Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171, 172, 173, 174, 175, 176, 177, 178, 179, 180, 181, 182, 183, 184, 185, 186, 187, 188, 189, 190, 191, 192, 193, 194, 195, 196, 197, 198, 199, 200, 201, 202, 203, 204, 205, 206, 207, 208, 209, 210, 211, 212, 213, 214, 215, 216, 217, 218, 219, 220, 221, 222, 223, 224, 225, 226, 227, 228, 229, 230, 231, 232, 233, 234, 235, 236, 237, 238, 239, 240, 241, 242, 243, 244, 245, 246, 247, 248, 249, 250, 251, 252, 253, 254, 255, 256, 257, 258, 259, 260, 261, 262, 263, 264, 265, 266, 267, 268, 269, 270, 271, 272, 273, 274, 275, 276, 277, 278, 279, 280, 281, 282, 283, 284, 285, 286, 287, 288, 289, 290, 291, 292, 293, 294, 295, 296, 297, 298, 299, 300, 301, 302, 303, 304, 305, 306, 307, 308, 309, 310, 311, 312, 313, 314, 315, 316, 317, 318, 319, 320, 321, 322, 323, 324, 325, 326, 327, 328, 329, 330, 331, 332, 333, 334, 335, 336, 337, 338, 339, 340, 341, 342, 343, 344, 345, 346, 347
silos
Barnbarnet med mamman har gått hem nu.Lillen och jag lekte med bilar och så tittade vi på gamla kort......
gunsta
Jag har precis varit ut och tittat på fjärilar - vet inte hur många amiralfjärilar jag såg, många. Och minst en sorgmantel plus några som jag inte vet namnet på, pärlemorfjärill i vart fall. Jag är mycket förtjust i fjärilar och värnar om dom med bra växter och annat.
Ugglemormor
Gunsta,

Då har vi en sak gemensamt, jag bara ...... wub.gif fjärillar. Har köpt en bok om don, men har en till på gång pga att jaqg vill måla av dem och det som kanske alla ser, små fjärilsflickor, i mina kommande målningar.
Har fått lite hjälp att komma till stans konstnärsaffär och köpt till det som skanades.
Blir jag mer sängbunden så gäller det hålla humöret uppe någorlunda och jag är kreativ i många hänseenden.
Det känns roligt att börja tecka igen, lite stämningslavering och rita resten och även använda tusch.....

Om /när jag blir inlaggd så kan jag inte ligga syskolös, ett litet block, pennor och några foton av mina blommor kan jag ju ha med mig.......... tror jag........ tummenupp.gif
silos
CITAT (gunsta @ 05-09-2012, 14:29) *
Jag har precis varit ut och tittat på fjärilar - vet inte hur många amiralfjärilar jag såg, många. Och minst en sorgmantel plus några som jag inte vet namnet på, pärlemorfjärill i vart fall. Jag är mycket förtjust i fjärilar och värnar om dom med bra växter och annat.

Även jag har sett fjärilar idag och jag blir lycklig varenda gång jag får syn på dessa vackra varelser!

CITAT (Ugglemormor @ 05-09-2012, 16:49) *
Gunsta,

Då har vi en sak gemensamt, jag bara ...... wub.gif fjärillar. Har köpt en bok om don, men har en till på gång pga att jaqg vill måla av dem och det som kanske alla ser, små fjärilsflickor, i mina kommande målningar.
Har fått lite hjälp att komma till stans konstnärsaffär och köpt till det som skanades.
Blir jag mer sängbunden så gäller det hålla humöret uppe någorlunda och jag är kreativ i många hänseenden.
Det känns roligt att börja tecka igen, lite stämningslavering och rita resten och även använda tusch.....

Om /när jag blir inlaggd så kan jag inte ligga syskolös, ett litet block, pennor och några foton av mina blommor kan jag ju ha med mig.......... tror jag........ tummenupp.gif

Mycket bra att du håller din kreativitet levande!
gunsta
Här är en av dagens amiralfjärilar - blir så glad av fjärilar.
silos
CITAT (gunsta @ 05-09-2012, 17:26) *
Här är en av dagens amiralfjärilar - blir så glad av fjärilar.

Vacker är den!
hattstugan

Härlig bild Gunsta!

Idag har det blivit en hel del uträttat! Rensat rabatten framför altanen samt plantera 3 st blommor där! Lagt på jord där jag grävt för att imorgon plantera Dagliljorna som inhandlades i lördags!
Rensat runt en annan rabatt också!
Ringt Socialen och ansökt om Försörjningsstöd som troligen kommer att beviljas då jag inte har någon inkomst längre!
Har även beslutat att börja sälja Tupperware igen så en liten peng kanske kommer in!
Haft döttrarna på fika i kväll och fått gosa med dotterdottern också!
Åsa, mälardalen zon 2
Här blir det nyttiga saker idag som att städa, tvätta, handla, söka jobb och så ska jag till en kyrka som har ett soppkök där jag kanske ska få hjälpa till några timmar i veckan.

Krolliljan
Idag ska jag gå runt i trädgården och fundera på var jag ska sätta min klätterros Penny Lane.
SEn får jag se var man kan gräva upp mer gräs till en ny rabatt. Har pallkragarna fulla av perenner nu när vi grävt upp, jordförbättrat och delat perenner. ( känner mig rik igen smile.gif )
silos
Jag funderar på att ta in mina pelargoner från balkongen,och ta reda på frön från några blommor.Igår plockade jag frön från en stockros....
Ugglemormor
Det blir nog en mellandag i sängen, för i morgon måste jag få svaret hur jag ska göra/fortsätta, om inget ges, åker jag in akuten, då måste de åtminståne kolla läget.
Maken kollar försäkringen idag hur vi kan bäst göra just nu confused.gif........

gunsta, ---- även en liten fjäril får mig att dra på smilbanden, så hopplös är jag inte ännu...... flirting.gif

Obs, har bytt nattlinne!!!!! rotfl.gif
gunsta
CITAT (hattstugan @ 05-09-2012, 23:22) *
Härlig bild Gunsta!

Idag har det blivit en hel del uträttat! Rensat rabatten framför altanen samt plantera 3 st blommor där! Lagt på jord där jag grävt för att imorgon plantera Dagliljorna som inhandlades i lördags!
Rensat runt en annan rabatt också!
Ringt Socialen och ansökt om Försörjningsstöd som troligen kommer att beviljas då jag inte har någon inkomst längre!
Har även beslutat att börja sälja Tupperware igen så en liten peng kanske kommer in!
Haft döttrarna på fika i kväll och fått gosa med dotterdottern också!

Tack Hattstugan - hoppas det ordnar sig ekonomiskt för dig, håller tummarna smile.gif - idag ska det planteras dagliljor här också - en flyttad plus tre köpta. Coop hade rea, halva priset på stora och fina ex, två gula köptes där plus en gul från en plantskola i Njurundabommen. Åker man förbi där på E-4:an så måste man alltid in och hälsa på deras katter .... samtidigt som man köper nån liten växt. Den här gången blev det en klematis, två daggsalvior och en daglilja.

Bra Ugglemormor - smila på bara biggrin.gif
Ugglemormor
Ok. gunsta, men fler fjärillar om du hinner ....... please? ....... smiley_small_hug.gif
gunsta
Ugglemormor, fjärilarna har inte vaknat, för kallt ännu - i eftermiddag då kanske dom fladdrar - ha det bra smile.gif
hattstugan

Tack Gunsta!

Blir nog inget planterat idag! Har vattnat alla krukor på altanen, slängt sopor och varit in till föräldrarna ett tag!
Plockat lite fröer och ansat en del blommor!

Nu måste jag iväg till staden för lite inköp och visit hos yngsta dottern!

I kväll ska jag bort så den här dagen kommer att bara försvinna!
Ugglemormor
Japp, allt vackert är så välkommet, gunsta och andra som har tagit fina bilder....... smiley_small_hug.gif
hattstugan

Hoppas att det inte kommer mer regn nu! Ska försöka få ner lite växter idag! Ev gräva lite till på rabatten som håller på att anläggas!

I kväll ska jag till en kompis och ta några öl!
Elisabeth-Västkustkolonisten
Behöver köpa några presenter.

Först till en som fyller 20, men då tror jag att jag vet vad.
Sedan något till en trädgårdskompiss i Tyckland. Hon har hjälpt oss några gånger nu med något vi behövde som hon skickade hit utan att jag bad om det.

Hon älskar sin trädgård men även båtlivet.
Presenten skall man kunna skicka utan att något går sönder eller är för stort. Och så skall det vara typisk svenskt

Kanske någon har en bra idé

Elisabeth
Ugglemormor
Har sprungit en mil, plockat, manglat tvätten ...... letar efter platpåsar att slänga bort gamla/nya kläder ur garderoben till bränning ...... hoppas hinna tömma växthuset också, allt är så himla roligt.......... smiley_small_hug.gif
gunsta
Idag ska jag gräva en grop, inte åt andra precis men väl åt en klematis.
Krolliljan
Jag har just tittat på när min snälle make wub.gif grävt upp en bit gräsmatta till så att jag kan få bort några perenner från pallkragarna.
Pia L
Vi har startat ett nytt projekt i trädgården, "sagoland". En kapad lönn ska bli hus åt vättarna och stubben är nu uppgrävd och ska flytta till rätt plats, en plats som jag putsat rent från allt gräs och där jag kommer att plantera ormbunkar och lite annat passande.
I sagolandet kommer jag senare att placera ut betongsaker som alver, älvor och gnomen, och naturligtvis så kommer det att finnas en fairydoor där också så att älvorna kan komma in ;-)
Jag råkade i våras få en oväntad sysselsättning, att måla betong och det blir en sådan enorm skillnad från det ruffiga materialet till färdig produkt :-)
Ugglemormor
Vi söker efter en större ängel att ha i trädgården, kanske med kanna ---- fågelbad, eller frön på vintern.
Den ska markera platsen där vår lilla "älskling" lades ner knappt 2 veckor sedan......
I min atelje finns det flertal formar som man ha som änglar eller feer.
Det kommer väl en dag jag hittar dit och fortsätter med dem. Änglarna blir ju brända till porslin, så är inte säker på att de klarar vintern ute..........
Pia L
Ugglemormor : Keramik och porslin bör tas in under vintern annars sprängs dom, betongen däremot går bra och jag målar dom med en specialfärg som tål väder och vind så dom ska hålla sig fina.
Uggi
Har varit ute och rensat i landen samt flyttat några växter. sweatingbullets.gif
Ingela i Segersberg
CITAT (Pia L @ 08-09-2012, 16:19) *
Vi har startat ett nytt projekt i trädgården, "sagoland". En kapad lönn ska bli hus åt vättarna och stubben är nu uppgrävd och ska flytta till rätt plats, en plats som jag putsat rent från allt gräs och där jag kommer att plantera ormbunkar och lite annat passande.
I sagolandet kommer jag senare att placera ut betongsaker som alver, älvor och gnomen, och naturligtvis så kommer det att finnas en fairydoor där också så att älvorna kan komma in ;-)
Jag råkade i våras få en oväntad sysselsättning, att måla betong och det blir en sådan enorm skillnad från det ruffiga materialet till färdig produkt :-)

Det skulle vara kul att få se bilder på ditt sagoland, när det är klart.
herkules
i dag har jag skurat mattor, innan de åkte i så doppade jag hunden i såpvattnet, 2 flugor på smällen wink.gif
städat, lagat mat så det finns ett par veckor framåt, gjort äppelpaj, förvällt svamp.
nu ska jag inte sätta mig i soffan med ett glas vin (because i'm worth it) men väl en kopp kaffe
Ugglemormor
jo, vet med mig att jag kan inte ha dem i porslin ute i kylan, men till sommaren skulle det vara kul.
Vi åker till Tyskland, där har jag sett sådana statyer som skulle fylla sin funktion över graven........
Det har jag också sett där nere, vilka är lite lättare material, men tål att stå ute........
Planer har man, men hitta tid, lite värre, men förr eller senare blir det........
Pia L
Ugglemormor : En sån här ska jag ha i änglahörnan i min trädgård.....kika runt på det som finns i butiken i länken så kanske du hittar något du söker :-)
http://betongflickorna.se/betongprodukter/...de-angel-malad/
Krolliljan
Trädgårdens dag full sol och ett antal aktiviteter här.
Ska åka till Trädgårdskompaniet på förmiddagen och åka till trädgårdsföreningens växtmarknad i eftermiddag.
Bra att jag fick lite plats i palkragarna för ev inköp.
Är bl a ute efter rosenflockel som jag tror ska passa på husgaveln .
Natur liv
Idag blir det att dra på målarbyxorna och måla vitt, vitt, vitt. De "snickarglädjesågade" vindskivorna och toalettutrymmet i farstun ska grundmålas. Klädstegen också förresten, den blir vitmålad den också. Sedan blir det att måla en gång till ...
silos
Fortsätta att iordningställa min material till dockor och annat.
Uggi
Skall ta en längre cykeltur nu på fm, och gräsklippning på em.
hattstugan

Har laddat min dosett, pratat med en kompis och min mamma!

Ska snart börja packa för att åka till sonens hund och vara där en vecka då ungdomarna åkte till Kreta idag!

Men innan jag åker måste jag vattna alla krukor på altanen och kanske äta frukost också!
Ugglemormor
Tack PIA L ----- det var verkligen sött, fastnade på den blåa, men färgen skulle jag ta en annan, men det gav mig ideer. Jag har en handbok att gjuta i betong, men längre än så har jag inte kommit med det.
Snyggt att sätta en pedestal av passande form under ängeln, så kommer den högre upp.
Den länken ska jag spara ...... tummenupp.gif ...

Jag har haft hjälp av min väninna i min atelje när vi gjutit större formar, hon har bättre ork.....

Ska fortsätta att tömma mina garderober, maken åkte till båthuset för att hämta tomkartonger för kläder som jag lägger undan.
Det blev 4 stora plastsäckar fulla av det jag ska kasta...... fortsätter nu att ta den dubbla garderoben med rensning, rev ut den igår....... så upp o ta hand om kaoset.... giggle.gif .. hoppas jag inte ramlar lika många gånger idag. Maken vill se på Formel 1, så växthuset får vänta tills senare, senast tills i morgon .........
pejori
Idag går dagen åt, till att frisera och kamma två fällande hundar. (tar några timmar för var och en)
Kanske hinner jag bada dom också. sweatingbullets.gif
Aqvakul
Härligt morgondopp på Ribban BI30 följdes av överdådig frukost på inglasade balkongen. Planerar en liten utflykt till Näset, med fika på genuint italienskt café. I kväll blir det en köttbit på JP:s....
Kan knappast klaga...
Pia L
När jag ändå hade så ont i kroppen efter gårdagens grävande så tyckte jag att jag kunde passa på att baka lite, det blev en citronsockerkaka och tre olika sorters småkakor......och glada barn blev det :-)
Elisabeth-Västkustkolonisten
Vi skall snart ge oss iväg till ett födelsedagskalas
gunsta
Nu ska jag ut i trädgården och dela och plantera olika sorters nävor. Blommor jag gillar.
hattstugan

Har handlat lite innan jag åkte vidare till Altuna och sonens vovve! Har tagit en kort promenad med vovven och hunnit med en fika!
Ska om nån timme ta en längre tur med vovven som behöver motion vilket jag med gör!
Aqvakul
CITAT (gunsta @ 09-09-2012, 14:38) *
Nu ska jag ut i trädgården och dela och plantera olika sorters nävor. Blommor jag gillar.

tummenupp.gif
silos
CITAT (hattstugan @ 09-09-2012, 15:18) *
Har handlat lite innan jag åkte vidare till Altuna och sonens vovve! Har tagit en kort promenad med vovven och hunnit med en fika!
Ska om nån timme ta en längre tur med vovven som behöver motion vilket jag med gör!

Att vra ute med vovvar är så underbart! smiley_small_hug.gif
Ugglemormor
Silos, det brukade även jag göra, ta min runda eller fler med min goa tossing, men på senare åren blev ju både hon och jag lite slitna, så vi hade kul i trädgården, så länge hon hade någorlunda syn, sedan fick hon endast vara ute med halsband, efter den olyckliga dagen då grannens katt hoppade på henne inne på vår uteställ.........
Nu är det inget kul att gå ut, ingen hund längre......man får väl vänja sig med det också, för vi ska inte ha en ny hund mera.......
silos
CITAT (Ugglemormor @ 09-09-2012, 17:37) *
Silos, det brukade även jag göra, ta min runda eller fler med min goa tossing, men på senare åren blev ju både hon och jag lite slitna, så vi hade kul i trädgården, så länge hon hade någorlunda syn, sedan fick hon endast vara ute med halsband, efter den olyckliga dagen då grannens katt hoppade på henne inne på vår uteställ.........
Nu är det inget kul att gå ut, ingen hund längre......man får väl vänja sig med det också, för vi ska inte ha en ny hund mera.......

Det är mycket svårt för mig att tänka på dagen då jag ej kan längre ha hundar....
Ugglemormor
silos, ------ jag förstår ...... trostar.gif min mor har alltid haft hundar, men när den siste dog, ansåg hon vara för gammal, men hon längtade efter ett djur att hålla om, gå ut med osv.
Mina systrar fixade åt henne en hundvalp fr. en kennel och mor skulle vara en fodervärd åt den lilla, då lugnade hon ner sig och kände ingen oro att hur det skulle gå med hunden om hon blev sämre eller annat.

Det kanske löser sig också för din del på något sätt när det blir dax, vännen min, oroa dig inte för det nu utan njut av dina gossingar så mycket det går.

Sorgen efter en älskad husdjur är så himla stor, de som inte har gått igenom detta, har inget att säga om det.
Jag brukar "höra" tassandet av Molly här hemma och min man har "sett" henne vid 2 olika tillfällen.
Det brukar vara så att de ofta vill trösta oss efter förlusten, det behöver inte vara ett medium till, utan de flesta har/haft känningar av sina bortgångna på något sätt.
De kära har en omsorg om oss och vill trösta oss. ......... trostar.gif
Krolliljan
Så då var 23 av de 28 nyinhandlade växterna satta. Jättefina växter.
Bl a 3 sorters nävor , myskmadra, strandiris, hasselört.
Alla gick att "pilla in" i landen.
Ugglemormor
wacko.gif Efter några vurpor och smärta ---- är alla mina skåp nystädade och det som inte används nu så fick jag en kartong att ställa den in i det stora utrymmet vi har........
Det blidde 8 fulla plastpåsar allt som allt...... nu känns det skönt att ha det gjort........
Växterna tar jag i de närmaste dagarna, beroende vad läkaren säger i morgon, när de ringer igen o kollar mig.

Har inte ens vågat att tänka på att plantera/såtta lökar till nästa sommar.

Vi har en trädgårdsmästare som har alltid skött det mesta, men under de senaste åren har han blivit rätt osynlig ...... De säger flera som har honom, så numera kallas han för "Jesus" --- "den som alla pratar om, men ingen har sett "......... rotfl.gif ...... laugh.gif .
Orsaken till det är uppenbar, han tar endast hand om dem som han får med i församlingen och inte ifrågasätter något som står i bibeln.
Ni kan förstå att jag halkar längst ner med min medialitet och healing....... jag syndar enl. församlingen..... unsure.gif
Vi är nog de enda som har alltid betalat allt direkt, finns dom som inte gör det........
Men han är inte den ende att tillgå ----- ska se hur det blir nästa sommar, nu är läget under kontroll.......
hattstugan

Har tagit en 45 min promenad med vovven i förhoppning att han skulle bli lite lugn! Men ack vad jag bedrog mig! Han har hur mycket energi som helst och det har inte jag!

Ska nog snart bädda åt mig! Hoppas jag kan sova för ungdomarna har så varmt inne!
silos
Ikväll skall jag ta flyget till Paris yahoo.gif eller kanske blir det till Venedig confused.gif

Förresten det blir nog till min varma härliga säng istället! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon