar i eftermiddag, men gissar att han måste beställa dit en el-kille. Ingen kostnad för mig i alla fall.

Betr hundhår i bilen vet jag nog hur din bil såg ut före du tog bort Merlin. Som min antagligen sad.gif Trots att jag har en filt i sätet är det tjockt med hår under också. En ren fasa när någon utom familjen ska åka med och tvingas sitta i baksätet. Synd det är så dyrt att lämna in för reconditionering, men sen varar det ju inte ändå. Jag får väl också använda lite handkraft... nån gång wink.gif
Meriona
CITAT (merlin68 @ 15-08-2011, 22:42) *
... Jag behöver semeeeester igen crying.gif alt. en heltidsanställd housekeeper giggle.gif

Hemmafru? Är det samma sak som housekeeper? Det vill jag bli. smile.gif Fast gubben finge bo nån annanstans, hihi. naughty.gif
Meriona
jag var nere och mätte lite, skulle kolla åt vilket håll en dörr gick i sonens rum. PANIK! Den visade sig gå ut i vardagsrummet, så nu måste jag skissa om alltihop vad gäller placeringen av grejer i den änden! -fear-.gif
Det var en ruggigt söt rörmökare där också, ujuj. crazy.gif Tyvärr var han väl 20 år för ung minst. wink.gif
Flemming
vad skall ni göra eller redan har gjort?

Sista semesterveckan och svaret blir allt skall göras och inget har blivit gjort...
Roligare att sitta här yes.gif
Meriona
Var och köpte elfa backsystem till min garderob idag. smile.gif Tror att de kommer att svälja en hel del både kläder och sänglinne. Annars får jag rensa mer.
merlin68
Fortsatt målning av vår gamla kökssoffa. Snart är den färdigmålat sweatingbullets.gif
Och så har jag ätit årets första egenodlade persika. Är så himla stolt över att ha lyckats få persikoträdet att trivas och ge skörd, en klar 10 poängare på lyckoskalan tummenupp.gif
Tikka
Jobbat andra dagen idag efter min semester...e gööör trött...så trött att jag inte orkade gå ner o höra Daniel Lemma på Kungstorget...Göteborgs kalaset börjar idag....
xlxl67
Var ute på hyss i Lönneberga-trakten och såg 2 stycken Ljusgul Höfjäril! smile.gif
Meriona
CITAT (xlxl67 @ 16-08-2011, 20:42) *
Var ute på hyss i Lönneberga-trakten och såg 2 stycken Ljusgul Höfjäril! smile.gif

Grattis xlxl! smile.gif

Jag ska åka och titta på en matta idag. Funderar på en rya. Samlar väl damm som sjutton, men jag tror att det skulle kunna bli snyggt.

Meriona
Matta beställd, åkeriet har varit här med 35 flyttkartonger och Lennart (som han heter) tog sig gott om tid att förklara hur man packar på bästa sätt. smile.gif Känner mig 100% trygg.

Gjorde nåt j-a klantigt idag. sad.gif Tvingade sonen att skruva ner kökslampan som ändå inte funkat på nån månad. För att rädda det som stod under så flyttade jag grönsakslådan från kylskåpet lite klumpigt så att den sprack. Nu får jag säkert betala den. sad.gif BLÄ hur dum får man va? Två veckor innan flytt liksom....

merlin68
CITAT (Eva i Skåne @ 16-08-2011, 10:35) *
Betr hundhår i bilen vet jag nog hur din bil såg ut före du tog bort Merlin. Som min antagligen sad.gif Trots att jag har en filt i sätet är det tjockt med hår under också. En ren fasa när någon utom familjen ska åka med och tvingas sitta i baksätet. Synd det är så dyrt att lämna in för reconditionering, men sen varar det ju inte ändå. Jag får väl också använda lite handkraft... nån gång wink.gif

Ja det är ett elände no.gif Förra hunden var dobermann-schäfer och hon hårade bara riktigt rejält 2 ggr per år men nuvarande hundpojken hårar året om!! Han är blandras Border Collie-Rhodesian Ridgeback. Ridgebacken hårar ju lite grann hela året men min har lång svart BC-päls så högarna med hundhår syns väldigt mycket. Har köpt en sån där superborste till honom (Furminator) och den hjälper väl lite grann. Borstar bort en hel papperkasse med hår varje vecka (ingen överdrift). Men jag sparar allt hår och ska snart lämna in det till någon som gör garn av det tummenupp.gif

Annar har det inte hänt så mycket här. Har anmält dottern till körskolan och förhoppningsvis tar hon körkort snart....Sonen står på kö och vill börja övningsköra. Dyrt att betala körkort till tre barn i rad sweatingbullets.gif
Meriona
Ja det är dyrt med körkort nuförtiden, nästa torsdag ska vi på handledarutbildning för sonen. Men efter alla inledande grejer som jag betalar, så får han betala det mesta själv.
gnon49
Idag tro jag det skulle vara meningslöst att försöka ta körkort på nytt för mig. Men vad lycklig man var när man hade körkortet i handen. Och den första bilen. Idag fick jag förresten en hel del bilvårdsprodukter av en bekant som bestämt sig för att i fortsättningen lämna bort bilen när den behöver en rengöring ut o invändigt. Dyra produkter att köpa så visst var dom välkomna. Förresten, idag har jag gjort nada. Vädret var inte på min sida.
Flemming
Byggt fjärilsholk,gjort en ritning till igelkottholk...
Skall nog lägga mig för tidningsbilen lämpade precis av buntarna med morgontidningar...
Myosotis
CITAT (Flemming @ 18-08-2011, 02:59) *
Byggt fjärilsholk...

Vad är det?
Flemming
CITAT (Myosotis @ 18-08-2011, 09:21) *
Vad är det?

En sådan här...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fj%C3%A4rilsholk

http://wildlifegarden.se/fjarilsholk.html

Dom är lite dyra att köpa så jag tog en "halvklar" fågelholk och gjorde några avlånga öppningar på framsidan.
Fjärilsholken skall hänga på grannens (undertill) lilla uteplats och detsamma skall två stycken igelkottbon göra...
Damen som har uteplatsen gillar djur lika mycket som jag gör och hon får även ta emot mycket av fåglarnas rester...
Hennes förråd är sammanbyggd med huset,så jag använder det som matningsplats för alla gråsparvar,kajor,och några duvor.
Med jämna mellanrum sticker jag ut grovdammsugaren och städar förrådstaket efter dom bevingade,så här är rent och fint hela tiden.
Igelkotthusen skall vara till dom två kottar som dyker upp varje kväll och käkar pannkakor,russin och kattmat.
Den halta kajan som jag visade en bild på är här fortfarande och käkar.
Tack och lov har den blivit av med den långa "tofsen" som hängde runt det ena benet.
Nu syns det tydligt att där har varit ett brott på benet för det ser ut som om den har ett "knä" på det dåliga men inte på det friska...
Äter bra men har tydligen inte riktigt föstått att man kan hålla fast jordnötter med hjälp av klon.
Nu är den fortfarande bara barnet (svarta ögon) och kanske så lär den sig med tiden...

Nu kom det helt plötsligt en fjäril flygande in i rummet,kanske en påminnelse om vad jag skulle göra klart...
Utsläppt och det var/är en nässelfjäril.

Tikka
Oj finns det fjärilsholkar, spännande smile.gif

Jobbat första veckan efter semestern...pust det va trögt att komma igång crying.gif ....ikväll blev det en tur ut på havet...ett kvällsdopp i solnedgången o lite grillat....har semesterfredag imorgon smile.gif
mamamaggan
Har hjälpt min man lite med att anlägga en liten äng. Nu har vi duschat och ska gå och lägga oss och lyssna på en bok , " Sankte Per " av Björn Hellberg . Inte så tokigt det vi hört hittills.
Aqvakul
Igår spelade jag och Inger bättre än vi någonsin gjort tidigare och vann en bridgetävling med 34 par. Det märkliga var att jag var urtrött, med en rejäl huvudvärk och noll förväntningar...
Skruttis
En liten björktrast lyckades flyga in genom dörren, upp för trappen och kraschlanda bakom en kruka i ett fönster på övervåningen.
Mycket bär hade h*n tydligen i den lilla magen. wink.gif Nu fördelat på väggar och golv.....
Har precis burit ut den och så har jag och katten delat på en burk tonfisk. Vi tycker det är lika gott båda två.
Fast jag stampar förstås inte omkring och piper lika högljutt som vissa andra. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon