Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171, 172, 173, 174, 175, 176, 177, 178, 179, 180, 181, 182, 183, 184, 185, 186, 187, 188, 189, 190, 191, 192, 193, 194, 195, 196, 197, 198, 199, 200, 201, 202, 203, 204, 205, 206, 207, 208, 209, 210, 211, 212, 213, 214, 215, 216, 217, 218, 219, 220, 221, 222, 223, 224, 225, 226, 227, 228, 229, 230, 231, 232, 233, 234, 235, 236, 237, 238, 239, 240, 241, 242, 243, 244, 245, 246, 247, 248, 249, 250, 251, 252, 253, 254, 255, 256, 257, 258, 259, 260, 261, 262, 263, 264, 265, 266, 267, 268, 269, 270, 271, 272, 273, 274, 275, 276, 277, 278, 279, 280, 281, 282, 283, 284, 285, 286, 287, 288, 289, 290, 291, 292, 293, 294, 295, 296, 297, 298, 299, 300, 301, 302, 303, 304, 305, 306, 307, 308, 309, 310, 311, 312, 313, 314, 315, 316, 317, 318, 319, 320, 321, 322, 323, 324, 325, 326, 327, 328, 329, 330, 331, 332, 333, 334, 335, 336, 337, 338, 339, 340, 341, 342, 343, 344, 345, 346, 347
Eva i Skåne
Denna helgen planerar jag att sätta en del av mina dahlior i krukor för förkultivering
Jag har ju en hel del så det lär inte gå med alla, men det vore kul med lite tidigare blomning
Uggi
Skall ta med frugan ut till Hornborgasjön och se på tranorna och även andra fåglar. tummenupp.gif
gunsta
Ha det så trevligt i Täby Hattstugan!

Dahlior - jag har tre st som jag snart nog ska starta - har aldrig haft dahlior tidigare (vad jag vet).

Hornborgasjön - så trevligt det låter.

Själv ska jag väl bara 'skrota' omkring på tomten.
Eva i Skåne
Att "skrota omkring" brukar kunna leda till en hel del småplock smile.gif

Jag fick överta en stor mängd osorterade dahlior från min svärfar förra våren. De blommade inte så bra som jag tänkt och jag och en hel del blev utan blommor så jag inte vet ännu vilka sorterna är. Sen fick jag ett par kassar från en arbetskamrat som skulle sälja sina föräldrars hus. Alltså alldeles för många, men jag har svårt att tacka nej till vackra blommor (och allt annan som växer)
Det är svårt att få plats med allt i rabatterna så idag har jag använt mina femton största utekrukor och planterat fulla med dahlieknölar.
Sen var jorden slut och jag kände mig nöjd med att jag bara hade några småpåsar med de specifika sorterna i. Trodde jag... Vände mig om och fick syn på två brödbackar till... Ja ja. Ska ju ha nåt att göra nästa vecka.
Nästa år, när jag förhoppningsvis har koll på mina sorter, delar jag gärna med mig Gunsta så du kan ha fler än tre.

Perfekt väder för utejobb idag, men eftermiddagsfikan blev faktiskt inne. Vi kände oss lite småfrusna efter några timmar ute på tomten.
gunsta
Precis - är man ute och skrotar så blir man lite frusen av sig - ovana vid solen kanske. Det där med dahlior är nytt för mig - en odlait har lärt mig lite 'trix' som jag ska testa. Men jag har inte satt mina ännu - väntar nog ett par veckor tror jag. Man bor ju inte i Skåne smile.gif. Jag tar tacksamt emot dahlia-knölar - men jag ska träna i år först smile.gif

Jag har räfsat en del - och nu är jag inne och vill ha te.
Monarda
Uppe med tuppen idag! Ser ut att bli en vacker dag så nu blir det räfsning och så ska kvickroten i rabatterna få sig en omgång devil.gif
gunsta
Jag ska gå ut och se om grannens katter är här - en har varit här redan. Och kanske ... kanske jag ska räfsa lite. Diska - usch.
Eva i Skåne
Idag har jag ryckt upp ett antal (flera hundra) bokplantor av olika ålder. Detta bara under EN bok.
Det är inte gjort på flera år, så jag gissar att skotten var mellan 1-4 år gamla. Trodde jag skulle behöva klippa bort de grövsta, men lyckades dra dom. Så mycket bättre - man slipper "stubbar" att snubbla över och man slipper eventuella rotskott.
Givetvis resulterade detta slitande i skavsår på fingrarna, trots vantar. Annars brukar det vara tumgreppen som far illa av räfsans skaft.

Har fotograferat en del på tomten. Försökte ta talgoxen när den satt i hålet till en holk, men aldrig är man tillräckligt snabb på avtryckaren.
Massor av citronfjärilar har jag sett idag och en mörk fjäril, som fladdrade förbi för snabbt för att jag skulle kunna se den ordentligt.

Första utefikan för året och fortfarande sitter jag på köksverandan.
En underbar helg smile.gif
hattstugan
Nu hemma efter en intensiv men otroligt rolig och givande hel i glada och positiva människors sällskap!

Ska straxt iväg och hjälpa en ny konsulent att lägga sin första TW-order!!
Natur liv
Idag har det körts till soptippen med gammalt skräp, så till helgen kan släpkärran transporteras till torpet. Kanonbra, eftersom den behövs när jord, plank och sten ska hämtas. Det börjar bli lite brådis att bygga en ny farstutrappa, den gamla sluttar lite väl mycket nu. Det blir att göra lite ritningar och beräkningar först bara. Hur var det nu ... trappformel hit och dit ... 2 höjder + 1 längd = 63 cm om jag minns rätt.
hattstugan

Har varit till ögonläkaren så nu behöver jag inte dit förrän om 1,5 år.
Hämtat mor och fars hund för hissen är avstängd för byte nu i 4 veckor och den 15 år gamla vovven klarar inte att gå 5 tr upp och ned flera ggr om dagen! Inte min far heller som nu är hänvisad till balkongen!
gnon49
Vårtecken för mig idag. Tagit ut vattenslangen, tvättat bilen, beställt tid för byte till sommardäck och suttit vid lagårdsväggen och njutit av en kopp kaffe.
Monarda
Kämpat med en idiotiskt nytt rapportsystem på jobbet. Säkert kostat multum men fungerar ej för användarna angry.gif
Gick hem och sådde luktärtor för att lugna ner mig - det fungerade happy.gif
Eva i Skåne
Igår köpte jag 4x10 minipetunior. Dom är helt bedårande wub.gif

Ikväll har jag planterat i mina balkonglådor, ett par andra balkongkrukor och de räckte även till en stor utekruka som jag satt utanför trappuppgången
Min man är skeptiskt till det sista, men jag har sett det i grannhuset i flera år och de verkar få stå i fred. Det ser så välkomnande ut, inte bara för mig och mina eventuella gäster utan för alla andra som antingen ska in i trappan eller bara går förbi.
Eva i Skåne
Idag har jag varit och shoppat med två av sönerna. Dom behövde i princip allt inför det stundande bröllopet, men nu är det klart och skönt är det.
Ett djupt tag i mammas plånbok blev det blink.gif

Fick ett jättefång tulpaner som tack och det värmde wub.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag skall om en timma igen till tandläkaren
silos
Har varit till vårdcentralen och äntligen fick antibiotika!
hattstugan

Ska snart fixa fika till kvällens säljmöte i Hallstahammar! Innan ska jag lämna Tupperware till en av konsulenterna också!

Har idag lämnat mor och fars hund till min syster och svåger i Solna! Jag jobbar nästa vecka och vovven kan ju inte vara själv hela dagarna!
Uggi
Igår tvättade jag framsidan på garaget, skall måla om framsidan då det blir lite varmare.
Natur liv
Vilket vårväder! Idag har jag varit på pick-nick vid sjön när sambon fiskade och därefter åkte vi tillbaka och grillade fläskfilé. Solen har strålat hela dagen, så det känns verkligen som vår. Fast grannen säger att det väntas snö i veckan ... (det örat lyssnar jag inte på).
Eva i Skåne
Det var ju en dysterkvist till granne du har Naturliv. Helt felunderrättad..... vill jag tro
hattstugan

Har varit på språng hela em! Varit till banken, hämtat krukor i massor hos grannen som ska flytta, hjälpt henne klippa bort torrt i Buskpionen och hunnit med en fika där! Varit och lämnat nyckel till skyddslingen till Klockargården så dom kunde börja duka till morgondagens dop där!

Nu slappar Tuffing och jag vid TV:n!
Eva i Skåne
Vi ska strax köra ner på vägsamfällighetens årsmöte. Kommunen vill ansluta området till kommunalt vatten och avlopp så det blir väl en del diskussioner.
gunsta
Jag ska strax ut och 'göra Gävle' smile.gif
Eva i Skåne
Nyfiken på vilka fynd du kommer hem med Gunsta biggrin.gif
gunsta
CITAT (Eva i Skåne @ 05-04-2014, 12:23) *
Nyfiken på vilka fynd du kommer hem med Gunsta biggrin.gif

Idag var jag inte på humör - inga fynd annat än blodtrycksmedicin smile.gif - nej idag gick det inte att handla. Jag får trösta mig med dom vackra tulpaner som jag köpte igår - en gul dubbel som dom 'hemma i stan' kallar piontulpan.
Eva-Helene
Har varit på Skellefteå Expo idag. Lagom stort och vi hittade en rörmokarfirma som vi kommer att anlita till att se över avloppsrören - det är hög tid, huset byggdes 1956. Med lite tur blir det inte så blodigt dyrt heller tummenupp.gif
När vi ändå var i staan så provkörde vi en ny bil också. Jag gillade den men guben "blev inte imponerad" blink.gif
hattstugan

Har varit på barndop och efterföljande fika med supergoda smörgåstårtor!
Hunnit vara till sonsonen som fyller 1 år idag! Där blev det god vanlig tårta!
gnon49
Snabbvisit hos några bekanta för att sedan besöka Bauhaus och Granngården. 10 säckar jord och gödsel blev det . Även blodmjölet till sörjan som skall skrämma rådjuren blev äntligen inhandlad. Ätit färskpotatis för första gången därtill tillagade i mikron. Gick riktig bra och smidigt faktiskt.
Natur liv
Igår hann jag mycket i trädgården. Sorterade ut hela delar från det raserade partytältet. Av dem kommer jag att bygga väggarna till uteduschen. Vi har i alla fall placerat ut pallarna på rätt plats. Jag måste bara ta hit någon metallsåg och metallborr först. Sedan flyttade vi uteköket till en ny plats. Allteftersom räfsades löv.

Nu känns det i hela kroppen att trädgårdssäsongen har börjat.
Eva i Skåne
Oj, så flitig du varit Naturliv. Jag har inte gjort något ute denna helgen. blush.gif
gunsta
Jag är också mycket 'oflitig' - sitter och slöar på ett hotellrum i Gävle - men väskan ska packas och så ska allt bäras ut till bilen. F ö är jag proppmätt av frukosten smile.gif
Nenna på Aspö
Har jobbat klart för den här helgen och ska snart äta middag med min älskling. Så mycket mer nytta har jag nog inte lust att göra idag, det skjutervjag upp tills i morgon när jag är ledig :-)
hattstugan

Idag har det röjts i trädgården! Kört undan fjolårsris från rabatterna, rensat hallonsnåret!
Klippt bort mängder med slånsly! Fy för den lede för slån! Och sånt otyg säljs!!
Hunnit fika med dottern också!
gunsta
CITAT (hattstugan @ 06-04-2014, 19:15) *
Idag har det röjts i trädgården! Kört undan fjolårsris från rabatterna, rensat hallonsnåret!
Klippt bort mängder med slånsly! Fy för den lede för slån! Och sånt otyg säljs!!
Hunnit fika med dottern också!

Håller med om att slån är ett otyg - men det är vackert också. Vi spar våra buskar några veckor till så dom dom hinner blomma - sen klipper vi till smile.gif.
hattstugan

Visst är slånet vackert när det blommar gunsta! Men jag har hur mycket som helst ändå utan att ha dom i rabatterna!

Ska om 45 min köra min mamma till Elisabeth Sjukhuset i Uppsala för Op! Sen ska jag jobba!
Eva i Skåne
Har ni plockat slånbär nån gång? Vi var flitiga med bärplockning i yngre dagar och gjorde saft/måltidsdryck. Slånbär var dock inte så enkelt att plocka och sen gjorde jag fel vid saftkoket och kokte med bären, med följd att drycken blev vedervärdigt sträv och fick hällas ut. Det blev bara den gången smile.gif

Nu är det vardag igen. Jag fick mail i helgen att mina plantor från Plantbutiken kommer i veckan så jag ska köpa mer jord med mig hem idag och förbereda för att plantera massor av petunior mm
Pretty much Picasso är min favorit sedan ett par år
Monarda
Den är jättefin, Eva. Köpte ett ex för två år sedan på trädgårdsmässan i Rättvik och den var superfin hela sommaren. Ska försöka få tag på den igen.

Idag blir det då inget gjort i trädgården, det regnar och blåser. Men regnet behövs, märkte när jag rensade rabatterna i helgen att det var väldigt torrt i jorden.
skogstroll
Skönt med regn, avslappnande på nåt vis. Har haft en lugn och bra dag och handlade sen och lagade mat till gubben. Trött men nöjd.
Eva i Skåne
Igår fick jag mina plantor. Den snälla brevbäraren hade burit ut två lådor till mig så jag slapp iväg och hämta dom.
Sen satt jag på balkongen och planterade 44 plantor. Roligt, men gissa om jag frös??? Brr så kallt det var igår.
Natur liv
Det var inte bara kallt igår, idag är det fortfarande kallt och här i torpet ligger veckans snö kvar lite här och var. Jag tror nog ändå att jag har ställen att räfsa löv på och om jordsäckarna har tinat så kan jag blanda ny jord till syrenbersån också. Jag får se hur temperaturen är imorgon. Nu ikväll ska jag bara ta det lugnt och invänta morgondagens värme (som förhoppningsvis kommer).
Monarda
Jag har varit och inhandlat flera säckar pelargonjord och ska fortsätta med om- och nyplanteringarna i morgon.
Men först - en lat kväll i soffan med min favvo Hercule Poirot! smile.gif
gunsta
Jag har planterat dahlior enl Hattstugans modell. Vidare har jag umgåtts med två kattbröder.
hattstugan

Kul gunsta! Påsmodellen fungerar utmärkt, här spirar det rejält redan av Dahlior!

Ska dricka kaffe nu sen in i duschen! Åker iväg på möte om ett par timmar sen blir det födelsedags firanden x 2
Eva i Skåne
Var ute några timmar i middags medan solen var framme.
I en pallkrage hade jag perenner som jag köpte på rea i höstas och i en annan lite små perenner som jag frösådde ifjol. Dessa är nu utplanterade i rabatterna
Sen gjorde vi ett fult, men förhoppningsvis tillräckligt stabilt stöd till min ginst som av nån orsak växt upp som ett träd. Den är två meter hög och varje höst när det stormar lägger den sig mot husväggen. Nu ser det stabilt ut och jag längtar efter att den ska blomma och sprida sin väldoft till toa som har sitt fönster en meter ifrån den

Efter våra aktiviteter blev den en eftermiddagsfika ute, men när solen försvann blev det kallt.

Nu var jag ute och satte lappar i några nyplanterade krukor. Hyy vad kallt det kändes. Skönt att maken satt en brasa i kaminen smile.gif
Nu tycker jag det var synd att jag inte gjorde mer medan solen var framme, men våren har precis börjat så jag hinner nog.....
gunsta
Jag ska strax skala potatis till en gratäng - tidigare idag upptäckte jag en klematis som jag/vi glömt av. Planterade den förra året - men vad var den hette..... jag har letat och letat, började t o m att gå igenom Clematis on the Web - men det var så många så jag blev alldeles snurrig. Men för en liten stund sedan kom jag på namnet, 'V. G. Oberek' - heter den.
Natur liv
Ännu ett tält har blåst sönder, att vindbyar kan vara så starka. Så fort jag orkar gräva djupa gropar kommer jag att bygga en pergola istället. Förhoppningsvis blåser inte den bort så lätt. Fast det blir nog ett annat år. I år ska jag bygga farstutrappa och gärdesgård (tack granne, som skänker sin gamla gärdesgård).
Nenna på Aspö
Gick av nattskiftet i morse och sov några timmar. Sedan har jag hunnit äta frukost på altanen (i morgontock, mitt på blanka eftermiddagen, hihi) och gräva upp cirka sex kvadratmeter grässvål där mitt trädgårdsland ska ligga. Det är ett tidsödande arbete, jag måste rensa marken på glasskärvor, porslin, tegelkross och allmänt bråte innan det går att odla där. Dessutom blir det en utmaning att stänga ute råddisarna.
Monarda
Blåser rätt duktigt här idag så det inbjuder inte till något utomhusarbete. Det får bli omplantering inne på altanen där värmefläkten surrar och går.
Eva i Skåne
Vi har varit och hälsat på min svärfar i eftermiddag.
Lika bra att passa på en eftermiddag när det inte är väder att göra något ute. Det är inte av elakhet jag säger så, tro inte det, jag tycker mycket om honom, men nu när våren är här är det så mycket annat jag också vill göra.
Vi har två timmars enkel resa dit, så det är ju inte så att man tittar in och säger hej var och varannan dag precis. (Halva tiden när vi är i stugan, så det passar bra att utgå därifrån)

Får väl berätta något roligt därifrån förresten. Han envisas med att försöka få vår bortskämda hund att äta skorpor smile.gif trots att det finns kakor också på bordet. Vi har så roligt åt honom, och han försöker om och om igen trots att vi säger att hon inte äter bröd om det inte är pålägg på och inte sådant hårt som skorpor. "Men dom är ju goda, Rikard har bakat dom" biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon