Full version: Alla Män
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Gita
CITAT (henriks @ 20-08-2008, 17:35) *
dags för vadå? Stintan gjorde bara ett enkelt konstaterande av faktum: Att du kan skatta dig lycklig, men inte behöver misstro andras erfarenheter för det.

Det är inte så att jag misstror andras erfarenheter, däremot misstror jag dem som gör en egen erfarenhet till en allmängiltig, generell sanning eller till den enda sanningen.
Gita
Gita
CITAT (*Stintan* @ 20-08-2008, 14:22) *
jag vilja påstå att det inte är helt ovanligt att (många) män anser sig ha "tolkningsföreträde" när det gäller både det ena och det andra.

Kanske skulle du uttrycka det så här istället ".......jag upplever det inte ovanligt att män osv..." för att påstå att "det inte är ovanligt........."
Din upplevelse är naturligtvis sann och riktig, men för den skull behöver det inte vara sant i sak.
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 20-08-2008, 18:47) *
Det är inte så att jag misstror andras erfarenheter, däremot misstror jag dem som gör en egen erfarenhet till en allmängiltig, generell sanning eller till den enda sanningen.
Gita

Du vet lika bra som jag att ingen egentligen har menat att någon sanning skulle vara generell och menat att det är den enda rätta. Jag tror inte att ens du menar att din sanning är den enda rätta vilket man isåfall lätt kan få det till eftersom du just som Henrik skriver misstror andra bara för att dom har andra erfarenheter än du. Man kan ju inte gå omkring och misstro folk bara för att dom inte delar ens åsikter och erfarenheter i allt.
Gita
CITAT (*Stintan* @ 20-08-2008, 19:11) *
Du vet lika bra som jag att ingen egentligen har menat att någon sanning skulle vara generell och menat att det är den enda rätta. Jag tror inte att ens du menar att din sanning är den enda rätta vilket man isåfall lätt kan få det till eftersom du just som Henrik skriver misstror andra bara för att dom har andra erfarenheter än du. Man kan ju inte gå omkring och misstro folk bara för att dom inte delar ens åsikter och erfarenheter i allt.

Har du verkligen läst hela tråden och mina inlägg?
När påstod jag att min sanning är den enda rätta? När sa jag mig misstro andras erfarenheter? Det jag sa är att personliga erfarenheter bygger på relationer med specifika individer, som man helt enkelt inte kan överföra på en grupp. Gruppen i det här fallet är män, men skulle kunna vara invandrare, judar, romer osv. Det jag sa är att min sanning är precis lika giltig som någon annans.
Sen tar du upp vad Henrik skriver, det var väl han som sa sig ha grundinställningen att misstro alla tills de bevisat motsatsen. Min inställning är tvärtom, jag tror alla om gott,tills de visat motsatsen.
Slutligen säger du att jag är nedlåtande och förringar och misstror andras erfarenheter. Vad grundar du det på?
Om du går tillbaka lite i tråden så kan du se att jag blivit kallat allt från naivt våp, Fru Offer till arbetarsvin för att jag inte delade en av dina själsfränders erfarenheter och åsikter.
Gita
*Stintan*
Då läser vi nog inläggen lika illa du och jag. Jag sa att jag upplevt en del av dina inlägg som om du förringade oss som inte är av samma åsikt som du. Det innebär ju inte att du uttryckligen uttalat det bara att jag upplevde det så. Jag vet att du blivit kallad både det ena och det andra och det har jag då inte ställt mig bakom det kan du absolut inte utläsa av det jag skrivit. Att Grå skulle vara en av mina själsfränder vet jag inget om då jag inte känner henne alls och jag dessutom definitivt inte håller med henne i allt hon skriver dock finns det en del som väl överensstämmer med mina egna åsikter. Och ja din sanning är naturligtvis lika giltig som någon annans. Jag har också ett flertal gånger sagt att man inte ska generalisera och jag tror fortfarande inte avsikten var att få det till att män som grupp skulle bete sig illa.
Gita
CITAT (*Stintan* @ 20-08-2008, 23:09) *
Då läser vi nog inläggen lika illa du och jag. Jag sa att jag upplevt en del av dina inlägg som om du förringade oss som inte är av samma åsikt som du. Det innebär ju inte att du uttryckligen uttalat det bara att jag upplevde det så. Jag vet att du blivit kallad både det ena och det andra och det har jag då inte ställt mig bakom det kan du absolut inte utläsa av det jag skrivit. Att Grå skulle vara en av mina själsfränder vet jag inget om då jag inte känner henne alls och jag dessutom definitivt inte håller med henne i allt hon skriver dock finns det en del som väl överensstämmer med mina egna åsikter. Och ja din sanning är naturligtvis lika giltig som någon annans. Jag har också ett flertal gånger sagt att man inte ska generalisera och jag tror fortfarande inte avsikten var att få det till att män som grupp skulle bete sig illa.

Det är ju tråkigt om du upplever det som om jag förringar dig och dina åsikter, så är verkligen inte fallet.
Har gått igenom hela tråden och kan faktiskt inte hitta något son jag skrivit som är nedlåtande och förringande.
Lika tråkigt är att du inte tar till dig vad jag verkligen skriver utan (väljer, kanske att) tolkar det på ett negativt sätt. Kanske stämmer det bättre med din polemik på det sättet.
Gita
Thomas Wahlqvist
Jag håller med Stintan.
Grå
Det var då helt underligt vad det blev tyst i den här tråden när en man kommer in och börjar ställa motfrågor
Gita, angående din oskyldighet - du borde nog fundera på att byta glasögon. Redan i ditt första inlägg kommer du med en massa spydigheter som ger skäl nog att bita knäskålarna av dig, men eftersom jag är en så vacker och storsint människa så är du förlåten.

Det som däremot gör mig riktigt jävla rasande förbannad är att kvinnor som upplever våld, våldtäkter och sexuella trakasserier från män, vilket är ett oändligt stort antal, som läser denna tråd, får slängt i ansiktet att det är de själva som skapar situationerna, det är (som vanligt) deras fel, de beter sig fel, klär sig fel och är dessutom en jävla bitterkärringar som nekar männen deras lagliga rättigheter - endast och enbart på grund av att några småaktiga kärringar sitter och tror sig försvara männens rätt i samhället och tror att de kan göra det till varje pris BARA för att de käftar mot en signatur som heter "Grå".

Till sist - GLÖM att jag någonsin skulle ta råd av en brud som bara varit gift en gång.

Ha en bra dag!
skogstroll
CITAT (Grå @ 26-08-2008, 12:37) *
Redan i ditt första inlägg kommer du med en massa spydigheter som ger skäl nog att bita knäskålarna av dig, men eftersom jag är en så vacker och storsint människa så är du förlåten.

bita knäskål??! Huvvaligen det gör säkert bus-ont och man får säkert missprydande ärr också... din storsinthet, mogenhet och erfarenhet är överväldigande! wink.gif
*Stintan*
CITAT (skogstroll @ 26-08-2008, 13:48) *
bita knäskål??! Huvvaligen det gör säkert bus-ont och man får säkert missprydande ärr också... din storsinthet, mogenhet och erfarenhet är överväldigande! wink.gif

Har du aldrig hört talas om metaforer?
Cacki
CITAT (*Stintan* @ 26-08-2008, 14:05) *
Har du aldrig hört talas om metaforer?

Hmm, för min del tror jag att skogstrollet visst fattade vad som menades. Hon verkar då rakt inte vara "född i farstun".
Förresten, den där lille gubben i hennes inlägg, varför gör han grimager? Se här wink.gif wink.gif wink.gif wink.gif
skogstroll
Stintan.... då kanske Gita också använder metaforer då? eller hur...

Edit: oj glömde... wink.gif
Platinum
CITAT (Grå @ 26-08-2008, 12:37) *
Det som däremot gör mig riktigt jävla rasande förbannad är att kvinnor som upplever våld, våldtäkter och sexuella trakasserier från män, vilket är ett oändligt stort antal, som läser denna tråd, får slängt i ansiktet att det är de själva som skapar situationerna, det är (som vanligt) deras fel, de beter sig fel, klär sig fel och är dessutom en jävla bitterkärringar som nekar männen deras lagliga rättigheter - endast och enbart på grund av att några småaktiga kärringar sitter och tror sig försvara männens rätt i samhället och tror att de kan göra det till varje pris BARA för att de käftar mot en signatur som heter "Grå".

Till sist - GLÖM att jag någonsin skulle ta råd av en brud som bara varit gift en gång.

Ha en bra dag!

Jag må vara relativt ung och naiv men jag har alltid fått intrycket att ytterst få människor anser att våld är berättigat.

Det enda jag tycker är fel i den tråden är att det sker generaliseringar. Alla är inte lika, tycker inte lika, tolkar olika. Jag tycker det är fel att alla män ska anses vara skitstövlar, för alla män är inte skitstövlar.

Just när det gäller våld från man mot kvinna (fysiskt eller psykiskt våld, våldtäkter och/eller sexuella trakasserier) så tror jag nog att majoriteten av den svenska befolkningen anser att sån kvinnoförnedring är illa.

Grå nämner våldtäktmän...våldtäktsmän i meningen återfallsförbrytare har en sexuell läggning som i min mening är sjuk först och främst för att den skadar andra och de borde därför sättas bakom lås och bom och nyckeln borde de tappa bort, detsamma tycker jag om såna som förgriper sig sexuellt på barn.
Grå
CITAT (skogstroll @ 26-08-2008, 13:48) *
din storsinthet, mogenhet och erfarenhet är överväldigande! wink.gif

Javisst är den? med tanke på att man kan gnaga av vid fotknölarna så...
Jag ska hålla studiecirkel i charm i höst, den är öppen för alla.

CITAT (Platinum @ 26-08-2008, 15:29) *
Grå nämner våldtäktmän...våldtäktsmän i meningen återfallsförbrytare har en sexuell läggning som i min mening är sjuk först och främst för att den skadar andra och de borde därför sättas bakom lås och bom och nyckeln borde de tappa bort, detsamma tycker jag om såna som förgriper sig sexuellt på barn.

Och vem drar gränsen för vad som är våldtäkt och inte? Och hur ofta krävs för ett återfall?
skogstroll
CITAT (Grå @ 26-08-2008, 16:21) *
Javisst är den? med tanke på att man kan gnaga av vid fotknölarna så...
Jag ska hålla studiecirkel i charm i höst, den är öppen för alla.

nää det var knäna ju... fotknölskurs vet jag inte om jag vill gå whist.gif
Platinum
CITAT (Grå @ 26-08-2008, 16:21) *
Och vem drar gränsen för vad som är våldtäkt och inte? Och hur ofta krävs för ett återfall?

Per definition (hämtat från en sjukhushemsida) så är våldtäkt...
CITAT
Enligt svensk lag definieras våldtäkt med att någon använder våld eller hot om våld för att utföra en sexuell handling mot en annan människa. Det här kan innebära att någon pressat isär dina ben eller håller fast dig. Det kan också innebära att du känner dig hotad och därför ger med dig utan att personen behöver använda våld. Du känner dig kanske hotad även om hotet inte är uttalat.
Våldtäkt är alltså en sexakt där en av parterna känner sig hotad.

Om det föreligger hotbild...det blir för djupt för en annan som inte är psykolog. Men som jag sa alla är ju olika och tolkar saker olika, det nån annan upplever som hotfullt kanske inte jag skulle uppleva som hotfullt.

Men går det så att nån anmäls så är det som alltid när det inte finns vittnen att ord står mot ord. I det fallet är det en utomstående instans (läs domstol) som bedömer. Man får i de fallen hoppas att båda inblandade i ett våldtäktsfall träffa psykologer, kuratorer med flera så att inte delas ut en felaktig dom.

Vad gäller återfall. En gång är i mitt tycke för mycket och två gånger eller fler klassar jag som återfall.
*Stintan*
CITAT (skogstroll @ 26-08-2008, 15:13) *
Stintan.... då kanske Gita också använder metaforer då? eller hur...

Edit: oj glömde... wink.gif

Vem vet wink.gif
Gita
CITAT (Grå @ 06-08-2008, 18:16) *
Ni ska jävlar inga blommor ha heller, ni ska vara glada om ni får komma till. Basta!
wink.gif

Kul att ni diskuterar mig, men annars var det väl redan här tråden började att urarta med Grås första inlägg, långt innan jag kom in i tråden.
pejori
CITAT (Gita @ 26-08-2008, 18:27) *
Kul att ni diskuterar mig, men annars var det väl redan här tråden började att urarta med Grås första inlägg, långt innan jag kom in i tråden.

Fattar inte ens att du orkar bry dej om att svara Gita....
Låt henne få sista ordet, hon mår bäst då...så kan tråden få dö i fred... tummenupp.gif tummenupp.gif
Nu blir det bara löjeväckande, att läsa svar efter ett antal veckor i glömska...
Vissa älskar att dra upp bråktrådar och finner nöje i att ställa till oreda.
Att svara på rena provokationer, är att bädda för bråk...
Släpp skiten och låt bråkmakarna utvisa sig själva. tummenupp.gif
Snöflinga
CITAT (pejori @ 26-08-2008, 23:08) *
Låt henne få sista ordet, hon mår bäst då...så kan tråden få dö i fred... tummenupp.gif tummenupp.gif
Nu blir det bara löjeväckande, att läsa svar efter ett antal veckor i glömska...

Kloka ord tummenupp.gif
juliette
CITAT (*Stintan* @ 17-08-2008, 00:06) *
Hallå där juliette du har naturligtvis väldigt svårt att tänka dig att jag kanske faktiskt säger vad jag tycker i mina inlägg. Att jag råkar ha samma åsikter som Grå om vissa saker (inte i allt) innebär inte att jag svarar istället för henne det klarar hon så bra själv så. Men det är kanske bara tillåtet att tycka som dom som säger sig leva i livslånga kärleksförhållanden. Jag har faktiskt mina egna åsikter och förbehåller mig rätten att få uttrycka dom även om det inte passar alla andra.

Var du nu fick luft ifrån att hoppa in och vara lika otrevlig själv som du tycker att andra är vet jag inte men det är väl ändå inte du som bestämmer vem som får säga sin åsikt i trådarna på Odla.

Eftersom jag är så långsam att när jag skriver inlägg så har det kommit en massa andra inlägg emellan ser jag och det är väldigt påtagligt hur mobben går tyvärr och Edens vädjan hade tydligen ingen effekt.

Var jag fick luft ifrån? Jag slösar inte genom att gaffla i alla trådar hela tiden så jag har mycket luft må du tro. Och vad gäller att vara otrevlig så var väl den frågan i otrevligaste laget mot en inte så flitig medlem? Är det välkommen till odla det?
Och det är bara att läsa bakåt i trådarna när någon har svarat Grå, titta får du se, du är där fortare än kvickt och slätar över. " Grå menade säkert inte så etc.. Det är klart att du säger vad du tycker, det tvivlar jag inte alls på, men du kanske skulle låta Grå svara själv i första hand? Liksom du förbehåller jag mig också rätten att få uttrycka MINA åsikter även om de inte passar alla!
Gita

En svaghet (kanske) att jag inte kan låta bli att slå tillbaka när jag får stryk.
Fast egentligen har du rätt.
Gita
*Stintan*
Svaret på det inlägget juliette har du klart och tydligt redan fått i mitt inlägg du själv citerade ovan. Jag vill även tillägga att jag inte är inne på odla för att kasta skit på folk, men som ordspråket lyder "som man ropar får man svar".

Du kan väl inte mena att jag skulle svarat på ditt påhopp med en välkomskram. Ger man sig in i en redan infekterad tråd på det sätt du gjorde så får man nog tåla att inte bli trevligare bemött än man själv varit. Hur flitig medlem du varit under 5 månader hör väl inte hit. Själv har jag ingen aning om vilka som är "inne och gafflar hela tiden i alla trådar" eftersom jag inte är här hela tiden och än mindre läser alla trådar.
pejori
CITAT (skogstroll @ 26-08-2008, 16:32) *
nää det var knäna ju... fotknölskurs vet jag inte om jag vill gå whist.gif

Fotknölskursen har jag redan gått på, Men knäskålskursen verkar intressant. giggle.gif giggle.gif

Fast det är kanske inget för mej, då jag inte ser alla män som svin, fast jag varit både gift och sambo.... confused.gif
lever man i ett partnerförhållande och ser alla män som svin, är man antingen flata (f´låt flickor) eller lever med en manlig "kärring" naughty.gif flirting.gif
skogstroll

om det var så lätt ändå, så fort en "bråktråd" somnat in så kommer en ny, och inte alltid kan man utläsa det ur rubriken (även om man börjat lära sig). synd det ska vara så.
vindspel
Finns det ingen admin här ohmy.gif rtfm.gif
Jag har inte varit inne på läääänge och trodde i min enfald att jag kanske var jag som var lite känslig vid det tillfället jag sa att jag skulle sluta skriva i småprat duh.gif
Jag har inte läst sådant här skräp någonsin i mitt liv.

Mobbning på högsta nivå mot Gita.

Kvinnor är ett släkte för sig själva. Det snackas skit och de bråkar med näbbar och klor. Jag föredrar att umgås med karlar för de säger vad de menar och smusslar inte.

Karlar på arbetarnivå är mer benägna att dra snuskiga historier korsfäst mig för detta generaliserade) och karlar som är akademiker pratar i evighet om deras jobb.

Om man ska få veta vad livslång kärlek är så är det väl Gita man ska fråga för hon har ju lyckats. Det kom inte av sig självt. Men svårigheter som hon inte vet är hur man får ett förhållande när bägge har ett bagage att bära på. De blev ju tillsammans när de var unga.
Vill dock inte ha några råd av de som varit gifta och sambos med flera för de har inte rett upp sina misstag utan gör samma fel om igen.

Livslång kärlek är att dela allt med den man älskar. Skapa minnen och värda varandra ömt och stå enade i den hårda värld vi lever i.
Kärlek utan sex???? Då är det bättre med att ha väninnor och inte klaga på karlar att de har behov. Har inte alla behov? Sex är kärlekens omfamning.

Det kanske ligger ngt i när jag på skämt ibland sagt att "hon" är så sur så hon skulle behöva sex wink.gif

Jag struntar fullkomligt om ni vill ha sex eller inte eller hur. Men har man ett förhållande så kan man väl inte bli överraskad att sex ska finnas i bilden blink.gif
skogstroll
jag håller med, då måste man vara bra blåögd om man inte förstår att sex är en del av ett förhållande. Själv har jag träffat några killar som sökande singel (och ja sex ville väl några nöja sig med, men jag ser väl inte ner på dem för det - tjejer kan ju ha samma strävan många gånger whistling.gif )

Att ha varit gift många gånger kan ju knappast vara nån merit enligt min uppfattning även om man säkert varit med om en del. Man kan dock vara med om saker utan att ha ett juridiskt dokument framför näsan som säger att man hör ihop. Jag har inte haft det så himla kul alla gånger jag heller men sen om jag var gift eller sambo eller annat spelar ingen roll.
Cacki
CITAT (vindspel @ 27-08-2008, 14:37) *
Sex är kärlekens omfamning.

Den gillade jag. Ska komma ihåg den definitionen. tummenupp.gif
henriks
CITAT (pejori @ 27-08-2008, 00:58) *
Fotknölskursen har jag redan gått på, Men knäskålskursen verkar intressant. giggle.gif giggle.gif

Fast det är kanske inget för mej, då jag inte ser alla män som svin, fast jag varit både gift och sambo.... confused.gif
lever man i ett partnerförhållande och ser alla män som svin, är man antingen flata (f´låt flickor) eller lever med en manlig "kärring" naughty.gif flirting.gif

Både mina fotknölar och knäskålar är hela och fina och jag har aldrig någonsin tidigare i mitt liv blivit kallad för kärring. Vissa saker man blir kallad tar man åt sig av och andra inte. Om man känner sig träffad eller inte beror kanske på hur man är själv? Jag vet att jag inte är en kärring likaväl som jag vet att jag inte är ett sexistiskt svin - alltså tar jag inte åt mig.
skogstroll
det är väl inte de som blir kallade ord som är de "skyldiga". Att alls kalla folk man inte ens känner för nedsättande saker hör väl inte hemma nånstans vare sig man tar åt sig eller inte? Skulle väl inte va så särskilt väluppfostrat av mig att kalla dig för "din vresiga gamla gubbjävel" eller nåt bara för att du kanske har en avvikande åsikt... de flesta av oss här är väl myndiga?
henriks
CITAT (skogstroll @ 28-08-2008, 08:13) *
det är väl inte de som blir kallade ord som är de "skyldiga". Att alls kalla folk man inte ens känner för nedsättande saker hör väl inte hemma nånstans vare sig man tar åt sig eller inte? Skulle väl inte va så särskilt väluppfostrat av mig att kalla dig för "din vresiga gamla gubbjävel" eller nåt bara för att du kanske har en avvikande åsikt... de flesta av oss här är väl myndiga?

:-D ja, vresig har jag faktisk blivit kallad, så det var inget nytt. Men jag menar är att det finns folk här som inte kan läsa mellan raderna och jag ville påvisa att det alls inte bara är en person som skäller ut och uttalar sig nedlåtande om andra.

Anma
CITAT (henriks @ 28-08-2008, 17:17) *
:-D ja, vresig har jag faktisk blivit kallad, så det var inget nytt. Men jag menar är att det finns folk här som inte kan läsa mellan raderna och jag ville påvisa att det alls inte bara är en person som skäller ut och uttalar sig nedlåtande om andra.

Ja, att läsa mellan raderna vill jag gärna kommentera. Det är aldrig särskilt lyckat att använda ironi på ett internetforum med människor som inte känner en personligen. I synnerhet om man inte använder sig av smileys. Folk läser det som står, att begära eller att ens önska att alla läser in eventuell ironi eller annat som inte står i klartext går inte.
Personligen läser jag oftast all text med mitt tonfall och mitt sätt att tänka, jag antar att det är lika för alla. Om man då tänker på hur många olika personligheter det finns på ett forum kan ju ingen rimligen begära att alla ska förstå en underliggande ironi.
Grå
CITAT (Anma @ 28-08-2008, 21:18) *
Personligen läser jag oftast all text med mitt tonfall och mitt sätt att tänka, jag antar att det är lika för alla.

Då säger det som sagt en hel del om er/dem/ni/henne/honom som ideligen svarar mina diverse frågeställningar med att jag är en gapig, bitter, översittare som borde gå i samtalsterapi och lära mig onanera.

Jag fick ett vackert vykort i PMlåda av Admin idag. Har inga planer på att redigera något alls för ert höga nöjes skull utan tycker snarare att det är bra att ni reagerar för det är ett sunt tecken på att ni tar åt er av det jag egentligen skriver. tongue.gif

Att jag sedan gillar att få sista ordet? Nej, men någon måste ju föra diskussionen vidare eftersom det stora flertalet hela tiden hänger upp sig vid min person,att tala om vem och hurdan jag är som ni egentligen inte vet så mycket om. Och när jag inte börjar gråta av era tarvligheter utan istället käftar emot än värre så ger ni er på Henrik istället.
Pejori - ett sånt jävla lågvattenmärke.

Platinum - då har du själv svarat på vad en våldtäkt är och vad jag kan tolka i det är det är bara den som blir våldtagen - man eller kvinna som kan svara på om hon/han blivit våldtagen.
och de som ideligen blir våldtagna i hemmet ska väl ändå inte behöva läsa att det är deras eget fel för att de beter sig på ett vsst sätt? "För det vet vi att du gör, vi som vet bättre och minsann har en man som aldrig varit otrogen. Åtminstone inte så länge vi inte frågar. För VI som beter oss korrekt mot våra män har minsan aaaaldrig råkat ut för något av det du beskriver"

Nej, jag har inte blivit våldtagen, men jag har fått försvara mig med våld och en sak ska ni veta om män, ni som "inte råkat ut för det", att så länge de tillåts hålla på som de gör så har de ingen anledning att sluta upp.
Skogstroll, visst kan jag bara hålla tyst och tycka synd om dem men vad hjälper det i längden?

Jag kräver en global mental ändring hos det manliga könet, inte bara hos några enstaka individer som är de ENDA som egentligen har rätt att kalla sig män. Att odla sedan inte är rätt forum att kräva det är en annan sak, men diskussionen leddes härhän. Read it and weep.

Anma
CITAT (Grå @ 29-08-2008, 08:52) *
Då säger det som sagt en hel del om er/dem/ni/henne/honom som ideligen svarar mina diverse frågeställningar med att jag är en gapig, bitter, översittare som borde gå i samtalsterapi och lära mig onanera.

/.../

Ska förtydliga mig. Med sättet att skriva och med ordvalen lägger jag in mina värderingar i det någon skriver.

Tillexempel det just du skriver när du blir irriterad eller vad du nu blir (jag uppfattar det som irriterad) uppfattar jag dig också som gapig, dessutom lättsårad och lite obsinat och en som aldrig någonsin erkänner ett fel även om man blir överbevisad. Kan hända att det är helt fel uppfattning, och på andra ställen på nätet ger du ett helt annat intryck av dig själv. Skulle vara roligt att känna dig IRL bara för att se vad som egentligen är Grå.

Aqvakul
Grå!

Vad jag inte förstår Grå, är att du under en täckmantel som feministisk valkyria tillåter dig att vända och vrida på verkligheten efter eget gottfinnande och göra allt för att förnedra dina medmänniskor, inte minst dina medsystrar. Du har gått alldleles för långt, långt utöver vad som är anständighetens gräns och därmed helt motarbetat dina ev. ideella syften. När du med en dåres envishet fortsätter att kasta dig över Gita så har du mist all trovärdighet i mina ögon.

Anders
Grå
CITAT (Anma @ 29-08-2008, 09:32) *
Ska förtydliga mig. Med sättet att skriva och med ordvalen lägger jag in mina värderingar i det någon skriver.

Tillexempel det just du skriver när du blir irriterad eller vad du nu blir (jag uppfattar det som irriterad) uppfattar jag dig också som gapig, dessutom lättsårad och lite obsinat och en som aldrig någonsin erkänner ett fel även om man blir överbevisad. Kan hända att det är helt fel uppfattning, och på andra ställen på nätet ger du ett helt annat intryck av dig själv. Skulle vara roligt att känna dig IRL bara för att se vad som egentligen är Grå.

Du är så välkommen så, jag kan knappast beskyllas för att hymla med min identitet på det här forumet.

CITAT (Aqvakul @ 29-08-2008, 09:39) *
Grå!

Vad jag inte förstår Grå, är att du under en täckmantel som feministisk valkyria tillåter dig att vända och vrida på verkligheten efter eget gottfinnande och göra allt för att förnedra dina medmänniskor, inte minst dina medsystrar. Du har gått alldleles för långt, långt utöver vad som är anständighetens gräns och därmed helt motarbetat dina ev. ideella syften. När du med en dåres envishet fortsätter att kasta dig över Gita så har du mist all trovärdighet i mina ögon.

Anders

Ja till skillnad från dig så har jag förstått det för länge sedan, att du gör det.
Har du något att tillägga i diskussionen angående våldtäkter?
Gita
Vet just inte om jag bör uttala mig, det går ju alltid att vränga och vrida det jag skriver så att det blir något helt annat.....å andra sidan bör jag väl inte heller låta mig tystas av slag under bältet och diverse tillmälen.

MEN min åsikt är att den här rabiata tokfeminismen är till betydligt större skada än nytta för den stora majoriteten av kvinnor. Tänk t.ex på vad som hände med FI efter Tiina Rosenbergs berömda uttalande (fritt citerat) ..." hetrosexuella borgerliga kvinnor som lever med män är att jämföra med prostituerade"
Efter detta uttalande var möjligheten FI att få ett politiskt inflytande helt borta, dessutom fick ju uttalandet en del vettiga kvinnor, t.ex. Brattstöm, att hoppa av.
Självklart skall vi sträva efter jämlikhet mellan män och kvinnor, men denna jämlikhet kan och bör också tillåtas att se väldigt olika ut för olika kvinnor. För mig är t.ex. det självklart (även om jag själv inte har levt så) att en kvinna som av fri vilja valt att stanna hemma med sina barn kan vara precis lika jämlik (och ha samma värde) som en kvinna som yrkesarbetar.
Gital
skogstroll
CITAT (Grå @ 29-08-2008, 08:52) *
Nej, jag har inte blivit våldtagen, men jag har fått försvara mig med våld och en sak ska ni veta om män, ni som "inte råkat ut för det", att så länge de tillåts hålla på som de gör så har de ingen anledning att sluta upp.
Skogstroll, visst kan jag bara hålla tyst och tycka synd om dem men vad hjälper det i längden?

kanske finns fler som blivit utsatta för våldtäktsförsök, fast man kanske inte pratar så mycke om det. inte jag i alla fall
skogstroll
CITAT (Anma @ 28-08-2008, 21:18) *
Det är aldrig särskilt lyckat att använda ironi på ett internetforum med människor som inte känner en personligen. I synnerhet om man inte använder sig av smileys. Folk läser det som står, att begära eller att ens önska att alla läser in eventuell ironi eller annat som inte står i klartext går inte.

Ja det där kan jag nog hålla med om även om det i en del fall inte ens hjälper med en blinkegubbe. om nån kallar mig en jäkla bitter gammal skogsfjolla så finns ju risken om jag har en pissig dag att jag jag blir lessen med eller utan blinkegubbe... smile.gif rose.gif flirting.gif fast jag är ju lite mossig
Gunilla T
Med risk för att bli betraktad som "besserwisser" men..

jämställdhet heter det när vi pratar om kön och jämlikhet när det handlar om klasser.
Grå
CITAT (Gita @ 29-08-2008, 12:42) *
MEN min åsikt är att den här rabiata tokfeminismen är till betydligt större skada än nytta för den stora majoriteten av kvinnor. Tänk t.ex på vad som hände med FI efter Tiina Rosenbergs berömda uttalande (fritt citerat) ...

Men nu är det så här Gita, att den här rabiata tokfeministen tillika diplomerade bitterkärringen varken förespråkar eller förestår något parti eller någon förening. Åsikterna jag framför är mina egna och jag har heller inte tvingat någon annan att dela dem. Det är den stora skillnaden, så du kommer ingen vart alls med din nedlåtenhet.

Har ingen någonsin funderat vidare över frasen "Det är så trevligt med en kvinna på den här arbetslatsen där vi är bara män"

Jag har hört det till leda.

Vadå trevligt med en kvinna? Jag talar samma språk som dem, jag kan jobbet minst lika bra som dem, jag är rätt grov, osminkad, med snaggat hår ser jag ut som en man och jag klär mig likadant som dem med byxor, bälte, t-shirt/skjorta och stålhättor.
Vad är det i mitt kön som gör det trevligt? Det är ju bara en klyscha som inte är värt ett dugg.

Eller ett jobberbjudande som jag fick för någon månad sedan:

"Vi skulle vilja att du tänker över en anställning som produktionsledare här, för som du vet så finns det ju inte så många kvinnor med den posten på det här företaget"

???

"Kiss my ass" tänkte jag, men svarade artigt "Nej tack."

Det hade varit skillnad om de hade sagt "Vad trevligt att ha DIG här". Alltså mig som människa, för jag är då fanimej inte där för att agera deras lilla sällskapsdam. Om jag vill så kan jag vara det otrevligaste de råkat ut för och då hjälper det inte heller att jag är kvinna - det blir inte trevligare för det.

Detta är ett tankesätt som jag skulle vilja ha bort. Kvinnor ska inte ses som små myspysiga inslag i männens tillvaro. När jag går till jobbet så går jag dit för att göra ett jobb, inte för att förgylla någon mans tillvaro eller skaffa nya kärlekskontakter - men det är tydligen ingen självklarhet.
Vad kan det bero på, ni som är så bra på att förstå män?
Magdis
Min mamma har sedan 22 år tillbaka jobbat som kamrer på en verkstad som tillverkar olika maskindelar. Hon är enda kvinnan där. Hon har blivit otroligt uppskattad där och aldrig någonsin blivit otrevligt, sexistiskt eller rått behandlat på något vis.
Grå
CITAT (Magdis @ 31-08-2008, 10:48) *
Min mamma har sedan 22 år tillbaka jobbat som kamrer på en verkstad som tillverkar olika maskindelar. Hon är enda kvinnan där. Hon har blivit otroligt uppskattad där och aldrig någonsin blivit otrevligt, sexistiskt eller rått behandlat på något vis.

Upplys mig Magdis - vad gör en kamrer på en verkstad?

Jag känner en och annan kvinnlig produktionstekniker som mycket och gärna struttar omkring i kort kjol och högklackat på verkstadsgolvet utan en tanke på vad som kan hända om det kommer en ouppmärksam truckförare farandes.
Magdis
CITAT (Grå @ 31-08-2008, 10:54) *
Upplys mig Magdis - vad gör en kamrer på en verkstad?

Jag känner en och annan kvinnlig produktionstekniker som mycket och gärna struttar omkring i kort kjol och högklackat på verkstadsgolvet utan en tanke på vad som kan hända om det kommer en ouppmärksam truckförare farandes.

Hon sköter all bokföring, fixar med ordrar och grejer (sånt som jag inte begriper mig på) Hon sitter kort och gott på kontor. smile.gif Ute i verkstaden är hon med jämna mellanrum om hon behöver fråga nåt, men nåt struttande tror jag inte ligger för min kära mor. biggrin.gif
Grå
CITAT (Magdis @ 31-08-2008, 10:58) *
Hon sköter all bokföring, fixar med ordrar och grejer (sånt som jag inte begriper mig på) Hon sitter kort och gott på kontor. smile.gif Ute i verkstaden är hon med jämna mellanrum om hon behöver fråga nåt, men nåt struttande tror jag inte ligger för min kära mor. biggrin.gif

Jag påstod heller inte att hon struttade, jag skrev att känner en och annan produktionstekniker - alltså människor som ska vara nära produktionen, känna till den och förbättra och optimera den som struttar runt i kort kjol och högklackat för att de tror att det är uppskattat, vilket det kanske också är, för de har ganska snygga ben - MEN vad hjälper snygga ben på en platt fot som just blivit överkörd av en stödbenstruck?

Har din mamma aldrig fått höra att det är trevligt med en kvinna på plats, så att det blir lite ordning? Har hon aldrig förväntats bjuda på fika eller plocka undan? Vad har hänt när hon har sagt ifrån? Hur ligger hon till lönemässigt? Har hon aldrig fått höra att det är trevligt med en kvinna i gänget för att det blir så bra stämning?
Hur ofta talar de om för henne att HON, som person är en klippa på företaget, att HON som person är trevlig att ha med?
Magdis
CITAT (Grå @ 31-08-2008, 11:10) *
Hur ofta talar de om för henne att HON, som person är en klippa på företaget, att HON som person är trevlig att ha med?

Det tror jag hon får höra väldigt ofta. Hon är dessutom en av grundpelarna i företaget nu efter att ha jobbat där så länge. Nuvarande chefen har hon varit med och lärt upp sen han var tonåring, det är sonen till företagets grundare.

Hur det ligger till med de andra frågorna du ställde är jag inte så insatt i, men jag vet att om hon inte blivit trevligt behandlad så hade hon inte stannat där så många år och varit så nöjd med sin arbetsplats. Ordning får de hjälpa till att hålla allesammans, det är inte hon som håller snyggt i verkstaden.
Säga ifrån vet jag att hon kan göra och jag vet också att det brukar väga tungt. Bjuda på fika turas de om med, annars har var och en med sig eget.
Grå
CITAT (Magdis @ 31-08-2008, 11:17) *
Hon är dessutom en av grundpelarna i företaget nu efter att ha jobbat där så länge.

Hur det ligger till med de andra frågorna du ställde är jag inte så insatt i, men jag vet att om hon inte blivit trevligt behandlad så hade hon inte stannat där så många år och varit så nöjd med sin arbetsplats.

Fråga henne hur det var när hon var yngre då. Äldre kvinnor har alltid mer respekt med sig, just för att de är äldre och klokare. (SKA vara klokare, men på senare tid har jag börjat tvivla på det också, när man läser inlägg på forumet)
eden
CITAT (eden @ 11-07-2008, 20:42) *
Hej alla män, läs tråden Alla Damer, och fundera, skriv sedan ngra. rader här! confused.gif
Måste det vara ytterligheter för att ge en blomma till den man tycker om blomma.gif
Kvinnan är värd det, bara så där, och jag är övertygad om, att du blir överraskad själv.

Jag vet inte riktigt varför denna tråd spårat ur totalt, eftersom frågeställningen är den ovanstående.

Det skulle vara trevligt att se lite adekvata svar på frågan.

Då menar jag inte det infekterade tjafset som pågår i tråden nu. det går att starta en skälla på varandra-tråd om ngn. vill.

Kan i det som fn. skrivs inte se mkt. av början på tråden, eller tycker ni (ett fåtal) att det stämmer med början av tråden???/eden.
Magdis
CITAT (Grå @ 31-08-2008, 11:20) *
Fråga henne hur det var när hon var yngre då. Äldre kvinnor har alltid mer respekt med sig, just för att de är äldre och klokare. (SKA vara klokare, men på senare tid har jag börjat tvivla på det också, när man läser inlägg på forumet)

Det var samma sak då, jag minns hur glad hon var över jobbet. Hon var 38 år då.
Anma
CITAT (Grå @ 31-08-2008, 09:38) *
/.../

Har ingen någonsin funderat vidare över frasen "Det är så trevligt med en kvinna på den här arbetslatsen där vi är bara män"

Jag har hört det till leda.

Vadå trevligt med en kvinna? Jag talar samma språk som dem, jag kan jobbet minst lika bra som dem, jag är rätt grov, osminkad, med snaggat hår ser jag ut som en man och jag klär mig likadant som dem med byxor, bälte, t-shirt/skjorta och stålhättor.
Vad är det i mitt kön som gör det trevligt? Det är ju bara en klyscha som inte är värt ett dugg.

/.../

Detta är ett tankesätt som jag skulle vilja ha bort. Kvinnor ska inte ses som små myspysiga inslag i männens tillvaro. När jag går till jobbet så går jag dit för att göra ett jobb, inte för att förgylla någon mans tillvaro eller skaffa nya kärlekskontakter - men det är tydligen ingen självklarhet.
Vad kan det bero på, ni som är så bra på att förstå män?

Här håller jag med. Men själv har jag erfarenhet från kvinnodominerad (boende för utv.störda) arbetsplats med en manlig anställd. Honom gullades det med och det var ju sååååå trevligt att vi hade en man i gruppen osv.osv. Han fick stå ut med ett och annat sexistiskt skämt också. Fast han var man.

_____

Har ingen aning om hur man citerar flera inlägg i samma så det struntar jag i. Men ang. våldtäkter och våldsamma män.
Jag har blivit överfallen mitt på blanka dagen. Skälet till att jag klarade mig var att min man var tillräckligt förutseende för att skaffa mig en överfallsspray. Vi bodde på ett ställe där det hände mycket överfall och våldtäkter just då och jag gick själv jämt. Gubben min ville att jag skulle vara trygg och därför köpte han sprayen till mig. Det tackar jag för än i dag.
Den mannen som gjorde överfallet är ett svin och skitstövel som för mig gärna får brinna i helvetet i minst tusen år. Han förstörde en hel del för mig, under flera år efter händelsen vågade jag inte gå ut själv, jag skaffade mig en stor hund och körkort enbart för att känna mig åtminstone lite fri. Första året såg jag varje man jag mötte som en potentiell våldtäktsman.
Ändå klarade jag mig med bara en kal fläck på huvudet där han drog mig i håret. För övrigt var jag fysiskt oskadd.

Min första långvariga förhållande hade jag med en man som misshandlade mig både fysiskt och psykiskt. Varför gick jag inte förrän efter 6 år? Vet än idag inte svaret.

Har vänner som suttit i skitförhållanden med misshandel och notoriskt otrogenhet.

Så erfarenhet av män som är idioter har jag så det räcker.

Trots det anser jag inte att alla män är svin och sexistiska idioter. Vissa av dem är det. Vissa av osskvinnor är det också. Men det stora flertalet är faktiskt ganska ok.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon