Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Maggan H
Alla mina sådder är spännande, men så klart väntar man på de som man VET tar lååång tid på sig, de är alltid ett vågspel. Annona, vad är det?

whistling.gif Hhrrrmmm, det är väl kul att de gror, australiensarna?? whistling.gif Huvaligen, mina kommer att bli likadana för jag strödde bara ut i en form.. -fear-.gif
MariaS
CITAT (Maggan H @ 16-01-2009, 10:30) *
Alla mina sådder är spännande, men så klart väntar man på de som man VET tar lååång tid på sig, de är alltid ett vågspel. Annona, vad är det?

whistling.gif Hhrrrmmm, det är väl kul att de gror, australiensarna?? whistling.gif Huvaligen, mina kommer att bli likadana för jag strödde bara ut i en form.. -fear-.gif

Jag tror att en av frukterna heter cherimoja i butikerna, mycket goda (Annona altså...)
MariaS
blink.gif Nu tittar det upp en annona till...
Maggan H
CITAT (MariaS @ 16-01-2009, 18:05) *
blink.gif Nu tittar det upp en annona till...

Oj! Inflensa eller ej, nu måste jag kuta ut o kolla på mina! rolleyes.gif
Maggan H
Yes! Ytterligare 1 jordnöt, 1 grästräd gror samt en del australier... yahoo.gif
MariaS
CITAT (Maggan H @ 16-01-2009, 18:29) *
Yes! Ytterligare 1 jordnöt, 1 grästräd gror samt en del australier... yahoo.gif

Se där! bravo.gif
MariaS
-cry-.gif paraply-australiensaren gick sönder.... Skit att man ska vara så klumpig ranting.gif Hoppas på nästa...
Maggan H
CITAT (MariaS @ 17-01-2009, 10:49) *
-cry-.gif paraply-australiensaren gick sönder.... Skit att man ska vara så klumpig ranting.gif Hoppas på nästa...

Nämen vad synd! Var du ovarsam eller är den så känslig?? fear.gif
Lady Hamilton
Vad kul att läsa om era lite ovanliga sådder 000.gif hoppas nu att det böir många vackra plantor av era sådder
MariaS
CITAT (Maggan H @ 17-01-2009, 13:11) *
Nämen vad synd! Var du ovarsam eller är den så känslig?? fear.gif

den var väääldigt skör! den hade mer rötter än vad jag trodde, så den gick helt enkelt av när jag försökte lyfta upp den ur såjorden till vanlig kruka...
Maggan H
CITAT (MariaS @ 17-01-2009, 16:27) *
den var väääldigt skör! den hade mer rötter än vad jag trodde, så den gick helt enkelt av när jag försökte lyfta upp den ur såjorden till vanlig kruka...

Ojojoj, hur stor var den? Kanske ska jag ta min redan, den är nog knappt 3 cm hög?
MariaS
CITAT (Maggan H @ 17-01-2009, 17:06) *
Ojojoj, hur stor var den? Kanske ska jag ta min redan, den är nog knappt 3 cm hög?

Dryga 5cm

försök flytta den med en kaffesked i så fall.Jag försökte med en pickelpinne...
Maggan H
CITAT (MariaS @ 17-01-2009, 17:07) *
Dryga 5cm

försök flytta den med en kaffesked i så fall.Jag försökte med en pickelpinne...

Okej, tack, då ska jag flytta den i morron med en liten gaffel. tummenupp.gif
djur7
Hejsan!
Nu har jag fått min fröer från Impecta som jag beställt, det är : australiska ovanliga växter, tebuske,jordnöt, passiflora quadrangularis,dväeg banan, tigerkäft, kaktus mamillaria, feberträdjakaranda, hubiskus, judasträd, papaya, kaskadpelargon.
Jag skall börja så imorgon tänkte jag, men de fröer som skall läggas i blöt före lägger jag idag. Det står 1-2 dygn räcker det med 1 dygn tror ni? Sedan undrar jag med australiska växterna måste de fröer läggas i blöt hur han ni gjort som jag ser att ha sått sådana?

Tacksam för svar
Maggan H
CITAT (djur7 @ 18-01-2009, 17:29) *
Hejsan!
Nu har jag fått min fröer från Impecta som jag beställt, det är : australiska ovanliga växter, tebuske,jordnöt, passiflora quadrangularis,dväeg banan, tigerkäft, kaktus mamillaria, feberträdjakaranda, hubiskus, judasträd, papaya, kaskadpelargon.
Jag skall börja så imorgon tänkte jag, men de fröer som skall läggas i blöt före lägger jag idag. Det står 1-2 dygn räcker det med 1 dygn tror ni? Sedan undrar jag med australiska växterna måste de fröer läggas i blöt hur han ni gjort som jag ser att ha sått sådana?

Tacksam för svar

Jag la inte några australiska frö i blöt, de flesta var pyttesmå. Och 1 dygns blötläggning borde räcka, jag la tex inte jordnöten i blöt alls och den grodde ändå snabbt. Många roliga sorter har du, ska bli spännande å se när/vad som kommer upp!
Maggan H
Och mina Levande stenar gror! tummenupp.gif
MariaS
CITAT (djur7 @ 18-01-2009, 17:29) *
Hejsan!

Tacksam för svar

De två rödmärkta, bör du dessutom slipa med fint sandpapper. Tebusken bör du t.o.m. helst lägga i jouice eller annan sur vätska som hjälp att bryta det hårda skalet. Tebusken bör du nog ha i vatten/jouice minst två dygn.
MariaS
Nu har den tredje annonan visat sig biggrin.gif
djur7
MariaS och Maggan H: tack för tipsen nu har jag sått allt skall bli spännande jag skall hålla er uppdaterade.
Jag tänkte faktiskt också så penseér och petunia. Penseerna tänkte jag så vilken dag som helst. Kan jag även så petunian redan?
Maggan H
CITAT (djur7 @ 20-01-2009, 13:57) *
MariaS och Maggan H: tack för tipsen nu har jag sått allt skall bli spännande jag skall hålla er uppdaterade.
Jag tänkte faktiskt också så penseér och petunia. Penseerna tänkte jag så vilken dag som helst. Kan jag även så petunian redan?

Nej, alldeles för tidigt! Vänta tills mitten av mars om du bor lite norröver, annars slutet av feb. Penséerna har jag redan sått, se annan tråd.
Mumriken
Vet inte om det är så exotiskt,
Men 8st magnola och en massa frön till svart mullbär är satta på kylning.
Har inte en aning om jag gör rätt, crazy.gif så det är bara att hoppas och se vad som händer.
Maggan H
Ovanliga sådder i alla fall! tummenupp.gif Hur lång grotid ska dom tänkas ha?
Maggan H
Bilder på jordnöten, Fiesta Bomarean och den mystiska röda australiensaren:

[attachment=29839:P1170015.JPG]

[attachment=29840:P1170014.JPG]

[attachment=29841:P1170016.JPG]
Knytt
Vilken kul tråd att följa!
Väldigt spännande att se vad det blir av era australiensare, står det på påsen vilka som kan tänkas ingå i blandningen?
Sussie F-Flower
CITAT (Maggan H @ 21-01-2009, 21:20) *

Vilka fina blad på jordnöten, Maggan! tummenupp.gif
Hur sätter man en sån? Är det en vanlig jordnöt som man kan köpa på typ ICA? Naturgodiset?
Preparerad före sådd?
Gillan
Jippieeeee!!!!!!!!! yahoo.gif Ett av Bomarea-fröerna har grott bravo.gif .........tack för den fröbolaget thanks.gif ..........eller var det Maggan rolleyes.gif .... giggle.gif

Grattis till fina groddar Maggan ( alltså de på bilderna )
Maggan H
CITAT (Gillan @ 23-01-2009, 14:26) *
Jippieeeee!!!!!!!!! yahoo.gif Ett av Bomarea-fröerna har grott bravo.gif .........tack för den fröbolaget thanks.gif ..........eller var det Maggan rolleyes.gif .... giggle.gif

Ja jag tror det var Maggan.... biggrin.gif Men Grattis Gillan, vad roligt, hoppas nu att alla andra gror också, således även mina... ninja.gif

Grattis till fina groddar Maggan ( alltså de på bilderna )
Tack!

CITAT (Sussie F-Flower @ 23-01-2009, 12:31) *
Vilka fina blad på jordnöten, Maggan! tummenupp.gif
Hur sätter man en sån? Är det en vanlig jordnöt som man kan köpa på typ ICA? Naturgodiset?
Preparerad före sådd?

Dessa var köpta som frön, har inte koll på om det går att så dom man köper i affären, (fast dom saltade, dom är nog borträknade naughty.gif ). Sådde dom direkt utan preparering av något slag, grodde på ca 10 dagar. Jättefina ännu, 3 st har grott nu men vad man har hört ninja.gif så ska de dra ohyra i mängder till sig så det gäller att se upp!

CITAT (Knytt @ 23-01-2009, 12:10) *
Vilken kul tråd att följa!
Väldigt spännande att se vad det blir av era australiensare, står det på påsen vilka som kan tänkas ingå i blandningen?

Nix, ingen som helst aning vad som kan ingå, ovanliga står det och ca 50 st. Där är många små små groddar på gång i lådan. tummenupp.gif
Grönberg
Har satt 14 olika palmfrön:
9 st Trachycarpus:
Fortunei, Wagnerianus, Latisectus, Martianus, Geminisectus, Nanus, Oreophilus, Takil och Princeps.
5 st övriga:
Nål-, Blå Nål- Mazari-, Dvärg-, Butia Yatai-palm
Totalt ca 140 frön sådda, hoppas att det blir något, alla sorterna är köldhärdiga och ska funka i Skandinavien på friland med lite skydd om det blir svinkallt
MariaS
Skulle vilja se din trädgård om några år, när alla fröna har grott... giggle.gif
Grönberg
CITAT (MariaS @ 23-01-2009, 16:57) *
Skulle vilja se din trädgård om några år, när alla fröna har grott... giggle.gif

Fröna är sådda i krukor och kommer att säljas biggrin.gif
djur7
CITAT (Maggan H @ 21-01-2009, 22:20) *

Å vad fina bilder på dina sådda fröer. Australienaren var verkligen fin och jordnöten. Får se när / om mina gror..

Hejsan!

Nu har mina Litchie kommit upp och en kiwi planta som är ca 2 cm som jag sådde den 2 januari. Vad skall jag göra nu med litchien den är ca 3 cm. Jag har den i pannrummet nu med extra belysning är det rätt?

Tacksam för svar
blomkronan
CITAT (djur7 @ 23-01-2009, 19:47) *
Å vad fina bilder på dina sådda fröer. Australienaren var verkligen fin och jordnöten. Får se när / om mina gror..

Hejsan!

Nu har mina Litchie kommit upp och en kiwi planta som är ca 2 cm som jag sådde den 2 januari. Vad skall jag göra nu med litchien den är ca 3 cm. Jag har den i pannrummet nu med extra belysning är det rätt?

Tacksam för svar

Hej djur7 Hur gorde du när du satte Litchie? jag har några frön jag tänkte sätta. Kiwin... hur gjorde du med den? hade du den på kyla först... jag har mina i kylskåpet för jag hört att man ska kyla dom först. Jag tog mina frön från köpefrukt var fick du tag på dina? fröpåse eller köpefrukt?

Har du bilder på det som kommit upp vore kul att se smile.gif
Maggan H
CITAT (blomkronan @ 23-01-2009, 20:06) *
Hej djur7 Hur gorde du när du satte Litchie? jag har några frön jag tänkte sätta. Kiwin... hur gjorde du med den? hade du den på kyla först... jag har mina i kylskåpet för jag hört att man ska kyla dom först. Jag tog mina frön från köpefrukt var fick du tag på dina? fröpåse eller köpefrukt?

Kiwi kan du så direkt utan någon behandling, de gror på ca 3 veckor. Det var vanlig köpefrukt vars frö fick torka några dagar. Plantorna har nu stått ute mot min garagevägg i 3 år.
blomkronan
CITAT (Maggan H @ 23-01-2009, 22:21) *
Kiwi kan du så direkt utan någon behandling, de gror på ca 3 veckor. Det var vanlig köpefrukt vars frö fick torka några dagar. Plantorna har nu stått ute mot min garagevägg i 3 år.

tummenupp.gif tack för svar Maggan... Det blir till att så kivi imorgon smile.gif
Rosmarin
CITAT (blomkronan @ 23-01-2009, 20:06) *

Jag petade ner ett antal litchiekärnor i en kruka för två år sedan var det nog och de grodde ganska snabbt. De stod varmt i växthuset mitt i sommaren. Kanske för varmt för de överlevde inte sedan... sad.gif
Sussie F-Flower
Är det NÅGON som har varit med om att Papaya, Cherimoya och Fikon tagit mer än tre (3!!!!)månader på sig för att gro?

Annars så tömmer jag ur alla mina krukor nu, sådda den 31/10.

Får väl göra nya försök så småningom.... En Cherimoya grodde men nu är det bara den 2 dm höga stammen kvar. Bladen är borta/döda, så den lär väl dö helt och hållet om några dagar då...? -cry-.gif
(TYPISKT!!!! Jag som vill ha en Fikon-planta!!!! ranting.gif -cry-.gif sos.gif Vad göra? HUR göra?)
Är det möjligt över huvud taget... att det går att så, små-kärnor från ett fikon som inhandlats från en livsmedelsbutik??????????

Är det någon som har lyckats med det???

Hoppas på positiva svar!
blomkronan
CITAT (Sussie F-Flower @ 24-01-2009, 01:10) *
Är det NÅGON som har varit med om att Papaya, Cherimoya och Fikon tagit mer än tre (3!!!!)månader på sig för att gro?

Annars så tömmer jag ur alla mina krukor nu, sådda den 31/10.

Får väl göra nya försök så småningom.... En Cherimoya grodde men nu är det bara den 2 dm höga stammen kvar. Bladen är borta/döda, så den lär väl dö helt och hållet om några dagar då...? -cry-.gif
(TYPISKT!!!! Jag som vill ha en Fikon-planta!!!! ranting.gif -cry-.gif sos.gif Vad göra? HUR göra?)
Är det möjligt över huvud taget... att det går att så, små-kärnor från ett fikon som inhandlats från en livsmedelsbutik??????????

Är det någon som har lyckats med det???

Hoppas på positiva svar!

LUGN....Sussie dom kommer giggle.gif Fikon och papaja har jag sått men det tog tiiiiiiiid!!!!

Papajan sådd 23/11, hade tittat upp medans jag var i thailand smile.gif
[attachment=29942:DSC01791.JPG]

Fikon sådd 15/9, här är dom kanske en månad gamla
Dom växer låååångsamt!
[attachment=29943:DSC01783.JPG]

Så släng inget!!!!! kompiskram.gif
Sussie F-Flower
Åh, vad fina Mari!
Jag minns att du sådde papayakärnorna från frukt. Gjorde du det med fikonen också?
blomkronan
CITAT (Sussie F-Flower @ 24-01-2009, 11:42) *
Åh, vad fina Mari!
Jag minns att du sådde papayakärnorna från frukt. Gjorde du det med fikonen också?

Ja, jag tog frön från frukt...
Först satt jag och plocka dom små devil.gif för hand och la på ett hushållspapper.
Några dagar senare när jag skulle så dom, hade dom fastnat på papret så in i bängen att jag fick inte loss dom angry.gif jag hade halva frukten kvar så jag nöpp av små bitar i stället från den och la i jorden...

jag sådde nog minst 30-40 st frön men bara två kom upp dunno.gif
Men dom jag har är fina biggrin.gif
Sussie F-Flower
Tack snälla du!
Jag har klätt mig för snöstorm så nu sticker jag ner på affären och tittar om dom har några ickemögliga fikon!
Ciao!
Knytt
CITAT (Sussie F-Flower @ 24-01-2009, 01:10) *
TYPISKT!!!! Jag som vill ha en Fikon-planta!!!!

Jag kan klippa stickling till dig i vår om du vill. Min fikonbuske hotar ta över växthuset varje år så jag klipper det ganska hårt smile.gif
blomkronan
CITAT (Knytt @ 24-01-2009, 12:42) *
Jag kan klippa stickling till dig i vår om du vill. Min fikonbuske hotar ta över växthuset varje år så jag klipper det ganska hårt smile.gif

Har du en bild att visa kanske... det vore kul att se hur dom ser ut när dom är stora smile.gif
Ska man klippa i dom som små? eller ska man låta dom växa, förgrenar dom sig skälva? eller ska man klippa ofta för att få buske? kan man stamma upp?

Oj många frågor shy.gif smile.gif
Sussie F-Flower
CITAT (Knytt @ 24-01-2009, 12:42) *

Men GUD, Va gullig du är! smiley_small_hug.gif
Tack, det vill jag väldigt gärna!!!
Pm:a mig när det är dags så kan vi "göra upp" då!
Åhh, vad glad jag blev nu!!! yahoo.gif
Knytt
Jag ska verkligen försöka minnas dig, annars får du pm:a smile.gif
Knytt
Bild ... hm ...
Här längst in ser ni den förra året. Men den är tyvärr ännu större nu. Försöker begränsa den lite. smile.gif

Jag klipper min för förgrening, annars får den lätt långa tentakler. Som små vet jagi nte om man ska klippa, vill man ha den mer som ett träd så måste man väl vänta med att klippa tills den fått höjd smile.gif

(Jag kan skicka mer sticklingar om fler vill ha, kom med intressant byte eller bara ett frankerat kuvert smile.gif )
blomkronan
CITAT (Knytt @ 24-01-2009, 13:03) *
Bild ... hm ...
Här längst in ser ni den förra året. Men den är tyvärr ännu större nu. Försöker begränsa den lite. smile.gif

Jag klipper min för förgrening, annars får den lätt långa tentakler. Som små vet jagi nte om man ska klippa, vill man ha den mer som ett träd så måste man väl vänta med att klippa tills den fått höjd smile.gif

(Jag kan skicka mer sticklingar om fler vill ha, kom med intressant byte eller bara ett frankerat kuvert smile.gif )

WOW... vilken planta smile.gif Hur länge har du haft den? satte du ett frö eller ett skott?

Jag anmäler mitt intresse för ett skott smile.gif jag byter gärna mot något, har en hel del som redan har växt bra och ska sätta mera nu i helgen. Spikklubbor har kommit i massor... kanske jag har några som du vill byta med?
(Har förståss annat oxå om du inte gillar spikklubbor)
Hälsning Mari
Sussie F-Flower
Oj, Vad stor och fin den var, Knytt!!! Å vad många fikonfrukter den hade sen.

Har du den nedgrävd i växthuset året om eller gräver du upp den och planterar i kruka som du tar in över vintern? Om du har den ute året om, hur långt söderut bor du isåfall?

(spännande...)
djur7
CITAT (Knytt @ 24-01-2009, 14:03) *
Bild ... hm ...

Hejsan!
Vilket underbart fikonträd. Jag skulle gärna också vilja ha någon stickling om det går bra ? Jag bor på Åland, Finland så jag får inte tag i svenska frimärken att skicka till dig men jag kan skicka pengar i kuvert när det är dags?

MVH

Sandra

CITAT (blomkronan @ 23-01-2009, 21:06) *

Hejsan!

Litchien köpte jag i affären och tog kärnan och satten den i blomjord direkt. Kiwifröna tog jag också från en frukt från affären, jag hade fröna och torka ett dygn först och sedan i jord. Hade kiwin i pannrummet med extra ljus de vill ha varmt för att gro och litchien hade jag på akvariet utan tillsatt ljus.
Jag skall sätta upp bilder här småningom så får du se.
Maggan H
Åh, härliga bilder både på plantor och soliga sommar! Jag längtar verkligen till solen o värmen kommer tillbaka!I höstas hittade jag två st fikonplantor inne i tujahäcken, antagligen ett bortkastat fikon från grannens trädgård. Jag ko inte åt att gräva upp dom så jag drog upp dom med våld och det verkar som om de hade rotat sig innan det blev kallt. Ska bli spännande att se om de kommer igång!
Sussie F-Flower
CITAT (Maggan H @ 24-01-2009, 16:31) *
Åh, härliga bilder både på plantor och soliga sommar! Jag längtar verkligen till solen o värmen kommer tillbaka!I höstas hittade jag två st fikonplantor inne i tujahäcken, antagligen ett bortkastat fikon från grannens trädgård. Jag ko inte åt att gräva upp dom så jag drog upp dom med våld och det verkar som om de hade rotat sig innan det blev kallt. Ska bli spännande att se om de kommer igång!

Haha, Ja just det ja... giggle.gif
Det kom jag ihåg, att någon hade hittat fikonplantor i häcken...
-Var det du? Det är till att ha tur ibland... flirting.gif laugh.gif Grattis!

Håller tummarna för dina fikon, Maggan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon